Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi Ladies ik zie in verschillende topics moeders die over BV babbelen.

Dus ik dacht ik maak even een topic erover aan.

Het valt me op dat er best weinig vrouwen BV geven dus je struint soms een boel topics af om

ervaringen te delen.

Ik hoop dat jullie het wat vinden!

Groetjes

Posted

Leuk en leerzaam topic beloofd dit te gaan worden!

Mijn intentie is om de tweeling BV te gaan geven, lukt het dan is het mooi meegenomen, lukt het niet dan gaan we niet te lang stressen en over op flesvoeding.

Bij Bo is het niet gelukt omdat nog niet genoeg zuigkracht had.

Posted

ik wil dit ook heel graag gaan doen en ik vind ook dat er veel dames de flesvoeding geven snap dat niet zo lijkt me zo mooi die band tussen moeder en kind

Posted

hoi hoi

Ik geef BV, maar dan wel afgekolfd omdat het aanleggen niet goed gaat.

Ik kolf dus fulltime af en geef de melk met een flesje, is pittig maar Noa krijgt dan tenminste BV

en zolang het allemaal nog goed gaat, blijf ik daarmee doorgaan.

En ik heb de dubbelzijdigekolf van Ameda

Liefs Claudia

Posted

Hoi Claudia

echt super dat het lukt op die manier.

En kolf je ook in de nacht af of slaapt ze al door?

Jacelyn komt namelijk gewoon nog om de drie uur en s nachts ook

meestal.

Groetjes

Posted

Hoi allemaal,

BV is voor mij nog een beetje ver weg, maar ik wou jullie toch allemaal aanmoedigen om het te doen en vol te houden. Ik heb net op mijn werk een praatje gehoord van een BV deskundige. Er zitten echt zoveel voordelen aan voor het kind.

Wat ik ervan begreep is vooral de 1e maand lastig, omdat het kind dan nog niet zo in staat is de stroom te bepalen ofzo. Dus dan moet het meer uit de moeder komen. Na die maand gaat het makkelijker, omdat het kind eigenlijk precies bepaalt hoeveel BV er blijft komen.

Ik heb ook gehoord dat je op je werk recht hebt op een kwart van de tijd besteden aan kolven of voeden, tot de 9e (!) maand. Nou moet je werkgever dat natuurlijk ook weten, maar het lijkt me dat je je dan ieg niet schuldig hoeft te voelen. En de betrokkenheid van papa is van belang. En ook iets over dat je er vooral de tijd voor moet nemen, dus niet per se op de klok (zoals bij flesvoeding), maar vooral op vraag van je kind, ook s nachts. Dus dat het helemaal niet erg is als jouw kind per ongeluk na een paar maanden nog niet doorslaapt, want je doet wel een investering voor het leven. Tot 6 maanden schijnt het zelfs het beste te zijn om alleen maar BV te geven.

Ik ben enthousiast, dat merk je wel. Komt ook omdat mijn zus alletwee haar kinderen al heel lang voedt (niet even oud, maar toch nog een tijdje tegelijk gevoed) en die zijn echt supergezond. Het lijkt haar zo makkelijk en natuurlijk af te gaan.

Posted

Marchan, het viel mij ook op dat er zo weinig moeders bv geven. Ik heb zoals je weet helaas moeten stoppen (of beter gezegd, mijn lichaam stopte ermee) maar heb het nog tot deze maand (5 maanden) weten te rekken. Hier in noorwegen is de situatie anders, van alle 21 moeders die ik hier ken zijn er maar twee (naast mij) die flesvoeding geven.Ik had graag nog langer doorgegaan, mis het intieme, het nabije, het oergevoel. Maja, het belangrijkste is dat ons meiske goed groeit en dat doet ze nu.

Posted
Hoi Claudia

echt super dat het lukt op die manier.

En kolf je ook in de nacht af of slaapt ze al door?

Jacelyn komt namelijk gewoon nog om de drie uur en s nachts ook

meestal.

Groetjes

Hoi marchan

Ja ik kolf ook snachts, maar vaak doet mijn vriend dan flesje geven en ik tegelijk kolven

dan zijn we tegelijk klaar ongeveer.

Noa komt snachts om de 4 a 5 uur overdag na 3 a 4 uurtjes

Liefs Claudia

• 2 weeks later...
Posted

Hi Marchan!

Ik geef ook nog steeds borstvoeding. K-iek is nu bijna 11 weken. In het begin was het even zwaar, tepelkloven deden erg pijn en aanleggen lukte niet helemaal lekker. Na twee/drie weken was dit over en was ik gewend. Ik vind het zelf erg gezellig om borstvoeding te geven. Naast dat het zowieso goed is voor de kleine is het ook makkelijk, goedkoop, altijd op de juiste temperatuur en onderhoudsvrij.

Wel kolf ik regelmatig af en geef hem dan een fles. Dit omdat ik vooral 's ochtends veel melk heb en dan verslikt hij zich snel. Wel handig hoor, ik hou over voor mijn voorraad voor het kinderdagverblijf binnenkort. Al met al ben ik er erg blij mee en heb na de eerste perikelen geen enkele problemen meer gehad. Alle horrorstories van borstontstekingen, spruw, kloven enz zijn me verder allemaal bespaard gebleven.

Hij drinkt overdag zo om de 4 uur en 's nachts wisselt het tussen om de 4 uur tot doorslapen. Volgens mij is dat bij flessenkinderen niet anders ;-) Regeldagen enzo ;-)) Als ik afgekolfde melk geef drinkt hij ongeveer 160 cc per keer, volgens mij ongeveer net zoveel als dat hij nu de fles zou krijgen.

Wat betreft voeden en kolven, ik ben met beiden niet meer dan een kwartier kwijt. Natuurlijk maken we er vaak een gezellig half uurtje van als ik hem aan de borst heb, maar dat hoeft niet. Na 15 minuten heeft hij genoeg gedronken in principe.

Al met al dacht ik dat ik het best heftig zou vinden drie maanden of langer BV te geven, nu merk ik dat ik denk 3 maanden?? Dat is volgende week al.... jeetje da's snel... ik ga gewoon door tot ik het zat ben. Kolven tijdens werktijd is een recht in NL, voor mij is dat geen probleem want ik werk voor mezelf. Maar ook als ik voor een werkgever zou werken zou ik daar geen probleem mee hebben. Overigens kolf ik af met de Aventkolf, heb de electrische maar gebruik vaak de handpomp. Die is bij mij sneller omdat je makkelijker zelf je tempo kan aanpassen aan het stromen van je melk en het ook gewoon even kan laten stromen. Hahaha, lijkt wel of ik even de kraan openzet ;-) Als je het electrisch doet is het wel handiger om in de tussentijd nog wat te doen. Computeren bijvoorbeeld gaat prima met 1 hand.

Oh ja, wat ik nog bijna vergeet te zeggen... ik had me van te voren al voor genomen dat de nachten zolang ik verlof heb voor mijn rekening komen. Of dat het nu 1 keer of 6 keer per nacht is dat hij wakker wordt ...fles of BV... maakt niet uit. Mijn man moet elke dag om 06.00 zijn bed uit en kan op zijn werk zich niet veroorloven slaperig te zijn of fouten te maken. Ik heb de hele dag om bij te slapen als het een moeilijke nacht is dus voor mij is het geen hogere wiskunde. De nachten zijn voor mij en ik probeer zo snel mogelijk die kleine te voeden, dus voor hij gaat huilen. Ben erg blij met deze beslissing. Ik heb overdag voldoende rust en mijn man 's nachts waardoor niemand hier oververmoeid is nu. Ookal hebben we al drie maanden gebroken nachten. Natuurlijk wordt hij(mijn man) wel heel even wakker 's nachts maar kan zich dan direct weer omdraaien.

Het voordeel van BV is dan dat je de kleine pakt en hup drinken maar. Geen gedoe met flessen vullen, op temperatuur, en achteraf weer omspoelen en schoonmaken. .......

Liefs

Cjee

• 9 months later...
Posted (edited)

Hallo dames,

leuk topic, maar ik zie dat er al heel lang niet meer op is geschreven. Ik ben toch benieuwd naar meer ervaringen, maar misschien staan die in een ander topic.

Ikzelf geef al een half jaar borstvoeding en ga door tot ik het zat ben, maar zover is het nog niet.

Ik lees op verschillende plekken dat borstvoeding het eerste half jaar het best is voor je kind, maar geldt dit ook als je af en toe poedermelk tussendoor geeft? Als ik kolf op mijn werk heb ik nooit genoeg voor Ronja, ze drinkt grotere porties, maar kolven gaat toch minder dan bv geven. Dus als ze op de creche is of thuis met mijn man als ik werk krijgt ze 1 poedermelk-fles. Dit is gemiddeld 3x per week.

Ook toen ze net geboren was heeft ze poedermelk gehad, omdat ze in het ziekenhuis lag met een hartafwijking. Ze wilden niet dat ze onder haar geboortegewicht zou komen, dus is ze meteen gestart met poedermelk totdat ik genoeg kon kolven voor haar. Na haar hartoperatie moest ze langzaam via de sonde de voeding weer opbouwen. Toen heeft ze in het begin borstvoeding aangevuld met poeder gehad, voor extra calorieen.

Op borstvoeding.com lees ik dat de kans op allergieen en astma aanzienlijk kleiner wordt als kinderen de eerste 6 maanden exclusief bv krijgen. Dit zou bij ons dan niet opgaan. Het maakt me verder niet veel uit hoor, het is zoals het is. Ik ben allang blij dat het nog zo goed gaat met bv. Ronja is tevreden, groeit goed, krijgt ook al af en toe wat fruit of groente of een rijstwafel. Uit de fles drinken vindt ze geen probleem, of daar nou bv of poedermelk in zit, ze vindt alles goed. Een heerlijk kind! Maar ik vraag me het toch af.

En ik ben ook benieuwd naar het starten met fruit en groente, hoe doen andere ouders dat? Wij hebben steeds een aantal dagen hetzelfde gepureerde prakje gegeven, om aan de smaken te laten wennen. Wanneer worden deze porties groter en wanneer vervangen ze een bv? Nu is het maximaal 60 ml. Appel heeft ze al geraspt gegeten, dus niet gekookt en gepureerd, ze vond het heerlijk! Voor ons is dat een beetje de leidraad; als ze het wil, prima! Een rijstwafel sabbelt ze zacht en zuigt het uiteindelijk naar binnen. Dus ze kan eigenlijk al vanalles hebben. Ik wil misschien dit weekend gekookte aardappel proberen en een gekookte wortel ongepureerd. Dat ze het in haar eigen handje kan houden en opeten als ze het wil, ben benieuwd hoe dat gaat.

Wel leuk om te zien he, dat onze kleintjes al zo groot worden en zelf gaan eten!

Benieuwd naar meer verhalen!

Liefs,

Anne

Edited by annetje-tannetje
type-foutje
Posted

He Anne, leuk om te lezen hoe het met Ronja gaat. Zie ons nog lopen door het Ronald mcDonald met de flesjes afgekolfde melk 's nachts ;).

Ik heb de eerste drie maanden de kids alledrie volledig afgekolfde melk + bv gegeven. Bij Rutger is aanleggen nooit gelukt, de meiden heb ik tot een maand terug ook elke dag minstens 1x aangelegd, maar ze wilden zelf niet meer. Werd ook erg onhandig, omdat ze er 3X zo lang over deden als over de fles en ik ze niet meer tegelijk kon voeden omdat ik geen volledige voeding per borst meer had. Redde het qua tijd dus gewoon niet meer. Bv begint nu erg terug te lopen merk ik. Ze slapen lange nachten door, dus zit vaak 9 of 10 uur tussen twee kolfsessies. Kolf 5x per dag, na elke voeding. Rutger zit nogsteeds op volledig moedermelk, de meiden 1 of 2 flessen, verder kv.

Anne, hier ook al aan het fruit en groente. Ik geef ze Ook een paar dagen hetzelfde. 'S Ochtends fruit, 's middags groente, ik kook het in grote hoeveelheden en vries het in kleine bakjes of ijsklontbakjes in. Ze gaan bij mij vanzelf elke keer wat meer eten, vooral als ze het lekker vinden (alles waar banaan door zit ;)). Ze eten nu ongeveer 100gr per dag en merk dat ze steeds vaker wat melk laten staan. Wil volgende week proberen de eerste fles pap te geven (granen) en dan over te stappen op 4 flessen (x200cc).

Rutger krijgt trouwens alleen sondevoeding en dus ook geen fruit/groente, hou hem dan ook op 5 voedingen.

Posted

Hier ook iemand die zich heel erg had voorbereid op bv. Helaas is het na een week ziekenhuis nog steeds niet gelukt om Ruben goed aan te leggen. Hij hapt niet goed aan, doet zijn tong niet over zijn onderlip of trekt de onderlop naar binnen en dat doet erg pijn dan het aanhappen. We hebben alles geprobeerd, vingervoeden, cup feeding, tepelhoedjes maar het ging gewoon niet. Na een eerste dramatische nahct thuis heb ik besloten om het af te kolven en met de fles te geven. Hij duwde zich ook van mijn borts af en ik wilde niet dat eten bij hem gepaard ging met negatieve assosiaties met zijn moeder.... Het gaat nu goed, het kolven is een aanslag, maar doe het graag en af en toe baal ik er wel van maar het is niet anders.

Ik ga wel zien hoe lang ik dit vol ga houden, maar alle moedermelk die hij krijgt is meegenomen.

het was mij ook al opgevallen dat veel moeders voor flesvoeding kiezen, ieder zijn keuze hoor begrijp me niet verkeerd. En dat veel moeders ook vroegtijdig stoppen onder het moto ik heb niet genoeg. Maar ja de eerste dagen komt er ook nog niet veel uit, dat moet "groeien" het maagje kan ook nog niet meer aan dan 5cc. Het wordt snel opgegeven in mijn ogen. Maar ja als ik niet zo'n goede begeleiding had gehad in het ziekenhuis had ik het misschien ook wel eerder opgegeven.....

Posted

Hallo meiden, hier ook een bv mamma!

Ik geef nu ruim 6 weken bv en het gaat goed, inmiddels wel een borstontsteking gehad met 2 weken en nu erg rode pijnlijke tepels, met kloven enz. maar ik geef niet op, ik heb melk genoeg en het happen gaat goed, ook slaapt de kleine er heerlijk op, dus ik zet nog even door, de pijnlijke tepels zij inmiddels bijna over, dat kwam omdat hij vorige week veel wilde drinken en een regeldag had, nu gaat het weer beter, af en toe gebruik ik een tepelhoedje om ergere kloven te voorkomen.

Posted

Oh Ralletje een borstontsteking. Bah dat doet pijn.... maar pijnlijke tepels mag toch niet meer na een tijdje??? en kloven wijzen erop dat de kleine toch niet goed aanligt zeggen ze toch?? Heb je al eens gesproken met een lactatiekundige???

Ik had gister verstopte melkkliertjes en dat vond ik al pijnlijk genoeg. Gelukkig helpen warme compressen en goed leegkolven daar tegen en was ik er na een keer of 3 kolven ook vanaf. Wel in de gaten houden, want voor ik het weet is het een ontsteking en dan zijn we verder van huis.

Posted

Nee klopt, die tepels zijn na 5 weken pas pijnlijk geworden, maar toen lag hij er echt kontinu aan en ook niet helemaal goed, nu let ik er steeds op dat hij hem goed heeft en dan gaat het weer prima.

Ja, verstopte melkkliertjes, daar begon mijn ontsteking mee, goed leegmaken idd en met een warme washand meemasseren, dat hielp erg goed bij mij, zodra je koorts krijgt of rode vlekken op je borsten aan de bel trekken hoor!

De ontsteking was bij mij na 5 dagen gelukkig over, moest wel antibiotica slikken.

Posted

Gelukkig was je er op tijd bij en idd bij koorts de huisarts bellen. Dat heeft ie mij al op het hart gedrukt, die was hier gister en ik ga altijd (te) laat naar de huisarts met klachten..... maar met deze klachten dus niet.

Posted

Leuk topic dat ik nog niet eerder ontdekt had!

Ook ik geef inmiddels 12 weken BV en ik ben een van de gelukkigen bij wie alles eigenlijk vanaf het begin zonder probleem liep als een trein.

Hoewel ik de eerste 48 uur geen BV mocht geven i.v.m. medicatie in mijn lijf, hapte mijn zoontje daarna eigenlijk direct goed aan. Hij moest de eerste 48 uur ook niets van het flesje hebben en op neonatalogie hadden ze het al over "een typisch borstvoedingskind" !

Ik moet zeggen dat ik er ook erg van geniet, vind het zo gezellig en aandoenlijk. Hij wordt er natuurlijk ook steeds beter in en heeft mijn borsten sneller leeg. Tegenwoordig ligt ie ook steeds aan mijn kleding te frunniken en probeert ie zijn beentje om me heen te slaan. Overigens voed ik bijna altijd liggend omdat ik dat uiteindelijk het meest ontspannen vind. Zittend lukt ook wel als het moet hoor, maar thuis ga ik meestal toch even lekker op bed liggen. Dan is er ook weinig afleiding en echt een fijn rustmoment.

Kolven doe ik af en toe voor als ik even een paar uurtjes van huis ben en manlief voor de kleine zorgt. Ik voed op verzoek dus als hij zich meldt krijgt ie wat. Maar vanaf volgende maand gaat ie naar de opvang dus ik denk er wel over na hoe dat straks moet. Ik voel heel weinig voor kolven op mijn werk (middelbare school met bijna overal glazen wanden) en zou dus het liefste BV met KV combineren. Maar als mijn productie afneemt moet ik misschien toch alsnog op mijn werk gaan kolven. In ieder geval hoop ik nog minimaal tot 6 maanden door te kunnen gaan. Het gaat zo makkelijk en ik geniet er gewoon zelf heel erg van. Ik denk dat ik doorga zo lang als het goed voelt!

Posted

Ha miep!

Ja dat lijkt alweer zo lang geleden he? Dat R Mc D-huis. Gelukkig gaat het met alle kinderen goed na zo'n spannende periode! Waarom krijgt Rutger nog sondevoeding? Lukt het hem niet om te drinken? Hoop dat dat gauw goed komt! Jeetje jouw meiden eten al een hoop, ik denk dat Ronja daar ook aan toe is, ze vindt het heerlijk en vooral ook heel interessant. We hebben haar net een zachtgekookte wortel in haar handen gegeven, helemaal serieuze blik en super geconcentreerd en bijna helemaal opgegeten, zo schattig!

Meiden, ja pas maar op met borstontsteking en kloven! Ik heb in het begin paar keer rode vlekken op mijn borsten gehad, toen meteen goed met warmte erop (hittepitje voor de baby), werkte perfect.

Ronja had vorig weekend ineens dat ze vaker ging drinken. Regeldagen ofzo, maar ze werd ook verkouden voor het eerst. En deze week werk ik veel, dus kolf ik ook weer vaker. Ineens heb ik een kleine ontvelling naast mijn tepel, nooit eerder gehad. Ik smeer er gelijk bioforce-creme op van A. Vogel, werkt perfect!

Bedankt voor de reacties!

Liefs,

Anne

Posted

Hoi Dutchess,

zie jouw bericht nu pas.

Lastig is dat als je geen goeie ruimte hebt om te kolven. Je werkgever hoort daar wel voor te zorgen. Er moet toch wel ergens een kantoortje zijn waar je een half uurtje gebruik van kunt maken een paar keer tijdens je dag? Mijn zusje vertelde dat ze het nog het meest relaxed vond op een toilet. Daar kan de deur op slot en heb je zeker geen glazen wand (zou wat zijn hihihi).

Ben benieuwd wat je gaat doen. Op het consultatieburo hebben ze daar vast ook wel tips over.

Succes!

Posted

Ik voed nu 3,5 week. Sanneis 4,5 week,maardoor een niersteen heb ik een week niet mogen voeden ivm medicatie.

maar ik heb wel een vraag. Ik bied Sanne nu beide borsten aan. Borst 1 ongeveer 15 minuten, en borst 2, tot ze niet meer wil. Maar ze had laatst iets van een regeldag, en hoedoen jullie dat dan? Biedt je dan telkens de laatste borst aan? Want ze was met 5 minuten alweer in dromenland.

Dus ik heb eigenlijk geeeeen idee hoe ik daarmee om moet gaan. En alles dat ik vind op internet is, leg de baby vaker aan. Ja..duhuhh.. dat snap ik, maar aan welke borst??? Vo

Voor (tegen) kloven is Purelan heel erg goed. Je hebt echt onwijs weinig nodig, en werkt heeel goed. Wij hebben het bij de thuiszorgwinkel gekocht.

Posted

Hey Simba,

Ik kreeg van kraamhulp het advies om erst 20 min e ene borst en dan 5 minuten de andere borst te geven, en dan bij een volgende voeding het om te draaien. Klonk logisch maar in de praktijk blijkt het dan toch vaak lastiger inderdaad omdat ze langer of minder lang drinken. Uiteindelijk ben ik steeds op mijn gevoel afgegaan.

In het begin liet ik Morris net zo lang drinken als hij wilde en was ie met 1 borst soms wel een half uur bezig en dan nog aan de andere. Een voeding kon zo alleen wel heel lang duren en dat was onhandig. De wijkverpleegkundige gaf vervolgens het advies om wel grenzen te stellen en 20 of echt max 30 minuten te laten drinken in totaal. Hoe lang per borst maakte niet zoveel uit. Daar ben ik me toen een beetje aan vast gaan houden. Vaak werd dat 15 tot 20 minuten aan een kant en dan zo'n 10 minuten aan de andere kant. Als een borst duidelijk niet leeggedronken is omdat ie in slaap viel geef ik die de keer erop weer, het is ook wel eens zo dat ie moe is en dus maar kort uit 1 borst drinkt. Ik weet soms ook niet meer welke hij nou het laatst gehad heeft dus voel ik even waar de meeste spanning op staat.

Inmiddels is hij natuurlijk wat groter en kan hij veel harder zuigen waardoor het allemaal een stuksneller gaat. In minder dan 10 minuten heeft hij 1 borst meestal wel leeg!

Met een regeldag leg je inderdaad veel vaker aan. Ik heb wel eens zo om het uur anderhalf uur gehad en bod dan rustig 2 keer achter elkaar dezelfde borst aan. Ik zou dus zeggen volg je gevoel!

Posted

He wat leuk het topic leeft een beetje.

Ik geef ondertussen al 15 maanden BV.

Simba ik heb toen jacelyn 3 maanden was een niersteen gehad van 12mm.

Heb toen ook een week in het zh gelegen.

Ik kreeg toen buscopan via een infuus en mocht na overleg bv blijven geven. Alleen na contrast vloeoistof en narcose mocht ik het 24 uur niet geven. Maar wat vreselijk is dat he.

Ik was zo bang dat de melk ondanks het kolven heel erg terug zou lopen. Gelukkig allemaal goed gekomen.

Groetjes marchan

Posted

Jemig.... Die buscopan was nou juist de reden dat ik geen bv mocht geven!!

Maar idd, nog liever een keer bevallen (met een totaalrubtuur nog wel) dan nopg een keer een niersteen!!

De mijne heb ik na 2 weken uitgepiest. Was 1 cm.