Jump to content

Prednison - vage streep niet zwanger - Alan Beer

Recommended Posts

Posted

Hai allemaal,

De afgelopen drie jaar hebben wij zes icsi pogingen gedaan. Uit negen terugplaatsingen is de score als volgt:

- 2x zwanger (1x missed abortion, 1x bbz)

- 4x een licht positieve test en toch ongesteld

- 3x gewoon helemaal niks, negatief, nada, noppes

De keren dat ik zwanger ben geweest komen beide uit de 5e icsi, de enige keer dat het zaad 'goed' werd genoemd. We hadden toen ook 100% bevruchting, hele goeie embryo's en zes cryo's...

Na de missed abortion is bij mij een kleine afwijking gevonden aan het MTHFR gen, wat een stollingsprobleem kan veroorzaken. Hiervoor krijg ik extra foliumzuur en B6 voorgeschreven. Naar aanleiding van de MTHFR heb ik echter ook het boek van Alan Beer gekocht en (deels) gelezen en zeker nu ik de laatste keer wéér een vaag streepje had en toch ongesteld werd, vraag ik me steeds vaker af: is er bij mij niet meer aan de hand? Slecht zaad is bij ons de aanleiding voor de mmm en icsi, maar kan dat de oorzaak zijn van al die hele vroege miskramen (wat het in feite zijn al ben je dan officieel niet zwanger voor je overtijd bent).

Het ziekenhuis heeft eerder aangegeven dat embryo's die er van buiten goed uitzien, genetisch toch minder goed kunnen zijn. In dat geval worden ze, als het tot een innesteling komt, alsnog afgestoten/groeien niet door. Dit zou de (een) verklaring zijn voor de vage streepjes ervaringen. Aan de ene kant vind ik dat een redelijke verklaring, de enige keren dat ik echt zwanger was, was het zaad goed. Maar zoveel mensen met veel rotter zaad dan wij worden en blijven wél zwanger. Daarbij komt: ik heb al twintig jaar last van chronische vermoeidheid én ik heb een prikkelbare darm. In het boek van Alan Beer valt dit onder één van zijn vijf categorieen van immunologische problemen die verhinderen dat je (makkelijk) zwanger wordt en blijft. Oplossing in dit geval zou mogelijk prednison zijn. Ik denk er nu over om dit uit te laten zoeken, zodat we weten of de mislukte en half mislukte pogingen idd alleen aan het zaad te wijten zijn, of dat er ook een andere oorzaal (en oplossing?) is.

Ik dacht inmiddels redelijk thuis te zijn in de wereld die icsi heet ;-) maar dit is toch allemaal weer redelijk nieuw. Vandaar dat ik een aantal vragen heb, waarvan ik hoop dat er hier meiden zijn die ze kunnen beantwoorden (heb hier op het forum nog niet veel hierover gelezen namelijk)

• Wie heeft onderzoeken laten doen op immunologie gebied (stolling en chromosomen zijn al gedaan, kwam mthfr afwijking uit)
  • Waar en door wie heb je dat laten doen?
  • Werd het vergoed?
  • Wat kwam eruit?
  • Heb je prednison gebruikt? Of juist iets anders?
  • Hoe reageerde het ziekenhuis daarop?
  • Had je last van bijwerkingen?
  • Wat was het resultaat?
  • Etc.

Alvast heel erg bedankt voor jullie verhalen, een pb ook heel erg welkom!

Henne

• Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

Hai,

Kan je hierbij niet helpen, maar hoop dat er meiden zijn die hier meer over weten.

En de zaadkwaliteit ik denk dat er per keer zeker verschil in zit en dat dat ook mede de oorzaak is.

Sas

Posted

Henne , op het freya forum is een dame genaamd aa hier erg mee bezig geweest ,met testen via amerika enz, zelf 12 verse pogingen gehad, en nu via prednison zwanger:), ik raad je aan om daar eens te gaan kijken namen van arsten staan erbij wie haar nu helpen heel erg interesant.

Liefs Roos

Posted

Henne, ik heb in DD stollingsonderzoek gehad, daar kwam niets uit maar onlangs is geconstateerd dat ik een verhoging van de eosinofielen heb. Niet alarmerend maar wel verhoogd. Dat is een indicatie van een infectie met een parasiet of voor een bepaalde de immuunreactie. Parasitaire infectie is het uitgesloten. Verder heb ik geen "merkbare" allergieën. Wel een prikkelbare/spastische darm en behoorlijke vermoeidheidsklachten die door artsen altijd zijn verweten aan spanning/stress c.q. de behandelingen. Ik heb trouwens ook Pfeiffer gehad en dat hebben ze hierdoor dus ook te laat opgemerkt omdat ik gewoon niet serieus werd genomen. Verder heb ik een aantal jaar geleden ook eens soort auto-immuunaandoening gehad aan mijn huid. En dat allemaal in combinatie met niet-zwanger worden c.q. blijven. Toeval of????

Posted

Hoi Henne

Ik kan je niet helpen mbt prednison verhaal. Wel chromosomenonderzoek laten doen; dit werd vergoed.

Maar wat ik wel twee keer gehad heb is een aantal dagen volledig negatieve testen, en dan op de dag voor dat ik ongesteld werd een redelijk duidelijke positieve. Dus echt een eenmalig positieve test. Dat was met test van kv (niet die 2 van 5 euro) of etos of clearblue niet de digitale. Maar wel allebei de keren precies de dag voor de nod. Daarna meteen de kv test 2 van 5 euro gedaan en die bleef blanco.

Mijn embryo's zijn overigens ook altijd plaatjes, blümchen zoals ze in Duitsland zeggen. Perfect 8 cellig op dag 3 zonder fragmentatie maar bij het poollichaamonderzoek laatst in DD bleek toch dat er maar 1 zonder chromosomenfouten was. Ik had een trisomie 13, monosomie 13, 22 en 16! Elk embryo een andere fout. Aangezien het op de zojuist bevruchte eicel gedaan wordt, zei Scholtes dat het aan de eicel lag en niet aan het zaad. Hij zei waarschijnlijk vanwege mijn leeftijd... ben 39.

Je vroeg of er ook een andere oorzaak kan zijn en dit kan dus ook. Een oplossing heb ik helaas niet..

Wel heb ik afgesproken om nu in Brussel Imsi te doen en terugplaatsing op dag 5. Dan hoop ik de voortijdige stoppers er uit te vissen voor de tp.

Ben erg geïnteresseerd in de antwoorden die je krijgt en ga je topic zeker volgen.

Groetjes

Noor

Posted

Hallo

Ik lees altijd mee maar schrijf eigenlijk nooit.

Maar wil nu toch even reageren.

Ik ben in 2010 na 19 weken bevallen. Na de bevalling is men erachter gekomen dat er iets in mijn immuunsysteem niet helemaal okay is. Of dit de reden is dat de zwangerschap mis is gegaan is niet zeker.

Wij hebben een gesprek gehad in Rotterdam en Gent en uiteindelijk voor Gent gekozen om een nieuwe poging de wagen.

Daar stelde men meteen voor om Prednison te gaan gebruiken.

De eerste verse poging is mislukt, maar ondertussen ben ik, na een cryo terugplaatsing, 32 weken zwanger van een tweeling.

Ik slik nog steeds prednison. Al heb ik dat de afgelopen weken moeten minderen omdat ik er zwangerschapssuiker van heb gekregen. Nu de dosering minder is zijn mijn suikers weer okay.

In Gent was men dus voorstander van prednison gebruik terwijl men dat in Rotterdam zeker niet was.

Natuurlijk weten we niet hoe het was gegaan als ik geen prednison zou gebruiken, maar het voelt wel goed.

Nou heel veel succes en als er nog vragen zijn....

Posted

Noor wat was de aanleiding voor net poollichaamonderzoek? Het chromosoom onderzoek? Dit was bij ons beiden namelijk goed. Anders is het idd ook nog een interessante optie.

Annelot dank je wel voor je verhaal. Goed om te weten dat ze in Gent evt wel prednison voorschrijven. Gent is vanaf hier nog wel te doen, hoewel ik het liefste in Voorburg blijf. Rotterdam heeft voor ons allang afgedaan.

