Ga naar inhoud

1e controle verloskundige/gyn.streekzkhs.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi meiden, ik heb (weer) een vraagje:

Vandaag was ik voor het eerst bij de gyn. in ons eigen ziekenhuis geweest. En ik heb geen goed gevoel hierbij.

Ik had dat al toen ik ging bellen voor een afspraak. Ik had uitgelegd, zwanger middels ivf, van een tweeling, ben doorverwezen naar hen, wanneer kan ik komen? kom maar met 16 weken (laatste controle ivf-centrum was met 10 weken)!! Dus ik was wel verbaasd en vroeg of ik dan wel een echo zou krijgen. Nou alleen als de gyn. dat wil. Dus ik vroeg of dat ook met een tweelingzwangerschap geldt, aangezien ik had begrepen dat je veel meer onder controle zou staan. En met een eenlingzwangerschap krijg je ook rond 12 weken nog een echo. Nee hoor, dat was normaal, maar ik mocht dan wel eerder komen. En dat was dus vandaag.

Die arts ziet me voor het eerst en het enige dat we daar hebben gedaan is dat hij vroeg: dus je bent zwanger? Ja. En van een tweeling? Ja. Hebben jullie nagedacht over prenatele diagnostiek? En daar hebben we het even over gehad.

Verder heb ik aangegeven dat ik nog geen bloedtesten o.i.d. heb gehad en of ik nog een 12-weken echo ga krijgen. Nou daar kon ik een afspraak voor maken. Daaag....

Dat was het!

Hij kon ons op z'n minst als eerste feliciteren met onze zwangerschap. Maar hij heeft ook niet eens gevraagd hoe ik me voel, of ik klachten heb, hoe de voorgeschiedenis is geweest, enz. Hij heeft me niet eens bekeken, geen bloeddruk opgemeten, me bijv. niet eens gewogen of weet ik veel wat ze bij een eerste afspraak allemaal doen.

Ligt het nou aan ons dat we heel anders gewend zijn. Hoe is jullie ervaring met jullie gynaecoloog/verloskundige?

Bij het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben voor de endometriose en waar ik IVF heb laten doen, zijn ze allemaal hartstikke aardig en meelevend. Helaas dat mijn gyn. voor mijn endometriose niet bij verloskunde zit, anders had ik naar haar gegaan. Maar ik ging daar echt met een rotgevoel weg.

En ik zou kunnen denken: het zijn vast mijn hormonen, maar ook mijn man had een rotgevoel bij deze controle of hoe je het ook kan noemen.

En als deze man mij moet begeleiden tijdens mijn zwangerschap, maar ook met mijn bevalling, dan word ik daar bij voorbaat al niet vrolijk van. Wat een stug zooitje daar zeg....

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Misschien dat wij te hoge verwachtingen hadden of dat het terecht is dat wij ons hier niet zo prettig bij voelen.

Bedankt alvast!!

Geplaatst

hoi sandie

wat naar dat je zo bot bent behandeld

ik heb ook veel verschil gemerkt dan tussen verloskundige en gynaecoloog

bij de vk is er tijd voor vragen

werd ik gewogen

werd mijn buik gemeten

bloeddruk gemeten

bloedgeprikt na 16 weken

bij de gynaecoloog is alles zakelijk geen leuk gesprekje of tijd om vragen te stellen

ook ik heb geen normale 12 weken echo gehad maar ook bij 10 weken en daarna weer bij 20 weken

was eerst bij de gynaecoloog omdat ik eerst ook zwanger was na een 2-ling na icsi

nu er helaas 1 beeb overleden is terug gegaan naar de vk

Geplaatst

Hoi Sandie,

Dat is inderdaad wel een hele botte vent zeg! Ik kan me goed voorstellen dat jullie er nou niet bepaald met een prettig gevoel weg gingen.

Ik heb zelf de ICSI behandeling in het Radboud ziekenhuis in Nijmegen gehad. Uiteindelijk ben ik bij de 3e poging zwanger geraakt, ben vandaag precies 16 weken.

Na onze eerste echo daar mochten we van hun naar ons streekziekenhuis, scheelt een kwartier rijden.

Nou hadden we daar niet echt goede ervaringen mee ( ook zo'n botte kerel), dus wij hebben er heel bewust voor gekozen om in Nijmegen te blijven.

Nu staan we onder controle bij een 'gewone' gynaecoloog en die is net zo vriendelijk en behulpzaam als de fertiliteitsmensen. Wij hebben er dus geen seconde spijt van dat we gebleven zijn en we elke keer iets verder moeten rijden!!!

Ik heb bij 10 weken een bloeding gehad, heb meteen gebeld en mijn gynaecologe zei : er is maar 1 manier om erachter te komen of het goed zit en dat is door een echo. Kom straks maar langs, ik prop je er wel tussen. En zelfs toen nam ze echt de tijd voor me!! Er was dus niks aan de hand, maar hiermee probeer ik de behulpzaamheid aan te geven van dit ziekenhuis.

En het is zo fijn om dat soort mensen om je heen te hebben!!

Kun je niet in je vorige ziekenhuis blijven?

Groet,

Fientje.

Geplaatst

Hoi Sandie, tijdens mijn zwangerschap ben ik bij de vk geweest, dus heel veel ervaring met de gyn heb ik niet, maar als je je er niet prettig bij voelt, dan zou ik overwegen om naar een ander ziekenhuis te gaan. Nou kan het natuurlijk ook zo zijn dat de gyn zijn dag niet had... in een ziekenhuis zijn ze over het algemeen wel iets zakelijker, maar het mag dan toch wel vriendelijk zijn.

Misschien moet je het nog een afspraak aankijken en dan beslissen, je hebt nog wel even tijd. Het andere wat ik je nog even mee wilde geven is dat de kans aanwezig is dat deze gyn niet bij de geboorte is. In een ziekenhuis zie je tijdens de bevalling net de gyn die dienst heeft en in veel gevallen de ziekenhuisverloskundige. Het is dus helemaal niet zeker dat deze gyn ook tijdens je bevalling aanwezig is. Mocht dat in jullie ziekenhuis wel zo werken, kan je misschien vragen om een andere gyn? Ook voor de controles?

Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap.

Geplaatst

Als ik zo je verhaal lees kan ik wel begrijpen dat je er geen goed gevoel bij hebt.

Zeker niet dat jullie hoge verwachtingen hebben. Jullie zijn eindelijk zw ook nog van een tweeling en daar mag wel wat tijd aan besteed worden, je moet nog 7 maanden met die man ""werken".

Laat het dan wel iemand zijn die je mag en prettig bij voelt.

Geplaatst

Thanx meiden, voor jullie reacties.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe stommer ik het vind hihi...

Hij heeft ook niet eens gevraagd of wij misschien vragen hebben, of het duidelijk is, wat de bedoeling is de komende maanden, enz.

Ik ga het er straks nog even uitgebreid met mijn man over hebben en kijken wat we gaan doen. Hier vlakbij zit nog een ziekenhuis waarvan gynaecologie goed aangeschreven staat. Misschien dat we daar dan heen gaan.

En idd misschien had hij zijn dag niet (hoop niet dat ik 'm dan uitgerekend wél met mijn bevalling heb en hij weer zijn dag niet heeft haha!!).

Geplaatst

Het is heel belangrijk dat je je in deze toch wel onzekere en spannende tijd fijn voelt bij je gyn. Ik zou niet twijfelen en direct naar een ander overstappen. Als hij bij evt complicaties net zo behulpzaam is dan zit je mooi te kijken. Veel succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden