Jump to content

punctie onder narcose

Valesca

Recommended Posts

In sommige ziekenhuizen doen ze dat, volgens mij als je veel pijn hebt bij de (voorgaande) puncties.

In mijn ziekenhuis, AZM, weken ze absoluut niet af van protocol, en kreeg je alleen verdoving en onspannend middel.

(ik had graag een volgende keer een zwaardere verdoving gehad, maar dat deden ze niet!)

In Nederland is het niet echt gebruikelijk dat je de punctie onder narcose kunt laten doen. Alleen in hele uitzonderingen wordt het gedaan, als je bijvoorbeeld heeeeel erg veel pijn hebt gehad bij een eerdere punctie of als de eierstokken heel vreemd liggen.

In Belgie mag je kiezen voor een narcose. Ik heb alle drie puncties daar in Gent onder narcose laten doen. En dat is me ontzettend goed bevallen! Ik heb er heel bewust voor gekozen, ik vond alles al eng en spannend genoeg en kan me nu eenmaal heel moeilijk ontspannen bij dit soort dingen. En ontspannen is wel belangrijk tijdens een punctie. Ik kon gelukkig goed tegen de narcose. In Gent moesten we er wel meer voor betalen, maar dat had ik er wel voor over hoor. Ik moet er niet aan denken dat je veel pijn moet hebben tijdens een punctie, het is allemaal al vervelend genoeg en waarom zoveel pijn lijden als het niet nodig is. Ik vind echt dat Nederland vaak wel achterloopt met dit soort dingen. Waarom bij een bevalling wel kiezen voor pijnverlichting en bij een punctie niet?...

Groetjes Bianca

Ja Bianca! Ik ben het helemaal met je eens.. ik vind dat een ruggeprik bij de bevalling in NL ook nog taboe is hoor..

En waarom is het normaal om bij de tandarts een verdoving te krijgen bij een gaatje vullen, terwijl pijnstilling bij een (bij mij 13) uren durende bevalling taboe is?

Nederland ligt achter!!!!!

ik heb in leuven een semi-narcose gehad, ik was wel bij maar had een infuus met een goedje wat je zeg maar heel rustig/lacherig /dronken maakte, echt superrrrrr in het AZM was het pijnlijk nu helemaal niets gevoeld!!!

deden ze standaard daar!!

cynthia

Ik zie er ook best erg tegenop ja,al is het nog niet eens bekend wanneer enzo maar goed je denkt er toch aan.

En idd raar dat Nederland er zo achter in loopt

aan de ene kant denk ik ach punctie is zo gedaan en met narcose ben je langer bezig maar aan de andere kant haha

We zullen het wel zien allemaal

Het enige nadeel van een punctie onder narcose is: De man mag er niet bij aanwezig zijn. Ik weet niet of de punctie zonder narcose in Belgie ook op de operatiekamer gedaan wordt en of de man er dan wel bij aanwezig mag zijn. Ik zie bij Babyboom op tv dat hier in NL de man wel vaak bij de punctie aanwezig is.

Ik was totaal anderhalf tot twee uurtjes van de zaal af. Ik werd dan richting de OK gebracht, daar in een aparte ruimte even wachten en dan brachten ze het infuus in. Daarna de OK naar binnen en begonnen ze vrij snel met het geven van de narcose en daarna meteen aan de slag voor de punctie. Daarna werd ik naar de uitslaapkamer gebracht en als ik weer goed wakker was (wat bij mij vrij snel ging), moest ik nog even daar blijven liggen. Ze meten dan regelmatig je bloeddruk etc. En als je pijn hebt, krijg je meteen pijnstilling via het infuus. Daarna mocht ik weer terug naar zaal en zat Fred daar weer op mij te wachten. Ik had de puncties altijd vroeg in de ochtend en halverwege de middag (rond drie uur) mocht ik dan weer naar huis. Ik was altijd nog wel een aantal dagen wat raar in mijn hoofd door de narcose en echt nog zo'n twee a drie maanden wat moeite met mijn concentratie. Maar dat kwam ook door de narcose.

Groetjes Bianca

Ik heb de punctie ook 3 keer in Gent gehad onder lokale verdoving. Mij lijkt algehele narcose weer eng, omdat je dan helemaal weg bent. Gelukkig verdoven ze goed in Gent en ik heb echt niets van de punctie gevoeld.

Waarom vraag je daar niet naar. Ik kreeg van tevoren een infuus met pijnstillers en daarna een aantal verdovingsinjecties in de baarmoedermond en vaginawand (daar voel je ook niets van). Het enige wat gevoelig is, is als ze je baarmoedermond vastpakken met een tangetje, net voor de verdoving.

Daarna is de hele punctie pijnloos!

Ik ben heel blij dat ik in Belgie ICSI heb laten doen en ben bevallen. Ik vind het hopeloos ouderwets dat je in NL pijn moet lijden, terwijl het echt niet nodig is.

Omdat ze in Belgie de bekken meten met 37 weken zwangerschap, kwamen ze erachter dat ik niet natuurlijk (of heeeel erg moeilijk) kan bevallen. Dus mocht ik kiezen voor een keizersnee. Was ik even blij dat ik in Belgie een goeie gyn. had. Dit was in NL nooit gebeurd....Dus dan horrorbevallng en alsnog een keizersnee. Nee, dan liever zo hoor!

Meid, ik zou zeggen, geef aan dat je er tegenop ziet en vraag om die verdoving. Jij bent toch de baas over je lichaam. Het moet toch iets moois zijn om zwanger te worden, net als een stel die dat met liefde een kindje kan maken!

Corine

Corine, ik wist niet dat in Belgie het bekken met 37 wk zwangerschap wordt opgemeten... Als ik dat zelfs geweten had, en van te voren had geweten wat voor een afschuwelijke bevalling ik zou mee moeten maken, had ik wel in UZ Gent willen bevallen. Achteraf blijkt dat Marissa te groot was voor een natuurlijke bevalling en dat mijn bekken niet ruim genoeg was. Al met al heeft alles veel ellende gekost. Marissa een Erbse Parese, Kiss-Syndroom en een gebroken sleutelbeen en ik heb nog dagelijks pijn aan mijn bekken!

Echt waar, ik zou zo graag willen dat NL eens wat makkelijker omgaat met pijnbestrijding tijdens puncties en bevallingen! Of luisteren naar de vrouw, want ik heb echt duizendmaal aangegeven tijdens de bevalling dat ik geen persweeen meer voelde (de weeen vielen helemaal weg), maar de gynaecoloog (zelfs wel een Belg, maar waarschijnlijk veel ervaring opgedaan in NL) zei dat ik het zeker zou kunnen en dat onze kleine meid snel geboren zou zijn... Tja, en hoe?... Absoluut geen prettige ervaring, maar ik kreeg later te horen: Er is geen vrouw ooit pijnloos bevallen... Tja, er zit een enorm verschil tussen pijnloos bevallen en een bevalling met complicaties die niet nodig geweest waren!

Groetjes Bianca

ja, ze maken bij iedere vrouw een foto van het bekken, welke niet gevaarlijk is voor de baby. Bij mij kon hij het zo al voelen en was een foto alleen maar nodig als bevestiging voor mijzelf. Toen we in het ziekenhuis kwamen, wilde de vroedvrouw eerst de gyn. niet bellen toen ik midden in de nacht weeen had, aangezien ik geen foto had. Ze vroeg of ze even mocht voelen. Nou, geen probleem zei ik. Ze was er al heel snel achter dat ze toch de gyn. maar moest bellen. Dit kon ze zelf ook wel constateren zei ze.

Toen was het allemaal heel snel gepiept!

Corine

Hoi corine

Ik ga denk ik ook wel tijdens ons gesprek aangeven dat daar erg tegenop zie en wat de mogelijkheden zijn

We krijgen nog een intake met ook de mogelijkheden en behandeling dus dan geef ik het gewoon aan

Ben nogal een schijterd,zag ook al erg tegen uitstrijkje en vaginale echo op maar dat ging gelukkig goed....maar kan me er erg druk over maken

• 1 month later...

Hoi,

Ik heb gisteren een puntie gehad in het LUMC. Ik kreeg eerst een morfine spuit en daarna Normison. Dat is een slaapmiddel.Daarna mag je een half uur op bed gaan liggen om je te ontspannen. De hele punctie is mij zooooo meegevallen en pijn heb ik al helemaal niet gehad. Dit terwijl ik echt bang was. Zelf de eerste verdovingsspuit heb ik niet eens gevoeld; wist niet eens dat die al was geprikt.

Misschien vrolijkt mijn verhaal je iets op want men schrijft nu eenmaal eerder over negatieve ervaringen terwijl een punctie ook iets kan zijn waar je met een goed gevoel over terug kan kijken.

Liefs Xarian

Hoi Valesca,

Ook ik heb een pijnloze punctie gehad.

Vooraf een valium (uur voor de punctie) en een half uur ervoor een verdovingsinfectie in mijn bilspier.

Heb geen pijn gehad. Ademhaling is erg belangrijk.

Steeds als de gyn een follikel wil aanprikken, neem je een grote hap lucht.

De ligging van je eierstokken is ook belangrijk. Die van mij waren goed te vinden wat ook scheelt dus. Daarnaast vond ik het meekijken op het echoscherm ook voldoende afleiding.

Alles bij elkaar duurde het nog geen 10min (9 follikels aangeprikt).

Ik weet dat je nu al bang bent voor de punctie, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn hoor!

Groetjes Laura

• 2 weeks later...

Ik ben in Amsterdam bezig met een ICSI-poging, in het Lucas-Andreas. Daar krijg je voor de punctie een infuus met een kortwerkende maar krachtige pijnstilling. Je schijnt er een beetje suffig en dronken gevoel van te krijgen.

Ik heb mijn punctie als het goed is volgende week ergens. Ik vindt het toch ook erg spannend, ik ben al bang voor het infuus dat ik ga krijgen!

Nou, succes!

Groetjes,

Anne

Ik heb gisteren in het Erasmus MC een punctie gehad en gelukkig is het heel erg meegevallen.

De 2 doktoren die ik had stelde me echt heel erg gerust.

Zelf was ik redelijk in paniek toen ik in de stoel moest gaan liggen.

De arts was zeer vriendelijk en vertelde me dat ze tussendoor ( van de rechter naar de linkerkant ) even pauze zouden nemen en dat ik zelf mocht aangeven wanneer hij weer kon beginnen.

De zuster naast me heeft meegepuft en ik heb mijn mannetje flink geknepen, maar het is echt zo voorbij.

Het is meer de spanning denk ik, aangezien je niet weet wat er gaat gebeuren en je niet weet welke pijn je kunt verwachten.

Ik wens jullie heel veel sterkte!

Groetjes Maatje

Hoi,

Ik heb gister de punctie gehad in het MCA in Alkmaar en het valt echt reuze mee!!! Je krijgt een half uur voor de ingreep een injectie met een morfine-achtig iets en een halve slaappil. Bij de vorige punctie had ik 5 eitjes, nu maar 2:huh1:

Echt: je voelt het wel maar ik vond het goed te doen!

Heel veel sterkte,

Zonnetje

1ste ivf: 5 eitjes, 2 embryos tp, geen innesteling

2de ivf: 2 eitjes, morgen bellen of er een bevruchting is