Jump to content
Sign in to follow this  
Suzzy

Gonal-f mag niet meer..?

Recommended Posts

Hallo,

In juni start ik met ICSI 2 (voor ons 2e kindje), mijn arts heeft mij Gonal-f voorgeschreven, omdat ik hier goed op reageer. Hij wil daar niet vanaf wijken...

Maar nu begrijp ik dat vanaf januari 2013 geen Gonal-f meer gebruikt mag worden vanuit de zorgverzekering ivm bezuinigingen.

Nu vraag ik mij af wat er gebeurt als ik de spuiten bij de apotheek ophaal, ik zit namelijk niet te wachten op een rekening van € 2000,00 of zo.....(die dus niet vergoed wordt).

Dus vandaar mijn vraag hebben meer meiden nog Gonal-f gebruikt na 1 januari 2013 en dit gewoon vergoed gekregen????

Alvast bedankt voor jullie reactie.

xx

Huh? Vaag? Zou de verzekering even bellen. Lijkt me heel raar. En wat zou je dan krijgen? Puregon is qua samenstelling hetzelfde, maar andere producent, misschien is die goedkoper en zit het daarin?

Ik heb gewoon na 1 jan 2013 gonal gekregen én is vergoed. Het beleid is in beginsel geworden dat artsen geen gonal/puregon meer gaan uitschrijven, omdat deze medicijnen duurder zijn dan menopur en fostimon. Échter, het is aan de behandelend arts om te bepalen welke medicijnen je krijgt. Als je arts vindt dat je gonal moet hebben, dan ga je (mits je recept hebt) dit gewoon vd apotheek krijgen zonder problemen. Échter, het is raar dat je het bij de apotheek gaat krijgen, want sinds 1jan moet je het formeel vanuit het ziekenhuis krijgen..... (Als je in nld behandeld wordt...).

Je moet even de nieuwe regels lezen die per 1 jan gelden, staat eea uitgelegd over de medicijnen.

Maar maak je geen zorgen!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ps. Puregon en gonal zijn beide even duur. Deze medicijnen zijn zo extreem duur omdat ze zo puur zijn (pure fsh). Er zitten geen menselijke hormonen in zoals bij pregnyl en menopur, en daarom zijn die medicijnen goedkoper.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Dankjewel voor julllie reacties! Ik zit inderdaad in het buitenland, vandaar dat ik het recept zelf kan ophalen... Nu durf ik ze te gaan halen ;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD

Suzzy, en als je gewoon zwart op wit toestemming hebt van je verzekeraar dat je in buitenland behandeling mag doen (zou ik gewoon voor zekerheid lezen wat in de brief staat en voorwaarden mbt medicijnen). Maar bij volgens alle verzekeringen staat gewoon "medicijnen" worden vergoed (en worden er geen medicijnen uitgesloten). ;-)

1. Er zijn voor dit jaar nog geen bindende afspraken over welke medicijnen wel en niet gebruikt mogen worden.

2. Vanaf volgend jaar zouden de medicijnen alleen nog bij de ziekenhuis apotheek opgehaald mogen worden. Die afspraak geldt dus nog NIET in 2013

3. Ook na 2013 zou een arts mogen bepalen welk medicijn hij je voorschrijft.

4. Het is wel zo verstandig van een arts om nu vast de goedkopere varianten zo veel mogelijk te gaan gebruiken om zodoende de bezuinigingen te behalen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Goedemorgen @Onzefamilie @Marsukar @LouLou1980 en @Nora90 Hier alles nog altijd ok, gehele familie gezond. Derde week thuiswerken nu en ik denk dat het de rest van de maand ook nog wel is. Hoor geruchten dat de maatregelen nog zeker een maand zullen aanhouden. Maar dat zullen we vanavond horen bij de pers conferentie. Hopelijk heeft je buurman toch nog een mooi afscheid gehad Onzefamilie, zo met alle buren die een laatste groet konden geven buiten is denk ik wel heel mooi. Het is erg verdrietig als een geliefd persoon niet het afscheid kan krijgen nu wat je eigenlijk voor ogen had. Hopelijk kunnen jullie het binnenkort een beetje een plekje geven... Goed dat je bezig blijft, hier ook druk in de tuin bezig geweest. Het weekend wordt mooi weer, dus dan weer lekker verder, is de tuin iig weer zomerklaar. Wat rot dat je vrouw haar baan waarschijnlijk gaat kwijtraken. Zit ze al aan de max qua contracten?  Wat een rot situatie nu he? Idd Loulou, ik heb nog maar 1 Emmy over helaas. Ga je voor een eiceldonor en dan heb je zelfs nog minder als ik zelf met mijn bejaarde eitjes... Was er echt even verdrietig om en heb even de tijd nodig gehad om te bedenken wat te doen nu. De kliniek is wel heel erg meedenkend en ze vonden het ook rot voor mij. Het ene overgebleven Emmy hebben ze ingevroren en is een Blasto met kwaliteit 4BB, volgens hun is het goede kwaliteit. Ah, ok, dan snap ik nu hoe dat zit met ontdooien van cryo's. Ik heb die zelf nooit gehad, dus dat is nieuw voor mij. Maar is helder, dus ze hadden eentje uitgehaald en die deelde niet door en toen hebben ze daarna vlug een nieuwe ontdooit die er nu in zit. Hoe is het nu? Zondag schreef je dat je maandag, gister dus, ongi moest worden. Ik hoop zo dat het weggebleven is! Wat lief van de bollen, als je ze echt zelf niet nodig hebt, dan wil ik ze heel graag overnemen. Ik heb zelf namelijk vergeten de kliniek te vragen toen ze meds opstuurden om ook een doosje van die bollen mee te sturen en nu kom ik tekort voor de volgende poging.... Moet dan voor 4 dagen hebben, maar heb nog maar genoeg voor 2. Omdat ik nu onverwacht 2 weken heb moeten gebruiken omdat last minute mijn tp niet door is gegaan heb ik bijna alle bollen op moeten gebruiken. Ik stuur je wel ff een pbtje. Balen idd Marsukar dat er nu geen hartjesspreekuur is, ik kan me heel goed voorstellen dat je daar behoefte aan hebt om eventjes te luisteren ernaar. En de afspraken allemaal alleen doen, zonder je vriend/man erbij lijkt me ook rot. Niet allemaal onoverkomelijke problemen idd, maar toch niet leuk. Ben je eindelijk zwanger met zo een traject en dan krijg je deze situatie. Tuurlijk mogen we blij zijn dat we gezond zijn en dat jij in verwachting bent, maar het drukt zo een stempel op zo'n fijn nieuws. Dan ten slot nog de situatie hier.... Ik heb na lang wikken en wegen besloten voor die 8 bevroren eitjes te gaan. Mede omdat zij met donorzaad hele goede resultaten had en ik dan alsnog voor een verse tp kan gaan. Ik ook de vorige donor die maar 1 Emmy had uiteindelijk niet nog een keer een punctie wil laten ondergaan met het risico dat er weer maar eentje uit komt. Ik weet ook wel, eentje kan genoeg zijn, maar daar ga ik maar niet vanuit. Het traject verloopt allemaal al zo moeizaam bij mij dat het bijna lijkt alsof het me gewoon niet gegund is.... Ik hoop dan maar dat uit deze 8 eitjes een stuk of 3, 4 (of liefst nog meer) goede blasto's komen. Het Emmy dat van de eerdere donor hou ik dan achter de hand. Gelukkig is er nog genoeg zaad over, ze hadden toen de helft maar gebruikt, dus ik hoef geen nieuw zaad te kopen. Ik heb dat de kliniek het weekend laten weten. Daarna kreeg ik alvast een protocol voor als ik nu toch voor een tp wil gaan. Ze gingen uit van menstruatie op 1 april, maar het kwam vanmorgen. Ik heb mijn contactpersoon gecontacteerd en dit gemeld. Haar ook gevraagd wat zij denkt dat ik moet doen nu. Gezien de situatie en de grens tot de 14e gesloten is. Zij zegt dat er geruchten gaan dat de grens tot 1 mei gesloten blijft. Als ik nu voor een tp ga dan zou dat op 20 april zijn en moet ik de meds vanaf vanavond weer gaan slikken (Estrofem). Als het dan weer niet doorgaat moet ik de meds gaan afbouwen en dat is eigenlijk niet zo goed om dat 2 maanden achter elkaar te doen. Ik heb dus besloten om haar advies op te volgen en deze maand dan ook maar te skippen. Dat doet pijn om zo een beslissing te nemen, weer een maand wachten, en ik wacht al zo lang.... Maar gezien de situatie is dat dan het verstandigste. Alleen zit ik in mei super rottig met de tijd en kan ik moeilijk weg. Maar daar pas ik dan wel een mouw aan hopelijk... Ook weer kei egoistisch natuurlijk, het hele land is in drama en ik lig te zeveren over maandjes wachten en terugplaatsingen die uitgesteld worden.... Nou meiden, stay safe and healty! Tot de volgende x    
    • ach @Onzefamilie wat rot dat je vrouw haar baan is kwijtgeraakt ☹️.. Jullie vinden vast en zeker een oplossing, maar goed dat maakt het nieuws nu even niet minder rot. Maar even goed nadenken over de volgende stappen om te zetten..  Mooi om te lezen dat jullie buurman een waardig afscheid heeft gekregen. Zo te horen was het een geliefde man. @LouLou1980 Ja het blijft een hele lastige periode die wachtweken. Dat je niks voelt hoeft helemaal niks te zeggen. Ik voelde ook helemaal niks. Geen gevoelige borsten, geen misselijkheid, toen nog niet heel moe, echt helemaal niks. En ben vandaag 14 weken zwanger.. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik ook niet het gevoel had dat ik ongesteld zou worden. Je weet echt niet wat die wachtweken mentaal met je kunnen doen en of je niet alle dingen die je voelt, onbewust, onder een loep gaat leggen. Dat denk ik iig dat ik deed.. Hou ons op de hoogte. Duim heel hard voor je!!! Ik voel mij gelukkig wel beter. Kan wel slecht tegen het thuiszitten en niet onder de mensen kunnen zijn, maar goed ik ben wel iemand die mij netjes aan de regels houd. Hoop zo dat het sneller gaat dan ze denken 🙏! Qua zwangerschap voel ik mij ook goed. Vandaag dus 14 weken. Nog steeds onwerkelijk. Vrijdag Assistent vk gesproken. Heb 7 april m’n eerste afspraak. Wordt een snel bezoek. Alleen het noodzakelijke  wordt gedaan. Snap het wel hoor. Baal alleen dat we nu echt op de 20 weken echo moeten wachten voordat we weten wat het wordt. Helaas is er nu ook geen hartjesspreekuur. Om even naar het hartje te luisteren. Omdat het nog zo onwerkelijk is, had dat wel fijn geweest. Maar ze zeggen dat, zolang er geen bloed is, ze de zwangerschap als goed beschouwen. Ook dit is heel logisch vanuit hen bekeken, maar omdat het toch ons eerste kindje is en we merken dat het traject toch nog steeds als nasleep wat onzekerheid kan meegeven, was zo’n spreekuur wel heel fijn geweest. Maar goed als dat nu het ergste is waar we nu rekening mee moeten houden in een tijd als deze, dan teken ik er maar voor. Dus zal er niet teveel over zeuren 😬.  Ben natuurlijk ook heel benieuwd hoe het met @Kitje en @Nora90 gaat ☺️
    • @Onzefamilie lieverd wat een toestand allemaal hè waar we in leven. Ik had het er met mijn man gisteren over dat ik het zo raar vind dat er zo veel doden zijn gemeld en dat ik (gelukkig) nog iedereen gezond en wel om mij heen heb nu. Waar ik wel steeds tegen aan loop dat de mensen om mij heen nog steeds zo laks zijn ondanks adviezen om thuis te blijven persoonlijke hygiëne enz. Ik heb pijn en moeite erin gestoken hun bij hun verstand te praten maar niks helpt.  Helaas kan jij er ook niet voor wegdraaien want we moeten het samen doen! @Kitje heb even de voorgaande berichtjes gelezen en zag dat je nog maar 1 eitje over hebt. Wat een teleurstelling moet dat zijn. Weet je al een beetje wat je nu gaat doen? Ik heb btw ook nog veel van die vaginale bollen over als je wilt. Nog heel even antwoord op je eerdere vraag. Ik heb bevruchtte cryos in de vriezer zitten die ze bij elke natuurlijke cyclus terug plaatsen. Bij het invriezen moest ik een contract tekenen waarin ik aangaf of ik ze per stuk ingevroren wou hebben of per 2. Ik had per stuk gekozen. Elke keer bij een een nieuwe TP ontdooien ze dus 1 cryo en als die de ontdooiing niet overleefd dan hebben ze nog tijd om er nog 1 eruit te halen en gelukkig zag die er wel mooi uit. Na de ontdooiing moet hij nog wel zelf doordelen  naar blastocyte. @Marsukar ben je al een beetje opgeknapt van je verkoudheid? Wat betreft mij ik zit nu 1 mijn eerste Wachtweek en merk niet zo veel ☹️ Morgen zou ik officieel mijn menstruatie moeten krijgen waar het vorige keer ook op mis liep. Dus ben beetje gestressed en voelde vannacht ook behoorlijke krampen dus hou letterlijk en figuurlijk mijn buikje vast.   
    • @Kitje @Nora90 @Marsukar @LouLou1980 Hey dames even checken of iedereen ok is, Hier vrijdag de stoet door de straat 3 autos alle buren stonden buite om onze laatste groet te geven.    Hier gaat alles redelijk, angst blijft hoog. We hebben dit weekend maar even achter herstraat  we hebben als regent water overlast     Vandaag weer volgende ronde playmobil  uitzoeken.  Helaas waarschijnlijk  straks mijn vrouw haar werk kwijt, ze verlengen totaal geen contracten meer. Dus word het nog krapper financieel.  We gaan een oplossing  vinden voor alles,  Maar hoe gaat met marsukar  buikje al wat groter,, ,,? Loulou hoe gaat bij jouw? Kitje lukt het nog een beetje? Nora al meer nieuws aan jouw kant?   Even een check up aan jullie allemaal.  
    • Wat fijn @Hanniebal dat je weer een goede echo gehad hebt. Wow, 10 weken alweer ruim. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat je zo teleurgesteld was over het "redelijke" embryo en dat je het zo weinig kans gaf en moet je nu eens zien! Nog een dikke 2 weken en je bent het eerste trimester al voorbij. Ben heel blij te horen dat alles goed gaat, goed nieuws kunnen we wel gebruiken in deze bizarre tijd.... Dat maakt de misselijkheid dan wel goed he? Als je zo'n mooie beelden krijgt, is het allemaal waard. Fijn dat je je niet zo druk maakt over het Asscherman. Binnenkort weer een echo dan? Hier is alles goed, ik werk nu alweer 2 weken thuis en dat is echt oersaai. Kan wel lekker opschieten zo. Ik ben gewend om alleen te zijn, maar nu ik zo geisoleerd zit valt het me best zwaar. Geen volwassen gesprek te voeren of ik moet iemand bellen, maar mijn belminuten zijn ook op. Voorheen kon je dan nog eens ergens heen gaan of had je een praatje op je werk. Nu zit ik hier maar te kijken, bleh. Ontspannen gaat op zich prima hier, ben lekker in de tuin bezig, dat brengt rust en maakt mijn hoofd leeg. Verder veel opgeruimd. Morgen is het nog mooi weer, dus morgen weer verder. Ik heb gister de knoop door gehakt en besloten om voor de 8 bevroren eitjes te gaan. Omdat deze donor met donorzaad hele goede resultaten had in het verleden en ze ook 3 jaar jonger is (wie weet scheelt het). Heb wel nog nagevraagd hoe het zit met de bloedgroep enzo en of ik dan niet meer kans heb dat het afgestoten wordt, omdat het eitje dan ook al niet van mij is. De dokter zei dat de eerste 6 weken een embryo niet eens bloed heeft en dus ook geen bloedgroep, dat dat pas na 6 weken wordt aangemaakt, dat ik dus niet bang moet zijn dat mijn lichaam Emmy zou afstoten. Daarbij heeft mijn lichaam ook bewezen dat het een kindje kan dragen met een andere bloedgrroep (mijn zoon is een Rhesus kindje) en dat de risico's bij de zwangerschap van mijn zoon vele malen groter waren dan nu omdat de Rhesusfactor hetzelfde is. Verder heeft de mannelijke donor wel dezelfde bloedgroep als ik dus is de kans ook aanwezig dat het kindje zijn bloedgroep (en dus mijne) krijgt. Ik heb veel vragen gesteld, waar ze uitgebreid antwoord op hebben gegeven. Dat voelde fijn. Emmy die ze hebben ingevroren zaterdagochtend was een 4BB Emmy en dat was volgens hun goede kwaliteit. Deze laat ik als reserve dan maar en dan ga ik eerst voor de Emmy's die eventueel ontstaan uit de bevroren eitjes. Hopelijk krijg ik er daar een stuk of 4 Emmy's van dan. Ik kan nu ook een "verse" terugplaatsing doen en hoef geen cyclus te matchen. Alleen mijn eigen cyclus. 5 dagen voor de TP ontdooien ze dan de eitjes, bevruchten deze en dan krijg ik de terugplaatsing. Ik heb ze ook gevraagd of ze een idee hebben hoe de status verder in Letland is. Er zijn maar weinig besmettingen daar en gelukkig nog geen mensen overleden. Ze konden daar niks van zeggen, er gaat een praatje rond dat de grens misschien dicht blijft tot 1 mei, maar dat was door de overheid niet gezegd en er wordt ook  veel gezegd dat niet waar is. Op de website van Riga Airport staat nog steeds dat ze tm de 14e dicht zijn en bij Baltic Air kan ik vanaf de 15e vlucht boeken. Ik moet nu nog tm zondag de meds slikken en de bollen. Daarna moet ik stoppen en volgens de dokter moet ik dan op 1 april (wat een dag 😂) ongesteld worden. Ze hebben me een protocol alvast getuurd voor als ik in april een terugplaatsing wil doen. Dus ja, dat is de afweging dan nu. Neem ik het risico en ga ik meds slikken met de kans dat het weer voor niks is geweest, dat het vliegveld niet de 15e weer open gaat (tp is week later) of ga ik op safe en wacht ik (weer) een maand en ga dan in mei. Probleem is eigenlijk dat ik in die periode ga verbouwen en dat dat een hele lastige periode is dan om dan naar Letland te gaan. En die verbouwing duurt 2 maanden en ik wil niet wachten tot juli of augustus.... Verder heb ik gekeken welke datum ik dan uitgerekend zou zijn als ik in april een tp zou hebben en toen kwam ik op iets heel moois en bijzonders.... Als ik daadwerkelijk op 1 april ongesteld wordt, dan mag ik testen op de verjaardag van mijn moeder en ben ik uitgerekend op de verjaardag van haar (helaas inmiddels overleden) zusje, de terugplaatsing is op de verjaardag van haar zoon, mijn neef dus. Hoe bijzonder is dat? Ik vond het heel maf, je zou bijna denken dat het zo moet zijn... #Wishfullthinking Met @Nina79 ook alles ok? En gezond vooral? Hopelijk heb je toch nog een beetje genoten van je vakantie en ben je lekker opgeschoten in huis. Heb je nu volgende week ook nog (deels) vrij? Dacht ergens gelezen te hebben anderhalve week? Of had je die halve week al de week eerder gehad? Nou meiden, ik wens jullie een fijn weekend toe met veel zon, geen corona en geen misselijkheid.    
  • Topics

Important Information

Terms of Use