Jump to content
Kitje

Zijn er nog 40+ meisjes hier? :)

Recommended Posts

Hi dames,

Ja, interessant om eventueel (hopelijk is het niet nodig) te bespreken om een volgende keer tot dag 5 door te laten ontwikkelen. Bij mijn eerste punctie zijn er 3 embryo's ingevroren op dag 4 en die zijn allemaal goed ontdooid. En gingen weer mooi delen na het ontdooien. Dus op zich was dat natuurlijk super.

Ik heb met mijn arts uitgebreider besproken of het zinvol zou kunnen zijn om 2 embryo's in een keer te laten terugplaatsen, onder andere omdat we het hier op het platform wel eens bespreken. Mijn arts zei dat hij niet zou aanraden om een prachtige embryo van 8 cellen te combineren met een embryo die er "minder uit ziet" (ook al kunnen ze niet in een embryo kijken dus eigenlijk weten ze het ook niet echt behalve hoe die deelt). Ik vroeg dat om te zorgen dat een  "mindere embryo" die misschien niet goed genoeg is om in te vriezen dan eventueel niet weggegooid hoeft te worden. Hij zegt dat de kans bestaat dat het fout gaan van die mindere embryo ook kan zorgen dat die goede embryo niet succesvol is, hij legde het uit alsof de een de ander mee kan trekken in het proces. Ik denk als ze allebei matig zijn dat het misschien wel een prima idee kan zijn. Maar hij was vrij duidelijk dat hij het eventueel risicovol vindt als je een prachtige embryo terugplaatsing combineert met een minder goede. Twee goede was wel een optie, maar idd krijg je dan het risico verhaal op tweelingen te horen. Daar focussen artsen behoorlijk op, precies zoals Kitje zegt!

In het AMC in Amsterdam vertellen ze niets over de kwaliteit van de embryo's. Alleen over hoe ver ze zijn wat betreft delen en misschien fase. Ik heb daar gister ook wat vragen over gesteld. Hahahaha, wederom omdat ik hier andere verhalen lees waar wel kwaliteitsindicaties worden gegeven. De gynaecoloog zei dat ze dat in het AMC niet doen omdat ze ervaring hebben dat soms matige embryo's het tot een gezond baby'tje brengen en perfect uitziende embryo's het niet doen. Dus ze kijken alleen naar celdeling. En idd zoals Kitje zegt 6 of 7 cellig kan ook prima zijn, ondanks dat 8 hun streven is op dag 3. Zo lang ze maar zien dat de ontwikkeling van de embryo's door gaat, elke dag blijft delen ongeveer zoals ze wensen. Dan maakt het exacte aantal cellen niet uit.  Op zich vind ik het prima dat ze de kwaliteit niet vertellen en alleen het stadium en of hoeveel cellen de embryo heeft. Dan kan ik ook eventueel een "Hanniballejte"  hebben zonder dat ik het weet 😉

Ook deze gynaecologe benadrukte weer dat ze alleen de buitenkant kunnen bekijken en  bepaalde criteria hebben om de embryo aan te toetsen. Maar ze kunnen de binnenkant niet beoordelen, dus ze zei nogmaals dat het geen exacte wetenschap is hoe goed een embryo is. Dus gewoon hoop houden met een embryo die wel deelt maar misschien niet helemaal voldoet aan de fase of het aantal cellen. Net als, zorg dat je hoop houdt als de aantallen niet aan de start van  het traject meteen fantastisch lijken! Ik ben wel heel erg blij dat de arts mij de maximale hormonen heeft gegeven, denk dat dit echt gezorgd heeft voor dit resultaat! 

Hahaha, @Kitje jij hebt ook meteen al in de gaten wanneer ik uitgerekend zou zijn als deze poging goed gaat. Ik doe dat dus elke poging, terwijl ik het soms niet wil doen om te proberen mijzelf in de hand te houden. Lukt dus nooit.... Het is inderdaad dag 3 en een 8 delige jongen! Ik ben benieuwd hoeveel er in te vriezen zijn, als ik het weet laat ik het hier ook weten.

Ik mag 14 mei testen. Met mijn cryo terugplaatsingen in mijn eigen cyclus lukte het mij meestal niet te wachten tot de officiële test dag. Daarnaast werd ik heel vaak al 2 dagen van te voren of zo ongesteld. Een van die pogingen was wel echt een mind fuck, want toen werd ik 3 dagen later ongesteld dan mijn normale 1ste dag. ook later dan de test dag, maar die test was wel helemaal negatief. Ik ga nu echt tot 14 mei wachten, mijn vorige verse tp met utrogestan werd ik niet ongesteld tot ik echt stopte met die bolletjes. Dus dat maakt het extra spannend. Ik heb ontzettend pijnlijke borsten en ben moe van de utrogestan, gelukkig weet ik dat dit door de bolletjes komt want anders zou je daar weer hoop uit putten. 

1 dag gehad, nog 1,5 week te gaan 😉

@Onzefamilie3 wanneer staat je echo?

Liefs voor jullie! 

• Like 1

@Kitje dankjewel voor je reactie en je begrip. 

Ja met al die vragen zit ik dus ook sinds kort. Het zkh waar wij zitten is op de een of andere manier niet zo scheutig met informatie over kwaliteit embryo's, wat er gebeurt rondom terugplaatsingen e.d. Ik wist dat er je na je 38e ervoor kan kiezen om meerdere embryo's teruggeplaatst te krijgen, maar dan moet je wel op voorhand weten hoeveel embryo's er zijn. Dat krijgen wij steeds pas te horen op de dag van terugplaatsing en dat is natuurlijk te laat voor ons om daar een keuze in te maken, want dan heeft het zkh al bepaald. Het was ook iets waar ik de eerste keer met de IVF niet zo bij stil heb gestaan (toen hadden we ook maar 1 embryo), het is tenslotte ook allemaal nieuw waar je in belandt en het duurt soms even voordat je hun systeem door hebt of zo. 

Inderdaad was ik nu bij het laatste traject ook wel even goed chagrijnig. 17 eicellen waarvan 11 bruikbaar (rest was niet rijp), 7 embryo's en geen enkele cryo, terwijl ik zelf toch ook wel op 1 of 2 cryo's gerekend/gehoopt had. Ziek van de overstimulatie, vrijwel elke dag bloedprikken/echo's, aan de bloedverdunners (wederom spuiten zetten) en dan nul resultaat. Pffff. Leuk. Maar niet heus.

