Jump to content

Kinderdagverblijf gesloten, toch betalen!!

Recommended Posts

Posted

Nou ... Milou zit nog geen week op het KDV, of ik ben al in een fijne discussie terechtgekomen met de directie!

Ze hebben besloten de week tussen Kerst en Oud & Nieuw dicht te gaan. Prima, kan ik begrijpen. Maar we moeten wel betalen! Ik vind het wel zo belachelijk. Ik ga toch niet betalen voor opvang die ik niet eens kan afnemen?

Het is in de kinderopvang al gebruikelijk dat je veel te veel betaald (zo betaal je voor dagen dat je kind niet komt vanwege vakantie of ziekte, je betaalt voor alle uren die mogelijk zijn op een dag (bij ons zijn dat er 11,5 per dag, terwijl Milou heel maximaal 9,5 per dag gaat) en betaal je als ze vanwege nationale feestdagen gesloten zijn), maar dat we moeten betalen voor diensten die ze niet leveren omdat zij besluiten vakantie te vieren??? Echt ... ik ben behoorlijk boos.

Ben met ze aan het mailen erover en krijg van die onzinredenen als: ja, we moeten ons personeel betalen en anders moet je je kinderopvangtoeslag voor die week stopzetten. Ga toch weg! Echt, van die redenen die allemaal net niet kloppen.

Maar ze weet het mooi te verwoorden en heeft het feit dat wij het er dus niet mee eens zijn als klacht opgevat en het gelijk naar de Ouderraad geCCed. Pfff ... staan we weer leuk bekend. Al kan ik me niet voorstellen dat andere ouders het hier allemaal zomaar mee eens zijn.

Ik moest het even kwijt! Ben een mail aan het formuleren met onze reactie (wat zij kunnen, kan ik gelukkig ook, de boel mooi verwoorden). Morgen versturen. Ik vraag ze in ieder geval of zij hun groenteboer, accountant en schoonmaakbedrijf, die in de week dat ze gesloten zijn geen diensten of procucten leveren, wel betalen dan.

Als het niet goedkomt, halen we Milou van dit KDV af en overweeg ik een brief naar de lokale krant. Ben echt heel boos ... haha ... dat ben ik normaal niet zo gauw, maar de machtspositie van zo'n KDV ... grrrr.

Guest Sannie66
Posted

Hele bijzondere reden: wij moeten ons personeel toch ook betalen..

Laat je tanden maar zien Annelies! Ik zou het er ook totaal niet mee eens zijn..

Hier bij het KDV waar ik onze meid wil plaatsen gaat de betaling per half uur, en altijd over de werkelijke tijd.. het is al duur zat! En anders wellicht over stappen op een flexouder? (www.flexouders.nl) Wij gaan die combi gebruiken: KDV en het gastouder bureau...

Suc6!

Posted

volgens mij zijn alle kinderdagverblijven gesloten tussen kerst en oud en nieuw

mijn naschoolse opvang is ook gesloten voor ouders die toch opvang nodig hebben wordt er een naschoolse vesteging in mijn woonplaats geopend

dat houd in dat je naar een andere locatie moet gaan waar je de mensen verder niet kent...

Posted

Dat ze sluiten kan ik ook goed begrijpen, waarschijnlijk zouden er toch maar weinig kindjes komen. Maar dat ik wel voor opvang moet betalen die ik niet kan afnemen (a 73 euro per dag) vind ik echt te gek voor woorden. Moet ik voor Milou andere opvang gaan betalen!

Niet alle KDV's sluiten, weet van een paar vriendinnen dat die van hun niet sluit. Maar veel wel.

Sannie, dat is echt supernetjes, dat je per half uur betaalt en alleen de werkelijke uren. Dat is volgens mij bijna nergens. ALs het zover komt, ga ik me ook in gastouders verdiepen ... zal dan wel moeten ... haha.

Waarom ik vooral ook boos ben, ik heb op internet natuurlijk eerst gegoogled hoe het zit met KDV's en wat je daar leest is soms echt erg. De KDV's hebben gewoon zoveel macht, omdat ze weten dat je je kind niet zomaar ergens anders hebt geplaatst. Ik ken echt geen sector waar het zo erg is en waar betalende klanten zoveel pikken, onbegrijpelijk.

De mail met onze reactie is verstuurd. Ben benieuwd. Heb natuurlijk helemaal geen zin om onze dochter er weer vanaf te halen en een nieuwe plek te zoeken, dus ik hoop dat het met een sisser afloopt. Lastig is ook nog dat mijn zusje er werkt.

Guest Sannie66
Posted

Annelies, je zusje kan er natuurlijk niets aan doen, dat dit het beleid is dat de directie voert. Ze zal het vast wel begrijpen.

Hier in Rotterdam zijn alle KDV's -voor zover ik weet- aangesloten bij een overkoepelende organisatie en de regels worden strikt nageleefd. Is er 1 die niet is aangesloten (gelukkig niet in onze wijk), zou ik mijn kindje daar niet plaatsen..

Ik hoop ook voor je dat het met een sisser afloopt; lijkt me sterk dat jullie de enigen zijn die hier met opgetrokken wenkbrauwen bezwaar tegen hebben gemaakt!

Posted

Het is uberhaupt belachelijk wat die kdv's allemaal doen. Wij liepen hier met het uitzoeken van een kdv ook al tegenaan en zitten nu bij een kdv dat eigenlijk nooit dicht is (behalve op officiele feestdagen, maar dan ging Thomas toch al niet) en dus betalen we in ieder geval voor geleverde diensten. Wel is het nog steeds zo dat als Thomas niet gaat (omdat wij bv op vakantie gaan), we toch moeten betalen, wat in wezen ook belachelijk is. Op maandag gaat hij een hele dag, maar ik kom hem wel al eerder halen dan sluitingstijd. Die uren worden wel in rekening gebracht.

Idealer zou zijn dat je een contract overeenkomt waarin je minimale uren afneemt (die moet je afnemen en betalen zodat er in ieder geval een beetje zekerheid is voor het kdv) en daar bovenop kan je flexibel zijn (misschien ook contractueel het maximum aantal uren vastleggen). Dus geen dagdelen (zodat ik 5 x 5 kan werken ipv 4x4 +1x8) waardoor ik geen 5 uur kan maken op een dag omdat ik dan voor 2 dagdelen moet betalen terwijl hij maar 1 dagdeel + 1 uur zou gaan. En met mogelijkheid tot snipperdagen en wat mij betreft gewoon een in- en uitkloksysteem waardoor de werkelijke uren in rekening worden gebracht. Op mijn werk wordt ik ook afgerekend op werkelijk gewerkte uren... ik klok gewoon in en uit. Nooit discussie!

Anyway, ik kan me je frustratie helemaal voorstellen. Hier in de omgeving zijn tig kinderdagverblijven en die doen bijna allemaal hetzelfde, dus de mogelijkheid om te switchen is er wel, maar je schiet er weinig tot niets mee op omdat zij daar dan ook die weken dicht zijn en dan moet je toch betalen.

Posted

Hei!

Ik snap je frustratie. Je gevoel zegt gewoon dat het niet kan kloppen dat je betaald voor dagen dat je er niets voor krijgt. Ik denk alleen dat je tegen een berg oploopt. Wat ik zo weet is dat veel kdv's deze regel zo hanteren. Als ze het niet doen worden de doorlopende (personeels)kosten op een andere manier verdeeld zodat het totaalbedrag aan inkomsten gelijk blijft. Ik vind het erg vervelend dat ze jouw email als klacht hebben opgevat en meteen hebben gecc-d naar de ouderraad. Dat hadden ze moeten vragen aan jou vind ik.

Hier in noorwegen kan je nog geen eens dagdelen aanvragen. je betaald altijd voor een hele dag, ook al zou ik er voor kiezen om haar maar een paar uurtjes per dag op de kdv te laten zijn. Nu is het hier gelukkig niet zo duur als in nld (hjer betaal je 250 euro per maand voor een voltijdsplek, 5 dagen in de week inclusief maaltijden, in heel het land, door de overheid vastgestelde prijzen). Ik schrik van de hoge prijs, 73 euro per dag. Krijg je dat nog gecompenseerd? (belastingafterk oid?)

Veel sterkte ermee.

Posted

hier bij de kdv word dat volgens mij ook zo gedaan

je moet iig wel doorbetalen bij ziekte en nationale feestdagen

dat heb ik in de papieren gelezen

vind het wel belachelijk

Posted

Het is volgens mij niet gebruikelijk dat je moet betalen voor vakantiedagen dat zij dicht gaan. Weet van andere KDV's dat ze bijvoorbeeld 3 weken dicht gaan in de zomer en dat hoeft dan niet betaalt te worden. En de uurtarieven van KDV's waar dat niet zo is, liggen evenhoog als die van ons. Namelijk 6,35 per uur. Dat is een redelijk standaard tarief, al zijn er ook (kleinschalige) verblijven die minder rekenen.

Met de uren en tarieven die ze rekenen maken ze, bij een beetje kindbezetting, gewoon dikke vette winst (ik heb het al eens even doorgerekend ... das mijn beroep ... haha). Goed voor hun, ik wou dat ik een KDV zou willen beginnen :D Maar om dan over de rug van de ouders NOG meer te verdienen zonder diensten te leveren ... niet eerlijk.

In Nederland krijg je over 6,20 per uur kinderopvangtoeslag en die toeslag is een % wat weer afhankelijk is van je inkomen. Wij verdienen goed, dus krijgen niet heel erg veel terug. Dus al met al een grote kostenpost (ik klaag niet hoor, weet je hier van tevoren). Het gaat me natuurlijk ook niet om die 2 * € 73, ik vind het echt een principekweste ... wie gaat er nou betalen voor iets wat ze niet krijgen?

En ja Esk en Sandra, dat beleid van ALLE uren betalen, alle nationale feestdagen betalen en je eigen vakanties betalen dat is wel echt zo'n beetje overal zo. Echt zo debiel eigenlijk, maar inmiddels ben ik dat al normaal gaan vinden. Ik heb er 1 gevonden (niet in de buurt ofzo, maar was via Google aan het kijken hoe het bij andere KDV's zit) die de feestdagen niet door laat betalen.

Inmiddels een reactie gehad dat ze binnenkort overleg hebben met de Ouderraad en ons dan uitnodigen voor een persoonlijk gesprek. Dat is dan wel netjes. Ben heel benieuwd wat de ouderraad te zeggen heeft.