Jump to content

Helmtherapie

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 20 oktober trotste moeder van een tweeling, Eva en Finn. Eva is geboren met een a-symetrisch hoofdje en Finn heeft een sterke voorkeurshouding ontwikkeld. Daardoor is zijn hoofdje afgeplat. Ondanks fysiotherapie, bezoeken aan de osteopaat en manueel therapeut heb ik vandaag het advies gekregen om te gaan voor helmtherapie. Ik hield er al een beetje rekening mee maar toch komt het hard aan. Als ik foto's zie van kindjes met een helm dan wordt ik daar niet blij van.

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met deze therapie. Hoe ervaren de kindjes het? En hoe ervaar jij het als ouder? Ik heb wel succesverhalen gelezen en ik wil er later ook geen spijt van krijgen. Alle verhalen en reakties zijn welkom.

Liefs, Jane

Posted

Hey Jane,

Mensen bij ons uit de kerk hebben ook een zoontje die een helm draagt. Ik geloof dat hij hem rond 4 mnd heeft gekregen. Hij wordt eind april een jaar, en rond die tijd mag hij er wrs. weer mee stoppen. Zijn ouders zijn erg tevreden over de helmtherapie!

Groetjessssssssss

Posted

Hai Jane,

Het zoontje van vrienden van ons heeft ook een helmpje gehad. Hoe lang weet ik niet meer. Wel weet ik dat hij er heel snel aan gewend was dankzij de nog jonge leeftijd en dat het goed heeft geholpen! Ook zij waren heel tevreden. Sorry, kan je niet echt meer vertellen over de ervaringen enzo...

Heel veel succes!

Posted

ik heb zelf geen ervaring met helmtherapie maar heb gehoord dat de kindjes er snel aan wennen en dan geen last meer hebben van de helm.

ik denk dat het verstandig is dat je er aan begint want nu kan het platte gedeelte nog bijtrekken en anders heeft finn straks een schreef hoofd en bij een jonge met korte kapsels blijf je dat zien en dat wil je neem ik aan ook niet.

je tegenwoordig ook hele leuke moderne helmen.

mijn oudste zoontje Noah heeft ook een voorkeurs houding gehad maar dat is toen met fysio verholpen. Yari begon ook al snel een voorkeurshouding te ontwikkelen en die ligt nu in een speciaal kussen te slapen waar hij niet in kan draaien en ligt nu nog steeds om en om op zijn zij.

veel sterkte met de keuze die je gaat maken.

liefs

Posted

Hoi Jane,

het zoontje van een nichtje van mij heeft een half jaar een helmpje gehad en ook zij zag was er erg verdrietig om maar toen ze zag dat haar mannetje al na een paar dagen aan het helpje gewend was werd het voor haar ook makkelijke om het te accepteren en ik moet zeggen her resultaat is echt geweldig.

Ik weet wel als hun weer een kindje krijgen die een helpje moet omdat het achterhoofdje iets scheef is dan gaan hun dat zeker doen.

Heel veel succes met een keuze maken.

Liefs

Posted

Bij het zoontje van mijn vriendin heeft het ook goed geholpen. Het kind heeft er zelf weinig last van gehad. Als ouder heb je er meer moeite mee dan het babietje zelf. Ons babietje leg ik op advies van het ziekenhuis omdat Maxe ook met een a-symetrisch hoofdje was geboren, zij om zij. Ze heeft geen voorkeurshouding en het is helemaal bijgetrokken.

Bij een meisje heb ik er minder moeite mee dan bij een jongen. Mijn man is bijv. kaal en heeft een mooi rond bolletje, maar stel dat hij een plat achterhoofd had gehad...? Dit is toch esthetisch gezien minder mooi en om deze reden zou ik het bij een jongetje zeker doen.

Heel veel succes!

Posted

Hey meiden,

Bedankt voor jullie reakties en verhalen. Wij kregen het advies van het CB om voor helmtherapie te gaan. Gisteren zijn we bij de huisarts geweest. Deze was het helemaal niet eens met het advies van het CB en heeft kontakt gezocht met onze fysio. De huisarts vond oa dat ze nog veel te jong waren voor deze therapie en ook de fysio denkt dat de voorkeurshouding gaat verdwijnen. Ik weet het nu ook niet meer. Feit is wel dat Finn zn hoofdje al flink is afgeplat en ik ben bang dat het gewoon niet meer goed komt ondanks alle oefeningen die wij met hem doen. Ik heb vanmiddag kontakt met de fysio hierover. Wat te doen, wat is wijsheid?

Liefs, Jane

Posted

Dat is echt heel vreemd van de huisarts! in veel klinieken doen ze geeneens een helmpje meer vanaf vier maanden....!! Hoe eerder je start, hoe beter dus.

Zie je zelf al verbetering na fysiotherapie? Zo niet, gewoon doorverwijzing vragen, en de kliniek hun hoofdjes laten beoordelen. Zij hebben er het meeste verstand van!

succes!!

Posted

Een vriendin van mij, haar zoontje heeft ook een helmpje gedragen.

Buiten het kosmetische oogpunt, dat het minder mooi uitziet, is het natuurlijk ook zo dat de hersentjes "in de verdrukking" komen bij een sterke afplatting.

Bovendien, als je bij hem van bovenaf keek, zag je heel duidelijk, dat de oortjes niet symetrisch stonden.

Hij heeft niet zo lang een helm gedragen, het verbaasde me hoe snel het weer bij trekt!

Posted

Mijn neefje had ook een helmpje. en hij was er eigenlijk direct aan gewend! hij deed er alles mee, en ook het op en afzetten bracht bij hem geen enkel probleem!

hij heeft 'm ook gekregen rond de 4,5 maand en net voor zijn 1e verjaardag was hij er vanaf. het is echt een stuk verbeterd!

Posted

Meiden, bedankt voor jullie reacties!

De fysio adviseerde om toch eerst door te gaan met de oefeningen. Zij heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt. Ook zijn de nekspiertjes van Finn niet zo sterk. En met een helm zou dat wel erg zwaar worden voor hem.

Ik had zelf het gevoel dat ik heel snel moest handelen ivm een eventuele wachtlijst voor de therapie maar er schijnt geen wachtlijst te zijn. Je zou binnen een week al terecht kunnen. Ik heb 1 maart weer een afspraak met de fysio en dan praten we er verder over. Ook bestaat de mogelijkheid om een meting te laten verrichten en dan een maand later weer om te zien of er verbetering in zit. Ik hoop echt dat we zonder helm kunnen maar ik realiseer me wel heel goed dat als het echt nodig is dat ik het dan wel doe.

Liefs, Jane

Posted

Fijn dat je nu in ieder geval het gevoel hebt dan wat je meer beslissingsruimte hebt gekregen, geeft meer rust zo en je hebt nu een weloverwogen keuze kunnen maken.

Als het straks nodig blijkt te zijn is het wel lekker om te weten dat er geen wachtlijst is.

• 2 months later...
Guest jane
Posted

Hoi meiden,

Gisteren zijn de helmpjes van Eva en Finn op maat gemaakt. We waren de hele middag zoet daar ( van 13.15 tot 16.30 uur). Vandaag hebben we een start gemaakt met de helmtherapie. Het is de bedoeling dat de kleintjes de helm 23 uur per dag gaan dragen. Het gaat nog niet zo goed. We zijn nu met het derde blok bezig ( 2 uur op en 1 uur af). Zodra de helm opgaat is het echt brullen geblazen. Vooral Eva vindt het helemaal niets. Het doet met wel verdriet om mijn kleine meisje zo te zien. Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen, we moeten even doorbijten.

Foto-ZMK6V4I7-D.jpghttp://Foto-ZMK6V4I7-D.jpg

Liefs, jane

Posted

ik heb jouw topic een tijd gevolgd en zie nu toch dat je kids de helmpjes hebben gekregen! ik vind ze trouwens best lief staan!! degeene die ik ken zijn een stuk minder leuk.Ik kan me voorstellen dat het wel lastig is ze om te doen vooral als ze zo huilen.. gaat het nu al wat beter met eva en finn en de helmpjes??

esther

Guest jane
Posted

Hoi Esther,

Het gaat al veel beter met de helmpjes. We zijn vandaag toch nog even terug weest want Finn zn helm zat niet strak genoeg en die van Eva juist te strak.

Ze zijn al helemaal gewend en doen er eigenlijk alles mee. Alleen bij het opzetten van de helm vloeien er nog traantjes. En ook ik ben een beetje gewend. Ben nog wel steeds aan het aftellen totdat ze weer af mogen!

Liefs, Jane

Posted

Hoi Jane,

Goed dat je toch voor die helmpjes bent gegaan hoor. Die kleintjes wennen gelukkig snel hoor.

Het zoontje van een neef van mij heeft ook een aantal maanden een helmpje gehad en hij heeft daar geen enkel punt van gemaakt. Alleen moest hij wennen toen het helmpje weer af mocht, met vallen enzo. Hij was gewend dat hij makkelijk z'n hoofd kon stoten, zonder dat het pijn deed, maar het was de eerste periode toch wel regelmatig brullen geweest hoor!

Mijn broer moet vandaag naar de arts met zijn zoontje (heet toevallig ook Finn en is ook van oktober!), kijken of hij toch wel een helmpje moet.

Succes met je kids... het wordt alleen maar makkelijker hoor!!

En goed om te lezen dat je een tweeling hebt gekregen na de 3e ICSI. Altijd fijn om te zien als het gelukt is.

Guest jane
Posted

Dank je Sandie. Da's ook toevallig, en van oktober en ook nog naamgenootjes. Het gaat echt heel goed met de kleintjes. Ze maken er zelf echt geen punt van gelukkig.

Da's ook wat, dat de helm nog gemist wordt straks, hahaha! Ik kan me er idd wel iets bij voorstellen!

Jij heel veel succes met je behandeling, zal voor je duimen!

Liefs, Jane

Posted

Ons meisje moet ook een helmpje dragen. De helm ziet er wel heel anders uit! Ze hoeft hem alleen 's nachts te dragen tijdens het slapen. Ik heb de helm sinds woensdag en de eerste nacht heeft ze er al goed mee geslapen. Ik geloof dat wij moeders er meer moeite mee hebben dan onze kleintjes. Maxe is er misschien met 1 of 2 helmpjes (3 maandjes?)al vanaf. Het blijkt zeer goede resultaten te geven, dus daar doen we het voor. Ik wil later geen spijt hebben van iest wat ik NIET gedaan heb. Weet je... de babietjes ondergaan het gewoon, het zijn de ouders die denken.

Liefs