Ga naar inhoud

uitgerekend januari/februari 2015

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hier gaat het erg goed. Ons kleine mannetje groeit hard en is meestal erg tevreden. Krampjes heeft hij gelukkig weinig last van. Afgelopen week zo'n zes voedingen per dag dus dat is prima te doen. Deze week is hij ruim 250 gram gegroeid dus krijgt gelukkig ook met minder voedingen voldoende binnen. Borstvoeding is nog altijd pijnlijk, ik blijk gevoelige tepels te hebben, als het goed is wordt het na een tijdje minder pijnlijk. Afgelopen week twee keer last van verstopte melkkliertjes gehad, poeh wat pijnlijk zeg! Op zo'n moment vraag ik me wel af hoe lang ik het vol ga houden.

Mijn wereldje is juist weer groter dan het afgelopen half jaar. Na maanden alleen maar op de bank te hebben gekregen door gebrek aan energie en allerlei klachten, kan ik er sinds een week of twee weer op uit. Ik geniet er enorm van. Doordat het nu zo lekker gaat, kan ik de frustratie van de eerste twee weken makkelijker achter me laten. Het missen van eerste uren van mijn zoon, het bellen van familie heb ik gemist door de spoedoperatie. Eerste twee weken moest ik de verzorging aan mijn man en de kraamhulp overlaten, ik kon alleen voeden. Inmiddels is mijn hb dankzij de bloedtransfusie weer gestegen naar 5,8 en heb ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan. Enorm aan het genieten hier dus!

• Reacties 1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Wat fijn Tien dat je nu geniet. Grappig dat wij precies tegenovergesteld ervaren. Ik heb normaal een enorm druk leven met een fulltime baan en gemeenteraadswerk dus ben zo'n 60 uur per week bezig met mensen. Nu ben ik alleen maar met Lizzie bezig en dat is zo'n omslag. Vannacht hele slecht nacht maar vandaag gaat wel weer goed. Lizzie zit ook op 6 (fles)voedingen, eigenlijk een beetje rond het schema 7-11-3-7-11-3. als ze na de fles van 3 's nachts weer inslaapt rond 4 uur is het goed te doen maar de boertjes laten nogal vaak op zich wachten als ze al komen en anders blijft ze onrustig, helaas.

Wat een shitstart heb je ook gehad Tien! Mijn start was ook niet ideaal met dat lek en stomme borstvoeding. Ik probeer maar de vorderingen per week te bekijken en dan gaat het eigenlijk allemaal een stuk beter dan een paar weken geleden.

En genieten doe ik ook volop hoor!

• 2 weken later...
Geplaatst

Iedereen druk merk ik? Vraagje: is er iemand wiens kind geen fles/voeding meer heeft tussen 12 en 6/7 ochtend?

Of verwacht ik teveel van mijn meissie...?

Bij CB langsgegaan voor weeguurtje: mevrouw weegt 5700 gram en is 62,5 cm. Behoorlijk hard gegroeid dus!

Geplaatst

Bij abel zit er zes uur tussen de voedingen 's nachts sinds hij een week of vier is. Mazzel voor mij dus. Hij krijgt borstvoeding. Wat ik begrepen heb kan het veel beschikken, ene wil veel vaker dan de ander.

• 2 weken later...
Geplaatst

Hoe is het met iedereen?

Lizzie gisteren eerste prikjes gehad en dat was weer zo zielig. de ochtend verder diep geslapen maar hele middag en deel avond wakker en zielig huilen. In plaats van 23 uur kreeg ze 23.45 haar laatste fles, ze dronk helaas maar 90 cc maar wat gebeurde er vervolgens? Mevrouw werd pa som 6.30 wakker. Zal een toevalstreffer zijn geweest, maar was wel heel fijn.

Ik slaap inmiddels met behulp van diazepam (valium). doordat ik steeds moeier en moeier werd , werd het slapen steeds belangrijker, ik MOEST slapen. Gevolg: ik werd na 3 uur slapen wakker en kon met geen mogelijkheid meer slapen. Heb een soort hyperalertheid ontwikkeld en daar moet ik weer vanaf zien te komen. Bah. Nu gelukkig met pillen paar ok nachten gehad, dus hopelijk op de goede weg. Vandaag is mevrouw precies 9 weken, wat gaat het snel. over 3 weken werken.... Is er al iemand weer aan het werk?

Geplaatst

Hoi hoi, wat naar om te lezen dat je weinig rust krijgt.

Ik loop inmiddels stage, dus dat is een beetje werken en ik ben ook weer met school begonnen.

Met mijn dochter moet ik nog steeds vaak naar de artsen. Voor haar klompvoet maar ze drinkt ook slecht omdat ze nog steeds verkouden is en blijft. Ze heeft inmiddels pufjes, maar daarvan heb ik niet het idee dat het super helpt.

De prikjes, ja, daar heeft mijn dochter er al weer 2 sessies van gehad :)

ticker.png

Geplaatst

Mijn meisje is ondertussen alweer 15 weken, 7 kg en 64 cm, ze krijgt nog steeds borstvoeding. Afgelopen 2 weken heeft ze al een paar keer doorgeslapen van 19 tot half 7, wie weet dat het zo blijft. Ze is aan het brabbelen en probeert al op haar zij te draaien. Zoon vindt haar nog steeds lief, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Ik heb nog 2 weken vrij, ik geniet nog wel van de dagen thuis. Het is ook wel weer fijn om te werken, weer een ander dag en gesprekken. Komende week gaat meisje een ochtend wennen op het kinderdagverblijf, ik ben benieuwd hoe het gaat. Zoon gaat er altijd met plezier heen. Morgen heb ik een avondje weg met vriendinnen, we gaan uiteten en voor mij een eerste glas wijn in een jaar drinken.

Wat vervelend pien dat je problemen hebt met slapen. Ik vond de eerste periode wel heftig met weinig slaap en veel voeden. Mijn man is aardig waaks en slaapt licht, dus hij gaat er vaak al uit.

Geplaatst

7 kilo alweer? Mijn dochter doet moeilijk met het drinken. Ze is nu net 4 kilo.

Leuk om te lezen dat ze al doorslaapt, wat heerlijk! Zoals je al aan de tijd ziet, hier nog niet. Maar dat is ook bewust, omdat ze anders nog minder binnen krijgt.

Ik kolf nog steeds 100%, ze pakte de borst niet en aangezien ze niet goed drinkt, wil ik weten hoeveel ze drinkt.

Dat gebrabbel is leuk he? Hier vind mijn zoon haar ook geweldig en hij is jet inmiddels wat meer gewend dat hij niet meer de enige is.

Dat slapen is herkenbaar. Mijn man heeft een tijd op zolder geslapen omdat hij ook licht sliep en daardoor geen rust kreeg. Dat gaaf gelukkig nu beter en hij slaapt weer in ons bed.

ticker.png

Geplaatst

Hey dames

Jeetje snuffie hopelijk krijgen jullie straks ook beetje rust

Hier 12 weekjes 5 kilo

Slaapt 5 à 6 uur aan 1 en dan 4

Vond ook best zwaar met nog kleintje om je heen maar ritme is bijna gevonden haha

Hier rare tijd achter de rug schoonmoeder beginstadium borstkanker alles weg kunnen halen maar toen ze de buis uit haar keel halen klapte de boel dicht twee dagen op intensive care gelegen nog 4 x bestraling en dan hebben we wat meer rust

Mijn opa kunnen ze niks meer voor doen zeldzame long aandoening

Geplaatst

Leuk om weer wat van iedereen te horen.

Pien, slaap je inmiddels al wat beter? En was het lange slapen van Lizzy en toevalstreffer of heeft ze er een gewoonte van gemaakt?

Snuffie, hoe bevalt het om weer te studeren een stage te lopen? Wat vervelend dat je dochter steeds verkouden is een dat de pufjes niet helpen. Hoop dat jullie inmiddels een oplossing ervoor hebben gevonden. Pittig om altijd te moeten kolven.

Loeseke, wat fijn dat ze het zo goed doet een heerlijk dat je zo lang vrij bent zeg. Hoe is het wennen op het kdv gegaan?

Minoes, fijn dat er een ritme in begint te komen. Sterkte met alle familie perikelen.

Hier loopt het nog steeds lekker. Laatst een weekendje met de familie weg geweest. Was heerlijk en Abel deed het erg goed. We hebben daar ook nog even met hem gezwommen. Komende zondag is hij 10 weken en hij weegt nu ruim 5 kilo. Gisteren is hij gaan wennen op het kinderdagverblijf. Goed gegaan gelukkig. Ik moest eigenlijk komende week weer beginnen maar heb er nog twee weken achteraan kunnen plakken. Het slapen 's nachts doet ons mannetje geweldig. Zonder te huilen valt hij dan in slaap na de voedingen. En de laatste nachten slaapt hij van 19.00 tot 7.00 met maar één voedingen tussendoor, héérlijk! Hoop dat dit voorlopig het ritme blijft. Overdag heeft hij wat meer moeite met slapen maar dat nemen we graag op de koop toe. De eerste inentingen heeft hij twee weken geleden gehad, heeft hard geschreeuwd toen ze gezet werden maar daarna heb ik niks meer aan hem gemerkt. Sinds de geboorte is hij wel steeds snotterig maar gelukkig heeft hij er meestal niet zo veel last van tijdens het drinken. Af en toe niest hij er een grote klodder snot uit. Zijn wiegje heb ik nu wel schuin gezet zodat hij er met slapen minder last van heeft.

Geplaatst

Jeetje Tien wat heb jij dan een heerlijk ritme 's nachts met Abel. Jaloersmakend.... Lizzie heeft vandaag voor het eerst gewend 3 uurtjes en gaat komende week 2 dagen. Weken erna 3.

Lizzie is 's avonds huilerig (en als je dan niet troost: krijserig) en slaapt van 23 tot 4-5 en dan na een fles en half uur/uur boeren etc tot 8 uur. Ik slaap iets beter inmiddels met behulp van Valium.... Ga 11 mei werken en hoop dat het dan snel beter gaat.

Die verkoudheid is herkenbaar, Lizzie snottert ook en we spuiten veel zoutoplossing en soms uitslurpen.

Jeetje Minoes wat heb jij een heftige tijd met je schoonmoeder. Lukt het wel te genieten?

SNuffie wat is die van jou nog klein dan in vergelijking met Lizzie. Is ze wel tevreden?

Loeseke, die van jou groeit goed op je voeding, wow! Lizzie ook hoor, die is nu bij 10 weken ruim 6 kilo en 62 cm lang. Sinds die prikjes meer dan een week geleden is ze wel hangeriger enzo, maar hopelijk is dat maar een fase.

Ik ben in ieder geval bijna op mijn oude gewicht. Ben 6 weken geleden begonnen met weightwatchers en inmiddels evenzoveel kilo kwijt. PAs mijn oude kleren weer en heb alleen nog hangende buik maar dat zal vnl trainen vergen :-)

Geplaatst

Jeetje minors, wat heftig zeg, dat van je schoonmoeder. Dat hakt er zeker in. En dan ook nog je opa. Heel veel sterkte.

Tien, wat lekker zo'n ritme. Mijn dochter houdt het zo'n 5 a 6 uur uit zonder voeding, dat vind ik prima. Ze moet toch aankomen en daarvoor moet ze toch echt drinken.

Lekker dat je nog twee weken aan je verlof hebt geplakt. Wat vond je zelf van hem wegbrengen naar het kdv?

Ha pien, Lizzie ook naar de kdv? Mijn dochter ook hoor, ze begint er al aan te wennen, ze gaat er al bijna een maand heen. Naar dat ze in de avond huilerig is, is ze de dag aan het verwerken?

