Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

IK heb even een vraagje.

Ik moet een HSG laten maken.

Nu moet dit tussen de 7de en de 14de dag van je cyclus geloof ik.

Ze zaten bom vol en ze konden me deze maand alleen nog maar maandag in plannen.Dit is dan dag 6.Mij werd verteld dat als er nog bloed verlies is ze de hsg niet kunnen maken.

Nu ben ik bang dat het bloeden nog niet gestopt is.

Als je nog wat bruinige rommel verlies maken ze dan wel een hsg.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

De telefoniste zegt dit niet te weten en dat ik maandag maar gewoon moet komen en het aan de arts moet vragen.Zucht worden we ook niets wijzer van dus!

Groetjes Bianca

Posted

Hoi Bianca,

Ik heb vorig jaar ook een HSG onderzoek gehad, volgens mij op dag 7 ongeveer. Ik was toen niet meer ongesteld, maar nu menstrueer ik nooit erg lang dus dat scheelt denk ik. Naar mijn idee maakt het niet veel uit, dag 6 of dag 7. Als je maar geen eisprong hebt. Dat je nog een heel klein beetje bloed verliest is volgens mij niet erg, maar dit kun je beter met de arts overleggen.

Succes in ieder geval!

Groetjes Maartje

Posted

Hallo Bianca,

Ik heb ooit ook de HSG laten maken, maar bij mij zeiden ze dat het niet uitmaakte als ik nog zou bloeden. Ze willen alleen zeker zijn dat ze voor je ei-sprong waren zodat je neit per ongeluk toch zwanger zou zijn en ze de boel wel spoelen met dat spul. Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. Als het echt niet zou kunnen zouden ze ook niet inplannen toch?

Succes er mee in elk geval.

Oja en tip: als je geen pijnstiller gekregen hebt vooraf, zorg dan voor een goede spiegel paracetamol in je bloed. Dan heb je er veel minder last van na die tijd.

Posted

Hoi, Doortje heeft gelijk, ze doen het in de 2e week om zeker te weten dat je niet zwanger kunt zijn. Over een restje bloed zou ik me geen zorgen maken. Op dag 6 staan de sluizen niet meer open, toch? En o ja, neem iemand mee. Het is niet bijzonder pijnlijk, maar een hand om vast te houden is fijn. Maar ik heb een heel lage pijngrens. Er zijn vast vrouwen die fluitend naar buiten lopen.

Posted

Ik vond het ook meevallen met de pijn. Ik kan best tegen wat pijn, maar was blij dat ik van te voren wat paracetamol had genomen. Toen dit namelijk uitgewerkt was vond ik het toch behoorlijk gevoelig in mijn buik.

Het is al spannend genoeg.

En wat Elliebellie zegt: neem inderdaad iemand, want een hand vasthouden is inderdaad fijn. Het onderzoek blijft spannend en vervelend en iemand om je te steunen is dan wel prettig. Maar het is goed te doen als je het mij vraagt. En.. het is voor een goed doel.. je bent daarna weer wat wijzer.

Posted

Bij mij was het ook in 10 minuten gepiept. De voorbereidingen enzo duren langer als de hele ingreep zelf. En bij mij vertelden ze precies wat er ging gebeuren enzo en dat ik het ook moest aangeven als het niet ging. Ze waren echt heel aardig waardoor ik me prima op mijn gemak voelde.

Posted

Hoi meiden,

Bedankt voor je reacties!

Ik ben van het ziekenhuis idd niets wijzer geworden.

De reden waarom ik een hsg laat doen is omdat ik 2 emmies terug geplaatst wilt en dit alleen maar mag als mijn baarmoeder er mooi en groot uitziet.

Nu las ik op het aanmeldings formulier dat ze ook mijn eileiders door gaan spuiten dat is zeker een standaard onderzoek?

Kregen jullie gelijk de uitslag?

En doet dat ballonnen ding zeer?Of is het juist de vloeistof??als ik aan die vloeistof denk dan denk ik dat dat licht whaha stom he!

Mijn vriend kan waarschijnlijk niet mee.Dus heb een vriendin gevraagd of ze mee wilde gaan.Dit wilde ze gelukkig doen.Zo lief.

Ook heb ik haar gevraagd of ze mee naar binnen wilde omdat ik het best wel eng vind.En ik ook niet weet of ik terug wel kan rijden geen idee hoe ik me voel.

Hoe voelde jullie je na het onderzoek?

Gek he de punctie deed ik altijd alleen vriendlief was als de dood en kon het niet aanzien om mij pijn te zijn lijden.Heb er gelukkig nooit last van gehad.Maar dit vind ik best eng.

Hij gaf net wel aan mocht hij wel mee kunnen wacht hij op de gang zucht wat een vent heb ik zeg haha.

Posted

Hoi, een vent op de gang heb je niets aan, neem dan liever je vriendin mee naar binnen. Ik ging alleen (stom stom stom) en de verpleegkundige heeft mijn hand vastgehouden.

Wat ze bij mij deden, is met een eendenbek naar binnen, dan zetten ze met een klemmetje je baarmoedermond open (en dat vond ik het naarste gevoel, trekkerig en druk van binnen) en dan spuiten ze de contrastvloeistof naar binnen. Boven je hangt een monitor en daar zie je dan je baarmoeder, eierstokken, de hele mikmak. Van dat 'spoelen' voel je niks. De gyneacoloog kijkt uiteraard mee op de monitor en kan dan meteen zien of de vloeistof vrij kan bewegen en er nergens een blokkade is. Hij of zij geeft je dan meteen de uitslag.

Ik denk dat ze dit ook bedoelen met 'eileiders doorspuiten'.

Na afloop voel je een dof en licht pijnlijk gevoel in je onderbuik, maar bij mij verdween dat al heel snel. Ik ben gewoon in de auto gestapt en naar huis gereden.

Succes! xx

Posted

Het onderzoek ging bij mij het zelfde, maar wij kregen het advies mee dat ik niet zelf naar huis mocht rijden. Omdat mijn man toch altijd mee gaat (ook naar binnen) reed hij gewoon terug.

Balen voor je dat je man zo bang is om jou pijn te zien lijden. Ik ben blij dat ik nooit alleen naar binnen hoef en dat man er is om me emotioneel te steunen.

Wel fijn dat een vriendin met je mee wil.

Posted

Mijn verhaal ken je al, maar Ron mocht wel mee naar binnen, maar moest achter een wandje gaan staan. Op het moment dat het allemaal gebeurt, mocht hij toekijken op een afstandje ivm de rontgenstralingen.

Succes meid a.s. maandag!

Ik zal aan je denken!

• 2 weeks later...
Posted

hoi,

ik heb 2 week geleden een hsg laten maken.

ik zou eigenlijk een maand daarvoor gaan maar de gynaecoloog was naar een congres!!!! dus moest ik een maand wachten.

ik moest bellen op de dag dat ik ongesteld was geworden..maar helaas ook toen was er geen plek. het was nog een maand wachten of later in mijn cyclus als ik mijn eisprong al had gehad. dat heb ik dan maar gedaan, maar ik mocht echt niet zwanger worden!!!! ookal weet ik dat we nooit (nou ja zeg nooit nooit natuurlijk) spontaan zwanger zouden worden vond ik het toch wel een eng idee.

het onderzoek viel me reuze mee, het was niet pijnloos maar het was goed te doen.

groetjes esther

Posted

he Bianca,

heb je de hsg al gehad?

ik denk ook niet dat het zo erg is als er nog iets van spotting is, met dag is toch al het ergste voorbij...

hoop dat alles is meegevallen...

mijn hsg's waren zowel een ramp als een eitje...de eerste keer ging alles mis wat er mis kon gaan...kapotte eendebek, balonnetje dat kapot ging, onervaren gyns in opleiding. De tweede keer ging het als een tierelier...vantevoren cytotec en pijnstiller op advies van mijn gyn ingenomen, en binnen tien minuten stond ik weer buiten...geen centje pijn...vriend had al zoiets van..moest ik daarvoor mee???

liefs,

Nico

Posted

hey meiden,

Een hsg kan heel verschillend ervaren worden. wanneer de eileiders open zijn is het vooral even vervelend. Maar daarna kan je gewoon weer opstaan en weg. Als ze dicht zitten is het een ander verhaal. Ze proberen ze dan toch schoon te spoelen (wat bij mij aan 1 kant niet lukte) en dat deed echt pijn. Terwijl ik volgens de arts een hoge pijngrens heb.

Ik wil niemand bang maken, maar kom zeker niet alleen. Als de hcg niet goed gaat kan je immers wel wat ondersteuning gebruiken!