Jump to content
tiktak

Gestopt, .. hoge FSH & opties?

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje niet meer op dit forum geweest. Vanaf april dit jaar heb ik 1x een IUI gehad en 2x een IVF. Allemaal voortijdig afgebroken ivm te weinig eitjes. Ik heb alle behandelingen in Apeldoorn gehad en ben een maandje geleden voor een 2 opinion naar Groningen geweest. Ivm mijn hoge FSH-waarde (39-12-23) willen ze in Groningen ook niet gaan behandelen. In Apeldoorn vertelden ze mij dat de kans dat ik zelf zwanger kan worden 5% is. Niet echt veel.

Ik wil nu gaan kijken naar eiceldonatie. Maar vind dat een raar idee.

Heeft iemand ervaring met:

- de kans om ' spontaan' zwanger te raken met maar 5% kans, in hoeverre spreken we dan nog over een kans ;-(

- zijn er klinieken die je toch wil behandelen ondanks een hoge FSH?

- eiceldonatie

Ik heb een poging gedaan om wat informatie te achterhalen op het formum. Momenteel kan ik dat niet zo goed aan. Zit in een dip omdat zo veel mensen om mij heen besluiten toch voor kinderen te gaan en *ploef* die zijn zwanger. Emotioneel moeilijk en moeilijk om dit moment om echt gelukkig voor ze te zijn. Heb moet je leven niet gaan bepalen maar soms is dat echt een een zware kluif....

Hoihoi,

Ik wil je graag een positief verhaal vertellen: ons eigen verhaal.

Op mijn 22e had ik al een FSH van 15 en later nog hoger, en een heel laag AMH toch wilde het Erasmus mC te Rotterdam het proberen; met de hoogste stimulatie, had ik 3 eicellen. Twee bevrucht en twee embryo;s daaruit, wat dus al super geluk is. 1 daarvan is onze oudste zoon. Een jaar later mochten we weer: weer maar 3 eitjes, twee embryos.. en weer in 1 x zwanger, dit maal twee, maar 1 stopte, maar dus wel onze volgende gezonde zoon geboren. Een aantal jaren later toch weer 3 pogingen gedaan, poging 3 zwanger, maar miskraam. Loslaten dus, ik heb twee gezonde kinderen gekregen.. Wat bleek, een half jaar later was ik spontaan zwanger! En ons derde binkie is vandaag 1 jaar geworden.

So never give up!

hoi tiktak, ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, ik heb je een berichtje gestuurd na jouw reactie op mij. Hoe gaat het nu met je? Ik zou graag meer met je willen praten via dit forum.

Hi Sunlight,

Ja, dat herken ik wel 'van het goede leven weer beginnen'. Ik had ook zoiets van 'nu ga ik alleen nog maar leuke dingen doen!'. Dat werkt niet, ik moet toch door de zure appel heen. Ze zeggen dat de dingen niet voor niks gebeuren, dat je er iets van kunt en moet leren. Pfffff...

Laatst zei er iemand tegen me dat slechts 5% van de vrouwen ongewild kinderloos blijft. Had ze op Freya gelezen. Ja, als je alles meerekent incl adoptie etc. Ik kreeg een raar gevoel van schuld. Zo van 'dus jij vindt het ook nog aan mijzelf liggen?!'.

Kan niet goed omschrijven wat dat met mij doet.

Ik doe mijn dingetjes zoals normaal. Maar soms bespringt me het gevoel van totale reddeloosheid en verdriet. Heb jij dat ook? Daarom zeg ik dat ik door de zure appel heen moet. Ik probeer het 'positieve' ervan te zien. Misschien behoed me deze kinderloosheid wel van een groot verdriet. Bijv. kindje wat op latere leeftijd sterft oid. Is natuurlijk ook niet de juiste weg. Dat is geen acceptatie van kinderloosheid *zucht*.

Ik weet niet zo goed wat je en ik er tegen kunnen doen. Aan zo'n baby-party zoals bij je zusje. Zolang wij het kinderloos zijn niet geaccepteerd hebben blijfen die baby-party's een drama. Ik voel me echt zo kwaad in zulke gevallen. Misschien een x een groot kussen pakken en flink op timmeren? Misschien dat dat helpt ;-)

Ik heb binnenkort een afspraak bij Geertgen. Informatie inwinnen. Ik probeer eerst nog zelf om zwanger te worden (soort van ezel die steeds hetzelfde doet). Ik weet niet of er klinieken zijn die mij daarin kunnen helpen. Misschien Duitsland? Als dat niet werkt ga ik ook kijken naar eiceldonatie. En wat maakt het uit dat je kind niet op je lijkt (qua karakter en uiterlijk). Een vriendin van mij is geadopteerd (gewoon Nederlandse vriendin). Heel veel mensen zeggen dat ze op haar moeder lijkt. Maar het is het biologische moeder niet eens.

Eiceldonatie heb ik het alleen met een vriendin over gehad. Die bood aan om te doneren. Toen bedacht ze zich. En nu hoorde ik weer dat ze naar de huisarts was geweest voor informatie. Dus ik 'HOERA'...'JANK JANK'...'HOERA!'. Maar vind het heel veel gevraagd. En het is mijn vriendin, als alles goed gaat ook weer raar. En ze heeft zelf geen kinderen, maar misschien wel een kinderwens (is ze nog niet uit). Dat is allemaal wel erg lastig. Zijn ze in het ziekenhuis niet zo gek op. Dus ik hou de boot maar weer af. Mijn plannetje is dus Geertgen, misschien Duitsland om te kijken wat mijn eigen kansen zijn, en evt. eiceldonati. Maar het laatste stel ik steeds maar uit. Ben er een beetje huiverig voor. Krijg het gevoel van 'illegale-transplantatie'. Of klinkt dat bizzar?

En qua praatgroep. Toen ze mij de eerste x de deur wezen in het ziekenhuis hadden ze het over een maatschappelijk werkster. Ik dacht 'ja dikke neus!, niks voor mij!'. Maar je kunt er natuurlijk wel baat bij hebben.

Als ik wat voor je kan betekenen laat maar weten!! Vind het zelf ook heel moeilijk!

Liefs,

:icon_flower: Tiktak :icon_flower:

Hi Tiktak,

Het is zo herkenbaar wat je schrijft, ik voel echt precies hetzelfde. Ik probeer de normale dingen weer op te pakken maar die reddeloosheid en het verdriet is soms heel hevig. Omdat het me meestal goed lukt om mijn gevoelens weg te drukken (anders functioneer ik niet) lijkt het misschien voor mijn omgeving alsof het best goed gaat. Helaas is dat niet waar.

Goed dat je het nog bij Geertgen gaat proberen. Of Duitsland. Hou je me op de hoogte?

Ik praat zelf wel met iemand in het ziekenhuis, dat is wel goed omdat ik me vaak afvraag of mijn denkpatroon en reacties ok zijn. Nou het blijkt allemaal volgens het boekje te gaan dat rouwproces;-)... Maar nu ben ik dus op zoek naar lotgenotencontact omdat ik hoop dan makkelijker met mijn omgeving om te kunnen gaan.

Ik ben heel blij met je berichtje en ik hoop dat ik voor jou ook iets kan betekenen. Het is gewoon heel moeilijk en wie weet hebben we steun aan elkaar!

Tot gauw,

Liefs!