Of mijn dochter tevreden is? Ik denk het wel, ze huilt niet heel erg veel. Het is vooral het snot en haar ademhaling die er voor zorgen dat ze minder drinkt. Ik ben nu over op de flessenspeen nr 3, hierdoor hoeft ze minder moeite te doen en doet ze er ook niet 40 minuten over om een fles op te krijgen.

Ikzelf ben al een tijdje op gewicht, ik pas mijn broeken ook weer. Fijn is dat, he?

ticker.png

Geplaatst

Bedankt dames voor jullie lieve woorden

Fijn dat het met jullie en de kindjes zo goed gaat

Ik zit ook onder mijn gewicht voor de zwangerschap na 3 dagen x proberen paste ik mijn kleren weer was van onze dochter wel anders haha

• 4 weken later...
Geplaatst

Lieve dames, sorry dat ik 'zomaar' verdwenen was!

Op 22-02 is na een inleiding van 2 dagen (vrijdagochtend begonnen, zondagmiddag geboren) onze prachtige Jurre geboren!

Toen 55cm en precies 4kg. Inmiddels 61.4cm en 6.5kg :-)

De start van mn BV was waardeloos, maar het bleek te komen door een te korte tongriem die men niet gediagnosticeerd had. En tot overmaat van ramp werd de tongriem de eerste keer ook nog eens niet goed geknipt, waardoor de problemen met zuigen/drinken bleven.. Maar volgehouden, hard mijn best gedaan met kolven, syntocinon en fenegriek en inmiddels geef ik bijna volledig bv.

Mannetje doet het geweldig en ik ben verliefd tot over mn oren :-)

Geplaatst

Hilly wat fijn dat het na een moeilijke start toch goed gaat nu!

Lizzie heeft al twee nachten doorgeslapen van 23 tot 7.15 uur dus hoop dat dit een trend is!

Vrijdag weer naar cb voor 2e set prikken en ik denk dat ze 7 kg is en 65 cm.....

• 3 weken later...
Geplaatst

Rustig hier... Iedereen weer aan het werk inmiddels?

Ik nu weer 5 weken aan het werk, heerlijk weer die balans al is het af en toe wel druk met 3 en 4 dagen werken.

Lizzie nu al 9 dagen diarree, zielig met buikkrampen, sinds maandag aan de ORS in de fles om uitdroging tegen te gaan. Ze was op cb paar weken geleden inderdaad 7,1 kg, denk dat daar nu wel weer halve kilo af is... Hoop dat ze snel beter is, poep staat op kweek om parasieten en andere enge dingen uit te sluiten. Wat zijn ze dan klein he?

Hoe gaat het met jullie kleintjes? Beginnen jullie al aan groentehapjes??

Geplaatst

Het is inderdaad rustig hier. Wow, wat een goed gewicht al, pien. Wel heel erg vervelend dat Lizzie al zo lang aan de diarree is. Ik hoop dat de oorzaak snel duidelijk is, want dit is ook niets.

Hier ook weer bezig. Ik ben nu stage aan het lopen en dingen voor de studie aan het doen.

Ondertussen heeft mijn dochter een nachtje in het ziekenhuis gelegen met wondroos en koorts, maar dat is nu over met behulp van antibiotica.

Helaas heeft ze nu een ijzertekort, dus daar krijgt ze medicijnen voor.

Wij zijn net met fruit begonnen en gaan eerdaags aan de groenten beginnen.

Hoe is het met iedereen en alla baby's?

Geplaatst

Sorry hier veel fam omstandigheden

Maar met de kleine man gaat goed

Krijgt af en toe fruit en warme hap

Weegt 7 kilo moet donderdag weer naaf cb

Hij spuugt veel hij is ook zo actief haha

Geplaatst

Ow, minoes. Wat vervelend dat er veel familieomstandigheden zijn. Hopelijk gaat het snel weer beter. Leuk om te lezen dat jouw mannetje ook aan hapjes is begonnen. Jammer dat hij spuugt.

Geplaatst

Oh bah Minoes, hoop dat alles ok is?

Hier Lizzie nog steeds aan de diarree, vannacht weer 2 keer, zo zielig, verder is ze heel vrolijk. Alleen 's avonds buikpijn en onrust.

Nog geen hapjes op advies van huisarts, haar darmen zijn zo gevoelig nu. Wachten tot diarree over is.

Twee keer geprobeerd toch dit weekend maar dat schoot nog niet echt op. Ze is ook officieel morgen pas 4 maanden.

Verder rolt ze om, kraait en gilt (plezier) wat af en is te lief voor woorden.

Hebben jullie keurig gewacht met hapjes tot 4 maanden of paar dagen eerder?

• 2 weken later...
Geplaatst

De eerste keer dat ik Abel naar het kdv bracht viel inderdaad tegen, Snuffie. Daarna werd het wel steeds makkelijker. Het scheelt dat ik er van overtuigd ben dat ze goed voor hem zorgen en dat hij het echt naar zijn zin heeft. Ze doen echt hun best, bijvoorbeeld paar uur met hem in draagzak lopen als hij niet kan slapen.

Abel doet het heel goed. Nu vier maanden oud. We zijn net twee weken gaan kamperen in zuid Frankrijk. Daar heeft hij voor het eerst omgerold, beide kanten op.

Qua voeding gaat het iets minder. Borstvoeding loopt sinds een maand terug. Aangezien we ook heel graag willen proberen om nog een keer zwanger te worden (ben nu 38 dus kan niet te lang wachten helaas) had ik besloten de bv af te bouwen. Bovendien heb ik gemiddeld 1 keer per week een tijd dag een erg pijnlijke borst of pijnlijke tepels. Eerste keer fles kv dronk hij enthousiast. Helaas daarna hele avond overgegeven, tot gal spugen aan toe. Hij was zó zielig. Daarna kleine beetjes geprobeerd, gemengd met bv. Nog bloed bij ontlasting gehad en twee weken diarree. Kv blijft hij weigeren. Inmiddels al acht soorten geprobeerd, van melk voor koemelk eiwit allergie tot geitenmelk, maar zonder succes. Meeste weigert hij meteen, sommige drinkt hij een beetje van maar daarna komt het er gelijk weer uit en daarna weigert hij het alsnog. Consultatie bureau weet het ook niet meer. Bv is niet meer op peil gekomen, ondanks vaker aanleggen. Dus zo goed als de nachten eerst gingen, zo slecht gaat het nu. Ben dus wel redelijk gesloopt. Iemand nog tips?

Om Abel toch wat meer binnen te laten krijgen, zijn we met ik geloof 16 weken begonnen met fruit. Banaan is hij helemaal gek op, hij eet binnen vijf minuten een halve banaan op. Denk dat hij zelfs wel een hele op zou kunnen, maar dat leek me dan ook weer overdreven. Vandaag ook wortel gegeven, dat lijkt hem ook goed te bevallen.

Geplaatst

Hoi Tien, jeetje wat vervelend dat het nu minder gaat qua voeding.

Wellicht kun je je borstvoeding weer opkrikken dmv borstvoedingsthee, dit kun je bijvoorbeeld bij de tuinen kopen. Daarnaast zou je het extra kunnen stimuleren door te kolven.

Als dat nou niet lukt, dan bestaat er zoiets als het borstvoedingsnetwerk. Dan zou je afgekolfde melk van iemand kunnen krijgen, deze persoon is dan wel helemaal getest etc.

Heel veel succes, tien.

Geplaatst

He gatver Tien wat een zorgen! Dat verwacht je niet meer na 4 maanden... Lizzie kwakkelt af en toe ook, maar over het algemeen superblije baby. Eet pompoen, wortel, peer banaan meloen. Alleen de bloemkool met Pastinaak erdoor was niet zo'n succes...

• 3 weken later...
Geplaatst

Met de kleine gaat het goed geroeid als kool

Alleen vorige Weel slecht nieuws mijn opa is overleden dus weer heel moeilijk maar ja kop er voor

Hoe gaat het verder met iedereen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden