Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hey meiden,

Even hier een vraagje van mijn kant.

Onze zoon Dion is vandaag 10 daagjes oud en ik geef hem al vanaf het begin borstvoeding.

De kraamverzorgende vertelde ons dat hij minimaal 6 keer per dag moet drinken. Nu komt hij daar wel aan en is het per dag verschillend. De ene keer 11x per dag, de andere dag 7x. Zodra hij na 2 uur ligt te happen en te smakken geef ik hem eten.........

Ook vertelde ze ons dat er nu, na een week, 4 uur tussen mag zitten en 1x per dag 6 uur.

Dit is nu ook verschillend, soms komt ie na 2,5 uur weer en soms slaapt ie 6 uur door in de nacht.

Ik leg hem aan, laat hem boeren, verschonen en nog een keer aanleggen. De ene keer valt hij daarna in slaap, de andere keer is hij klaarwakker.

Afgelopen vrijdag, na 1 week, zat hij alweer op de 3900 gr. terwijl de verzorgende ons vertelde dat baby's er minimaal 2 weken over doen om terug te zijn om hun geboortegewicht.

Maakte jullie de kleine wakker om de 4 uur of bij slapen laten slapen? en hoe was jullie patroon? Eten, verschonen, eten? Of anders??

Hoe hebben jullie dit gedaan? Is het niet wat lang om er 6 uur tussen te laten en zijn 6 voedingen per dag niet een beetje weinig?

Het maakt me best onzeker, ben bang dat hij te weinig krijgt of gaat afvallen of zo....

Hoop jullie verhalen en adviezen te mogen lezen..............

xxx van Daan

Posted

Daan, goede vraag!

Ik wil straks ook borsvoeding gaan geven en vind het ook allemaal best spannend.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Liefs,

Vanessa

Posted

Hey hey,

Met Jamillah deed ik het als volgt:

Ik voedde haar als ze honger had, niet eerder en niet later. We hebben haar nooit wakker gemaakt daarvoor. Wel hebben we het wel eens uitgesteld omdat ze een uurtje later alweer wilde. Als ze honger had, dan verschoonde we haar eerst en dan legde ik eerste de ene kant aan, dan een boertje en dan als "toetje" nog even de andere kant. Uiteraard dan nog even kroelen, en dan weer terug om te slapen.

Jamillah zat overigens alleen de eerste dag even onder haar geboortegewicht, en toen we het ziekenhuis uitkwamen zat ze er al (een heel klein beetje) boven. Alleen maar een teken dat alles goed gaat!

Het belangrijkste van de BV vond ik dat je moet doen wat voor jezelf en de kleine goed voelt. Ik denk niet dat iemand daar een vaste regel voor kan maken.

Heel veel succes, maar zo te horen gaat het prima!

Liefs Diana

Posted

Hoi Daan,

Bij zowel Rick als Maaike heb ik borstvoeding gegeven en het advies van mijn kraamverzorgende was "niet wakker maken, als ze honger hebben, komen ze vanzelf wel".

Als jouw zoon nu al op geboortegewicht zit, dan is dat toch goed. Er staat helemaal geen termijn voor. De een is wel eens wat sneller dan de ander. Maaike zat ook zo weer op haar geboortegewicht (ik geloof met 1 week). Ik zou me niet zo druk maken hierover.

En mijn patroon was eigenlijk eten, verschonen en nog een keer eten, tenzij de luier helemaal vol was, dan ging ik eerst verschonen. Je vindt op een gegeven ogenblik zelf een ritme.

Hou er wel rekening mee, dat als hij een week of 6 is, dat je dan een regeldag krijgt. Dit houdt in dat hij dan om de +/- 2 uur eten wilt. Gewoon aanleggen en laten eten. De samenstelling van je borstvoeding gaat dan veranderen. Na een paar weken heb je weer zo'n regeldag. Dit is heel normaal.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Groetjes,

Sandy

Posted

Hoi Daan,

Wat goed dat je borstvoeding geeft en dat het lukt! Mijn ervaring met bv is eigenlijk het tegenovergestelde. Isis dronk toen ze nog zo klein was wel tien keer op een dag. Terug kijkend weet ik nu dat ik haar iets later weer had aan moeten leggen. Maar ach ja, ervaring maakt wijs.....

Ik vind zes uur geen voeding, persoonlijk, erg lang. Maar jouw zoon laat zelf wel horen wanneer hij honger heeft! Dion drinkt misschien niet vaak, maar als hij drinkt krijgt hij genoeg binnen, lijkt mij zo. Slapende baby's wakker maken ben ik dan ook geen voorstander van. En als hij goed groeit, dan is er niets aan de hand! Je kunt op het consultatiebureau, als je onzeker bent, naar het weeguurtje.

Succes met het vinden van jouw weg in de wondere wereld van de borstvoeding. Hahaha. Ik mis die tijd soms nog wel een beetje, hoor.....

Groetjes, Nora.

Posted

Oh ja, voor het voeden verschoonde ik altijd de luier!

Posted

Hey dames,

Zelf heb ik Tessa altijd op verzoek gevoed en me niet veel aangetrokken van het aantal voedingen per dag. Pas na een aantal weken (ik denk zes of zo) hield ik er minimaal 3 uur tussen, maar Dion is nog zo klein. Als er 's nachts een keer 6 uur tussen zit zou ik me geen zorgen maken en genieten van de nachtrust ;-) In ieder geval voeden meteen na het wakker worden is wel het beste, je baby heeft dan de meeste energie om goed te drinken. Enne... de zorgen bij borstvoeding zijn heel herkenbaar en heel normaal, maar niet nodig hoor!

Groeten,

Leeuwtje.

Posted

Ik heb net als Leeuwtje op verzoek gevoed. Ook Yinthe was binnen een paar dagen weer op haar geboortegewicht, net als Dion. Ze kwam stipt om de 3 uur en heeft dat heel lang volgehouden. Ook 's nachts. Maar als Dion lekker 6 uur achter elkaar wilt slapen, dan is dat volgens mij prima hoor. Hij krijgt dan overdag genoeg binnen, anders werd hij wel eerder wakker.

Ik heb me nooit zo bezig gehouden met aantal voedingen per dag. Soms waren het er 10, de andere dag 8 of 7... Met borstvoeding kan je nooit teveel geven, in tegenstelling tot de fles, dus vaak aanleggen is echt geen probleem. Als je kindje maar goed groeit, en dat doet hij zo te horen. En verder een tevreden babietje is.

Ik heb het niet zo op schema's, luister liever naar de behoeften van het kindje. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Je onzeker voelen hierover is heeeeel herkenbaar. Heb me ook vaak afgevraagd of ik wel genoeg voeding had, of dat het anders moest. Als je bevestiging wilt dat het goed gaat: lekker vaak naar het inloopspreekuur of weeguur van het CB gaan en je kleintje regelmatig laten wegen. Dan zie je dat hij mooi aankomt zoals het hoort. Geeft veel rust.

Succes!

Mariek

Posted

Lieve meiden,

Wat een reacties allemaal!

Ben blij dat jullie ook zo onzeker zijn geweest of nog zijn.

Vroeg het net nog aan mijn man, hoe lang kan een baby slapen...dion is denk ik vandaag 1 1/2 wakker geweest en ligt verder alleen maar te knorren hahaha

Ach, misschien dat ie me vannacht wakker houdt...

Thanx allemaal!

Jullie zijn schatten!

xxx

Posted

Haha precies, die kleine man van mij deed ook weinig anders dan slapen! Je mag trouwens ook op jouw verzoek voeden he.. wil je een keertje aan de wandel en weet je niet of hij onderweg honger gaat krijgen, gewoon van te voren aanleggen! Ook als je 's nachts wakker wordt van stuwing, gewoon aanleggen!

Verder lekker je gevoel volgen, niet op de klok kijken en geen voedingen tellen, die regelmaat komt vanzelf! Morris lag de eerste 6 weken soms wel 5 keer op een avond aan de borst (zo'n beetje de hele avond) dan nestelde ik me voor de TV en gaf er maar aan toe. In ene was dat over en zat er een keurig ritme in van om de 4 uur en 's nachts doorslapen!

Geniet ervan, na de eerste 6 weken wordt het echt leuk! en de periode is zo snel voorbij.. je leest het, we hebben allemaal nu al een beetje heimwee en we zijn net gestopt!

Liefs Pien

• 8 months later...
Posted

ik lees dat veel van jullie op verzoek gevoed hebben..

nou was dit iets wat ik ook wilde gaan doen..Alleen werd me dit sterk afgeraden door de kraamhulp..Je kind zou dan minder lang gaan slapen en veel vaker komen als de 3 uur die er tussen moet zitten.toch sta ik er wel voor open en zou het graag doen

vorige keer gaf ik FV en lag ik in het ziekenhuis.. ik moest toen ook om de 3 uur voeden en geen 10 min eerder..ik heb toen vaak een kwartier gezeten met een huilend kind en zelf ook in tranen.. maar ze bleven volhouden.. toen was ik 20 en wat wist ik er van.. deze keer pik ik dat echt niet!!

esther

Posted

Dat is heel slecht advies van de kraamhulp. Op verzoek voeden is echt aan te raden, al is het soms elk uur, of soms urem achtereen (clusteren). Bij hongersignalen gelijk de baby aanleggen (smakken, zoekende beweging met hoofd/mond, aan handje sabbelen). Goede voorbereiding kan je helpen zekerder te zijn, dus kijk eens op www.borstvoeding.com en www.borstvoedingsforum.nl. Ik geef mijn dochter inmiddels 10 maanden bv en had dit niet gered zonder beide fora. Mijn ervaring is dat er veel foute adviezen gegeven worden in het ziekenhuis, door de kraamhulp en het consultatiebureau. Als gevolg hiervan stoppen veel vrouwen voortijdig met bv helaas. Het komt nauwelijks voor dat vrouwen te weinig melk hebben of dat de melk niet voedzaam is. Vertrouw op je moederinstinct en laat je goed voorlichten door vakbekwame mensen. Goed van je om dit hier bespreekbaar te maken en....veel geluk straks met de kleine!!!

Posted

Ik kan me alleen maar hartgrondig bij abc aansluiten.. die fora zijn echt een bron van informatie en geven echt goede adviezen, heb ik ook veel aan gehad! Bij mijn oudste heb ik zo vaak met een huilende baby gezeten die achteraft gewoon honger had, en ik maar wachten tot de 3 uur om waren.. bij Morris heb ik volledig op verzoek gevoed en zat er na 6 weken een keurig natuurlijk ritme in van over dag om de 4 uur, 's avonds een keertje extra en 's nachts na 10 weke al niet meer!

Goed om je nu vast voor te bereiden, dan weet je wat je kunt verwachten..!

Liefs Pien

Posted

Ik heb ook altijd op verzoek gevoed en tijdens de eerste dagen ook wel eens wakker gemaakt. Omdat ons kindje te lang sliep en dan zijn bloedsuiker te laag werd en dat was toch ook niet de bedoeling. Hij had namelijk ook een laag gewicht. Ik ben in een hittegolf bevallen en soms zat ik elk uur te voeden...ik heb dat toen gewoon gedaan, had toch niets anders te doen in die hitte en ik kon me voorstellen dat zo'n kleintje er ook last van had. Een aantal dames om me heen zijn toen overgestapt op kunstvoeding omdat ze dachten dat ze te weinig voeding hadden...Dat vind ik dan persoonlijk wel jammer want uiteindelijk lag het daar niet aan. Zo gauw ik het idee had dat mijn kleintje wel meer uur zonder kon heb ik het mannetje lekker laten slapen.

Als ik twijfelde of hij wel genoeg gedronken had bood ik nog een borst aan. Soms draaide hij dan zelf zijn hoofd weg, later beet hij erin, haha, hij wist het beter dan ik! Of was de ene borst niet goed en dronk hij wel verder aan de andere borst. Haha, lachen hoor!!

Beide kinderen hebben/krijgen nu al (22 en)21 maanden de borst. (Gehad.)Ik ben echt een ervaringsdeskundige. Joy1

Posted

Ik heb na alle verhalen ook op de forums besloten op verzoek te gaan voeden..Ik wil het gewoon heel graag gaan proberen.. mijn idee is ook 6 maanden ongeveer maar we zullen zien hoever we gaan komen:)ik heb me inmiddels aangemeld voor een borstvoedingcurses van 2x en 2x terugkomen na de geboorte. dit ga ik doen in oktober

bedankt voor jullie antwoorden! het geeft me een zekerder gevoel..

esther

Guest Nienke79
Posted

Hoi meiden,

Leuk topic. Vooral nu onze kleine er is, haha.

Ik geef Julian ook borstvoeding. Hij is morgen 2 weken jong. Ik heb hem de eerste 3 dagen wel 's-nachts wakker gemaakt, maar dat was omdat hij door misselijkheid steeds alles uitspuugde en na 3 dagen meer dan 10% onder zijn geboortegewicht zat. Ook kon hij mijn (poezelige ;-)) tepel niet meer te pakken krijgen nadat ik stuwing kreeg en toen heb ik zelfs 2 dagen gekolft en dat in flesjes gegeven. Ook nu raakt hij gefrustreerd van mijn tepel, die hapt hij prima, maar meer ook niet. Dus krijgt hij nu al sinds dag 6 via tepelbeschermer en dat gaat prima. Uitstekend zelfs.

@Maatje, Julian komt ook de ene dag om de 2 uur en de andere om de 4 uur. Ik voed hem ook op verzoek (en hoop dan op een soort van regelmaat uiteindelijk, haha). Als de luiers van je kleine gewoon goed zijn. Gele spuitpoep en goede plasluiers, dan gaat het prima!

Lfs,

Nienke