Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Wie heeft er ervaringen met het EMC. Wij hebben nu 2 afspraken gehad en moeten 7 december terug voor de bloed- en semenuitslagen. We horen dan ook ons behandeltraject.

Wij zijn doorverwezen naar het EMC ivm een verhoogde FSH-waarde (13). Het eerste bezoek als erg prettig ervaren, het 2de ook totdat we bij de balie waren voor een vervolgafspraak. Toen hoorde we ineens dat we 2 afspraken hadden, 1 voor de uitslag en 1 voor "gezond zwanger". We wisten niet dat we hier naar toe moesten (was ons in het gesprek met de gyne niet verteld). De mw achter de balie was niet echt behulpzaam, ten eerste wilde we weten wat "gezond zwanger"inhield. Ja mw dat is hoe u gezond zwanger kunt worden, uhhhh pardon:evil2:. Wij weten van niets, nou ik vraag het even voor u na, ja mw u MOET hier naartoe. Ik vind het niet erg om ergens naartoe te moeten, maar vind het wel fijn als de gyne dit ons verteld had, en niet op deze manier:evil5:. Wij moeten 2 uur rijden en wilde de afspraken graag op 1 dag, dit was even erg lastig, maar na volhouden is dit op 1 dag gepland. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Liefs nietje74

Posted

Hoi Nietje, ik heb idd ook gehoord dat je verplicht naar een cursus moet. Er staan meer verhalen hier op het forum daarover.

Ik heb alleen de tp bij het EMC laten doen en het voortraject bij het SFG. Ik vond het allemaal erg onpersoonlijk, de tp was op hemelvaartdag en dus niemand aan de balie. Er zaten meer stellen te wachten en erg hing een ongemakkelijk sfeer, niemand wist hoe of wat. Uiteindelijk was er 1 arts en verpleegkundige die de tp deden. Erg aardig. Helaas moest ik 3 weken wachten op de uitslag of er cryo's waren. Daar nog zelf achteraan moeten bellen.

Wij hebben daarna besloten om naar een kliniek te gaan en dat is veel prettiger voor ons.

Veel succes met de cursus :-)

Guest Sannie66
Posted

Net als Sylvie alleen de tp´s daar gehad en sperma/follikels afgegeven (door man) voor de (eventuele) bevruchting; punctie, fm's in het SFG.

Het is en blijft een Academisch zh vind ik en de dames achter de balie; idd, wat een stelletje tr*tten.. geen goed woord voor over. Ben blij dat ik er niet meer heen hoef..

De enige die ik wel persoonlijk en prettig vond in het gesprek was de klinisch geneticus nadat er een negatieve uitkomt was van onze vlokkentest en de gyn die de vw-punctie bj mij uitvoerde.. verder totaal geen binding.. niet tijdens tp's e.d.. je moest alles zelf vragen en dan nog kreeg ik vaak het idee dat ze dachten "Pff, die mevrouw stelt wel veel vragen zeg"...

Sorry dat ik geen positievere verhalen voor je heb. Wil jullie wel heel veel succes wensen!

Posted

wij zijn behandeld in EMC en hoorde ook ineens dat we verplicht daarheen moesten.

We zijn er 1 keer geweest je krijgt van alles te horen wat je al weet.

We moesten nog een keer komen maar zijn niet geweest toen.

Ik vind persoonlijk dat het geen fijn zh is.

De ene baliemw is heel lief de ander is echt heel onsympathiek.

Zo ook met de doktoren.

En de eisen voor cryo's zijn ook heeeel streng.

Als ik nog een keer het traject in zou gaan ga ik niet meer daarheen.

Dus sorry hier ook geen positieve reactie.

Er is trouwens ook nog een verplichte bijeenkomst.

Weet niet meer hoe dat heette.

Sterkte en veel succes!

Posted

Wij hebben de eerste drie behandelingen bij het EMC gehad, tussen augustus 2008 en augustus 2009. Een cursus gezond zwanger hebben we niet hoeven volgen, dat is kennelijk nieuw. We moesten wel verplicht naar een informatieavond voor we een intake kregen op de ivf afdeling. Onze ervaringen met het EMC zijn helaas ook niet super. Het is op zich een prima ziekenhuis, maar ik vind het (zeker in vergelijking met waar we nu zijn) érg onpersoonlijk en erg strikt op het protocol. Dát is de behandeling en als die niet werkt, dan is het over. Dat komt misschien door de omvang van de afdeling, ze zijn natuurlijk wel veel groter dan bijvoorbeeld Voorburg, maar volgens mij zijn er best andere grotere ziekenhuizen waar ze wel iets soepeler zijn?

Ik denk niet dat het zinvol is om hier mijn frustraties over het EMC te spuien want er zijn ook zat meiden met goede ervaringen en resultaten. Het enige wat ik je mee wil geven: als het echt niet bevalt, stap dan gewoon over. Denk niet: we proberen het nog een keer hier, dat is veel makkelijk etc etc. Zoek een ziekenhuis met een protocol en cultuur waar jij je prettig bij voelt. Je hebt er tenslotte heel veel (en helaas soms ook lang) mee te maken!

Veel succes met je behandeling (en de cursussen ;-))

Henne

Posted

Net zoals Henne zegt, denk niet dat het makkelijker is om bij het EMC te blijven. Wij hadden dat bij het SFG, zo van we proberen daar een ivf en anders stappen we over. Zoveel spijt van gehad.

Er zijn genoeg andere opties en ze hebben niet alle kennis in macht.

Guest estrhalita
Posted

Ik heb ook in het EMC gelopen en heb alleen maar lof over ze. Elke arts, verpleegkundige en baliemedewerkster kende ons. Heel persoonlijk allemaal. Ook heel betrokken bij je. Ze hebben 2 protocollen. 1 werkte goed bij ons. Nooit moeilijk gedaan over afspraken maken, zelfs mocht ik een fm een dag eerder en ook de datum mbt de punctie is een keer veranderd op mijn verzoek. De cursus waar jij het over hebt ken ik niet.

Posted

Wij hebben alles in het emc gedaan, en zijn over het algemeen erg tevreden. De artsen en verpleegkundigen waren bij ons allemaal superlief en betrokken.

1 baliemedewerkster is idd een domme trut, die nergens van weet, maar er zit er er ook een die echt een schat is.

Bij ons werkte het standaardprotocol perfect, 1e icsi zwanger, en nu trotse mama!

De gezond zwangerworden poli is inderdaad een aanfluiting.. als je zolang bezig bent om zwanger te worden weet je heus wel dat groente en fruit goed is en dat je foliumzuur moet slikken... Maar voor sommigen is het misschien wel handig? Wij zijn ook niet naar de tweede afspraak gegaan, dat viel midden in het behandeltraject, dus daar hadden we geen zin in. Nooit meer wat van gehoord verder.

In het voortraject zijn wel wat dingen misgegaan. Zo kwamen we voor een punctie voor manlief (pesa) en stond er een gewone afspraak ingepland, en zouden we dus eigenlijk weer naar huis moeten, maar toen hebben ze alsnog die dag de punctie gedaan. En de uitslag of we wel of geen drager van cf waren zouden we op een bepaalde datum doorgebeld krijgen, maandenlang gewacht en naar die dag toegeleeft, werden we niet gebeld, bleek de uitslag niet bekend te zijn. Duurde toen nog twee weken.

En toen we voor Mesa moesten werd er gezegd dat dit drie, max zes maanden zou duren, dit bleek uiteindelijk bijna acht te zijn..

Maar verder geen klagen!

Succes met alles!

Posted

hai Nietje,

Ik loop als sinds Dec 2008 in het EMC, ben nu bezig met tweede IVF poging en door de tijd heen is er wel het eea veranderd.

Eerste IVF poging was erg onpersoonlijk, nadat ik week in ziekenhuis had gelegen van een onsteking in eileider (na een TP) en de vlg keer weer bij IVF arts kwam, werd er nog niet eens gevraagd 'hoe gaat het'? Zooo niet persoonlijk. Uitkleden en weer aankleden was het. Toen op punt gestaan om naar ander ziekenhuis te gaan, ook zelfs intake gehad in Voorburg, maar toch besloten om iig poging 2 in EMC te doen, dit vanwege de reisafstand (ik woon in Rdam) en dan wellicht de laatste poging in Voorburg.

Maar net 2de poging achter de rug en niets meer dan lof! Iedereen was echt enorm aardig en meelevend, zowel arsten als alle verpleegkundigen, protocollen zijn ook gewijzigd (je krijg nu wel morfine bij punctie) en alles was zoooo anders en aardig en persoonlijk. Mijn man vond het zelfs too much aandacht! We dachten allebei 'die zijn net op cursus' geweest, maar wat boeit mij dat? Ik had er een heel goed gevoel bij! Helaas is verse poging niet gelukt, nu weer wachten tot cryo tp. Maar mijn mening is dus echt helemaal bijgesteld! Als ze zo doorgaan doe ik poging 3 ook in EMC!

Dus gelukkig zijn er ook positieve verhalen!

liefs

Marilou

Posted

Hoi hoi,

Ik heb ook mijn behandeling in het EMC gehad en ben daar tevreden over. Ik heb echter geen ivf traject achter de rug, maar ovulatie-inductie. Ook ik was daar overigens naar toe verwezen ivm de verdenking vervroegde overgang. Ik had eerder een FSH van 24 en 20. Dit zijn waardes waarbij normaal gesproken geen ivf gedaan wordt. In het EMC wordt echter gekeken naar het AMH ipv naar het FSH, aangezien dit niet cyclus-afhankelijk is en een betere voorspeller van de eicelreserve. Stom verbaasd was ik dan ook dat uiteindelijk de hormoonwaardes volledig normaal bleken te zijn en het AMH zelfs zo goed, dat ze deze aanvankelijke diagnose overboord gooiden. Ik hoefde overigens niet naar die gezond zwanger afspraak. Denk dat dat iets nieuws is recent, want mijn behandeling heeft nog begin vorig jaar plaats gevonden. Ik reageerde enorm goed op de laagste dosering Gonal-F en ben inmiddels bevallen van twee prachtige jongens!

Hoop dat het jou ook zo mag vergaan. Ik kan alleen maar zeggen, volg je gevoel en als je je er niet prettig bij voelt, dan zou ik ook eens elders gaan kijken. Succes!

Grtz, Henkie

Posted

Zo zie je ook maar weer hoe het kan wisselen... bij ons werd niet eens geopperd om FSH en AMH te meten toen ik slecht te stimuleren leek en de moeizaam verkregen eitjes telkens niet rijp waren. Het zou wel aan mijn leeftijd liggen. Onderzoek of aanpassen van hormonen was geen schema. Het eerste wat ze in Voorburg deden: FSH en AMH meten, constateren dat ik prefecte waardes had, menopur ipv gonal-f voorschrijven en taaadaaaaa.....2e poging daar zwanger. Kleine moeite, groot plezier ;-) Had makkelijk in het EMC ook kunnen gebeuren, misschien zelfs wel als we het evaluatiegesprek met een andere arts hadden gehad?

Overigens is het in elk ziekenhuis even wennen hoor. Op een gegeven moment ken je de artsen en verpleegkundigen, zij kennen jou beter en dan wordt het ook persoonlijker. En een voorkeur voor de ene of andere arts / verpleegkundige hou je altijd.

Posted

Hoi Nietje

Wij lopen ook in het EMC en zijn tevreden.

Uiteraard wel duidelijke voorkeuren voor bepaalde arsten, maar dat is normaal.

Dat gezond zwanger spreekuur stelt niks voor. De tweede keer zijn we ook niet gegaan.

De gynaecoloog zei toen ook dat het niet nodig was.

groetjes,

roos

• 1 month later...
Posted

Hoi Nietje,

Wij lopen nu 2 jaar in het EMC, en zijn dik tevreden. We zijn doorverwezen door het IJsselland ziekenhuis. We hadden alleen gehoopt dat de overstap soepeler zou gaan, maar helaas, alle onderzoeken werden opnieuw gedaan. Zorgde voor tijdverlies. Je hebt inderdaad een gezond zwanger worden afspraak, en een verplichte informatie bijeenkomst. Aan de ene kant vond ik dat gezond zwanger worden niet van toegevoegde waarde, aan de andere kant vond ik het wel fijn de bevestiging te krijgen dat onze levensstijl en eetgewoontes goed waren.

Ze houden inderdaad erg vast aan standaard protocollen, maar ik heb ook meegemaakt dat ik naderhand door een arts ben teruggebeld, omdat ze geen goed gevoel over ons gesprek had. We hadden eea afgesproken, dta ging zij bespreken, maar daar kwam iets heel anders uit dan wat we hadden overlegd. Was daar van over m'n toeren en verbijsterd. De volgende dag belde ze terug, het zat haar allemaal niet lekker, ze had haar aantekeningen bekeken en vond dat ze het niet goed had gedaan. Dat had ze niet hoeven doen, maar deed ze wel. Daar heb ik respect voor.

Verder vind ik de behandeling juist erg persoonlijk. De medewerkers zijn lief, bezorgd en kundig. Ze vragen altijd naar mijn zoontje, noemen 'm bij naam ( ok staat natuurlijk in mn dossier..), en nemen de tijd.

Gisteren punctie gehad, ben heeeeeeeeel enthousiast over de pijnstilling tijdens de punctie, wat een verschil met juli 2009!!

Succes!