Jump to content

Hoe op wachtlijst voor KID?

Recommended Posts

Posted

Helaas is onze icsi-poging met PGD vorig weekend beeindigd. Het heeft niet tot een goede innesteling mogen leiden, terwijl ik wel allerlei zwangerschapssignalen heb gevoeld. Onze vorige (normale) icsi-poging is na een positieve zwangerschapstest geeindigd in een zeer vroege miskraam. Na deze miskraam kregen wij pas de uitslag te horen van het chromosoomonderzoek.

Wij willen in ieder geval nog een volgende icsi-poging met PGD doen.

Ik ben ook al bezig van stel............... Ik heb begrepen dat de wachtlijst voor KID zeker 1 jaar is.

Weet iemand of het mogelijk is om hier alvast op te komen terwijl je nog in behandeling bent of gaat (in ons geval een volgende icsi-poging met PGD)?

Of kan je beter het vermelden van de behandeling achterwege laten bij bijv een intakegesprek?

Wij hebben interesse in het Medisch Centrum Kinderwens. Kan iemand mij meer vertellen hoe hier de procedure verloopt om op de wachtlijst voor KID te komen?

In afwachting van een reactie.

Groetjes Huanne

Posted

Huanne, wat verdrietig dat de ICSI-PGD poging niet tot een zwangerschap heeft geleid :sad:

Hadden jullie nog cryo's uit deze poging?

Ik hoop dat de volgende poging wel zal slagen meis.

Wij lopen bij het MCK voor een KID behandeling.

Toen wij de intake hadden was de wachtlijst ongeveer 9 maanden.

Na 4 maanden was de wachtlijst al opgelopen tot 13 maanden.

Hoelang het werkelijk duurt voordat je kan beginnen weten we nog niet, want we wachten nog altijd.

Maar de wachtlijsten lopen hard op helaas!

Ik ken een aantal mensen die nog met behandelingen bezig waren, maar zich al wel bij het MCK op de wachtlijst hebben laten plaatsen.

Maar dit was allemaal al wel in 2008/begin 2009.

Of het nu nog lukt ivm de stijgende wachtlijsten weet ik niet.

Behandelingen verzwijgen moet je niet doen en kan trouwens ook niet.

Ze vragen je gegevens op, dus het komt toch wel uit.

Ik neem aan dat de chromosomenfout bij je man zit?

(oei, dat klinkt heel negatief zo, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet)

Is bij jou verder alles in orde?

Ik zal even zeggen hoe het tot nu toe bij ons is gegaan bij het MCK.

Op 9 februari hebben we de intake gehad.

Een lang gesprek met veel vragen aan ons en uitleg van hun kant.

Hierna heb ik bloed moeten prikken op ziektes, bloedgroep en dat soort dingen.

Ook heb ik een inwendige echo gehad om te zien of alles in orde was.

En nog een keer bloed wezen prikken om te zien of ik een (goede) eisprong heb.

Toen hebben we een gesprek gehad met de psychologe van het MCK.

Dit is verplicht.

Ze kijken dan of je echt weet waar je aan begint en hoe je over bepaalde dingen denkt (geheimhouding of openheid, dat soort grote vragen)

En als laatste hebben wij een gesprek gehad waarin we het donorformulier hebben ingevuld en de laatste vragen hebben kunnen stellen en nog wat uitleg hebben gehad.

Sindsdien is het wachten, wachten en nog eens wachten!

Dit is in het kort hoe het bij ons tot nu toe is verlopen bij het MCK.

Hoop dat je er iets aan hebt.

En als je vragen hebt roep je maar!

Liefs Dreamer

Posted

Hoi Dreamer,

Bedankt voor je uitgebreide reactie over de aanvraagprocedure voor KID.

Wij hebben geen cryo's uit deze poging. Bij PGD mag je al blij zijn als je uit een icsi-poging een niet-aangedane embryo krijgt (1 zonder afwijking van het foute chromosoompatroon en/of dragerschap van de afwijking). Bij PGD gebeurt het maar zelden dat je cryo's hebt. De afgelopen poging waren er bij ons 4 embryo's ontstaan, waarvan er maar 1 niet aangedaan was (deze is teruggeplaatst begin december).

Bij mij is op zich wel alles in orde. Eind vorig jaar/begin dit jaar is er een poliep uit mijn baarmoeder verwijderd. Na de miskraam kreeg ik weer last van tussentijds bloedverlies. Om alles uit te sluiten heb ik nog een onderzoek gehad (colscopie) om te bekijken of ik geen fout weefsel heb. Gelukkig heeft dit onderzoek niets fouts opgeleverd (dan een naar buiten gekeerde baarmoedermond (blijkt vaker voor te komen bij vrouwen van mijn leeftijd)).

Desondanks wil ik zelf nog ander onderzoek laten uitvoeren om alles uit te sluiten (ook het ziekenhuis adviseert ons dit). Op een normale echo is nog niets te zien (aan een poliep of zo) met dien verstande dat ik een vleesboompje heb aan de buitenkant van mijn baarmoeder verkleefd aan mijn baarmoeder. Beide ziekenhuizen waar wij onder behandeling zijn/waren geven aan ons aan, dat het te risicovol is om deze te verwijderen ivm onze zwangerschapswens. Ik sta nu ingeboekt om in januari 2010 een sis-echo te krijgen (hier kunnen ze meer op zien dan een normale echo). Ik vind het wel heel spannend wat hier uit zal komen. Hoop natuurlijk dat de uitslag niets verkeerd zal opleveren, maar dat valt nog af te wachten. Het zal mede bepalend worden op het vervolg van ons verhaal voor het "mogelijk" realiseren van onze kinderwens.

En ja, de afwijking van het chromosoompatroon ligt bij mijn vriend. De uitslag van het onderzoek was bij het ziekenhuis al bekend voordat ik de pregnyl-injectie heb gezet en daarmee 1,5 dag later de punctie kreeg voor de 1e icsi-poging. Wij zijn pas op de hoogte gebracht van de uitslag nadat de miskraam voortgekomen uit deze poging een feit was.:sad: Er loopt nu een schriftelijke kwestie tussen ons en het ziekenhuis.

Ik wens jou straks ook al succes van de wereld. Overigens ben ik op dit forum al wat langer actief, zodoende weet ik dat jij een fimpje hebt gemaakt over jullie verhaal. Wat heb jij (jullie) dat mooi verwoord. Het heeft mij een tijd geleden wel geraakt.

Lieve groet,

Huanne

Posted

Hoi Huanne. Wat jammer dat de ICSI niet gelukt is. Heel verdrietig als je er zoveel moeite voor doet en dat het dan nog niet lukt. Ik weet er helaas alles van. Wij hebben het ICSI hoofdstuk gesloten en zitten nu middenin de KID. Voor jullie is er nog een kans dus wie weet. Ik weet niet of ziekenhuizen het goed vinden als je je alvast op de wachtlijst zet als je nog met ICSI bezig bent. Anders moet je gewoon even rondbellen naar ziekenhuizen in de buurt. Ik denk eigenlijk net als Dreamer dat ze het hoe dan ook weten als je nog bezig bent want je moet een verwijzing hebben en dan staat daar ook in dat je nog in de behandelingen zit. Maar misschien maakt dat niet uit en kun je toch alvast op de wachtlijst.

Heel veel succes met je behandeling en hopelijk heb je de KID niet nodig!

:snowman:lieve groeten van Zwaan

Posted

Hoi Huanne,

jeetje wat een verhaal meis!

Jullie hebben al een hoop meegemaakt dus.

En wat raar en slecht van het ziekenhuis dat ze, ondanks dat ze van de afwijking wisten, toch de poging en vooral de tp hebben doorgezet!

Ik ben benieuwd of daar nog iets uitkomt.

Gaan jullie voor een extra vergoede poging? (zou ik zeker aanraden!)

Ik hoop dat met jou verder alles goed is, want je kan straks enkel nog IUI doen.

Dus ik ga duimen dat de sis-echo niets slechts opleverd!

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik ben bekend met de PGD procedure.

Ik heb altijd gedacht ook via PGD zwanger te moeten worden ivm erfelijke ziekte, maar uit de erfelijkheids test is gebleken dat de kans op overerving nihil is!

We dachten dus zonder problemen zwanger te kunnen worden, maar dat liep even iets anders :tongueP:

Staan jullie allebei 100% achter KID?

Of willen jullie er nog niet teveel over nadenken omdat jullie nog een kans hebben?

Dank je voor het compliment over mn filmpje.

Liefs Dreamer

Posted

Hoi Dreamer,

Wat betreft het vorige ziekenhuis. Wij hebben ingezet op een vergoeding van de poging.

Je vroeg hoe oud ik ben (daar mag je naar vragen). Ik ben 36 jaar (mijn vriend is 42). Iets voor de zomer een reden geweest om ook een BKA-nr aan te vragen voor adoptie. Maar ja, de voorwaarden die ze hier stellen en ook de enorme wachtlijsten, daar wordt je niet vrolijk van. Ik wil vooral alle wegen die wij eventueel zouden kunnen bewandelen nog open laten. Wij hebben een paar weken geleden post ontvangen ivm inplanning van de voorlichtingsbijeenkomsten. Tja, wat is hierin verstandig en te overbruggen!!

Je vroeg ook of wij 100% achter KID staan. Daar zijn wij nog niet over uit, temeer ook omdat wij zelf eerst nog willen gaan voor een biologisch kindje van ons samen middels een volgende pgd-behandeling.

In het medeweten dat mijn biologisch klok aan het tikken is en de wachtlijst voor KID zeker een jaar bedraagt heb ik zoiets, dan wil ik nu alvast kijken of wij op de wachtlijst kunnen. Ik merk wel dat ik hier liever nog niet mee bezig wil zijn, maar ik denk dat je daar vrouw voor bent en je die klok voelt tikken.

Wat een afwegingen komen er allemaal bij kijken als je eenmaal in de medische molen zit en waar doe je verstandig aan!! Niet altijd even gemakkelijk. Het zijn vaak lastige afwegingen.

Groetjes Huanne

Posted

Hoi Huanne,

ja de mmm vreet tijd en energie!

Het is een heel heftig wereldje met veel moeilijke keuzes en verdriet.

Mag je nog bezig zijn met behandelingen als je aan de bijeenkomsten deelneemt?

Ik dacht dat dat niet mocht, maar ik kan het mis hebben.

Goed dat jullie ingezet hebben op een extra vergoede poging!

Ik hoop dat ze meewerken.

Ik had al een vermoeden dat jullie je nog niet 100% achter KID staan.

Is ook logisch!

Wij hebben ook 1 stap per keer gedaan.

Heb je al contact opgenomen met het MCK?

Je kan ze altijd (anoniem?) mailen of bellen om te vragen of je je al kan aanmelden als je nog bezig bent met behandelingen.

Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Liefs Dreamer

Guest Butterfly
Posted

Wachttijden zijn idd erg lang ... wij hebben onlangs bij het Rijnstate in Arnhem ingeschreven waar de wachttijd op dit moment ongeveer anderhalf jaar is van aanmelding tot 1e behandeling.

Bij ons hebben ze niet gevraagd of we nog met andere behandelingen bezig zijn, we konden zo op de wachtlijst voor de intake, dus dat ging heel makkelijk. Gewoon gebeld en aangemeld.

100% achter KID staan is bij ons ook het meest moeilijk.

We zitten denk ik nu op 75 % :wink: en hopen door de gesprekken aan te gaan met mensen die er ervaring mee hebben uiteindelijk toch tot de juiste beslissing te komen.

In het kader van niet geschoten altijd mis, en geen opties laten liggen (in ieder geval bespreekbaar maken) zijn we toch op de wachtlijst voor KID, ook gezien onze leeftijd (36 en 40) kunnen we het ons niet veroorloven om te treuzelen. Nu wachten we gewoon, er is nog niets verandert en we kunnen nog altijd nee zeggen.

Heel veel succes met alles.

Posted

Ja dreamer, je mag gewoon met de voorlichtingsbijeenkomsten beginnen voor adoptie ook al zit je in een medisch traject. Wij hebben afgelopen week wel onze inplanning voor deze bijeenkomsten een kwartaal uitgesteld, omdat wij aan zien komen dat wij anders wellicht dubbele afspraken zouden gaan krijgen. Het zijn 6 verplichte bijeenkomsten. Na deze bijeenkomsten wordt wel de verdere procedure stop gezet als je nog een medische behandeling ondergaat.

Over of ik nog gebeld heb met MCK. Nog niet. Ik las op het forum dat iemand anders al direct in januari 2010 een gesprek kon krijgen. Wij hebben het nog even uitgesteld (met 2 artsenbezoeken in januari in planning). Maar wie weet, gaat het laten liggen toch knagen en neem ik in januari wel contact op voor meer info. Ik merk ook wel dat ik de uitslag van de sis-echo wilt afwachten, voordat wij hiermee verder willen gaan (nou ja, zorgen dan dat wij op de wachtlijst komen, want echt verder kom je dan nog niet, dan alle voorbereidende (intake)gesprekken).

En ja Butterfly, het klopt inderdaad dat niet geschoten, is altijd mis. Je kan altijd nog tijdens de wachtlijst besluiten om er toch mee te stoppen, mocht er toch niet met de volle 100% achterstaan. Gezien onze leeftijden kunnen wij mijns inziens niet veroorloven om dit te laten liggen.

Fijne dagen iedereen.

Groetjes Huanne