Jump to content

Roken........

Liesbeth Jacobs

Recommended Posts

Hai meiden,

Ik heb een heel vervelend probleem.....(wie niet???)

Ik rook al 20 jaar!!!!!!

Ben tijdens de zwangerschap van dayenna ook niet gestopt.....(schaam, schaam...)

Nu gaan we dus binnenkort voor een tweede kindje via IVF, maar nu geldt de regel: 3mnd. voordat je begint met de behandeling, moet je gestopt zijn met roken.........!!!, anders wordt je dus niet geholpen.

OK, ik weet het, er valt wat voor te zeggen, maar het is al zo,n befuckte(excuseer mij voor m,n taalgebruik, zit al 4 uur zonder een peukkie!!!) stressperiode!!!, en dan juist nu moet ik er mee stoppen.

Het valt mij erg zwaar, ben dus ook niet te genieten (hussie is hier ook erg blij mee, hij stopt er ook mee, maar t'kost hem minder moeite blijkbaar).......!

Is er iemand hier die een (soort) gelijke situatie heeft gehad???

En ja, ik weet, het is voor een goed doel, maar ik ben dus gewoon verslaafd!!!

Ik kan dus wel wat goeie tips en adviezen gebruiken............:unsure:

Groetjes Liesbeth

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Poeh, pittige vraag zeg.

Verstandig gezien weet je wel dat je het moet opbrengen, maar lichamelijk en emotioneel gezien is het andere koek natuurlijk hè.

Ik heb zelf wel gerookt, tot de eerste spuit. Nu was ik al geen straffe roker, 4-5 sigaretjes per dag. Tijdens zwangerschap niet gerookt, maar een paar maanden na mijn bevalling weer (rustig) begonnen tot 3-5 per dag weer.

Ik weet niet wat voor type jij bent. Ik kan gerust minderen en uiteindelijk stoppen.

Als minderen geen optie voor je is, dan misschien cold turkey samen met je vriend?

Afspreken dat je 15min per dag mag gillen en afreageren. De rest van de dag moet je afleiding zoeken. Misschien zijn die 15min voor jou wel al 's morgens, maar misschien ook pas om 20uur? Als je weet dat je een moment mag afreageren, kan je het meestal wel ophouden tot dat moment.

Schakel zoveel mogelijk mensen in, die je kunnen steunen op rotmomenten.

Verder vind ik het ook moeilijk wat nog te noemen.

Sterkte!

Groetjes Laura

Ik ben nu bijna een jaar gestopt, ook met als doel een kindje, ik weet dat het moeilijk is maar uiteindelijk doe je het niet alleen voor een kindje maar ook voor jezelf. Iedereen weet dat roken slecht is en dat de verslaving grotendeels in je hoofd zit.

Er is niemand die je verteld dat je een sigaret op moet steken.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het je gaat lukken.

ik heb ook gewoon gerookt tijdens de behandeling en zwangerschap.

en ik schaam me er niet voor.

ik heb het idee dat stress meer kwaad kan dan roken maar wie ben ik.

maar hoe gaan ze controleren of je gestopt bent dan????

zoals je leest heb ik geen tips voor je.

ik rook namelijk nog steeds en ben niet van plan te stoppen.

succes liefs brenda,

Wij zijn 5 jaar geleden gestopt met roken.

Ik raakte voor het eerst zwanger en ben toen doorgegaan,ik had wel ergens gelezen dat wanneer je een trekje van je sigaret zou nemen en inhaleerde het kindje dan zijn adem in hield en dat dat dan heel slecht voor zijn hersentjes zou zijn,ik kreeg hier hele koude rillingen van maar rookte toch door.Na drie maanden is het toch fout gegaan met mijn zwangerschap en ik voelde me echt heel slecht,super schuldig (nu nog steeds) en dan kunnen sommigen mensen wel zeggen van Ja maar dat hoeft niet aan het roken te liggen of wat dan ook,het feit is dat iedereen weet dat het heel slecht is voor je vrucht/kind,ook al zijn ze al geboren, zijn ze 1,2,3,4,5, of 6 het blijft slecht.

en ik rookte toen dus voel ik me schuldig omdat het toen fout is gegaan.

In een van de laatste uitzendingen van babyboom zei een man waarvan het hun niet lukte om zwanger te worden en hij rookte dat ze dan 6 % minder kans hadden om zwanger te raken,ach zei hij wat is nou 6 %,NOU !!!!! 6% is dan het feit dat je vrouw niet zwanger raakt !!!!! DOMBO !!!

sorry hoor,iedereen moet lekker doen wat ze willen,ik heb ook gerookt en het smaakte altijd heerlijk ,maar ik wilde kinderen en ben dus voor hun gestopt.

Ik hoop dat het je lukt meid,het is gewoon beter,maar dat weet je zelf ook wel.Heel veel sterkte en succes.

Manuela

Guest estrhalita

Ik ben 4 maanden voor mijn zwangerschap cold turkey gestopt na 15 jaar roken. Veel water drinken en ik nam elke keer een wortel als ik trek kreeg en ik moet zeggen, nu 3 jaar later ben ik nog steeds gestopt en ik vind het zalig.

Hoi Liesbeth,

Toen wij begonnen met de behandelingen om onze kinderwens in vervulling te mogen laten gaan (zonder behandelingen lukt het ons nooit om spontaan zwanger te worden, we zijn afhankelijk van TESE-ICSI) zijn we gestopt met roken. We rookten allebei behoorlijk veel... Onze wens was zo groot dat het ons lukte, het is zo makkelijk gezegd dat je moet stoppen, maar het moet je ook maar lukken... En de kinderwens kan enorm sterk zijn, je wilt daar alles voor doen en laten wat nodig is, maar het lukt niet altijd om van die sigaret af te blijven... Gelukkig is het ons gelukt en mijn vriend rookt nog steeds niet weer. Hij is er nu drie jaar vanaf. Ik ben helaas na de geboorte van Marissa wel weer begonnen met roken. Ik rook nu zo'n tien sigaretten per dag. Maar wil wel weer dolgraag stoppen, maar ik voel me gewoon nu nog niet weer op en top, dat stoppen lukt nu op dit moment niet. Je kunt gewoon alleen maar stoppen als je er ook voor de volle honderd procent achter staat.

Succes en sterkte meid...

Bianca

bekend verhaal...

ben al voor mijn pogingen , tijdens mijn pogingen gestopt en weer begonnen...

Na een menstruatie en een neg test ging ik weer voor de bijl.

Bij de laatste poging ben ik gestopt, ook tijdens mijn zwangerschap..

Ik denk en t is ook wel bewezen dat het echt helpt als je NIET rookt..

Probeer gewoon alles uit de kast te halen om het te doen lukken, je blijft zoals Manuela het zegt altijd een rotgevoel houden van had ik maar..

Je wotdt gewoon moeilijk zwanger dus probeer het een goed klimaat te geven, geen verwijten achteraf..

Ik ben geen antiroker (rook weer een paar per dag nu, geen excuus)..

Veel succes cynthia

Ik ben idd ook 'cold turkey' gestopt met roken, van goed 1 1/2 pakje per dag naar niks. Er was wel voor mij een hele goede (maar minder leuke) motivatie. Mijn vader is 8 jaar geleden overleden aan een erfelijke vorm van kanker....ik kon me laten onderzoeken om te kijken of ik ook dit gen had, maar heb besloten dat maar niet te doen. Weten dat je het kan krijgen is volgens mij minder erg dan bijna zeker weten dat je het krijgt. Ik ben niet meteen gestopt met roken hoor.....had eerst zo'n houding van 't gebeurt mij toch niet', maar kon het uiteindelijk voor mezelf niet meer verantwoorden....het is voor mij altijd een goede stok achter de deur als ik weer zin heb in een sigaret. Mijn man rookt nog steeds stevig door, al zegt hij al een tijdje dat hij nu echt wil gaan stoppen.....

Het beste is volgens mij wat je nu doet, gewoon hoppa stoppen. Even een paar (klote) dagen doorbijten (de eerste dagen zijn gewoon moeilijk), dan is het ergste leed geleden. Hou je doel voor ogen, dat is altijd een extra motivatie! Enne, als het ff niet lekker gaat, kom je gewoon lekker hier stoom afblazen. Zet em op, je kan het!

Groetjes, Sandra

Tsja meiden.........iniedegeval fijn dat ik hier al zoveel reacties op heb gekregen, ik wil dolgraag stoppen, maar niet zozeer voor mezelf, maar voor Dayenna, om haar een broertje of zusje te kunnen geven.

Tuurlijk weet ik dat het slecht is, en dat het een verslaving is, maar ik heb ook zo,n 20 jaar gerookt, waarvan de laatste jaren ZWARE SHAG......!!!

En ik ben ook nog eens een vrij stevige roker (20 a 25 shaggies per dag).

En ik zal heel eerlijk zijn; tís dat ik MOET stoppen voor de behandeling, want anders helpen ze niet (ze kunnen het blijkbaar in je bloed terug vinden, en geheid dat ze dat gaan testen), maar ik sta er zelf dus niet achter.

ook al is het misschien bewezen dat het blijkbaar op een of andere manier toch invloed heeft op de behandeling.

Ik heb eigenlijk zoiets van: laat de mensen zelf die keus maken, en mijn dochter is tenslotte ook gezond geboren.

Maargoed, ik zit nu denk ik ook een beetje exuses te zoeken, en dat is dus niet de bedoeling.

Ik moet wel zeggen dat ik gisteravond (na 5 uur niet gerookt te hebben) echt helemaal gek werd......, we hadden dus niks rookbaars meer in huis, en het was al 11 uur geweest.

Gelukkig had m,n hussie nog wat "restjes" in de auto liggen.....!!!

Vandaag heb ik pas drie shaggies gerookt.........ik weet het, dat zijn er drie teveel....!!, maar misschien werkt het bij mij beter om het af te bouwen (is dit weer een excuus???)

Wish me luck............Liefs Liesbeth

Liesbeth, heeeeeeel veel succes!

Zelf heb ik makkelijk praten. Ik rook niet, heb nooit gerookt. Mijn man is wel een stevige roker. Hij heeft al diverse keren geprobeerd te stoppen. Tot nu toe zonder resultaat. Hoewel, als we straks toch nog een kleintje mogen verwachten, zal hij niet bij mij in de buurt (lees in huis) roken. Hij heeft nu wel zo iets: misschien moet ik toch maar gaan stoppen. In restaurants en café's mag je ook al bijna niet meer roken.

Een buurvrouw is pas ook gestopt met roken. Ze heeft het er heel moeilijk mee. Heeft ook veel problemen. Maar ze heeft zichzelf in haar hoofd gezet: een sigaret roken lost niets op!

TJa... probeer een beetje peptalk te houden en meerdere redenen voor je te bedenken waarom het goed is om te stoppen, maar je zal het zelf moeten doen.

Maar eh. luck wishen wil ik je wel hoor!

Groetjessssssssss

Guest Amanda

Ik rook niet, nooit gedaan... en misschien kan ik er niks over zeggen.. Het is vast heel moeilijk om te stoppen.. maar vergeet niet, het is bewezen dat je je kind schade doet!!!!! Natuurlijk hoeft dat niet zo te zijn, maar stel, je wordt zwanger, rookt toch, en je kind heeft (vroeg of laat) toch "iets" ? Vergeef je je zelf toch nooit?

Ik kan er niet tegen dat vrouwen roken, of drinken tijdens een zwangerschap. Dat vind ik (sorry..) zo verschrikkelijk egoïstisch..

Ik, als niet-roker, heb natuurlijk makkelijk praaten, en dit is echt niet wat je horen wil... Maar zo denk ik erover..

Bij ons in de straat is een stel, heeft niks met jou te maken, maar moet er nu aan denken, ze kende elkaar 4 maanden, zij 38, hij 40, ze raakte zwanger (ze zeggen dat het een bewuste keuze was), en ze drinkt (op feestjes) niet veel, maar wel een paar glazen wijn.. Ze zijn al 2 keer uit elkaar geweest voor ze in haar zevende maand was en slikt anti-depressiva... ooo wat kan ik daar boos om worden........ Zo moet het dus echt niet....

Het zal niet makkelijk zijn maar het is te doen !

Ik heb 13 jaar 1 pakje (soms meer) per dag gerookt en heb meerdere pogingen gedaan om te stoppen en ben nu 2 jaar en 3 maanden gestopt met roken , toen ik hoorde dat we met ivf konden gaan beginnen . De eerste 2 a 3 weken zijn zwaar maar je zal merken dat je er op een gegeven moment niet meer aan denkt. Mijn man verzon allerlei excuses en heeft nog een half jaar doorgerookt en is nu ook nog steeds gestopt .

Ben zo ontzettend trots en blij dat ik tijdens de zwangerschap niet heb gerookt en heb er ook geen behoefte meer aan (ben zelfs erg anti geworden haha)

Er zullen vast wel meer vrouwen zijn die in hetzelfde schuitje zitten dus probeer elkaar te steunen en elke dag dat je niet rookt is er weer 1 .Dit is het minste wat je kunt doen voor je kleintje . En eerlijk is eerlijk de slagingskans is ook stukken beter dus dat is heel wat waard want de behandelingen onderga je niet voor je lol.

Heel veel succes,

Danielle

En wat betreft drinken: Het is zo ontzettend schadelijk... (weet wel dat het nu niet de topic is). Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt, maar daar lopen dus ook mensen rond die door het drinken van hun moeder een FAS-syndroom hebben opgelopen. Je kunt er op googlen. Het zijn stuk voor stuk prachtplaatjes van mensen... Maar je wilt er niet over nadenken wat voor een kansen zij nu missen door de glaasjes die moeder dronk! Tja.... Op het moment dat je zwanger raakt, ben je al verantwoordelijk voor het wezentje dat in je aan het groeien is. En ja, je maakt altijd fouten als ouder.... Maar hoe werkt dat door?

Groetjessssssssss

Ik wil toch heel even reageren op de reactie van Amanda.

Je zegt zelf al dat je nooit gerookt hebt , wat ontzettend knap van je is; maar eigenlijk betekent dat dat je niet precies weet wat het is als je moet stoppen na zoveel jaar gerookt te hebben.

Je zegt dat je het egoistisch vindt als vrouwen roken als ze zwanger zijn, maar ik ben het toch niet helemaal met je eens......

Mijn vk zei tegen mij: meid, als je niet kunt stoppen met roken, dan veroordeel ik je niet, want een zwangere vrouw met stress is ook niet goed, dus als jij je beterder voelt door te roken, dan liever dat.

Waarschijnlijk zul je nu zeggen: die vk van jou is dus ook niet wijzer.......!

Ook heb ik jarenlang anti depressiva geslikt.

daar ben ik mee gestopt anderhalf jaar voordat ik zwanger werd.

Ben daar overigens wel heel erg ziek van geweest.

Maar heb toch doorgezet voor een eventuele zwangerschap.

Ik begrijp best jou standpunt, maar voelde me misschien een klein beetje aangevallen........???

ik heb vanaf mijn 16de gerookt, weliswaar met tussenposes maar uiteindelijk echt gestopt (zie mijn blog!!)

Ben dan ook van mening dat als je iets graag wilt dat je dat kunt en er ook gewoon alles voor over moet hebben. Niet zeuren gewoon doen. Kun je jezelf ook niets verwijten als t niet lukt allemaal.

Ik ben trouwens nu 2 jaar gestopt, gaat prima en Sander ook.

Succes!

Guest Amanda

Ik wil je echt niet aanvallen, maar wel mijn mening geven. En ik kan nogal bot uit de hoek komen, dat is niet mijn bedoeling. Als ik je geraakt heb, sorry daarvoor.

Ik heb nooit gerookt, dus weet niet hoe het is om te stoppen.

Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die hebben geprobeerd om te stoppen, sommige lukte het, andere niet. Dus ik weet dat het heel moeilijk is.

En omdat zwanger worden al zo moeilijk gaat, zou je het misschien net moeten laten..

Mijn man is gestopt met roken toen we aan het behandelen gingen, en zijn zaad werd echt steeds beter.

Dat die VK dat zegt, vind ik ook een beetje vreemd. Want stress levert denk ik, echt veel minder schade op dan roken of drinken. Maar daarom zeggen ze in het ziekenhuis niet voor niks, dat je voor de behandeling al moet stoppen?

En dat je anti depressiva hebt geslikt vind ik niks mis mee, echt niet. Als iemand dat steuntje in de rug nodig heeft in een moeilijke periode, prima! Maar iedereen weet dat je dat niet mag gebruiken tijdens zwangerschap.

En daarom heb ik die mening over dat stel in onze straat. Als je echt niet zonder kan, ben dan zo reëel en stel je kinderwens uit.

Ze zijn al 2 keer uit elkaar geweest, voordat ze zeven maanden zwanger was, sorry, maar dit vind ik geen stabiele situatie voor een kindje.

Ik hoop dat het je toch gaat lukken, en dat de behandelingen en misschien een kindje je genoeg kan stimuleren om te stoppen.

Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren op dit topic maar wilde het toch doen.

Ik denk niet dat het de bedoeling van Amanda is geweest om jou aan te vallen hoor.

Zo zit ze niet in elkaar. Wel weet je dat als je een topic als dit opent je adviezen krijgt, maar het maakt ook een hoop los bij mensen, zodat je ook reacties kunt krijgen die je misschien liever niet zou hebben gehad.

Ik moet zeggen dat ik het met Amanda eens ben dat ik het niet verstandig vind als vrouwen roken tijdens de zwangerschap, je weet wat het je kind zou kunnen aandoen.

Maar dat terzijde, iedereen doet waar hij of zij zich goed bijvoelt, ik zou het alleen nooit doen. Dat is mijn mening en ik denk dat ik daar wel vooruit mag komen zonder dat het mijn bedoeling is om over wie dan ook te oordelen.

Ik ben geen fanatieke roker, maar ben er eentje die er zo nu en dan een neemt tijdens het stappen onder het genot van een lekkere borrel.

Toen het zwanger willen worden niet lukte ben ik daar abrupt mee gestopt.

Ook het stappen heb ik verminderd (en reken maar dat ik daar erg van hield!).

Borrels ook mee gestopt.

Ik sportte op vrij hoog niveau; ook mee gestopt.

Ik ben een onwijze snoeper, lekkere eter; 1,5 jaar lang een dieet gevolgd waarin ik ongeveer niks mocht wat ik lekker vond.

Natuurlijk heb ik het daar moeilijk mee gehad maar ik wilde zo graag een kind, mijn grootste wens. En ik wilde er ALLES voor doen

om dat in vervulling te laten gaan. Ik wilde mezelf nooit iets kwalijk kunnen laten nemen, had ik maar dit of had ik maar dat..........

Natuurlijk is dit misschien niet te vergelijken met roken. En wil ik niet zielig lopen doen ofzo, maar ik wil alleen maar aangeven dat als je iets ECHT heel graag wilt het toch moet gaan lukken?

Misschien makkelijk gezegd van me.

Maar je weet waarvoor je het doet.

Je wilt zo graag een broertje of zusje voor je dochter.

Doe het voor haar!!! Je kunt je zelf dan nooit iets verwijten later van had ik maar dit of had ik maar dat............

Meis, ik wens je heel veel succes met alles! Ik vind het knap van je dat wilt stoppen met roken. Dat is alvast de 1e stap.

Zet hem op, je weet waarvoor je het doet!!!!!!!!!!!!

Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren op dit topic maar wilde het toch doen.

Ik denk niet dat het de bedoeling van Amanda is geweest om jou aan te vallen hoor.

Zo zit ze niet in elkaar. Wel weet je dat als je een topic als dit opent je adviezen krijgt, maar het maakt ook een hoop los bij mensen, zodat je ook reacties kunt krijgen die je misschien liever niet zou hebben gehad.

Ik moet zeggen dat ik het met Amanda eens ben dat ik het niet verstandig vind als vrouwen roken tijdens de zwangerschap, je weet wat het je kind zou kunnen aandoen.

Maar dat terzijde, iedereen doet waar hij of zij zich goed bijvoelt, ik zou het alleen nooit doen. Dat is mijn mening en ik denk dat ik daar wel vooruit mag komen zonder dat het mijn bedoeling is om over wie dan ook te oordelen.

Ik ben geen fanatieke roker, maar ben er eentje die er zo nu en dan een neemt tijdens het stappen onder het genot van een lekkere borrel.

Toen het zwanger willen worden niet lukte ben ik daar abrupt mee gestopt.

Ook het stappen heb ik verminderd (en reken maar dat ik daar erg van hield!).

Borrels ook mee gestopt.

Ik sportte op vrij hoog niveau; ook mee gestopt.

Ik ben een onwijze snoeper, lekkere eter; 1,5 jaar lang een dieet gevolgd waarin ik ongeveer niks mocht wat ik lekker vond.

Natuurlijk heb ik het daar moeilijk mee gehad maar ik wilde zo graag een kind, mijn grootste wens. En ik wilde er ALLES voor doen

om dat in vervulling te laten gaan. Ik wilde mezelf nooit iets kwalijk kunnen laten nemen, had ik maar dit of had ik maar dat..........

Natuurlijk is dit misschien niet te vergelijken met roken. En wil ik niet zielig lopen doen ofzo, maar ik wil alleen maar aangeven dat als je iets ECHT heel graag wilt het toch moet gaan lukken?

Misschien makkelijk gezegd van me.

Maar je weet waarvoor je het doet.

Je wilt zo graag een broertje of zusje voor je dochter.

Doe het voor haar!!! Je kunt je zelf dan nooit iets verwijten later van had ik maar dit of had ik maar dat............

Meis, ik wens je heel veel succes met alles! Ik vind het knap van je dat wilt stoppen met roken. Dat is alvast de 1e stap.

Zet hem op, je weet waarvoor je het doet!!!!!!!!!!!!

per 1 juli 2008 mag er i de horeca ook niet meer gerookt worden, zou het niet heerlijk zijn als je er dan al vanaf bent??!!!! Ja toch?? Iedere roker moet lekker triest buiten gaan staan en jij kunt heerlijk van je wijntje genieten binnen![

tsja je moet je ergens aan vast houden haahaha.

succes hoor, meen ik serieus.

Bo, mooi gezegd meisje!/COLOR]

Hai meiden.

Jullie hebben allemaal volkomen gelijk; niemand uitgezonderd die hier op heeft gereageerd.

En het is logisch(zeker bij dit onderwerp) dat er ook reacties komen die ik minder leuk vindt.

Daarom.....sorry Amanda, ik weet dat je het niet bedoelde om mij aan te vallen.

Hopelijk wil je van me aan nemen dat dat komt door de stress van het stoppen met roken.

Wat een muts ben ik toch ook.....!

Nogmaals, jullie hebben helemaal gelijk.

Ik zou het mezelf inderdaad zeer kwalijk nemen als de komende behandelingen niet zouden lukken, omdat ik zo,n stumperd ben die denkt dat ze niet kan stoppen met roken.

HET MOET GEWOON LUKKEN!!!!!!

Ook al ben ik nog niet helemaal gestopt..............ipv 20a25 shaggies per dag, rook ik er nu circa 8 per dag.

Het gaat me lukken...........en mede door jullie reacties!

Liefs Liesbeth

hoi liesbeth,

goed zeg, jou bericht. en je bent al hartstikke veel geminderd! heel veel succes met nog minder en tot slot... helemaal niks meer... ik hoop dat je je kan optrekken aan de voordelen, die juist nu nog groter zijn.

lis

Ha ha ha wat grappig altijd die tema's over roken !!!!pfffff ik dacht al toen Liesbeth dit topic opende,ojeeeeeeeeee !!!! daar gaan we weer !!!! ha ha ha

het is en zal ook altijd een heel moeilijke punt zijn en blijven.

LIESBETH ZET HEM OP,JE KUNT HET !!!!!!!!

Manuela