Bij de evaluatie van het 2e traject (de 1e ICSI) heb ik dat ook aangegeven dat ik er meerdere teruggeplaatst wil krijgen. Toen werd gezegd 'ok prima doen we', maar ook zei men dat ze dat alleen doen als er meerdere van dezelfde kwaliteit zijn, want een matig embryo kan dan een top-embryo negatief beinvloeden bij de innesteling, blijkbaar. Maar we krijgen dus niet vantevoren te horen hoeveel embryo's er zijn ontstaan en van welke kwaliteit (de terugplaatsing gebeurt in een ander zkh). We krijgen pas bij de terugplaatsing zelf, als ik al in die stoel lig bij wijze van spreken, te horen hoeveel embryo's er zijn ontstaan. Als ik dus 1 topper heb en de rest is iets minder van kwaliteit krijg ik er dus sowieso maar 1 teruggeplaatst. Na een week krijgen we dan een brief waarin wordt medegedeeld of er cryo's zijn ontstaan en zo ja hoeveel. Verder niks. 

Ik heb bij de laatste terugplaatsing, op de dag van terugplaatsing zelf, 's ochtends het zkh gebeld in Tilburg en gevraagd hoeveel embryo's er waren en van welke kwaliteit, ivm de terugplaatsing. Sorry mevrouw, dat had u eerder moeten regelen. Ik zei dat heb ik gedaan, maar als ik niks weet kan ik ook geen keuze maken. Oh nouja dan moet u bij het andere zkh zijn. Ik weer naar Eindhoven bellen. Nee dat kunt u het beste in Tilburg vragen. Enz. Uiteindelijk via Eindhoven te horen gekregen dat er 1 top-embryo teruggeplaatst zou worden, maar niks over de kwaliteit van de rest. Bij de terugplaatsing zelf heb ik dus gericht gevraagd naar de kwaliteit van de overige embryo's en toen lieten ze het zien op een schermpje (na terugplaatsing), maar dat heb ik natuurlijk niet allemaal onthouden. In Tilburg hanteren ze een andere indeling: topper, redelijk en matig of iets dergelijks. Ik ga ze nu wel bellen dat ik die informatie wil hebben en van het vorige en volgende traject ook. 

Morgenmiddag evaluatiegesprek van de meest recente poging. Mijn vriend zei: Als er meerdere zijn van 7 cellen kunnen ze beter daarvan er 2 terugplaatsen en de topper van 8 cellen invriezen. Ook een valide punt. Maar wat ik al zei, als je vantevoren die dingen niet weet kan je ook niet aangeven dat je dat wilt. Kortom ik heb een hele rits vragen die ik ze morgen ga stellen. In februari (tussen 2 trajecten in) heb ik al een intake gehad in Nij Geertgen, ik wilde nl weten of zij iets konden bieden wat men in Eindhoven nog niet geprobeerd had maar dat bleek tegen te vallen. Wel kan je er idd langer terecht. Ook alvast even bloed laten prikken zodat ze wat dingen konden checken. Ik had een AMH-waarde van 3,34 wat erg gunstig is volgens de arts, maar ik weet niet wat de referentiewaarde is/zou moeten zijn. Afijn als we uiteindelijk naar Nij Geertgen gaan kunnen we in elk geval vrij vlug starten want dan zijn de belangrijkste testen al gedaan. Wat betreft de leeftijden, ik heb eens op de website van Freya een overzicht gezien van de IVF-ziekenhuizen in NL en welke leeftijdsgrenzen ze hanteren, zodoende dat ik meteen na Eindhoven naar Nij Geertgen wil, anders blijf je aan het switchen. Maar je zegt dat je daar onder behandeling bent geweest, wanneer was dat als ik vragen mag? En ben je er uiteindelijk zwanger geworden? 

En ik zal het verhaal van Hanniebal eens gaan lezen, heb wel behoefte aan een positief verhaal. 😀

• Like 1
Posted (edited)

Dag dames ! Ondanks m'n afwezigheid, lees ik nog zeker mee. Gefeliciteerd @Aslyn !! Het is bijna 11 mei, één weekje geduld en je kunt meer gerustgestelling voelen om ervan te genieten! Welkom @Onzefamilie3 en @Heleen79 wat hebben jullie ook veel meegemaakt in IVF-land. Een lieve groet aan iedereen en aan Kitje 🙂  Inmiddels met 0,1 mg Triptofem, ben ik op weg (lang schema, NijGeertgen) naar een nieuwe IVF-poging. Hoeveel kost dit in NL als de verzekering niet vergoedt? Succes iedereen!

Edited by Axelle

Hi dames,

Ja, interessant om eventueel (hopelijk is het niet nodig) te bespreken om een volgende keer tot dag 5 door te laten ontwikkelen. Bij mijn eerste punctie zijn er 3 embryo's ingevroren op dag 4 en die zijn allemaal goed ontdooid. En gingen weer mooi delen na het ontdooien. Dus op zich was dat natuurlijk super.

Ik heb met mijn arts uitgebreider besproken of het zinvol zou kunnen zijn om 2 embryo's in een keer te laten terugplaatsen, onder andere omdat we het hier op het platform wel eens bespreken. Mijn arts zei dat hij niet zou aanraden om een prachtige embryo van 8 cellen te combineren met een embryo die er "minder uit ziet" (ook al kunnen ze niet in een embryo kijken dus eigenlijk weten ze het ook niet echt behalve hoe die deelt). Ik vroeg dat om te zorgen dat een  "mindere embryo" die misschien niet goed genoeg is om in te vriezen dan eventueel niet weggegooid hoeft te worden. Hij zegt dat de kans bestaat dat het fout gaan van die mindere embryo ook kan zorgen dat die goede embryo niet succesvol is, hij legde het uit alsof de een de ander mee kan trekken in het proces. Ik denk als ze allebei matig zijn dat het misschien wel een prima idee kan zijn. Maar hij was vrij duidelijk dat hij het eventueel risicovol vindt als je een prachtige embryo terugplaatsing combineert met een minder goede. Twee goede was wel een optie, maar idd krijg je dan het risico verhaal op tweelingen te horen. Daar focussen artsen behoorlijk op, precies zoals Kitje zegt!

