Ga naar inhoud

Babies eerste woordje

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

dat is best a; veel zeg....hier veel a-klanken hoor.

Faas:

oewa=hoera

ba= bal

waar= klaar

da= alles waar hij heen wijst... dat....

boeh= wat zegt de koe

wawawa= wat zegt de hond

beh= wat zegt het schaap

oehoe= wat zegt de uil (dit oefent remko allemaal)

en natauurlijk papa en mama

Lieve ongeveer hetzelfde maar geen oe klanken(uil en koe)

maar wel kakwak= wat zegt het eendje

en mwa= oma

• Reacties 102
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Wat leuk om dit topic weer leven in te blazen!

Tomas zegt al veel, Iris houdft het bij wijzen en gillen haha

Thomas:

mama (= mama)

mama (= papa haha, zijn eerste woordje was papa, maar als ik nu papa zeg, zegt ie standaard mama tot grote frustratie van papa haha)

eetje (eendje)

ete (eten)

aai (weten nu al dat hond en poezen niet houden van meppen en haren trekken)

auw (weten wel hoe het woord heet, maar de betekenis nog niet)

bah

Isisi (Iris)

Iris:

maaaaamaaaaaa (net als Marissa alleen als er iets te zeuren is haha)

aai (zelfde als Thomas)

bah

auw

Iris heeft het voornamelijk van non-verbaal gedrag. Wijzen en gillen als ik niet begrijpt wat ze wil

Geplaatst

hier kletst senna je de oren van het hoofd en diego houdt het bij mama,woewoe,dierengeluiden,en da da.

senna zegt standaard de hele dag door: mama teten koke, tete klaar ,kom pap ,mmmmm lekke tete hahahahhah.

en dat dan achter elkaar,

ook mama woe woe koe beer en koek zijn komen toch wel heel veel langs oja en da da natuurlijk kompleet met handkusjes en zwaaien

liefs brenda.

Geplaatst

leuk om te lezen dat ieder kind toch zijn eigen woordjes oppikt. Ik merk wel dat oefenen helpt. Mijn ouders waren hier 2 weken en mijn moeder heeft heel wat afgekletst met Famke. Ze kan al zoveel meer zeggen, het lijkt wel of er iedere dag een paar woorden bijkomen. Ik moet ze echt eens gaan opschrijven in haar boekje. Op een of andere manier komt dat er bijna niet meer van.

Hier is de nieuwe lijst:

aai (is haai)

tut (heeft van mijn moeder toen ze au zei met nageltjes knippen en er nog niet geknipt werd)

broem bij auto

toet toet bij trein

woef woef bij hond

smakken als ze wil eten (kan hier ook de hele dag door hoor!)

yes begint ook een beetje te komen, ja nog niet

nijno bij nijtje en konijn

tetteretet (niet precies natuurlijk, maar ik weet wat ze bedoelt bij olifant (we hebben een abonnement op de Zoo en dat vindt ze helemaal geweldig)

dich (betekent dicht)

Ik denk dat dat het weer was.

Bianca, leuk dat Marissa dat ook doet, bij het hekje staan als ze moe is. Famke doet dat nl ook en wijst dan naar boven. En als ik hem vergeet dicht te doen, roept ze me en zegt ze dich en moet ik het hek dicht doen. Ze blijft dan netjes staan.

Na het eten wijst ze naar de koelkast en dan wil ze nog een toetje en als ze drinken wil wijst ze het ook gewoon aan.

wat zou het leuk zijn om elkaar weer eens live te zien en alle kindjes samen te laten spelen, maar helaas zijn wij dit jaar maar een weekje in NL en gaan we daarna door naar ons huis in Frankrijk. Het is al tekort tijd om al onze vrienden en familie te zien. Maar wie weet volgend jaar wel.

groetjes weer vanuit een zonnig Cincinnati

Corine en Famke

Geplaatst

Wat goed van Famke zeg, wijzen dat het hekje dicht moet, Faas zit dus dan echt boven, hij is gek op trappen!!

Hier ook nog broem als we auto gaan rijden(heb ik geoefend)

En wat ik ook zo leuk vind is dat ze een telefoon pakken (nep) en dan gaan lopen en kletsen ...

cyn

Geplaatst

Nou, Rosalie,

Ik denk dat als Milan eenmaal begint te praten er gelijk al heeeeeeeeeeeeeel veel uit komt. Die jongen slaat alles eerst rustig eens op in zijn bovenkamer volgens mij!!!

Groetjesssssssssssssss

Geplaatst

dat denk ik ook!

sommige kindjes zijn kletskousen en andere niet.

mijn neefje was ook zo laat, maar t is een superslim mannetje dat dondersgoed kon aangeven wat ie wou... hij vond wijzen gewoon makkelijker...

kus voor milan!

lis

Geplaatst

oh ja, ebbe heeft nog een woord: buiten. ik dacht eerst dat ie beertje zei (hij zegt vaak beer) maar toen hij ook naar zn schoenen greep en aan t hekje van de trap naar beneden ging rammelen snaptje ik het. en ja hoor, ik laat me weer ringeloren: daar liep ik dan gisteren in het park om 9 uur smorgens!

lis

• 2 weken later...
Geplaatst

hier weer wat nieuwe woordjes,

senna leert iedere dag nieuwe woorden bij zoals beer peen=speen teen= steen pier=papier broer en boer en po =pop

ook diego begint nu een beetje en ik krijg het idee dat hij meer van senna leert als van ons hahahaha,

hij zegt nu ook mee en beer en iets wat op papa lijkt hihihihih,

dus hij boekt vooruit gang hahahaa

liefs brenda.

Geplaatst

wat leuk om te lezen zeg, hier is het een beetje van hetzelfde hoor.

papa

mama

mappa, geen idee wat het is, maar dat is soms papa en soms mama, als ze de kluts kwijt is geloof ik.

Sinds vorige week zegt ze, geen gejok: broodje!! naja he? Zeggen ze op de creche ook en wij ook.

Verder natuurlijk nijntje, nijn= haar konijn.

uit=uit

kiek=kijk (ze praat met een accent haha)

Non-verbaal is het allemaal erg goed te volgen, met wijzen en doen. Idd ook met de telefoon en dan hele verhalen in het chinees, soms loopt ze uren achter elkaar lielielielie, alallalalaa, leilieieieiielieieieililili. ik moet er erg om lachen.

Verder snapt ze eigenlijk alles wat ik zeg, jasje uit? en hup aan de mouwen trekken haha. erg funny

Geplaatst

pff ik wordt zo onzeker van dat stomme CB.......

In april ben ik er geweest, en toen vonden ze dat Len te weinig woordjes zei..

Maar we zouden het even aankijken en ze zou 3 maanden later bellen, dat was vandaag..

Len zegt veel woorden, maar dan alleen de eerste stukjes/klanken.

Dus bui = buiten, peo= poetsen, tie = fiets, toe=stoel enz.enz.

Op zich kent hij dus veel woorden, maar spreekt ze niet helemaal uit. Hij kan wel papa mama opa oma auto tuut tuut Len/ten/den

Vandaag belde die muts. Of ik verbetering zag, 'k vind van wel. Hij zegt steeds meer, op zijn manier.

Of ik me zorgen maakte? uh.. nee? Moet dat dan?

Tja, ze vond het moeilijk te beoordelen maar hij was ook nog jong..

Of hij al 2 woorden zegt, mamma kom, ofzo..

Soms.. zegt hij pappa weg, mamma auto..

Maar niet heel vaak..

Dus ik vraag, wat als hij echt achter is? Krijgt hij dan logopedie ofzo? Nee, daar was hij te jong voor, ze kunnen hooguit testen hoever hij is.

Oja ook nog, of hij snapt "pak de bal", ja tuurlijk snapt hij dat...

Ik heb gezegd dat ik me geen zorgen maak, en dat hij naar het kdv gaat in sept, en als ze daar denken dat hij achter ligt op leeftijdsgenootjes, dan bel ik wel...

En ik weet, dat hij echt niets mankeert, er zijn kindjes ouder dan Len, die minder zeggen, maar toch... wat kunnen die je onzeker maken zeg......

bah................................... :waiting:

Geplaatst

Brenda,Manuela, Angela.. wat zeggen jullie kids?

Die zijn even oud als Len.

Geplaatst

amanda,

wat vervelend zeg, die cb. t is ook zo dubbel: aan de ene kant snap ik dat ze er vroeg bij willen zijn, aan de andere kant denk ik elk kindje zn eigen tempo hoor. slim van jou om te vragen wat er gebeurt als het zo is; niet al te veel dus, dus dan lijkt me dat je wel kan kijken wat er gebeurt.

Als hij van alles snapt wat jij zegt en zelf ook dingen zegt is t toch allemaal niet zo erg, maar ja ik heb er niet voor doorgeleerd hoor. Ik weet alleen dat mn neefje ook erg lang weinig heeft gezegd, maar je voelde en zag gewoon dat ie erg slim is en gewoon wat stiller en een beetje lui qua praten...

t loopt vast wel los met lenneman!

en je hebt gelijk; bij t kdv kan je t na een tijdje ook ns vragen.

Lis

Geplaatst

oh en sab, wat is geen gejok: broodje dan? ik snap die zin niet?

wel knap zeg, drie woorden!

schattig he, zo zingen en telefoneren, erg leuk.

en dat mappa doet ebbe ook. die zegt alleen nog maar mama als er iets is (jengelig dus) en verder noemt ie me mappa ofzoiets. papa is wel duidelijk papa en wordt ook met een iets enthousiastere intonatie uitgesproken...:waiting:

arme mama.

Lis

Geplaatst

hoi amanda,

maak je niet druk hoor is nergens voor nodig!!!!!!!

diego zegrt ook heel weinig,

hij zegt au, broem broem,mama bal dag dag en pee =speen oja een beer en dan houdt het echt wel op.

senna lult je de oren van het hoofd en ook al hele zinnen,

ik merk nu wel dat diego veel woordjes van senna na probeert te zeggen.

maar bijvoorbeeld papa krijgt hij echt niet voor elkaar.

of ik me daar zorgen over maak ECHT NIET !!!!!

komt vanzelf je kan ze niet dwingen,waarschijnlijk is len op dit moment gewoon drukker met andere dingen leren en ontdekken als met praten.

niet druk maken meis het ene oor in het andere uit hahahhahah

als hij nou dingen die je vraagt of zegt niet zou snappen wordt het een ander verhaal,maar dat is dus niet zo.

maar waarom moet jij nog naar het cb dan? alleen voor de spraak?

ik krijg als ze een jaar of 2 zijn weer een keer een oproep.

liefs brenda.

Geplaatst

Lis: ze zegt: broodje . Haha, dus niet geen gejok, maar ik bedoelde, ik vind t zo raar dat ze broodje kan zeggen haha. Dus ik bedoel: echt waar ze zegt broodje hahah, stom he?

Amanda: laat ze lekker joh. Sommige kinderen slaan woorden op en gaan pas later praten en vertellen dan meteen hele verhalen.

Tis net als met lopen, is ze 15 maanden en loopt ze nog niet los???? Alsof dat zo raar is??!! Doe toch eens normaal joh, omdat de 1 al loopt met 10 maanden wil dat nog niet zeggen dat een kind abnormaal is als ze nog niet alleen loopt met 15 maanden. Zo! hahaha, zo zie je maar weer, ieder kind heeft wel wat...

Laat je niet gek maken door t cb.

Geplaatst

haha nou snap ik het!

goh, ben ik ook bijdehandje he;) maar dat is wel echt heel knap zeg, broodje, wat schattig!!!!

ebbe zegt steeds pies voor poes, haha

Lis

Geplaatst

hey amanda,

wat vervelend zeg..

ik begrijp heel goed dat je je daar druk om maakt!

maar het klopt wel wat ze zeggen

de een loopt sneller de ander praat sneller

milan zegt nog helemaal niks

ja papa en mama en tiets=fiets

oh ja en heel vervelend :'TIETIE'S!!!

hij wil dan ook erg graag bij elke vrouw kijken of ze dezelfde hebben als mama!

maar ik weet nu al dat ze in september daar over gaan zeuren!!

want dan is mn cb afspraak!!

succes en laat je niet gek maken meis,xxxxx

Geplaatst

hahahahahahahaha Milan is er al vroeg bij, geweldig Roos!!

thanxx meisjes!!

Geplaatst

haha roos,

inderdaad, maak je maar geen zorgen, die milan is zo te horen slim genoeg, haha.

ik kan me voorstellen dat t voor jullie best lastig is, maar t is wel errug grappig zeg!

Lis

Gast estrhalita
Geplaatst

HOi Amanda,

Als jij je zorgen maakt kan je wel zeker naar een logopediste gaan hoor. Ik loop met Robbie al sinds zijn geboorte bij een logopediste dus geen kind is daar te jong voor. Maar je moet niet zoveel waarde hechten aan het cb want elke keer zeggen ze wat anders. Mij geven ze bijvoorbeeld een lijst mee met dingen die een kindje moet kunnen bij 2 jaar, terwijl Robbie dus Down Syndroom heeft en gemiddeld 1 jaar achter loopt. Hoe bot kun je wezen toch.

Mocht je meer info willen dan hoor ik het wel.

Geplaatst

uhm Roos...hier ook hoor....was ik vergeten erbij te zetten hahaha. Of het toeval is dat ze dat zegt geen idee, maar ze zegt t wel hahahaha. Oh ja en tussen de benen grijpen met t luier wisselen is ook heel populair hier....gek word je ervan!!! en maar lachen haha

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden