Jump to content

Voedingskundige vragen en adviezen in het algemeen

Seetje

Recommended Posts

• Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zitten jullie kindjes ook al in de fase dat ze slechter gaan eten? Marissa eet sinds een week soms weer erg slecht... Zucht...

Hoe kun je hier het beste mee om gaan?

Ik heb het idee dat ze zelf de regie in handen wil hebben. Als wij haar eten willen geven met een lepeltje, vertikt ze het om te gaan eten. Dan draait ze haar hoofd om. Zelf stukjes banaan en mandarijn eten wil wel, maar dan ook niet echt veel hoor. Brood eten gaat heel wisselend (doet ze zelf).

Liefs, Bianca

Heel herkenbaar Bianca!

Len wou met een maand of 11 opeens ook niet meer eten, behalve als het het zlef mocht doen. Dat heb ik dus gedaan, en toen at hij weer super goed.

Nu heeft hij nog dagen er tussen dat hij niet wil eten. Ik bied het aan, geef ook een toetje, wat hij ook aflsaat dan, en geef hem s'avonds geen snoep of keokje meer.

Ze zeggen dat je er geen punt van moet maken, want dan gaat het alleen maar meer tegenstaan. Dus wel aanbieden, na een kwartier spelen weg pakken. Ook niks anders geven.

Succes!

Bo, jij vroeg, in het verkeerde topic ;) , wat ze drinken. Ik geef Len roos vicee, koude thee, water, appelsap en aanleng limonade.

Diksap vond hij ook nooit echt lekker.

Mijn gevoel zegt ook wel dat ik me er niet te druk om moet maken, maar dat is niet zo makkelijk door alle problemen die we met Marissa w.b. haar voedings al meegemaakt hebben. Toen werd er ook tegen me gezegd dat ik me er niet druk om moest maken, ze zou echt wel drinken wat ze nodig had... Al met al ben ik toen niet serieus genomen en na vier zware ziekenhuisopnames van Marissa en heel veel spannende onderzoeken, kreeg zij toen wel een sonde omdat ze echt niet genoeg dronk... Het is een hele tijd aardig goed gegaan met het eten en drinken en nu deze periode/fase dan weer in... Maar goed, ik moet er nu maar op vertrouwen dat ze echt wel neemt wat ze nodig heeft!! Gisteravond er met mijn vriend goed over gesproken en we hebben besloten om haar gewoon alles aan te bieden, wil ze het niet, dan laten we het. En vandaag gaat het goed! Vanmorgen de pap niet zo goed, maar de rest wel!

Liefs Bianca

zie bianca,

de spanning is er af,dat voelt marissa waarschijnlijk ook.

dus nu is het niet zo belangrijk meer.

ze eet wat ze eten moet hoor echt waar.

senna eet tot twaalf uur bijna niks.

als ze honger krijgen melden ze zich hoor.

Oepsie, sorry Bianca. Kijk... als je niet alles weet kan je zo makkelijk dingen zeggen. Maar goed dat je het er zo samen ook over hebt kunnen hebben. En misschien weet je zelf ook nog wanneer je de vorige keer in de gaten had dat het echt mis ging. Als je die signalen nog weet, kan je dan nu ook meteen, en misschien zelfs al wat eerder aan de bel trekken. Goed signalen in de gaten houden!!!!! En eh, lekker dat ze al wel heeft laten zien dat ze wel eet als ze dat wil. Geeft de burger weer wat moet.

Succes ermee!!!

Groetjessssssssssss

Geeft niets hoor, niet iedereen hier op het forum weet van Marissa haar voedingsproblemen en dat ze een tijd een voedingssonde heeft gehad, en dat ik (mede hierdoor) overspannen ben geworden. Ik kon er niets aan doen en Marissa kon er niets aan doen. Het probleem toen was dat ik wel (al een week na haar geboorte) aan de bel heb getrokken, maar ik werd toen door de h.a., het c.b., de kinderarts, enz niet serieus genomen. Nou ja, er werd wel geluisterd, maar geen actie ondernomen. Marissa dronk nu eenmaal niet goed. Maar ik vond het niet meer te doen voor ons allemaal dat we twee uur met 1 voeding bezig waren en dat dat kind zo'n enorme aversie tegen de fles en voeding kreeg. Al met al heeft het ruim twee maanden geduurd, twee maanden waarin alleen de voeding maar telde, want ze moest toch wat binnen krijgen... Tja, en toen groeide ze niet meer en dreigde uitgedroogd te raken. En toen zelfs moest ik bijna nog smeken om een sonde! Gelukkig waren er een aantal verpleegkundigen op de kinderafdeling die ook vonden dat die voedingen zo niet meer te doen waren en we plaagden Marissa er alleen maar mee. De verpleegkundigen hebben toen een gesprek met de kinderarts gehad en toen is er toch uiteindelijk een sonde ingebracht. Maar tja, toen bleek dat die sonde steeds te diep werd ingebracht en daardoor ging ze spugen. Enorm spugen... En ook daarin werd ik niet begrepen. De kinderarts zei gewoon dat die sonde niet te diep zat. Toen ik hem zelf uiteindelijk maar liefst 10 cm terug heb gehaald (die sonde), was het spugen over! Ja, en dan krijg je dus dit soort dingen dat je het gevoel krijgt dat je echt je eigen gevoel moet volgen. En toen bleek ook nog eens dat Marissa het Kiss-sYndroom had, weer iets waar de kinderarts het niet mee eens was, maar wij zijn toch naar een manueel therapeut gegaan. En ja hoor, na de eerste behandeling hadden we al een heel ander kind!

Ik moet nu gewoon ook maar mijn eigen gevoel volgen. Wil Marissa eens niet eten?, dan zal ze op een later tijdstip wel weer wat nemen. Maar tja, mijn gevoel zegt ook dat ze anders niet genoeg krijgt... Maar ik weet ook dat er heel veel kindjes op deze leeftijd gaan tegensputteren met het eten en dat veel moeders mijn gevoel herkennen. Dus, moet ik er maar echt op gaan vertrouwen dat ook dit weer een fase is...

Meidenl, geen sorry zeggen hoor. Is niet nodig!

Ben gewoon benieuwd wat anderen ervaren hebben met hun kindje en wat je het beste kunt doen.

Morgen naar het c.b., ook daar maar even overleggen... Maar tja, we hebben een vervangend wijkverpleegkundige, iemand die waarschijnlijk weer niet op de hoogte is van alle eerdere problemen... Nou ja, we zien wel wat ze zeggen...

Liefs Bianca

Tjonge jonge Bianca, heftig allemaal! Kan je niet vragen om een andere kinderarts. Wel erg vervelend als ze je niet serieus nemen zeg! Zeker als je je kind achteruit ziet gaan!!!

Maar fijn dat je je er nu wel een stuk rustiger onder voelt dat je dochter af en toe gewoon geen zin heeft!!!

En... ik kan niet uit ervaring met mijn kindje praten, want dat heb ik (nog) niet, alleen een lievie stievie... maar die ken ik pas vanaf haar 8e... dus eh...

Groetjessssssssssssss

hoi bianca,

ik begrijp heel goed dat gelijk het alarm bij je afgaat,

en idd dan heeft iedereen heel makkelijk praten terwijl jij je zo ongerust maakt.

gewoon weer je gevoel volgen,

1 troost alle kinderen maken zo`n fase door van slecht eten,maar vervelend is het wel.

Hoi Bianca..ik snap heel goed dat je je snel zorgen maakt hoor, vooral na zo,n vreselijk slechte start met je meissie......dna ben je dubbel bezorgd...en beter maar zo dan andersom...je kan beter 1x teveel aan de bel trekken, als 1x te weinig toch...en je moet idd afgaan op je moeder gevoel.....en wat die vervangende wijkverpleegkundige betreft: ze houden toch een dossier bj van je dochter?...daar zal heus de hele geschiedenis wel instaan hoor.....dus maak je daar niet zo druk om.....succes ermee.

ja bianca....komt weer goed hoor met je meisje.......ze hebben steeds van die periodes heb ik wel gemerkt.

Hier eet anne-meya ook als een dief.....niet aan te slepen...zeker nu ze gewoon met ons mee eet.....gisteren andijviestampot met spekkies...heerlijk!

Ze vind alles zo lekker.....en dat beetje zout op het vlees neem ik maar voor lief...ik kook niet meer apart voor haar...ze eet lekker mee...nou moet ik wel zeggen dat ik sowieso aardappels en groente niet met zout kook dus daar heeft ze ook geen last van.....en van het cb mag ze dan gewoon vlees van ons omdat het toch maar weinig is....nou ze is er blij mee.....hahahahaah

O ja en wat je kan doen is het eten van haar op jou bord leggen en dan met je vork geven...werkt bij deze dame hier heel goed.....want wat mama eet is altijd lekker...hahahahahah

• 1 month later...

ben al even niet meer bij een CB geweest en dat hebben ze ook niet hier in de states. Alles gaat via de kinderarts. Ik ben er nog niet geweest en ben dan ook even benieuwd hoe de eetschema's van jullie kids eruit zien. Ik heb het idee dat Famke goed eet, maar wil zeker weten dat ze niet teveel of teweinig krijgt. Zo ziet haar schema eruit:

7.00 a 7.30 fles melk van ongeveer 200 a 240 ml en daarna nog een boterham

10.00 koekje/rijstewafel met thee of diksap

11.30 een of twee boterhammen met water, thee of diksap

15.00 2 stuks fruit

17.00 een heel bord vol met aardappels, groente en vlees of vis (ze eet gewoon met de pot mee) en soms nog een toetje

19.00 fles melk van 200 a 240 ml

tussendoor drinkt ze in toaal 2 bekers water, sap of thee. En als ze ziet dat wij eten, eet ze gerust weer met ons mee. Het lijkt wel alsof ze een holle kies heeft. Zodra ik over eten begin, begint ze al te smakken! Zo schattig.

Hoe eten jullie kids?

Liefs Corine

Nou Corine, hier eten ze minder, wat eet Famke lekker zeg!!!!!!

Ik moet as donderdag naar het cb, zal eens checken wat ze zeggen..

hier nu(eigenlijk al maanden)

8 uur boterham met melk 150 cc

11.00 fruit 1 a 2 stuks de man

12.30 boterham met melk 150 cc

17.00 uur uur bord eten met de pot mee of potje

19,00 flesw 180 cc melk

tussendoor sap, water 200 cc en liga of koek

succes daar en groetjes cynthia

Marissa krijgt nu:

7.00 uur pap van 200 cc melk met een verkruimelde liga er door. Daarna drinkt ze ongeveer 100 cc roosvicee

9.30 uur fruit 100 gram of vers fruit 1 stuks. En een soepstengel of koekje met een beetje drinken (ze drinkt dan ongeveer 30 cc)

12.00 uur 1 tot 2 broodjes zonder korst en melk uit een beker, ze drinkt dan ongeveer 70-100 cc

14.30 uur 100 gram fruit met iets lekkers daarna (rozijntjes oid), en ze drinkt dan tussendoor nog ongeveer 50 cc roosvicee

17.00 uur 200 gram warme maaltijd, eet ze niet altijd op.

17.45 uur toetje, maar die wil ze meestal niet

Dan voor het tanden poetsen aan nog melk, ongeveer 50 cc

Soms drinkt ze tussendoor nog wel eens wat meer, de laatste dagen drinkt ze wat slechter. Ze heeft gelukkig nog wel zo'n 4 goede natte luiers op een dag en dat is volgens het cb voldoende.

Ze poept verder ook goed en is vrolijk en actief! Dus volgens mij krijgt ze wel genoeg binnen.

Om dat vocht maak ik me soms toch nog wel zorgen...

Liefs Bianca

jeetje ...ja dan moet ik ff nadenken.

Ik ben er niet meer zo mee bezig...het gaat vanzelf.

Maar goed daar komt ie.

7:00 200cc opvolgmelk nr 3 plus 1 boterham of een krentebol

10:00 fruit ongeveer 2 stuks

10:15 flesje yoki zonder suiker 200cc

14:00 eten...ze eet meestal met de pot mee

16:00 fruit of yoghurt of potje of ander toetje.

18:00 pyjamapapje en dan naar bed.

Tussendoor heeft ze de hele dag een flesje diksap staan....en daar gaan er ongeveer 2 van op.

Dat doet ze zelf regelen.....ik vul hem als ie leeg is.

Verder krijgt ze soms rozijntjes of iest anders tussendoor...op het moment vind ze kroepoek erg lekker....maar veel krijgt ze niet tussendoor!

geen idee,

maar zal meteen ff mn schems erop zetten!!

08.00 1 boterham met vlees(en korstjes) +200 ml melk

12.00 1 boterham met zoet + 100 ml melk

14.00 1 of 2 stuks fruit

17.30 warme maaltijd

en tussendoor wat sap,thee enz

Goh, wat een vreetmonstertjes allemaal haha. Niet erg hoor, begrijp me niet verkeerd.

8.30 180cc peutermelk

11.30 1 snee brood per kind met limonade of melk (gewone melk weigeren ze nog steeds tenzij ze echt dorst hebben)

15uur 1-2 porties fruit per kind

17uur samen potje vanaf 12mnd en Danoontje.

18uur nog een paar happen warm eten en toetje van ons

18.30 120-180cc pap

Tussendoor liga / rijstewafel / eierkoek etc en ongeveer 2 flesjes (150cc) limonade sterk verdund.