Ga naar inhoud

IFV zonder duidelijk medisch probleem. Wat nu?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Na 1,5 jaar moedernatuur de kans te geven, hebben mijn man en ik besloten het medisch traject in te gaan. In beginsel ben ik hier ingestapt met het idee dat dan uitgesloten werd dat er medisch iets aan de hand is. Daarna konden we meer gaan ontspannen en wellicht zou dit helpen.

Nu zijn we 3 samenlevingstesten verder, die allemaal negatief waren. Afgelopen zaterdag kregen we te horen dat we toch serieus over ivf moeten gaan nadenken!?! Gezien mijn leeftijd vind de gynaecoloog IUI een te langzaam traject, met minder kans van slagen. Er is op dit moment geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor het feit dat ik niet zwanger word.

Ik loop met zoveel vragen rond. Wat is de inpekt van IVF? Ik weet dat dit zwaar is, maar waar moet ik rekening mee houden? 1 of 2 eitjes laten terug plaatsen? Wel of niet eitjes laten invriezen?

Nu ben ik opzoek naar mensen die mij hun ervaring willen delen. Die voor de zelfde keuzes hebben gestaan. Ik weet dat het persoonlijke vragen zijn, waar alleen mijn man en ik het antwoord op kunnen geven. Heel graag hoor ik de ervaring van anderen, die in deze situatie zaten of zitten.

Groetjes,

Jiska

Geplaatst

Jiska wat frustrerend dat er niks is te vinden, maar wel fijn dat er een traject als ivf bestaat om er toch nog wat aan te doen zodat je wens alsnog in vervulling kan gaan.

Het is een zwaar iets die hele mmm en vooral emotioneel gezien is het zwaar.

Mijn advies is blijf over je gevoelens met elkaar praten, raak elkaar niet uit het oog en weet dat jullie het allebij anders ervaren en verwerken.

Daar is dit forum een hele uitkomst bij, je kan lekker anoniem vragen, je gevoel uiten en ook klagen!!!!!!

Succes en ik hoop dat jullie leven snel verrijkt mag worden door jullie wondertje

Geplaatst

Hoi Jiska,

Ik ben ook ooit begonnen met IVF zonder dat er aanwijsbaar iets aan de hand was. Inmiddels lijkt er wel het een en ander aan de hand te zijn, maar het is nog steeds niet zo dat dit nou zeker de oorzaak is van het feit dat het niet lukt. Ik vind beginnen met IVf na anderhalf jaar zelf proberen best een stap maar het ligt inderdaad ook wel aan de tijd die jullie nog hebben. Wat ik wél gek vind is dat jij zegt dat jullie tot drie keer toe een negatieve samenlevingstest hebben gehad maar dat de arts nu begint over IVF. UI is namelijk bij uitstek de manier om dan zwanger te raken. Juist als er medisch verder niets aan de hand lijkt te zijn zou IUI dus de oplossing kunnen zijn. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Je zou kunnen voorstellen om in ieder geval drie keer IUI te proberen, in aanloop naar de IVF-procedure. Ondertussen kun je dan alvast naar de IVF-voorlichtingsbijeenkomst gaan (en wellicht is er wel een wachtlijst, dan kun je daar mooi ook al op worden gezet) en na gaan denken over het terugplaatsen van 1 of 2 embryo's en je verder inlezen. Je benut je tijd dan optimaal en wie weet lukt het dan wel met IUI....

Succes!

Geplaatst

Hallo Jiska

wat ellendig dat er tot op heden nog geen spontane zwangerschap ontstaan is, wat betreft het advies van de arts, ik denk dat ik er gehoor aan zal geven, ze geven het niet voor niets aan, nu weet ik natuurlijk niet hoe oud je bent.

veel vragen. logisch, lichamelijk vind ik de behandelingen meevallen (icsi komt op hetzelfde neer echter de zaadjes doen niet zelf het werk maar de laborant helpt een zaadje mee). Mentaal vind ik het het zwaarste, de wachtweken (tussen terugplaatsing en testen).

ik adviseer je om je vragen, onzekerheden op te schrijven en voor te leggen aan de arts en eventueel een voorlichtingsavond te bezoeken.

Er komt dan ineens veel informatie op je af maar echt waar, in het traject gaat alles stap voor stap.

wat het invriezen betreft, hier hoef je je geen zorgen over te maken

eerst gaan ze proberen om een aantal mooie follikels te laten groeien, bij de punctie zal dan blijken hoeveel rijpe eicellen er ontstaan zijn en na de bevruchting kijkt de embryoloog welke geschikt zijn om in te vriezen. Eicellen worden niet zomaar ingevroren maar ik denk ook dat je embryootjes bedoelde, ingevoren worden ze cryo genoemd.

wat betreft het aantal embryos dat je zou willen laten terugplaatsen, soms heeft de patient vanwege het beleid van het ziekenhuis geen keus, anders in overleg 2 en in het buitenland zelfs soms 3.

Maar ook dit gaat allemaal stap voor stap!!!

welklicht vind je ook veel info hier op het forum,

heel veel succes!!

groetjes

Babeth

Geplaatst

Hey Jiska,

Heel herkenbaar je verhaal.

Geen reden gevonden waarom wij niet zwanger raken. Eerst was er bij ons sprake van IUI, maar ook ivm mijn leeftijd (nu 38) toch over op IVF.

Alleen hebben wij geen samenlevingstesten gehad, weet niet eens wat dat precies is!

In Mei heb ik de 1e poging gehad, met alle toeters en bellen. Helaas is deze poging mislukt, maar we hadden 7 mooie embryo's die we hebben laten invriezen. Vorige week is er 1 embryo terug geplaatst en volgende week mag ik testen. Wij hebben gekozen voor 1 embryo omdat deze van zeer goede kwaliteit is.

Ik moet je eerlijk zeggen dat alles tot nu toe 100% is mee gevallen. het spuiten, gevoelens, emoties en het wachten. Alleen de punctie is mij erg tegen gevallen, MAAR bij iedereen is het anders en ik had gewoon pech.

Om eerlijk te zijn hebben wij er nooit echt bij stil gestaan, wel of geen IVF, voor ons was het van zelf sprekend om dit te gaan doen.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust, daar is dit forum voor.

Succes.

Guusje

Geplaatst

hoi, ik wil het graag melden dat er bij ons ook geen reden is om niet te lukken,we krijgen ivf volgende maand en ik vind het heel spannend. Aleen ben heel erg band voor de punctie.Ik zit al drie dagen alleen achter de computer over IVF te lezen vooral naar verhalen van mensen,maar bij sommigen word ik een beetje depresief.Vriendien van mij heeft het twee keer gehad en wel gezegd dat ze door de medicijnen niks gevoeld heeft, maar het blijft wel spannend.

Succes.

Geplaatst

Hoi,

Allereerst welkom hier op het forum.

Bij ons was er ook geen aanwijsbare reden waardoor ik niet zwanger werd.

Onverklaarbaar onvruchtbaar kregen wij als "stempel".

Wij hebben eerst 7 IUI pogingen gedaan, maar zelf had ik daar (waarom weet ik ook niet) niet echt een goed gevoel bij.

Dit had ik wel bij IVF.

Zeker als je arts dit adviseert zou ik dit advies zeker ter harte nemen.

Als je vragen hebt zou ik, zoals Meiske dat ook zegt, je vragen opschrijven of een info. avond bezoeken.

Ik vond het best spannend moet ik zeggen, maar ik realiseerde me tevens wel dat dit voor ons de enige en laatst stap en kans zou zijn op een zwangerschap.

Zelf heb ik veel info. gehaald via het forum.

En ook van het ZH zelf kreeg ik informatie mee.

Wat betreft een TP van 1 of 2 embryo's is dit ook weer afhankelijk van het ziekenhuis, dit is erg wisselend per ZH. Wij mochten zelf kiezen wat we wilden, 1 of 2. Wij kozen voor 2, met in ons achterhoofd toen dat er meer kans was op een tweeling en dit ons fantastisch leek. (ik weet niet of dat nog steeds zo is, er zijn toen onderzoeken naar geweest geloof ik zo uit mijn hoofd, maar hoe of wat weet ik niet meer precies).

Persoonlijk vond ik het gebruiken van de hormonen abosluut niet belastend.

Ik had er echt geen last van.

Wel vond ik de wachtweken (ww) emotioneel best zwaar en lang duren, dit vond ik het zwaarste gedeelte van de behandeling.

Ik wil je alvast veel succes toewensen en mocht je nog vragen hebben, stel ze hier!!

gewoon doen, we zijn er om elkaar te helpen.

Geplaatst

Hoi Violeta

Ik heb in juli 2010 ook een punctie gehad. Ik heb er eerlijk niet veel van gevoeld ik vond het zelf niet pijnlijk het was echt zo voorbij. Ze hadden bij mij 5 follikels waarvan er maar 2 eitjes had. 3 dagen erna heb ik mijn terugplaatsing gehad er had 1 bevruchting plaatsgevonden. En de 12e dag na de terug plaatsing ben ik ongesteld geworden.

Enuhh over die punctie je kan op verschillende forums lezen wat men erover zegt maar neem het niet te serieus het is bij elk persoon anders je moet het echt zelf ervaren, ik was ook heel zenuwachtig....maar het viel allemaal mee!

Veel succes!!

hoi, ik wil het graag melden dat er bij ons ook geen reden is om niet te lukken,we krijgen ivf volgende maand en ik vind het heel spannend. Aleen ben heel erg band voor de punctie.Ik zit al drie dagen alleen achter de computer over IVF te lezen vooral naar verhalen van mensen,maar bij sommigen word ik een beetje depresief.Vriendien van mij heeft het twee keer gehad en wel gezegd dat ze door de medicijnen niks gevoeld heeft, maar het blijft wel spannend.

Succes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden