Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hai,

Heather hier!

Ik lees al een poosje mee, maar vond het nu ook tijd om maar eens mee te kletsen!

In september beginnen we aan onze eerste ICSI behandeling ten behoeve van PGD, dat wil zeggen dat er een genetische afwijking wordt uitgesloten door middel van zogenaamde "embryoselectie"

Over 4,5 week is het tijd voor de eerste spuit, vind het wel spannend worden nu!

Vind dit een mooi forum waar veel ervaringen te lezen zijn en het is goed om te zien hoe jullie elkaar kunnen steunen...dus ik dacht ik kom me bij het clubje voegen!

Groetjes :bye:

Posted

Hoi Heather,

welkom hier, wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje, alleen ik ben afgelopen maandag begonnen met de deca en over 2 weken de gonal-f erbij. Voor ons is het ook de 1ste behandeling.

Veel plezier op dit forum!

x

Posted

Hee Krisje,

Wat grappig, ik tikte net in "jouw" topic, omdat het me idd al was opgevallen dat we in hetzelfde schuitje zitten, alleen jij net ff wat eerder!

Ben heel benieuwd hoe het ons zal vergaan!

x Heather

Posted

Hey Heather,

Wat fijn om te lezen dat er nog iemand is die ook een pgd behandeling ondergaat. Wij gaan ook aan pgd beginnen ivm een erfelijke ziekte van mijn vriend. Hoe ervaar jij het tot nu toe?

Wij zijn echt nog aan een begin stadium want we moeten het eerste gesprek in ons eigen ziekenhuis nog krijgen. Zit jij nu ook in Maastricht?

Groetjes Roxanne

Posted
Hey Heather,

Wat fijn om te lezen dat er nog iemand is die ook een pgd behandeling ondergaat. Wij gaan ook aan pgd beginnen ivm een erfelijke ziekte van mijn vriend. Hoe ervaar jij het tot nu toe?

Wij zijn echt nog aan een begin stadium want we moeten het eerste gesprek in ons eigen ziekenhuis nog krijgen. Zit jij nu ook in Maastricht?

Groetjes Roxanne

Hey Roxanne,

Jij ook welkom hier!

Het verbaasde me idd dat ik hier nog geen mensen had gevonden die een pgd behandeling krijgen!

We zijn voor de intake in Maastricht geweest, het hele icsi-gebeuren zal plaatsvinden in utrecht, dat scheelt een hoop gereis!

Maastricht heeft een samenwerking met Utrecht en Groningen, dus in die ziekenhuizen kun je terecht voor de icsi.

Zijn jullie al wel in Maastricht geweest? Ik vind het wel spannend allemaal hoor, zeker nu het zo dichtbij komt! Ruim een jaar geleden hebben we ons aangemeld, het wachten duurt het langst!!'

Jullie ook succes en vind het leuk om te lezen hoe het jullie vergaat!

Groetjes Heather

Posted

Hoi Heather

Mijn vriend wordt behandeld voor zijn ziekte in Leiden dus we hebben contact opgenomen met zijn behandelend arts die ons door heeft verwezen naar de afdeling klinitische genetica, die gaan ons dan eerst vertellen wat de verschillende mogelijkheden zijn maar die weten we ondertussen wel. Dus het zal nog wel even duren voordat we dan het eerste intake gesprek hebben in Maastricht. Wij zullen dan ook de behandeling voortzetten in Utrecht want dat scheelt inderdaad een hoop reistijd. Moesten jullie veel verschillende onderzoeken dan alvorens jullie van start gaan? En wat voor erfelijke ziekte speelt er bij jullie? Als je dat wilt vertellen natuurlijk? Weet jij het verschil tussen een ivf behandeling en een icsi? Ik ging er namelijk altijd van uit dat het een ivf traject zou worden. En hebben jullie het ook een keer op de "normale" manier geprobeerd?

Groetjes Roxanne

• 2 weeks later...
Posted

Hai Roxanne,

We waren een weekje kamperen, vandaar dat het zo lang duurde!!

Wij moesten niet heel veel onderzoeken doen, wij zijn beiden gelukkig niet ziek en/of verminderd vruchtbaar.

Mijn man is drager van het BRCA2-gen, het gen voor erfelijke borstkanker.

Voor een man heeft het gelukkig niet veel consequenties om drager te zijn, maar voor vrouwen ligt dat heel anders..

Na lang wikken en wegen hebben we besloten om voor PGD te gaan, we weten sinds 2006 dat hij drager is.

Ik heb vorig jaar zelf contact opgenomen met Maastricht om op de lijst te komen, als ik me goed herinner was dat in juni en mochten we begin augustus komen voor de eerste afspraak.

Het enige wat ze daar toen hebben gedaan is bloed afnemen voor genetisch onderzoek, de rest (zaadonderzoek, gyneacologische screening, virusscreening) is in utrecht gedaan afgelopen november.

Toen begon het wachten op de PGD-test. Onze ouders moesten bloed laten afnemen en dat mocht volgens hun planning in januari.

In juni kregen we bericht dat de test klaar was en dat utrecht ons "binnenkort" zou inplannen, dat duurde voor mijn gevoel nog heel lang...nu is het over 3 weken zover en mag ik mn eerste spuit zetten.

Ik kan alleen maar keihard hopen dat het lukt, we wachten al zo lang!!

Zijn jullie inmiddels al bij de klinisch geneticus geweest?

En als het wachten te lang duurt, lekker brutaal zijn en zelf contact opnemen met Maastricht, het traject duurt toch al zo lang!!

Groetjes Heather

Posted

Hoi Heather,

Zit er toch nog een jaar tussen, tussen het eerste telefoontje en de spuit. Wij zijn ondertussen nog steeds niet bij de klinisch genteicus geweest dus denk dat ik inderdaad zelf maar eens contact op ga nemen. Mijn vriend moet in september toch al 2 keer naar het ziekenhuis dus kan 1 van de 2 keer meteen wel een combi worden.

Wel echt super spannend dat jullie mogen gaan beginnen. Werd er nog wat verteld over de eventuele percentages.

En mocht het niet lukken zouden jullie dan overwegen om op de normale manier kindjes te krijgen?

Groetjes

Posted

Hi Heather,

Hier ook ICSI/PGD 'patiënt'. Wij zijn echter in het LUMC te Leiden geweest en in het UZ Brussel. Ik wil zelf nl. niet weten of ik drager ben van het huntingtongen. Vandaar dat PGD in Nederland niet mag. Ik had je hele verhaal vorige keer ff gemist. Wij hebben vanaf afspraak 1 "maar" 9 maanden hoeven te wachten voor we mochten beginnen en inmiddels ben ik na poging 1 al bijna 9 weken zwanger van ons eerste kindje.

Achteraf vind ik de 9 maanden wachten zo meevallen ten opzichte van het wachten tijdens de behandeling. Dan is wachten dus echt slopend, ondanks dat zowel mijn vriend en ik geen vruchtbaarheidsproblemen hebben. Eerst kijken hoeveel eitjes er gaan groeien, dan afwachten hoeveel er bevrucht zijn, dan afwachten hoeveel er na de PGD over zijn en dan hoeveel er teruggeplaatst kunnen worden en dan het ergste, 2 weken wachten op de positieve test... Het is het allemaal waard, dat zeker, maar het is mentaal wel zwaar.

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en ik vind het wel heel goed dat er hier ook over PGD gepraat wordt, want ik kon er zelf echt veel te weinig over vinden op internet vond ik.

Groetjes,

_NIKKI_

Posted

hey roxanne en nikki,

verbazingwekkend inderdaad hoe weinig er op internet is te vinden over pgd...dat viel mij ook best tegen!

wel fijn dat er hier dus meer zijn die met dit bijltje hakken.

vind het ook hoopgevend om te lezen dat het bij jullie in 1x gelukt is nikki!!

gefeliciteerd met je zwangerschap!

dat vind ik wel het moeilijkste aan pgd, wat als het niet lukt?

ik moet daar voorlopig nog maar even niet aan denken... mijn gevoel zou zijn, dan wel gewoon proberen omdat je dan later toch aan je kind kan uitleggen dat je er wel alles aan gedaan hebt, mijn zegt nu heel rationeel als het niet lukt dan hebben we pech... maar ik denk dat je daar pas echt over kan beslissen als je op dat punt staat

wat betreft percentages; die liggen nog iets lager dan "gewone" icsi en ivf omdat er embryo's afvallen.

wat ze ons verteld hebben is voor de start van een poging is de kans 15-20% na terugplaatsing 33% ... getallen waar je dus echt niks aan hebt...

bedankt voor jullie berichtjes!

Roxanne, gewoon aktie ondernemen hoor!

En Nikki, nogmaals geniet er van en fijn om te horen dat het ook in 1x lukken kan!

Liefs Heather

Posted

Hallo

Ik heb mijn eerste afspraak met het ziekenhuis gemaakt. Had zelf maar gebeld naar Leiden en toen konden ze niks vinden. Was blijkbaar iets fouts gegaan dus blij dat ik zelf heb gebeld. Ga nu 24 sept. heen.

Ben benieuwd. Waarschijnlijk nemen ze dan al meteen bloed af voor het chromosomenonderzoek, dat stond in ieder geval in de folder die was bijgesloten.

Ik ben benieuwd!

Groetjes Roxanne