In het AMC in Amsterdam vertellen ze niets over de kwaliteit van de embryo's. Alleen over hoe ver ze zijn wat betreft delen en misschien fase. Ik heb daar gister ook wat vragen over gesteld. Hahahaha, wederom omdat ik hier andere verhalen lees waar wel kwaliteitsindicaties worden gegeven. De gynaecoloog zei dat ze dat in het AMC niet doen omdat ze ervaring hebben dat soms matige embryo's het tot een gezond baby'tje brengen en perfect uitziende embryo's het niet doen. Dus ze kijken alleen naar celdeling. En idd zoals Kitje zegt 6 of 7 cellig kan ook prima zijn, ondanks dat 8 hun streven is op dag 3. Zo lang ze maar zien dat de ontwikkeling van de embryo's door gaat, elke dag blijft delen ongeveer zoals ze wensen. Dan maakt het exacte aantal cellen niet uit.  Op zich vind ik het prima dat ze de kwaliteit niet vertellen en alleen het stadium en of hoeveel cellen de embryo heeft. Dan kan ik ook eventueel een "Hanniballejte"  hebben zonder dat ik het weet 😉

Ook deze gynaecologe benadrukte weer dat ze alleen de buitenkant kunnen bekijken en  bepaalde criteria hebben om de embryo aan te toetsen. Maar ze kunnen de binnenkant niet beoordelen, dus ze zei nogmaals dat het geen exacte wetenschap is hoe goed een embryo is. Dus gewoon hoop houden met een embryo die wel deelt maar misschien niet helemaal voldoet aan de fase of het aantal cellen. Net als, zorg dat je hoop houdt als de aantallen niet aan de start van  het traject meteen fantastisch lijken! Ik ben wel heel erg blij dat de arts mij de maximale hormonen heeft gegeven, denk dat dit echt gezorgd heeft voor dit resultaat! 

Hahaha, @Kitje jij hebt ook meteen al in de gaten wanneer ik uitgerekend zou zijn als deze poging goed gaat. Ik doe dat dus elke poging, terwijl ik het soms niet wil doen om te proberen mijzelf in de hand te houden. Lukt dus nooit.... Het is inderdaad dag 3 en een 8 delige jongen! En ik heb gisteravond te horen gekregen dat er 2 cryo's ingevroren zijn dus er zijn 3 afgevallen voordat ze ingevroren konden worden. 

Ik mag 14 mei testen. Met mijn cryo terugplaatsingen in mijn eigen cyclus lukte het mij meestal niet te wachten tot de officiële test dag. Daarnaast werd ik heel vaak al 2 dagen van te voren of zo ongesteld. Een van die pogingen was wel echt een mind fuck, want toen werd ik 3 dagen later ongesteld dan mijn normale 1ste dag. ook later dan de test dag, maar die test was wel helemaal negatief. Ik ga nu echt tot 14 mei wachten, mijn vorige verse tp met utrogestan werd ik niet ongesteld tot ik echt stopte met die bolletjes. Dus dat maakt het extra spannend. Ik heb ontzettend pijnlijke borsten en ben moe van de utrogestan, gelukkig weet ik dat dit door de bolletjes komt want anders zou je daar weer hoop uit putten. 

1 dag gehad, nog 1,5 week te gaan 😉

@Onzefamilie3 wanneer staat je echo?

@Axelle "fijn" dat je weer begonnen bent.... 

Liefs voor jullie! 

• Like 1

Even uit nieuwsgierigheid @Paulma maar waarom wil je eigenlijk je embryo's laten doorgroeien tot dag 5?
Want als ik dan zo lees dat ze ingevroren zijn op dag 4 en dan het ontdooien overleven en alweer aan het doordelen zijn, dan gaat dat iig goed.
Niet ieder embryo bereikt dag 5, terwijl het wellicht wel overleefd had in de baarmoeder.
Alleen de allerbeste en allersterkste embryo's bereiken dat stadium.
Dus dan zou het kunnen dat er tussen dag 4 en dag 5 nog een enkel embryo afvalt daardoor.
Kan ook zomaar dat ze allemaal wel doorgroeien hoor, maar dat is wel wat ik er zo van gelezen heb (en heb destijds veel gelezen, want ik beetje een controlfreak en wil altijd precies weten hoe en wat).
Anyway, het kan zeker geen kwaad het te bespreken met de dokter en dan kun je altijd nog beslissen hoe en wat.

Dat verhaal van de arts om alleen 2 gelijkwaardige embryo's terug te plaatsen klinkt idd vrij plausibel.
Dan zou ik daar ook geen risico mee nemen idd dat een goede dan evt mee getrokken wordt door een mindere, maar wellicht kan het ook andersom? Dat een mindere blijft zitten door de goede? Ach het blijft giswerk bij dit.
Het klinkt iig wel logisch om 2 gelijkwaardige embryo's terug te plaatsen.
Ja, dat 'risico op meerlingenzwangerschap' riedeltje krijg je meteen, met alle gevaren en risico's van dien, vaak maken ze het zo onaantrekkelijk mogelijk om maar te zorgen dat je er eentje terug laat plaatsen, maar op onze leeftijd is het risico op een tweelingzwangerschap niet zo heel erg groot, daarbij gaan HEEL VEEL tweelingzwangerschappen gewoon goed en is het (vind ik dan) aan jou om te beslissen of je het risico neemt of niet.
Het is goed dat ze je erop wijzen, maar ik heb inmiddels ervaren dat doctoren ook drama kunnen maken om niks.

Valt wat van te zeggen van het AMC dan idd waarom zij niet de kwaliteit benoemen, maar toch zou ik het wel willen weten.
Natuurlijk komt het voor dat een matig of redelijk embryo uitgroeit tot een gezond kindje en dat een fantastisch embryo niet blijft zitten.
Daar houden we allemaal rekening mee, ook weten we allemaal dat we er niet in kunnen kijken en dat een embryo er aan de buitenkant fantastisch uit kan zien maar toch van binnen tegenvalt, dat weet je nu eenmaal nooit, ook niet dat er garanties zijn, het is en blijft menselijk weefsel, maar velen willen het denk ik toch weten, dan weet je beetje hoe of wat en kun je kansen inschatten.

Dat een embryo blijft ontwikkelen is natuurlijk het allerbelangrijkste en wanneer zij kijken is ook maar een momentopname, een uur later kan alles er weer anders uit zien en het ene embryo ontwikkeld zich nu eenmaal vlotter dan het andere.

Nou, dat uitrekenen was niet zo heel moeilijk Paulma, gewoon ff 9 maanden optellen bij nu en dan kom je begin 2022 uit.
Een 8 delige jongen... 😅 Dat klinkt grappig.

14 mei, nog 10 spannende daagjes voor je dan.
Ik vond altijd die eerste week wel meevallen, dan gebeurde er toch niet zoveel, maar die tweede, die was echt killing.
En iedere keer nam ik me voor om zen te blijven, lukte nooit 😬
Heb overigens mezelf altijd wel aan de testdag gehouden, 1x heb ik een dagje eerder getest, maar verder telkens op de dag dat ze zeiden.
Maar lees vaak hier dat meiden toch eerder testen, snap ik ook wel, je wil duidelijkheid (voor zover je dat kunt krijgen).

Door die medicatie krijg je idd symptomen die bij zwangerschap ook kunnen horen, dat maakt het idd tot een mindfuck.
Ik werd vaak ook niet ongesteld daardoor, dan krijg je toch hoop die dan weer de bodem ingeslagen wordt.
Het is en blijft een lastig traject helaas.
Ik zal voor je duimen dat je 14 mei een positieve test in handen hebt 🤞

Dat lijkt me niet fijn dat je pas op de dag van de tp te horen krijgt hoeveel embryo's er ontstaan zijn @Heleen79 dan kun je je ook nergens op voorbereiden en dat is nu net zo belangrijk in dit traject.
Je kunt natuurlijk vantevoren wel bedenken wat je zou willen, maar als het ziekenhuis je die kans niet geeft wordt het lastig.
Ik snap heel goed dat je goed chagrijnig ervan bent geworden, 17 eitjes waarvan 11 rijp is echt een hele goede score, ik ben hier nu al een poosje hier op dit forum en eerlijk gezegd hoor ik zulke aantallen alleen maar bij meiden onder de 40.
Ik vind het raar dat er dan van de 7 embryo's niet 1 cryo over blijft.
Snap heel goed dat je daar wel op gerekend had en dan is het een grote teleurstelling en tegenvaller, zeker als je ook nog eens zo ziek ervan geweest bent, dan heb je toch zoiets van, nou, heb ik het daar nu allemaal voor gedaan?
Om uiteindelijk met niks over te blijven?

Vind het niet zo'n heel fijne werkwijze wat jij zo beschrijft, ook dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd doordat er 2 ziekenhuizen bij betrokken zijn, nee je moet daar zijn, nee daar, om gek van te worden van zoiets.
En dan tegen jou zeggen dat je dat eerder moet regelen terwijl niemand je wat verteld, ik vind het niet zo heel klantvriendelijk (of patientvriendelijk dan in deze) als ik dat zo hoor allemaal.
Dat van die brief, dat je later een brief krijgt met hoeveel cryo's er zijn heb ik bij meer ziekenhuizen gezien, dat is wel vrij standaard.

Vind die indeling ook wel raar, topper, redelijk, enz.
Alsof er tussen topper en redelijk niks in zit ofzo?
Hebben ze niet een kwaliteit goed dan?
Tussen topper en redelijk zit best een groot verschil, tenminste als ik het dan even ga vertalen in cijfers wat je vroeger op school kreeg, dan stel ik me voor dat een topper een 9 of hoger heeft en redelijk, wat is dat, een 6,5 ofzo? Matig is dan een 5,5 en dan heb je onvoldoende daarna.
Maar tussen een 6,5 en een 9 zit een groot verschil.
Een 8 bijvoorbeeld is best goed, maar geen topper (in mijn ogen dan) maar die wordt dan onder de toppers geschaard?
Rare indeling.

Ik snap heel goed dat je meer en duidelijkere informatie wil, het zijn toch zeker JOUW embryo's hoezo wordt daar dan allemaal zo geheimzinnig over gedaan? Ik snap dat niet, wees gewoon open en duidelijk als ziekenhuis zijnde, dat schept een stuk minder verwarring.

Ik vind die optie van je vriend ook helemaal geen verkeerde eigenlijk, de 8 cellige invriezen en 2 7 cellige terugplaatsen.
Al hanteren veel ziekenhuizen wel het beleid van, de beste(n) gaan we het eerste terugplaatsen, dus weet niet of je dat er doorheen zou krijgen, maar je kunt het zeker bespreken.

Het klopt idd, als je veel dingen niet weet kun je ze ook niet bespreken.
Het is een lastig en ingewikkeld traject waar je in stapt en helaas leer je pas al doende hoe en wat.
Daarom vind ik dit forum ook heel waardevol, er staat veel info op en je kunt veel dingen bespreken met andere meiden die eenzelfde soort traject doormaken als jij, ervaringen vergelijken of iemand komt met een optie waar jij nog niet aan gedacht hebt.

Goed dat je alvast andere opties bekeken hebt en een intake hebt gehad bij Nij Geertgen, dat bespaart je een boel tijd als je toch wil overstappen, dan heb je dat alvast gehad.
Een AMH van 3,34 is heel erg goed! 
Ook die heb ik nog van niemand hier in de 40 plus groep gezien.
Ter vergelijk, ik had destijds een AMH van 0,4.
AMH is de waarde van de hoeveelheid aan eitjes die je nog hebt.
Destijds heeft de arts tegen mij gezegd dat 0,4 niet zoveel was, maar niet onmogelijk.
Bij een waarde van onder de 0,1 wordt het heel erg door ze afgeraden nog wat te doen want dan wordt de kans, die al niet heel groot is, vrijwel nihil.

Ik ben in behandeling geweest bij Geertgen in 2018 en begin 2019, helaas ben ik daar niet zwanger geraakt, ik was gewoon echt te laat.

Succes vanmiddag met je gesprek, hopelijk levert het je wat op!

Succes @Axelle met je nieuwe poging! Wat fijn te lezen dat je toch weer voor een nieuwe poging gegaan bent.
Dat lange schema met Triptofem heb ik ook ooit eens gehad.
Ik duim voor je, dat je veel eitjes mag hebben en veel embryo's! 🤞

Voor wat je betreft je vraag over de kosten.
Er zit een verschil in de kosten voor IVF en ICSI (ICSI is duurder).
Ik meen mij te herinneren dat een IVF poging rond de 2000-2500 Euro kost en daar komt de medicatie dan nog bij, dat was toen voor mij ook rond de 1000 Euro, dus ik zou zeker wel een bedrag van 4000 Euro ervoor reserveren voor IVF en medicatie.
ICSI is dacht ik een 500 Euro duurder dan IVF, ik heb dat niet gedaan omdat ik dat met donorzaad geen toevoeging vond.

Ik heb destijds mijn medicatie gewoon ingediend bij de zorgverzekering en daarvan een groot deel vergoed gekregen.
Dus dat zou ik zeker proberen als ik jou was, gewoon indienen, ze kunnen het afwijzen natuurlijk, maar bij mij hebben ze toch een groot deel van de medicatie betaald destijds.
De IVF poging heb ik wel moeten betalen.

@Paulma je bent in herhaling gevallen 😂

Nou meisjes op de wachtbankjes en bezig met de behandeling, allemaal heel veel succes gewenst! 🤞

• Like 2

Hallo dames,

Helaas voor ons is het toch einde oefening, ik ga dan ook gelijk weer vann de groep af.

We hebben geen opties meer en het is nu klaar, wist gewoon dat het niet hetzelfde voelde.

Wens iedereen succes en hoop dat jullie allemaal de wonder krijgen die jullie verdienen.

Voor ons houd het op, we zijn heel verdrietig maar weten nu dat het klaar is.

Tot ziens

• Verdrietig 1

Lieve @Aslyn hoe gaat het daar bij jou? Het is zo stilletjes, hopelijk gaat het goed met je?
Als ik me niet vergis is dinsdag de echo? Ik kan me zo goed voorstellen dat je je zorgen maakt, dat je bang bent en ik hoop zo dat die zorgen en angst allemaal voor niks zijn en dat je een prachtig kloppend hartje gaat zien.

@Heleen79 Hoe was je gesprek geweest? Hopelijk heeft het duidelijkheid en perspectief geboden voor je.

Nog een weekje @Paulma en dan is voor jou ook de testdag daar.
Die tweede week is altijd zo zenuwslopend he?
Toi, toi, toi voor een positieve test volgende week!

• Like 1

Ik had een hele lap tekst, is die ineens verdwenen 😞 Ik reageerde op iedereen die afgelopen dagen wat had geschreven en het is zo maar verdwenen. 

@Kitje, wat leren we toch veel van je, ik lees al je teksten goed door, soms twee keer 🙂 Heel erg bedankt daarvoor. Er zijn heel wat meiden die aan een traject beginnen en zien soms door de bomen het bos niet meer, als ze zouden googlen, komen ze hopelijk hier uit en ze hebben heel wat info. Eigenlijk zouden we dit allemaal moeten bundelen wat je aan info hebt getypt. 

@Paulma wat spannend zeg! Je mag dus over 7 dagen al testen. Knap dat je het tot nu toe al volhoudt 🙂 Ik begin meestal al te testen vanaf wachtdag 6.. Te vroeg testen heeft ook geen zien, maar toch.. Hopelijk heb je 14 mei  een knaltest.  

@Heleen79 Wat balen zeg, 0 cryo's. Ik zou er ook goed chagrijnig van worden. Ik wens je heel veel succes meid. Hoe ging jullie evaluatiegesprek? Je zou een gesprek hebben over de meest recente poging. 

Onzefamilie is al vertrokken, maar toch wens ik haar en haar vrouw heel veel sterkte met het verwerken van het slecht nieuws.

Sinds een paar dagen slaap ik heel slecht, heel veel nachtmerries en daardoor kan ik niet eens genieten van mn zwangerschap. Ik heb nog steeds geen symptomen, ik ben wel erg moe, maar dat komt dus weer door utro bolletjes. Verder geen gespannen of pijnlijke borsten, terwijl ik ze vlak voor en tijdens de menstruatie meestal voel. Ik zit dag en nacht op internet te zoeken naar soortgelijke verhalen en dan met een goede afloop, die zijn er genoeg gelukkig, maar dan lees je " na 7. de week kreeg ik allerlei symptomen". 

Aangezien ik niet langer kon wachten, heb ik het ziekenhuis gebeld en mocht  ik een dag eerder langskomen, dus op 10 mei. Gelukkig weer dezelfde mevrouw, maar zij was ook degene die vorige keer het slecht nieuws meedeelde. Ik ben zo bang dat ze weer gaat zeggen " het ziet er niet goed uit" 😞 

Ik weet dat ik positief moet blijven, het kan ook goed gaan, maar als je de eerste keer gelijk een slechte ervaring hebt,  is het zo moeilijk om te geloven dat het goed kan gaan. Ik voel me best een beetje depri 😞 

Das wel zuur zeg @Aslyn hele lap tekst weg...
Gelukkig is alles goed met je, ik maakte me een beetje zorgen wel omdat je zo stilletjes was, maar dat kwam dus door de tekst die ineens kwijt was.
Anyway, blij wat van je te horen.

Mijn teksten zijn niet medisch onderlegd, dat is enkel mijn eigen ervaring wat ik hier neer kledder, maar goed, als je het als een soort van naslagwerk gebruikt voor je eigen ervaring dan is dat prima toch?

Mopje laat je niet gek maken, ik snap zo goed hoe jij je voelt, het is al eens mis gegaan, maar voor zover mij bekend was het ook bij jou dikke domme pech, kan iedereen overkomen, het overkwam jou, dat maakt je nu heel kwetsbaar tijdens deze zwangerschap, maar probeer toch om er een beetje van te genieten, hoe moeilijk ook (hoor wie het zegt trouwens 🤣)

Nachtmerries kunnen bij een zwangerschap horen, dat heb ik namelijk vaker gehoord dat mensen tijdens zwangerschap heel levendig of eng dromen en niet iedereen heeft klachten.
Ik kan je zo 10 mensen opsommen (mezelf incluis) die geen klachten hadden of hebben tijdens zwangerschap en er fluitend doorheen gerold zijn, ook zwangerschappen die gewoon goed gingen.

Op internet vind je allerlei verhalen die alle kanten op gaan, de verkeerde kant en de goede kant met dezelfde of andere symptomen.
Eigenlijk zou je dat niet moeten doen, maar ja, dat doen we denk ik allemaal.

Wat fijn dat je een dagje eerder terecht kunt, 10 mei dat is maandag al, nog maar 3 nachtjes slapen en dan ga je hopelijk een heel fijn bericht krijgen.
Ik snap zo goed dat je er bang voor bent, zelfde mevrouw, eerste keer ging meteen mis, maar ook daar kan ik zo verhalen van opsommen van mensen die daarna een gezond kindje kregen, zoals mijn eigen zusje.
Haar allereerste zwangerschap verliep net als bij jou, happy de peppy ging ze met 8 weken voor haar echo, niks gevoeld, niks gemerkt, ze was helemaal alleen, haar man kon er die dag niet bij zijn.... Ik heb slecht nieuws, het hartje klopt niet, volgens de metingen al 2 weken niet, ze was in tranen en kreeg een jaar later een kerngezonde dochter en daarna nog 2 zoontjes.

Jij kunt niks met zo'n verhaal, net als ieder ander, maar er is echt hoop hoor, echt.
Niet depri zijn, dat is niet goed voor jou en voor de kleine.
Je bent in verwachting, dat is iets moois, iets bijzonders, iets fijns, maar ja, dat kunnen wij je allemaal wel zeggen, dat moet je zelf gaan voelen.
Probeer anders ook aan te geven je angsten, dan mag je wellicht vaker langskomen voor een echo, echt doen hoor want je moet niet verdrietig en depri zijn nu, het is zoiets moois. 😘

@Kitje, wat lees ik nou? Ik heb het wel 10 keer gelezen, nee.. volgens mij heb ik het verkeerd gelezen,  of lees ik het wel goed?  @Kitje echt? Ben je ook zwanger? OMG! Ik ben blij dat er niemand thuis is, ik moest echt gillen, maar heb ik het nou goed gelezen?  

@Kitje ik hoop dat je nog niet slaapt.. please let me know. 
owww Kitje, ik ben echt zooo blij, ik zei altijd al, ik gun iedereen een kindje die het wenst en word blij als hier wordt meegedeeld dat er weer iemand zwanger is,  maar  met dit bericht heb ik echt een big smile op m’n gezicht. Jeetje, ik kan het bijna niet geloven.. 

Ik ben zo blij!!! 

Sorry voor m’n berichten achterelkaar, maar ben echt zo blij.. 

JOEHOEEEEEEEE @Kitje . Dit zag ik echt niet aankomen.  
Klinkt raar, maar ik vond het zo erg toen je zei dat je was gestopt met je “droom / wens” vanwege financiën en nu lees ik dat we weer naast elkaar op het bankje “in verwachting “ zitten. Oww Kitje, als je hier was, had ik je een dikke knuffel gegeven.. OW Jaa Corona .. dat mag ook weer niet.. dan maar virtuele knuffels 🙂 

@Kitje dit is m’n allerlaatste bericht voor vandaag en dan houd ik echt op 🙂 

zo leuk dat we weer rond zelfde periode in verwachting zijn. Vorige keer hebben we op dezelfde dag gehuild, hopelijk wordt dit jaar ons jaar.  

Yeeaahhhhh @Kitje, hahaha... wat een geweldig nieuws om zo midden in de nacht te lezen!👯‍♀️👯‍♀️👯‍♀️👯‍♀️

@Aslyn, 😂, jij bent ook echt zo een heerlijk wijffie hè... maar eerlijk is eerlijk, ik moest het bericht ook ff 3x opnieuw lezen. 

wauw kitje, wat is dit geweldige nieuws je toch gegund meid!💕

aslyn, ik duim voor een mooie positieve echo maandag!💕

Sorry @Aslyn ik hoop niet dat ik je een slapeloze nacht heb bezorgd, maar ik ben wel blij te lezen dat ik je even uit je depri dagje heb kunnen halen 😊 ik moest wel lachen om al je berichtjes, vond het wel heel leuk te lezen die enthousiaste berichtjes van jou.
Ik ben het wel eens hoor met Jennie dat je een heerlijk wijffie bent.
Zo open en direct.
Maar je hebt het wel goed gelezen mop en die knuffel had je me gewoon mogen geven ook hoor, op sommige momenten schuif je bepaalde regels gewoon lekker aan de kant, althans, ik wel.

Dankjewel ook @Jennie80 en @Axelle voor jullie berichtjes, ben wel benieuwd wat voor vermoeden jij dan had Axelle?

Dan hier een soort van samenvatting van mijn traject.
Ik heb wel echt moeten stoppen vanwege de financieen vorig jaar, weer zo'n smak geld bij elkaar zien te sparen dat lukte mij gewoon niet op korte termijn en toen was er een engel en die leende mij geld en kon ik toch nog 1 laatste ultieme poging doen.
Ik heb er toen voor gekozen om niet terug te gaan naar Letland, want ik wilde iets compleet nieuws, compleet anders dus ik heb de afgelopen tijd gebruikt voor research en onderzoek en wat de beste clinic voor mij zou zijn, ook hier op het forum gekeken wat anderen nog zeiden, in mijn 'oude' contacten gekeken en uiteindelijk heb ik gekozen voor Cyprus.

Daarmee maakte ik het me wel heel moeilijk want ik mocht er niet eens heen, Nederlanders waren persona non grata daar, maar goed, ik kies nooit voor de makkelijkste weg.
Uiteindelijk kwamen er berichten dat het land toch weer meer en meer open zou gaan en hebben we gegokt om toch vast te beginnen.
Ik moest eerst een maand 'aan de pil' dus ik had zoiets van mjah, als het dan last minute gecanceld wordt dan stop ik met de pil en ga ik de volgende maand weer proberen, dat had niet echt effect op je lichaam, maar stel dat het wel kan en ik heb die pil niet geslikt dan sla ik mezelf voor het hoofd dat ik niet gegokt heb.

Op de verjaardag van mijn zoon kwam dan eindelijk het bericht dat ik erheen mocht, ik moest wel 14 dagen in quarantaine, maar ik mocht tijdens de quarantaine naar de clinic voor de terugplaatsing en ik mocht ook in die 14 dagen terug naar huis vliegen.
Quarantaine is quarantaine daar, niet half zoals hier in Nederland, ik moest dus naar een bepaald hotel, kreeg daar eten, dat werd voor de deur neer gezet, er kwam niemand de kamer opmaken zoals je gewend bent in hotels en ik mocht mijn kamer ook niet uit, tenzij dat voor een bezoekje naar de clinic was, ik mocht dus ook buiten niet wandelen, ik heb me nog nooit zo verveeld!

Anyway, ik heb dus op 27 april een terugplaatsing gehad van 2 embryo's (5 daagse blasto) en ik heb nog eentje in de vriezer.
Als deze 'op' zijn is het wel echt klaar, dus ik hoop en bid dat ik dit kindje(s) wel mag krijgen.
Ik wilde het anders en kreeg het ook anders, ik heb compleet andere meds dan de meds die ik voorheen kreeg, geen bollen, geen Duphaston, geen Estrofem (fijn dat ik juist daarvan nog een complete apotheek heb liggen hier, maar goed), ik moet nu Crinone gel inbrengen, Progynova slikken en Protulex spuiten.

28 april ben ik terug naar huis gevolgen, weer dwars door alle regels heen, heb dat toch maar weer mooi geflikt en omdat ik de terugplaatsing pas heel laat kreeg (pas op dag 27 van mijn cylcus) heb ik dus van begin af aan in spanning gezeten want de menstruatie kon voor mijn idee ieder moment doorbreken.

Afgelopen zondag zag ik bloed aan de inbrenghuls waar ik die gel mee moest inbrengen en dacht ik dat het over was, ik heb dit bloed een aantal keer gespot bij het inbrengen van de gel op zondag, maandag en dinsdag en woensdag was het weg, ik snapte er niks meer van.
Donderdag moest ik naar mijn werk en zei mijn collega dat ik er zo moe uit zag, ik was ook wel echt een slappe dweil, maar goed, die medicatie kan ook van alles veroorzaken.

Van de clinic moest ik bloedtesten laten doen op 8 en 10 mei, maar dat kan niet op 8 mei want het ziekenhuis doet alleen maar bloedtesten maandag tm vrijdag, dus toen hebben ze gezegd dat ik dan 7 en 10 mei die bloedtesten moest doen.
Daar waren ze ook heel stellig in, een urinetest was uit den boze (want vinden zij onbetrouwbaar) dus ik heb gister maar braaf die bloedtest gedaan, dat was dus 10 dagen na terugplaatsing.
Het is allemaal dus nog heel erg pril.

Omdat ik mezelf wilde voorbereiden op wat er uit de bloedtest zou komen heb ik gister zelf vooraf een urinetest gedaan en deze was positief.
Het was geen knaltest, maar ik hoefde ook niet te turen en ergens in de verte een streepje te ontdekken, daarbij zat ik nog maar op dag 10.
Ik zal de foto toevoegen.

Daarna heb ik een potje zitten huilen op de wc en ben ik naar het ziekenhuis gereden voor die bloedtest.
Mijn HCG waarde was 110, ik was gister 4+1, van wat ik op internet kon vinden klopt die waarde wel met wat het moet zijn voor die termijn.
Ik moet nu maandag weer terug om bloed te prikken en dan moet die waarde ongeveer verdriedubbeld zijn volgens de clinic.
En dan krijg ik daarna te horen wat de volgende stap dan moet gaan zijn.

Ik ben zelf ook nog vol ongeloof, hoop en angst en ik hoop en bid dat de waarden maandag goed zijn.
Maar wilde het wel vast met jullie delen, jullie waren destijds zo lief voor mij toen ik moest stoppen.

0705.jpeg

• Like 2
  • Thanks 1

Tadaaaaa, dat is een mooie streep 😍🙏🏻  Heerlijk. Ook je HCG waarde in je bloed is goed. 
  Heel mooi Kitje , ben zo blij vóór je. En nog steeds ben ik heel happy.  Ja nu moet je wel positief blijven, zoals je al zei, is dat ook heel moeilijk, aangezien we best moeilijke  dagen hebben gehad. Maar we blijven positief.  Ook heel bijzonder dat het gelijk de eerste keer raak is. 
maandag is dus voor jou ook een bijzondere dag, hopelijk gaan we dan beiden de slingers ophangen. Dit is wel heel bizar hè! 

Dan ben je halverwege januari uitgeteld. Zo leuk  🙂 
Cyprus staat op Nr 3 wat betreft successen op het gebied van IVF.  Ook heel goed dat je voor Cyprus hebt gekozen. Hoe dan ook, we moeten een beetje geluk hebben en ik geloof ook dat God bepaalt hoe dingen moeten lopen, we hebben destijds veel tranen moeten laten en ik hoop dat we nu beloond mogen worden. 
jeetje Kitje, dit voelt heel lekker of niet ? 

Ook fijn om te weten dat er nog 1 ligt in de vriezer.  Maandag, pfff spannende dag.. hoe laat hoor je dan de uitslagen? Echt spannend dit hoor. 

@Jennie80 dank je wel meid 🙂 lief van je. 
hoe is het verder met je? 

Hoi allemaal,

Sorry was best wel druk de afgelopen week en ik slaap al weken niet goed dus had even wat weinig energie. Fijn zo'n zaterdagmorgen-uitslaapdag haha. 🙂  @Kitje Wauw Proficiat!! Sinds wanneer weet je het? En is dit het resultaat van een IVF? 

@Aslyn @Kitje Evaluatiegesprek was niet heel bevredigend. Korte samenvatting: blablabla leeftijd. Ongeveer op alle vragen die ik had. De arts zei dat ze geen embryoloog was dus alles rondom de terugplaatsing van de embryo's, hoeveelheid en kwaliteit en dergelijke daar was ze geen expert in. Dat ze in Tilburg bepaalde protocollen hadden en dat dat niet voor niks was etc. Ze begreep mijn vragen wel, maar kon er dus geen bevredigend antwoord op geven. We krijgen nu wel de informatie over de embryo's, kwaliteit etc van de afgelopen trajecten dus dat is al iets. Toen ik aangaf dat we wel voor een 4e poging wilden gaan, zei ze dat ze dat moest overleggen in het team. We hebben dus nog geen akkoord om door te mogen met het volgende traject. Dat had te maken met mijn leeftijd (ik word over een paar maanden 42 en voor ons huidige ziekenhuis is dat de leeftijdsgrens), maar ze had ook een houding van 'tja we hebben het nu al 3 keer geprobeerd'. Zo'n beetje van meer kunnen wij niet doen of zo. Vond ik niet zo plezierig. Ze vond het wel goed dat we al verder aan het kijken waren (Nij Geertgen) en die begreep ze wel. Wat mij frustreert in het hele proces is dat fysiek gezien bij ons alle seinen op groen staan, maar er dus niks blijft plakken. Ik heb ook allemaal mooie (bloed)waarden, maar toch is dat voor ons huidige ziekenhuis dus niet voldoende, daar lijkt het op. We hebben nog niks gehoord van het zkh of we door mogen, dus maandag ga ik vast Nij Geertgen bellen voor een afspraak. Alles in dit soort trajecten duurt eeuwen dus je kunt maar vast dingen geregeld hebben. 

Laatst las ik ergens op internet een interview met een vrouw die haar eerste kind had gekregen toen ze 45 was, en na 7 IVF-trajecten. Bij een van de laatste trajecten was men erachter gekomen dat ze een soort obstructie in haar baarmoeder had die innesteling verhinderde. Die was operatief verwijderd en daarna was ze dus zwanger geworden. Maar dat was dus minstens 5 trajecten lang, niet opgemerkt in het zkh en je wordt toch behoorlijk binnenstebuiten gekeerd als vrouw. Wonderlijk. Haar advies was dus ook aan iedereen in dezelfde situatie: blijf vragen, blijf onderzoek doen en geef niet op. Er is altijd een reden waarom het niet lukt. Dus ik blijf maar gewoon doorgaan met zoeken naar andere mogelijkheden en alternatieve therapieen uitproberen zolang het een beetje logisch en redelijk klinkt.  

Momenteel zitten we in de rustmaand dus komende week weer klussen. 😀

Ja, dat positief blijven dat is best moeilijk @Aslyn , toch doe ik mijn best dat wel te blijven.
De afgelopen dagen slingerde ik wel van hoop naar wanhoop, vooral toen ik het bloed spotte, maar gelukkig kwam het goed en nu moet het goed blijven he?
We weten helaas allebei hoe het voelt om het weer te verliezen, maar ik heb er alles aan gedaan, meer kan ik niet doen.

Ik heb zelf gekeken op de Freya site wanneer ik dan uitgerekend zou zijn, dat is 13 januari, maar die datum ga ik niet halen, want ze gaan mij inleiden met 39 weken als de kleine(s) niet eerder komt(komen).

Ik heb dat van Cyprus ooit gelezen in een stukje dat jij schreef.
De nr. 1 en 2 zijn voor mij geen opties, dus bleef de nr. 3 over.
Wel heb ik ook nog contact gehad met een clinic in Griekenland, daar had ik rechtstreeks contact met de dokter maar die kon niet eens de brieven lezen die ik op stuurde, waren in het Nederlands, maar hallo, how about google translate?
Letland had daar geen enkele moeite mee mijn brieven te lezen, ook Cyprus niet en destijds had ik ook nog contact met Rusland en ook die kon het prima lezen, dus toen viel Griekenland vrij snel af.

Rusland had ik nog contact mee vanwege het garantie programma, maar dat was zoveel geld, ik kon dat echt niet bij elkaar sprokkelen, ook niet via mijn engel, dus toen heb ik uiteindelijk voor Cyprus gekozen, mede eigenlijk door wat jij toen schreef en heb zelf ook onderzoek gedaan, deze clinic stond op nr 7 in 2020 van meest succesvolle clinics worldwide.
Dus toen dacht ik, nou, goed, als het dan hier niet lukt, dan lukt het nergens.

Ik heb me dit keer ook heel goed voorbereid, die tijd had ik ook, dus ik heb alle tips en trics bekeken en gedaan wat voor mij goed voelde.
Ben dus zelf weer begonnen met het slikken van omega 3 al maanden vantevoren en tegen de tijd dat het duidelijk werd dat ik echt kon gaan heb ik ook weer tarwekiemolie geslikt (dit is ook goed voor het bms) en dan verder nog die multi's die ik de vorige keer ook had.
Heb zelfs nog dat granaatspul geprobeerd, maar ik vond het niet te nassen, dus dat bleef bij 1 glaasje wegklokken zo snel mogelijk en toen de fles op was, was ik blij dat ik er van af was.
Verder heb ik een baarmoedermassage laten doen en heb ik braaf iedere dag de oefeningen gedaan die ik van de mevrouw moest doen.
Kreeg nog kruiden mee om de baarmoeder te reinigen en zelfs dat heb ik nog gedaan.
Zat ik daar op mijn hotelkamer gehurkt boven een soepkommetje mijn baarmoeder te stomen, ik voelde me een complete idioot.

Anyway, ik heb alle troeven waar ik me in kon vinden gebruikt en ondanks dat ik geen regels kreeg in Cyprus heb ik toch de afgelopen 2 weekjes veel rust genomen.
Ik had gezorgd dat het huis spic en span was zodat ik even niet hoefde te poetsen, dus ik heb niks gedaan, heb iedere dag een half uurtje gewandeld en verder gewoon gewerkt en mijn normale leven geleid.

In Cyprus hebben ze gezegd dat ik alles mag doen wat ik eerst ook deed, dus ook sporten en ramen lappen, ik kreeg geen regels mee waar ik me aan moest houden.

Dat er nog eentje in de vriezer ligt vind ik een prettig idee, maar ik hoop eigenlijk dat ik die niet 'nodig' heb want ik heb zo geen zin om terug te gaan naar Cyprus any day soon, wat een saaie bedoening was dat zeg, man, man, ik heb me nog nooit zo verveeld als daar.

Ik kan maandag pas na het werk gaan bloedprikken, ik moet ook echt naar het werk toe maandag, dus kan niet vlug ff tussendoor.
Dus ik ga pas rond 17.00 uur.
De uitslag kan ik online zien.

Gister was ik rond 9 uur geweest in de ochtend en toen was rond 12 uur de uitslag binnen.
Ik weet alleen niet of ik maandag ook de uitslag al dezelfde dag zie omdat ik pas zo laat kan gaan.
Maar goed, dan is die er iig dinsdagochtend.

Ik vind het wel heel mooi, dat ik het nu met jou kan delen, we gaan dit gewoon de volledige termijn volmaken Aslyn, we are in this together now.... 😊

Thanks @Heleen79 ik weet het sinds gistermorgen, dus het is nog heel pril en vers.

Ik heb toch weer met verbazing jouw verhaal gelezen, ik zou snel mijn boeltje pakken daar en richting Nij Geertgen gaan voor die vierde poging.
Er zijn zoveel meiden van jouw leeftijd die een gezond kindje krijgen, wettelijk gezien ligt de grens op 43 jaar, dus jij met je 41 jaar bent echt niet oud en laat je dat ook niet wijsmaken.
Dat ze het opsoppen daar zeg.

Wat ook wel veel scheelt is dat Nij Geergen echt alleen maar voor vruchtbaarheidsbehandelingen is en niet een afdeling van het ziekenhuis wat het erbij doet.
Niet dat daar wat mis mee is, maar als ik zie hoe het ziekenhuis met jou om gaat ik vind daar toch wel wat van...
Ik snap heel goed dat je het als niet plezierig ervaren hebt, dat zou ik ook niet plezierig gevonden hebben.

En dan zo'n houding van, tja, we hebben het AL drie keer geprobeerd, zoveel is 3x niet, er zijn vrouwen die wat meer pogingen nodig hebben.
Daarbij is dat jullie keuze toch? Of je nog een keer wil proberen, ik snap dat heel goed.

Dat verhaal van die vrouw heb ik ook gelezen.
Helaas kijken ze in Nederland vaak ook niet verder.
Wat je zou kunnen doen is een baarmoederonderzoek, dan gaan ze met een cameraatje in je baarmoeder kijken hoe die er van binnen uit ziet..
Ik ben het wel eens met die mevrouw, vragen, vragen, vragen en je niet zomaar overal bij neerleggen.
Heel goed dat je alvast een afspraak gemaakt hebt bij Geertgen.

Alternatieve therapieen kunnen heel prima zijn, doe gewoon wat goed voelt voor jou.
Zo lang je er niet in doorslaat is er niks mis mee.
Wie weet helpt het je wel.

Succes met klussen alvast.

@Kitje ik heb net lekker eten gehaald en samen met de hondjes “ gevierd” dat we samen zwanger zijn. Ik heb ook “geborreld”,  heb een cola zonder cafeïne gedronken. 
 ik hield m’n glas in de lucht en zei hardop “ deze is voor jou Kitje”.  Proost meid 🥂 

• Like 1