S$n, ik geloof niet meer zo erg in toeval, geluk, pech....ik denk dat er gewoon heel veel is dat ze nog niet weten en dus maar onder de noemer van pech scharen.

Roos ik had het freya forum idd ook al bekeken, maar was ook erg benieuwd naar ervaringen hier.

Posted

Nee perfect normaal chromosomenpatroon. Maar mijn vorige gyn voorspelde al dat mijn eicellen niet goed waren gezien het feit dat ik van de enorme hoeveelheid tp's nu al 20 emmies maar 3x zwanger ben geweest. ik hoopte met poollichaamonderzoek het risico op een derde miskraam te voorkomen omdat jede slechte er uit filtert, maar in brussel denken ze daar anders over. Volgens hen kan een embryo nog zo veel andere fouten bevatten behalve de 4 of 5 chromosomenafwijkingen waar ze bij dit onderzoek op screenen dat het niet zo veel zin heeft. in brussel zijn ze er dus mee gestopt. Wel doen ze nog pgd, igv erfelijke ziekten.

ik ga het niet nogmaals doen. ik krijg nu gewoon alle emmies terug en hoop maar dat er een goede bijzit en de slechte niet tot dag 5 doordelen. ik kies voor tp opdag 5 als deze cryopoging niet lukt...

Moeilijke materie hoor. Voor mij boven mijn pet maar ik weet nu wel dat het een ongelooflijke toevalstreffer is geweest dat ik een kindje heb en dat het maar zeer de vraag is of het nogmaals lukt. Maar dat kan ik door het uitgevoerde onderzoek nu begrijpen en daardoor ook accepteren. Eerst dacht ik alleen dat wij pech hadden keer op keer.

Blijf het nog wel proberen tot mei volgend jaar hoor, zo eigenwijs ben ik dan ook nog wel. Las laatst dat iemand 3x de loterij heeft gewonnen. Dus..... waarom ik niet deze loterij?!!

groetjes

noor

Posted

Grappig dat je dat zegt van die loterij. Ik wil namelijk heel graag het immuun vraagstuk uit laten zoeken om dat evt uit te sluiten. Als er daar niks gevonden wordt, is het toch heel waarschijnlijk dat het zaad (of idd de eicellen) genetisch toch niet goed genoeg is. Heb gisteren nog gezegd dat ik dan niet weet of ik die loterij nog veel langer volhoud..... Stimuleren, punctie en dan maar hopen dat het zaad goed is. Bij redelijk of slecht zaad bijna zeker weten dat het niks wordt en toch die twee weken hoop.... Een loterij waar ik dan misschien toch maar geen loten meer voor ga kopen...

Posted

He Henne,

Mijn verhaal ken je.

• Wie heeft onderzoeken laten doen op dit gebied (immunologie, stolling en chromosomen zijn al gedaan)
    >Ja, stolling in VU, chromosomen ook. Kwam niets uit.
    > Maar bij jou iets qua stolling dus? Aspirine wordt hiervoor vaak voorgeschreven he, overal behalve NL. Al eens geprobeerd?
  • Waar en door wie heb je dat laten doen?
    > Aanvullend immuun bij Dokter Pfeiffer in DD.
  • Werd het vergoed?
    > Ja, omdat ik opgaf dat het voor allergie was (wat in feite bij mij ook zo is)
  • Wat kwam eruit?
    > Ik stuur je mijn pdf met resultaten per mail
  • Heb je prednison gebruikt? Of juist iets anders?
    > Ja! Hij vond intralipid (goedkope variant voor Ivig) niet relevant voor ons
  • Hoe reageerde het ziekenhuis daarop?
    > Niet verteld, bang dat ze dan niet willen meewerken. In feite vaak advies daar gevraagd voor allergie tot rust brengen. Ze verwezen me door naar de huisarts, hadden ze ook geen interesse in.
  • Had je last van bijwerkingen?
    > Nee! Alleen iets dorst, maar nu deze 2e ronde op 5mg... nix nada nopes.

Sterkte dame, jij mede speurneus. :) Kijken waar we uit gaan komen! We worden in ieder geval een heeeel stuk wijzer.

xxx

Posted

Voor de andere geïnteresseerden hier dokter Pfeiffers advies nav een lange lijst met bloeduitslagen:

a normal IgE does not exclude a atopic (allergic) disease, normal blood count; relatvly decreased vitamin-D-level; signs for a chronic t-cellactivation; regulatory t-cells regarding the estimated ranges rather in lower range; in the cellular immun system slight expansion of the CD4+-t-cellpopulation as diagnostic sign for a little activation of the specific cellular immun system, no deficiency in the humoral (antibody)immun system, proinflammatoric mediators (IL-6, TNF-alpha, sIL-2R) and antiinflammatoric mediators (IL-10) without any pathologicfindings, the ratio soluble transferrinreceptor/ log ferritin indicates, with a value of 0,6,1 for a normal iron reserve (referance range:

Regarding the actual results there ar quit low reagulatory t-cells accpompanied by slight signs for a chronic activation; these two factors couldhave a rather negative influence on the tolerance signal

Preliminary advises: Due to the fact, that the supplementation with vitamin-D will lead to a shift in the regulatory-t-cell-population an intakt of2 x 1000 I.U. vitamin-D/day is recommended; additionally concerning the history with atopic diseases, the modulation of the immun system byan intake of min. 500 mf Omega-3/ day, together with 5 mg Prednisolon (Prednisolon starting 10 days prior the next attempt)is recommended;under therapy with cortison short term blood count controls (min. 1/week) is also recommended to see, if a bacterial infection (side effect ofcortison) occurs

Posted

Thanks Miki, ja we zijn wel eigenwijze speurneuzen hè. Waarom accepteren we niet gewoon pech en geluk ;-)

Mijn stollingsprobleem is die mthfr, een afwijking aan dat gen kan een te hoog homocysteine veroorzaken. Was bij mij (op moment van meten) niet zo. Oplossing is een hoge dosis Foliumzuur, b6 en b12. Aspirine is hier voor zover ik weet niet relevant.

Ik wil dr pfeiffer gaan mailen, maar moet er even goed voor gaan zitten om te bedenken hoe ik beknopt maar wel compleet het verhaal voorleg. Kon jij daar op korte termijn terecht?

Voorburg ga ik het wel mee overleggen, in het uiterste geval kunnen we naar Gent gaan. Maar zover is het nog niet.

Posted

Hi meiden!

Zat hier weer eens mee te lezen. Heb me al een tijd niet gemeld, maar wij zijn inmiddels na 12x clomid, 7x IUI (met een miskraam), en 4 IVF-pogingen (waaronder een buitenbaarmoedelijke zwangerschap / rechtereileider verwijderd, was in februari dit jaar) nog steeds zoekende naar een oorzaak waarom het dus niet wil lukken.

We hebben besloten om (na MCK) nu in Gent verder te gaan.

We hebben gesproken met De Sutter, nadat ik op zwangerschapspagina.nl / vuchtbaarheidsbehandelingen veel goede verhale over haar heb gelezen.

Een stukje van mijn dagboekverslagje:

Petra de S. opende het gesprek erg vriendelijk: “Mijn naam is…. U ken mij nog niet, maar ik ken u al wel een beetje. Ik heb uw dossier namelijk gelezen. En eigenlijk denk ik dat ik wel mag concluderen dat er bij u nog nooit een oorzaak is gegeven voor de problematiek en waarom het nu niet lukt.” Eeeeh, nou… als je mijn relatief lage AMH niet meerekent…. Wellicht.

Ze nam het dossier met ons door en zei dat ze eigenlijk nog wel erg vraagtekens zag. Ik vertelde welke onderzoeken we gehad hadden en dat – behalve het AMH en mogelijk de schildklierwaarden – er geen rede was aangegeven. Achteraf bedenk ik me dat ze hier niet op in is gegaan, maar ze stelde wel vragen mbt immuunsysteem (moeder heeft bijvoorbeeld Lupus) en bloedstolling. Ook vroeg ze of er wel eens DNA onderzoek was gedaan.

Ze legde het belang hiervan uit en lichtte toe dat zij onze situatie ‘onbegrepen infertiliteit’ benoemde. Immers, heb wel met clomid en met de hormonen altijd een follikel (of meerdere) gehad, ben 2x zwanger geraakt, maar weinig embryo’s en slechts 1x van goede kwaliteit.

Ze vertelde dat haar idee zou zijn om hetzelfde onderzoek te laten plaatsvinden als wat ook gedaan wordt bij vrouwen die veelvuldig miskramen krijgen. Om vraagtekens weg te nemen en om uit te sluiten. Bij een DNA-onderzoek wordt gekeken naar de chromosomen. Het komt namelijk in 5% van de stellen met deze diagnose voor, dat er een chromosoom afwijking (zijn ook meerdere varianten p mogelijk) is, waardoor er geen goede celdeling kan plaatsvinden. Dit kan zowel bij man als vrouw. Dus hier zou naar gekeken moeten worden. Als er namelijk uit zou komen dat dit bij ons het geval is (kans is dus 1 op de 20), dan wordt de wens zo goed als onmogelijk. Daarnaast zou ze het immuunsysteem , de bloedstolling en toch nogmaals de schildklierwaarde willen doorzoeken.

Alleen, het is een kostbaar onderzoek en vergoedt de verzekering dit? Van mijn verzekering hebben we de mondeling toezegging, maar nog niets zwart op wit. En van de verzekering van vriendlief hebben we ook nog toestemming nodig…. Ik had eerlijk gezegd geen zin om dit weer af te wachten en heb er vertrouwen in dat we dat gaan fixen. Daarbij: ik wil nu eindelijk wel eens duidelijkheid waarom het niet lukt. Zijn die eicellen nu verrot? Is mijn DNA fout? Nou, kom maar op! Wil weten waar ik aan toe ben….( hoef ik niet uit te leggen!). Dus we hebben gezegd dat we dit graag willen laten onderzoeken.

Mocht er dus een chromosoomafwijking geconstateerd worden, dan houden we er ernstig rekening mee dat het verhaal voor ons ophoudt voordat het eigenlijk ooit was begonnen. Dan zal de droom een droom blijven. Een droom die gedoemd is niet uit te komen.

Maar, uiteraard is er nooit zekerheid. Want al komt er iets uit bij de andere twee punten, en zou dat behandeld kunnen worden (met bloedverdunners of met prednison), dan wil dat nog zeggen dat het dé oplossing wordt… Het blijft afwachten dus.

De uitslag van het chromosomonderzoek duurt 9 weken ! We konden diezelfde middag nog terecht voor het bloedprikken.

De nieuwe afspraak is gepland in de 2e week van oktober, op 12 oktober. Dus moet nog een lange adem hebben. Ook passen zijn gebruikelijker wijs bij een behandeling 2 weken voorafgaand ad stimulatie de pil toe.

Vervolgens wilde ze nog een inwendige echo maken. Zag er ook weer goed uit. BM was 7,2 mm en k zat duidelijk in de luteale fase. Klopte ook, want ik verwachtte toen inder moment mijn menstruatie.

Tot slot merkte dr de S nog twee dingen op: bij een volgende behandeling zal het hoe dan ook ICSI gaan worden. Let wel, ALS er een volgende behandeling komt!!!

Ze vond de score die wij behaald hebben de afgelopen keer echt triest. In de meeste gevallen is 1 op de 3 embryo’s van een redelijke / goede kwaliteit. Dit was erg slecht. Opmerkelijk is dat wij dit ook al hadden bedacht….

We hebben afgesproken dat we bloed zouden laten testen en zij gaf nog aan dat ze ons adviseerden om in de komende periode geen verdere behandelingen te doen. Ze wilde ons eerst een uitslag / behandelplan geven / voorleggen. Dus al met al een plezant gesprek.

Wel keek ze een beetje vreemd op toen ik haar tot slot de vraag stelde waarom ze eigenlijk deze specifieke richting had gekozen binnen de geneeskunde / gynaecologie. Ze had deze vraag nog niet eerder van een patiënt gehad.

Ze reageerde leuk en gaf eerlijk toe dat het enerzijds ook toeval was geweest. Dat ze het mooi vindt om mensen te helpen en dat je bezig bent met ‘leven’. In vele facetten van de geneeskunde heb je ook met meer sterfgevallen te maken en dat is bij fertiliteit / gynaecologie ook een stuk lager. De twee assistenten die erbij zaten, vonden het geloof ik wel amusant dat ik vrij spontaan en open praatte tegen ‘de prof’.

Inmiddels was het tijd om te gaan en we schudden de handen en zeiden tot ziens.

Wederom in de wachtkamer wachten en vervolgens weer naar binnengeroepen voor de laatste paperassen en de aanvraag voor het bloedonderzoek. Keurige uitleg, kopietjes mee, een mooie map mee en we mochten naar P2, waar de bloedafname was. Inmiddels was het 15u30.

Bij mij 10 (!) buisjes en bij vriendlief 2.

De uitslag en het behandelplan krijgen we op 12 oktober….

Ik blijf weer wat actiever meelezen met jullie!

xxx

Posted

Hoi Henne,

Zelf heb ik geen ervaring maar heb wel een succes verhaal van een vriendin.

Zij had pcos, ze wilden net met chlomid beginnen toen bleek dat ze chron had (veel te lang met de klachten doorgelopen) Ze is behandeld met remicalien (?) en grote dosis prednison, deze dosis is op den duur afgebouwd en bleef ze laag gebruiken. Toen bleek dat ze opeens weer een cyclus had! Ze had idd al op internet gelezen over de experimenten in engeland met prednison ir pco, bij het ziekenhuis hadden ze er nog nooit over gehoord. Vervolgens heeft ze weer een cyclus analyse gehad, alles klopte! Ze moesten eerst maar weer een paar maanden gewoon proberen. Binnen 2 maanden was ze natuurlijk zwanger. Een ongelooflijk wonder maar we zijn er wel van overtuigd dat de prednison een positieve invloed heeft gehad.

Posted

Mailtje naar dr Pf. in DD net verstuurd. Ben erg benieuwd naar de reactie. Zie wel op tegen wat er dan evt allemaal nog weer komen gaat. Misschien zelfs wel nog een keer overstappen naar een ander ziekenhuis...maar eerst maar eens afwachten. Doen we tenslotte nooit in dit proces ;-)

Posted

Spannend, succes dame! Ben benieuwd wat ziekenhuis in NL over zijn uitslagen zegt. Is hier nog allemaal erg omstreden. Ze zijn zo extreem voorzichtig hier. Op zich goed, maar als wij moeten wachten tot ze de ontwikkelingen jaren hebben kunnen aanzien... is het voor ons mogelijk te laat!

Posted

Over het algemeen zijn ze in Vb wel wat minder star. Ik krijg daar vanwege die MTHFR ook foliumzuur en B6 terwijl dat in veel ziekenhuizen wordt afgedaan als 'niet bewezen'. Zij zeggen, voor de zekerheid... Maar goed die vitamines kunnen geen kwaad en bijvoorbeeld prednison heeft natuurlijk wel bijwerkingen. Maar ga niet op de zaken vooruit lopen, misschien komt er wel niks uit of iets heel anders. En Gent is ook altijd nog een optie he...

Posted

Heb nu al reactie terug! Het klinkt heel logisch..... Erg blij mee, ga zo snel mogelijk afspraak maken.

There are multiple reasons for a chronic fatigué syndrom. One possibillity source for CFS is a so called post infectious exhaustion syndrom. This is mainly due to a compromised immun system, which in consequence leads to a reactivation of former aquired viral pathogen. Due to this reactivation situation, the mainly cellular immun system looses the ability to induce tolerance against the fertilized egg.

*

Due to the fact, the the fertilized egg carries both, female and male antigen, it fulfills the same criteria like a transplant to the female immun system. Therefore, the femal immun system mus induce a tolerance, otherwise it will reject the fertilized egg/ fetus. Concerning the possible source for a chronic fatigué syndrom, the permament activation of the cellular immun system reduces the chance for the induction of tolerance by the so called regulatory t-cells.

*

So in your case a examination of the cellular immun system, including regulatory t-cells, is strongly recommended to see on one hand, if any chronic or acute activations have an influence on the tolerance signal, and on the other hand, if there are basicly sufficient regulatory t-cells.

*

Posted

Hoi hoi,

IK ben al een paar dagen de zoekzocht van Henne aan het volgen, met de reacties hierop.

Dit ook omdat ik zelf wel enkele dingen herken, darmen die spelen, intense moeheid, mooie embryo's maar geen innesteling of blijven plakken want ik durfde nooit eerder te testen.

Maar tot op heden krijg ik geen hoogte van het hoe of wat, bijv. hoe kan je laten onderzoeken op zulke immuunachtige dingen, waar kan dat ect ect.

Daarnaast heb ik een kuiltje zitten waar anderen hun talenknobbel hebben zitten, dus van al dat engels word ik niet veel wijzer. [eerlijk te zijn ik snap er geen fluit van] Daarom vriendlief dit topic laten lezen. Op enkele kernwoorden na, begrijpt hij ook weinig van dit topic en het hoe of wat ervan.

Misschien is er iemand die in Jip en Janneke taal uit kan leggen wat, nu het probleem is, de symtomen, de behandeling, hoe iets word onderzocht, waar dat kan, en veel meer.

Liefs Annelies

Ik ben namelijk heel benieuwd of ik hier iets aan kan hebben.

Posted

Wat goed zo snel antwoord! Ik nog steeds niet. :) Maar de huisarts pikt het nu op hier.

Begrijp onderstaande niet allemaal. Maar ben blij dat jij erkend wordt hierin. En benieuwd waar het op uitdraait!

Heb nu al reactie terug! Het klinkt heel logisch..... Erg blij mee, ga zo snel mogelijk afspraak maken.

There are multiple reasons for a chronic fatigué syndrom. One possibillity source for CFS is a so called post infectious exhaustion syndrom. This is mainly due to a compromised immun system, which in consequence leads to a reactivation of former aquired viral pathogen. Due to this reactivation situation, the mainly cellular immun system looses the ability to induce tolerance against the fertilized egg.

*

Due to the fact, the the fertilized egg carries both, female and male antigen, it fulfills the same criteria like a transplant to the female immun system. Therefore, the femal immun system mus induce a tolerance, otherwise it will reject the fertilized egg/ fetus. Concerning the possible source for a chronic fatigué syndrom, the permament activation of the cellular immun system reduces the chance for the induction of tolerance by the so called regulatory t-cells.

*

So in your case a examination of the cellular immun system, including regulatory t-cells, is strongly recommended to see on one hand, if any chronic or acute activations have an influence on the tolerance signal, and on the other hand, if there are basicly sufficient regulatory t-cells.

*

Posted

@ Testr bedankt voor de link. Veel snap ik er nog steeds niet van, misschien moet ik het ff laten bezinken.

Ik kan denk moeilijk naar de huisarts gaan met de vraag of zij mij op imuumziektes wil controleren, dan krijg je gelijk de vraag waarom dan, of misschien zelfs wel welke imuumziektes? Tja, en dan weet ik ook geen antwoord op haar vraag. Of moet ik zulke vragen, dat ik getest mag worden op imummziektes, voorleggen aan dokter S. in Dusseldorf?

Ik ben altijd goed gezond geweest, en als ik ziek ben of een operatie had, dan herstelde ik snel. Maar dit zegt wat ik begrijp ook weer niets betreffende de imuumsysteem, want ik lees dat je helemaal geen klachten hoeft te hebben.

Maar ja, nu met die tekenbeet en de infectie hiervan, kan het dus wel weer aangetast zijn??????

Vandaag naar de huisarts geweest om urine in leveren. Ter plekke werd dit gecontroleerd. Meteen de vraag of ik ongesteld ben, nee dus. Want er is bloed in mn urine gevonden. Dit is op kweek gezet en woensdag weet ik pas meer. Zucht nu maak ik mij hier weer zorgen over.

Liefs Annelies