Jump to content

Na 3 dagen Deca krijgt mijn man "verhoging"...

Recommended Posts

Posted

Hoi dames... dit is echt zo K*T! Mijn man is NOOIT ziek (okee, misschien 1x per jaar) en afgelopen zondagavond kreeg hij ineens buikkrampen. Dag erna is hij wel gaan werken, maar toen kreeg hij diarree en heeft hij 2 Paracetamol genomen - wat niets voor hem is. Maar ja; Henne heeft hier ook ervaring mee en toen heb ik dat ooit (vanaf dit Forum) hardop voorgelezen. Haha, dat is blijven hangen, dus bedankt Zuster Henne!!!

De nacht van maandag op dinsdag was hij wat warm en zijn plekje (in bed!) was een beetje klam, maar niet echt nat ofzo (wat hij normaal gesproken wel heeft als hij koorts heeft). Dinsdag is hij huis gebleven - het was inmiddels duidelijk dat het een buikgriepje was/is. Op Dinsdagochtend heeft hij onze arts geemaild en is begonnen met temperaturen; 38, 3. DSinsdagavond 38,8 - nacht van Dinsdag or Woensdag 38,5 en vanochtend 38. Hij heeft trouwens gister in totaal 6 Paracetamol genomen, dit heeft zeker het een en ander onderdrukt. En vandaag natuurlijk ook al weer een paar...

Natuurlijk waren wij vandaag in grote afwachting of wij nu nog wel door mogen gaan. De reactie van onze arts was als volgt:

"Ik heb het net met 2 embryologen overlegd en beiden zeggen dat er een kans is dat de zaadkwaliteit rondom de punctie aangedaan kan zijn. Je gebruikt al een tijdje paracetamol en je weet niet hoe hoog de temperatuur was geweest zonder paracetamol. Dus de zaadcellen die er nu zijn, zijn in ieder geval bloot gesteld aan een hoge lichaamstemperatuur.

Helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit maar we willen liever geen risico lopen dat er problemen bij de bevruchting optreden die je misschien had kunnen voorkomen door de behandeling uit te stellen.

Ik hoop dat jullie dit begrijpen. Het betekent wel dat de behandeling 3 maanden uitgesteld moet worden. In mei ben je in principe weer alle slechte zaadcellen kwijt.

De decapeptyl zou meteen gestopt kunnen worden. De cyclus komt vanzelf weer op gang, het kan wel enkele weken duren omdat alles nu onderdrukt is.

Als jullie de behandeling toch door willen laten gaan dan hoor ik het graag. Sowieso zou ik graag willen weten hoe jullie hierover denken.

Wat is jullie ervaring/kennis???

Mijn reactie terug was als volgt:

.....

Wanneer is het nog okee om door te gaan en wanneer niet - hoe wordt dit beoordeeld - wat is de grens?

Hoe extreem kan de zaadkwaliteit aangedaan zijn door de verhoging?

Alles is onder de 39 graden gebleven, dus hoe extreem zal het zaad hierdoor aangetast zijn/worden?

Ik kan me voorstellen dat de kwantiteit wordt aangepast, maar in hoeverre is de rest aangetast (beweeglijkheid, kracht, vorm)?

Inderdaad is er Paracetamol gebruikt, vanaf het begin, dan is het zaad dus toch niet bloot gesteld aan een hogere temperatuur dan er is gemeten?

U heeft het over”problemen bij de bevruchting”, wat bedoelt u hiermee?

Geen bevruchting? Slechte kwaliteit embryo’s (als die ontstaan)?

Is het wellicht mogelijk en wijs een (tussentijdse) zaadcontrole te doen?

En naast de Paracetamol, is het raadzaam dat Patrick ook zink & foluimzuur gaat slikken? (

Is het mogelijk dat wij wel deze kans nog pakken, eventueel los van de studie?

Soms lees ik dat in soort-gelijke situaties de behandeling 6 weken wordt uitgesteld.

Dat is nogal een verschil met 3 maanden.

Kunt u dit uitleggen?

Ik waardeer jullie reacties enorm - eigenlijk wordt het nu aan ons gelaten en natuurlijk wil ik verder...punctie zou over 2,5 week ongeveer zijn. Wat denken jullie??? Echt hoge koorts is het niet...

:pp_xxx_074: (zo, even een leuk icoontje, ik probeer wel positief te blijven)...

Posted

Ik heb er geen ervaring mee, maar vind dat je een goede reactie terug hebt gegeven.

Het lijkt me toch vooral dat de temperatuur zoals ie is geweest (met paracetamol) van belang is, en niet zoals ie geweest had kunnen zijn (zonder paracetamol). De werkelijke temperatuur heeft invloed op de kwaliteit zou je denken.

Aan de andere kant, ze zullen niet voor niks zeggen dat de kwaliteit minder kan zijn. Hopelijk is het inderdaad mogelijk een tussentijdse controle te doen, zodat je meer onderbouwd weet waar je voor kiest als je wel of niet doorgaat.

Ik heb wel ook gehoord, dat als de kwaliteit is aangetast door koorts, het inderdaad 3 maanden duurt voordat de hele voorraad weer is ververst en dus goed is.

Heel veel succes met deze rotsituatie

Posted

Hi SJSL, bedankt voor je reactie. Op mijn vragen van vanmiddag heb ik alweer antwoord gekregen (echt top):

Bedankt voor uw reactie. Zoals ik al zei is het erg moeilijk om aan te geven hoe erg het zaad is aangetast. De grote vraag blijft of je het risico op geen bevruchting wil lopen. Garanties zijn er simpelweg niet.

Er is een kans dat er niet zoveel aan de hand zal zijn. Ondanks dat de temperatuur onder de 39 graden is gebleven kan het zijn dat het zaad wel aangetast is. Zaad zit niet voor niets buiten het lichaam opgeslagen bij een temperatuur van minder dan 37 graden, het kan niet goed tegen hogere temperaturen. De bewegelijkheid en vorm van de zaadcellen wordt dan aangetast en dan met name van het zaad wat nu gevormd wordt. Omdat een zaadcyclus 3 maanden duurt zal het ook zolang duren voordat alle slechte zaadcellen zijn verdwenen en vervangen door andere zaadcellen.

De embryologen maakten zich zorgen omdat de temperatuur ondanks paracetamol toch 38.8 graden heeft bereikt.

Er is wel gesproken van een tussentijdse beoordeling om te kijken hoe erg het effect is. Maar die zou dan op 1 maart plaats moeten vinden. Volgende week is te vroeg en vanaf 1 maart zou je met de stimulatie beginnen. Later is niet handig omdat je dan te dicht op de punctie zit. Ik heb aangegeven dat jullie dan op vakantie zijn. Als het zaad dan te slecht zou zijn dan kan je gewoon stoppen met de decapeptyl en start je niet met de stimulatie.

Zink/ foliumzuur heeft bij mijn weten geen bewezen effect.

Wat betreft het uitstellen: in de 6wkn na een koortspiek daalt de zaadkwaliteit en over 6wk zit je midden in de dip, daarna zit je in het verbeterende deel van de cyclus. Na 12 weken is alles vervangen.

Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb en anders hoor ik het graag.

Nou, wij gaan dus NIET op vakantie (hadden we al besloten een week of 2 geleden) dus ik heb teruggemaild dat wij graag een tussentijdse sperma-controle doen op 1 maart. Ik ga vanavond nog gewoon mijn Deca spuiten en ik hoop dat onze arts morgenochtend positief reageert. Wel weer mooie timing, want op 1 maart moet ik s'avonds starten met de Puregon - maar dat is dan natuurlijk afhankelijk van de sperma-uitslag van die ochtend.

En ze schreef natuurlijk ook dat er "een kans is dat er niet veel aan de hand is". Wat blijft dat sperma toch nog een onduidelijk verhaal voor de medische wereld. Maar ja, we hebben het wel nodi, hm? Haha!

Posted

Annema, goed dat het zo snel nagekeken wordt! Ik hoop dat het allemaal meevalt. En snel aan de kiwi's!!!

Groetjes, 'zuster Henne' hihihihi, geweldig.

Posted

Wat een keurige en snelle reacties van je ziekenhuis, echt top! Dit klinkt als een goede oplossing, hopelijk is er niks aan de hand!

Posted

Nou dames, al met al zie ik het nog positief in. De art reageerde gister einde dag nog met het volgende (ik vat het samen):

Je kan niet echt zeggen wat het zaad per week doet. Op het moment van een koortspiek (= > 38.5 graden) dan wordt de aanmaak van nieuw zaad geremd en wordt de bewegelijkheid van de bestaande zaadcellen aangetast. Omdat een zaadcyclus 3 maanden duurt, heeft het dus net zo lang nodig om weer op het oude niveau te komen. Vandaar dat wij in dit ziekenhuis bij koorts de behandeling 3 maanden uitstellen.

Ik heb net met de embryoloog overlegd en we kunnen een tussentijdse beoordeling doen op 1 maart. ... .In de loop van de dag krijg ik de uitslag te horen dus dan laat ik het nog even weten. Als de zaadkwaliteit op dat moment niet slechter is dan uit voorgaande onderzoeken is gebleken, dan is de kans groot dat het tijdens de punctie ook wel mee zal vallen (nogmaals garanties heb je niet). Is het wel slechter dan adviseren wij om het risico niet te lopen en de behandeling uit te stellen. Vooralsnog zou ik dus doorgaan met de decapeptyl en dan kijken we 1 maart hoe het verder gaat.

Ik blijf nu dus gewoon de Deca spuiten en ga 27 februari voor mijn (reeds geplande) uitgangsecho. Op maandag 1 maart gaan we s'ochtends naar het ziekenhuis voor een spermatest - die uitslag bepaald wat we gaan doen - vooral aangezien ik diezelfde avond met de stimulatie (Puregon) zou moeten beginnen. Ik sta er positief in! Bedankt voor de reacties alsnog :)

:alright:

Posted

Annema,

Tjee, wat een spannende tijd breekt aan!

Wat goed dat je op deze wijze contact hebt gezocht en volgens mij ben je erg serieus en zorgvuldig door de arts te woord gestaan, prima zeg!

Succes deze periode..en vol goede moed naar 1 maart..

• 2 weeks later...
Posted

Goedemorgen dames...wij zitten nu in t zh. Zometeen eerst n echo en erna meteen sperma produceren & inleveren. Vanmiddag krijgen we dan de uitslag van het spermaresultaat. ALS het niet teveel afwijkt van voorgaande uitslagen (tja, definieer "niet teveel") dan mogen we verder en ga ik vanavond beginnen met Puregon. Dan zitten we hier a.s. Zaterdagochtend weer voor een echo en zal ik volgende week de punctie hebben! Of...ik ga vanavond n fles wijn leegdrinken en mogen we in Mei pas verder. Spannend dus... Ik houd jullie op de hoogte!

Guest Sannie66
Posted

Annema, ik hoop voor jullie dat de uitslag positief is in de zin dat die koorts geen nadelige gevolgen heeft gehad. Suc6!

Posted

Avondje te laat deze update, maar...het is goed nieuws :) We mogen verder met onze 1e IVF behandeling! Gister einde middag (ja, echt EINDE middag, namelijk om 17:22 uur) werd mijn man gebeld met het bericht "Goed nieuws!" De koorts bij mijn man was 2 weken geleden te zwak (piek van 38,8) om het sperma aan te tasten, zijn zwemmers doe het nog helemaal prima!!! Dus heb ik gisteravond nog een extra prik na de Deca mogen zetten; de Puregon. Gezellig samen de pen uit- en in elkaar gezet en samen gespoten aangezien ik niet hard genoed durfde te duwen, haha! Ik hield de pen vast terwijl mijn man achterop de pen duwde. Doen we toch nog een beetje samen... Ik moet toegeven; die Deca is een vervelender prikje dan de Puregon. Deca naald is wat dikker en de vloeistof voel ik wat meer prikken. De Puregon gaat prima! Nu op naar Zaterdagochtend, dan de 1e follikel-meting. Joehoe!!!

Posted

Dat was even spannend voor jullie zeg, zoals ik het hierboven las.

Maar heel fijn dat jullie door kunnen gaan!

Heel veel succes:goodluck1: ben beniewd.

Liefs Bengel