Jump to content

Zwangerschapscursus of niet? Wat is leuk?

Recommended Posts

Posted

Meiden ik ben aan het nadenken hoe ik mij zou willen/kunnen voorbereiden op de bevalling.

Een "gewone" zwangerschapscursus (gym) lijkt mij helemaal niets.

Wat hebben jullie gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren.

Misschien hebben jullie nog leuke aanradertjes.

Ik heb net gezien dat er in Apeldoorn wel een speciale massagestudio is waar je een rugmassage kan krijgen. Dit gebeurt op een speciale tafel waar je buik en borsten in gaten vallen. Lijkt mij wel erg lekker.

Ik ben benieuwd!

Posted

Mamanessa,

Toevallig heb ik me vorige week aangemeld voor 2 cursussen..

* Baby op Komst, 8 lessen + 1 ouderbijeenkomst (training voor weeen opvangen, theoretische informatie over de veranderingen van je lichaam)

* Aanstaande ouderbijeenkomsten, 6 lessen (Thema's voor het 1st zwanger, borstvoeding, vaderschap, babybrabbels, babymassage)

Ze hebben gisteren gebeld dat er vorige week al een cursus baby op komst was begonnen en dat ik daar dus vanavond al gelijk in mee kon...

Ben heel erg benieuwd hoe en wat, aangezien ik ook geen idee heb over het hoe en wat van deze cursussen..

Ik zal vanavond of morgen even laten weten hier hoe het is geweest...

Groetjes van Daan

Posted

Hi Vanessa,

Goed idee om je voor te bereiden, bij mij heeft zwangerschapsyoga prima geholpen, vooral tijdens de onstluitingsfase, een goede ademhaling zorgde ervoor dat ik me redelijk onstspannen voelde, en in ieder geval vol zelfvertrouwen dat ik het zou kunnen, ik heb de hele bevalling als een spannend avontuur gezien en kijk er echt met plezier op terug (ja, natuurlijk deed het ook wel een beetje pijn).

Gym en massage zijn natuurlijk superlekker, maar ik weet niet of ze je 'du moment' gaan helpen. Ik ging gewoon iedere week (ook) naar een masseuse met ervaring bij zwangere vrouwen, heerlijk!

Succes met je zwangerschap en met het vinden van een goede voorbereiding!

Posted

Hey Vanessa, het is heel persoolijk wat je wilt.

Ik heb helemaal niets gevolgd van bevallings voorbereiding en heb het ook niet gemist tijdens de bevalling, het ging heel natuurlijk hoe ik de weeen op moest vangen.

Ik heb wel zwangerschapszwemmen gedaan en vond dat heerlijk.

Liefs Renata

Posted

Ik ben ook druk aan het kijken voor een cursus en ik denk dat ik voor yoga ga. Heerlijk lekker ontspannen. Vooral omdat ik ook een redelijk drukke baan heb en ikzelf nooit stil kan zitten haha.

Bij het zwembad heb ik al even snel gekeken voor zwangerschapzwemmen.

Vanes: laat je nog even weten hoe het was???

Posted

Vanessa

Is zwangerschapsyoga niets voor jou?

Ik hoor daar wel goeie en relaxde dingen over namelijk!

Zijn meer ontspannings en ademhalings technieken die je daar leerd.

waar je tijdens de bevalling veel aan kan hebben!

massage en zwemmen altijd goed en lekker!

En als je borstvoeding wil geven is een cursusje borstvoeding ook altijd aan te raden zodat je wat voorbereid bent

op wat er komen gaat en hoe het allemaal werkt, vaak word daar te makkelijk over gedacht!

O ik leg mijn baby wel ff aan maar daar komt nog heel wat bij kijken namelijk!

Liefs Clau

Posted

Hoi meiden,

ik heb bij allebei mijn zwangerschappen zwangerschapsgym gedaan, maar meer voor de gezelligheid en om ervaringen uit te wisselen. Wel heb ik na de bevalling babymassage gedaan, erg leuk is dat. Echt een aanrader. Je bent dan zo intens met je kindje bezig. Maar dat duurt nog wel even voor het zover is. Zwangerschapszwemmen lijkt me nu we wat.

Groetjes, Linda

Posted

Hey meiden,

Nou, gisteravond de 1e les gehad en vanwege de warmte niet veel oefeningen gedaan.

Meer dingen besproken zoals bakerpraatjes, kwaaltjes en hoe het met iedereen persoonlijk gaat.

De oefeningen die we gedaan hebben was allemaal op de stoel zelf, beetje rug draaien, arm zwaaien en benen heen en weer.

Volgende week gelijk een dubbele les en dan gaat het 2 uur lang over bevallen en krijgen we hier ook een filmpje over te zien.

Ben benieuwd.

Voor de aanstaande ouderbijeenkomsten hebben we gisteren een brief gehad en deze begint morgen al.

Gelukkig mag mijn mannetje alle 4 de lessen gewoon lekker mee naar Tilburg, dus ik ga zo nog ff bellen of we er nog bij kunnen.

Groetjes van Daan

Posted

@Het was gisteravond inderdaad erg warm. Inderdaad beter om het dan even rustig aan te doen op de cursus.

@Claudia, kun jij straks niet bij mij komen in de kraamtijd?

Oh nee, natuurlijk niet! Dan heb jij namelijk zwangerschapsverlof!

Posted

Vanessa: laatste regel was bedoelt voor Maatje...die had gisteren de eerste les van de cursus hahaha.

Het lijkt ook erg makkelijk om ook mensen in je omgeving te leren kennen en natuurlijk de ervaringen uit te wisselen. Ben nu eerst ff nog opzoek naar kraamhulp...ook al zo moeilijk. Daarna ga ik echt goed kijken voor een cursus. Yoga lijkt we wel wat.

Posted

wij willen de cursus Samen bevallen gaan doen. die cursus doe je van begin tot eind samen en dat is bij ons denk ik geen overbodige luxe. als m'n ventje niet extra gestimuleerd en goed voorbereid wordt, dan is de kans heel groot dat ie met grote ogen wortel schiet bij de deur, klaar om te vluchten. hoewle ik wel vertrouwen in 'm heb hoor, denk dat als 't moment daar is, dat ie zich wel over z'n angst en onzekerheid heenzet. maar hij is zelf zo bang dat ik niks aan 'm ga hebben en dat ie flauwvalt ofzo.

ik moest een hsg laten maken en toen ik op die harde tafel lag met de beentjes wijd en een onvriendelijke gyn de vloeistof naar binnen spoot (AUW!), ging meneer bijna onderuit en moest ie op een krukje gaan zitten. gelijk drie verpleegkundigen d'romheen: meneer wilt u misschien een glaasje water, of een koud washandje? gaat 't weer een beetje, meneer?

dus daarom kiezen we voor een goeie voorbereiding, hahaha!

en verder denk ik aan wat zwemmen of yoga, maar denk dat ik in plaats daarvan misschien net zo goed de body balance lessen in de sportschool weer kan gaan volgen (en de buikspieroefeningen overslaan).

oh en die cursus borstvoeding lijkt me ook wel handig, goeie tip!

Posted

oh en tam, kraamcentrum DAT schijnt heel erg goed te zijn, die zit hier in de buurt, dus misschien bij jullie ook wel. ze scoren heel erg hoog met de clienttevredenheidsonderzoeken, vind ik altijd wel wat zeggen.

Posted

Melis, ik heb idd van DAT een folder gekregen en heb al ff op de site zitten kijken. Die lijkt me idd heel goed eruit zien. Daarbij kan je ook cursussen krijgen met 25% korting, dus dat is ook wel weer intressant...want zo'n cursus kost ook wel ff wat.

Wel grappig, wnat kantoor van DAT zit schijn tegenover waar ik sport haha.

Posted

Vanessa,

ik heb zwangerschapsyoga gedaan, aan de Edisonlaan. Degene die les geeft, Ilona, is een lekker nuchter mens en laat je je eigen grenzen aangeven. Het is een clubje van max 8 zwangeren en het duurt een uurtje per keer. max. 10 lessen. Als je meer info wilt, roep je maar.

liefs, Stéphanie

Posted

@Honeybee

Kraamcentrum DAT nooit van gehoord waar zitten ze, ik werk al 19 jaar voor kraamzorg rotterdam en omstreken!

Een HELE bekende in Rotterdam.

@Vanessa

Ja tuurlijk wil ik bij komen kramen hartikke leuk, moet ik wel een week inwonen bij jullie of een hotelletje in de buurt want is een eindje riijden anders elke dag.

Maar ik hoop dan zelf al heel ver te zijn in mijn zwangerschap!!!!!

Liefs Claudia

Posted

Claudia: kraamzorg DAT zit in Barendrecht. De vk bij mij had goede ervaringen met hun en wat ik ervan tot nu toe gelezen hebt spreekt het me erg aan.

Heb je anders mss andere waarbij ik kan kijken die in Zwijndrecht komen???

Posted

O vandaar dat ik ze niet ken, wij kraamzorg zitten ookl in barendrecht maar niet in zwijndrecht.

Ik weet geen ander die in zwijndrecht zit

Heb je van je ziekenfonds geen lijst gekregen wie bij jou in de buurt zitten?

Of via buren of vriendinnen aan wie je ervaringen met verschillende kraamcentra's kan uitwisselen.

En als je vrlk het een goed kraamzorg vind zal het wel oke zijn

zij heeft er ervaring mee

En anders nog even vragen waarom ze het een goed kraamzorg vind

Liefs Claudia

Posted

DAT zit inderdaad in barendrecht, hoeksche waard en dacht de zuidhollandse eilanden. onze VK, maar ook de gyn kende DAT. ook vanuit zorgverzekering werden ze aangeraden, en aangezien het regiokantoor twee minuten lopen bij ons vandaan zit, zal 't Dat wel worden.

lijkt me wel zwaar werk trouwens, kraamverzorgster. leuk, maar zwaar :wink:

Posted

DAT klinkt goed toch!

wat ik al zei ik ken ze niet, maar ik zit ook niet in de hoekse waard enzo.

Kraamzorg is inderdaad heel leuk werk erg afwisselend omdat je steeds bij andere mensen in huis komt andere huizen andere mensen,culturen, verhalen echt wel leuk

Maar ook zwaar best lichamelijk werk ook

Liefs Claudia

Posted

Mij lijkt haptonomie wel wat. Het lijkt me prachtig om contact te leggen met je kindje terwijl het nog in de buik zit. Het schijnt voor de mannen ook erg leuk te zijn, want zij kunnen zo ook een beetje contact maken met het kindje in de buik. Ik weet niet war ik dat hier in Belgie kan volgen, maar ik zal eerst eens naar de informatie-avonden gaan van het ziekenhuis en dan zal ik wel wat meer op de hoogte zijn.

Laat me weten wat je gaat doen Vanessa. Leuk onderwerp!

Liefs

Posted

Ik ga idd voor kraamzorg DAT. Heb gisteren al even gepijlt bij mn man of hij mss ook de cursus samen bevallen wil doen.

Grappig Melis....ik kom vanavond weer bij je in de buurt dan, bij de Bodycare hahaha om even lekker in het zweet te werken.

Chantal: lijkt me idd wel heel leuk werk maar idd wel zwaar. Vooral ook omdat je zelf zwanger probeert te worden.

Posted

bodycare???? dat ken ik dan weer niet. maar woon hier ook nog niet zo lang :wink: zit dat in barendrecht?

ja die samen bevallen lijkt me echt wel goed voor ons. zeker om de hub erbij te betrekken. maar wil ook nog wel iets anders doen. zit ook te denken aan babymassage, maar daar moet ie eerst voor geboren zijn, hahaha!

Posted

Vanessa,

Als je rugklachten krijgt of een lekkere rugmassage wil, ter ontspanning, mag je ook bij mij in de praktijk komen, hoor! Ben fysiotherapeute in A'doorn.. Kijk maar, zou ik wel leuk vinden, hoor!!

Groet, Nanne