Jump to content

Eerste keer IVF in AZM

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik hier ook steun zal vinden als ik vragen heb. Mijn man en ik zijn sinds 1 jaar bezig om zwanger te raken maar doordat zijn zaad aantallen :sign19: dusdanig laag zijn is de kans nihil dat we via de gewone weg zwanger zullen raken.

We zijn in behandeling in Maastricht en ik moet zeggen dat het personeel erg vriendelijk en behulpzaam is.

Vandaag heb ik de 2e spuit decapeptyl gezet en ik moet zeggen dat de zenuwen echt door mijn lijf gieren als ik dit doe, maar voor de rest valt het mee. Nou, zei de dokter in het AZM dat er bijwerkingen kunnen zijn zoals overgangsverschijnselen en een andere stemming, maar ik merk hier nu nog niks van. Heeft hier iemand ervaring mee? En wanneer merk je hier iets van of is het zo dat als ik er nu na 2 dagen niks van merk dat ik dan ook helemaal geen bijwerkingen hoef te krijgen?

13 oktober moet ik terug en 14 oktober met de Puregon beginnen. Dan op 21 en 23 oktober terug voor een echo en hopelijk in de herfstvakantie de punctie en terugplaatsing. Nou, zie ik ontzettend op tegen deze Punctie :unsure:, omdat je toch de meest vreselijke en pijnlijke horror :cry2: verhalen leest, maar wat moet ik mij hierbij voorstellen? Hoe ervaren jullie dit?

Ik zou het erg prettig vinden om in contact te komen met mensen die ook in het AZM behandeld worden en hiermee bezig zijn, want soms voel je je gewoon heel onzeker over hetgene wat allemaal op je af gaat komen.

Ik wens jullie in ieder geval allemaal heel veel succes en doorzettingsvermogen toe.

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hoi Juulke,

Mijn man en ik zijn vandaag voor het eerste gesprek geweest in Maastricht bij dr Nelissen, een hele leuke dokter vind ik. Wel fijn om met andere mensen die ook in Maastricht lopen de ervaringen te delen.

Sinds een dikke 3 weken ben ik aan de pil, zodat we als er plek was meteen zouden kunnen beginnen. Eind van de maand ga ik dus beginnen met de Decapeptyl spuiten. Ben ook eens benieuwd of ik er bijwerkingen van ga krijgen, denk dat dat heel verschillend is per persoon. 2-11 moet ik dan voor de eerst echo. Daar krijg ik dan te horen wanneer ik meot starten met Puregon. De week erna moet ik om de dag voor een follikel meting gaan. Een heel geregel nog dadelijk met mijn werk. Hoe hoog is jou Puregon dosering? Ik zelf zie ook een beetje tegen de bolletjes op, jakkes en natuurlijk de punctie.

Het afgelopen 1 1/2 jaar hebben wij al 12x IUI gehad, dus ben wel spuiten zetten, echo's en de IUI (is ongeveer hetzelfde als de terugplaatsing) gewend. Heb jij hiervoor ook nog andere behandelingen gehad?

Veel sterkte, we houden elkaar op de hoogte.

Groetjes Linda

Posted

Hoi,

Niet iedereen heeft bijverschijnselen. Ik had van de Deca geen bijverschijnselen. Alleen met het stimuleren hormoon had ik het gevoel dat ik een zeeolifant werd en was mijn bed mijn grootste vriend....

Heel veel succes!!!

Karin

Posted

Hoi Linda,

Inderdaad leuk om met mensen te praten die hetzelfde gaan meemaken en ook in het AZM in behandeling zijn.

Dr. Nelissen hebben wij inderdaad de eerste keer gehad met het kennismakingsgesprek, een erg leuke dokter ja. Maar de anderen die er rondlopen zijn ook erg leuk en behulpzaam en heel geduldig.

Dit wordt onze allereerste keer IVF, van te voren hebben wij niks mogen doen helaas omdat mijn man's zaadkwaliteit en hoeveelheid erg minimaal is. Hij heeft namelijk een hersteloperatie laten doen na zijn sterelsatie en hij is een aantal jaartjes ouder als mij vandaar dat wij meteen in aanmerking kwamen voor IVF.

Wij vinden het natuurlijk erg spannend allemaal en ik heb natuurlijk veel hoop, maar ik ben ook wel een beetje huiverig voor de 'klap' als het niet zo zou mogen zijn. Je wilt tenslotte graag mamma worden.

Mijn laatste pil moet ik a.s. zondag slikken en ik ben nu 2 dagen aan het spuiten. Ik moet zeggen dat dit wel goed gaat. De hoeveelheid Puregon lag mooi in het midden zei de arts en is 150. Ik heb in ieder geval al alles in huis.

2 weken geleden gingen we voor het eerste 'echte' gesprek voordat je de mallemolen in duikt en omdat ik al met de pil bezig was kon de punctie al in week 42 ipv week 45, omdat er iemand uitgevallen was, dus dat was een super meevaller en een geweldig gevoel moet ik zeggen. Hadden we niet verwacht in ieder geval, ik zal voor je duimen dat jullie ook zo een meevaller krijgen.

Over die bolletjes die je vaginaal moet inbrengen daar heb ik geen problemen mee, je moet maar denken, als je tampons kunt inbrengen is dat het makkelijkste wat je doen moet.

Ik vind het in ieder geval erg leuk als we onze ervaringen uitwisselen.

Veel succes.

Posted

Hallo Karin,

Bedankt voor je reactie. Ik ben in ieder geval blij dat ik nog geen last van bijwerkingen heb van de medicijnen. Van dat stimulatie hormoon ben je toen ook bijgekomen qua gewicht? Of valt dat nogal mee? Want ik zat op het randje van mijn gewicht en moet oppassen met bijkomen vertelden ze mij in het ziekenhuis.

En hoe heet dat hormoon? Is dat Puregon?

Groetjes.

Posted

Hoi Juulke,

Ik kreeg eerst Gonal-F en nu Menopur. Ik ben ongeveer 2 kilo aangekomen. Die kilo's gaan er ook weer af hoor!

Groetjes, Karin

Posted

Hoi Dames,

Wij zijn ook in het AZM. Wij hebben onze 1e poging daar gehad. We zouden eigenlijk al begonnen zijn met poging 2 maar die is helaas uitgesteld. Dus Juulke misschien heb je mijn plekje wel gehad ;-). Wij mogen van de afdeling waarschijnlijk pas begin 2010 starten. Maar als er verder niks raars gebeurd ben je daar prima geholpen. De dokters zijn over het algemeen heel aardig idd.

Succes allemaal dames!

P.S.: Hoe laat was je gister in het AZM Linda..??

Posted

hallo .

ik ben ook in behandeling in het AZM ik heb al twee pogingen ICSI gehad allebij niet zwanger maar van de tweede keer wel 3 embrio`s in de vriezer op 29-9 hebben ze 2 terug geplaatst ik mag op 20-10 testen .wij zijn nu bijna 4 jaar bezig met zwanger worden .

en ja de puncie is pijnlijk maar je wordt goed verdooft zodra je weer op de kamer bent ben je het weer vergeten . ik moet zeggen van de bijwerkingen heb ik geen last gehad ik heb een vorm van reuma kan je zeggen ik heb me lang niet meer zo goed gevoelt als tijdens het spuiten . laat het op jullie af komen dan komt het wel goed . waar woonen jullie in maastricht ?

leuk om een stukje azm maastricht te zien zijn we nog nauwer bij elkaar betrokken dan het hier op het form al is hier krijg je van iedreen best veel steun .. thx allemaal hier voor

hoop juliie eens te zien in het azm ...

groetjes cindy

Posted

Hoi Allemaal,

Goed om te horen dat jullie positieve ervaring hebben met het AZM, in ieder geval zijn de dokters en verpleegkundignen aardig en behulpzaam.

Hanneke mijn man en ik waren vrijdag van 12:50 tot ongeveer 15:00 in het ziekenhuis. Was jij toen ook daar? Spijtig dat jullie moeten wachten tot begin 2010.

Groetjes Linda

Posted

hoi allemaal!

IVF is niet helemaal het forum voor mij, we zijn nl bezig met ICSI, maar wel in het AZM. Wij hebben afgelopen vrijdag TP gehad van twee embryo's. Heel erg spannend nu!

Juulke: ik vond alles ook erg spannend, maar het is me enorm meegevallen! Het spuiten is gek, maar natuurlijk niet echt pijnlijk ofzo. Mijn bijwerkingen van Deca waren vooral moeheid, maar ach: lekker slapen is niet verkeerd ;-)

De punctie was niet fijn, maar inderdaad, als je op de uitslaapkamer bent is de ergeste pijn alweer weg.

Ik heb veel gelezen op dit forum en daardoor zag ik soms erg op tegen bepaalde onderdelen van de IVF (mn de punctie), maar het is me allemaal echt meegevallen!

Veel succes!

IVFSH

Posted

Hi ivfsh,

Spannende dat je al een tp hebt gehad, maar ik dacht dat ze in maastricht maar een embryo terugplaatsten?/

Mag ik vragen waarom jij er twee had teruggeplaatst?

Ik zit namelijk heel erg te twijfelen tussn het azm en het azu ziekenhuis.

Ik wil natuurlijk net als iedereen een zo groot mogelijke slagingskans.

groetjes Chantal

Voor alle andere dames in het AZM, heel veel succes

Posted

Hallo iedereen,

Ook wij hebbe in juni van dit jaar een ICSI behandeling in het AZM gehad. Helaas bleek op 11 september bij de tweede echo dat het hartje niet meer klopte. Heel verdrietig, we dachten dat het zo goed ging, maar helaas liet het geluk ons in de steek.

Ik ben erg tevreden over de benadering in ht AZM. Inderdaad, de artsen zijn heel vriendelijk en ik vind dat er goede informatie wordt verstrekt over alles wat er gaat gebeuren. Momenteel zijn wij in afwachting tot onze eerste cryo terugplaatsing. Het blijft allemaal zo spannend!

Ik wens jullie allemaal heel veel succes met de behandeling!!

Veel liefs,

Nise

Posted

Hallo Jolanda, heb jij wel een schema mee naar huis gekregen hoe alles vanaf nu verder loopt? Of krijg je bij de echo te horen wat de volgende stap is.

Heb je hiervoor andere pogingen gehad? Hoe gaat het tot nu toe. Ikzelf kan niet wachten om te gaan beginnen met spuiten. De tijd gaat snel, maar tijdense deze behandelingen helaas niet.

Nise, wat spijtig dat het hartje niet meer kloptje. Dat zal een zware tegenslag zijn geweest voor jullie. Wanneer weet je of je kan beginnen met de cryo? Hoeveel cryo's hadden jullie?

Ivfsh, hoe gaat het met jou en het wachten? Hopelijk heb je veel afleiding de komende tijd. Wanneer kan/mag je testen?

Veel succes iedereen.

Groetjes Linda

Posted

Hai Linda,

Inderdaad een zware tegenslag. Wel houden we goede hoop dat een volgnde poging wel zal lukken, aangezien de ICSI behandeling in principe geslaagd was. De miskraam die heeft plaatsgevonden lijkt hier min of meer los van te staan en had eenieder kunnen overkomen, met of zonder vruchtbaarheidsbehandeling.

Wij hadden twee cryo's, echter in een rietje ingevroren wat dus goed is voor een cryobehandeling. Ik moet nu wachten tot ik weer een natuurlijke menstruatie krijg en mag dan starten met de cryobehandeling. Hopelijk laat die menstruatie dus niet te lang op zich wachten....

Spannend voor jullie trouwens zeg, de eerst IVF behandeling!!! Zelf heb ik de hormoonbehandeling goed kunnen verdragen. Buiten moeheid heb ik eigenlijk geen klachten gehad. Hoop dat het voor jou ook meevalt... Ook de punctie vond ik goed te doen. Er zijn natuurlijk leukere dingen, maar goed, je weet waarvoor je het doet hè?

Succes!!!!!

Liefs,

Nise

Posted

Hi!

Ben ik weer, duurde even..... Nog steeds braaf aan het wachten, as vrijdag mogen we testen. Zo spannend!

Tja, twee embryo's terug geplaatst: ik was er ook erg van geschrokken, omdat dat toch aangeeft dat de kwaliteit dan niet zo goed is geweest.

Daarna toch nog een positief bericht gehad: er zijn 3 embryo's ingevroren van de 7 die over waren. Blijkbaar hebben onze embryo's tussen dag 2 en dag 3 een eindspurt gemaakt :-)

Ik blijf duimen voor ons allemaal!

X

Posted

ivfsh wat goed dat jullie nog 3 cryo's overhebben. Worden ze apart of samen ingevroren. We gaan heel hard voor je duimen dat je deze nier nodig zult hebben!

Blijf goed zitten op het bankje en op naar een positieve test a.s. vrijdag.

Groetjes Linda

Posted

Hoi Linda,

Ik weet eigenlijk niet of ze ze apart hebben ingevroren. De dokter zei destijds dat ze embryo's apart invriezen, maar ik heb op deze site ook wel al gelezen dat het AZM wel soms 2 embryo's per rietje invriest... Ik zal het zal het ze eens vragen als ik ze bel voor de uitslag (vrijdag testen!).

Ben jij ' klaar' voor de start van je IVF? Mij is het allemaal echt wel meegevallen. Ik hoop dat dat voor jou ook zal gelden!

Groetjes!

Posted

Hi Ivfsh,

Hopelijk heb je een goede uitslag gekregen, ik duim voor je!

Nise heel veel sterkte met deze tegenslag! ik vind het erg rot voor jullie.

Liefs Chantal

Posted

Hallo Dames,

sorry dat ik zolang niks he laten horen, maar ik had even de fut niet om te kijken en te reageren. Druk, druk, druk.

Ik ben gisteren terug geweest naar het AZM voor mijn eerste echo tijdens het Puregon spuiten en toen vertelde de arts dat ze 10 follikels zag en dat de grootste al 17 mm was. Ze vertelde ook dat als de follikels 24mm of groter zouden zijn dat ze dan overrijp zijn en ze deze niet kunnen gebruiken en de poging afbreken. Morgen moet ik terug om 15.10 uur en ik ben natuurlijk zenuwachtig dat ze te hard groeien. Dus ik hoop maar het beste ervan.

De arts vertelde wel dat ik er rekening mee moet houden dat ik waarschijnlijk morgen te horen krijg dat maandag a.s. de punctie zal zijn. Ik hoop het.

Ik zie er idd wel tegenop, maar ik ben jullie wel dankbaar dat jullie zo openhartig zijn en vertellen dat het wel meevalt. Het is toch het grote onbekende wat mij onzeker maakt.

En ja, een muziekje op de gang tijdens het wachten zou wel schelen, een week geleden voordat ik met de puregon zou beginnen liep alles uit en heb ik 1,5 uur zitten wachten op de gang, mijn man was niet mee en dan kun je je behoorlijk alleen voelen zeker als er alleen maar stellen zitten.

Ik heb op dit moment trouwens geen last van alle medicijnen, vind alleen het spuiten niet prettig, omdat ze hier in de apotheek geen toedieningssetjes hadden bij de puregon. Heel raar natuurlijk, dus hebben ze mij 2 ml spuiten gegeven en naaldjes die 1 cm langer zijn dan in het setje. De 2ml spuiten gaan heel stroef waardoor ik veel kracht moet zetten en met de andere hand het naaldje moet tegenhouden. Erg vervelend, maar goed ik heb het er voor over.

Op dit moment moet ik wel zeggen dat ik last van druk in mijn buik heb, maar dat schijnt normaal te zijn omdat de follikels al groot zijn en met z'n 10-en.

Ik duim in ieder geval voor jullie en dat we maar met zijn allen snel zwanger zullen zijn.

Groetjes.

Posted

Hoi Juulke, Wat goed dat je al zo veel grote follikels hebt. Ik ga ook voor zo'n oogst, maar zo ver ben ik nog niet. Wel spannend wat de echo morgen laat zien. Ik duim mee dat je a.s. maandag de punctie hebt. Veel succes.

Groetjes Linda

Posted

hee juulke! Spannend! Mooi hoor, 10 stuks, heel goed aantal denk ik: voldoende om misschien nog iets in de vriezer te leggen en geen overstimulatie.

Succes!!

Posted

zo juulke

wat snel zeg. hoeveel eenheden spuit je nu?

ben benieuwd wat het beeld vandaag zegt dan!

en al maandag de punctie, wauw.

zet hem op

Posted

Inmiddels 1 week bezig met de Puregon, vandaag mn eerste terugkom echo gehad. 7 follikels. Ik had even geen idee wat "normaal" is maar de gyn vond het er allemaal heel mooi uitzien van binnen. Moest er eigenlijk wel om lachen, hoevaak krijg je dat tenslotte te horen. In verband met leeftijd, hormonen, toestanden en de eenheden die ik spuit zou dit een normaal aantal follikels in ieder geval zijn (ik spuit de maximale hoeveelheid).

Moet zeggen dat de Puregon spuiten me ook tegen beginnen te vallen, het zijn gewoon krengen van spuiten, plus dat je nogal wat inspuit (twee eenheden en die decapeptyl nog). Bijwerkingen? Ach, af en toe wat afvliegers (vooral smorgens), inderdaad een gevoel of dat de grootste schotel bij de griek op gehad heb, zo vol. En moeeeeeeee, dat is eigenlijk het enige wat me echt tegenzit. Smorgens opstaan en kapot moe zijn nog, smiddags naar het bed lonken en na het avondeten ben ik echt op.

Vrijdag terug voor de tweede echo, men ging uit van punctie op maandag of woensdag maar hoogstwaarschijnlijk woensdag. Fingers crossed nu dus....

Posted
Inmiddels 1 week bezig met de Puregon, vandaag mn eerste terugkom echo gehad. 7 follikels. Ik had even geen idee wat "normaal" is maar de gyn vond het er allemaal heel mooi uitzien van binnen. Moest er eigenlijk wel om lachen, hoevaak krijg je dat tenslotte te horen. In verband met leeftijd, hormonen, toestanden en de eenheden die ik spuit zou dit een normaal aantal follikels in ieder geval zijn (ik spuit de maximale hoeveelheid).

Moet zeggen dat de Puregon spuiten me ook tegen beginnen te vallen, het zijn gewoon krengen van spuiten, plus dat je nogal wat inspuit (twee eenheden en die decapeptyl nog). Bijwerkingen? Ach, af en toe wat afvliegers (vooral smorgens), inderdaad een gevoel of dat de grootste schotel bij de griek op gehad heb, zo vol. En moeeeeeeee, dat is eigenlijk het enige wat me echt tegenzit. Smorgens opstaan en kapot moe zijn nog, smiddags naar het bed lonken en na het avondeten ben ik echt op.

Vrijdag terug voor de tweede echo, men ging uit van punctie op maandag of woensdag maar hoogstwaarschijnlijk woensdag. Fingers crossed nu dus....

Hallo 'vruchtbare ivf' dames,

Afgelopen maandag heb ik inderdaad de punctie gehad en ik moet zeggen dat ik stikte van de zenuwen, maar die verdoving in de bil nam in één klap alles weg, HEERLIJK spul! De punctie viel inderdaad heeeeel erg mee, dus geen nood, goed ontspannen helpt natuurlijk ook. Ze hebben 16 eicellen eruit gehaald en het zaad van manlief was gelukkig goed genoeg. Alleen vanaf de punctie voel ik me erg wazig, ik ben nu bezig met die bolletjes die je vaginaal moet inbrengen en volgens mij heb ik daar de nodige bijwerkingen van; misselijkheid, duizeligheid, buikpijn. Dit kon wel voorkomen zei de arts afgelopen woensdag bij de terugplaatsing. Ze hebben trouwens 2 eicellen teruggeplaatst en we krijgen bericht op ze de andere 4 bevruchte eicellen kunnen invriezen. (dus van de 16 waren er nog 6 over, blij dat ik er zoveel had dus).

Ze hebben bij mij 2 eicellen teruggeplaatst omdat het zaad van mijn man erg onder de maat is en we eigenlijk bij 1 eicel maar de helft kans zouden hebben dan gebruikelijk was en dus zijn we ermee ingestemd om er 2 terug te zetten. Spannend dus.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik op dit moment erg onzeker ben, ik lig al 2 dagen op de bank, mijn buik doet nog steeds pijn (van de punctie? omdat mijn buik dinsdag ook blauwe plekken begon te laten zien). Ik heb het best warm en ben nog steeds duizelig, soms zelfs misselijk. Ik hoop echt dat het gaat lukken natuurlijk, maar dat hopen we allemaal. Mijn man begint trouwens ziek te worden, dus dat vind ik ook niet zo een geweldig iets. Wa doen jullie hiermee of overdrijf ik nu heel erg?!

Op 11 november om 11.30 uur moet ik dan mijn urinepotje inleveren en zullen we weten of het gelukt is. Ik ben gewoon ontzettend bang voor een negatieve uitslag, hoe ik hiermee om moet gaan en dat ik nog steeds buikpijn heb maakt mij ook erg onzeker.

Oh ja, ik was wel blij na de terugplaatsing dat ik mocht gaan plassen, ooohhhh...ik zat op de gang om 11.00 u en om 11.15 uur hadden we de afspraak, maar ik kan je zeggen dat ik bijna in de gang op de stoel geplast had. Wat een gevoel is dat zeg, pffff...

Groetjes dames.