Ga naar inhoud

Baan kwijt door zwangerschap

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hey meiden,

Ik heb een vraag:

Ik heb nu een half jaar contract (de 2e) die eind augustus afloopt en ik hoorde gisteren dat mijn collega (assistent leidinggevende van een andere afdeling) een functioneringsgesprek had waarin ze haar gepolst hebben voor mijn functie.

Nou ja, gepolst.....ze hebben het gewoon aan haar aangeboden, maar zij wilde niet. Vind het zo'n klote streek. Ze hadden het mij toch eerste even kunnen mededelen????

Tevens had ik gevraagd mijn zwangerschap nog even geheim te houden, maar daar hebben ze dus ook lak aan. Want ze hebben haar verteld dat ik zwanger ben en dat ze daarom mijn functie kan krijgen. Ben zo verschrikkelijk kwaad!!!!!

Ergens wil ik kijken of ze dit wel kunnen maken, want dit word straks als het uit de hand loopt, een verstoorde werksituatie, maar ik ben bang dat ik er niks mee kan. Wat denken jullie?

Liefs Diana

Geplaatst

Wat onzettend lullig Diana! Sommige werkgevers ... pff ... schandalig.

Helaas kan je er verder niks mee. Je contract loopt van rechtswege gewoon af strakjes, of je nou werkt, ziek bent, boos bent, bevallen of met verlof ... het stopt gewoon.

Wel moeten ze je laten weten dat ze het niet verlengen, maar dat mag ook nog op de laatste dag van je contract en misschien wel op de 1e dag erna. Als ze niks zouden zeggen en je werkt gewoon door ... dan krijg je vanzelf nog een keer een halfjaarcontract (in jouw geval, omdat dit je 2e halfjaarcontract is ... als dit al je 3e was, dan zou je vanzelf een vast contract krijgen, want je mag maar 3 keer een tijdelijk contract). Maar ja ... dat zal je werkgever vast wel weten.

Succes op je werk nog .. lijkt me echt niet leuk om nu nog te gaan werken. Kan je het met je directe collega's wel vinden?

Geplaatst

Hey Diana,

Wat een klote situatie... Officieel mag dit natuurlijk allemaal niet, maar het probleem is natuurlijk dat zij nooit tegen jou zullen zeggen dat je ontslagen wordt omdat je zwanger bent. Ze zullen gewoon zeggen dat je contract afloopt en niet verlengd zal worden. Als die andere collega van jou zou willen getuigen dat haar zie baan is aangeboden vanwege jou zwangerschap zou je het kunnen aanvechten, maar vrees ook dat je niet heel veel kunt doen. Het is gewoon een erg oneerlijke positie van hen die misbruikt wordt. Misschien moet je het bij je leidinggevende ter sprake brengen?

Sterkte.

Henkie

Geplaatst

wat een %&*&%$#$^* streek, ja ze mogen zonder reden je contract niet verlengen en ze hebben inderdaad geen opzeg termijn van een maand of dergelijk.

Dit is gewoon erg gemeen

Geplaatst

Waaaaaatttt dit meen je niet,wat ongelovelijk!

Ik ben ook bang dat je er weinig aan kunt veranderen,halfjaarcontract loopt gewoon af..............

Bel anders na zo`n "rechtswinkel" ofzoiets!

Succes!!!

Geplaatst
Hey Diana,

Wat een klote situatie... Officieel mag dit natuurlijk allemaal niet, maar het probleem is natuurlijk dat zij nooit tegen jou zullen zeggen dat je ontslagen wordt omdat je zwanger bent. Ze zullen gewoon zeggen dat je contract afloopt en niet verlengd zal worden. Als die andere collega van jou zou willen getuigen dat haar zie baan is aangeboden vanwege jou zwangerschap zou je het kunnen aanvechten, maar vrees ook dat je niet heel veel kunt doen. Het is gewoon een erg oneerlijke positie van hen die misbruikt wordt. Misschien moet je het bij je leidinggevende ter sprake brengen?

Sterkte.

Henkie

Volgens mij wordt ze dan niet ontslagen, maar wordt het contract gewoon niet verlengd. Zelfs als ze zouden zeggen: "omdat je zwanger bent, verlengen we je contract niet" ... dan mag dat ... (denk ik ... haha).

EDIT: verder nagevraagd en dit mag dus niet. Een discriminerende reden mag je niet gebruiken om een contract niet te verlengen. Het gewoon laten aflopen mag wel.

Geplaatst

Een contract niet verlengen enkel vanwege een zwangerschap is discriminatie, en dat zou niet mogen. Maar goed dat is lastig om aan te vechten, want dan moet ik het al zwart op wit krijgen en dat gaan ze nooit doen! Ze verzinnen dan vast wel wat anders, recessie ofzo.

Alleen nu nog blijven werken is niet zo heel fijn, met alle stress. Ik zie wel hoelang het gaat, het is gewoon een klote situatie!

Zou het liefst nu opstappen, maar ja dat gaat niet

Geplaatst
Je kunt je ook nu ziek melden, volgens mij mogen ze je dan ook niet zomaar ontslaan....
Dat klopt (sowieso in de tijd dat je contract loopt, kunnen ze je niet zomaar ontslaan .. is er een ontslagvergunning nodig volgens mij). Maar als je niet-echt-ziek thuis gaat zitten en je krijgt de arbodienst op je dak ... is maar de vraag wat je meer stress gaat opleveren. Aan de andere kant .. je bent zwanger en werkstress is niet goed voor je .. dus dat is wel een argument om niet te gaan werken.

Het tijdelijke contract loopt straks net zo goed af, ziek of niet (maar ja ... tot eind augustus is nog best lang).

Ik vraag nog even op kantoor na aan iemand die er verstand van heeft, hoe het nou zit met het niet verlengen van een tijdelijk contract, als ze daarbij een discriminerende reden opgeven (al zullen ze dat niet snel doen). Ben nu wel benieuwd of dat wel of niet mag ... haha.

EDIT: ik heb het even gevraagd en hij zegt, dat als de werkgever erbij zegt dat het niet verlengd wordt vanwege zwangerschap, dat je dat dan kan aanvechten, maar de kans dat je wint is niet groot. En zoals Diana zelf al zegt ... ze zullen dat er vast niet bij zeggen dan.

Geplaatst

Ziek melden is zeker een optie!

Dit is ook een situatie, door hun verkeerd gekozen aanpak (eerst haar inlichten), die jou veel stress bezorgd. Dan moet je wel jezelf en de kleine beschermen. Prima uit te leggen bij de arbo.

Dan is het aan hun om te zorgen dat de situatie weer werkbaar wordt voor je!

Geplaatst

Maar is het zeker dat ze jouw contract niet willen verlengen?

Het is niet netjes dat ze je collega hebben verteld dat je zwanger bent, terwijl je hebt verzocht dit voor ze te houden. Maar wellicht hebben zij haar benaderd voor opvang in jouw verlof? Wellicht willen ze dat er e.e.a. gaat veranderen, als jij weer terug komt van verlof? Buiten dit om, hoe is de werkrelatie, gaat je werk gewoon goed, op- of aanmerkingen?

Ik weet niet wat voor functie je doet? Ik zou als ik jou was een gesprek met je leidinggevende aangaan om dit aan te kaarten. Gewoon een open gesprek. Ze mogen je contract gewoon af laten lopen, en zullen nooit aangeven of dit met je zwangerschap te maken heeft, maar denk dat je nu al wel wat duidelijk mag vragen wat je kunt verwachten zodat je eventueel vast maatregelen kunt nemen.

Maargoed, wellicht willen ze niet van je af?

Geplaatst

Ziek melden is zeker een optie maar hou er wel rekening mee dat dan alsnog je contract niet verlengd gaat worden.

Ik zat ook al een tijdje in de ziektewet (op aanraden van de arboarts) maar in maart is mijn contract niet verlengd.

Dit had mede er mee te maken dat ik regelmatig vrij moest hebben voor de behandeling en dat was te lastig. Nou hebben ze als reden economische redenen opgegeven. Dus als ze van je af willen zullen ze dat doen. Wat voor een k#$@%&^t streek het ook is je kunt er niks tegen doen omdat je contract afloopt en ze zijn niet verplicht het te verlengen.

Mijn arboarts zei dat hij dit soort situaties heel vaak tegen kwam dat er totaal geen begrip is voor bepaalde situaties vanuit de werkgever.

Geplaatst

Meiden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Ik weet niet goed wat de reden is dat ze haar gevraagd hebben. Ik ga zeker in gesprek met mijn leidinggevende, want hoe het dan ook zit, het is simpelweg niet zoals je met elkaar omgaat. Hoe de situatie dan ook is, je kan er altijd open over zijn. En gezien het over mij gaat heb ik wel een recht (uit fatsoen) om het als eerste te weten.

A.s. dinsdag heb ik een gesprek met de arbo-arts vanwege mijn ziekmelding van 4 weken geleden. Ik denk wel dat ik dit dan ga aankaarten, of zal dat niet verstandig zijn?

In principe is de werkrelatie prima. Geen op of aanmerkingen gehad, prima contact met collega's en goede functioneringsgesprekken. Ik zie nu dus buiten de zwangerschap dan geen reden waarom ik weg zou moeten.

Ik werk als enige op kantoor de avonden, zit dan dus ook alleen, dus het is niet zo dat de functie kan komen te vervallen. Ze zullen daar echt een ander voor moeten zoeken.

