Jump to content

Wie heeft cryo's (gehad) in het EMC?

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik had 11 embryo's, wat mij een superscore lijkt. Er is er 1 teruggeplaatst. Nou verbaasde het me nogal dat ze bij de TP zeiden dat ik niet moest verwachten dat er embryo's ingevroren zouden worden, omdat die van superkwaliteit moeten zijn, willen ze in aanmerking komen, uiteraard i.v.m. het ontdooien. Ze gaf ze nog een dag in de broedstoof en dan zou ik over 2 of 3 weken een brief krijgen of er iets was ingevroren. Ik reken er dus maar niet op. Hoewel ik het me bijna niet kan voorstellen van de 10 die er over waren...

Dat was dus in het EMC in Rotterdam en nou had ik al eerder gehoord/gelezen dat ze daar strenger zijn dan in andere ziekenhuizen. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand waarom dat dan is?

Ben benieuwd! Ik weet dat een paar van jullie ook in het EMC zaten, dus... ik hoor het graag!

Caroline

Posted

Hoi Caroline...

Bij onze 1e poging hadden we 6 eitjes, 1 is er teruggeplaatst en 2 in de vriezer... de poging was mislukt en we zouden voor een cryo TP gaan.

Op de dag van de TP kregen we een telefoontje dat de eitjes niet goed uit de vriezer kwamen.. weg poging.

Bij onze 2e poging hadden we 5 eitjes waarvan er 2 zijn teruggeplaatst. De andere 3 waren helemaal niet goed gekeurd.

Bij de laatste poging hadden we 16 eitjes, waarvan er uiteindelijk maar 10 gedeeld waren. 2 hiervan hebben we terug laten plaatsen en uiteindelijk kregen we een brief thuis dat er maar 2 in de vriezer zijn gegaan.

Wij vonden dit ook al erg vreemd, maar hebben het EMC hier nooit over aangesproken.

Via dit forum hoor ik ook wel eens verhalen dat ze in het EMC idd heel erg streng zijn qua deling en zo en dat ze daarom minder snel een eitje invriezen.

Misschien komen er meer meiden met hun verhaal langs voor je..

Groetjes van Daan

Posted

Hoi Daan,

Gelukkig voor jullie is het uiteindelijk helemaal goed gekomen! Ik hoop natuurlijk ook dat ik de andere helemaal niet nodig heb, maar het is wel een prettig idee op zich dat je nog een tweede kans hebt zeg maar, zonder weer de punctie etc. Een vriendin van mij die ook in het EMC zat kreeg de brief, waarin dus stond dat er niks was ingevroren, op de dag dat ze positief getest had! Hopen maar dat ik ook zo'n verhaal heb op 15 juli... In ieder geval bedankt voor je reactie en geniet van je zwangerschap!

Caroline

Posted

Hoi Caroline,

ze zijn idd streng in het EMC. Ik had 8 eitjes, waarvan 6 goed genoeg. Daarvan zijn 4 bevrucht. 2 zijn ingevroeren en 1 teruggeplaatst. De 4e was niet goed genoeg.

Succes met wachten. We duimen voor supernieuws.

Liefs, Linda

Posted

Hoi

Ik had 12 eitjes waarvan er 9 goed zijn gaan delen.

Een verse terug geplaats 2 gingen gelijk de vriezer in en de andere 6 zouden ze de dag erna beoordelen en helaas bleef het maar bij 2 cryo's.

En ze hadden ze nog allebei in 1 rietje gedaan ook!

Waardoor ik met de cryo poging moest kiezen 1 of 2 terug laten plaatsen.

Ik wil bij de volgende poging dat ze apart worden ingevroren want het traject is al zwaar genoeg en dan ook nog zo een beslissing moeten maken.

Ik heb ook gevraagd hoeveel cellig ze moeten zijn voor de vriezer minimaal 8 cellig.

En de brief zou binnen 2 weken binnen zijn zeiden ze nou 3 tot 4 weken later kreeg ik de brief pas.

Ik persoonlijk vindt het best raar dat van de 12 eitjes 9 goed delen en er maar 3 over blijven. Dan heb ik zoiets van doe een 8 cellige met een 6 cellige in 1 rietje.

Nu waren allebei mijn cryo's ook nog eens goed ontdooid heb er 1 terug laten plaatsen dus de andere eigenlijk weggegooid.Ik heb 14 juli evaluatie gesprek in het EMC en daar zal ik even al mijn gal spuwen.

Groetjes

Posted

Ik denk zelf ook wel ens, als je nou een 6-cellige en een 8-cellige hebt. Dan plaatsen ze de beste (8) terug, maar die van 6 vriezen ze niet in. Kunnen ze dan niet die van 6 vers terugplaatsen en de 8-cellige invriezen? Dan heb je alsnog twee kansen. Maar dat is misschien wel een hele rare redenering.

Wij zijn nooit verder gekomen dan één embryo dus ik weet er verder ook niet veel van.

Posted

Ik vind ook dat je in het EMC niet erg veel te horen krijgt over de embryo's.

In sommige ziekenhuizen weet je precies hoeveel cellig.

Bij het EMC moet je alles eruit trekken voor je weet hoe wat waar.

Vindt ik dan ,misschien moeten wij wat brutaler worden.

Posted

Ik heb alle keren cryo's gehad, behalve de laatste poging niet.

Ook ik heb nooit gehoord hoeveel cellig de embry's waren en hoe de kwaliteit was. Heb het eigenlijk ook nooit gevraagd. Ik kan er volgens mijn gevoel dan toch niks mee.

Posted

Bedankt voor jullie reacties. Voor zover ik me het kan herinneren had ze het over een aantal goeie embryo's, waaruit ze de mooiste had gekozen. Ik vroeg toen hoeveel cellig en dat was 8. Maar ik heb niet specifiek gevraagd hoeveel cellig de rest dan was, ging eigenlijk ook uit van 8, maar dat zal dan wel niet. Of ze vriezen 8-cellige zelfs niet in?

Nou ja, laten we hopen dat ik ze niet nodig heb, maar soms lees ik hier van meiden die precies de aantallen cellen, rietjes etc. weten en dan denk ik inderdaad dat ze daar in het EMC, al dan niet bewust, een beetje geheimzinnig over doen. Ik dacht eerst: misschien vinden ze het te duur om embryo's in te vriezen maar een hele nieuwe behandeling is toch ook duur?

Afwachten maar.

Caroline

Posted

Ook ik vind het erg jammer dat ze bij het Erasmus MC bijna nooit invriezen. Wij hebben 4 IVF-pogingen ondergaan. De eerste keer waren er 8(!) embryo's over, de andere keren steeds 4 embryo's over. In totaal dus 20 embryo's over, waarvan er geen een is ingevroren. En dat terwijl de eicelpunctie bij mij zo'n ramp is dat het onder narcose moet.

De scores van alle embryo's houden ze wel bij, maar je moet er zelf naar vragen. 1 = best, 4 = slechtst.

Uiteindelijk ben ik nu zwanger van een 8-cellige en een 7-cellig embryo, beide score 2. Van twee eerdere IVF-pogingen ben ik ook zwanger geweest, maar helaas heb ik beide keren een miskraam gekregen door een oorzaak die niet met IVF te maken heeft.

Ik kan me daardoor eigenlijk ook niet voorstellen dat alle andere 20 embryo's te slecht waren om een kans te maken op een zwangerschap na invriezen.

Posted

Ik ben ook in het SFG en daarna in het EMC geweest voor een terugplaatsing van 2 embryo's. Er waren er 3 over, uiteindelijk niets ingevroren. Ik heb hierzelf achteraan moeten bellen. Uiteindelijk na 3 weken een brief gekregen, env. was niet eens dichtgeplakt. Informatie over waarom kreeg ik niet. Dit was onze eerste ivf/icsi. Wij zijn nu onder behandeling bij MC Kinderwens omdat onze eerdere ervaringen met IUI en nu Icsi niet goed waren in het ziekenhuis.

Posted

Ik ben ook niet erg tevreden over het ziekenhuis.

We hebben de 14de een gesprek en als ik daar niet tevreden over ben ga ik informeren in voorburg.Wat ik me alleen afvraag,mijn man zijn zaad ligt bij het EMC in de vriezer als ik nou overstap naar een ander ziekenhuis moeten we dan weer bij a beginnen of krijgen we het zaad mee weet iemand dat?

Liefs

• 4 weeks later...
Posted

Door alle verhalen die ik hier las ben ik al tijdens mijn eerste FM gaan informeren over Cryo's. Ook ik kreeg te horen dat ze maar zelden invriezen en dat je dit echt als een cadeautje moet zien. De dag van de TP zouden ze meestal niet weten of er nog embryo's in de vriezer kunnen omdat ze meestal nog een dag langer blijven staan. Tsja, je neemt het maar aan.

Totdat ik vanmiddag mijn TP had. In totaal waren er afgelopen dinsdag 16 eitjes gevonden. 10 hiervan zijn bevrucht en 1 topembryo is net teruggeplaatst. Alle overige 9 zijn vanochtend al ingevroren. Deze waren allemaal goed genoeg....

Ze gaven net in het ziekenhuis wel aan dat dit echt uitzonderlijk is, het zou zelden voorkomen dat ze alle bevruchte eitjes kunnen gebruiken.

Maar goed, voor iedereen die ook onder behandeling is in het EMC en een beetje 'bang' word van al die mindere verhalen over de cryo's, het kan dus ook goed gaan.

Liefs, Dorine

• 1 year later...
Posted

Hallo dames, ook wij zijn in behandeling (geweest) bij het EMC. Bij ons vielen er altijd maar weinig embryos af en we hebben altijd zo'n 5 cryos gehad. Helaas zijn we minder gelukkig geweest met ondooien......Van zo'n 20 cryo's zijn er slechts 2 goed ontdooid (helaas...). Overigens willen ze cryos wel per stuk invriezen. Daar kun je gewoon om vragen. Charlotte