Ga naar inhoud

Wie heeft ervaring met antagonist?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hei,

Als mijn menstruatiecyclus regelmatig is ga ik in juni beginnen met antagonist ivftraject (in noorwegen). Het ziekenhuis heeft zomervakantie dus als ik later dan normaal ongesteld wordt kan het niet voor de herfst....raar hoor om opeens te hopen dat ik maar snel ongesteld wordt.

Nu, gaan we beginnen met antagonist en ik lees daar erg weinig over op dit forum. Hoe is dat in Nederland? Worden beide trajecten aangeboden? En heeft iemand ervaring met hoe lang je de eerste reeks moet spuiten? Er staat 9-12 dagen voor. En hoe lang wachten tot bevruchte eitje wordt teruggeplaatst? Ik lees 2-5 dagen, maar wat is jullie ervaring hiermee?

Thanks,

Gast Amanda
Geplaatst

Ik heb er nog nooit van gehoord, wat is het?

Woon je in noorwegen?

Bij ons werd een bevrucht eitje, een embryo, 2 dagen na de punctie terug geplaatst.

Veel succes !!

Geplaatst

Hei amanda,

Jawel, ik woon in noorwegen sinds een aantal jaar. Volgens de info die ik hier krijg zijn er twee gangbare trajecten voor ivf behandeling. Agonist en antagonist. Met antagonist begin je op de dag dat je ongesteld wordt 9-12 dagen met injecties (fsh-stimulering) in mijn geval ga ik puregon krijgen maar er zijn ook andere medicijnen (menopur, gonalf ). Daarna krijg je hcg injectie en na 36 uur vind er punctie plaats. Met antagonist heb je (bijna) geen bijwerkingen, en bij agonist wel. Ook is de behandelperiode veel korter. Volgens het ziekenhuis krijg je met antagonist kwantitatief minder eitjes maar degene die je krijgt zijn van betere kwaliteit zodat ze uiteindelijk even veel opbrengst hebben. Ik mocht zelf kiezen welk traject ik wilde.

Hier moet je alle medicijnen zelf betalen tot 1500 euro per jaar. En een eigen bijdrage (per poging) van 160 euro. Drie puncties worden vergoed, heb je eitjes ingevroren en worden die teruggeplaatst telt dat niet mee bij de drie die vergoed worden. Het ziekenhuis was erg trots dat ze de hoogste invriesresultaten hadden van europa..60 procent. Tot en met nu zijn dat soort feiten erg nietszeggend voor mij. Je weet niet hoe jouw lichaam gaat reageren.

Ze deden erg makkelijk over injecties zetten....dat heb ik nog nooit gedaan en je krijgt hier geen instructie. Ik krijg de medicijnen over de post. Maar ik heb al bedacht dat ik de huisarts ga vragen om een instructie.

Misschien noemen ze het antagonist traject anders in nld? Ik zit sowieso op dit forum af en toe te puzzelen wat alle afkortingen betekenen maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik nu gewend ben aan een noors jargon.

Ben erg benieuwd of er ervaringen zijn met antagonist en tijdsperiode van injecteren.

Gast Amanda
Geplaatst

hoi hoi

Hier heet het kort of lang protocol.

Ik heb het lange gedaan. Ik had 18 eicellen bij de punctie, 17 bevrucht, 1 teruggeplaatst, en 1 cryo over van de 16 overgebleven eicellen.

Is het hier nog niet zo slecht geregeld mrt vergoedingen, ik heb toendertijd niks hoeven betalen zelf.

Er is een apart topic waar de afkortingen uitgelegd worden, misschien heb je daar wat aan. En anders gewoon vragen!

Heel veel succes!

Geplaatst

Hi Ursula,

Ik ben 5 dagen voor mijn verwachte menstruatie begonnen met decapeptyl (voor het platleggen van de werking van de eigen eierstokken). Daarna op dat 3 van de menstruatie begonnen met het stimuleren van de groei van de eitjes dmv puregon. Vanaf dat moment moest ik dus 2 prikken per dag zetten tot aan de spuit voor de pregnyl die de eisprong opwekt. De dag na de punctie moest ik beginnen met het 2x per dag inbrengen van 2 Utrogestan-bolletjes (om de aanmaak van het baarmoederslijmvlies te bevorderen). Bij mij zijn er volgens mij 11 follikels aangeprikt. Daar zaten 8 eitjes in en zijn er 6 van bevrucht. Punctie was bij mij op zondag, terugplaatsing van 1 embryo op woensdag. 11 dagen na de terugplaatsing moest ik bloed laten prikken en bleek ik zwanger te zijn van de eerste poging! Super blij natuurlijk!

Ik vond het spuiten best meevallen, maar mijn buik zat na 2 weken wel onder de blauwe plekken.

Heel veel succes!!

Groet, Michelle

Geplaatst

Hoi Ursula, ik heb het schema gehad dat jij bedoelt. Dat heet hier idd een kort schema. Wordt volgens mij niet standaard aangeboden, ik heb er zelf om gevraagd omdat ik zo slecht tegen hormonen kan en die decapeptyl met alle bijwerkingen niet zag zitten.

Ik begin op dag 2 van mijn cyclus met Gonal-f, op dag 6 komt daar dan Cetrotide bij. Cetrotide (kan ook Orgalutran zijn) voorkomt dat je spontaan een eisprong krijgt, alleen op die dagen dat daar ook echt kans op is. Ik heb beide pogingen ongeveer een week geprikt, heel kort dus in vergelijking met het lange schema. Eerste keer heel wat bijwerkingen gehad, ook van de Cetrotide (misselijk!!). Tweede keer met acupuntuur erbij veeeeel minder.

Interessant trouwens van die kwantiteit en kwaliteit van eitjes, dat wist ik niet. Ik had de eerste keer wel redelijk wat kleine follikels, maar uiteindelijk maar 4 eitjes waarvan 1 rijp. Tweede keer zijn we eerder begonnen met stimuleren, had ik 13 follikels, 10 eitjes, waarvan weer maar 2 rijp. Vraag is nu of dat aan mij ligt of dat de punctie te vroeg was.

Maar eh...behalve dat die eitjes dus niet rijp waren, vind ik 10 toch helemaal niet weinig ofzo, dus bij mij zorgt het korte schema voor veel van slechte kwaliteit haha. Wijk ik weer lekker af van de standaard haha.

Misschien vind je ook nog informatie in het topic 'kort schema'

Succes!

Henne

Geplaatst

Hoi Ursula

Ik ga morgen op dag 5 van mijn cyclus beginnnen met puregon.

En dan zondag komt daar de orgalutran bij.

Daar heb ik 7 spuiten van gekregen dus moet 7 tot 8 dagen hormonen spuiten.

Ik krijg as dinsdag de eerste echo.

Heel veel succes!!!

Liefs

Geplaatst

Ha Marchan,

Eindelijk beginnen dus! Spannend hoor. Ik kom precies een maand achter je aan. Heb de andere twee middelen Gonal-f en Cetrotide, vraag me dan toch weer af waar ze die keuze op baseren. Nou ja, we moeten de dames en heren medici maar vertrouwen he. Succes!

Henne

Geplaatst

Hoi Ursula,

Ook ik ga een antagonist gebruiken, Cetrotide. Het is inderdaad wat vriendelijker dan een agonist, o.a. omdat je het minder lang hoeft te gebruiken en omdat het niet je gehele cyclus stillegt maar voorkomt dat het lh-hormoon vrijkomt.

Ik kom net van de apotheek en vroeg of het voorgevulde spuitjes zijn maar dat wisten ze niet, daar bellen ze me over terug. Volgens de verpleegkundige wel. Weet iemand van jullie dit? Over dik een week is mijn nieuwe cyclus en dan vanaf dag 3 spuiten met Puregon en op dag 7 een echo. Aan de hand van die echo krijg je dan te horen wanneer je moet beginnen met de Cetrotide. Mij is verteld dat je ongeveer 3 dagen na de punctie de TP krijgt.

Ik wist niet dat de kwaliteit van de eitjes mogelijk wat beter kon zijn, wel dat het gemiddeld 1 of 2 eitjes minder zijn dan met decapeptyl.

Ben benieuwd hoe jullie dit gaan ervaren, in ieder geval veel succes alvast!!!

Groetjes Amber

Geplaatst

Hoi Amber,

De Cetrotide die ik heb moet je zelf mengen. Het is een voorgevulde spuit met vloeistof die je in een flacon poeder spuit, als de poeder is opgelost zuig je de vloeistof weer in de spuit, zet er een andere naald op en klaar. Ik ben zelf niet zo handig met het mengen, dus dat doet mijn vriend voor me terwijl ik de Gonal-f prik. Doen we het toch nog een beetje samen ook :-D

Overigens zou ik nu een verpakking met zeven spuiten krijgen, dus misschien zijn er wel volledig voorgevulde spuiten. Zou wel ideaal zijn.

Succes!

Henne

Geplaatst

Hoi Henne,

De apotheek heeft me net teruggebeld. Volgens hun zijn het verpakkingen met ampullen poeder en vloeistof, geen voorgevulde spuitjes. Maar dan geen glazen ampullen die je moet breken, zoals bij de Pregnyl.

Als ik het spul a.s. woensdag ga ophalen krijg ik nog een instructie. In de kliniek waar wij naar toe gaan wordt het nagenoeg niet gebruikt, het is net als bij jou ook bij mij op eigen verzoek. Ze wisten dus niet hoe het eruit zag.

Zou ideaal zijn als het kant en klare spuitjes zijn... maar goed, het zal wel gaan!

Groetjes, Amber

Geplaatst

Hei,

Bedankt voor alle uitleg. ben er een stuk wijzer van geworden, besef ook dat er heel veel verschillende behandelingen en medicijnen onder IVF vallen. Zo werd er hier bijvoorbeeld geen woord gerept in het ziekenhuis over het onderdrukken van een eventuele te vroege eisprong.

Marchan, gaat het goed met de puregon? Ik hoop dat alles ok gaat.

Amber, wanneer ga je beginnen met spuiten?

Bedankt meiden! Takk skal dere ha!

Geplaatst

Mijn (griekse) schoonzusje begint volgende maand als psychologe in een griekse vruchtbaarheidskliniek. Erg grappig om van haar dan ook weer te weten hoe het gaat enzo. Want het is idd overal anders. Sommige landen / ziekenhuizen is dit korte schema gewoon standaard!

Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Niet alleen niet zo lang hormonen, maar je bent sowieso maar en maand bezig met één behandeling. Ik begin rond 6 juni weer en begin juli weten we of het gelukt is. Lekker vlot dus.

Marchan, dat heb ik ook, potjes met poeder en spuiten met vloeistof. Het is niet moeilijk, maar voorgevuld is wel lekker makkelijk.

Ursela ik denk dat ze de eisprong zeker wel onderdrukken, het risico op een spontane ovulatie zal geen enkele kliniek nemen. Bij mij is nu afgesproken iets later de punctie te doen (heb telkens wel eitjes, maar die zijn dan niet rijp), maar ze zijn dan best bang dat ze spontaan springen, ondanks de onderdrukkende hormonen. Zo blijft het wel weer spannend he, zucht.

Geplaatst

Hoi,

Mijn cyclus begint zo tussen 21 en 24 mei. De verpleegkundige dacht dat de punctie rond dag 10 al zou gaan plaatsvinden. Hier was ik echt door verrast, ik dacht dat het rond week 3 van de cyclus zou zijn. Hoe is jullie ervaring hierin? ( natuurlijk bij iedereen weer anders)

Henne, dat er toch kans is op een spontane eisprong! Dat wist ik niet. Hopen dat we daar allen voor bespaard blijven, hoor!

Groetjes, Amber

Geplaatst

Ik had de eerste keer de punctie op dag 12, de tweede keer op dag 10. We gaan nu proberen dag 12 weer te halen ivm de rijping van de eitjes.

Het is mij zo uitgelegd: je groeiende follikel maakt hormonen aan, bij een bepaalde waarde van dat hormoon gaat je LH gehalte omhoog. Als dat op een bepaald punt komt spingt je follikel en heb je je eisprong. Met ivf onderdrukken ze die LH piek, maar ze weten natuurlijk nooit op welk moment, bij welk gehalte, je natuurlijk (normaalgesproken) een eisprong krijgt. En doordat je meer eitjes produceert die ook allemaal hormonen afgeven is ook moeilijk te bepalen op welk moment je bij die grens bent.

Cetrotide onderdrukt die LH piek wel, maar als het toch té hoog wordt, dan kan het zo zijn dat je een spontane eisprong hebt. Gebeurt echt heel weinig, maar in mijn geval willen we de eitjes langer door laten groeien. Dus meer hormonen, dus dichter bij die natuurlijke grens. Ik vroeg me nog af of ze niet in bloed konden zien hoe hoog het LH gehalte is, maar omdat ze niet weten (of na willen of kunnen gaan) wat mijn natuurlijke LH grens is, dus bij een spontane eisprong, heeft dat geen zin. Oke, klinkt dat allemaal nog logisch haha?

