Jump to content
Kitje

Zijn er nog 40+ meisjes hier? :)

Recommended Posts

Uit een bloedtest blijkt het dus eerder.

deze week vind ik echt moeilijk. Pffffffffffffffff

word toch niets maar ja, ondertussen is de hoop groot. 

Welkom @Stel en succes.
Hopelijk met positief resultaat.

@HanniebalHier beetje mwah weekje achter de rug.
Verdrietig om wat niet meer gaat gebeuren.
Vandeweek toch nog eens gekeken naar eiceldonatie, dat is de enige optie die ik nog heb, maar vind het toch wel een behoorlijke stap.
Ga het volgende week wel bespreken met de gyn tijdens mijn afrondende gesprek daar.
En dan eens stevig over nadenken of ik dat wil.

En niet teveel doemdenken meis, ook redelijke emmy's kunnen blijven plakken!
Ik zal voor je duimen donderdag dat de bloedtest goed uitpakt!
Knap hoor dat je niet vooraf toch een testje doet zelf, denk niet dat ik dat zou kunnen.
Keep my fingers crossed voor je! 🤞

Uit een bloedtest blijkt het dus eerder.

deze week vind ik echt moeilijk. Pffffffffffffffff
word toch niets maar ja, ondertussen is de hoop groot. 

Ja ik vind deze 2 weken echt pffff

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

@Kitje goed dat je er wel over in gesprek gaat, eicel donatie. Zelf vind ik DNA niet zo mega belangrijk denk ik. Natuurlijk is een kind van jezelf het mooiste maar is een kindje dat in je groeit niet ook heel erg van jou? Blijft natuurlijk een heeeeeeel persoonlijke afweging. Lastig ook. 

ik probeer echt niet te doemdenken, van mezelf ben ik eigenlijk mega positief. Denk altijd dat ik alles kan en me overal door heen sla. Maar op dit baby gebeuren punt zijn de signalen die ik krijg zo kei negatief, dat het me heeel moeilijk af gaat. 
ik ga toch af op het rationele / feitelijke en dat is (de hoop) me in dit proces gewoon heel erg afgenomen. Ik hoop het natuurlijk echt heeel erg maar het is ook zo pijnlijk. 

ik weet niet hoe jullie zoooo positief durven zijn. Heel moedig vind ik dat. 

Ik heb trouwens wel een test liggen, misschien test ik nog wel. Ik zei toch: je hebt me op ideeen gebracht. Het was echt niet in me opgekomen de vorige keer.

Nee, dat vind ik zelf ook niet zo belangrijk @Hanniebal of het biologisch wel of niet van mij zou zijn.
Ik heb in het verleden ook al eens gekeken naar adoptie of pleegzorg, maar je wordt zo door de mangel gehaald en jarenlang doorgelicht en als single is het al helemaal een moeilijk proces, dat ik besloten heb me daar verder niet in te storten.

Idd een kindje wat in mij groeit is gewoon heel erg van mij, ongeacht wiens eitje het is, maar toch vind ik het een lastige overweging.
Dat een vrouw zo een heftige behandeling ondergaat, punctie, enz omdat ik graag een kindje wil.
En een kindje op de wereld te zetten dat een andere biologische mama en papa heeft.
Dat vind ik eigenlijk best egoistisch van mezelf.

Heb morgen een Whatsapp gesprek met een arts daarover, had informatie aangevraagd, kreeg ik een aanbod voor een informatie gesprek.
Denk, nou, laat ik dat maar doen, ik word er iig niet dommer van, kan ik meteen de vragen stellen die ik heb.
En dan kan ik daarna altijd nog zien.

Snap ik hoor, dat je je zo voelt, ik had dat ook wel.
Bij mij werd ook telkens gezegd, de kans is zo klein, te oude eitjes, blabla.
Toch wilde ik dit proberen.
Je kunt beter spijt hebben van iets dat je wel gedaan hebt, dan van iets dat je niet hebt gedaan.
Als ik het niet gedaan had, dan had ik forever spijt ervan gehad.

Het is sowieso een lastig proces, tussen hoop en vrees.
Maar zo lang het er nog in zit is er nog altijd hoop Hanan!

En die test... Ik persoonlijk zou hem doen, smorgens, de dag vantevoren, of op de dag van de bloedtest als je dat kan.
Dan ben je voorbereid op wat gaat komen.
Maar dat is aan jou en wat jouw gevoel jou aangeeft, doe wat goed voelt!
En intussen duim ik gewoon door voor jou hoor.

@Kitje er zijn veel dingen in dit leven waarbij je je mag afvragen of egoïsme een rol speelt en of dat mag maar bij een kinderwens niet !! Het is het meest natuurlijke verlangen dat bestaat en het mag er echt zijn. Natuurlijk moet je ook nadenken over wat je je gaat vertellen als het er eenmaal zou zijn en of je daar zelf achter kunt staan. Snap ik helemaal maar egoïsme mag! De definitie van een kinderwens is nl egoïsme, of zoiets hhhhh.  Begrijp je wat ik bedoel? Ik denk dat jij heel bewust en met heel veel liefde een kind op deze planeet zet, in tegenstelling tot heel veel anderen die maar lukraak wat doen of die wat overkomt....

zijn je eigen eitjes uitgesloten eigenlijk? Wie zegt dat met een nieuwe ronde hormonen niet nog een aantal eitjes komen en bij jou zijn het ook nog hele goede eitjes! 

Ondertussen kon ik mezelf vanmorgen niet meer inhouden (opgejut door jou!!!😂😂😂 ) en heb ik een test gedaan. Hele lichte streep kreeg ik......Kijk maar. 

hemeltergend spannend dit proces.......

F0208F59-0DD3-426B-9210-A380078B250F.jpeg

Oh, @Hanniebal wat een mooi nieuws! Dat is echt een streep hoor en je weet wat ze zeggen, een streep is een streep, hoe licht ook. Kan me voorstellen dat je nu helemaal op bent van de zenuwen.

Heb je pregnyl gespoten? Want wel ff opletten dat het niet positief is door de pregnyl. Als je 5000 hebt gespoten dan is dat met een dag of 10 uit je lichaam en 1000 een dag of 14.

Anders morgen nog keer testen, kijken of de streep dikker wordt... 😉

Zo zie je maar, ook een redelijke emmy kan blijven plakken.

Bedankt voor je peptalk betreffende het egoïstisch gevoel dat ik heb ermee, ik snap wat je bedoeld, in principe obtstaat een kind altijd uit een soort egoisme, ik wil een kind, dus komt er een kind (ff zwart wit gezegd) maar zo'n kind vraagt er niet om en mag ik een kind opzadelen met zoiets.... das beetje het ding wat me dan tegen zou houden, waar zadel ik een kind mee op? 

Denk dat wat jij zegt wel voor iedere (aanstaande) mama geldt die met zon traject bezig is, zo'n kindje wordt zo gewenst en met zoveel liefde op de wereld gezet, een betere start kun je bijna niet krijgen denk ik.

Met mijn eigen eitjes is helaas geen optie meer, de paar die ik heb zijn dan wel goed, maar het zijn er zo weinig, de kans is zo klein. Ik moet het zelf betalen, dus dat is ook een overweging.

Als ik nu uit een punctie nog veel eitjes zou halen was het een ander verhaal, maar 2-4 eitjes en daar dan 1-2 emmy's van dat is wel heel karig.

Omdat mijn bms altijd wel goed is, dik genoeg en 2 laags met lijntje in het midden is schijnbaar precies zoals het hoort heb ik veel meer kans op succes met eiceldonatie.

Omdat de eitjes veel jonger zijn, heb je veel grotere kans dat het goed bljjft doordelen en je krijgt 5 daagse blasto terug wat ook al meer kansen geeft ipv een 3 daagse 6 of 8 cellig.

Van wat ik begreep is op mijn leeftijd niet het probleem van innestelen, maar doordelen, kans is groot dat mijn emmy's 5 dagen niet eens behaald hebben en direct na tp zijn gestopt met doordelen waardoor het dus ook niet is ingenesteld.

Anyway, lang verhaal en wat dingen te overpeinzen ook.

Thanks voor het meedenken.

En mijn duimen draaien door voor jou! 

Ok. Heb je dit uit je gesprek met de arts over eicel donatie ? Heeft het je op andere ideeën gebracht ? 

ja, dat doordelen is door de kwaliteit van de eicellen. Ik heb drie miskramen gehad en allemaal rond 8 a 9 weken. Ik merkte er helemaal niets van, dus kwam er steeds bij de echo achter en vervolgens kwam de miskraam niet op gang en dat heeft soms echt maanden geduurd. Laatste keer zei de verloskundige bij 8 weken dat ik voorbij kritieke punt was en de embryo zo een sterk hartslag had dat ik me echt geen zorgen meer hoefde te maken. Een week later was het dus toch mis. Toen wilde ze me niet meer curetteren en heb ik van eind december tot juli het jaar erop met embryo weefsel rond gelopen. Ongelofelijk. Dat is waar ik nu ook tegenop zie: die spanning van een embryo die niet goed doordeelt en alsnog een miskraam. Pffffff dus als ik nu zwanger blijkt te zijn van “redelijke embryo’s” ben ik weer zo bang van het vervolg. Ik klink nu misschien heel negatief, maar het zijn wel dingen die door je hoofd spoken en ik durf ze hier te uiten. Ik hoop natuurlijk dat het dit keer heel anders is, maar ik ga nergens vanuit. Kans op miskramen is ook gewoon heel groot bij hogere leeftijd. 

pregnyl spuiten was trouwens twee dagen voor de punctie, dus dat moet er wel uit zijn lijkt me. 

de dingen waar we nu ons mee bezig moeten houden he?! Ben blij dat het allemaal bestaat hoor, maar geeft ook heel andere uitdagingen weer. 

maar goed, No pain no gain zullen we maar zeggen. Als het meant to be is, zal het gebeuren en anders niet😉

@Hanniebal nee de informatie over mijn bms en dat dat meestal niet het probleem is komt van een van de artsen waar ik onder behandeling ben.
Als ik dan kwam voor een echo dan keek die ook altijd naar het bms en toen zei die een keer dat het er goed uitzag, maar dat het bms meestal niet het probleem is, maar de kwaliteit van de eitjes, ook dat ze er op het oog dan goed uit zien schijnt niks te zeggen.
Heel vaak wordt dan gezegd, goh, hij nestelt niet in, hoe kan dat toch, terwijl in werkelijkheid het embryo waarschijnlijk gewoon gestopt is met delen en daardoor dus niet innestelt, aldus ook een van de behandelend artsen.

De arts die ik via Whatsapp gesproken heb over eicel donatie, zei ook zoiets.
Ze vertelde ook dat de kans op zwangerschap heel hoog is, doordat ze alleen MII stage eitjes gebruiken om te bevruchten.
Dat MII schijnt de beste kwaliteit eitjes te zijn en daar dan donorzaad bij dat kwalitatief ook super is zou goede sterke emmy's opleveren.
Uit 6 eitjes zou je dan gemiddeld genomen 2 hele goede 5 daagse blaso's krijgen en uit 12 eitjes 4.
Maar dat is dan gemiddeld genomen, het kan ook iets meer of minder zijn.
Daarmee zou je dan volgens hun 50% kans op zwangerschap hebben, wat ik vrij veel vind, dus dat ga ik toch eens navragen volgende week tijdens het afsluitende gesprek van mijn huidig behandelend arts.

Ik neig toch ernaar om het te gaan doen.
Nu ik bezig ben geweest met IVF merk ik toch dat die kinderwens toch nog wel heel groot is.

Voordat ik met de arts sprak hebben ze voor mij eerst gekeken naar beschikbare donors in hun bestand.
En nu blijkt dat ze net de dag ervoor een nieuwe donor in hun bestand hebben opgenomen met dezelfde bloedgroep als ik en de juiste looks.
Qua looks bedoel ik dan kleur ogen en haar, verder weet ik niet hoe ze eruit ziet.
De arts zei me dat ik dan zelfs al vrij snel zou kunnen beginnen al de cyclus van de donor en die van mij niet al te ver uit elkaar liggen.
Dat gaat dan wel weer heel vlot en dat terwijl ik zelf nog in het "denkstadium" zit.
Ze hebben geen wachtlijsten, je kan gewoon zo beginnen, maar ik moet er nog ff aan wennen.

Met eiceldonatie schijnt de leeftijd van de wensmoeder niet uit te maken, maar de leeftijd van de donor wel.
Hoe jonger de donor, hoe groter de kans schijnbaar.

Jij hebt ook al wel het nodige meegemaakt lees ik met de miskramen.
Heftig lijkt me dat.
Zeker als de arts ook nog eens zegt dat het er allemaal goed uitziet met sterke hartslag en dan gaat het alsnog mis.
Wat verdrietig moet dat zijn.
Kan me heel goed voorstellen hoor dat je bang bent geworden daardoor.
Dat ze je zo lang laten rondlopen ermee trouwens, jee, dan zit je dus maandenlang in de wachtfase tot dat alles eruit gekomen is.

Dat zeiden ze tegen mij ook idd, kans op miskraam is heel groot, de vlag mag pas uit na 12 weken (waren de letterlijke woorden toen).
Nou, geen vlag gehad hier hoor, maar dat terzijde.

We moeten idd wel heel wat doorstaan.
Ben wel blij dat het kan allemaal tegenwoordig, maar ik vind het best een pittig traject waar we in zitten.

Ja, die pregnyl is er idd denk ik ook wel uit nu.
Ik doe gewoon vast een voorzichtige felicitatie met je zwangerschap! 

Ja, die eicel donatie klinkt wel goed. Ze kunnen de perfecte situatie creëren. 
En als je bm mooi is: bingo. 
zijn het echt absurde bedragen ? Of is daar ook regelgeving voor? Gemaximeerde tarieven. 

het is allemaal heel duur natuurlijk. Wij betalen zo’n 70 procent zelf. Het gaat om niet gecontracteerde privé kliniek. En in buitenland mogen ze hogere tarieven vragen. 
Ik heb van de eerste poging nog steeds geen eindfactuur gehad en Dus ook geen indicatie wat de totale kosten gaan zijn🙈

......maar goed: het is alles waard. 

ja, ik heb niet veel getreurd om miskramen , dagje gehuild en weer verder maar dat kwam omdat ik dacht: NEXT time komt het zeker goed. Maar DAT gevoel, van het kan gewoon, dat is er nu beetje vanaf. De angst en spanning is heel hoog, omdat het verlangen zo duidelijk wordt. Ik schrik gewoon van mijn eigen verdriet. Ik ga meestal gewoon sterk door.  Wat er ook gebeurt, maar nu overvalt het verdriet me.  
zit echt met dikke tranen uit het niets te huilen. Pffffffff heftig joh. 

Ik wens jou heel veel wijsheid en kracht !! 
en mega bedankt voor het duimen: dat kan ik goed gebruiken en ik kan alle positieve energie gebruiken ! 

Lieve dames,

Ben even afwezig geweest ivm drukte op werk en na die info middag toch even alles laten bezinken. Zit nu in mijn "gewone" wachtweken.... onze laatste poging om ZELF zwanger te worden zonder medicatie en zo. Ik vind het wel spannend. Probeer nog van alles ernaast te doen zoals Ubiquinol slikken, granaatappelsap, gezond eten, magnesiumolie smeren, hormonenbalans thee en baarmoedermassage..... Ik was altijd sceptisch maar zie mij nu: alles uit de kast halen om in elk geval achteraf te kunnen zeggen dat ik het geprobeerd heb. 

De pil ligt al klaar voor het geval in ongesteld ga worden. En de injecties liggen in de koelkast. Wordt vervolg....

@Hanniebal wat een prachtig plaatje van je zwangerschapstest!! Wat @Kitje zegt: een streep is een streep dus echt wel positief 🙂 Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit met Pregnyl en of dat nog detecteerbaar is, maar jullie zijn de ervaringsdeskundigen en weten beter dan ik. 

Snap wel dat de angst er goed in zit met de miskramen die je gehad hebt. Vervelend destijds dat je zo lang ermee moest doorlopen, maar met het syndroom van Asherman in het achterhoofd begrijp ik heel goed dat ze dat niet hebben gedaan en de natuurlijke verloop hebben afgewacht. 

Ga je morgen weer testen? Ik zou het ook gedaan hebben hoor paar dagen ervoor 🙂 Ik wens je uit de grond van mijn hart een gezonde zwangerschap toe! ❤️ 

@Stel welkom in de groep, ik ben er ook nog niet zo heel lang. Ik ga (als ik nu niet zwanger ben geworden) mijn 1e IVF poging doen. Heb zelf nog geen kids en nooit zwanger geweest helaas. 

Ik zie heel erg op tegen het prikken maar dus ook tegen de punctie. Je schrijft dat het je allemaal is meegevallen. Het liefst ga ik onder narcose maar dat doen ze niet in NL 😞 Hooguit Morfine en Diazepam en pijnstillers.... Ik ga het zien, eerst mezelf prikken. Gaat me meer om het gevoel, de techniek heb ik wel onder de knie. 

Nog een paar dagen en je mag testen! Hoop ook voor jou dat je zwanger bent. Je bent al eerder zwanger geweest dus je lichaam heeft bewezen dat het zwanger kan worden en zijn. Nu op naar een voldragen zwangerschap! 

@Kitje dag kanjer! Wat ben jij een sterke vrouw! Goed dat je nog de optie hebt voor een donor eicel en dat de kansen daarmee stuk groter zijn. Als ik het zo lees neig je naar nog een poging. Het is indd best prijzig maar als je kinderwens zo groot is dan doe je er denk ik alles aan om dat bedrag bij elkaar te krijgen en het nog een keer te proberen. Ook omdat je baarmoederslijmvlies optimaal is, zou ik ook zeggen het proberen waard. Denk er rustig over na en zet alles op een rijtje. Wens je veel wijsheid toe!

Wat je trouwens vertelde over die dag dat je op je werk was en iedereen het maar over baby's en zwanger zijn had: ik heb dat altijd omdat ik werk met baby's, vriendinnen in mijn omgeving raken 1 voor 1 zwanger..... Het gaat me vooralsnog goed af maar bang als ik straks onder de hormonen zit of ik dan niet om elk dingetje moet gaan huilen of een heks word. Ben al best emo van mezelf, vooral als ik ongesteld moet worden. Dus belooft niet veel goeds 😮 

Fijn om lotgenoten te hebben die snappen hoe het voelt als het zwanger worden niet vanzelfsprekend gaat❤️ 

😘 😘 

Edited by Nina79

@Hanniebal ja, bms is goed, volgens NL arts ligt het daar zeker niet aan, volgens hem ligt het aan de oude eitjes.
Dus met een jong eitje ziet het er een stuk rooskleuriger uit, zeker als je gebruik maakt van 2x donor, dus ei en zaad, dat is de meest perfecte situatie.
Al vind ik die 50% wel heel rooskleurig....
Maar het is zeker meer dan de 3-5% die ik kreeg met mijn eigen eien.

Een paar duizend Euro moet je wel op tellen met eiceldonatie, is maar net welk programma je kiest.
Ze hebben zelfs programma's waarbij ze een live birth garanderen of je krijgt 80% of iets dergelijks terug als het niet lukt.
Dan moet je wel flink in de buidel tasten en aan allerlei voorwaarden voldoen en ben je eens slordige 15000-20000 euro kwijt.
Ook is "rondshoppen" zinvol.
Meesten gaan naar Spanje, maar Griekenland bijvoorbeeld is stuk minder duur, alleen.... Ik lijk niet op Spanjaarden of Grieken....
En met mijn bloedgroep die ook niet zo veel voorkomt wordt het dan een lastige speurtocht naar iemand met blond of lichtbruin haar en lichte ogen.

Ik heb me dus gericht op Letland en Rusland, omdat de kans op iemand met lichte ogen en blond of lichtbruin haar stuk groter is en zij ook nog minder duur zijn dan Spanje, qua prijs vergelijkbaar met Griekenland.
Ukraine kan ook en is nog minder duur, maar daar durf ik niet heen.

De kliniek waar ze de donor voor me hebben is in Letland.
Daar kost een donor met verse eitjes voor 6 eitjes 3900,00 voor 12 eitjes 5265,00 en het exclusieve programma met 12 eitjes 5750,00 (dan krijg je er wat extra's bij zoals invriezen en bewaren van de overgebleven emmy's voor een jaar).
Er komt dan nog bij wat onderzoeken die ik ook in NL kan doen en mijn eigen medicatie wat volgens hun 250 euro is voor de tp en 200 euro na de tp en als ik zwanger ben dan loopt de medicatie door tot 16/17 weken, dus daar tel ik dan in totaal maar 1000 euro voor, voor de medicatie.
En dan verder nog de vlucht en verblijf daar, maar dat is niet superduur en Riga kun je zo heen, zonder visum.
Er wordt voor mij niks vergoed, is allemaal eigen zak en ze garanderen geen aantal emmy's alleen het aantal eitjes en ook dat het MII klasse is, maar ze zeggen dat ze nog nooit hebben meegemaakt dat niet 1 eitje bevrucht werd.
Met deze kliniek heb ik een Whatsapp gesprek gehad met de dokter, ook beantwoorden ze alle vragen die ik heb en zijn daar vlot mee.

De andere kliniek is in Rusland, daar hebben ze allerlei soorten programma's.
Een programma wat ik dan zou kiezen is donor met verse eitjes (dan krijg ik alle eitjes die ze heeft) ze garanderen dan ook 4 blaso emmy's van 5 dagen oud, dit programma kost 4785,00 euro, wil je 12 bevroren eitjes kost het 4105,00 en dan garanderen ze geen emmy's maar ook hier zeggen ze dat ze nog nooit niet 1 emmy eruit hebben gehaald, ze zegt dat ik bij 11 bevroren eitjes 2-4 goede blasto's kan verwachten.
Ook hier komen er dan nog kosten bij voor medicatie, invriezen en bewaren, beetje vergelijkbaar met Letland qua prijzen.
Verder nog vlucht (duurder dan Letland) en verblijf (goedkoop) en een visum.
Hier had ik dus een donor gevonden die niet meer wil doneren maar wel nog 11 bevroren eitjes heeft.
Ze hebben ook een eigen spermabank voor 190,00 per rietje, maar kan ook bij ECB of Cryos bestellen dan is het duurder.

Dus is de afweging wat te doen, Rusland lijkt goedkoper met 12 eitjes, maar tel ik visum en duurdere reis erbij op dan maakt het elkaar niet zoveel.
De donor in Rusland spreekt me meer aan omdat ik weet hoe ze eruit ziet, maar het is veel meer gedoe.
Visum aanvragen plus ze vragen veel meer onderzoeken.
In Letland hoef ik alleen maar bloedtesten en vaginale testen aan te leveren, in Rusland naast dat ook nog een brief van de Gyn en mammografie, dus meer gedoe.
Letland is minder gedoe en de kliniek zit ook nog eens op maar 5 km van het vliegveld.

Dat geld heb ik wel op de spaarrekening staan, dat is het punt niet, maar het is wel heel veel geld voor iets waarvan ik niet zeker weet of het lukt.
Aan de andere kant, het is maar geld.
Het is niet zo dat ik daar echt 10 jaar voor heb moeten sparen ofzo.
Ik heb (gelukkig) een goede baan met bijbehorend inkomen dus ik kan maandelijks geld apart zetten.

Dus als ik ervoor ga (wat ik wel denk, want de wens is niet weg) dan moet ik dus bedenken.
Ga ik voor Rusland met die 11 bevroren eitjes, of een compleet andere donor met 12 verse eitjes en 4 gegarandeerde blasto's, of ga ik voor Letland voor 6 of 12 verse eitjes zonder garantie, maar met veel minder gedoe (wat klinkt dat stom eigenlijk, verse eitjes... alsof ik ff een doosje eitjes ga halen in de supermarkt).

En kies ik dan voor 6 of 12, ik laat er 2 terugplaatsen, daarmee neem ik bewust het risico op twins.
Mocht ik zo gelukkig zijn twins te krijgen, dan ben ik klaar, anders dan ga ik er misschien nog een keer voor omdat het leeftijdsprobleem en de oude eitjes dan geen issue meer is.
Slaagt het in 1x en heb ik voor het duurdere programma gekozen, dan heb ik veel te veel betaald, maar kies ik voor het minder dure programma en ik slaag niet en er zijn maar 2 emmy's dan ben ik met 2x het goedkopere programma duurder uit dan met het dure programma.
Als het allemaal lukt, is het me al het geld wel waard., maar lukt het niet, tja, dan is het een hele dure grap geweest, is nou ook weer niet zo dat ik zwem in het geld zeg maar.

Wat is dan slim, I don't know, maar dat ga ik iig bespreken met de NL arts volgende week.
Heel verhaal weer, sorry.

Maar jij moet ook een flinke hap zelf betalen zeg, 70% dat is ook niet mis.
Hopelijk valt de eindafrekening mee.

Dat herken ik wel hoor wat jij zegt, ik ben ook zo, ff treuren en we gaan weer door.
Niet altijd goed, want je moet ook soms tijd nemen dingen te verwerken.
Nu ook, dag gehuild en mezelf heel zielig gevonden en daarna dan toch weer op zoek naar info en andere mogelijkheden.
Ik snap je angst, je verdriet en je tranen.
Kunnen ook de hormonen zijn he die een loopje met je nemen.
Laat het toe, huil lekker uit, is soms heel fijn hoor.

En we blijven in de postieve vibe Hanan!
Fingers crossed, het is bijna donderdag, ik hoop zo dat die bloedtest skyhigh hcg laat zien!

@Nina79 dat is natuurlijk helemaal prima dat je even wat tijd voor jezelf nodig hebt.
Dat had ik ook na mijn 3e mislukking, gewoon doen wat goed voelt, je bent niemand verantwoording schuldig hoor.
En ook dat wat jij schrijft herken ik, ik ben normaal gesproken heel nuchter persoon en laat me niet snel opjuinen, toch heb ik ook dat soort dingen gedaan onder het mom van dan heb ik er alles aan gedaan, alles waarvan je denkt dat het mss kan helpen grijp je aan, elke strohalm, alles.
Dat doet iedereen in zo'n situatie denk ik.

Het prikken valt reuze mee hoor en de punctie vond ik ook meevallen.
Ik kreeg ook morfine en Diazepam en vond het prima te doen, maar ik had dan ook niet veel eitjes weg te halen, dat scheelde wel.
Maar hopelijk heb je het niet nodig en kun je binnenkort lekker naast Hanan gaan zitten met een positieve test!

Bedankt voor je lieve berichtje, ik neig idd ernaar om het met donoreitjes te gaan proberen.
Ik heb er gelukkig ook best wel wat positieve verhalen over gelezen, denk dat het wel de moeite waard is om toch een poging te wagen.
Er zijn alleen zoveel mogelijkheden, dat het echt ff denken nodig heeft.

Oh, dus jij werkt met babies?
Jeetje, dat lijkt me wel superheftig als je dan in zo'n traject zit.
Hopelijk valt het mee met de emo.
Een heks zal toch wel meevallen? 😉

Lotgenoten is fijn idd, gewoon kunnen babbelen over deze zaken en niemand die het gek of vreemd vind.
Als  ik in mijn omgeving zou vertellen over de donoreitjes dan tikken ze op het voorhoofd van je bent gek geworden en hier krijg ik eigenlijk allemaal lieve reacties, dat me dan toch wel weer goed doet.

Succes voor jou ook, ik duim voor je dat het via de "normale" weg gelukt is en dat je helemaal geen behandeling nodig hebt.

X

Lieve dames,

Ik ben even niet op t forum geweest. T is mis gegaan helaas. En ik zag t even niet meer zitten allemaal. Thuis liep het niet lekker met mn puber dochter en mijn vriend en ik zaten niet op een lijn. Ik was zo verdrietig en had een arm om me heen nodig en hij kwam alleen met oplossingen dus daar werd ik nog verdrietiger van omdat ik me niet gehoord voelde. En mn 3 jarige peuterpuber die voelde denk ik dat ik me zo belabberd voelde en die ging om alles te keer ( zoals die reclame van dat kind die in de supermarkt op de grond gaat liggen krijsen ). Dus ja...

Maar sinds een paar dagen gaat het weer wat beter, ik ben er nog niet maar dat komt wel.

Ik heb nog 3 emmys te gaan en misschien kan ik voor mn 43e nog een keer zon hormoon kuur krijgen, morgen belt de arts mij hierover.

morgen is het 4 weken geleden dat ik de misoprostol  genomen heb om de miskraam op te wekken. Smiddags kwam er een deel uit. maar ik bleef krampen houden dat vond ik gek. De 3 keer daarvoor had ik als t eruit was nergens meer last van. Dus ziekenhuis gebeld. Kon komen voor een echo. De gynaecoloog was weggeroepen... 1,5 uur zitten wachten op de echo. komt uiteindelijk de verloskundige die daar al de hele tijd rondloopt en doet ze de echo pfff. Er waren nog resten aan wezig, dus ik moest weer die pillen gebruiken. Ik heb de helft gebruikt maar er gebeurde niks meer. De vrijdag erna echo gehad. was nog wel wat te zien maar heel weinig dus dat moest van zelf weg gaan bij menstruatie.

Terug naar nijgeertgen de week erop want ik had een postitieve ovulatie test. Hij zag ook een follikel van 11 mm dus ik moest de week erop terug komen. 2 dagen later dacht ik ik zal nog ns een ovulatie test doen en die was weer positief dus ik dacht misschien zijn dat de zwangerschapshormonen geweest helaas... de zaterdag erop weer naar nij geweest en nu was er met t follikel niet veel meer gebeurt dus waarschijnlijk nog zwangerschapshormonen. Ik moest van de dokter als ik dacht dat er eisprong was hem bellen voor een afspraak maar ik heb een aantal ovulatie testen gedaan en die waren telkens licht positief maar de afscheiding is niet zo geweest als het zou moeten zijn bij een eisprong. Dus ik weet niet of er uberhaupt wel wat gebeurt daar.

@kitje was naar voor je zeg dat het mis ging. Ik hoop dat je als je voor donor kiest het idd snel zal lukken, ik duim voor je. Succes

Andere nieuwe dames, welkom en heel veel succes!

@Kitje

Letland! We hebben al genoeg gedoe toch ? En 6 eitjes! Ik denk dat je met verse eicellen van een jong iemand snel genoeg zwanger bent. 12 lijkt me echt te veel hoor. Zonde van je geld. Je hebt een top oventje: eitje erin en bakken maar!

ik zou dan niet voor 2 terugplaatsen gaan tenzij je echt dolgraag 2 kinderen wilt en daarvoor risico s wilt nemen. Blijft meer kans op complicaties geven he, meerlingen zwangerschap. Ik zou die extra stress niet willen. 
Bij mij zijn er twee teruggeplaatst in de hoop dat 1tje blijft plakken. 
Ik dacht ik geef je even mijn eerlijke mening, soms is dat fijn (Vind ik) en anders is het totaal niet opdringerig ofzo bedoelt hoor. Wil gewoon even met je meedenken! 

@Anneliesje Dankje!

jasses wat een K periode zeg, maar ik weet zeker dat betere tijden gaan komen hoor. Heel goed dat je even de tijd nam voor jezelf! Als ik wat kan doen: let me know. 
Ik snap het niet helemaal: je kunt toch niet zwanger worden als je nog resten in je hebt? Of is na de menstruatie er allemaal uitgekomen en was dit de maand erop? 
Het verhaal met de resten ken ik helaas maar al te goed: blijf er niet te lang mee rondlopen. Ze kunnen een kijkoperatie doen om het te checken en indien nodig dan laatste stukjes weghalen. Dat is totaal niet invasief en je bent heel snel weer je oude ik. In tegenstelling tot heel veel andere methodes. 

maar goed, je weet zelf het beste wat goed voor je voelt.  Volg dat. 

@Stel: ik duim heel hard voor je. Mega spannend.

@Nina79 voor jou ook. Als het via de natuurlijke weg lukt: hiep hiep hoi Lijkt me heerlijk voor je. 

ik eindig met mijn eigen grote nieuws: ik ben zwanger, ook volgens de bloedtest. HCG was 234 ofzo. Hij zei dat het prima is. Over drie weken eerste echo (omdat ik dus 3 miskramen heb gehad achter elkaar rond 8 a 9 weken). Fingers crossed 🤞 en bidden🤲 En alles wat maar kan!! Emmy: blijf aub leven dit keer!!

@Anneliesje wat vreselijk voor je, ik was zo blij voor je dat het gelukt was en nu lees ik dat het mis gegaan is, ik vind het echt erg.
Wat rot ook dat je thuis geen steun hebt gekregen, op zulke momenten wil je idd geen pasklare oplossingen horen, maar gewoon een arm om je heen en "wat klote is het" mannen snappen er soms echt helemaal niks van he?
En idd, kids voelen het feilloos aan als jij niet lekker in je vel zit, dan gaan pubers, extra puberen en peuters worden lastig, krijg je dat er ook nog bij en dan al je verdriet ook nog, bah, bah.
Blij te horen dat het nu wel weer beter met je gaat, geheel begrijpelijk ook dat je ff geen zin had in het forum.
Doe wat goed voelt en weet dat je hier altijd een luisterend oortje (lezend oogje) vind.
Verder sluit ik me aan bij @Hanniebal niet te lang mee rondtobben hoor, met wat er nog in zit.

@Hanniebal zit ik helemaal nieuwsgierig, na een drukke dag, eindelijk de mogelijkheid te lezen hoe het jou vergaan is, typ je een heel verhaal en pas op het eind het grote nieuws!
En ik maar denken, heh, waar blijft het nieuws?
Gefeliciteerd mop! Probeer er toch van te genieten en niet te bang te zijn.
Je bent zwanger! Wat een fantastisch nieuws!
Ik ben echt superblij voor je.
Zo zie je maar, ook met redelijke emmy's kan het goed gaan.
Ik bid en duim heel hard mee dat emmy lekker groeit bij je en dat je over een maandje of 8 een prachtig lief babietje in je armen houdt.
Fingers crossed hoor! 🤞

Thanks voor je advies, meedenken is mag en is fijn.
Ik kan het verder met niemand bespreken dus alle tips en gedachten zijn welkom om tot een juiste beslissing te komen.
En vind ik helemaal niet opdringerig.

Jij zou dan voor de 6 verse eitjes gaan dan?
Daar komen volgens de kliniek ongeveer 2 goede blasto's uit, maar het kan ook iets meer of iets minder zijn.
Dus kan ook eentje... of 3... 

Ja, wat dan terugzetten, 2 mag, maar is dat slim?
Als ze beide blijven plakken is idd een risico zwangerschap, maar dat kan ook gewoon goed gaan.
Op zich zou ik er best nog wel 2 willen en met donor eitjes kan dat ook gewoon, in Letland kan dat zelfs tot 55 jaar.
Maar ja, als ik eentje doe en blijft niet plakken, moet ik weer terug naar Letland.

Mijn zoon is alleen opgegroeid en dat vond hij helemaal niet zo leuk.
Vandaar dat ik dan mss wel 2 zou willen, met mijn eigen eitjes was dat niet mogelijk, maar met donoreitjes kan dat dus wel.
Weer nieuwe zaken om over na te denken dus... Pfff...

De bevroren eitjes zou jij niet doen dan?
Wat een moeilijk gedoe weer he, lol.
Moest wel lachen om je 'eitje erin en bakken maar' 

X

@Kitje dankjewel meid. Ik ben ook blij hoor en heb goede moed eigenlijk. We Shall see. Veel dank iig. Doet me goed.

ik zou voor “vers” gaan omdat dat toch altijd beter is dan iets wat eerst ontdooit moet worden? Klinkt mij gewoon logischer. 
Als ik jou hoor praten dan denk ik dat je er 2 moet terugplaatsen. Je wilt een tweeling. Ik zou echt alles op alles zetten en echt doen wat je hart je zegt. Anders kun je spijt krijgen. Ga voor hetgeen je het meest blij van wordt nu. Niet teveel rationaliseren. denk je dat je het aan kunt en zegt je hart dat je dat moet doen: go for it. 

Ik zou dat kleinere pakket kiezen omdat de kansen zo goed zijn. Waarom zoveel geld uitgeven als de kans groot is dat het met 1 embryo al lukt? 
maar goed, ik snap je wel. Het scheelt maar 2 duizend en het geeft nog meer kans he. Dus als je er niet krom van ligt, kan ik dat goed begrijpen. Wacht anders tot je daar bent en in gesprek gaat met ze. Misschien hebben ze zelf ook een meer op maat advies. Zou logisch zijn. Dan ben je volledig geïnformeerd en heb je uitgedacht wat je zelf wilt en beslis je daar  zodra je met ze hebt gesproken. 
Als dat kan......

wat een moeilijke beslissingen allemaal! Pffffffff

ik wens je kracht en wijsheid 

@Hanniebal goede moed is all you need!
Moet je nu nog bloedtesten doen? Of nu alleen wachten op echo?
3 weken zijn dan best lang denk ik en net zo erg of mss nog wel erger dan de wachtweken na een tp.
Zenuwslopend proces is dit he?

Ik hoef niet perse een tweeling, al lijkt me dat wel superleuk, maar omdat ik nu voor donor eitjes ga heb ik meer kansen.
Met mijn eigen eitjes had ik niet zoveel kans en was tijd de grootste vijand.
Nu maakt een jaartje meer of minder niet meer uit en zou ik in principe 2 losstaande zwangerschappen nog kunnen doen (ff theoretisch gesproken)
Met mijn eigen eitjes kon dat niet (meer) vanwege de leeftijd, maar die donor is opeen leeftijd dat dat nog wel kan.
Dus biedt dat mogelijkheden voor eventueel 2 kindjes.

Dat van het bevroren en vers wat jij schrijft klinkt idd logisch.

En ja, dat is ook wat ik zelf bedacht had ook, waarom extra geld uitgeven als het misschien met 1 embryo al lukt, maar stel het lukt niet, dan kost het wel dubbel.
Dus dan is het of het duurdere pakket nemen en mss eitjes overhouden, of ze allemaal toch nodig hebben, of het goedkopere pakket nemen en daar genoeg aan hebben of te weinig, wat is wijsheid....

Ik heb de 20e nog een gesprek met de gyn, dan ga ik dat ook bespreken, wat de beste keus is.
Ook met het oog op de donor, als er bij haar 6 eitjes worden uitgehaald, of 12, zal ook wel verschil in zitten voor de behandeling.

Ik kreeg vandaag een mailtje van de kliniek in Letland dat de donor beschikbaar is en wil beginnen als ik dat ook wil.
Ze hebben me een heel protocol toegestuurd wat ik dan op welke dag moet nemen aan meds.

Ik had ze al de gegevens van mijn cyclus doorgegeven en ze zijn nu uitgegaan van 1 maart.
Als het eerder of later komt dan schuift het protocol ook daarmee zoveel dagen dat het eerder of later komt, op.

Ik moet dan de 13e of de 14e een echo laten maken.
Dat kan daar, maar ook in NL.

Op basis daarvan kunnen ze kijken of het goed loopt allemaal en of mijn bms goed is.
Dan zou de donor de 17e de punctie  krijgen en is de tp de 22e.
Maart dus!
Ik kan dus al in maart starten.
Dat vind ik wel heel spannend worden.

Van denken aan donor kan het nu gewoon realiteit worden.
Ik ben dr ff stil van hoe vlug dat gaat.... 😵

Bedankt voor het meedenken en je advies.
Je hebt gewoon helemaal gelijk en ik moet doen wat mijn hart mij ingeeft.
En niet overal zoveel over denken.

Vreemd genoeg ben ik normaal gesproken helemaal geen denker maar juist heel makkelijk in het nemen van beslissingen.... 😂

@Kitje das inderdaad al snel maar dat is alleen maar fijn. Volgens mij ben je zeker van je zaak dat je dit kind echt wilt. We worden er niet jonger op hoor. Een goede vriendin van mijn moeder zei wel eens dat ze toch liever haar kids op 32 jarige leeftijd had gehad ipv 39 en 41, omdat ze toch niet dezelfde energie had. Dat vond ze jammer. Maar goed, ze kon er ook niets aan doen. Ze was trouwens extreem actief nog hoor en haar kinderen zijn inmiddels volwassen en die hebben een heel fijne jeugd gehad hoor. 
ik probeer maar te zeggen: kijk maar na die eerste zwangerschap hoe je je voelt. Na mijn zoontje trok ik een tweede zwangerschap echt niet het jaar daarop en zelfs niet het jaar daarop. Kijk gewoon hoe het gaat. Zou natuurlijk heel mooi zijn als alles wel gaat zoals je wilt maar tis wel ver vooruit kijken. Ik vind het echt mega spannend voor je. Helemaal zo een trip in het buitenland erbij. Geweldig dat dit allemaal gewoon kan hoor. 

ik hoef geen bloedtesten voorlopig. Volgende is een echo. Ik probeer er niet veel aan te denken en ook niet te veel na te denken over wat ik allemaal in mijn buik voel. Spoken allemaal. Het gaat gewoon een verassing zijn. If Its meant to be, Its meant to be. Rest blijft koffie dik kijken. Ik probeer er gewoon vanuit te gaan dat het allemaal goed gaat dit keer. 
🤞 

Ja, klopt @Hanniebal heb wel besloten dat ik er wel voor wil gaan.
Klopt wel denk ik, als je jonger bent heb je wellicht meer energie, maar soms loopt het leven nu eenmaal zo dat je die mogelijkheid eerder niet had.
Het is wel fijn dat er in deze tijd zoveel mogelijk is.
Tripje naar het buitenland erbij, och ja, doen we gewoon... 😂
De kliniek zit in Riga (Letland) en dat is best een leuke stad, dus kan ik er ook nog beetje rondkijken.

Klopt, een eventuele tweede zwangerschap is ver vooruit kijken, maar is wel waar ik nu dan wel over nadenk.
Met de eigen eitjes was dat geen optie en nu is die optie er inene wel.
Eea is idd afhankelijk of ik dat zou trekken of niet, mss denk ik na die zwangerschap wel, het is goed zo en dan is het ook goed.

Spannende weekjes nu voor je.
Idd kun je niet veel anders dan wachten en er maar het beste van hopen en ik hoop met je mee hoor!
Wanneer krijg je de echo?
Kan je dat dan wel gewoon bij een verloskundige in de buurt doen? Of moet je daarvoor terug naar onze Zuiderbuurtjes?

Lieve @Hanniebal gefeliciteerd met je zwangerschap!! Zo fijn dit positieve nieuws. Spannend komende weken wachten op de echo, dan ben je rond de 6 weken als je je eerste echo krijgt? Net wanneer het hartje begint met kloppen. Hoe voel je je? Ik wens je een voldragen zwangerschap toe🤲 Zo zie je maar, je hebt maar 1 embryo te hebben die blijft plakken. Had jij er nu wel 2 teruggeplaatst of 1? Kan het niet meer terugvinden in het verhaal 🙂

@Kitje lees dat je de knoop hebt doorgehakt en dat je al best snel terecht kan voor de terugplaatsing!! Heb je Letland ook weer eens gezien! Ga je toch voor 2 embryo's terugplaatsen of ben je er nog niet uit? 

@Anneliesje dank je wel. Wat vervelend voor jou zeg en wat een lange nasleep na de misoprostol. Je moet er inderdaad niet al te lang mee rondlopen hoor. Probeer eens Vrouwenmantelthee te drinken, dat helpt je baarmoeder samen te trekken en hopelijk schoont zo je baarmoeder van binnen op. Baat het niet, dan schaadt het sowieso niet! 

Ik ben in afwachting van mijn menstruatie deze dagen, zou het over 3 of 4 dagen moeten worden volgens de kalender.... Ik moet voor 24 feb menstrueren zodat ik kan starten met de pil en andere hormonen 😞 Mijn borsten zijn licht pijnlijk maar dat zijn ze altijd vlak voor dat ik moet menstrueren. Probeer er niet teveel mee bezig te zijn maar is makkelijker gezegd dan gedaan. 

Wordt vervolgd! ........

Ja, klopt @Nina79 heb besloten ervoor te gaan en dan voor Letland, niet voor Rusland.
Alleen nu nog beslissen of ik dan het "pakket" neem met 6 eitjes of met 12.
Zit wel een prijsverschil in, dus dan vraag je je af, wat is nodig, je wil niet teveel betalen, maar ook niet met niks achterblijven als je een hoop hebt betaald.
Het gaat allemaal wel zo supersnel nu, dat ik het zelf maar amper kan bijhouden.
Ik kan ook later starten, maar dan moet ik dat doorgeven aan de kliniek.
Maar ja, waarom zou ik dan een maand wachten? Zit nu toch al in die achtbaan, dan blijf ik maar zitten ook toch.
Letland ben ik al eens geweest, is best een leuk land en Riga (waar de kliniek zit) is wel echt een leuke stad.
Sinds een paar jaar kun je er ook met Euro's betalen dus dat is wel handig.
Wat ik me nog kan herinneren toen ik er was (dat was in de zomer toen) is dat het maar heel kort nacht was en heel lang licht.
Was gewoon tot 1 uur s-nachts licht ofzo en dan maar 3 of 4 uurtjes donker.
Hoop niet dat het nu andersom is, maar aan de andere kant, dan slaap je ook goed...

Het was allemaal eigenlijk zo mooi, ze hadden precies een donor die ik nodig heb, alleen is deze donor wel nieuw (heeft wel zelf kindjes) dus dat is dan toch spannend.
Heb ook een mannelijke match gevonden op ESB met dezelfde bloedgroep en lijkt best veel op mijn zoon.
Heeft ook al zwangerschappen op zijn naam staan.
Familiegeschiedenis zag er ook goed uit, wel heel veel van het mannelijk soort zag ik, hij heeft 3 broers!
Dus als dit wat wordt, is de kans wel groot dat er een jongen uit gaat komen denk ik zo 😂
Ah, ik loop vooruit te dromen nu.

Ik ben er nog niet over uit of ik eentje of 2 laat terug zetten.
Aan de ene kant neig ik naar 2 (als ze beide blijven plakken dan ben ik meteen klaar, en kans dat er 1 blijft plakken is ook groter dan) maar aan de andere kant zitten er risico's aan een tweelingzwangerschap.
Echter ken ik ook verschillende mensen in mijn omgeving die gezonde tweelingen hebben gekregen en is een vriendin van mij ook eentje van een tweeling, dus ik ken alleen maar de goede verhalen ervan.
De gyn zei dat bij een tweede zwangerschap de risico's met een tweelingzwangerschap wel kleiner zijn dan met een eerste zwangerschap.
Omdat de baarmoeder dan al een keertje is gegroeid zeg maar.
Alleen.... Mijn zoon is een prematuurtje... Dus zoveel is er bij mij niet gegroeid, de laatste weken heb ik toch gemist.
En daardoor heb ik een groter risico op weer een vroeggeboorte (voor 37 weken) maar ja, dat hoeft natuurlijk niet.
Ik ben daar dus nog niet over uit, maar dat hoef ik ook nu nog niet te beslissen.
Ik ga dat bespreken met mijn gyn donderdag.
Eea is denk ik ook afhankelijk van hoeveel emmy's er zijn uiteindelijk.
Wat moeten we toch veel nadenken he, in zo'n traject.

Maar Nina jij had toch deze maand de laatste poging op een natuurlijke zwangerschap dacht ik?
Dus dan moet je toch juist NIET ongesteld worden toch?
Want dan blijft je dat hele traject van meds en spuitjes bespaard!
Ik ga gewoon duimen dat je het niet wordt hoor, dat je nu gewoon zonder het te weten al lekker zwanger bent.

@Anneliesje hoe is het met jou verder?
Hoop dat het ondanks alles goed met je gaat.

X

@Kitje als de kansen zo goed zijn, zou ik denk ik voor 6 gaan? En met die jonge donor eitjes in combinatie met dat goede zaad moet het haast wel goed komen denk ik? 

En wat betreft 2 eitjes, met jouw voorgeschiedenis (prematuur) weet ik niet of ik zou aandurven om 2 terug te laten plaatsen. Je hebt met een meerling wel meer kans op vroeggeboorte. Je baarmoedermond is al eerder te vroeg gaan ontsluiten en vraag me af of dat niet bij een 2e sneller gebeurt als je zwanger bent van een tweeling? Hoe prematuur was je zoon? Dat speelt natuurlijk ook mee. Ik denk met je mee, bedoel het goed ❤️  

Maar is dat zo dat je meer kans hebt op een succesvolle eenlingzwangerschap als je er 2 laat terugplaatsen? Met natuurlijk ook iets verhoogde kans dat ze allebei blijven plakken. 

Bespreek het met de gyn in Letland en die zal je sowieso eerlijk en kundig advies geven ga ik vanuit. En zeker niet nog een maand wachten als het kan! Grijp je kans als je die krijgt. Die rollercoaster gaat lekker door maar als je er toch in zit kun je maar beter blijven zitten. 

Dromen mag! Dat houdt ons ook op het been, en wie weet dat die endorfines die dan vrij komen hun werk doen 😉 We hebben niks aan negatieve gedachtes. Soms even eraan toegeven maar daarna de schouders eronder en weer verder.

Klopt Kitje, bijna 2 wk geleden was mijn ovulatie, en mijn laatste kans op het zelf te proberen. Daarom indd liever niet ongesteld worden. Maar ik mag het ook niet LATER worden dan de 24e, anders mag ik de komende ronde niet meedoen..... Pffff, ik denk dat ik dan echt naar Turkije ga of zo..... de jaren vliegen zo voorbij. 

Vraag me trouwens af of ze erachter kunnen komen, stel ik word later ongesteld en begin dan pas met de pil en dan die injecties. Of dat invloed heeft op de behandeling. Deze vraag stel ik natuurlijk niet in het ziekenhuis haha. Ze zien me al aankomen.... 

@Stel hoe gaat het met je? Hoop dat je test positief was!