Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben Nikie, een 16-jarige VWO-leerling. Ik moet een klein werkstukje maken voor Levensbeschouwing en ik heb gekozen voor het deelonderwerp 'Geslachtskeuze'. Ik moet hier naar de mening vragen van belanghebbende. Omdat ik in mijn omgeving geen belanghebbenden ken, besloot ik naar dit forum te gaan.

Ik heb drie korte vragen, ik zou het erg op prijs stellen als u deze kort wilt beantwoorden. De resultaten zullen ANONIEM verwerkt worden.

Vragen;

Zou u geslachtskeuze toepassen?

Waarom wel/niet?

Wat denkt u dat gevolgen voor de toekomst zijn als geslachtskeuze bij embryo’s ‘de norm’ wordt.

Alvast hartelijk bedankt,

Nikie

Posted

Hoi Nikie,

Ik denk dat ik namens bijna alle meiden spreek als ik zeg dat het me niets uitmaakt. We moeten hier allemaal zoveel moeite doen om zwanger te worden, dus als dat eenmaal lukt is alleen onze grootste zorg nog of hij of zij dusngezond ter wereld mag komen!

Ik denk daarom ook niet dat er ooit sprake kan zijn van een norm voor het ene geslacht of het andere, want bij de stellen die via de medische wereld zwanger moeten worden zal dat laatste denk ik een worst wezen om het zo nog netjes uit te drukken!

Natuurlijk zullen er wel uitzonderingenzijn, zoals wanneer een kindje van het ene geslacht bijvoorbeeld niet levensvatbaar zal zijn ivm dat de vader of moeder drager is van een ziekte die erfelijk is, maar dat is denk ik weer een ander verhaal...

Groeten, Ink

Posted

Ink je haalt me de woorden uit de mond het zal ons een zorg wezen wat het is we zijn allang blij als er eindelijk een kindje mag komen en dat hij of zijn gezond is.

Posted

Inderdaad had het niet beter kunnen omschrijven.

Een kindje van ons samen jongen/meisje allebei even welkom.

Gezond het aller belangrijkste want dat is ook niet vanzelfsprekend!

Volgens mij bestaat dat niet eens........

Posted

Bedoel natuurlijk dat je daar een keuze in heb naar aanleiding van je vraag. En als het al bestaat gaat het inderdaad om de reden wat hierboven beschreven staat.

Posted

Ben het helemaal eens met de vorige reacties! Maar heb enigszins het idee dat Nikie niet helemaal goed geïnformeerd is... "zou u geslachtskeuze toepassen?"

Dat is toch helemaal niet ter sprake bij ivf of icsi. Dat kan hooguit bij pgd een optie zijn. En dan nog niet eens om 'voorkeur' maar om erfelijke aandoeningen.

We weten natuurlijk nooit wat er in de toekomst mogelijk gaat worden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat geslachtskeuze nooit een norm gaat worden. Het zou namelijk sowieso betekenen dat de gezondheidszorg omtrent ivf nog duurder gaat worden.... En waarom? Omdat iemand liever een jongetje of een meisje zou willen? Sorry, maar ik vind de vraagstelling niet echt relevant.

Posted
Ben het helemaal eens met de vorige reacties! Maar heb enigszins het idee dat Nikie niet helemaal goed geïnformeerd is... "zou u geslachtskeuze toepassen?" Dat is toch helemaal niet ter sprake bij ivf of icsi. Dat kan hooguit bij pgd een optie zijn. En dan nog niet eens om 'voorkeur' maar om erfelijke aandoeningen. We weten natuurlijk nooit wat er in de toekomst mogelijk gaat worden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat geslachtskeuze nooit een norm gaat worden. Het zou namelijk sowieso betekenen dat de gezondheidszorg omtrent ivf nog duurder gaat worden.... En waarom? Omdat iemand liever een jongetje of een meisje zou willen? Sorry, maar ik vind de vraagstelling niet echt relevant.
PGD is naar mijn weten een vorm van IVF, maar het zou heel goed kunnen dat ik dit verkeerd begrepen heb. Bij PGD worden alleen embryo's van het gewenste geslacht in de baarmoeder aangebracht. Dit is zeker mogelijk, maar in Nederland mag dit alleen als er sprake is van een erfelijke aandoening die bijvoorbeeld alleen op jongetjes overgedragen kan worden. Deze ingreep vindt al wel in het buitenland plaats, ik weet niet in welke landen. En mijn vraagstelling was meer gedoeld op de maatschappelijke gevolgen van veelvuldige geslachtskeuze in de verre toekomst, als het met nieuwe ontwikkelingen een stuk makkelijker (en goedkoper) zou worden. Ik denk namelijk zelf dat dit heel snel uit de hand van lopen en dat van het een het ander komt, eerst selecteren we nog op geslacht, daarna op oogkleur en bouw (verre, verre toekomst).Bedankt voor jullie tijd!
Posted

Hi meiden, het lijkt me dat we de leraar van Nikie zouden moeten aanspreken op de relevantie van de vraag en niet Nikie, want ze is pas pas 16 hè? En zij wordt met deze veel te weinig doordachte en afgebakende vraag weggestuurd.

Nikie, ik denk dat je uit de bovenstaande antwoorden mag afleiden dat het zeker bij vrouwen die kampen met vruchtbaarheidsproblemen absoluut niet van belang is of het een jongen of een meisje wordt, als het maar een kindje wordt! De meeste vrouwen hier zouden dus (als het al mogelijk is en dat is het in normale situaties niet), nooit aan geslachtskeuze doen. Hier, binnen deze groep vrouwen, zal het dus nooit een norm worden. Slechts als het gaat om erfelijke afwijkingen die alleen bij één geslacht voorkomen, kan geslachtskeuze belangrijk zijn, maar dan gaat het over iets heel anders, namelijk de gezondheid en soms zelfs de levensvatbaarheid van het kindje.

Verder is het ook maar de vraag of het ooit norm zal worden, of dat het een standaard keuzemogelijkheid zal worden, omdat het zal leiden tot heel veel ethische discussies. Ik denk dus dat zoiets, als het er al ooit komt, nog héél ver weg is.

Als geslachtskeuze en andere selectiecriteria norm worden, dan gaan we richting een wereld waarin we een soort van perfect superras willen kweken, zonder genetische foutjes, waarbij we ook als toefje op de room nog even bepalen of het kindje een jongen of een meisje wordt. Dan ontstaat er natuurlijk een hele rare situatie en wat de gevolgen dan zijn? Ik denk dat we er dan als samenleving niet leuker op worden. Laten we dus hopen dat het nooit zo ver zal komen!

ps. Ik vind het al lastig om te kiezen wat ok vanavond ga eten, laat staan dat ik zou moeten kiezen of mijn kindje een jongen of een meisje wordt ;-) Het lijkt me vreselijk!

Veel succes met je werkstukje en met je school!

Floor

Posted

Pps. Eigenlijk zijn wij wel de 'oorzaak' van dit soort ethische vragen meiden ;-) Juist door voortplantingsgeneeskunde en alles wat erbij hoort zijn dit soort keuzes mogelijk, met de bijkomende ethische vraagstukken van dien. Is het niet minder dan 30 jaar geleden dat vergelijkbaar (afwijzijzend) werd gereageerd op het hele concept 'reageerbuisbaby' en zaken als vernietigen van (rest)embryo's, omdat dit in strijd zou zijn met het recht op leven, etc, ect. Ik ben het met jullie eens dat dat iets heel anders is hoor, in ieder geval zien wij - ook ik - dat nu zo, maar op zich is de problematiek niet oninteressant. Stel dat je bijvoorbeeld de keus zou krijgen of je eerst de meisjes, of eerst de jongens teruggeplaatst zou willen krijgen? Zou je dan niet stiekem toch nadenken waar je voorkeur naar uit zou gaan? Ik heb geen voorkeur, maar sommige vrouwen zeggen 'nou, ik zou best graag een meisje willen'. Zou je dan bij wijze van spreken niet eerst willen gaan voor terugplaatsing van de twee vrouwelijke embryo's en de jongens invriezen en die dan later als cryo's terugplaatsen? Je hebt er al zo veel moeite voor gedaan, zou het niet in een psychologische behoefte kunnen voorzien, zonder dat daarmee in welke zin dan ook 'kwaad' wordt gedaan? Ik zie het niet zo hoor, want ik heb echt geen voorkeur en kan me ook niet voorstellen dat ik die ooit zou hebben, dus val me alsjeblieft niet aan, maar ik bedoel alleen maar te zeggen, dat je de vraag ook genuanceerder kan stellen en dat er toch een glijdende schaal mogelijk is. Vb. Je hebt al drie jongens... Na sterillisatie ben je aangewezen op IVF met je nieuwe partner. De embryoloog ziet 'toevallig' dat twee van de drie ontstane embryo's vrouwelijk zijn... Wie doe je er dan kwaad mee als je zegt, 'oh, wil je dan eerst die twee terugplaatsen en die andere invriezen?' Het is ook zeggenschap over je eigen lichaam en over iets waar je heel erg veel moeite voor hebt gedaan. Is dat dan per definitie slecht of verwerpelijk? Ik weet het dus oprecht niet. En daarom vind ik het eigenlijk wel interessant.

Posted

Even kort, weinig tijd.

Ik kan je gedachtengang volgen Floortje. Weet ook niet of als het daadwerkelijk als keus gevraagd wordt, het slecht / verwerpelijk zou zijn.

Wel denk ik dat er geen norm in zal komen, want net als dat je wel of niet wilt weten bij 20 weken wat het geslacht is, denk ik dat ook bij deze keuze "smaken verschillen" en er daardoor geen vaste norm zal zijn/ het daarom geen afglijdend vlak zalmzijn zoals Nikie stelt.

Posted

PGD is geen vorm van ivf. Het is een screening van het dna. En het kan enkel toegepast worden bij ivf/icsi. Het is ook mogelijk in Nederland (o.a. Maastricht) Er bestaat een redelijke wachtlijst en de kosten zijn aanzienlijk hoger dan bij 'normale' ivf.

Ook al zou het in de toekomst goedkoper gaan worden dan denk ik nog steeds niet dat het de norm gaat worden. Sterker nog, als het mogelijk gaat worden dan zou iedereen dus ivf gaan doen om het geslacht te kunnen bepalen....

Al zouden wij bij de volgende icsi poging de keus krijgen omdat het 'ineens uitgevonden en toegepast' kan worden, dan nog zou ik absoluut niet kiezen. Ook al hebben we er zoveel moeite voor gedaan (inmiddels 8 mislukte tp's) het maakt ons niets uit.

Een 'superras' dmv geslachtskeuze of verdere screening.... dat zal nooit op gaan. Handicaps en ziekte zullen altijd blijven, al screen je op alle mogelijke aandoeningen bij embryo's.

Wat betreft mijn vorige reactie over de relevantie van de vraag: ik ging er vanuit dat Nikie zelf haar vragen heeft moeten bedenken, maar ik kan er naast zitten...

Ik heb zelf al eerder gemerkt dat sommige mensen er vanuit gaan dat je bij ivf/icsi het geslacht kan kiezen. Zelfs bij een stel dat op een voorlichtingsavond kwam! Zij gingen er vanuit dat ze hun 'keuze' aan konden geven ;-) De arts ging daar serieus op in "Natuurlijk mogen jullie je voorkeur opgeven!" en vervolgens "we doen er alleen niks mee, wat denken jullie wel niet?! Ga je eerst eens even inlezen!"

Nu weet ik ook niet of dat de juiste reactie was hoor... En ik moet eerlijk zeggen dat er best lachend op die vraag gereageerd werd.

Maar iig veel succes met je werkstuk Nikie.

Posted

Vooruit, laat ik er eens een afwijkende mening ingooien!

Jazeker, ik denk dat het erg populair zal zijn. Denk even aan alle stellen die geen vruchtbaarheidsproblemen hebben, en die de raarste bakerpraat-trucs toepassen om een jongetje of meisje te krijgen! De bekendste is: mannelijk zaad is sneller, maar de vrouwelijke zaadjes zijn sterker. Als je dus vlak rond je ovulatie gemeenschap hebt, heeft het snellere jongenszaad een betere kans. Maar als je een paar dagen voor de ovulatie voor het laatst gemeenschap hebt, leven alleen de vrouwtjeszaadjes nog tegen de tijd dat je ei springt, et voila, je krijgt een meisje. Alleen al het feit dat er mensen zijn die dit soort toeren echt gaan uithalen geeft al aan dat er veel mensen zijn die wel degelijk een voorkeur hebben. En dat zal uiteenlopen van het 'als het een meisje is sla ik mijn vrouw in elkaar en dump ik de baby vervolgens in een greppel' tot 'natuurlijk lijkt het me allebei erg leuk, maar lekker tutten met een meisje heeft stiekem toch mijn voorkeur!'.

En ja, ik had zelf ook een voorkeur. Ik wilde zo graag een jongetje, een stamhouder voor de familie van mijn man (hij is de laatste in de mannelijke lijn). Daarnaast lijkt mijn man sprekend op zijn vader, en ik hoopte dat zijn zoon dan ook weer sprekend op hem zou lijken: een mini-versie van mijn echtgenoot leek me geweldig! Mijn man wilde juist graag een meisje, omdat die zorgzamer voor mij zou zijn als mijn man er niet meer is (hij is veel ouder dan ik). Dus allemaal nogal suffe redenen, en als ik een dochtertje had gekregen was ik daar zielsgelukkig mee geweest, en nu we een zoontje hebben gekregen is mijn man daar zielsgelukkig mee, maar we hadden wel degelijk allebei een voorkeur! (allebei een andere, dat dan weer wel :-) )

Dus als ik de keuze had gehad: ja, dan had ik een jongetje gekozen. En als ik ooit een tweede kind zou krijgen, dan zou ik het leuk vinden het setje compleet te hebben, dus een meisje. Dan zou ik dat kiezen, niet omdat het me nou echt enorm veel uitmaakt, maar puur omdat het kan (vooropgesteld dat het geen dure, gevaarlijke, risicovolle procedure zou zijn he!!).

De gevolgen voor de wereld kan ik moeilijk inschatten. In een land als het onze, waar jongens niet per se meer status geven dan meisjes denk ik dat de verdeling uiteindelijk 50-50 zal zijn. In landen waarin jongens gezien worden als statussymbool, en meisjes echt dikke pech zijn, zal het wellicht anders lopen...

Posted

Dus als ik de keuze had gehad: ja, dan had ik een jongetje gekozen. En als ik ooit een tweede kind zou krijgen, dan zou ik het leuk vinden het setje compleet te hebben, dus een meisje. Dan zou ik dat kiezen, niet omdat het me nou echt enorm veel uitmaakt, maar puur omdat het kan (vooropgesteld dat het geen dure, gevaarlijke, risicovolle procedure zou zijn he!!).

Interessante gedachte. Ik had een sterke voorkeur voor een meisje, gewoon omdat me dat leuk leek (we hebben ook een meisje gekregen, dus kan niet vergelijken).

In eerste instantie zou ik op Nikie haar vraag antwoorden: nee, zou geen keuze toepassen, want dat is onetisch.

Maar na er langer over na te denken: als de arts het me gewoon zou vragen, he, de jongen of het meisje embryo terugplaatsen? Dan had ik echt wel gekozen voor het meisje.

Ik denk dat het eigenlijk wel goed is dat zo'n keus niet aan de orde is. Want ik vind het toch niet kunnen om zomaar te kiezen.

Posted

Ik reageer met mijn eerste gedachten en moet zeggen dat ik niet al het voorgaande gelezen heb, dus misschien ben ik kort door de bocht.... Maar als je bedenkt hoeveel vrouwen er toch heel graag een dochter zouden willen hebben (en daarom vaak toch nog een keer zwanger worden als ze bijv 'al' twee of drie zoontjes hebben) en hoeveel mannen en vooral ook opa's er waarde hechten aan een zoon, stamhouder...ik denk dat als de keuze er zou zíjn er best veel mensen gebruik van zouden maken. Net zo goed als dat er nu idiote trucs uit worden gehaald om het geslacht te beïnvloeden. In die zin helemaal met Barbara eens.

Wat het punt denk ik is: wij zijn geen belanghebbenden in die zin dat we hier over het algemeen al zielsgelukkig zijn áls we zwanger raken. We doen geen IVF om 'cosmetische' redenen om het zo maar even te zeggen. De vraag zou dus eigenlijk aan een heel andere groep vrouwen (en mannen) voorgelegd moeten worden, misschien op een forum van ouders van nu oid?

En wat ik zelf denk dat gevolgen zijn? In onze cultuur denk ik niet zoveel, afgezien van de medisch/etische vragen en dilemma's wat doe je met de mannelijke embryos als je een meisje wilt...) en evt financiële aspecten. In west Europa zijn jongetjes niet meer gewild dan meisjes of andersom, meisjes zijn niet minder waard oid. De één zal graag een meisje willen, de ander een jongen. Gevolgen die je in bijv China en India ziet, dat er een 'overschot' aan jongetjes/mannen ontstaat, zie ik hier niet snel gebeuren. En als je die discussie zou willen voeren: in die gevallen zou ik persoonlijk dan loever embryo selectie zien dan het aborteren van meisjes met twintig weken wat nu op grote schaal gebeurt. Maar zoals gezegd, dat lijkt me voor Nederland totaal niet relevant.

Wat wel een gevolg zou kunnen zijn: de maakbaarheid van het kind zal tegenvallen. Veel mensen willen tegenwoordig alles plannen, vastleggen en dat kan in veel gevallen ook, maar zwanger worden is nou net zo'n ding wat niet strak te plannen en bepalen valt. Veel mensen valt dat al tegen, laat staan als hun perfect uitgezochte baby dan misschien wel huilt, spuugt, of dat de blauwe ogen die ze zo graag wilden een beetje scheef staan... Een kind is geen perfect passend accesoire en dat moet het in mijn ogen ook nooit kunnen worden. Een kind krijg je, als je geluk hebt, je neemt het niet en je bestelt het zeker niet op maat.

Overigens, er is een kliniek in Utrecht geweest die gender keuze toepaste, maar die heeft moeten stoppen. Dus zo onrealistisch is de vraag niet, het is hier in Nederland al aan de orde geweest.

Nikie, misschien heb je het al gedaan, maar ik zou de vraag dus aan een bredere doelgroep voorleggen wat wel heftige discussies op kan leveren.....wij zijn hier over he algemeen heel rustig in onze reacties ;-)

Posted

Mij persoonlijk maakt het niet uit, jongentje of meisje.

Na 4 jaar en 2.5 jaar in het zkh, hebben wij een meisje gekregen.

Hiermee zijn we heel gelukkig, ik moet wel zeggen, dat ik even moest wennen aan de geachte, we krijgen een meisje, maar dat zal ik ook gehad hebben bij een jongentje.

Het geslacht van je kind als status symbool, is in Nederland niet zo relevant.

Als je in andere culturen gaat zoeken, denk ik dat je je antwoord snel vind, daar is een jongen de stamhouder en zal op een voetstuk worden geplaatst.

Een meisje wordt in die cultuur soms ook verkocht als arbeidster in een alterlier en als ze het slecht treft in de seks industrie.

Wij als IVF mama's hebben in veel gevallen erg veel moeite moeten doen en zijn ziels gelukkig met wat we krijgen.

Daarbij kan ik mijzelf wel voorstellen, als mensen zeggen, ik heb 2 jongens, als ik zeker weet dat de 3e een meisje wordt dan gaan we voor een derde.

Ik geloof dat iemand anders dat al geschreven heeft, dat antwoord zal je hier niet snel vinden.

Succes met je werkstuk.

Posted

Ik denk ook dat de eerste dames die reageerden Nikie's vraag niet helemaal goed geinterpreteerd hebben. Vanuit onze eigen IVF-achtergrond werd de vraag ongeveer opgevat als: zou je zelf tijdens je IVF ook nog eens PGD willen toepassen om zo het geslacht te kunnen kiezen, waarbij je dus de kosten verder opdrijft, je wachttijd vergroot, en je kansen verkleint omdat de helft van je embryo's gaat afvallen. Volgens mij bedoelde Nikie: zou je willen kiezen als dat heel gemakkelijk, veilig en goedkoop was en je kansen niet verkleinde. Alsof je in een hele verre toekomst alleen maar een pilletje aan je man hoeft te geven waardoor zijn zaad in 100% mannelijk of 100% vrouwelijk verandert, zonder verdere invloed op de kwaliteit en kwantiteit. Zoiets.

En dan wordt het verhaal opeens anders, want zoals tempje aangeeft, als de keuze zo eenvoudig zou zijn hebben de meeste stellen toch wel een voorkeur. Ik vind het een heel goed idee van Henne om de vraag op een breder ouder-forum te posten. IVF-ouders zijn al zooo dankbaar als ze een kind krijgen dat ze bijna niet kunnen/durven/willen nadenken over het feit dat ze eventueel ook nog een geslacht hadden kunnen kiezen.

Groetjes,

Barbara

Posted

Barbara, als de vraag zo geïnterpreteerd zou moeten worden dan moet die misschien niet op een ivf-forum gesteld worden? Of de vraag zou breder uitgelegd moeten worden zoals bijv. 'zou u geslachtskeuze toepassen als daarvoor de mogelijkheid was?'

De vraag kwam op mij (in het begin) over als 'je doet ivf dus heb je de keus'.

Ik ben met je eens dat stellen die niet een medisch traject hoeven volgen meestal een voorkeur hebben. Ik had dat vroeger ook! En nu maakt het me geen biet uit. Liever 8 van 1 en hetzelfde geslacht dan niet zwanger mogen worden (al klinkt dat misschien wat ongenuanceerd nu)

Posted

Hmmja daar heb je natuurlijk een punt, Fleur. Ik vind zowel de formulering in de eerste post, als de keuze voor een IVF-forum, niet vanzelfsprekend/duidelijk. Maar Nikie nuanceert het zelf al in haar tweede post, en dan begint het een beetje te lijken op wat ik hierboven schrijf dat ik denk dat de bedoeling is ;-). Maar ik snap niet waarom Nikie denkt dat 'wij' belanghebbenden zijn. Omdat we een kinderwens hebben en dus met het onderwerp bezig zijn? Of omdat zij meent dat geslachtskeuze een stukje dichterbij komt als je toch al met IVF bezig bent? Hoe dan ook was het goed geweest dit wat duidelijker te verwoorden.

Maar we hebben het op dit forum vaker gezien bij leerlingen die iets komen vragen voor een profielwerkstuk: 16 jaar is nog wel erg jong. Het duidelijk formuleren van een onderzoeksstelling en daarbij behorende vragen waarmee je tot het antwoord op die stelling kunt geraken is echt iets wat je pas wat later leert. Als het goed is, is dit profielwerkstuk de aanzet hiertoe! Nikie, zoals je ziet krijg je door de open vraagstelling amper antwoord op je vraag. Op de vraag 'waarom wel/niet' antwoorden de tegenstanders dat ze zo graag een (gezond) kind willen dat het geslacht ze niet uitmaakt. Maar het idee van de vraag was neem ik aan dat die twee dingen elkaar niet bijten: je mag het geslacht kiezen, zonder dat het enig effect heeft op de kans van slagen. Dan denk ik dat er niet veel meer argumenten 'tegen' mogelijk zijn dan 'ik heb gewoon geen voorkeur', 'mijn partner en ik hebben een verschillende voorkeur', 'ik word graag verrast', of 'ik vind dat God deze keuze mag maken, niet ik'. Meer kan ik er niet bedenken!

Ik ben benieuwd of Nikie hier nog terugkomt, en iets met onze tips/antwoorden doet! Of heeft ze inmiddels maar een ander profielwerkstukonderwerp gekozen ;-)?

Groetjes,

Barbara

Posted

Interesante discussie. Ik was zelf zo blij om zwanger te zijn , dat het mij echt niet uitmaakte of het een jongen of een meisje zou zijn. Als het clichematig maar gezond is. Ik kan mij echter wel vinden in de afwijkende meningen hierboven. Tja, het blijft dan een ethische kwestie. (er van uitgaand dat geslachtskeuze niet medisch noodzakelijk is vanwege erfelijke aandoeningen oid). Ik heb nu een jongen en een meisje. Stel dat wij nogmaals zouden gaan voor een derde kindje en ik zou kunnen kiezen. pfff. Ik zou het zelf niet weten, maar ik kan net als floor, sowieso erg slecht kiezen. ik twijfel in de supermarkt al tussen bloemkool of broccoli. Maar toch kan ik mij indenken dat er stellen zijn die een voorkeur hebben. Mischien is het maar goed dat wij voorlopig nog niet kunnen kiezen. Zwanger worden is al een wonder op zich!

Posted

Wat mooi gezegd Wen! Het zullen misschien ook de hormonen zijn die worden veroorzaakt door het niet zelf gekozen, maar niet minder welkome meisje in mijn buik, maar ik krijg er een traantje van ;-) Fijne avond!

Posted

Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik begrijp dat er wat verwarring ontstaan was door mijn vraagstelling. Dit komt omdat ik dit gebruik voor een klein werkstukje voor mijn lessen godsdienst. Het hoofdstuk ging om genetische manipulatie, en ik koos voor het deelonderwerp over geslachtskeuze. Toen ik mijn vragen hier op dit forum stelde had ik nog niet veel research gedaan naar mogelijkheden en doelgroepen. Ondanks dat ik hier een beetje verkeerd zat, heb ik veel gehad aan jullie reacties!

Ik wens jullie allemaal heel veel geluk toe!