Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vanuit topic tweelingen maar een nieuw topic geopend; borstvoeding en kolven. Er waren al een aantal vragen en tips. Hier kunnen we verder ervaringen uitwisselen.

Direkt een (domme) vraag...

waar haal je de tijd vandaan om en borstvoeding te geven en ook nog te kolven. Ik zie het nog niet voor me, ik als melkfabriek. Claudia, is het ook mogelijk om borstvoeding af te wisselen met kunstmatige voeding (ipv kolven)?

Als toekomstig moeder van een tweeling denk ik de ukkies toch individueel te willen voeden. Als intiem momentje tussen moeder en kind.

Lentezon, ik ben helemaal voor de afwisseling en kan alle steun van anderen gebruiken. Al is het maar voor een momentje (dagje) voor mijzelf. Klinkt toch, gelukkig, best nuchter en gezond na al ons werk betreft kinderwens.

Liefs, Stéphanie

Posted

Hoi Steph,

Hier mijn ervaring met BV.

Ik kolf en geef de borst. Dit valt qua tijd voor mij enorm mee. Als ik bv geef ben ik ongeveer 10 minuten bezig, hooguit 15 minuten, en kolven van 1 borst neemt ongeveer 5 minuten in beslag. Ik kolf minder af dan dat ik qua voeding aan haar geef, maar dat is normaal, de toeschiet reflex met kolven is vaak minder.

Omdat ik mij soms ook een beetje een melkfabriek voel heb ik inmiddels een dubbele kolf gekocht, zo kan ik in 5 minuten 2 borsten tegelijk kolven, en daar haal ik dan ongeveer 100 ml per borst uit.

Elke avond voor het slapen gaan geef ik een fles met flesvoeding, omdat ze dan langer doorslaapt, bij bv kwam ze om de 3 uur maar met een fles haalt ze soms wel een nacht door. Ik geef overigens nutrilon omneo, dit is speciaal bedoeld voor de combinatie van BV met flesvoeding, en hier gaat dat erg goed.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te doen waar je je goed bij voelt!

Ontspanning en uitgerust zijn is echt belangrijk om je melkproductie opgang te houden.

Succes!

Liefs Diana

Posted

Juist Stephani: wij zijn geen supervrouwen natuurlijk... al komt het aardig in de buurt als IVF moeders( hahaha )

Ik had idd iets in deze strekking ( even voor dit topic: ) :

"Bij de thuiszorg zijn ze nogal 'borstvoedingfreaks' en hoop dat ze ook wel open staan voor het feit dat:

1. het zijn er 2;

2. ik wil ook wel eens een ander een voeding laten geven / een paar uur vrij, (bij)slapen! ; ( klinkt egoistisch lijkt het : maar het is belangrijk dat ik er ook gewoon een keertje even uit kan !!!!! Zeker omdat wij vrouwen na de geboorte gewoon 3 maanden thuis zitten hele dagen ineens met je kindjes en er toch alleen voor staan : manlief is 'gewoon' weer de hele dag werken..... )

3. na een paar maanden moet ik gewoon weer aan het werk: dus afkolven/ flesjes/ moeten ze vast maar aan gaan wennen!"

3 maart begint mijn cursus BV. ben erg benieuwd hoor!

Zou met een tweeling 2 voedingskussens handig zijn trouwens??

Hey Diana: klinkt goed zeg af en toe FV..Nutrilon Omneo..heb t gelijk opgeschreven.

Posted

Hoi meiden

De voedingskussens zijn vaak groot genoeg om helemaal om je middel te plaatsen van zijkant naar zijkant, zodat je allebei je kindjes erop kwijt kan, die van de hema 35 euro byv.

Natuurlijk kan je af en toe een flesje geven.

Alleen even kijken hoe vaak en wanneer.

Als je nl je borsten niet stimuleert en dus een voeding overslaat byv byv 4 tot 6 uurtjes niet voeden of kolven.

Krijg je melkstuwing en staan je borsten op springen zeg maar en dat is niet lekker.

En het is niet goed voor je melkproductie.

Want bij BV geldt is vraag is aanbod.

Dus daar moet je dan even een balans in vinden, bij ieder anders omdat

niet elke vrouw hetzelfde is.

Dus een beetje spelen met de natuur.

Een cursus BV is zo slecht nog niet om te doen

En heel info lezen over BV en tweeling voeden.

Goed voorbereid zijn is het halve werk dalijk na de bevalling.

Liefs Claudia

Posted

hoihoi,

Hebben jullie gisteren avond die docu gezien over een aantal engelse vrouwen dat kun kroost zelfs tot het 7e levensjaar de borst gaf???

Nou dat vond ik gewoon gruwlijk om te zien...Als je al twijfelde..

Maar goed, op voorhand wil ik het doen tot ik weer ga werken. En als ik mij er niet prettig bij voel, dan stop ik er mee.

Ik ga onbevooroodeeld naar de cursus, maar ik krijg geen warme gevoelens als ik ergens een foto / plaatje of wat dan ook zie met een vrouw die haar baby de borst geeft, en van mijzelf kan ik het mij ook nog niet indenken, aan elke borst 1 baby...

Ben ik daar een uitzondering in, of is het voor meer van jullie nog een soort van 'kan me er niets bij voorstellen ver van mijn bed -show??

• 2 weeks later...
Posted

Hoi Lentezon,

Ik zat ook met afschuw te kijken naar dat programma. Maar dat is ook omdat ik, misschien net als jij, niet zoveel heb met het geven van borstvoeding. Toen het bij mij de eerste dag al niet lukte om de kinderen aan te leggen, heb ik direct een goede kolf laten halen door mijn vriend. Ik wilde wel persé dat ze borstvoeding zouden binnen krijgen, maar op wele manier, life of via fles, maakte mij niet uit.

Ik heb het kolven (tot 6mnd) niet als vervelend ervaren, behalve de eerste 2 maanden, toen kregen ze nog 1-2 nachtvoedingen en zat ik 's nachts met de kolf in hun Kamertje.

Maar misschien moet je het gewoon op z'n beloop laten. Kijk hoe je je voelt na de bevalling, en hoe het gaat met de borstvoeding. Als je het na een paar dagen nog niet prettig vindt, dan kan je altijd nog over stappen op flesvoeding.

Groetjes Laura

Posted

Hoihoi laura,

Ja ondanks dat ik naar een BV cursus ga ( alweer a.s. dinsdag! ) wil ik mij er zo onbevangen als mogenlijk instorten.

Net als eigenlijk de bevalling, ik ga dus niet naar zw.gym of zo. Ik zal zoveel mogenlijk blanco de bevalling ingaan , al , natuurlijk vang je wel eens eea op met lezen bv

Dus zo min mogenlijk angstig of krampachtig, sja ik weet niet wat ik kan verwachten dus dan lijkt me dat wel kunnen. Tuurlijk heb ik angst voor pijn..dat wel.

Kwa BV : ik ben erg benieuwd en wil ook wel graag moedermelk geven, hoe dan ook. we zullen zien ..Nou nog een week of 10-12 en mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn ; - )) ( zeggen ze hihhhi )

• 2 weeks later...
Posted

Vanavond naar een bijeenkomst over borstvoeding en kolven in het ZH geweest. Toch wel weer iets wijzer geworden. Er werd voornamelijk over eenlingzwangerschappen gesproken (ook best logisch, maar ja...). Tijdens de pauze kwam de L-voorlichtster bij ons aan tafel staan en zo had ik toch even de gelegenheid door te vragen over tweelingen.

Tips:

* kinderen wel kort na elkaar borstvoeding geven als je ze niet tegelijkertijd

voedt.

* 25% van je werkuren mag je besteden aan kolven.

* in-rooming werd opnieuw aangeprezen, maar deze voorlichtster vond het

niet vreemd dat ik daar niet achter sta met een tweeling.

* kinderen per beurt wisselen van borst

* een kind drinkt niet meer dan hij/zij aankan en krijgt dus niet teveel binnen

bij borstvoeding

* kind wakker houden tijdens drinken, dus niet in slaap laten vallen. zo krijgt

de baby misschien te weinig binnen.

In-rooming (baby op eigen kamer) schijnt goed te zijn voor de moeder zodat zij vroegtijdig kan zien dat de baby honger heeft: wakker worden, vingers in mond, tong zoekend uit de mond en bij onvoldoende snelle reactie huilen.

Maar ja, als je slaapt zie je die voortekenen ook niet.

Tijdens deze bijeenkomst waren 5 van de 8 meiden van zwangerschapsyoga aanwezig. Dit wisten wij van te voren niet van elkaar.

Liefs, Stéphanie

Posted

Hallo girlies,

Ik geef ook BV. En vind het leuk maar ook best intensief. Kan me voorstellen dat met een tweeling het helemaal intensief zal zijn. Heel knap Laura, zo lang gekolfd. Bravo!

Verschil BV en KV is voornamelijk denk ik (behalve alle pro's van BV die je al kent denk ik, zoals direct-klaar-maaltijd, vitaminen, mineralen, afweerstoffen, afgestemd op je kindje, etc.) dat bij KV er meer voorspelbaarheid is.

KV wordt langzamer verteerd, dus minder vaak voeden, dus meer tijd voor jezelf of voor andere dingen. BV is lichter verteerbaar, je weet minder goed hoeveel je geeft, of je genoeg hebt, hebt meer kans op kloven en borstontsteking of spruw bv. Dat laatste is natuurlijk wel te voorkomen, maar komt wel voor.

Dus ik zou zeker bij een tweeling kijken wat er haalbaar is. Eén kindje zoals bv. Charlotte is echt al genoeg, laat staan twee kindjes! En inderdaad soms een nacht doorslapen, kan dan heel erg nodig zijn. Maar dat kan bv. ook bij BV.

Je kan bij week 6 (niet eerder ivm tepelverwarring, zegt men) beginnen met flesje wennen (tip: in een andere kamer, door een ander dan mama). Dan kan je bv. kolven en de nachtvoeding door een ander laten geven. Inderdaad niet te vaak, want vraag is aanbod. Minder vraag en je borsten denken meteen, hé fabriek omlaag... hihi En je wordt waarschijnlijk wakker met enorm volle borsten zeker als je normaal een tweeling voedt...

Doedoe, niki

Posted

Hier nog mijn ervaringen omtrent BV cursus ( vanavond deel II ).

Ik vind het ook wel leerzaam.

* Lijkt me anderzijds ook wel zwaar, en zeker voor 2: omdat het 'on demand 'is en niet erg volgens schema.

* Ook hier raden ze de 1e weken aan de bedjes op de kamer te zetten.

* Angst dat je kindje te weinig drinkt is in princiepe overbodig, omdat je kindje(s) heel goed zelf aangeeft wanneer hij wil drinken, en wanneer genoeg heeft.

* kindje heeft weinig kans op overgewicht met BV en met FV wel.

* Je moet idd zoveel mogenlijk aanleggen anders gaat de productie omlaag.

* De productie past zich automatisch aan, aan je tweeling.

* Je mag alles weer eten , ook filet american bv tijdens het geven van BV.

* indianen verhalen over uien, hete pepers , andere kruiden en buikkrampjes: onzin zeggen ze: in suriname bv worden de kindjes ook groot en daar eten ze niet anders. Darmpjes van kindjes zijn de 1e weken nog nie thelemala 'volgroeid'.

* Zou juist helpen voor de smaakontwikkeling van je kindje: een gevarieerd eetpatroon tijdens geven van BV omdat je melk elke dag anders maakt, t.o.v. FV wat elke dag dezelfde smaak heeft.

* Alcohol kan, alleen drink dan net na een voeding. Na ca 2-3 uur is je melk weer helemaal schoon en kun je gewoon weer voeden. Je hoeft die melk dus niet af te kolven en weg te gooien. Als je een avondje wil doorzakken: van te voren kolven en kindje(s) een avond en nacht gekolfde melk geven.

* electrische dubbele kolf: wel zo handig en snel!

Vanavond krijg ik dus eea over kolven te horen, dus ik schrijf deze week nog wel wat daarover.

Een combi ( BV van borst en uit fles ) is lastig, maar geniet mijn voorkeur ( nmachtje doorslapen, middagje met een vriendin weg?? Man eens een flesje laten geven ) .

Ik wil de kindjes wel graag BV geven, desnoods via de fles, vanwege de voedings- en afweerstoffen etc

Niet omdat ik er op voorhand warm van wordt: 2 kindjes aan elke borst 1...

kweet niet of ik dat prettig vind aanvoelen..

Ik zie mij met bezoek of in t openbaar ook niet voeden...

Deze cursus is om mij een beeld te vormen, en ik ga het wel proberen, dus niet al op voorhand opzij schuiven. Blijkt het voor mij niet te werken , niet prettig aan te voelen, juist niet tot 'bonding ' leiden dan stop ik ermee.

Posted

* De eerste weken ongeveer om de 2 uur BV geven, na ca. 6 wkn langere tussenposen. Maar niet langer dan 4uur gemiddeld, om BV-produktie op gang te houden. Een beetje regelmaat invoeren betreft voeden is wel goed voor het kind.

* Borsten harden, zoals vroeger werd geadviseerd, is niet meer van deze tijd. Lief zijn voor je borsten.

Een combi van BV uit borst en fles lijkt mij ook ideaal Lentezon, om dezelfde redenen die jij noemt.

Ga jij rooming-in doen?

Vonnie, Beau e.a. hoe hebben jullie dat gedaan met je tweeling?

liefs, Stéphanie

Posted

Ja had ik ook te horen gekregen: borsten harden is echt niet nodig!

Nu je schrijft : om de 2 uur ongeveer.....slaat de schrik me om t hart hoor! want daarna is het nog even knuffelen, boeren ( moet dat ook nog tegenwoordig ) en verschonen x2 nou dan een uur of net wat meer later kan je weer..... maar goed, hoort erbij ..dat weer wel..maar sjonge hahahaha

Dat rooming- in was ik eigenlijk niet van plan. De signalen van het kindje(S) zijn smakgeluidjes, sabbellen op knuisje of vingers , in ergste geval huilen..

Met een babyfoon naast je bed/oor vang je al best wat op denk ik.

ben ook benieuwd naar ervaringne van andere dames, en dames die ons zijn voorgegaan.

Posted

Ben nog niet echt heel erg ervaren natuurlijk (4 weken is ons meisje nu).... maar ik geef dus ook borstvoeding.

Ik merk wel als ik wat pittigers heb gegeten, en ik moet eerlijk zeggen: als ik kijk hoe mijn meisje dan kan stuiteren, houd ik er liever rekening mee wat ik wel en niet eet. Het schijnt tot bijna een half jaar te duren voordat de darmpjes echt goed zijn aangelegd.

En het is inderdaad geven op aanvraag. Soms maak ik haar wel eens wakker omdat het toch eerder 'moet' (1,5 week geleden hadden we bv de begrafenis van mijn opa) of we moeten ergens anders naar toe. En ik heb inderdaad eergisteren gehad dat ze om de 2 uur kwam. Daar wordt je inderdaad niet erg vrolijk van, omdat ze dan inderdaad maar ongeveer een uurtje in haar bedje ligt. En dan heb ik er maar 1! Gelukkig zette dat s nachts niet door. En 's nachts zit er wel eens meer dan 4 uur tussen. Volgens de kraamhulp was dat geen probleem.

Dat is tot nu toe mijn ervaring.... t is wel gezellig hoor!!! En ik schijn ideale tepels te hebben. Heb maar 1 keer heel even een kloofje gehad (bloedde 1 x). Het schijnt dat hoe donkerder je tepels zijn, hoe meer ze kunnen hebben.

Groetjessssssssssssssssss

Posted

ideale tepels is wel zo prettig. toen er gister gesproken werd over ingetrokken en/of vlakke tepels ging dat in ieder geval niet over mij. Ik twijfel er eerder aan of ze niet te groot zijn (haha) voor de ideale maat.

Posted

oh jee, als ik dit zo lees ben ik bang dat ik geen ideale tepels heb voor bv... die van mij zijn vrij klein, licht van kleur en vlak... oh oh...

Posted

Zo meiden, deel II van de BV cursus zit erop.

Ik ben niet ' meer ' over de streep getrokken, maar juist misschien wel meer gaan twijfelen.

Weer een hoop wijzer geworden , dat wel- maar het lijkt me nog steeds erg veel werk allemaal en veel meer geregel dan een flesje in de magnetron opwarmen. En dan vooral in het begin.

De 1e 3-4 weken bv mag je echt geen flesje geven ivm, " tepel - speenverwarring" ..

Kolven kost ook wel meer tijd dan gedacht: ....ben je zo een half uur mee kwijt met een dubbele electrische kolf ( incl. alles schoonmaken etc )

Toch kwa voedingsstoffen....vooral ook het zgn ' colostrum' , de 1e melk is zeer waardevol kwa antistoffen etc. dat wil ik ze graag meegeven.

En als de lactatiekundige al zegt dat het ' behoorlijkaanpoten is ' met 2..

Ik heb zoiets: doe het dan iniedergeval tijdens de kraamperiode en kijk hoe het gaat. Dan heb je ook nog alle hulp. ach misschien valt het allemaal wel mee!

Posted

?? nou dacht ik toch dat ik hier een stukje had geschreven maar zie ut niet terug..??

ben ik nou gek an t worden of....

ach wat zal de hormonen wel zijn....;-)

maar ehm tja hier hetzelfde als Mariek!!

redelijk klein, meestal geheel plat ( alleen bij kou ofzo dan niet ;-) en ja pigment?? wat is dat????

hahaha

hmm nou ben benieuwd

weet wel dat ik er gewoon voor ga hoor

ga me er maar niet druk over maken dacht ik maar zo!!!

Posted

Nou zegt niet zo heel veel hoor.. Ik ben een behoorlijk donker type (word op vakantie nog wel eens voor local aangezien, zowel in Spanje, Italie als in Marokko en Turkije gek genoeg..) Maar mijn toch redelijk donkere tepels waren behoorlijk aan gort de vorige keer.. Auhauwww.. Heb gisteren bij de thuiszorg een elektrische kolf gehaald.. heb het idee dat de problemen de vorige keer zijn begonnen door verkeerd aanleggen toen de stuwing op zijn ergst was.. Ben nu dus van plan om eerder te gaan kolven, voor makkelijker aanleggen (eerst even de ergste druk eraf kolven) en om de produktie op gang te houden.. die liep door de pijn tijdens het voeden behoorlijk terug de vorige keer..

Ik ben heel benieuwd.. Ik was niet zo heel gemotiveerd om het deze keer weer te gaan proberen, maar dat ik zomaar de laatste maand behoorlijk omgeslagen. Ik wil er nu echt voor gaan om minimaal zelf te voeden tot ik weer aan het werk ga.. We zien wel.. het ziet er naar uit dat ik al heel snel kan beginnen.. Ik hou jullie op de hoogte en als ik goede tips krijg ga ik dat zeker met jullie delen!

Liefs Pien

Posted

Hey meiden,

Ik wilde toch nog even wat kwijt over die tepel-speen verwarring.

Ik heb Jamillah vanaf 2 weken al elke avond een fles gegeven, nooit problemen mee gehad. Dus ik denk dat het erg kind afhankelijk is.

Het kolven ben ik nooit lang mee bezig geweest, gebruikte de dubbele kolf van medela en ik kolfde zo'n 5 minuten, heel soms 10 en dan was ik klaar. Alle atributen schoonmaken is met een sterrilisator snel klaar, en tja ook met flesvoedingen moet je hier aan geloven.

Het is echt niet zo dat ik een enorm fanatieke bortsvoedingfan ben, ben er tenslotte zelf ook meegestopt hoor! FV heeft toch ook wel z'n voordelen, en ik heb geen seconde spijt van het stoppen met de BV.

Maar als het BV geven net zo makkelijk gaat als het bij mij ging, kan ik het echt aanraden.

Liefs Diana

P.s.: voor wie interesse heeft, ik heb de dubbele, enkele en handkolf van medela te koop. (heb het niet meer nodig ;-) hihihi)

Posted

maar ehm tja hier hetzelfde als Mariek!!

redelijk klein, meestal geheel plat ( alleen bij kou ofzo dan niet ;-) en ja pigment?? wat is dat????

hahaha

yep! Ook hier bij kou en aanraking wel een mooi rechtopstaand tepeltje, hoor, hihihihi. En heb begrepen dat de zuigkracht van een kindje enorm is ;-) Dus heb hoop dat het goed komt.

Fijn Diana, dat het zo goed gaat. Bij Nora ook al. Dus gelukkig ook veel goede verhalen en ervaringen.

Posted

Mijn tepels lijken zich al helemaal voor te bereiden ..nog nooit zo groot geweest ! Ik had kleine tot normale tepels maar ik vind ze echt een perfecte grootte hebben nu. Volgens mijn moeder- oud kraamverplegster- zijn zowat alle tepels geschikt hoor. ]

De baby moet namelijk niet aan de tepel, maar aan de BORST!!!

Dus niet aan de tepel laten hangen en zuigen..zo krijg je idd kloven e.d.

Uit de tepel komt de melk , idd, maar aan de tepel zelf alleen moet nu juist niet gezogen worden.

Ik heb het ( in theorie ) dus zo geleerd:

* Dus dat mondje moet een hele grote hap nemen.

* De tepel die wijst wat naar boven tijdens het happen en zit als er goed is gehapt best wel achterin het mondje .

* Onderlipje gekruld naar beneden, bovenlipje gekruld naar boven.

* Kinnetje drukt in de borst.

* Een heel stuk tepelhof moet dan ook verdwenen zijn!

* babytje stimuleer met de lippen / kinnetje dus het tepelhof waardoor er een toeschietreflex komt en de BV komt op gang.

Zo heb ik het begrepen in iedergeval...

Posted

Klopt helemaal

Dat heb jij heel goed begrepen Lentezon Zo moet een baby aan de borst en idd niet aan de tepel !!!

Krijgt dan anders ook minder melk binnen, de melkklieren beginnen nl in de tepelHOF niet in de tepel.

En je borsten/tepels zijn zich nu aan het voorbereiden op de BV.

Vandaar dat ze groter en donkerder worden, kan de baby(s) de tepelhof straks makkelijker vinden.

Ik vind het echt heel goed dat je de cursus doet, voorbereiding en info is het halve werk straks na de bevalling!

Liefs Claudia

Posted

Hoe het kind moet drinken werd mij ook zo verteld tijdens de voorlichting. laten we hopen dat het lukt, want het lijkt me wel een heel bijzondere ervaring.

liefs,Stéphanie

• 1 year later...
Posted

ik haal deze discussie even naar boven:) ik ben heel beneiuwd hoe jullie het uiteindelijk ervaren hebben.

Zelf heb ik het een beetje moeilijk met het besluit BV..Vorige keer heb ik FV gegeven en nieteens gedacht aan BV..Echter nu denk ik daar anders over maar mijn omgeving niet en dat maakt het toch best wel heel lastig..Mijn schoonzusje bevalt over 2 maandjes en BV daar moet ze niet aan denken.. Prima ik respecteer dat..Maar vervolgens het feit dat ik wel BV wil gaan geven word flink door het slijk gehaald....!In mijn tak van de familie is geen BV gegeven en in mijn schoonfamilie ook niet dat maakt dat ze er negatief tegenover staan..Ondanks dat ik gewoon mijn besluit heb gemaakt en ook alles in huis heb gehaald is het toch wel lastig...

Ik heb zoveel negatieve verhalen gehoord.. borstklofen.. geen voeding..tepels die er zowat afvielen.. onstekingen etc. etc..En dan natuurlijk de vraag hoe ik dat ga doen en mijn tepels tevoorschijn ga halen overal en nergens.. Dat is niet iets wat ik wil doen.. De eerste weken zal ik dus wat vaker thuis zitten en alleen zitten met de BV en later zal ik gekolfde voeding gaan geven..ik ben mischien nogal preuts aangelegen.. ik zie ook wel op tegen ene baby aan de borst.. klinkt mischien een beetje dom..maar krijg je daar geen bepaalde gevoelens bij.. als jullie snappen wat ik bedoel?

Hoe hebben jullie dit allemaal gedaan?

Esther

Guest Sannie66
Posted

@Eslief, heb nog geen ervaring hiermee, maar wil het wel eerst graag proberen.

Ik stond er in eerste instantie nogal huiverig tegenover omdat ik al eens een ontsteking in mijn linkerborst heb gehad en er toen een melklier weggehaald moest worden. Dit hoeft echter niet te betekenen dat dit nu weer gebeurd, maar de kans is er altijd.

Afijn, ik wil het wel proberen dus. Mocht het niet lukken om de één of andere reden (bijv. weinig melk/voedingsstoffen) kan ik altijd nog overstappen naar flesvoeding. Ik zit thuis in de ww, dus qua preutsheid heb ik in iig niet het probleem dat ik een plek moet zoeken om te voeden/kolven.

Het lijkt me gewoon dat je dan een nog betere band met je kindje krijgt..

Nb. ik vind trouwens niet dat je iets hoeft uit te leggen naar je omgeving toe inzake je beslissing om het deze keer anders te doen. Het is JULLIE kind en JULLIE/JOUW beslissing in deze. De anderen moeten zich daar maar bij neerleggen.