Jump to content

Voorkeurshouding

mamavanevy

Recommended Posts

Vanaf de geboorte heeft Evy al een voorkeurshouding naar links. Het cb wuifde het een beetje weg toe ik dit vertelde maar heb toch maar een afspraak gemaakt bij een osteopaat. Daar is ze nu 2x geweest. Ik heb wel het idee dat het verschil maakt maar moet haar toch echt op haar zij leggen om naar rechts te laten kijken want zodra ze de kans krijgt dan gaat haar hoofd weer naar links . Nu hoorde ik dat als ze op een voedingskussen liggen het hoofdje niet afplat . Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er verschillende manieren om ze weg te leggen ?

Hi mama van Evy (weet je naam niet meer..?!)

Carolijn heeft de eerste weken na haar geboorte tussen van die rolletjes gelegen, dan kun je je kindje makkelijk op de zij leggen. En dan om en om. De eerste 6 weken zijn het belangrijkst inzake het afplatten van het hoofdje. Daarna kun je oefeningen doen (idd van een osteopaat) met je kindje. Het heeft ook te maken met de stand van de organen en dus het buikje. Hoe gek dit ook klinkt! Vraag er maar naar bij je osteopaat. Verder weet ik het niet....

Succes !!

nou ik heb net het voorstelberichtje gelezen dus ik weet het nog...

hoi danielle,

ik weet alleen dat wij het bedje af en toe andersom zetten (of de dekens andersom opmaken...) zodat de baby elke keer de andere kant neemt om de kamer in te kijken. ik weet niet of dat altijd helpt...

gaat ze ook in de draagdoek? ebbe lag daar vaak in en die moest van de osteopaat ook om en om daarin. ook met voeden om en om doen.

maar bij ebbe was het niet zo heel erg dus hebben we alleen deze dingen gedaan en t ging gelukkig goed.

Hoe oud is ze nu? het is zo moeilijk om terug te halen wat je deed op een bepaalde leeftijd...nu al;)

Lis

Evy is vandaag precies 2 maanden . Ik leg haar als ik erbij ben op de bank met haar rug tegen de leuning. Zo blijft ze goed liggen . Soms dat kan ze ook erg driftig worden omdat het niet fijn ligt voor haar . Als ik haar op mijn linkerarm voedt (bv) dan strekt ze zich ook heel overdreven uit met haar hoofd naar achter . Ze is ook erg sterk dus dat is soms best vermoeiend .

Lis jammergenoeg kan ik haar niet foppen door haar andersom te leggen . Ik moet echt iets achter haar rug leggen en zelfs dan probeert ze soms nog terug te draaien .

Ik wist niet dat de vorkeurshouding ook te maken heeft met de organen ? Bij de volgende afspraak zal ik het eens aan haar vragen . Ik hoop zo dat het echt aanslaat en ze geen helmpje hoeft oid.

ik vond het ook erg lastig om 2 kanten op te voeden. dat voegt gewoon niet he.

jammer dat t met dat bedje niet lukt. ik vond het altijd eng om dingen in bed te leggen... dus dan is het enige dat je kan doen het hoofdje af en toe draaien. en dan worden ze toch meestal wel wakker... en ebbe sliep al zo slecht. ik vond het ook heel lastig, het is makkelijk gezegd, zorgen dat ze op beide kanten liggen, maar niet zo makkelijk gedaan.

heb je al gegoogled?

lis

Je kan een babysleeper aanschaffen,

Daar kan je kindje tussen liggen op zijn/haar zij.

En dan kun je met elk slaapje het de andere kant op laten liggen.

Zo voorkom je een afgeplat hoofdje.

Wij hebben er ook een gekocht en maar kort gebruikt moet ik eerlijk zeggen.

Onze dochter is nogal een doener en die wurmde zich er tussenuit (wat normaal niet echt mogelijk is krijgt zij dan wel voor elkaar hahaha).

(Mocht je er trouwens eentje willen aanschaffen, ik heb hem te koop staan)

Len had het ook, maar niet heel erg. Met voeden legde ik hem altijd op de andere kant, zodat hij naar de andere kant moest kijken.

In bed hielp ook niks, Len bleef niet liggen en het bed andersom opmaken hielp niks.

Wel draaide ik zijn hoofd, als hij sliep. Maar vaak draaide hij terug in zijn slaap.

Je moet opletten of beide nekspieren (links en rechts) even sterk worden. Ons werd geadviseerd om hem ook geregeld, bijvoorbeeld met aankleden, op zijn buik te leggen. 1 minuutje, een paar keer per dag. Zo worden beide nekspieren getraind en krijg je niet dat links minder ontwikkeld dan rechts.

Op het cb hadden ze ook tips over houding, hoe je haar kunt tillen en vasthouden enz. ook mbt overstrekken.

Evy gilt alles bij elkaar als ze op haar buik ligt ;(

We waren vandaag naar babymassage en diegene die de les geeft doet ook manuele therapie en het is wel verstandig als het zo blijft dat we dan daarnaartoe gaan . Ze zag al wel verbetering dat is al heel positief . Zelf zie je dat natuurlijk minder.

Zo'n babysleepr vind ik wel eng omdat ze eigelijk altijd naast me in bed slaapt en ze is al best groot dus ik vraag me af of ze er wel in past .

Fijn on te lezen dat het allemaal goed is gekomen met jullie kleintjes. Je maakt je toch snel zorgen als er iets anders is dan anders .

Marissa had ook heel duidelijk een voorkeurshouding. Eerst dachten we (dacht de kraamverz ook) dat het kwam doordat Marissa haar sleutelbeen gebroken had en een Erbse Parese heeft opgelopen door de zware bevalling (met vaccuumpomp gehaald, mijn persweeen bleven weg, dus ze is eigenlijk uit mij getrokken... Achteraf bleek dat ze achter mijn bekken is blijven hangen en ze eigenlijk te groot was voor mijn bekken...) Gelukkig kregen we al kinderfysio bij ons thuis en haar viel het op een gegeven moment op dat de voorkeurshouding steeds erger werd, ook bleef Marissa haar handjes in vuistjes gespannen houden. De kinderarts vond het allemaal maar overdreven, snapte niet waarom we er ons druk om maakten... Maar de fysiotherapeute zei op een gegeven moment dat zij het vermoeden had dat Marissa het Kiss-Syndroom had. Ik meteen op google aan het zoeken en toen is t balletje gaan rollen. We konden meteen naar een manueel therapeut en zij heeft de diagnose Kiss-Syndroom gesteld. Na vier behandelingen hebben we een totaal andere baby! Ze is heerlijk ontspannen, vertoond nu helemaal geen voorkeurshouding meer en echt een heel verschil met de tijd voor dat we naar de manueel therapeut gingen. Marissa moet over drie weken nog een keertje voor controle naar de manueel therapeut, maar daarna waarschijnlijk niet meer. Wel blijft ze nog tot haar vierde jaar onder controle bij de kinderfysio, maar dat heeft ook met het letsel te maken dat ze heeft opgelopen bij de bevalling (de Erbse Parese. De zenuwen in haar schouder zijn afgescheurd geweest. Dit is goed hersteld, maar ze kan een achterstand oplopen tijdens de ontwikkeling van de motoriek. Gelukkig is dit tot heden niet gebeurd en we hopen dat dit zo blijft. Het is echt niet meer te zien dat Marissa haar rechterarm minder beweegt dan haar linker armpje.)

Je kan altijd een afspraak maken bij de manueel therapeut, baat het niet, schaadt het niet!

Groetjes Bianca

O, ja... nog iets vergeten... De fysio zei dat een baby tot de zesde maand in dat speciale kussentje in bed mag liggen, maar ik durfde dat ook al niet meer toen Marissa begon te draaien. Ze draaide zich er helemaal vast in, dan lag ze met haar gezichtje in het lange gedeelte van het kussentje, het deel dat eigenlijk achter haar rug hoort te zitten. De fysio gaf me toen als tip om een laken er strak om heen te wikkelen zodat Marissa niet terug kon rollen. Maar ik durfde dit echt niet. Heb dit ook niet gedaan...

Hier ook iemand met een zoontje met een VKH.

Wij kregen vanaf 7 weken ongeveer(toen het me pas opviel, plat hoofdje) fysiotherapie en wat bij ons goed heeft geholpen is de ene kant van het bedje op te hogen waardoor hij automatisch op de andere kant moest slapen(met rollen handdoeken enz.) en de fysio heeft ook geholpen om de nekspieren op te rekken/losser te maken.

succes, cynthia

Hoi hoi,

Onze oudste had ook een voorkeurshouding en een afgeplat hoofdje. Het CB wilde hem al een helmpje opzetten (regressiehelm of zoiets). Daar waren wij niet zo'n voorstander van. Wij hebben hem toen steevast om en om qua houding gevoed (dus dan links dan rechts) en ook het aankleedkussen recht voor ons gelegd zodat hij dus recht naar ons keek. Verder hebben wij hem vaak op zijn buik laten liggen (na iedere voeding ff op de buik) ook al vond hij dat in het begin helemaal niets. Het wass inderdaad belangrijk dat hij zijn nekspieren goed ging trainen zodat hij zelf zijn hoofdje van links naar rechts kon gaan bewegen. Al met al is het goed gekomen, hij is nu bijna vier en je ziet er eigenlijk niets meer van. Maar neem het wel serieus want een voorkeurshouding en het daaruit voortvloeiende scheve kopje kan soms leiden tot een asymetrisch gezichtje!

Luca had ook een ontzettende voorkeur naar rechts en afgelpat koppie. hij is emt de vacuum gehaald,is is dus niet op die kant gaan liggen,dagen naar geboorte,waarschijnlijk pijnlijk.

Luca zijn voorkeur heb ik eruit gekregen met fysio

echt moet je doen hoor,luca was net 5 weken geloof ik.

Gewoon een fysio bellen, meestal komen ze thuis voor kinderen

langzaam is de voorkeur eruit gegaan,maar jeetje wat veel doen, ook kleine dingen,alles moesten we links in box leggen enz.

hij heeft ook een helmpje gehad, niet lang,want hij had last van eczeem

ook bij osteopaat geweest.

Voorkeur na tijdje eruit ,best lang.ZIjn hoofdje is nog iets afgeplat,maar vooral zijn oortjes staan goed.

dat vond ik het belangrijkste,als je naar luca keek,stond 1 oortje meer in gezicht

nu staan ze goed

je mag me rustig wat mailen hoor,heb echt veel fysio, gehad, weet er bijna alles van

veel succes

en als jij denkt dat ioets nodig is,gewoon ha bellen of zelf fysio

groetjes