Gast estrhalita
Geplaatst

jeetje wat een rot situatie voor je zeg. Mocht de werksituatie zo zijn dat je er niet meer prettig onder voelt zou ik me ziekmelden hoor. Te veel stress is niet goed voor de zwangerschap.

Geplaatst

Tja ziekmelden vind ik ook zo wat.

En daar heb ik mijzelf nog het meeste mee, want ik krijg dan maar 70% salaris, en ik mis mijn toeslagen van ongeveer 150 netto. Dus ik wacht het gesprek met de arbo even af en die met mijn leidinggevende, en dan maar tanden op elkaar en volhouden? :icon_scratch:

Zag in ieder geval bij het UWV dat als je vanaf 10 weken voor je uitgerekende datum zonder werk komt (ik zit dan op 9) dat je 100% van je laatst verdiende loon als uitkering krijgt tot het einde van je verlof, en dat is dan ongeveer tot half januari. We hebben dan financieel gezien nog geen zorgen. En dat is toch ook wel heel fijn.

Ik probeer dat alles maar een beetje voor mij te hoduen, en postief gezien, heb ik dan vanaf eind augustus al verlof, dat is ook wel een luxe toch?

Maar het blijft.....:strangle: grrrrrrrrrr

Geplaatst

Ik zie dat je enkele vragen en opmerkingen hebt naar je werkgever. Ik heb ook in zo'n situatie gezeten van ontevredenheid i.v.m. ziekte en niet vanwege zwangerschap. Ik heb ervan geleerd om een gesprek met de werkgever te plannen.e.e.a. op papier te zetten. Deze situatie roept nog meer vragen op dan beantwoord als je er mee blijft zitten.. Ga in gesprek zodat de zaken ook helder worden. En een dossier op bouwen dus alles schriftelijk laten bevestigen. Succes! Heel vervelend!!!! Het kan nog wel wat kanten op gaan hoor. Hoewel je je teleurgesteld bent in de gang van zaken is het goed van je om voor je zelf op te komen en ze bewust te maken dat het een hele onduidelijke situatie is voor jou. Dat het je, denk ik, ook onzeker maakt. Kortom wat zijn hun plannen? Het gaat tenslotte om jou en nu gaat het over jou, dat is natuurlijk nou net een belangrijk verschil. Moed houden meis en dan zie je wat het je opleverd. (Dat klinkt dan ook wel weer positief he?) Joy1

Geplaatst

Diana, mijn contract werd ook "opeens" niet verlengd vanwege mijn zwangerschap. Mijn baas zei dat hij echt iemand voor 40 uur nodig had voor mijn functie (management assistent), ook nadat ik had aangegeven dat ik mijn werk makkelijk in 3 dagen tijd kon doen....ik zat gewoon 2 dagen te niksen van de 5....

Ik kon hoog of laag springen, maar hij bleef bij zijn standpunt.

Het blijft altijd een super lullige kwestie.

Gelukkig is de Zwangerschapsuitkering inderdaad 100 % van je laatst verdiende loon, dus dat is wel lekker, maar het blijft een onlogische situatie.

Ik hoop voor je dat je werkgever bijdraait en dat je kunt blijven.

Succes............

Geplaatst

Hey Diana

Belachelijk! Kan me voorstellen dat je kwaad bent!

Ben je lid van een vakbond? Of heb je rechtsbijstand? Je zou altijd even kunnen informeren! Ik ben alleen bang dat je aan het kortste eind trekt! Ze zullen waarschijnlijk een andere reden opgeven om je contract niet te verlengen, ik geloof wel dat een zwangerschap geen reden kan zijn om je contract niet te verlengen!

Kan het niet zijn dat ze haar hebben gevraagd omdat jij er even uit ligt straks met je zwangerschapsverlof?

Ik zou het er in ieder geval even over hebben met je baas, dan kan je er altijd nog werk van maken!

Succes, en geniet van je zwangerschap!

Groetjes Alice

Geplaatst

Wat kunnen mensen toch verschrikkelijk zijn, ik kan daar

echt niet bij.

Wat houdt 16 weken verlof nou in, bij een fijne werkneemster.

Maar helaas kun je er niets tegen doen.

De rechtswinkel even raadplegen en dan zou ik toch een

gesprek aanvragen.

En ik zou het gewoon op de man afvragen, als ze je contract

toch niet verlengen, dan kun je het beter nu weten!

Ik wens je heel veel sterkte toe en hopelijk krijg je toch nog

goed nieuws en anders veel succes met solliciteren!

Geplaatst

Hoi,

Ik zou blind een gesprek aangaan en niet reppen over wat je gehoord hebt. Misschien hebben ze voor jou andere (tijdelijke) plannen en verpest je het voor jezelf.

En ja, je dienstverband zou van rechtswege eindigen - ook al ben je ziek (ik ben juridisch secretaresse op een advocatenkantoor).

Succes meissie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden