Jump to content
Kitje

Zijn er nog 40+ meisjes hier? :)

Recommended Posts

Saluuuut iedereen, en kitje in het bijzonder, dat leest als heel geruststellend nieuws!! Gefeliciteerd dappere dame. Het is je zo - net als aan iedereen hier - gegund! Een 'druktemaker' nog wel, nou daar kan jij vast wel mee omgaan. Wat wonderlijk dat er nu al handjes en voetjes zichtbaar zijn, na slechts 8 wkn en enkele dagen. Langzaam maar zeker kun je er van gaan genieten, een 13 wk echo gloort aan de horizon, super positief! Vond je het destijds trouwens lastig om jouw voorkeur voor de embryo-combi te vinden? Ik was daar stiekem benieuwd naar. 

@Paulma ondanks de verdrietige miskraam klink je moedig (en strijdbaar). Gelukkig is er wel al een cryo terugplaatsing in het vooruitzicht, en dank je wel voor de podcast tip! Op youtube zijn er filmpjes van de Eggwhisperer, een beetje Amerikaans maar informatief. Trouwens, dat van je boosheid herken ik, maar dat is een gezonde emotie denk ik. Het woordje "bekocht" vond ik een een mooie vondst van Kitje, dat beschrijft precies hoe ik me voortdurend voelde :classic_huh: in m'n eigen leven. Kitje (je) weet overal de juiste bewoording voor te vinden, verfijnd en realistisch. Lieve @Heleen79 misschien een tip, maar naarmate de NG-receptionistes je beter (her)kennen is het makkelijker om sommige artsen te vermijden, in elk geval voor de echo's. Nog eventjes en je kunt er hopelijk een nieuwe, frisse start maken 🤞 

Gisteren, dinsdag, had ik een terugplaatsing, idd drie dagen na de punctie! Uiteindelijk is er helaas maar één bevruchte eicel overgebleven, een acht-cellig 'veel belovend exemplaar' zei mevr. Bax (jonge dr.) Hopelijk is dit m'n gouden ei, dat zou heel overwacht en mooi zijn. Op de foto's zie ik circeltjes die steeds rommeliger in elkaar overlopen (als dat maar goed gaat ... ) Na de terugplaatsing die wat lang duurde, maar geen pijn deed, heb ik om extra utrogestan gevraagd, want het schijnt dat je dit beter te lang dan te kort (weinig) kan nemen (ik doe 3 à 4 bolletjes verspreid over de dag en nacht) en over 13 dagen mag ik testen, geen dag eerder ⛓️ ! Vive de wachtweken ... Zowel maandag- als dinsdagavond heb ik acupunctuur gehad, sowieso ontspannen. Van m'n acupuncturiste kreeg ik - heel lief - allerlei Chinese kruiden mee (Du Zhong e.a.) om thee van te trekken (dit schijnt miskramen te voorkomen). Dus dat heb ik vanmorgen gedaan, het is prima te drinken. Daarnaast neem ik sinds een poosje dagelijks 2000 mg omega-3, 100 mg Q10, en veel vitamine B en D🤞🌷 Tot zover 't laatste nieuws van mijn kant. Liefs!

Wat spannend Axelle! Super fijn dat er een mooie 8-cellige embryo teruggeplaatst is! 8 cellig is precies wat ze willen zien op dag 3, dus dat klinkt goed. Mijn embryo's hadden ook vaak een beetje dat rommelige, en dan zei de arts "hij ziet er prachtig uit"... Ik vond het stiekem een beetje een lelijk hoopje 😳. Fijn ook dat je accupunctuur erbij doet, ik ga het ook weer doen.... Alleen al het effect dat het ontspanning geeft is positief. Het klinkt alsof je goed voorbereid bent en allerlei mooie ondersteunende acties onderneemt. En hopelijk nog wat afleiding (vooral in week 2). Ik duim voor je!!

@Kitje ik had gisteravond laat nog even op het forum gekeken om te zien wat jouw uitslag was. Fijn dat je het zo snel had gepost want ik kon een stuk beter slapen 🤣 met jouw goede nieuws! Wat heerlijk dat jij het hartje meteen zag en dat hij/zij zelfs een dagje voorloopt. Dat klinkt allemaal heel sterk en positief. Ik kan mij ook voorstellen dat het uitblijven van enig bloedverlies positief voelt, je hebt dat toch gekoppeld aan het verloop van je vorige zwangerschap. Wij kunnen verstandelijk allemaal bedenken dat het niets hoeft te zeggen en deze zwangerschap een nieuwe kans is maar qua gevoel spelen dat soort elementen ontzettend mee.... Is nu de eerstvolgende echo die van 13 weken? Of heb je tussendoor nog een echo gepland?

Liefs

• Like 1

Lieve @Kitje

Ik kwam bewust even kijken of je inmiddels al een echo hebt gehad en ja hoor! Wat fijn dat de kleine conform loopt en zelfs een dagje voor. Dat is heel goed nieuws. 

Snap wel dat het superspannend is voor jou de komende tijd. Maar dit klinkt allemaal echt heel goed. 

Wat betreft de 13 weken echo: vanaf 1 september begint deze in onderzoeksetting, dus iedereen krijgt het aangeboden.

Ik heb de bijscholing daarvan inmiddels achter de rug en de toets gehaald. Dus heb er ook wel zin in om daarmee aan de slag te gaan! Het is een ongeveer als de 20 weken echo alleen gaan we kijken of er al zo vroeg in de zwangerschap veel gezien kan worden en wat er nog gemist wordt. 

Jij @Kitje zal voor die specifieke 13 weken echo indd te laat zijn, maar je mag zeker in het ziekenhuis zo'n vroege screeningsecho krijgen (GUO) als je dat wil. Vooral met je voorgeschiedenis zullen ze niet moeilijk gaan doen verwacht ik.

Volgens mij had ik jouw vraag niet beantwoord hoe het hier gaat.

Met Maryam gaat het goed, komende week alweer 4 maanden! Ze groeit zo snel en ik vind het soms nog steeds onwerkelijk dat ze mijn kindje is.... nooit durven hopen dat ik als 40+ nog moeder zou worden. 

Omdat ze mijn borsten weigerde bij 8 weken, ben ik sindsdien fulltime aan het kolven. Pfff wat een klus is dat zeg, echt pittig. Maar ik hou vol zolang ik haar nog wat van mezelf kan geven. Ik ben allang blij dat ik het daadwerkelijk aanleggen heb ervaren. En ik weet natuurlijk niet of er nog een 2e kindje komt. Met 3 cryos in de vriezer hoop ik van wel, maar voel me echt gezegend met 1 kindje.

Weet iemand trouwens wanneer je na een bevalling weer terug mag voor een terugplaatsing? 😬😅

Voor alle dames hier, geef de moed niet op! 

Vervelende nu is dat ik onlangs een uitstrijkje heb gedaan (voor mijn zwangerschap had ik een PAP2 en moest na een jaar terugkomen maar toen was ik zwanger. Dus minimaal 6 weken na de bevalling mag het weer. 

Heb nu een PAP3a... Ik weet dat het "slechts onrustige cellen" zijn of een infectie. Heb over 2 weken nader onderzoek. Dus even minder leuk dit en dan zie ik mijn meisje en denk gelijk "zal ik haar wel zien opgroeien straks"..... 

I know klinkt dramatisch en theoretisch weet ik het wel, maar toch bekroop even de angst voor baarmoederhalskanker..... 

Normaal gesproken laten ze mensen met een PAP3a terugkomen na een jaar, maar omdat ik dus van Pap2 naar 3a ben gegaan gaan we extra goed kijken.

Nou dat was mijn update ♡

• Like 1

Dankjewel @Axelle voor je lieve berichtje en felicitaties.
Die druktemaker gaat hier helemaal goed komen, heb er nog zo eentje, dus ik ben wel wat gewend 😅
Ik heb gister met verwondering liggen kijken naar het scherm, die kleine te zien wapperen met de armen, de verloskundige vond ook dat hij al erg veel bewoog voor de jonge leeftijd die hij nog had, het was heel fijn om te zien.

De 13 weken echo ga ik niet krijgen, die komt voor mij te laat want dat is pas in september, maar jullie kunnen er wel allemaal gebruik van gaan maken, ik ben over 4 weken al die (voor mij) gevreesde 13 weken.

Wat bedoel je precies met je vraag over embryo combi?

Jammer dat er maar eentje overgebleven was, maar je bent gelukkig niet met lege handen achter gebleven, eentje is beter dan niks toch?
En 8 cellig op 3 dagen is perfect en precies wat het moet zijn.
Bij NG zijn ze heel eerlijk in de kwaliteit als het niet zo goed is zeggen ze dat ook, dus als de arts het een veelbelovend embryo vind dan is dat ook echt zo.
Fijn idee wel al geeft het geen garanties.

De jonge dokter Bax heb ik ook ooit gehad daar, ik vond het een fijne mevrouw.

Goed dat je om de bollen gevraagd hebt, het kan zeker geen kwaad deze te gebruiken.
In Nederland willen ze op een of andere manier zo min mogelijk medicatie terwijl je in het buitenland zoveel krijgt dat je strak staat van de hormonen 😂

Als je die grotere bollen hebt van 200 mg dan is 3x daags voldoende.
Dat is wat er standaard voorgeschreven wordt.

Fijn dat je wat rust gevonden hebt met acupunctuur, of het wel of niet helpt, rust is altijd heel goed.
Ook die thee, als je er goed bij voelt, lekker drinken.

Ik heb zelf ook Omega 3, van Vitakruid heb ik ze en ik neem 3x daags 1 pil (3000 mg).
Verder heb ik ook van Vitakruid de multi mama, 2 pillen per dag, gigantische pillen zijn het en je krijgt er gele plas van die stinkt maar het is volgens een vriendin topspul dus ik neem het maar braaf.
Zij heeft er voor gestudeerd dus dan ga ik maar uit van haar advies daarin.

Nou, jij mag dan de 22 testen denk ik?
Ga je dat volhouden?
Ik ben geen vroegtester, maar sommigen hier die gaan al beginnen testen na 6 dagen.
Zou ik knettergek van worden, maar anderen worden weer knettergek van wachten.

Ik ga duimen voor je hoor. 🤞

Dankjewel ook @Paulma voor je lieve berichtje terwijl je zelf nog vol verdriet zit.
Vind het superlief dat je zo met mij mee leeft en ik ben blij dat ik je dan iig geen slapeloze nacht heb bezorgd 😊

Dat er nu geen bloedverlies is, is op zich heel fijn, ook al kwam het de vorige keer niet uit de baarmoeder en was het iets onschuldigs, het geeft toch extra spanning wat je niet wenst.

Maar toen het echt mis ging, was er juist geen bloed, dus dat geeft dan zoveel onzekerheid bij mij, mijn lichaam liet me immers in de steek, ik kreeg geen seintje dat de kleine overleden was, dus die klap kwam toen wel heel hard aan.

Het is idd precies wat jij zegt, verstandelijk kunnen we ons wel toespreken dat het een nieuwe zwangerschap is en dus gewoon een nieuwe kans, onbewust speelt de vorige toch mee.

De volgende echo is de termijnecho over 2 weekjes.
Dat is te overzien.

Ik ga wel vragen of ik rond de 13/14 weken iig nog een echo mag want dat is het (voor mij) cruciale punt, maar de vk zou ook mijn status nog bespreken met de gyn, daar hebben ze kennelijk 1x per maand overleg mee en dan zouden ze bespreken hoe ze mij het beste kunnen begeleiden tijdens deze zwangerschap, dus daar krijg ik ook nog terugkoppeling van.

Dankjewel @Nina79 voor je bemoedigende woorden, juist van iemand die precies weet waar ze over praat is het fijn om daarvan de mening te krijgen.
Ik ben ook heel erg blij dat de kleine het zo goed doet en dat dagje voor lopen vond ik zelf ook een heel fijn idee.
Het geeft je dan toch een idee dat hij of zij sterk is, of dat zo is, geen idee, maar zo voelt het dan wel.

Ik had al eerder een echo gehad die me eigenlijk onzekerder maakte, dat was met 7 weken.
Toen was er zo weinig te zien, ik zag alleen maar een vlek waar een hartje in klopte.
Omdat de kleine tegen de wand van de baarmoeder aan zat was en nog heel erg klein was, was het moeilijk te zien allemaal en kon ze ook geen goede meting maken omdat ze niet zeker wist of ze het hele kindje had opgemeten, of maar een deel.

Ze heeft dus verschillende metingen gemaakt en die varieerden van 6 weken 1 dag tot precies 7 weken.
Vanwege de onduidelijkheid wilde ze zelf ook al een echo tussenin plannen om zeker te zijn dat het er eentje is, want dat was ook niet duidelijk en of hij goed groeide.

Dat hij in slechts 12 dagen tijd van 0,85 cm (ongeveer) naar bijna 2,5 cm was gegroeid was ik heel erg blij mee en ik was dan ook heel erg opgelucht.
Het zien van zo'n goede echo gaf me iets meer vertrouwen op een goede afloop, al blijft het toch wel heel spannend nog.
Ik vind het fijn te horen dat het er in jouw (kenners) ogen allemaal heel goed klinkt, ook al geeft dat ook geen garantie natuurlijk.

Bedankt ook voor de informatie over die 13 weken echo, ik moet het van internet afhalen, maar bij de verloskundigen is het dus ook al bekend en bijscholing voor gevolgd.
Ik wist niet dat je daar ook nog voor bijgeschoold en getoetst moest worden, heb ik toch weer wat geleerd.

Voor ons zwangeren is het fijn dat er een extra echo komt, het geeft je toch weer een extra momentje om naar je kindje te kunnen kijken.
Voor mij komt die echo idd te laat, maar ik denk ook dat ze bij mij niet moeilijk zullen gaan doen voor een extra echo rond die tijd.
Met mijn voorgeschiedenis zullen ze dat ook wel snappen.

Daarbij heeft de gyn in mijn dossier vermeld dat ik iedere week een echo mag.
Dat zal niet haalbaar zien gezien de drukte in het ziekenhuis, als ik maar iig die 13/14 weken mag en daarna dan iedere 2 weken dan ben ik al een heel blij mens, dat hoeft dan ook geen lang consult te zijn, maar gewoon ff vlug kijken, ja, alles in orde, en weer weg.
Of wellicht ben ik al heel blij als ik het hartje even kan horen, gewoon die geruststelling dat hij er nog is, tot ik hem ga voelen.

Wat fijn dat het met Maryam allemaal goed gaat, 4 maanden alweer, de tijd gaat zo snel.
Dat kolven is idd een hele klus, ik heb dat ook een hele poos gedaan, het is pittig.
Ik had een dubbele electrische borstkolf, dan kon ik 2 boobs tegelijk leeg persen, dat schoot tenminste nog enigszins op.
Wat ik teveel had vroor ik in, in van die ijsblokjeszakjes.
Dan kun je heel gemakkelijk precies de juiste hoeveelheid uit de vriezer halen en 'verspil' je geen melk.

Wat jammer dat je dochter niet meer uit je borst zelf wilde drinken, het is zon bijzonder gevoel.
Toen mijn zoon het eenmaal doorhad was het echt heel prachtig hem zo lekker te zien drinken, ik kon er enorm van genieten.
Gelukkig heb je het nog wel even mogen ervaren.

Fijn idee ook dat je nog 3 cryo's in de vriezer hebt, hopelijk zijn er dat voldoende voor een tweede kindje.

Voor wat betreft je vraag wanneer dat je een cryo mag laten terugplaatsen weet ik het volgende uit betrouwbare bron van iemand die ook in het IVF traject zit en borstvoeding geeft.
Zij wil ook graag een tweede kindje en heeft hier al contact over gehad met de dokters.
Ze heeft geen cryo's dus ze moet weer de hele sjabang met punctie enzo ondergaan en ze hebben tegen haar gezegd dat ze dan eerst de borstvoeding moet afbouwen voordat ze daaraan kan beginnen, vanwege de medicatie die ze moet prikken voor het rijpen van de eitjes.

Jouw situatie is een beetje anders natuurlijk omdat je cryo's hebt en als je deze in de natuurlijke cyclus laat terugplaatsen zonder medicatie (daar gaat in NL meestal de voorkeur naar uit) dan denk ik dat je dat nu al kan doen.
Als je wel medicatie moet gaan gebruiken dan is de kans wel aanwezig dat je dan eerst de borstvoeding moet afbouwen.

Vanwege de wachttijden in NL is het wellicht verstandig om er alvast een gesprek over te hebben met je arts.
Dan zit je alvast in de molen en kun je instappen wanneer jij er aan toe bent.
Ik kan me ook voorstellen dat je er niet te lang mee wil wachten, maar dat het nu wellicht nog ietsje vroeg is.

Van wat ik begreep uit het ziekenhuis is dat het heel erg druk is met zwangeren momenteel.
Mensen werden opgesloten in hun huizen en wat doe je dan? Mjah, vrijen kennelijk..... 😂

Wat rot van je uitstrijkje, ik snap heel goed dat je je er zorgen over maakt en dan kunnen wij allemaal wel zeggen van dat het wellicht alleen onrustige cellen zijn en dit meestal niks ernstigs is.
Ze halen dan die cellen weg, dat is geen pretje hoor, want ze branden dat weg, is geen fijne ingreep, maar daarna ben je er wel vanaf.
Het is goed dat ze het goed in de gaten houden en natuurlijk zie je je meisje gewoon opgroeien!

En dramatisch, nee, dat vind ik niet hoor, natuurlijk bekruipt je dat gevoel, dat is menselijk, dat zou ik ook hebben.
Het is een beangstigend idee.
Dus voor jou ook even spannende 2 weekjes nu.
Zal ook voor jou duimen Nina, dat het gewoon onrustige cellen zijn. 🤞

• Like 1

@Nina79 als eerst veel beterschap. 
ik hoop dat het allemaal toch de goede kant op gaat. Ik hoor trouwens wel vaker dat vrouwen na een bevalling onrustige cellen kan krijgen en dat je lichaam het vanzelf weer opruimt. 

@Axelle meid fingers crossed , ik hoop dat je over 2 weken een knaltest hebt en dat we het ook hier kunnen vieren. 

@Kitje meisje tochhhh , wat lees ik nou dan?  Super goed nieuws ! Je hebt het verdiend meid, hopelijk kan je ook genieten nu. Weet dat het soms moeilijk is, maar kijk nou, het gaat al de goede kant op. Geniet van die kleine momentjes. Heerlijk nieuws! En nu de dagen aftellen tot de volgende echo.. spannend, maar ook wel erg leuk, toch? 
Het brengt nu al zo veel vreugde. 
Ik blijf voor ons allen duimen en bidden. 

• Like 1

@Kitje dank voor je schrijven, m'n vraag is idd onduidelijk, omdat ik zelf niet weet wat ik zoek aan info. of aan geruststelling, 't gaat om 'n plan B-vraag. Zoals je weet heb ik met de Olga-kliniek contact, zij deden enkele embryo-suggesties (1 combi. sprak me aan). Hopelijk is m'n vraag overbodig (🍀) maar ik ben benieuwd naar het moment dat je dacht, 'ok, nu ben ik bereid m'n eicel-ideaal op te geven, en dit kies ik.' Je hebt er eens over geschreven, bovendien ben je zwanger (dus wees zuinig met je energie) en ik zit net in de wachtweken ... 🙃 😴 😘 

PS. Wat is het fijn om jullie tips en aanmoedigingen te lezen, van onschatbare waarde, aan iedereen: 💗 Op de 22e mag ik pas testen (allez, zelfdiscipline!). Dit kwam ik nog tegen over embryo-selectie, het beantwoord oa. de vraag wanneer/waarom er een tp is met 3 of 5 dagen. Goed weekend alvast Liefs 🌷

• Thanks 1

Dankjewel lieve @Aslyn so far so good hier idd, ik neem het met de dag en van mijlpaal naar mijlpaal.
Dat de kleine een dagje voorloopt vond ik fijn te horen en gaf gek genoeg wat meer vertrouwen.
Hem ook al zo te zien bewegen deed me echt veel goed, het was zo fijn om te zien.
Toch vind ik het genieten nog moeilijk, natuurlijk zijn er genietmomentjes, maar voor mijn gevoel ben ik nog lang niet out of the woods....
De (voor mij) spannendste tijd breekt binnenkort aan als ik de termijn nader waarop het mis ging.
Momenteel verloopt alles (gelukkig) wel best voorspoedig, dit keer heb ik de bloedingen met 8 en 9 weken ook overgeslagen, dus dat is erg fijn.
Iedere dag ben ik weer een dagje dichterbij tot de volgende echo en word ik hopelijk weer gerustgesteld.

Ik hoop zo dat het jou en jullie allemaal ook gegund is binnenkort!

@Axelle ik was met dat plan B net als jij al bezig voordat ik stopte met de 'eigen' eitjes.
Omdat ze maar zo weinig kans gaven heb ik vooraf besloten om 3 pogingen te doen zelf en daarna zou ik dan stoppen ermee.
Maar naarmate het traject vorderde bleek mijn wens toch wel heel groot te zijn en kwam ik uiteindelijk op dit forum terecht waar ik ook veel informatie vond over het donatie traject.

Toen de tweede keer mislukte ben ik hier zelf actief mee aan de slag gegaan om informatie te zoeken en na te denken of dat een optie zou zijn.
Dat was eind 2019 dat ik daarmee bezig was.

Toen de derde poging ook mislukte was ik wel heel verdrietig maar heb ik bij mijn laatste gesprek bij NG de donor optie besproken.
De dokter waar ik het gesprek mee had stond hier open voor en gaf me een goede kans ermee.
Ze zei dat als ik de mogelijkheden had dat ik het dan zeker moest doen.

Ik ben niet met Olga in zee gegaan omdat ik deze clinic heel erg duur vind, ik had dat geld gewoon niet, zoveel, maar ik ben ook met hen in gesprek geweest, kwam ook door de screening heen en heb een webinair gevolgd van hoe dat gaat.
Zij hebben wat 'standaard' embyro's die gecreerd zijn voor hun embryo donatie programma, maar ik geloof dat je ook andere opties mag aandragen.
Als er een optie bij zit die je aan staat zou ik die zeker in gedachten houden.

In Cyprus ging dat anders.
Ik heb van hun 4 opties gekregen op basis van de foto's die ik gestuurd had, zij leken volgens hun team het meeste op mij qua gezicht.
Verder mocht ik mijn wensen kenbaar maken hiermee, kleur haar, ogen, lengte, leeftijd, opleiding enzo.

Van hun kreeg ik dan 4 opties en daar stonden die kenmerken ook in.
Ze schreven dat nr. 3 en 4 het meeste op mij leken.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor nr. 3 maar ik weet dus niet hoe zij eruit ziet, want ik heb er geen foto's van gezien, dat is echt op basis van wat zij beoordeeld hebben.

Het mannelijk deel mocht ik er zelf bij kiezen, uit hun eigen donoren of zelf een andere kiezen bij ESB of Cryos.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Deense meneer die zij ook in hun donorbestand hadden.

Ik heb daar echt wel eventjes de tijd voor genomen, het is toch belangrijk wel, maar ook moeilijk omdat de informatie die je hebt maar zo summier is en verder ga ik dan vaak ook wel af op mijn gevoel, of ik er een goed gevoel bij heb.
Ik had heel uitgebreide informatie van de mannen, zaten foto's bij, sommigen hadden een babyfoto, maar de donor die ik had, die had een kinderfoto van toen die een jaar of 6 was ofzo, dat vond ik zelf prettiger want dan heb je beetje een beeld van hoe die eruit ziet, een babyfoto zegt me zo weinig.

Er was ook heel veel background informatie over hem, zijn gezondheid, familie, ouders, opa en oma, broers/zussen.
Leeftijden stonden erbij en of ze nog leefden en indien niet waar ze aan overleden waren.
Het geeft natuurlijk allemaal geen garanties, maar ik vond het toch fijn te lezen hoe hij in het leven staat, wat hij leuk vind om te doen.
Ik heb die informatie meerdere keren gelezen en uiteindelijk kom je dan tot een beslissing.

Hopelijk is je vraag overbodig idd, het is slim om je een beetje bezig te houden met je plan B, maar je zit nu in je wachtweken en hopelijk heb je over een dag of 10 een mooie positieve test, dan is het allemaal niet nodig.
De duimen draaien nog steeds hoor 🤞

Bedankt voor het doorsturen van het filmpje over embryo-selectie, ik heb het bekeken het was erg leerzaam en interessant.

• Like 1

Hallo allemaal, al een tijdje een 'stiekeme' meelezer (en ja, inmiddels alles gelezen :-)) en ik hoop dat ik mag meeschrijven met jullie. Je gaat tijdens het lezen zo meeleven met iedereen en het lijkt me erg fijn om ook mee te mogen schrijven. Op zoek naar informatie over IVF 40+ moeders heb ik -geloof ik- alweer een tijdje geleden op de site beland en al zoveel aan gehad! 🙂 Daarom vandaag maar eens zelf wat posten hier. 

Inmiddels ben ik 41+ en vanaf begin dit jaar in IVF-land beland. Blij met de mogelijkheid om hopelijk zo nog een kindje te mogen krijgen, maar inmiddels ook zwaar teleurgesteld in de normale ziekenhuizen. Ik las hier een soort gelijk verhaal van @Heleen79 en dat was zo herkenbaar over dat betreffende ziekenhuis! 

Vol goede moed begonnen we in maart/april van dit jaar aan onze eerste IVF-poging. Helaas rijpte er met Menopur maar 1 eicelblaasje, hadden we een goede bevruchting, maar is het embryo helaas niet blijven plakken 😞 Vervolgens hebben we afgelopen week bij de evaluatie te horen gekregen dat IVF geen zin heeft bij ons, want IVF haalde dus niks uit blahblahblah en dat was toch echt met ons besproken (huh...?!) en dat was het dan...... Ze konden niks meer voor ons doen was de botte boodschap. 
Totaal niet aan zien komen deze boodschap en ook nooit besproken met ons. Met dit ziekenhuis willen we dus niet verder, maar wat nu.....?!  

Ik lees hier goede verhalen over Nij Geertgen, maar denk ook na over België. Zoveel gedachten die er nu door me heen gaan en probeer om alles op een rijtje te krijgen. 

Benvenuta @Chrissy met Italiaanse tongval (gezien 't zonnige weer). Dat is een verdrietig bericht van het ziekenhuis, en 't lijkt me een goede reden om naar een kliniek te gaan, maar welke? Belangrijk zou ik vinden: de wachttijd, je 'gevoel' en het financiële plaatje, min of meer in die volgorde. Ik ken de klinieken in België niet, maar ik zou zo snel mogelijk een nieuwe poging proberen te doen (maar ik heb geen idee waar de wachttijden korter zijn). 

Grazie molta @Kitje wat bemoedigend om te lezen dat de duimen nog steeds doordraaien, super! 🤗 Zodra het relevanter is ga ik uitgebreider in op je laatste bericht. Het was en is in ieder geval leerzaam en interessant voor mij om jouw ervaringen en overwegingen te lezen en dank dat je de tijd hebt genomen om ze op te schrijven. Gedurende een dag of acht ben ik waarschijnlijk wat afwezig, maar alvast een gezonde week gewenst, liefs a tutti (!) 🍀 

• Like 1

Welkom Chrissy! Wat een vervelende boodschap, hopelijk kan je bij een andere kliniek snel terecht om nogmaals te bekijken wat de mogelijkheden voor jullie zijn. 

@Nina79 wat naar die PAP uitslag, is eigenlijk iets waar je niet mee bezig wil zijn nu. Je wil lekker van je roze wolk genieten, hopelijk dat er over 2 weken meer duidelijk is en misschien al blijkt dat het een infectie is.

@Axelle super interessant filmpje. Misschien heb je wel eerder gelezen dat ik al zat te denken om te bespreken of een dag 5 transfer een optie zou kunnen zijn. Ik heb nu in elk geval iets meer beeld bij de verschillen. En nog iets meer dan een week wachten, de 22ste komt echt dichterbij! 

@Aslyn wanneer mag jij weer verwacht je? 

@Kitje interessant om te lezen hoe die selectie ging in Cyprus van geschikte donoren. Lijkt mij idd heel belangrijk dat je een goed gevoel had bij de selectie die zij voor je maken in de kliniek. Ik zou denk ik wel razend benieuwd zijn naar het uiterlijk van de baby. Überhaupt is dat bij elke baby denk ik iets om naar uit te kijken maar misschien nog wel meer als je geen foto van de eicel donor hebt gezien.

Mijn bloedverlies is gelukkig opgehouden. Na de miskraam had ik dus ongeveer 2 weken bloedverlies, maar sinds vorige week is dat gelukkig klaar. Geen flauw idee hoe deze maand mijn cyclus zal zijn, normaal heb ik altijd 26 dagen. Maar na de curettage 2 jaar geleden had ik 33 dagen. Dus ik hou er nu ook rekening mee dat mijn cyclus deze maand anders kan lopen. Maar kijk meer dan normaal uit naar het wederom ongesteld worden 😉

• Like 1

Hallo lieve meiden,

ik weet niet hoe actief jullie nog zijn in desbetreffende topic maar ik praat, lees en deel heel graag mee. Ik ben 41 jaar en ben al gezegend met 4 mooie kinderen en toch hebben mijn man en ik nog een grote kinderwens. Ik durf er met niemand over te praten omdat er toch een soort taboe op rust (leeftijd gezien) en als ik dan ook nog zeg dat ik 4 kinderen heb, is het altijd .. je hebt tenminste vier gezonden kinderen... moet je dat wel willen op die leeftijd... sommige mensen hebben helemaal geen kinderen... zo dan ben je straks een oude moeder op het schoolplein.... moet ik nog even doorgaan?? 
We zijn inmiddels net gestart met ivf omdat we al bijna 3 jaar proberen zonder resultaat.. ondanks een volgens de gynaecoloog een ontzettend goede/hoge amh waarde, en ook mijn man heeft top zaad (aldus de gyn) ik hou altijd mijn mond dicht en het doet me best veel verdriet want ik voel alsof ik er alleen voor sta met het traject en het valt me zwaar.. 

Helaas heb ik nog niet al jullie berichten kunnen lezen maar daar ga ik zeker de tijd voor nemen. 
ik ben nu net een week gestart met decapeptyl en zou volgende week mijn eerste echo hebben. Echter hoe stipt mijn menstruatie normaal is ben ik nu ineens niet gaan menstrueren ...hoe frustrerend is dat!! Ik ben zo bang dat de echo daardoor niet door kan gaan..

Hoe gaat het bij jullie? 

liefs

Cristine

Welkom nieuwe meiden. Leuk dat jullie er ook zijn. Dankzij Kitje kunnen we hier, alle 40 + meiden, in dit traject onze liefde en leed delen met elkaar. 

@Christine79 je bent echt niet oud voor een kindje hoor meid 🙂 we zijn ook niet de jongste meer, maar zolang de natuur het toelaat, ook al moet het met ondersteuning ( IVF) , je moet ervoor gaan als je dat wilt , en je partner natuurlijk. Trek niks aan van de omgeving, this is your life.. 

@Chrissy jij ook welkom meid. 

@Axelle spannend of niet? Wanneer mag je? 

@Paulma ik moest weer 1 overslaan en rond 12 juli ( tweede menstruatie volgens hun berekening) mag ik met de medicatie beginnen. Ik ben nog niet eens ongi  geworden na miskraam... de eerste moet nog komen, dus die 12 juli red ik niet denk ik.. dus ik denk eind juli mag het weer. 

Laatst luisterde ik naar een (Turks) bekende fertiliteits arts op YouTube, hij zei dat iedere vrouw die een kinderwens had een soort uiensap-kuur moest doen. hij beweerde dat er heel veel vrouwen daardoor ineens zwanger werden. ik zal zo uitleggen hoe je het moet maken, maar wat ik wel toevallig vond, is dat ik bij een Marokkaanse mevrouw uit Amsterdam kruiden had besteld en bij uitleg van die kruiden stond dit recept ook op. Dat je dus uiensap moest drinken. Tijdens het gebruiken van die kruiden heb ik het niet gedaan, dus ik ga dat alsnog doen.. ik wacht op m’n menstruatie.. you never know.. ik ga maar van alles proberen. 

voor geïnteresseerden: 

- 1 ui ( goed wassen) in 4 snijden 

- 1,5 glas water 

10 minuten koken

even laten afkoelen en het liefst lauw/ warm opdrinken. 

dit doe je s ochtend en s avond op lege maag , 15 dagen lang en daarna stop je. 

NIET VOOR ZWANGERE VROUWEN!!
sommige zeggen weer dat het wel mag, maar die arts zegt beter van niet. 

Verder ga ik volgende week op vakantie voor bijna 3 weken.. code geel gebied 🙂 en heb er ontzettend veel zin in. 

@Kitje als ik op vakantie ben, heb jij weer een echo gehad. Na jouw goed bericht neem ik daar een echte borrel, dus ik kom dan hier effe koekeloeren of het zover is. Ik weet bijna zeker dat alles goed is, ik weet niet waarom, maar ik heb er nu zoveel vertrouwen in, ook omdat ze misschien in Cyprus andere medicatie hebben gebruikt..je bewandelt nu een iets andere pad.. het is goed begonnen en het gaat al goed. 

jij zal hier op je eigen topic een mooie einde schrijven over dit moeilijke traject. Hopelijk wij ook allemaal.. maar nu jij eerst , wij volgen jou wel.. 

• Like 1

Goedemorgen!

@Christine79 Welkom! Ik kan mij voorstellen dat het eenzaam is zoals je de situatie beschrijft. Hopelijk heb je in elk geval steun aan je man, en zitten jullie er in elk geval samen op dezelfde manier in! Ik moet heel eerlijk zeggen dat voordat ik zelf in dit hele traject zat en ook anderen ontmoet heb in deze situatie ik misschien wel een soortgelijke reactie zou kunnen hebben gehad als mensen om je heen. Maar ik heb van heel dichtbij gezien hoe groot de wens voor nog een kindje (ongeacht hoeveel kinderen er al zijn) kan zijn. Soms is die wens nog groter (ongeacht hoeveel je van de kinderen houdt) dan voor de eerste(n). Dus de meeste reacties komen vanuit onwetendheid. Maar die uitleg maakt de situatie natuurlijk niet minder eenzaam....

@Aslyn ja, lastig he dat je nu geen idee hebt van je cyclus... We moeten het maar gewoon afwachten. MMMMMmmm en dan dit uien recent. Haha heb je het al geproefd? Het klinkt mij niet aantrekkelijk in de oren. Beetje als een hele flauwe uiensoep? 😬 Heeft de arts ook gezegd waar dat uiensapje dan aan bijdraagt? Dat glaasje granaatappelsap per dag vind ik prima, maar misschien laat ik deze even aan mij voorbij gaan 😜 ben we benieuwd hoe het smaakte als jij een poging doet!

Wat heerlijk dat je op vakantie gaat, lekker samen met je man? Fijn vooruitzicht, geniet ervan

Liefs

• Like 1

@Aslyn ik heb bijna ale 45 pagina’s doorgelezen, het is zo mooi om te lezen hoe jullie elkaar al meer dan een jaar steunen en ik wil in het bijzonder tegen je zeggen dat ik heel veel respect heb voor je hebt. Voor alle andere meiden uiteraard ook! Maar je recente verlies en alles eromheen, zal zo zwaar voor je zijn geweest. Bedankt voor het welkom heten💋. En je hebt ook gelijk in wat je zegt maar toch trek ik me (soms) te veel aan van wat andere zeggen en denken. 

@Paulma dankjewel voor je begrip en lieve woorden en wat ben jij ook een ontzettende sterke vrouw. Ik leef met je mee🙏🏼💋
Ik kan me de reactie van mensen ook wel begrijpen maar had liever gezien dat men zich niet zo zou uitlaten want je weet door alleen naar iemand te kijken, nooit wat het verhaal achter die ogen zijn. Het helpt ook niet dat ik voornamelijk met jonge meiden werk die allemaal net aan kinderen beginnen🙈

Ik heb al heel vroeg (op mijn 20ste) een kindje gekregen kort daarna volgende de tweede en een paar jaartjes later de volgende twee. Mijn partner en ik hebben ons vooral daarna op onze carrière gestort, hebben studies gevolgd etc etc. 4 jaar geleden hadden we voor ons gevoel eindelijk alles zoals we altijd voor ogen hadden en wilde we graag nog een ‘laatste’ liefdes baby.. (beide hebben we altijd de droom gehad voor een groot gezin).

we hadden beide zoiets van nog voor onze 40ste hopen we dat het lukt maar goed niks is minder waar. Vroeger hoefde ik bijwijze van maar 1 keer geen voorbehoedsmiddel te gebruiken en ik was zwanger. Nu dachten we ik stop met de pil en dan gaat het vanzelf maar inmiddels 3,5 later is het nog duidelijker geworden dat je geen kindje neemt maar mag krijgen. Ruim een jaar geleden had ik ook nog eens een zeer slechte pap waardoor ze een enorm groot deel van mijn baarmoeder mond hebben moeten weghalen. Op dat moment werd de wens alleen maar groter.

Tot we nu dus gestart zijn met IVF.  

Welkom @Chrissy 
Alles gelezen ja? Dan ben je wel ff zoet geweest met 45 blz... 😅
Fijn dat je er iig wat aan gehad hebt.

Wat rot dat je zo zwaar teleurgesteld bent in de ziekenhuizen en wat een botte boodschap kreeg je te verstouwen na slechts 1 poging.
Jeetje, weten die gasten niet dat het per keer verschillend kan zijn hoe je lichaam reageert op de meds?
Na 1 keer kun je toch niet al concluderen dat het zinloos is, zeker niet met je 41 jaar.
Ik snap heel goed dat je met dit ziekenhuis niet verder wil, wat een bummer zeg.

Het fijne van Nij Geertgen is dat zij echt gespecialiseerd zijn in vruchtbaarheidsbehandelingen en ook alleen maar dat doen.
Ik denk dat ze daardoor wellicht iets meer kennis in huis hebben dan een regulier ziekenhuis.
Met je 41 jaar wordt je daar vast geaccepteerd, ik zou ze gewoon even contacteren.
Sowieso wordt tm 42 jaar 3 pogingen vergoed door de verzekering, die zou ik sowieso benutten als ik jou was.

Belgie hoor ik hier en daar ook wel wat goede verhalen over, Gent voornamelijk en verder ook Duitsland, Dusseldorf, maar daar kun je alleen heen als je een partner hebt want Duitsland behandeld (heel antiek) geen single vrouwen.

Neem even de tijd om alles op een rijtje te krijgen en kijk dan waar jij je fijn bij voelt.

Nog een weekje voor jou @Axelle de laatste spannendste wachtweek is aangebroken.
Ik hoop dat je dagje 8 afwezigheid betekend dat je wat leuks gaat doen, dan heb je lekker afleiding tijdens die laatste killing wachtdagen.
De duimen draaien nog steeds voor je! 🤞 Of nou ja, fingers crossed dan... 😀

@Paulma Daar had ik het toevallig laatst ook met iemand over die weet van de totstandkoming van mijn zwangerschap.
Ik heb besloten om mijn omgeving hier (voorlopig) niks over te vertellen, dus die weten enkel van de zaaddonor.
Zij zei toen tegen mij, ben benieuwd of er mensen gaan zeggen dat het kindje op jou lijkt.
Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar, lijkt me heel grappig.

Het maken van een beslissing voor welke donor je kiest is best lastig, wat voor mij uiteindelijk van doorslaggevende factor is geweest is degene die het meeste lijkt en al succesvol is geweest in het verleden.

Fijn dat je bloedverlies inmiddels gestopt is, ik had vorig jaar 4 weken lang bloedverlies, laatste dagen was dat dan nog maar alleen wat bruin verlies en ben toen direct over gegaan naar de menstruatie, die kwam toen bij 27 dagen, dat vond ik wel prettig.
De menstruatie die ik toen had was ook een normale en die stopte ook gewoon na een dag of 4/5 en daarna werd ik gewoon weer elke 26-28 dagen ongesteld.
Raar he dat je in zon traject uit kijkt naar de dag dat je ongesteld wordt?
Normaal gesproken mag het weg blijven en dan kan het niet vlug genoeg komen zodat je weer verder kunt.

Welkom ook @Christine79.
Dit topic is nog best actief, dus voel je vrij om mee te kletsen.
Je kunt hier lief en leed delen zonder dat mensen een oordeel over je hebben.
Fijne is ook dat wel (bijna) allemaal de 40 gepasseerd zijn dus we zitten wat dat betreft allemaal in hetzelfde schuitje.

Ik snap heel goed dat je er met niemand over durft te praten, ik vind dat ook lastig, je bent toch bang dat mensen een (voor)oordeel meteen hebben of je aanvallen op je wens.
Helaas krijg je vaak ongevraagd iemands mening of advies over je uitgestort.
Dat is ook de reden dat ik er zelf ook niet zo open over ben in mijn omgeving.
Een paar mensen weten het en dat is voldoende.
Zo lang jij en je man hier op 1 lijn zitten is het goed toch?
Het is jullie leven en niet dat van een ander.

Verder kan een kinderwens heel diep zitten, of je nu nog geen kindjes hebt of al 4 zoals bij jou.
Een wens is een wens en al het je gegeven is die wens te laten uitkomen waarom zou je dat dan laten?
Omdat een ander vind dat je 'te oud' bent of blij moet zijn met je 4 gezonde kids?
Met 41 jaar kun je echt nog wel een gezond kindje op de wereld zetten en dan ben jij volgend jaar gewoon heel blij met 5 kids.
Dat sommige mensen geen kids hebben mag een ander er natuurlijk niet van weerhouden haar dromen na te jagen.

En oude moeder op het schoolplein....
Toen ik mijn zoon naar school bracht was ik zelf net de 30 gepasseerd.
Ik was een jonge moeder, ik zag daar andere 'jonge' moeders.... Vrouwen van misschien 35 jaar oud met plooienrokken en een bea kapsel.
Mijn moeder haalde mijn zoon ook weleens op van school, zij was destijds zo rond de 55 jaar, ze zag er in haar spijkerbroek hipper uit dan die ouwe teuten zoals zij het noemde, zelfs mijn moeder verbaasde zich erover.
Vrouwen, jonge moeders die zich gedroegen en kleedden alsof ze 60 jaar waren.

Vorig jaar ging ik met mijn zusje en haar jonge kindjes naar het pretpark.
Haar zoontje was nog geen jaar oud toen.
Terwijl zij met de kids in een attractie ging bleef ik met haar jongste zoontje in een speelgelegenheid.
Ik werd daar aangesproken als zijn moeder, niemand heeft mij zijn oma genoemd.

Mensen die meestal zelf alles voor elkaar hebben zijn vaak geneigd om hun (ongevraagde) mening te ventileren.
Laat ze lekker lullen, je bent straks echt de enige 40er niet die aan het schoolplein staat hoor, zeker in deze tijd waar moeders echt niet altijd meer heel piep zijn.

Frustrerend idd als dan net als je begonnen bent met het traject de menstruatie anders gaat dan je gewend bent.
De echo zal vast wel door kunnen gaan vermoed ik en als het heel veel later wordt dan zullen ze die wel kunnen verschuiven.
Een lichaam is nou eenmaal niet altijd precies stipt op wat je gewend bent, soms doet je lichaam ineens iets onverwachts, dat kan gebeuren en weten doktoren ook.

De echo die jij gaat krijgen is om te kijken of de follikels goed groeien en of het bms goed aangelegd wordt.
Je zult tijdens dit traject waarschijnlijk meerdere echo's krijgen om dit goed in kaart te brengen.

Voor jou ook weer zicht @Aslyn op een nieuwe poging.
Hopelijk word je snel ongesteld, dan kun je weer verder.
Dus je 2e menstruatie gaat alles weer beginnen dan? Begrijp ik dat zo goed?

Ga je dan die uiensapkuur doen?
Gelukkig mag ik die niet 😅 
Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Ik heb deze poging ook alles uit de kast getrokken, ook dingen gedaan dat ik eerder niet deed.
Heb nu een baarmoeder massage laten doen en braafjes boven een soepkommetje kruiden zitten te stomen aan de onderkant.
Daarna ook alle handelingen gedaan die ik moest doen, iedere dag de buik masseren op een bepaalde manier.

Als het voor jou goed voelt alles uit de kast te trekken, why not?
Dat uiensapje lijkt me niet lekker maar ook weinig kwaad te kunnen.

Wat een lekker vooruitzicht, 3 weken vakantie.
Hopelijk heb je een fijne tijd en tijdens zo'n vakantie vliegt de tijd om, als je dan terug komt is het alweer bijna tijd voor je nieuwe traject.

Ik hoop zo dat jij gelijk hebt wat betreft mij Aslyn, want ik zit mezelf alweer gek te maken soms.
Gister had ik bruin verlies, ik zag het met afvegen, zat in inlegkruisje en ik zag ook bruinig aan die huls zitten waar ik die gel mee moet inbrengen.
Vandaag is het weer gestopt, maar ik maak me wel zorgen.
Kan de verloskundige wel bellen, maar ja, ik weet al wat die gaat zeggen.
Bruin verlies is oud bloed, hoeft niks te betekenen, kan een wondje zijn geweest, misschien veroorzaakt door die huls, geen buikbpijn, dus niks om bezorgd over te zijn, even afwachten, volgende week is de echo......
Duurt lang nog.

Ik hoop echt dat ik aan het einde van dit jaar een mooi einde schrijf aan mijn verhaal en dat jullie allemaal dit verhaal afmaken ergens zo in het voorjaar van 2022.....

@Kitje wat fijn dat ik mee mag delen in jullie  wereld 😘 het voelt fijn eindelijk eens vrij te kunnen praten met allemaal meiden die me begrijpen. 
Je hebt ook helemaal gelijk!! Soms zie ik moeders die misschien 10 jaar jonger zijn dan ik en eruit zien alsof ze 20 jaar ouder zijn (no offense) en je bent ook zo oud als je je voelt 😉
Ik vind het allemaal heel spannen dit traject en weet niet wat me te wachten te staat. Op de momenten dat ik google lees ik alleen maar negatieve verhalen en lukt vrijwel geen 1 IVF poging.. het zou zo fijn zijn als er wat meer positieve verhalen online te vinden waren over de successen.

ja mijn lijf is compleet van slag door de decapeptyl..los van het feit dat ik injecties zetten echt vreselijk vind ( en ik ben verpleegkundige 🙈) zijn mijn borsten echt enorm gespannen en een cup groter. Mijn menstruatie blijft uit net op de momenten dat ik er nu juist wel op zit te wachten..

Ik lees dat een aantal meiden veel vervelende ervaringen hebben gehad met ziekenhuizen. Ik hoop dat het bij ons anders zal zijn. Want het is al lastig genoeg en om dan ook nog eens vervelend behandeld te worden is een no go. 
 @Kitje wat fijn en bijzonder dat je een klein wondertje in je buik hebt groeien🙏🏼 Gefeliciteerd!! Hopen dat de week snel gaat en de echo je gerust kan stellen💋

@Kitje wat fijn dat ik mee mag delen in jullie  wereld 😘 het voelt fijn eindelijk eens vrij te kunnen praten met allemaal meiden die me begrijpen. 
Je hebt ook helemaal gelijk!! Soms zie ik moeders die misschien 10 jaar jonger zijn dan ik en eruit zien alsof ze 20 jaar ouder zijn (no offense) en je bent ook zo oud als je je voelt 😉
Ik vind het allemaal heel spannen dit traject en weet niet wat me te wachten te staat. Op de momenten dat ik google lees ik alleen maar negatieve verhalen en lukt vrijwel geen 1 IVF poging.. het zou zo fijn zijn als er wat meer positieve verhalen online te vinden waren over de successen.

ja mijn lijf is compleet van slag door de decapeptyl..los van het feit dat ik injecties zetten echt vreselijk vind ( en ik ben verpleegkundige 🙈) zijn mijn borsten echt enorm gespannen en een cup groter. Mijn menstruatie blijft uit net op de momenten dat ik er nu juist wel op zit te wachten..

Ik lees dat een aantal meiden veel vervelende ervaringen hebben gehad met ziekenhuizen. Ik hoop dat het bij ons anders zal zijn. Want het is al lastig genoeg en om dan ook nog eens vervelend behandeld te worden is een no go. 
 @Kitje wat fijn en bijzonder dat je een klein wondertje in je buik hebt groeien🙏🏼 Gefeliciteerd!! Hopen dat de week snel gaat en de echo je gerust kan stellen💋

Heel erg bedankt voor jullie warme welkom en fijn dat ik mee mag schrijven! 🙂 

@Kitje, ja, echt alles gelezen hoor 🙂 Ben ook al vanaf april aan het meelezen. Toen waren we zelf bezig met het IVF-traject en was echt zoekende naar meer info en lotgenoten. Zo fijn om dat hier te kunnen vinden! 🥰

Wat jij zegt over dat die gasten daar in het ziekenhuis niet snappen dat je lichaam telkens anders kan reageren op de meds was ook mijn reactie. Het leek wel alsof ze bang waren voor de slagingsstatistieken en ondertussen werd onze grote wens even aan diggelen geslagen. Ik was zo verdrietig na dat gesprek en wilde gewoon huilen uit frustratie 😞 

Wat mij in het ziekenhuis vooral ook tegen stond was dat er inderdaad steeds de nadruk werd gelegd op je leeftijd. Alsof we dat zelf niet weten. Maar ja, die leeftijd is nou eenmaal een gegeven en valt niet terug te draaien. Ik kijk liever naar wat nog wèl kan en nog wél mogelijk is in plaats van wat er niet meer mogelijk is. 

Maar goed, het vertrouwen in het ziekenhuis was toch al weg, dus we gaan naar de kliniek. Elke maand telt op onze leeftijd, dus ik wilde eigenlijk ook geen tijd meer verliezen en we hebben ons dus vanmorgen ingeschreven. Direct een afspraak kunnen maken voor over 3 weken. Het eerste telefoongesprek was al zo'n verademing ten opzichte van het ziekenhuis. 

Duim voor je dat jij inderdaad aan het einde van dit jaar een mooi einde aan dit verhaal mag schrijven! 🙂 Zo met jou meegeleefd bij het lezen! Nu eerst nog duimen voor de goede echo! 

@Christine79 Het is al een paar keer gezegd, maar luister vooral niet naar want anderen zeggen, maar luister vooral naar je eigen gevoel. Er zijn genoeg 'jonge' moeders die eruitzien alsof ze al oma zijn. Mensen zijn vaak verbaasd als ze horen dat ik 'al' 41 ben, dus tja.... Wat zegt leeftijd dan he? 😉 Behalve dan dat onze eitjes wat ouder zijn 😉  

Toen ik overigens gestart was met Decapeptyl bleef mijn menstruatie ook een week langer uit. Volgens mij was m'n lichaam compleet in de war van die Decapeptyl en het pilgebruik daarvoor. Ik heb toen uiteindelijk een uitgangsecho gekregen om te bepalen wanneer ik mocht starten met de stimuleringsmedicatie. 

@Aslyn Een hele fijne vakantie voor jou! Na alles wat je hebt meegemaakt is een vakantie je zo gegund! 
Over dat uiensapje ga ik nog even nadenken hoor!  Ik hoor het graag wanneer iemand hier het al heeft geprobeerd 😄 

@Axelle Ik ga duimen dat jouw mooie embryo blijft plakken! De eerste wachtweek ging nog wel, maar in de 2de wachtweek vond ik het ook zo spannend worden! 

Nou ja, eigenlijk duim ik voor iedereen hier! 🤞🍀

Edited by Chrissy

Tuurlijk @Christine79 hoe meer hoe leuker toch?
Ik ben dit topic destijds juist gestart om meiden te vinden om samen ervaringen te kunnen delen.
Juist om wat jij zegt, om open en vrij met andere meiden te kunnen kletsen over alles wat ons bezig houdt zonder meteen een oordeel te krijgen of ons te moeten verdedigen over onze wens.
Het is (voor mij) fijn om begrip, herkenning en steun te vinden hier.

Er staan idd heel veel negatieve verhalen op internet, maar toch zijn er ook succesvolle verhalen te vinden hoor.
Hier op in dit topic bijvoorbeeld.
Ze schrijft niet meer mee, maar lees het verhaal van @Hanniebal maar eens.
Ze kreeg weinig kans met haar middelmatige en matige eitje, toch kreeg ze in oktober 2020 een gezonde dochter, ik dacht dat ze toen 42 was.
En afgelopen februari nog @Nina79 die van hetzelfde bouwjaar is als jij, haar allereerste IVF poging is gewoon gelukt en ze heeft nog een paar cryo's ook, dus positieve verhalen zijn er zeker wel hoor en hopelijk voeg jij jouw verhaal eraan toe binnenkort.

Het is precies dat, je bent zo oud als je je voelt, sommige mensen die ouder zijn dan ik zijn nog super jong en jeugdig in doen en laten en mensen die jonger zijn dan ik zitten achter de geraniums te kijken.

Die injecties zijn idd niet zo heel leuk, ik moet nog een kleine 3 weken injecties zetten en dan ben ik er vanaf gelukkig.
Ondanks dat ik er intussen wel aan gewend ben blijft het toch mjah als je dat in je eigen buik moet doen.

Ik hoop ook dat jij wel een fijn ziekenhuis treft, ik ben zelf bij Nij Geertgen geweest en dat vond ik een fijne menselijke clinic.
Je bent al zo onzeker en als zo'n ziekenhuis er ook nog paar scheppen bovenop doet dat is niet fijn.

Dankjewel voor je felicitaties, ik ben heel dankbaar voor dit wondertje maar ook heel angstig, zal nog wel even blijven denk ik.
Heb al 2 goede echo's gehad, maar de angst blijft.
Volgende woensdag de termijnecho, vind het mega spannend.

Jeetje @Chrissy wat heb je veel gelezen dan zeg.
Het is idd fijn om lotgenoten te hebben waar je alles mee kunt delen.

Sommige ziekenhuizen vinden een slagingspercentage heel belangrijk idd.
Het kan best zijn dat je met andere meds een beter resultaat hebt omdat je lichaam er beter op reageert.
Dat is dan een beetje uitproberen wat voor jou goed werkt.
Vind het erg bot om iemand haar droom zo aan diggelen te meppen na slechts 1 poging.
Een beetje meer menselijkheid mag best lijkt mij.

Dat gezever over je leeftijd is idd zeer irritant, alsof we dat zelf niet weten ofzo.
Ja, dat weten we, ja dat is zo en nee daar is niks aan te veranderen en nee we voelen ons niet beter ervan dat het telkens benoemd wordt.

Als ik je alvast een tip mag meegeven voor Nij Geertgen, als ze je indelen bij dokter Wissman of de oudere mevrouw Bax, vraag dan of je bij iemand anders mag.
Ik ga niks negatiefs neerzetten over de kunde van deze artsen en ook niet over de vriendelijkheid, zeker dokter Wissman is een toparts voor jonge meiden, maar ik werd bij hem dus kriegel van het gezeur iedere keer weer opnieuw over mijn leeftijd.

Zelf heb ik hele fijne ervaringen met dokter Brandes, Schoonenberg en de jonge dokter Bax.
De verpleegkundigen daar zijn allemaal even lief.
Ze gaan je daar zeker niet zo behandelen als je in het ziekenhuis hebt meegemaakt.
Fijn dat je daar een fijn telefoongesprek hebt gehad en dat je al over 3 weken terecht kunt.

Ik snap heel goed dat je heel gefrustreerd en verdrietig was na het lompe gesprek in het ziekenhuis, zou ik ook zijn.
Het is allemaal al gevoelig genoeg.

De instelling 'kijken naar wat wel kan' is idd de juiste instelling, niet in onmogelijkheden denken, maar in mogelijkheden.
En weet je, als het niet lukt, wat ik niet hoop voor je, dan heb je toch alles eraan gedaan?
Ik zelf heb liever spijt van dingen die ik wel gedaan heb dan van dingen die ik niet heb gedaan, dan blijf je altijd denken... 'wat als'

Lief dat je met me meeleeft en duimt voor me.
Ik hoop het ook dat de echo goed is volgende week.
Het blijft spannend en hoe dichter ik bij die 14 weken kom hoe enger het wordt voor mij, worden nog een paar zenuwslopende weekjes, maar goed, dat wist ik vantevoren natuurlijk.

Nou meiden, de duimpjes draaien hier voor iedereen die het nodig heeft, dat al onze dromen maar mogen uitkomen he.

@Chrissy ja hahah ik heb ook geregeld dat mensen mij een stuk jonger schatten dan ik daadwerkelijk ben (mijn oudste dochter is 21, veel mensen denken dat we zussen/vriendinnen zijn aangezien ze ook anderhalve kop boven mij uitsteekt) en ook als ik naar mij eivoorraad kijk had ik een amh score van 5,3, wat volgens de gynaecoloog hoog is? maar goed dat zegt allemaal niks want het wil vooralsnog niet vanzelf meer lukken. 
wat een opluchting om te horen dat je dat ook zo had ervaren met de decapeptyl. Ik dacht al dat het aan mij lag. Ik heb vooraf geen pil geslikt, mijn gynaecoloog zei dat op het moment dat ik geen menstruatie heb gehad voor de uitgangsecho, de echo wordt verplaatst 😟. Ik weet een weekje ofzo is niks maar elke dag telt een soort van (voor mijn gevoel).

succes met het traject in de kliniek! Ik hoop dat het dit keer zo veel beter voor jullie uitpakt.

@Kitje het is fantastisch om te lezen dat het bij die twee meiden tot een goed en voldragen resultaat heeft geleidt. 
Ik had gelezen dat je inmiddels via een kliniek in Cyprus behandeld wordt? Met andere medicatie?? Hoe lang ben je daar al? Ik ben onder behandeling in het asz (Zwijndrecht) en emc (rotterdam) vooralsnog bevalt het mij en mijn partner goed. Ze zijn erg lief en behulpzaam. Door een jeugdtrauma mag ik bijvoorbeeld voor de punctie onder narcose, ze denken erg met ons mee en met de nieuwe BeterDichtbij app geven ze binnen een dag antwoord op alle vragen op het moment dat je ze telefonisch niet kan bereiken. En ik heb al heel wat ‘onzinnige’ vragen gesteld🤣🙈

ik snap je angst hoor vooral na je verlies😭 en dan doe je het ook nog eens zonder partner, waardoor je je (denk ik) soms wel alleen kan voelen..  ik neem een diepe buiging voor je🙏🏼 Wat heb ik veel respect voor je. ik denk dat (mocht het ooit nog lukken bij mij) ik pas gerust zal zijn op het moment dat ze/hij gezond en voldragen geboren is🌸

Ik heb ook een vriendin (dus niet op dit forum) die op haar 41ste bevallen is van een gezonde zoon. Was haar derde TP van haar eerste IVF cyclus, na 13 IUI pogingen zonder resultaat. Het mantra voor ons allemaal mag gewoon zijn: HET KAN!!! 

@Christine79 Die Decapeptyl is een rot spuit vind ik. De Gonal-F en Ovitrelle zijn niets vergeleken bij die Decapeptyl spuit, echt veel smallere naalden en dunnere vloeistof. Dus misschien helpt dat als vooruitzicht. Ik gebruik bij die Decapeptyl meestal een ijsklontje om mijn huid een beetje te verdoven, scheelt net iets. Maar de rest van de spuiten vond ik echt een stuk beter te doen. Fijn dat je tevreden bent over het ziekenhuis en ze meedenken met de punctie. En heerlijk om al je vragen zo laagdrempelig te kunnen stellen 👍

Daarom @Christine79 het staat niet op je voorhoofd geschreven hoe 'oud' je bent en als je er jonger uit ziet dan is dat al helemaal fijn.
Ik word meestal ook wat jonger geschat, daarbij moeten we eigenlijk gewoon dikke schijt hebben aan de mening van een ander.
Wat ik iig zeker weet is dat bij een ieder van ons een zeer gewenst kindje komt waar we veel van zullen houden en goed voor gaan zorgen.
Meer kun je als kind niet wensen toch? En als we er dan ook nog jeugdig uit zien en ons jeugdig gedragen, zo'n kind ziet dat niet hoor.
Ik heb jonge ouders, mijn moeder was net 24 jaar geworden toen ze mij kregen, mijn vader was 27, maar in hun doen en laten waren ze stokoud toen ik jong was, ze gingen totaal niet met de tijd mee en bleven enorm hangen in 'vroeger'
Mijn zoon heeft 'oude' ouders, zijn moeder is 10 jaar ouder dan ik en zijn vader is bijna net zo oud als mijn moeder, de oma van mijn zoon dus.
Zij zijn in doen en laten juist jong en veel jonger dan mijn ouders waren toen ik jong was.
Ze gaan met de tijd mee en snappen wat jongeren bezig houdt en dat is toch waar het om draait?
Wat zegt zo'n getalletje nou?
Lekker loslaten en follow your dream!

Een AMH waarde van 5,3 als je boven de 40 bent is enorm hoog!
Dat wil zeggen dat je nog heel veel eitjes hebt.
Het wil helaas niks zeggen over de kwaliteit, maar daar kom je wel achter als je de punctie gehad hebt.
Feit is wel, hoe meer eitjes je (nog) hebt hoe meer kans ook dat er goede eitjes tussen zitten.
Ter vergelijk met jou, ik had maar 0,4 dus ik zit aan de laatste eitjes en de arts zei toen tegen mij dat als het onder de 0,1 zou zijn dat het dan eigenlijk niet zinvol meer was, het kon bij mij dus nog net.

Dat het vanzelf niet (meer) wil lukken, wil niet zeggen dat het dan met IVF ook niet wil lukken.
Denk dat jij ook moet opletten op overstimulatie met zo'n hoge AMH waarde trouwens.
IVF kan net een extra zetje zijn zodat het wel lukt.

Een weekje is idd niks en je eicelvoorraad en kwaliteit gaat echt niet per dag hard achteruit hoor.
Ik snap je gevoel wel, je wil zo snel mogelijk, maar als je lichaam wat anders denkt kun je helaas niet veel anders dan afwachten.
Ik zal je vast waarschuwen... Wachten... Dat is wat je in dit traject heel erg vreselijk veel doet.
Wachten op alles.
Wachten op je menstruatie, wachten op de punctie, wachten op het resultaat, wachten op de terugplaatsing, wachten tot de test, wachten tot de eerste echo, wachten tot de volgende echo, wachten tot dat en dat punt in je zwangerschap, we wachten wat af en tijdens dat wachten hopen en bidden we.....

Dat klopt, ik ben in  behandeling in Cyprus, daar ben ik nog niet zo lang, dit is mijn eerste poging en het was meteen raak 😀
Nu nog zo zien te houden.
Ik heb ook andere medicatie dan wat hier standaard in Nederland wordt voorgeschreven.
Ik heb Progynova (dat wordt in NL ook veel voorgeschreven) dat is voor de Oestrogeen, oa voor de aanmaak van het bms en dan verder heb ik Crinone gel, dat is Progesteron, zelfde als de bollen die ze in NL voorschrijven en ook nog een dagelijkse injectie van Prolutex, dat is ook Progesteron, deze laatste is in Nederland niet verkrijgbaar dat heb ik dus vanuit Cyprus mee naar huis genomen.
Was een vreemd handbagage koffertje wat ik had, 10 doosjes van die injecties (dat is voor 10 weken) en dan daarnaast ook nog de bijbehorende naalden daarvoor.
Had wel een verklaring van de arts dat ik dat mee moest nemen, maar echt niemand heeft vraagtekens gesteld bij de inhoud van mijn koffertje, heb het niet 1x moeten openen ter controle.

Als waar je nu bent jou goed bevalt zou ik gewoon lekker daar blijven, het is belangrijk dat jij jezelf prettig voelt.
Zeker als je zonder problemen onder narcose gebracht wordt.
Dat mag bij NG ook trouwens, ik mocht kiezen, maar ik had liever morfine.
In het buitenland wordt je standaard onder narcose gebracht bij de punctie, ook als je dat niet wil.

Fijn ook dat je ze via een app allerlei vragen kunt stellen, hoe onzinnig ze ook mogen lijken, voor jou zijn ze belangrijk, dus gewoon je vragen stellen, daar zijn die mensen voor.

Dankjewel voor je lief berichtje, het valt idd niet altijd mee om dit alleen te doen en dat kan soms best eenzaam zijn, zeker afgelopen jaar.
Als je dan ook nog je kindje verliest dat maakt het extra eenzaam wel.
Dat is ook wel een reden dat ik destijds dit topic geopend heb om te kunnen kletsen met gelijkgestemden.
Ook al is het dan online, het is heel fijn om contact te hebben met mensen die eenzelfde soort traject doormaken.
Voor ieder is de situatie weer anders, maar we weten allemaal hoe het voelt om te leven tussen hoop en vrees.

Intussen zijn we weer een dagje verder en is er geen bruin verlies meer gespot, dus ik blijf maar 'gewoon' hoop houden dat alles goed gaat met de kleine.
Nog een week voor de termijn echo, morgen heb ik precies een kwart gehad, dan zit ik op de 10 weken.

Ik heb ook zo'n vriendin @Paulma in real life, ik weet niet of zij een traject heeft gehad of 'gewoon' zwanger is geworden, maar zij is vorig jaar op haar 41e bevallen van een gezond meisje.
Er zijn legio voorbeelden dat het echt wel kan, kijk naar Anouk op dr 42e kreeg ze nog een kind en vorig jaar nog Katja Schuurman op dr 45e.
Mijn huisarts zei destijds tegen mij, zo lang je menstrueert heb je eitjes en iedere maand een kans.
Doe je niks dan heb je 0 kans.
Voor sommigen zijn de kansen kleiner dan voor anderen helaas, maar je weet pas of het je gegeven is als je het traject bent in gestapt.

Ik heb ook Decapeptyl moeten spuiten, moest 1 menstruatiecyclus met de pil en dan op dag 21 moest ik die Decapeptyl spuit zetten, geen idee waarom, maar goed, braaf gedaan.
Een rotspuit is het idd, deed gewoon zeer.
Ik vond Cetrotide ook niet fijn, daar kreeg ik veel jeuk van.

Verder heb ik in het verleden ook Menopur gehad en Pregnyl, die spuitjes stellen niks voor.
Dun naaldje, piece of cake.

De Prolutex die ik nu moet spuiten zit er een beetje tussenin, het naaldje vind ik vrij dik en ligt er enorm aan op welke plek ik spuit, soms voel ik niks en soms doet het pijn.
Heb nog voor 2,5 week daarvan en dan is het op, dan hoef ik die spuitjes niet meer.

Hi @Aslyn de behandelende kliniek/ziekenhuis checkt deze waarde. Via bloed? geloof ik. 

Ik heb het nooit besproken met mijn arts en wist niet eens dat het gemeten was, maar toen ik tussen mijn onderzoeksresultaten keek in mijn online dossier kon ik het vinden. Weet iemand hoe snel de AMH achteruit gaat? Want mijn meting was nov 2018, dus dat is al best even geleden. Er staan trouwens twee uitslagen bij mij. Zie de foto bijgevoegd. AMH (Roche): waarde 9,97 en AMH: waarde 1,7. Iemand enig idee wat het verschil is. Ik denk dat ik naar die laatste moet kijken in relatie dat de nummers die Kitje noemt.

Fijn Kitje dat het bruine verlies gestopt is. Is dat een prettiger gevoel, ondanks dat je al precies wist wat het allemaal kan zijn...

AMH nov 2018.PNG