Jump to content

wie heeft ook 'slechte' eicellen?

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Sinds drie jaar zit ik in de mmm om zwanger te worden.

1x spontaan zwanger geworden, maar miskraam gehad helaas.

6x iui gehad zonder resultaat.

1x ivf met maar een embryo zonder resultaat.

1x icsi gehad met twee redelijke embryo's zonder resultaat.

Op basis van deze informatie kregen we de diagnose 'slechte eicellen' omdat het zaad wel goed is. Echter, het is niet onderzocht aan de eicellen zelf.

Weet iemand waar ze meer onderzoek doen naar de eicel kwaliteit?

Bij ons zou sprake zijn van vertraagde celdeling en het zou nuttig zijn om naar een kliniek te gaan waar ze pas terugplaatsen na vijf dagen, weet iemand waar dit zou kunnen?

We willen nu de derde poging in een ander centrum doen in Nederland of Belgie. Vandaar die vraag. Doen ze in Belgie veel meer als in Nederland, is er meer mogelijk op medisch gebied of maakt het niet veel uit?

Herkend iemand zich in mijn verhaal? Zou leuk zijn om te mailen of op het forum te chatten!

Groetjes,

Maia

Posted

Hallo Maia,

Welkom op dit forum! Jullie ook al zoveel teleurstellingen gehad zeg. Heel herkenbaar.

Bij ons is ook wel eens gesuggereerd dat het eerder aan de ei-kwaliteit ligt dan aan het zaad, want die is meer dan top.

Onze 'ei en emmy' score was ook onder gemiddeld:

- Bij IUI viel het nog mee, soms 1 of 2 een enkele keer 3 (1x 5 toen afgeblazen)

- De 1e IVF: 7 follikels, 4 eitjes, 3 emmies, 6 cellig 7 cellig, type C (dus ondergrens) en 1 die niet doorgroeide

- De 2e ivf: 6 follikels, 8 eitjes (maar 2 niet echt rijp), 4 emmies, waarvan 2 stuk in type B, rest niet goed genoeg

(Geen enkele keer cryo's gehad)

Naar wat ik dacht valt er aan kwaliteit van eitjes niets te doen. Dus ben nu ook wel benieuwd!

Opvallend vind ik dat jij en ik beide spontaan zwanger zijn geworden maar dat het mis ging. Hoe vroeg was dit bij jou? Ze zeiden laatst in het VU dat het in het begin eerder door de embryo kwaliteit komt dan door de omstandigheden in de baarmoeder. Dat zou dus door onze eitjes kunnen komen als het zaad super ok is.

Ik had eerder al wat goede info gevonden en gepost hier (bron IVF behandeling (http://www.embryologen.nl/IVF.htm)):

Wat bepaalt de kwaliteit van een embryo...?

De ontwikkeling van eicel tot embryo wordt in het laboratorium nauwgezet vervolgd. De kennis wordt gebruikt samen met de microscopische morfologische beoordeling van het embryo om de kwaliteit embryo te bepalen. Een kwalitatief goed embryo is op het juiste moment gedeeld en alle cellen (blastomeren) zijn intact. Sommige cellen kunnen uiteenvallen (fragmenteren) hetgeen tot een lagere kwaliteitsscore leidt. Embryo's met een lager score lijken minder goed in te nestelen in de baarmoeder maar hebben zeker een goede kans. Zie ook de schematische weergave van embryoscores >>

Kwaliteitsscores van embryo's

gradatie 1 gradatie 2

embryoscore.JPG

gradatie 3 gradatie 4

Een arts, eentje uit de leiding van het ivf deel van AMC, zei: een 8 cellig type 3 is te vergelijken met een 6 cellig type 2 bijvoorbeeld. Maar het hoofd van het IVF centrum in het VU zei dat het elkaar zo weinig ontloopt dat een type C nog net geen type B is en dat hier ook weer niet alles aan opgehangen diende te worden. Lekker verwarrend?

Wij hadden beide IVF's foto's gemaakt toen de emmies kort op het scherm waren. We zagen toen heel duidelijk de fragmentatie en het verschil tussen de beide keren! De 1e keer was met Puregon 150 ie, 2e keer met Menopur 225 ie (in AMC). Voor de 3e keer wil het VU nu toch Gonal F 300 ie doen. Hebben we alles maar gehad. ;-) Sja, we moeten toch iets proberen in deze grote blackbox?

Wij hebben trouwens ook Belgie overwogen, maar toch -vanwege de belasting van het reizen o.a.- gekozen voor het VU. Is ook wel heel profi daar merk ik, zeker tov van het AMC.

Waar zitten/zaten jullie als ik vragen mag? En is bij jullie gezegd dat de emmies langzaam ontwikkelen (lees ik dat goed uit je andere topic?)? Wel benieuwd waar ze dat uit opmaken.

In ieder geval blijven we graag op de hoogte meis, veel sterkte! Dat 2010 maar ons jaar mag worden.

Grtjs, -M

Posted

Ik heb het waarschijnlijk ook. Wij hebben nu 2x IVF gehad en zijn nu met ICSI bezig. We hopen dat dit gaat lukken, en dat ze misschien ook wat meer kunnen vertellen over de kwaliteit. Ik hebben alle keren Puregon gebruikt. Het schijnt dat Menopur betere eitjes geeft.

Posted

Wij hebben icsi gedaan vanwege (zeer) slecht zaad. Maar tijdens de behandelingen is ook de kwaliteit van mijn eitjes ter discussie komen te staan. Dit omdat we telkens maar één embryo hebben, ongeacht het aantal eicellen dat de punctie oplevert. Het lijkt er bij mij op dat alleen de eicel die in de natuurlijke cyclus al 'klaar ligt' bevrucht kan worden en verder deelt.

In het Erasmus MC noemen ze het (met andere woorden) gewoon vette pech. In het AMC is geopperd dat een lang protocol zou kunnen helpen (ik het nu het korte gehad) omdat mijn eigen cyclus dan minder invloed zou hebben. In Voorburg werd in juni bij een second opinion menopur ipv gonal-f geopperd. Volgende week gaan we daar weer praten omdat ik daar zelf het meeste in zie. Ik heb normaal een vrij lange cyclus en vermoed dat mijn LH niveau dus meespeelt. In Menopur zit naast FSH ook LH. Voor sommige vrouwen levert dit betere (en / of meer) embryo's op.

Praktisch gezien is het voor mij (nog) geen optie om naar bijvoorbeeld Belgie te gaan, maar ik weet wel dat ze in Gent onderzoek doen naar de oorzaak van slechte bevruchting: http://www.arg-uzgent.be/nl/index/indexPatienten/indexPatientenSpecialeTechnieken/indexPatientenSpecialeTechniekenMOAT.php

En daar dan ook een mogelijke oplossing voor hebben:http://www.arg-uzgent.be/nl/index/indexPatienten/indexPatientenSpecialeTechnieken/indexPatientenSpecialeTechniekenAOA.php

Als ik dat zo lees, denk ik toch 'goh misschien maar naar Gent' trouwens... Nou ja, eerst volgende week naar Voorburg. Ik zal verslag uitbrengen :wink:

Groetjes,

Henne

Posted

Interessant:

http://www.fertiliteit.info/content/interviews/hompes.asp

Vooral dit zinnetje...

"Kennelijk is er een groep patiënten die LH nodig heeft om zwanger te worden. Je weet alleen niet altijd van te voren wie dat zijn. Dan loop je dus de kans om geen resultaat te behalen indien je alleen met FSH behandelt."

En weet niet hoe oud jullie zijn? (ik word 35 in mei)

"We hebben een onderzoek gestart waarin wordt gekeken of dat bij verschillende leeftijdscategorieën verschilt. We hebben drie groepen patiënten met elkaar vergeleken: patiënten jonger dan 30 jaar, patiënten van 30 tot 35 jaar en patiënten boven de 35 jaar. Het is nog niet helemaal duidelijk, maar de tendens is dat de oudste categorie het meeste baat heeft van het toevoegen van hCG of LH."

Posted

Hallo,

Dank voor jullie reacties. Het is ongelofelijk wat mensen op deze site allemaal meemaken en wat een kracht er toch nog is. Ik voel dat zelf ook, bijna alsof ik sterker wordt naarmate het proces vordert. We kregen de laatste keer redelijk slecht nieuws van de gyn en dat was hard, maar op een of andere manier willen we nog verder knokken. Onze kansen zijn nog niet verkeken.

Ik heb goede verhalen gehoord over Voorburg. Wat is jouw reden Henne dat je daar naartoe bent gegaan? Ik heb de links van Gent gelezen, klinkt zeer goed. Maar ja, wat een eind weg. En aan de andere kant maakt dat niks uit want voor een zwangerschap doen we alles! Ik hoor graag je ervaringen in Voorburg en de mogelijkheden. Jij hebt ook al veel meegemaakt...Veel succes alvast.

Ik ben trouwens net 32 geworden. Ik ben niet in de overgang, maar de eicellen lijken slecht te zijn, maar zeker weten doen ze het niet.

Morgenochtend ben ik vrij en ga ik eens wat klinieken afbellen en evt een kennismakingsgesprek plannen.

Groetjes,

Maia

Posted

Wij zijn in eerste instantie naar Voorburg gegaan omdat de slagingspercentages voor icsi daar heel hoog zijn (nvog cijfers). Inmiddels weet ik dat dit (deels?) komt doordat ze ook heel streng zijn in wie ze wel en niet behandelen. Maar op zich heb ik ook wel het gevoel dat ze dingen iets anders aanpakken dan gemiddeld.

Bij elk ziekenhuis hoor je hier op het forum goede en slechte ervaringen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zelf een goed gevoel hebt bij de standaarden en protocollen die worden toegepast. En natuurlijk gewoon bij de personen met wie je te maken hebt. Een rondje bellen is een slim idee, iemand adviseerde mij ook om je verhaal te mailen naar verschillende ziekenhuizen (bijvoorbeeld Gent). Heb ik zelf nog niet gedaan.

Oh en er is natuurlijk ook IVM, zie dit topic: http://www.ivfmoeders.nl/showthread.php?t=7998