Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi dames,

Onze 2e prins is vandaag alweer 10 dagen oud, wat gaat de tijd snel!

Na een emotionele kraamweek (verwerking van de zware bevalling) zijn wij nu volop aan het genieten van/met elkaar! V., onze oudste, reageert prima op z'n kleine broertje. J. doet het prima, huilt zelden tot nooit, slaapt veel en meldt zichzelf netjes voor de voedingen.

Ik heb een aantal vragen over het aanleren van een ritme danwel het slapen, hebben jullie tips of suggesties? Die zijn meer dan welkom!

- slaapt jullie baby overdag in z'n eigen bedje boven of beneden in bijv. de box? (Tijdens het slaapje van V. ligt J. op mijn borst zodat we even kunnen kroelen, dit hetzelfde nadat V. 's avonds om 19 uur naar bed is gegaan). Of leggen jullie je baby voor elk slaapje in zijn eigen bedje? (Dit zou inhouden dat J. vrijwel de hele dag boven zou liggen omdat hij nog zoveel slaapt).

- vanaf welke leeftijd hebben jullie je baby overdag ook de slaapjes boven laten doen?

- indien je je baby voor elk slaapje boven legt, hoelang na de voeding knuffelen jullie voordat de baby naar boven gaat?

I know, J. is nog onwijs jong en het liefst heb ik hem de hele dag beneden op mijn schoot, maar wij vinden rust & regelmaat voor onze kindjes ook erg belangrijk!

Alvast bedankt!!

Posted

Hi Melis,

Volgens mij is jouw situatie toch wel heel anders dan de mijne... Simpelweg omdat je al een prinsje hebt rondlopen! Kan wel zeggen hoe wij het hebben gedaan: Q sliep vanaf het begin af aan 's nachts in zijn eigen bedje bij ons op de kamer, overdag en 's avonds eerst in de box en soms in zijn bedje op zijn eigen kamer. Het slapen in zijn eigen bedje zijn we langzaam gaan uitbreiden, inmiddels slaapt hij overdag ook vrijwel altijd in zijn eigen bedje op zijn eigen kamertje (maar inmiddels slaapt hij uiteraard wel al minder dan in het begin) en 's nachts nog bij ons op de kamer, wat we nu gaan afbouwen. We proberen nu echt regelmaat er in te brengen, iig door hem op bed te leggen als hij moe wordt of soms als hij al in slaap is gevallen, bijv. op schoot als hij meteen na zijn fles in slaap is gevallen. Kroelen doen we op de momenten dat hij goed wakker is, bijv. als hij na de voeding goed wakker is (hij valt niet altijd meteen in slaap) en we hem even in zijn newbornset hebben gezet ivm reflux. Dan kunnen we lekker met hem geiten! Dat zijn echt de gezellige geniet-momentjes. Kroelmomentjes zijn er 's morgens vroeg, als ik hem uit zijn slaapzakje haal voor een schone luier en een voeding. Als hij dan in mijn nek kruipt, nog helemaal warm van de slaap, dan geniet ik intens...

Wij kroelen en knuffelen niet een vooraf vastgestelde tijd, maar laten het afhangen van de signalen die hij zelf geeft als hij moe wordt. Zo doen ze het ook op het KDV dus wat dat betreft is dat ook wel weer regelmaat.... Vaste bedtijden hebben we niet, net als we geen vaste voedingstijden hebben. We kijken steeds hoe we uit komen en wanneer hij honger heeft. Hij is dus zelf leidend...

Posted

Wij hielden al snel een regelmaat/ritme/volgorde aan van voeden- knuffelen (samen spelen) - even wakker in de box- slapen. Th heeft altijd in zijn eigen bedje geslapen, simpelweg omdat hij daar het beste sliep doordat hij snel overprikkeld was. In de maxi cosi, wagen of box viel hij niet in slaap. Vanaf week twee lag hij overdag en snachts in zijn eigen kamertje.

Ja, hij lag dan wel veel boven. Maar na elke voeding hadden we echt even een momentje samen, wat ook steeds langer werd. Zo rond de twee maanden was hij telkens een uur wakker (incl voeden) en dan sliep hij ca twee uur tot de volgende voeding. Hierdoor ontstonden er ook vanzelf een soort vaste voedingstijden, zonder op de klok te voeden wat ik persoonlijk erg prettig vond.

Kijk vooral ook naar je mannetje en vertrouw op je gevoel, je hebt het er al een keer prima vanaf gebracht toch?!

Posted

Bij de 2e was ik een stuk flexibeler. Structuur is meer dan alles een vaste plek geven. Mikai sliep overal (box, bed, wandelwagen, wipstoel) maar vooral als hij het aangaf moe te zijn. Mijn ritme bij de 2e was slapen als je moe bent en eten als je honger hebt (overdag min 3 uur, max 5 uur met flesvoeding). Bij onze oudste wilde ik veel meer aan het 'boekje' voldoen, maar dat gaat zowiezo al niet en met een 2eal helemaal niet. Het naar boven gaan om te slapen is hier vanzelf gekomen. Kortom: volg je gevoel, alles veranderd met de dag en probeer vooral lekker te genieten!

Posted

Wij hebben een soortgelijk ritme als hobbesje. Onze regelmatig ligt ook meer in de volgorde van bepaalde dingen dan in vaste tijden. Ik kijk wanneer ze moe wordt ( iv op de klok) en dan gaat ze slapen. Ook onze tweede slaapt overal. In de auto, kinderwagen etc. Dat moet wel. Een tweede gaat gewoon veel sneller mee in het algehele ritme van het gezin. Zo is mijn oudste al op school en die moet ik dan uit school halen. Het gebeurd regelmatig dat mijn tweede dan net ligt te slapen of wil slapen. Dan dus gewoon maar in de maxi cosinus of draagdoek slapen. Hetzelfde geldt ook als ik naar zwemles en andere dingen moet. Ik merkte dat ik met de tweede dus een stuk makkelijker werd. De dag kan niet alleen meer om onze dochter draaien want er loopt ook een ouder kind rond. Ik observeer dus goed waar zij behoefte aan heeft. Zowel eten als slapen en daar reageer ik dan op. Doordat wij onze dochter vanaf het begin al hebben meegenomen in het algehele ritme van het gezin, is ze ook gewend om overal te slapen. Zelfs in een drukke indoorspeeltuin met gillende kinderen.

Bij mijn oudste hield ik overigens wel altijd rekening gebracht met tijd etc. Ook al zou ik dat nu weer willen. Het lukt gewoon niet. Ik kan haar moeilijk alleen laten als ik jaar judo les, zwemles , verjaardagsfeest etc ga.

Er is wel een soort ritme in volgorde van gebeurtenissen. Dus na het wakker worden, eerst spelen, knuffelen en dan wat eten of drinken. Dan weer spelen en knuffelen totdat ze weer moe is.

Posted

Hier gaat het exact hetzelfde als bij Henne.

R slaapt sinds hij 3 weken is op zijn eigen kamer. Wij hielden hem wakker en hij ons. Dit werkt veel beter!

en overdag sliep hij eerst in de box. Maar ook hier snel overprikkeling, dus naar zijn eigen kamer en bedje. Werkt het beste. hij is inderdaad veel boven, maar vind het wel fijn om ook tijd voor mezelf te hebben, en voor het noodzakelijke huishouden. Ik realiseer me dat hij, naarmate hij ouder wordt, meer op is en dus ook beneden.

genieten mop :)

Posted

Ritme zit bij die kleintjes ook niet in vaste tijden (hoewel het bij sommigen wel kan heb ik gezien) maar in de volgorde van dingen!!

Pas toen Th vast voedsel ging eten zijn we langzaam naar min of meer vaste slaap- en eettijden gegaan. Waarbij het dan nog best flexibel is, afhankelijk van hoelang hij slaapt.

Posted

We hebben idd voor beide kindjes een vast ritme qua volgorde van dingen. V. herkent hierdoor alle rituelen en weet precies wat er gaat gebeuren, erg prettig.

Voor nu is J. overdag lekker beneden, hij slaapt beter met herrie dan in een stille kamer. Wel slaapt hij 's nachts in zijn eigen bedje op zijn eigenkamer.

Fijne jaarwisseling dames en voor jullie allemaal een mooi 2014!