Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Amanda

afkortingen

Aanbevolen berichten

Gast Amanda

ah: assisted hatching, een methode om te innesteling te bevorderen, niet in NL omdat men hier niet echt overtuigd is van het effect

bbz: buiten baarmoederlijke zwangerschap

bv: borstvoeding

bms : baarmoederslijmvlies

cryo: embryo die ingevroren wordt (ook wel: )

CD: cyclusdag

DES: medicijn die sommige vrouwen in het verleden slikten en waardoor hun dochters (DES-dochters) nu vruchtbaarheidsproblemen of vroeggeboortes kunnen hebben.

E2: Estradiol/Oestradiol, de belangrijkste van de oestrogenen (vrouwelijke hormonen)

emmie: embryo

ET: de medische afkorting voor terugplaatsing (tp) oftewel Embryo Transfer

FSH: Follikel Stimulerend Hormoon, maakt dat de eicellen gaan rijpen

fm: follikelmeting

fv: flesvoeding

gyn: gynaecoloog

ha : huisarts

hb: Hemoglobine, een bloedwaarde die te laag is als je ijzertekort hebt.

HCG: zwangerschapshormoon

HSG: Hysterosalpingogram, een röntgencontrastfoto van de baarmoeder en de eileiders (met ingespoten contrastvloeistof)

IUI: Intra Uteriene Inseminatie

IUVD: Intra Uteriene Vruchtdood, als het kindje doodgaat in de baarmoeder

KID: Kunstmatige Inseminatie met Donorzaad

LH: Lutheiniserend hormoon, speelt een rol in de menstruatiecyclus (zorgt voor de eisprong)

MESA: Microchirurgische Epididymaire Sperma-Aspiratie ofwel: de zaadcellen worden operatief uit één van de bijballen gehaald onder narcose of een ruggenprik. Daarna kunnen de zaadcellen gebruikt worden voor ICSI.

mm: medische molen

mmm: medische malle molen

NOD: Niet Ongesteldheid Dag/ Niet ongi dag

OHSS: Ovariële Hyper Stimulatie Syndroom, als je te heftig reageert op de stimulatie. Meestal uit het zich na de punctie. Geeft een opgezette buik en andere klachten, kán ernstig zijn.

ongi: ongesteld (ook wel: )

PCO of PCOS: Poly Cysteus Ovarium (Syndroom)

PESA: Percutane Epididymaire Sperma-Aspiratie ofwel: onder lokale verdoving wordt de bijbal door de huid heen aangeprikt om de zaadcellen op te zuigen. Daarna kunnen de zaadcellen voor ICSI worden gebruikt.

pu: punctie

sectio: keizersnede

SIS-echo: watercontrastechoscopie (saline infusion sonohysterography)

SO: second opinion

TESE: Testiculaire Sperma-Extractie ofwel operatief (onrijpe) zaadcellen uit de teelbal halen door een stukje weefsel (een biopt) te nemen. Mag alleen maar op 2 plaatsen en NL en dan alleen sinds 2007. De zaadcellen worden gebruikt voor ICSI.

tp: terugplaatsing

vk: verloskundige

vp: verpleegkundige

ww: wachtweken

zh: ziekenhuis

zws/zw/zs: zwangerschap

Afkortingen universitaire ziekenhuizen:

AMC: Amsterdam (Universiteit van Amsterdam)

LUMC: Leiden

UMCG: Groningen

UMCN: Nijmegen (Radboud)

UMCU: Utrecht

VUMC: Amsterdam (Vrije Universiteit)

Wat ben ik goed hé? hahahahahaha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel goed......ik was vanmorgen bezig maar toen maakte ik een fout en alles was weg....hahahahah

Dank je wel meis....je hebt eindelijk de hoofdprijs gewoonen en je weet wat dat is....hahahahahhaa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Amanda

:hello2::hello2::hello2::hello2::bf_new::bf_new::clap2::happydance::circle2:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Amanda

:knuf:

Ik wil natuurlijk geen ruzie met de baas haha ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jeetje Amanda, wat een werk!

Ik denk trouwens wel dat jij de meeste prijzen hier hebt gewonnen hoor haha.

Als we een prijzentopic zouden maken zou jij met stip op 1 staan!:wav:

Hahaha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

aman,je hebt m hopelijk toch wel gewoon gekopieerd van die andere site he???? hahahahaha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Amanda

heb ik de hele dag op zitten te zweten joh!

Nee, ik zal het eerlijk bekennen, ik heb hem netjes gepikt van the big boss, maarre, hij weet van niks dus sssssssssssssssssssstttt....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hahahaha...had ik ook gedaan hoor...hahahahahah

Maar ff zereneus!!!!!!!!!!!

Amanda dit is nu jou topic.....als er mensen zijn met een afkorting moeten ze die maar aan jou mailen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ZI = Zelfinseminatie, vaak gedaan met donorzaad maar ook wel eens met partnerzaad

LH = Luteïniserend hormoon, hormoon dat (bij de vrouw) de eirijping en eisprong stimuleert en bij de man zorgt voor de aanmaak van testosteron

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Amanda

ah: assisted hatching, een methode om te innesteling te bevorderen, niet in NL omdat men hier niet echt overtuigd is van het effect

DES: medicijn die sommige vrouwen in het verleden slikten en waardoor hun dochters (DES-dochters) nu vruchtbaarheidsproblemen of vroeggeboortes kunnen hebben.

E2: Estradiol/Oestradiol, de belangrijkste van de oestrogenen (vrouwelijke hormonen)

HSG: Hysterosalpingogram, een röntgencontrastfoto van de baarmoeder en de eileiders (met ingespoten contrastvloeistof)

LH = Luteïniserend hormoon, hormoon dat (bij de vrouw) de eirijping en eisprong stimuleert en bij de man zorgt voor de aanmaak van testosteron

MESA: Microchirurgische Epididymaire Sperma-Aspiratie ofwel: de zaadcellen worden operatief uit één van de bijballen gehaald onder narcose of een ruggenprik. Daarna kunnen de zaadcellen gebruikt worden voor ICSI.

OHSS: Ovariële Hyper Stimulatie Syndroom, als je te heftig reageert op de stimulatie. Meestal uit het zich na de punctie. Geeft een opgezette buik en andere klachten, kán ernstig zijn.

PESA: Percutane Epididymaire Sperma-Aspiratie ofwel: onder lokale verdoving wordt de bijbal door de huid heen aangeprikt om de zaadcellen op te zuigen. Daarna kunnen de zaadcellen voor ICSI worden gebruikt.

TESE: Testiculaire Sperma-Extractie ofwel operatief (onrijpe) zaadcellen uit de teelbal halen door een stukje weefsel (een biopt) te nemen. Mag alleen maar op 2 plaatsen en NL en dan alleen sinds 2007. De zaadcellen worden gebruikt voor ICSI.

ZI = Zelfinseminatie, vaak gedaan met donorzaad maar ook wel eens met partnerzaad

Afkortingen universitaire ziekenhuizen:

AMC: Amsterdam (Universiteit van Amsterdam)

LUMC: Leiden

UMCG: Groningen

UMCN: Nijmegen (Radboud)

UMCU: Utrecht

VUMC: Amsterdam (Vrije Universiteit)

Ik heb mijn plicht gedaan haha , de aanvullingen van Elin staan erbij..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast Amanda

ojee ik wil niet in het vaarwater van Bo en Sab komen hoor:misc_expressions-wh

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hahahah....je bent echt een mooi figuur hoor!

Je komt helemaal in niemands vaarwater hoor...hahahahaha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier nog een afkorting:

PGD: pre-implantatie genetische diagnostiek: het doen van onderzoek naar erfelijke afwijkingen bij een embryo vóór de innesteling in de baarmoeder

en een ziekenhuis:

\

UZG: UZ Gent (in Gent dus)

Mooi lijstje Amanda! Heb je goed gecopied.

Greetz Corine

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

dus kan iemand mij uitleggen wat een zoek-icsi of zo is ik kom er niet uit

kom die term vaak tegen maar krijg niet helder wat het nou precies is

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

EUG:

Extra Uterus Graviditeit (een buiten baarmoederlijke zwangerschap)

LH: Lutheiniserend hormoon, speelt een rol in de menstruatiecyclus (zorgt voor de eisprong)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen  

• Ik zoek nog GOndela , wie kan mij helpen 
    • Hoi Steffie,  Dat scheelt enorm als je een eigen donor hebt. Ik hoop ook voor je dat het nu raak zal zijn. In Düsseldorf doen ze behandelingen die ze hier niet doen zoals een embryo terugplaatsen bij 5 dagen. In Nederland doen ze het bij 3 dagen. De medicijnen zijn ook totaal anders als in Nederland. Heb hier al 3 ivf pogingen gehad en dat heeft niets opgeleverd. Ik wil er echt alles aan gedaan hebben om zwanger te worden. Ik ben bijna 43. Dus het is nu of nooit! Ik hoop dat ik in het weekend ongesteld word en komende week kan beginnen. De medicijnen heb ik al in huis.  
    • Hoi catlover  Wij hebben via de donor handig i.v.m. dat mijn vriend geen zaad heeft. Heb ook nog niet aan de hormonen gezeten en dat ga ik nu wel dus erg spannend allemaal. Hoop dat me laatste kans iui  raak zal zijn.   Waarom in Düsseldorf als ik vragen mag? En wanneer ga je beginnen in Düsseldorf?  Dankjewel  en jij ook heel veel succes!
    • Hallo Stefanie, Leuk dat je ook op het forum zit. Komt er wat leven in de brouwerij.  Je hebt al heel veel iui pogingen achter de rug. Hebben jullie een eigen donor of via de donorbank? Dat is een kostbare aangelegenheid namelijk.  Spannend dat je ook gaat beginnen met ivf. Ik ga zelf beginnen met ivf in Düsseldorf. Net als jij zie ik er ook wel tegenop vanwege de afstand.  Ik wens jullie heel veel succes en hoop dat het gauw lukt.  Hou ons op de hoogte hier! Groetjes,   Catlover  
    • Hee,   Weet niet of ik hier goed zit maar zie weinig berichten van de afgelopen dagen op deze forums.. Ik zal me even voorstellen ik ben Stephanie 24 jaar en wij zijn bijna 2 jaar bezig. We zijn nu nog bezig met iui  met donorzaad  aankomende  keer word onze 15e keer.. Heb 2 miskramen gehad. En ga na aankomende keer beginnen aan ivf. Ik vind het wel fijn om verhalen te lezen van vrouwen die met soort gelijke dingen bezig zijn. Heb zelf nog nooit iets geschreven op een site  maar misschien is dit wel fijn dus doe ik het nu gewoon!🤗. Ik kijk wel naar de ivf op ook i.v.m. mijn werk en ik 1 uur moet rijden naar het ziekenhuis telkens. Iedereen heel veel succes!   Groetjes
  • Topics

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden