Ga naar inhoud

Voedingskundige vragen en adviezen aan Laura

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

ben inderdaad ook benieuwd hoe de andere kindjes nu eten. Heb net wel een oproepje gedaan dat ik een time out neem, maar wil wel graag wat meer weten hoe en wat qua eten en opvoeding etc.

Lis, heb hier ook pap geprobeerd, maar dat eet ze niet hoor. Als ze wakker is, loopt ze te gillen van de honger en dan tankt ze eerst een fles van 240 ml opvolgmelk leeg. Na een half uurtje geef ik nog een boterham, die eet ze dan tijdens mijn ontbijt.

Dit is wat Famke op een dag eet:

's morgens: 240 ml opvolgmelk, boterham en/of ontbijtkoek

tussendoor: koekje (fruitreepje, nijntjekoekjes)

's middags: 2 boterhammen

na slaapje: fruit

rond 16.30: snackje: rijstwafel, crackertjes, rozijntjes of zo

's avonds: warme maaltijd met yoghurt toe

tussendoor en bij de maaltijden drinkt ze in totaal 1 beter roosvisee en verder gewoon water.

Tussen de middag eet ze niet altijd haar bord leeg en dan kan ze rond 17 uur wel erge honger hebben. Ik probeer het eten te rekken tot 17.30, maar dat lukt niet altijd. Wel als ze lekker aan het snacken is geweest, maar dat probeer ik toch wat in te houden, omdat ze dat bij de oppasmoeder al genoeg doet 3 x per week.

Wat kan ik doen om haar meer brood te laten eten? Als ik er kaas opdoe, eet ze de kaas eraf en laat ze het brood staan. Dan doe ik er wat smeerbaars op en dan wil het ze het soms wel eten. Of hoort dit ook weer bij de leeftijd?

Alvast bedankt weer voor je antwoord.

Corine

• Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

hoi corine,

bij ons is t andersom: boterhammen kan hij wel 3 van eten (mag dat lau?) maar hij lust daar ook wel erg weinig op. kaas / vlees gooit hij op de grond, meestal met brood en al. ik geef m vaak een stukje van mij om te wennen , maar t schiet niet op. heel eenzijdig beleg dus hier: smeerkaas, sandwichspread, pindakaas, en jam. maar goed, dan eet ie t wel op. ik weet niet of ik perse iets anders erop zou doen als hij er wel een beetje van zou eten en verder niet aangeeft op dat moment erge honger te hebben. moeilijk he?

lis

Geplaatst
ben inderdaad ook benieuwd hoe de andere kindjes nu eten.

Corine

Nou, hier komt dan ons "schema":

ontbijt (07.00 uur) : 3 eetlepels brinta met theelepel suiker en 150 cc gewone melk

tussendoor (10.00 uur) : 150-200 gram fruit + koekje of iets dergelijks en bekertje ranja/appelsap

lunch (12.30 uur) : 1 hele boterham met beker yomild (mona) ev met nog plakje ontbijtkoek

tussendoor (14.30 uur) : soepstengel + bekertje ranja/appelsap/of zoiets

diner (16.00-16.30 uur) : 200-250 gram groente+bakje yoghurt + bekertje yomild of iets dergelijks

Op het brood eten ze eigenlijk vanalles: smeerworst. smeerkaas, appelstroop, pindakaas, chocopaste, jam e.d.

Verder ga ik als we vakantie hebben proberen om het avondeten wat later te gaan geven zodat we met zijn alle aan tafel kunnen. Dan heb ik als het goed is weer de beschikking over een gewone eettafel (verbouwing klaar?!) en kan ik lekker weer de tafel dekken.

Geplaatst

hier mijn schema!!

08.00 uur 2 sneetjes brood met vlees + 200 ml melk

12.00 uur 1 sneetje brood met zoet+ 2oo ml melk

15.00 uur stuk fruit

tussendoor wat sap en eventueel een koekje..

17.30 uur avond eten met ons +flesje drinken+toetje

19.30 uur flesje melk

en om 20.00 uur naar bedje!!

groetjes rosalie

• 1 maand later...
Geplaatst

even een oud topic naar boven halen....

Lieve eet geen groente en geen fruit...ik krijg het er niet in alles geprobeerd, prakjes stamppot gote stukjes, vermengd...noem maar op, ze vist het gelijk uit haar mond en roept hard bahbah echt...alle groenten en fruit op bananen na.

Geen wortels, bonen, tomaten, prei, bloemkool, broccoli, appels, perziken, aardbeien, abrikozen , pruimen, paprika, courgetten enz...

de kleur maakt ook niet uit, alles is bah..het kleinste korreltje vist ze uit haar mondje...

Vlees, vis, pasta, rijst en aardapples is ze gek op, gaat erin als koek..

Heeft iemand een tip voor me..ik weet het niet meer , ze heeft toch haar vitaminen en vezels nodig???

Thanks Cynt

Geplaatst

Ow Cynth, ik ken dat..soms staan er 4 bordjes op de tafel omdat ik haar niet zonder eten naar bed wil sturen. Soms heeft ze echt geen honger en als ze zelfs geen rozijnen eet dan heeft ze gewoon echt geen trek en honger. Ik geef wel elke dag vitamine AD druppels. Maar ik geloof dat het een fase is waar sommige echt doorheen moeten. Ik praat nu makkelijk maar ik maak me ook regelmatig te druk hoor. Want soms eet ze bijvoorbeeld wel een stukje quiche ofzo...echt erg hoor want dan laat ze haar prak staan. Ook wil ze zelf alles prikken en in haar mond doen en meestal valt het halverwege op de grond haha. Dus frustraties allover...

Ik heb dan ook geen tip meis... Ze eten wel met de pot mee? Want een potje krijg ik er hier al tijden niet meer in....zucht,ik weet wat je bedoelt, hopelijk eet Faas wel goed??

Sterkte wijffie.

xx Sab

Geplaatst

Oh ja,ik blijf trouwens wel altijd warm eten aanbieden en ik onthoud haar nooit een toetje, ook al eet ze dat dan ook niet op....

Na 3 werkdagen weigeren met eten geeft ik soms een boterham op vrijdag, ohohhohhoho hahaha

Geplaatst

he sab, ja ze eten met de pot mee, misschien 1 x per 2 maanden een potje(wat er wel in gaat raar he)

Faas eet echt alles en is gek op fruit en groenten, hij neemt liever een perzik dan een koekje..

Het is raar, ze eet de aardappels en de vis wel maar de bloemkool erbij dus niet ...en zo dus iedere dag hetzelfde, wat ik ook maak...pasta jammie maar die stukjes champignons en wortel vist ze echt uit haar mond, een korreltje broccoli weet ze nog te vinden..

Bananen en rozijnen wel dus die krijgt ze ook iedere dag..maar dat was het dan ook...ja en roosvisee............

om gek van te worden hahahahaha

cuyn

Geplaatst

cyn,

niet te druk om maken hoor!!!

gaat vanzelf over, hier eten ze alleen wat ze kunnen zeggen ahhahahah

annie=nasi bami en onie= macaronie oja en natuurlijk tees =vlees.

het gaat wel weer over, soms heel voorzichtig een hap groenten.

het is idd een fase en ze krijgen echt wel binnen wat ze nodig hebben hoor.

• 2 weken later...
Geplaatst

oh ik ben erg laat ivm vakantie, maar hier ook behoorlijke eet-problemen...

brendy, fijn om te horen dat het echt over gaat, het is hier al zo lang, dat ik me het een beetje ga afvragen.

Bij ons is het vooral warm eten.... en wat meneer niet hoeft (ook niet het vlees en de aardappelen) gaat uit zn mond, ja ook bah, en wordt op de grond gegooid... zo naar! hij weet heus wel ondertussen dat t niet mag, dus ik probeer er nu maar niet meer al te veel aandacht aan te besteden. maar vervelend is het wel. soms gaat er wel ns wat worst in of iets anders (zouts...zucht).

en dan nog wel een tip (ik weet niet hoe gezond het is): wij kopen vaak de groenteballetjes en andere vega dingen van de ah. die eet ebbe wel en het is een soort vleesvervanger en ook nog iets van groente denk ik dan maar... ik hoop dat t weer beter gaat binnenkort, want ooit heeft hij zitten smullen van risotto met garnalen en zalm...

iemand nog andere tips?

oh ja ik las ergens ook nog iets over groene pannekoeken: spinazie ala creme bij de mix doen haha dat zal ze leren!

lis

Geplaatst

Hey meiden,

Cynth, heel herkenbaar hoor. Iris heeft er ook een handje van.

Ik heb een aantal keer met iets hardhandigere hand eten in haar mond geduwd en haar mond dicht gehouden...... Was het zo zat.

Dikke tranen van Iris en een gebroken moederhart.......

Maar dat heeft wel geholpen. Nu wil ze regelmatig geen eten, maar met een strenge blik en haar gezicht even naar mij toe richten eet ze toch wel. We hebben bijna geen strijd meer.

Ik zeg niet dat je nu met grof geweld het eten erin moet stampen, maar met enige dwang eet ze nu wel grotendeels haar bordje op.

Lust ze ook geen groenten etc uit het vuistje? Al dente koken en dan kleine stukjes overdag aanbieden? Eten op sateprikkers doen en zelf laten rommelen?

Het is echt een fase en ze kan het best enkele weken volhouden zonder tekorten te krijgen gelukkig.

Ik geef nog steeds iedere morgen Nutrilon Groeimelk (180cc) met 3 scheppen pap om vitaminen aan te vullen, naast vit D druppels.

Sterkte!

Geplaatst

Hier begint Marissa nu ook weer slechter te eten hoor... Echt weer zo'n fase en heeft niets met haar voedingsprobleem van het eerste jaar te maken. Ze wil geen warm eten meer. Een tijdje geleden ook niet, maar zo ineens at ze wel weer potjes Olvarit groente... Gisteravond heeft ze ineens enorm zitten eten in een bordje spaghetti! We keken onze ogen uit. Brood eten gaat heel wisselend, ene keer een half broodje, soms maar twee stukjes en zo ineens weer een heel plak brood. Fruit wil ze nog steeds niet eten.

Verder nog tips om de kleine wel wat vitamines te geven? Ik heb ook al kauwbeertjes gekocht, maar die gooit ze in de prullenbak, die wil ze niet eten...

Groetjes Bianca

Geplaatst

Hoi laura,

Mijn vragen gaan over het eten van vis, ik heb al enige zaken opgepikt:

Alle goed (door)gebakken vis mag je in princiepe eten?

Liever geen voorverpakte vis, ook geen gerookte..

Verse tonijn ook mee opletten ( kwik etc )? Bliktonijn goed, met mate.

Roofvissen mee opletten.

Vette vis is altijd goed, ik lust alleen geen haring.

Blijft over zalm,

paling en makreel zijn gerookt en zijn ook roofvissen.

Mijn vraag is dus: Welke vette vis kan ik eten, op zalm na.

Kan bv de makreel ook vers gekocht en in een overgerecht bv

Gerookte vis zowieso lieverer mijden?

Of raad je aan aan OMega 3.6.9 capsules te gebruiken?

ik ben benieuwd, liefs Lentezon

Geplaatst

Hey Laura,

Ik zit met milan nog steeds aan de Nutrilon pepti

Maar zondag wordt hij 18 mnd en dan moet ik dus over naar de soya melk

Hij reageert nog steeds op melk

niet zozeer in kleinere hoeveelheden maar wel als ik echt melk ga geven

ook reageert hij in de vorm van eceem erop..

maar goed de vraag is

welke vitamines moet ikl er nu voor hem erbij gaan geven>?

groetjes rosalie

Geplaatst

Hoi Roos,

Je kan Nutrilon Soja geven (ook poedermelk), dan hoef je geen vitamines extra te geven, ook geen vit D. Wordt niet vergoed door de verzekeraar.

Andere optie is sojaproducten van bijvoorbeeld Alpro. Dit is een groot merk van sojaproducten.

Maar je kan best door gaan met Pepti hoor. Geef dan iets van 300cc per dag.

Het is niet slecht om dit tot zijn 2e jaar te doen. Hoe lang loopt de machtiging hiervan?

Gewone (soja)melk heeft ie ongeveer 300cc per dag van nodig. Misschien iets ruimer nemen (400cc) omdat hij ook geen kaas op brood krijgt. Als je gewone sojaproducten gaat geven, dan hoef je alleen vit D te geven. DE rest is voldoende toegevoegd in de sojamelk.

Groetjes

Geplaatst

hey laura,

Dus ik kan gewoon de peptie door blijven geven?

De machtiging loopt tot 2009

maar is dat niet slecht dan?

omdat er op staat tot 18 mnd

Geplaatst

ow Wat frustrerend kindjes die niet willen eten......

Bij The Nanny... ja sorry... maar wie weet helpt het, zeggen ze dat je ze moet betrekken bij het koken, tussendoor laten proeven en helpen roeren/snijden, in de winkel laten kiezen wat je eet vanavond enz.

Misschien nogwat vroeg, maar het probere nwaard.

Len heeft gelukkig altijd alles gegeten, wel ooit toen hij net 1 was, wilde hij niet meer, maar dat kwam omdat hij ZELF wilde eten, en niet geprakt onder elkaar, hij wilde stukjes........................... hoezo eigenwijs...

Geplaatst

Nee Roos, dat is niet slecht. Anders had ie nu gewone koemelk gekregen en die is niet verrijkt met vitaminen etc.

In 2009 kan je overstappen op Sojaproducten.

Groetjes

Geplaatst

ik hoorde van wel meer moeders dat de moeilijke eetperiode is aangebroken. Hier heb ik er geen last van. Famke eet erg goed en 's avonds haar hele bordje leeg en dan nog een yoghurtje. Ze lust bijna alles en is een echte smulpaap. Daar hoef ik me dus geen drukte over te maken.

Hebben jullie al appelmoes geprobeerd? Of Erwtjes uit blik? die zijn een beetje zoetig. Of probeer eens zoete aardappel te krijgen (vaak op de markt of een turkse groenteboer). Die zijn erg gezond en smaken nogal zoetig.

wat ik wel merk is dat Famke altijd wil eten wat wij hebben. We eten niet vaak samen, omdat Peter te laat thuis is. Behalve in het weekend. Dan wil ze ons eten, wat exact hetzelfde is, hebben. Verder zou ik het niet weten, maar het lijkt me best een moeilijke strijd.

Ik geef haar trouwens ook nog opvolgmelk hoor. Ze krijgt 's morgens een fles van bijna 300 ml. Die van Nestle hier gaat tot 24 maanden en dan stop ik ermee. Ik ga dan ook geen andere melk meer geven. De melk hier is slechter dan in NL en voor de calcium heeft ze het toch niet nodig. Daarnaast lust ze het ook niet, dus gaat dat toch niet lukken. Verder geef ik haar griekse yoghurt en eet ze kaas en dat is meer dan genoeg. Calcium kun je beter uit andere producten halen, die worden beter door je lichaam opgenomen. Wie twijfelt moet maar eens het verhaal van het melksprookje op de volgende website lezen: http://www.fonteine.com

Laura, is voor jou wellicht ook een hele interessante website!

Ben momenteel nogal met gezond eten bezig, omdat eten hier nogal slecht is. In 90 % van het eten zitten transvetten (die trouwens ook in een aantal in NLse producten, zoals koekjes zitten) en High Fructose Corn Syrup (in NL heet dat glucose-fructose stroop) en dat kan je lichaam niet afbreken en daarom zijn alle mensen hier extreem ongezond, dik met alle slechte gevolgen vandien. Nu hebben ze onlangs een aantal organic winkels geopend, waar ze alleen maar producten zonder deze ingredienten verkopen. Hoef ik tenminste niet meer zo te zoeken in de winkel. Het is zelfs zo dat Peter en ik allebei een maat afgevallen zijn, omdat ik veel gezonder kook op het moment. En veel moeite heb ik er niet voor hoeven doen!

Dat was het weer vanuit een zonnig Cincinnati. Ik ga afronden en kom snel weer kijken hier.

liefs Corine

Geplaatst

Tsja, de eetproblemen..... daar kan ik een boek over schrijven. Niet zozeer van de meisjes, die eten tot nog toe prima de prima. Af en toe iets minder maar dat mag. En met de pot mee-eten wil ook nog niet altijd lukken maar dat komt meer omdat ze al om 16.00 uur hun warme eten willen hebben.....

Nee, de oudste, die maakt er af en toe een potje van. En ik heb al heel wat geprobeerd, de afgelopen anderhalf jaar..... De strijd aangaan, belonen, straffen, alleen eten, samen eten, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar niets werkte.... Nu eet hij vier van de zeven avonden dagen per week redelijk tot goed en de rest matig tot niet. Ach, het is al veeel beter dan jaar geleden. Hij heeft zijn voorkeuren (wie niet) en als tie moe is (na een drukke schooldag) dan gaat er alleen een beetje soep in. Het is niet anders, en hij weet dat als tie 's nachts honger heeft, hij niets krijgt. Het deert hem niet, dus waarom mij wel?

We negeren het nu gewoon, als hij een half uur achter zijn bord heeft gezeten haal ik het weg en kan die naar bed. De ene keer werkt het, de andere keer niet. Hij zal heus wel groot worden. Ziek is tie gelukkig weinig en hij groeit goed.

Geplaatst

Hier totaal geen eetproblemen gelukkig.....ze eet echt alles.

Maar ik heb wel ff een vraagje aan laura.

Hier krijgt onze dame smorgens 210 cc peutermelk met maar 6 schepjes.

En savonds weer zo`n fles(schaam) ze vind het nog heerlijk.

Mag ze eigenlijk nog wel zoveel hebben??????

Ik geef geen vit D.

Geplaatst

Hey Joos,

Nee hoor, is geen probleem. Mits Anna Meya tenminste geen michelin-vrouwtje wordt.

Peutermelk is verrijkt met diverse vitaminen, mineralen en dus ook vit D.

Ik heb zelf de groeimelk van Nutrilon afgebouwd. Ze drinken dus 's morgens gewone melk met pap uit een fles. Vind het nog tè gezellig in bed dan. Verder eten ze alles.

Warm eten is wisselend.

Als ze goed groeien, dan heb je ook bevestiging.

Geef je haar trouwens naast die melkpoeder ook nog gewone zuivel? Dat zou ik dan wel afraden ivm de hoeveelheid eiwitten en calcium die ze dan binnen krijgt. Geeft nierbelasting en op latere leeftijd zelfs meer kans op nierstenen.

Corine, bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken op die site.

Je hebt gelijk over die calcium. Dat zit in veel meer voedingsmiddelen, oa in groenten.

Groetjes weer

Geplaatst

hey Laura,

Mag ik hem dan ook geen zuivel er meer bij geven?

Omdat ik hem 300 ml pepti per dag geef en dan nog een danoontje

wat kaas en kleinere hoeveelheden zeg maar..

Geplaatst

Maar als je toch nog koemelkproducten geeft (Danoontje - kaas etc) dan kan hij toch de Pepti afbouwen? Dan zou ik 1x pepti geven van 150cc en verder wat je al doet.

Dan geef je niet teveel.

Groetjes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden