Jump to content

IVF voor de 4e keer, waar? Belgie / Duitsland?


Recommended Posts

Posted

Hallo,

 

Mijn vrouw en ik hebben 3 IVF pogingen achter de rug in NL.

 

- Eerste IVF poging geen embryo's

- tweede IVF poging 2 embryo ontstaan en teruggeplaatst, niet zwanger

- derde IVF poging 2 embryo's ontstaan en teruggeplaatst, niet zwanger

Het ziekenhuis heeft niets bij mij en mijn vrouw kunnen vinden dat er iets mis is met ons.

Mijn vrouw gebruikt 3x zoveel menopur of gonol F(450eh) dan een gemiddelde vrouw, echter er ontstaan elke keer maar 4 follikels.

 

We willen de IVF nu voorzetten bij een ander ziekenhuis.

Wij begrepen dat de er in Duitsland (bv. Dusseldorf) of Belgie (bv. Gent of Brussel) meer mogelijkheden zijn dan in NL en dat ze ook verder zijn met de techniek.

 

Weet iemand wat nu echt de verschillen zijn?

Wie kan ons helpen/adviseren?

 

Alvast bedankt

Posted

Ik weet niet wat de verschillen zijn maar ik heb wel goede ervaringen mat Dusseldorf.

Helaas is het bij ons ook nog niet gelukt en gaan we over 1,5 week met poging 4 starten wel in Nederland ivm dat de kosten lager zijn in Nederland maar in Dusseldorf zijn ze naar mijn mening wel stukken verder en hebben ze andere technieken waardoor het misschien wel zou lukken.

 

Maar hoe dat in Belgie is weet ik niet

 

Hele veel succes met een keuze maken en met de volgende poging het is allemaal niet niks.

Posted

Wij hebben zojuist een poging in Dusseldorf achter de rug (helaas mislukt). De technieken zijn daar inderdaad verder als in Nederland. Zoals Assisted hatching, picsi en Imsi.

Het nadeel (vind ik persoonlijk) dat het daar soms wat chaotisch en snel kan verlopen. Verder wel een goed gevoel aan DD overgehouden.

Zelf liepen wij ook met dezelfde vraag en zijn toen naar DD gegaan omdat daar geen wahtlijsten zijn. Ondertussen wel een afspraak gemaakt in Gent. Deze staat voor januari gepland. Afhankelijk van dit gesprek gaan wij besluiten waar de volgende poging gaat plaats vinden.

 

Waarom vragen jullie geen gesprek aan in DD (nederlandse arts), Gent (dr. de Sutter schijnt daar de beste te zijn) en Brussel (schijnt een van de beste labs te hebben). Dan kan je bekijken waar jullie je het beste bij voelen en horen wat zij allemaal adviseren.

In ieder geval heel veel succes!

Posted

Ik denk dat het grote verschil is dat ze in Duitsland en belgie ten eerste wat meer naar een persoon kijken en minder aan een vast protocol blijven vasthouden. Ten tweede passen ze technieken toe die nieuw zijn en waar nog niet altijd onomstotelijk van bewezen is dat het werkt. In nederland moet iets meerwaarde bieden voor de grootste groep, wil een ziekenhuis het opnemen in hun protocol. Val je buiten dat gemiddelde, dan ben je daar de dupe van. En in dat geval kan een behandeling in belgie of Duitsland je zeker verder brengen. Overigens betaal je dan ook wel voor elk extra dingetje, in die zin is het ook wel een stuk commerciëler dan in Ndl.

 

Wat ik me overigens wel afvraag: je geeft aan dat er niks afwijkende is gevonden, maar dat je vrouw wel de hoogste doseringen menopur en gonal nodig heeft om vier follikels te krijgen. Hoe staat het dan met haar fsh en amh waardes? Zou het kunnen dat ze (vervroegd?) in de overgang is? Op dit punt zou ik zelf sowieso een second opinion aan gaan vragen. Ook binnen Nederland zitten er grote verschillen tussen ziekenhuizen in het protocol dat ze gebruiken.

 

Zelf zijn we binnen Nederland overgestapt nadat we bij twee ziekenhuizen een second opinion hadden gevraagd. Het ene daarvan wilde niet ech iets anders doen, dus die vielen af. Het ziekenhuis waar we nu lopen gaf mij een ander hormoonschema, met veel beter resultaat. Informeer dus goed, vraag door en luister naar je gevoel.

 

Er moet overigens een topic zijn over hoog fsh/vervoegde overgang, als dat bij jullie het geval zou (kunnen) zijn, staan daar misschien nog tips in voor ziekenhuizen die hierin gespecialiseerd zijn.

 

Nog een praktische tip: vraag alvast je dossier op in je huidige ziekenhuis. Als je je zelf vooraf hebt ingelezen (en bijvoorbeeld je hormoonwaardes heb kunnen checken) kun je gerichter advies vragen bij een second opinion. Het uitgangspunt daarbij moet altijd zijn: hoe zouden zij het doen en waarom wel of niet anders. Als het anders is en de reden daarvan klinkt logisch, dan is overstappen reëel.

 

Veel succes!

Henne

Posted

Beste Henne, wen72, mari-83,

 

Bedankt voor jullie reacties, hier worden wij zeker wijzer van!

 

Wat betreft de waardes:

FSH was aan de goede kant maar binnen de normen.

De AMH waardes was gewoon goed.

Mijn vrouw is 34 jaar trouwens.

 

Wij zullen sowieso contact op gaan nemen met Dusseldorf, Gent en Brussel.

 

Als er verder nog tips zijn horen wij dat graag.

Ik hoop dat het voor jullie ook snel mag gaan lukken!

 

gr. Henk

Posted

Sluit mij overigens helemaal bij henne aan wat betreft het feit dat Nederlandse ziekenhuizen veelal werken volgens een vast protocol. In het buitenland wordt er toch meer naar de patient gekeken en kunnen de behandelingen daar dus per persoon verschillen.

Ook kan ik idd aanraden om alvast je dossier op te vragen. Die kan je dan eventueel al per mail doorsturen naar de ziekenhuizen alwaar je een gesprek hebt. Kunnen ze zich alvast inlezen op jullie situatie.

 

Ook blijken er veel meiden baat te hebben bij immunologisch onderzoek. dat is iets wat niet standaard bij een kliniek in het buitenland wordt gedaan. Dit kan je zelfstandig laten onderzoeken middels bloed. Degene die daarin is gespecialiseerd is dr. Pfeiffer van een lab genaamd Labor Benrath.

Onder het kopje medicijnen is daar een heel topic over te vinden. Het heet Alan Beer, prednisolon etc. Daar staat veel uitgebeide info en kan je eventueel ook je vragen stellen.

Soms blijkt er dus een immunologisch probleem te zijn waardoor een embryo niet of moeilijk kan innestelen.

 

In ieder geval wil ik jullie heel veel succes wensen.

Vind het trouwens wel ontzettend lief van je dat je als man zijnde deze vragen voor jou en je vrouw hier hebt gesteld.

Posted

Als de fsh en amh waardes oké waren, zou ik zeker ergens anders informeren welk protocol zij zouden volgen. Want dan is vier follikels op zulke hoge doses toch een uitzondering. Je kunt een low responder zijn, maar ook dan zijn er soms aanpassingen mogelijk waardoor het opeens wel likt.

 

Wij hadden zelf in het eerste ziekenhuis telkens wel eitjes, maar die bleken na de puncgie niet rijp en dan was er uiteindelijk altijd maar 1 embryo. In ons huidige ziekenhuis hebben we alle keren cryos gehad, een keer zelfs zes......ik bedoel maar.... Van net aan een embryo naar acht prima stuks..... Zelf ben ik daardoor een enorme promotor van Voorburg ;-) maar ik weet ook meiden die daar slechte ervaringen hebben. Zoals overal natuurlijk mensen positief en negatief zijn.

 

De tips van wen mbt immunologie kun je misschien ook iets mee, al weet ik niet of het imuunsysteem invloed heeft op stimulatie en daar lijkt jullie grootste probleem toch te liggen. Maar je zou dr Pf kunnen mailen of dat een oorzaak kan zijn.

Posted

hoi Henne ,

ik heb net jou verhalen gelezen.

kan je misschien schrijven welke hormoonschema gebruik jij? in welke ziekenhuis loop jij?

ik gebuirk een hoge dossis hormonen maar toch heb ik 1 of 2 follikel.

 

alvast bedankt,

gr

Eva,

 

 

 

 

 

 

Ik denk dat het grote verschil is dat ze in Duitsland en belgie ten eerste wat meer naar een persoon kijken en minder aan een vast protocol blijven vasthouden. Ten tweede passen ze technieken toe die nieuw zijn en waar nog niet altijd onomstotelijk van bewezen is dat het werkt. In nederland moet iets meerwaarde bieden voor de grootste groep, wil een ziekenhuis het opnemen in hun protocol. Val je buiten dat gemiddelde, dan ben je daar de dupe van. En in dat geval kan een behandeling in belgie of Duitsland je zeker verder brengen. Overigens betaal je dan ook wel voor elk extra dingetje, in die zin is het ook wel een stuk commerciëler dan in Ndl.

 

Wat ik me overigens wel afvraag: je geeft aan dat er niks afwijkende is gevonden, maar dat je vrouw wel de hoogste doseringen menopur en gonal nodig heeft om vier follikels te krijgen. Hoe staat het dan met haar fsh en amh waardes? Zou het kunnen dat ze (vervroegd?) in de overgang is? Op dit punt zou ik zelf sowieso een second opinion aan gaan vragen. Ook binnen Nederland zitten er grote verschillen tussen ziekenhuizen in het protocol dat ze gebruiken.

 

Zelf zijn we binnen Nederland overgestapt nadat we bij twee ziekenhuizen een second opinion hadden gevraagd. Het ene daarvan wilde niet ech iets anders doen, dus die vielen af. Het ziekenhuis waar we nu lopen gaf mij een ander hormoonschema, met veel beter resultaat. Informeer dus goed, vraag door en luister naar je gevoel.

 

Er moet overigens een topic zijn over hoog fsh/vervoegde overgang, als dat bij jullie het geval zou (kunnen) zijn, staan daar misschien nog tips in voor ziekenhuizen die hierin gespecialiseerd zijn.

 

Nog een praktische tip: vraag alvast je dossier op in je huidige ziekenhuis. Als je je zelf vooraf hebt ingelezen (en bijvoorbeeld je hormoonwaardes heb kunnen checken) kun je gerichter advies vragen bij een second opinion. Het uitgangspunt daarbij moet altijd zijn: hoe zouden zij het doen en waarom wel of niet anders. Als het anders is en de reden daarvan klinkt logisch, dan is overstappen reëel.

 

Veel succes!

Henne

Posted

Hoi Eva,

 

De eerste drie pogingen had ik een kort protocol met Gonal-f (150 IE) en Cetrotide. Ik begon met stimuleren op dag 2 en dan kwam er geloof ik op dag 5 of 7 ofzo de cetrotide bij. Hierbij leken er wel redelijk wat follikels te groeien, maar de eitjes waren dan na de punctie niet rijp.

 

In Voorburg, waar wij nu lopen, hebben ze eerst weer een cyclusanalyse gedaan, daaruit bleek dat mijn amh en fsh normaal waren, dus dat ik in principe voldoende eitjes van goede kwaliteit zou moeten hebben. Ik kreeg daar ook een kort schema, maar nu met menopur (225 IE) en decapeptyl. Starten met de deca op cyclusdag1 en dan op dag 3 beginnen met stimuleren. Ik blij veel beter op de menopur te reageren, bovendien kunnen ze met deca de follikels groter laten worden dan met cetrotide. Dat samen zorgde voor een veel betere opbrengst. Hoewel ik ook echt niet aan de twintig eitjes oid kom hoor.

 

Waarschijnlijk hoor ik bij de kleine groep vrouwen die naast FSH ook LH nodig heeft om de eitjes voldoende te laten rijpen. Menopur bevat naast FSH ook LH. MAAR: ik reageer dus wel op een normale dosis, ben geen 'low responder'. Wat dat betreft is mijn verhaal niet meteen het juiste voorbeeld voor dit topic denk ik. Ik wil alleen heel graag duidelijk maken dat andere inzichten, hormonen en protocollen effect kunnen hebben :-)

 

Succes!

Posted

Henne, hmmmm, interessant verhaal mbt de deca en cetrotide. Wij hebben in totaal 4 pogingen in nl gedaan met deca. Nooit onrijpe eicellen gehad. Nu de vijfde poging in DD met cetrotide. Nu voor het eerst onrijpe eicellen gehad. Ik dacht dat het mogelijk zou kunnen komen door een te vroege punctie maar gezien jouw verhaal zal ik dit zeker eens gaan bespreken tijdens de evakuatie in DD en ook tijdens de second opinie in gent. Nooit gedacht dat er verchillen zouden kunnen zitten tussen deca en cetro. En ik maar denken dat er alleen een naamsverschil was. Nooit bij stil gestaan dat dit een invloed zou kunnen hebben op de stimulatie. Weer iets geleerd en ook belangrijk genoeg om dus te bespreken met mijn arts om een volgende keer te voorkomen dat er weer zowat de helft uit onrijpe eicellen bestaat.

Posted

Deca legt je hele cyclus plat, Cetrotide onderdrukt alleen de eisprong. Wat ik er in Voorburg van begrepen heb, kun je daardoor met Cetrotide de punctie minder lang uitstellen dan met deca. Dus dan is de punctie misschien ook wel te vroeg. Bij mij zijn met 18 mm de eitjes gewoon nog niet rijp. Cetrotide zou minder bijwerkingen geven enzo, maar ik hoef het niet meer :-)

Posted

In DD was inderdaad de punctie ingepland toen de grootste follikel 18 mm was. In nl pas rond de 20 cq 22 mm. Mijn eitjes groeien nl niet geheel gelijkmatig en in nl lieten ze de kleinere follikels altijd even wat meegroeien. Het is voor mij nu duidelijk waarom de punctie in DD sneller werd ingepland. Een leuk puntje dus voor de bespreking. Dank je wel voor je uitleg!

Posted

Alle kans dat de arts het onzin vindt hoor, wij zijn oa overgestapt vanwege die 18 mm grens en pas in het nieuwe ziekenhuis kwamen ze met deze verklaring. Als ze het altijd zo doen en bij 90% gaat het goed, dan ligt het bij die overige 10% meestal niet aan het protocol maar aan jou :-)

Posted

Henne, nogmaals dank. De arts mag in ieder geval gaan verklaren hoe het komt dat zowat de helft uit onrijpe eicellen bestond terwijl bij de vier eerdere pogingen in Nl dit niet het geval was. Ik ga in ieder geval met hem bespreken en voorstellen om toch weer terug te gaan naar de deca (ondanks de bijwerkingen). Zal het ook eens ter sprake brengen tijdens ons second opinie gesprek in Belgie. Ben benieuwd wat zij er van vinden. Ik blijf het in ieder geval opvallend vinden dat ik nu voor het eerst te maken had met onrijpe eitjes, nu met een ander hormoonschema en (kennelijk hierdoor) een vroegere punctie. Lijkt mij geen toeval meer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Posts

    • Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use