Geplaatst

Hallo ladies,

Ik heb twee pogingen Cetrotide gebruikt en krijg nu Decapeptyl (is inderdaad om de eisprong te onderdrukken). De cetrotide moet inderdaad zelf gemengd worden. Wat dat betreft vind ik Decapeptyl handiger. Henne; had je daar meer bijwerkingen van? Ik heb nu pas 2 keer gespoten, dus merk er nog niks van.

De dag van de punctie is bij mij altijd wat later. De eerste keer op dag 17 en de tweede keer op dag 14 (geloof ik) van mijn cyclus. De tweede keer spoot ik wel meer Puregon dan de eerste keer; dat bevorderde niet alleen de snelheid van het groeien maar ook het aantal eitjes (en ik had er dubbel zo veel, 11 eitjes die geschikt waren om te bevruchten). Dus ook dat kan weer iedere keer anders zijn. Zoals ik het lees zijn de behandelschema's inderdaad overal anders; ook in de ziekenhuizen in Nederland.

Neel

Geplaatst

@Neel, ik werd van de pil en de nuvaring behoorlijk ziek (misselijk, moe, hoofdpijn, emotioneel etc). Ook heb ik ooit een morning after pil gehad (is nu onvoorstelbaar) en daar heb ik drie maanden van lopen janken. Echt gewoon op college enzo in tranen uitbarsten. Vanwege die sterke reactie op hormonen heb ik gelijk een kort schema gekregen.

De eerste ronde heb ik wel last gehad van bijwerkingen. Vreselijk misselijk en moe. De tweede keer met acupunctuur (en misschien wel gewenning) ging een stuk beter.

Waarom heb jij nu wel decapeptyl ipv cetrotide?

Groetjes!

Geplaatst

Hoi Ursula

Ja het gaat gelukkig goed met de puregon. Ik heb dus puregon en orgalutran en beide zijn voorgevulde spuiten. Ik heb vandaag mijn tweede FM gehad en had 5 eitjes van 15 mm. Dus nog even doorgaan. Maandag weer een echo en de gyn. verwacht dat ik woensdag of donderdag de punctie zal hebben. Heel veel succes alvast.

Geplaatst

Hoi meiden,

Op welke dag van de cyclus moeten jullie Cetrotide gaan spuiten? Ik heb op internet gevonden dat dit meestal dag 5 of 6 gebeurt. Bij mij is de eerste FM pas op dag 7. Aan de hand van deze echo horen we wanneer de Cetrotide gespoten moet worden. Is dit heel laat of komt dit vaker voor?

Groetjes Amber

Geplaatst

Hoi Amber,

Ik had bij mijn vorige poging ook Cetrotide, volgens mij vanaf dag 8. Dus het komt vaker voor.

Groetjes,

Neel

Geplaatst

Hoi Neel,

Dank voor je antwoord, dan zal het wel kunnen kloppen dus.

Ben jij al begonnen met deca spuiten?

Groetjes Amber

Geplaatst

Ja, vorige week donderdag gestart met Deca. Vrijdag a.s. eerste echo. Ben eigenlijk best wel zenuwachtig. Vorige keren ging het allemaal goed (2e punctie zelfs 11 eitjes), maar je lichaam reageert toch iedere keer anders. Heb wel meer last van mijn buik dan vorige keren; alsof er heel veel aan het groeien is.

Neel

Geplaatst

Hoi, wat spannend he? Was je de eerste 2 keren ook al zenuwachtig of is het nu erger? Ik merk het ook naarmate de IVF dichterbij komt, dat de gespannenheid toeneemt!

Succes aankomende vrijdag, dat de eitjes maar flink mogen groeien!

Groetjes Amber

Geplaatst

In het UMC Utrecht volg ik nu ook een antagonist protocol. Het gebeurt in een lopend onderzoek (Lite studie). Voordeel is inderdaad dat je slechts kort hoeft te spuiten, ca twee weken, dan punctie en terugplaatsing en twee weken daarna weet je of het is gelukt. De eisen om er aan deel te nemen zijn best streng, omdat het in onderzoeksverband gebeurt, maar als je er voor in aanmerking komt is het wel prettig.

Nadja

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden