Jump to content

zwanger van een tweeling

Recommended Posts

Posted

Lieve dames,

Ik ben na 4 jaar eindelijk zwanger en wel van 2 prachtige babies:happydance::clap2:. Ik ben nu 25 weken en ben nieuwsgierig naar ervaringen van andere vrouwen die in verwachting zijn van een tweeling. Hoe doen jullie dat met werken enzo, welke kinderwagen hebben jullie uitgekozen, wanneer willen jullie klaar zijn met de voorbereidingen en heeft iemand nog praktische tips? Dat soort dingen, zeg maar. En natuurlijk, slapen jullie nog een beetje?

Hier gaat alles goed, de kinderen groeien goed. Ik werk sinds afgelopen week max 4 uur per dag (ik werk als fysiotherapeut met jongeren tussen de 12 -20 jaar) en bij 28 weken ga ik stoppen omdat het fysiek zwaar werk is en ik fysiek behoorlijk aan het veranderen ben.

Ik hoor graag meer...

Groetjes,

Marjo

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hoi Marjo, Gefeliciteerd met je zwangerschap! En nog wel van een tweeling ook, bijzonder hè...

Ik ben op dit moment ook nog zwanger van een tweeling, al 37 weken en 5 dagen!! Ik ben ontzettend blij en trots dat ik het zo lang heb volgehouden al is dat best pittig geweest. Ik ben al die tijd erg bang geweest voor een vroeggeboorte en ben ook met 32+6 voor een week opgenomen geweest en heb ik weeenremmers en longrijping gekregen ivm een dreigende vroeggeboorte. En nu denken ze ook; we blijven lekker zitten hoor!! We zijn nu aan het afwachten en bespreken wanneer we gaan inleiden, maar dat zal uiterlijk maandag zijn. Erg spannend allemaal.

Weet je al wat ze worden? Wij krijgen 2 meiden en ben zo benieuwd hoe ze er uit zien.

Je vraagjes: qua werk; ik heb tijdens mijn hele zwangerschap niet gewerkt en ik (en de artsen ook) ben blij dat ik zoveel rust heb kunnen nemen. Ik kon niet veel anders hoor, want al met al is de zwangerschap best pittig geweest. Zeker op het eind wordt het gewoon zwaar. Waar anderen het met 37 weken zwaar krijgen, krijg jij dat al veeeeel eerder. Mijn baarmoeder reikte al heel gauw, heel hoog. Dan las ik die week-tot-week berichten op internet en dan werd er gezegd: je baarmoeder zal nu tot je navel reiken en dan zat die van mij al zowat tegen mijn borsten haha....

Kinderwagen: wij hebben voor de easywalker duo gekozen. Erg mooi ding en erg handig dat je de maxi-cosi's e.d. er ook op kan klikken. We hebben 'm in het zilver gekocht. Inmiddels zijn er geloof ik alweer nieuwe kleuren uit, maar vorig jaar vonden we dit de mooiste.

Het kamertje en alle spullen heb ik ook al heeeeel lang klaar. Ja, heb toch rekening gehouden met een vroeggeboorte en dacht; dan hoef ik me daar tenminste niet meer druk om te maken :-)

Het slapen gaat bij mij echt beroerd. Ik moet er heel vaak uit om te plassen en dan kom ik slecht in slaap. Soms zit ik 's nachts gewoon een uurtje beneden of ik ben er al heel vroeg uit. Maar gelukkig dat ik 's ochtends niet naar mijn werk hoef ofzo, want ik blijf dan gewoon wat langer in mijn bed liggen. De laatste week neem ik heel af en toe een inslapertje om bij te tanken, want het kan natuurlijk zijn dat ik één dezer dagen moet bevallen en dan wil ik wel een beetje energie hebben hoor!!

Ik heb verder nog geen praktische tips (ik lees/hoor ze graag als anderen ze wel hebben!), want het is voor mij ook allemaal helemaal nieuw. Het enige dat ik je kan zeggen; is luister goed naar je lijffie en je kindjes. En stop inderdaad op tijd met werken, want je lichaam krijgt het zo zwaar. En zoals ze tegen mij zeiden; het enige dat je zelf kan doen is je rust nemen.

En verder; geniet lekker van je zwangerschap!!

Succes!!

Posted

Beste Sandie,

Wat goed zeg, al meer dan 37 weken. fantastisch. Dat vind ik echt heel erg knap. Ik hoop dat ik het ook zo lang red. En wat zal het spannend zijn de komende tijd. Je hebt gelijk dat je je rust pakt. Die angst voor vroeggeboorte vind ik heel herkenbaar, daar ben ik ook erg angstig voor. tot nu toe gaat het goed, maar je weet maar nooit.

Fijn om te lezen hoe het bij jou is gegaan, heel herkenbaar ook. Mijn baarmoeder zit ook enorm hoog, tegen mijn ribben aan. Ik ben al 14 kilo aangekomen en ben net 25 weken zwanger, mijn conditie is nul en ik ben juist normaal gesproken heel erg fit:happy2: Wij krijgen 2 jongens, en zijn ook ontzettend nieuwsgierig om ze te ontmoeten, maar voorlopig nog niet hoop ik:happy11: Waaraan herkende ze bij jou die dreigende vroeggeboorte, had je een hoge bloeddruk ofzo? Gelukkig hebben die meiden hun draai in je buik gevonden. Liggen ze goed en ga jij voor een natuurlijke bevalling?

Zet hem op meid en hou vol. Ik hoop dat het allemaal soepel gaat verlopen, voor zover dat mogelijk is natuurlijk hihi

Jij ook veel succes straks,

Posted

Hoi Marjo,

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! En dan nog wel het wonder van 2 beebs!

Ook ik behoor tot deze gelukkigen. Morgen ben ik 34 weken zwanger, wat ben ik blij dat ik dat gehaald heb.

Vanaf 34 weken wordt de geboorte niet meer tegengehouden, dus we zitten in de safe zone.

Op dit moment ben ik 23,5 kilo aangekomen (bij Bo in totaal 19 kilo) dat valt mij dus nog mee.

Sinds afgelopen week begin ik vocht vast te houden. Mijn bloeddruk blijft gelukkig geweldig (tussen de 120-130/60-75).

Alleen mijn hb is te laag, 5.2. Helaas kan ik niet tegen de sterkere ijzertabletjes dus heb ik een lichtere variant, nu afwachten of die helpen.

Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik een topzwangerschap heb. In het begin was ik misselijk (door het hoge hcg) maar dat was eigenlijk bij de 12 weken grens over.

Alleen ben ik zo ontzettend dik dat ik daar enorm last van heb. De 23,5 kilo zit echt op mijn buik en daardoor kan ik mij bijna niet meer bewegen.

Ik probeer 's ochtends op kantoor te werken (eigen bedrijf) en heb dan ook mijn dochter van goed 1 jaar bij me. Dan gaan we een broodje eten en gaat zij

naar bed, ik probeer dan even een tukkie van een half uurtje op de bank te doen. Daarna nog even computeren, lezen of tv kijken. Dan wordt Bo weer wakker

en gaan we wat drinken en daarna spelen. Dan wordt het alweer tijd om met het eten te beginnen. Dit doen wij met ons tweetjes omdat mijn man later thuis is.

Dan gaat ze in bad (helpt mijn moeder bij) en daarna met papa spelen en nog wat drinken. Om half acht gaat ze naar bed.

Dan nog even heerlijk een paar uurtjes voor onszelf. Om half elf gaan we naar bed om 's morgens om 6 uur weer op te staan......

Slapen gaat bij mij ontzettend beroerd, vannacht ben ik er 7x uit geweest. Gek word ik ervan.

Aankomende nacht ga ik weer een tabletje proberen en als ik vannacht wakker wordt dan mag ik er nog eentje nemen.

Ik heb het niet zo op die dingen maar het is net wat Sandie zegt we moeten nog wel gaan bevallen! En dat is een beste klus waar je wel wat energie voor nodig hebt.

Ik zal blij zijn als de kindjes geboren worden (wij weten nog niet wat voor geslacht ze hebben) maar zal het bijzondere gevoel in mijn buik ook enorm missen.

Maar op het moment is het zo zwaar dat ik er eigenlijk wel klaar mee ben.

De kindjes lopen ruim 2 weken voor op de groei van een eenling. Bij Bo was dit vorig jaar ook zo.

Of dit komt door mijn diabetes (type 1) of dat ze zonder mijn suiker ook zo groot waren geweest dat weet ik niet.

Mijn diabetes is nu wel heftig, ik spuit 3x maal zoveel insuline als normaal. Dat was bij Bo minder.

Hiervan krijg ik dan weer andere klachten zoals droogheid van onderen en heb al 2x een lichte schimmelinfectie gehad.

Gelukkig herken ik de symptonen (hoort bij diabetes dit soort infecties) en bel dan ook direct de huisarts voor een pil.

Wij hebben gekozen voor de peg perego triplette, dit omdat Bo (nog) niet loopt en dus ook nog in een kinderwagen moet zitten.

Eerst wilde mijn man zelf iets maken maar dat was absoluut niet goedkoper dus daar hebben we maar niet voor gekozen.

Wel had ik dit systeem dan aan mijn fiets kunnen vastmaken.

Maar ach, over een paar jaartjes dan fietsen ze al zelf!

Ik wens je een goede zwangerschap en ik vind het wel leuk om hier onze ervaringen uit te wisselen.

Posted

Oh 14 kilo is nog netjes toch? Ik ben nu 21 kilo aangekomen. Ook redelijk netjes geloof ik.

En wat leuk, 2 jongens!! Ik was ervan overtuigd dat ik ook 2 jongens zou krijgen. En later dacht ik nog; nou misschien wel een jongen en een meisje, maar geen 2 meiden hoor. En wat krijgen we; 2 meiden haha.... Wel ontzettend leuk hoor. Het maakte ons echt niks uit, maar als je het eenmaal weet, is dat nog veel leuker.

Wat die dreigende vroeggeboorte betreft; ik had heel veel harde buiken en om de 5-10 minuten en voelde ze ook in mijn benen en rug.

Ze deden geen pijn, maar omdat ze zo regelmatig kwamen hebben ze me toch opgenomen en weeenremmers en longrijping gegeven. Die longrijping moest 2x24 uur werken, daarna ben ik van de weeenremmers afgehaald. En dacht; nu gaan ze komen!! Ik heb ook toen heel veel harde buiken gehad, ook echt wel regelmatig en dagen lang. Maar er veranderde verder niks. En het werd eigenlijk steeds minder. Na ruim een week werd er ook gezegd; ga het thuis maar verder afwachten hoor. En dat doe ik nu nog steeds haha...

Ik heb wel meegedaan met de ProTwin Trial. Ik weet niet of je daarvan hebt gehoord? Er werd gevraagd of ze een ring/pessarium om mijn baarmoedermond mochten plaatsen om vroeggeboorte tegen te gaan. Vaak is het zo dat je baarmoedermond de druk van een tweeling niet goed kan dragen en door zo'n ring wordt dit verstevigd. Deze hebben ze met 36 weken verwijderd, maar hij was vanzelf 3 dagen ervoor al los gegaan omdat mijn baarmoedermond al wat aan het verweken was. Ik vond het wel een fijn idee dat ik die extra versteviging had. Al weet ik niet of het nou daardoor komt dat ik het zo lang heb volgehouden. Want die ring is er nu al ruim 2 weken uit en ik ben nog steeds niet bevallen!

Mijn bloeddruk is altijd redelijk laag gebleven. Wat dat betreft heb ik echt een hele goed zwangerschap gehad. Ik had met alle enge en spannende scenario's rekening gehouden (heb in die 7 jaar mmm al genoeg teleurstellingen gehad), maar eigenlijk is het allemaal netjes gegaan, voor de meiden dan. Want voor mij was het best pittig. Maar ja, dat heb ik er natuurlijk met alle liefde allemaal voor over gehad.

Ze liggen inderdaad goed, allebei met hun hoofdjes naar beneden. En we gaan in principe voor een natuurlijke bevalling. Spannend hoor. Het zal nu niet lang meer duren.

Misschien morgen, misschien maandag!!!

Nou meid, ik zal je blijven volgen (als ik nog tijd heb om te computeren haha) en nog een hele fijne zwangerschap!!!

Posted

Vanessa; ik was al benieuwd hoe het met jou gaat. Maar zo te lezen gaat het wel goed (los van het zwaar zijn, je diabetes en alle andere kwaaltjes).

Wat goed,ook al 34 weken! Wat een wonder allemaal hè...

Die van mij liepen trouwens ook voor op een eenling. Onvoorstelbaar!! Ze zeiden van tevoren dat ik blij mocht zijn als ze misschien 4 pond zouden worden, nou ik denk dat dat wel meevalt. Eerst nog maar even zien natuurlijk, want ze kunnen er best flink naast zitten.

Succes nog met de laatste loodjes!!

Posted

Ha meiden,

Ik meld me hier ook even - met Sandie al eens contact gehad een paar weken terug over de grootte van de buik :). Vandaag 24+1 zwanger en net als Sandie van twee meiden! Kwaaltjes zijn vnl buikpijn (eerst ook rugpijn) en ijzertekort (pillen, jeuj!) en de laatste tijd ook lichte duizeligheid, hoofdpijn en CTS in de handen. Mijn meiden lopen, in tegenstelling tot jullie beebs, niet voor op schma. 1 loopt op schema, 1 loopt een weekje achter. Maar ze doen het goed! Ben 11 kilo aangekomen tot nu, lijkt te stagneren maar wie weet lijkt het alleen maar zo. Ook voel ik ze sinds twee dagen iets minder (voel ze wel hoor), klinkt jullie dat bekend??

Super dat Vanessa en Sandie al zo ver zijn, wauw! Je hoopt ze zo lang mogelijk bij je te hebben! Alvast succes met de laatste loodjes! :) Dat beroerde slapen klinkt erg beken, veel woelen en vaak plassen :(.

Surf, wij hebben de bugaboo donkey aangeschaft (nog niet op de markt, bijna). Is iets smaller (2cm) dan de Easywalker. Verder komt de kamer begin maart. In het begin leggen we ze in een duowieg, leek me gezellig! Of het praktisch is? ;) De tijd zal het leren. Qua werk ben ik al mt 16 weken gestopt, ik maakte 60 uur per week en dat was funest (harde buiken). Halve dagen of thuis werken was geen optie volgens de dirctie, dus ziektewet. Wel fijn hoor, die rust!

Succes allemaal, vind het heel bijzonder wat we mogen meemaken! :)

Posted

Hallo!

Ik wil mezelf ook graag even aanmelden, ik had nog niet gezien dat er een nieuw topic was voor tweelingen. Ik ben nu 14 weken en 4 dagen zwanger van een tweeeiige tweeling. Helemaal zuper vind ik het. Ik heb al twee zoontjes van 5 en 7 jaar oud.

Ook ik kan al meepraten over het slechte slapen. Mijn gyn had gezegs dat ik dan best eens een inslapertje kan innemen maar toch vind ik de gedachte daarvan een beetje eng. Met nachtdienst neem ik ze zonder erbij na te denken maar nu met die hummeltjes in mijn buik....ik weet t niet.

Ik werk in de verpleging en ik ga vanaf maandag halve dagen werken. Ik merk zelf ook wel dat het wat zwaar is omdat je ook zo slecht slaapt en thuis gaat ook alles gewoon door. Maar mijn baas vond dat ik er zo moe en afgepeigerd uitzag dat hij zelf met dit voorstel kwam. Aangezien hij boven formatie zat met personeel dit moment komt het hem ook goed uit....twee vliegen in een klap! Ik zou het zelf nog niet gevraagd hebben maar nu ben ik toch wel blij met het vooryuitzicht.

Verder gaat t eigenlijk heel goed, ik heb nauwelijks last gehad van misselijkheid, ik had juist steeds honger! Ben wel meer van het hartig nu dan van t zoete.Bij mijn vorige zwangerschap at ik zoveel zoets dat ik diabeet werd en ook insuline moest gaan spuiten. Mijn eerste is met 32 weken geboren, daar houden ze nu wel rekening mee. Ik zou graag natuurlijk bevallen maar ben er bang voor aangezien twee keer mijn placenta op de ok verwijderd moest worden en helemaal aan gort was, vast is vast zei de gyneacoloog. Ben bang dat ze nu ook niet loskomen en dat dit gevaar oplevert voor een eventuele natuurlijke bevalling. We zien t wel!

Wat goed dat jullie al zover lopen! Meestal hoor je alleen de gruwelverhalen en weinig verhalen waarvan de tweeling keurig na de 36 weken geboren word! Ik teken er ook voor. Wij weten nog niet wat het wordt, maar ik maak er geen geheim van hoor! Ik ben ook een beetje praktisch nu, ivm ruimteindeling. Ze zullen wel samen op een kamer gaan slapen die nog verbouwd moet worden. Maar ik ben vrij creatief dus we maken daar ook weer wel een paleisje van voor de tweeling!

Tot schrijfs! en hou ze nog ff binnen!

Liefs Marloes

Posted

Marjo, zoals je weet hier geen twee-, maar drieling. Bij mij ging alles tot 4 weken geleden eigenlijk heel goed, ik ben wel met 12 weken al wat minder gaan werken en met 20 weken (ook richtlijn) helemaal gestopt. Dat was toen ook wel nodig, begon steeds meer last te krijgen van mijn bekken en had al een 40-w buik.

Wij hebben een Urban Jungle Duo gekocht (tweedehands), omdat die één grote reiswieg heeft. Als ze naar een buggy gaan kopen we een drielingbuggy, maar voorlopig zal dit prima zijn.

Het plan was de kamertjes af te hebben met 28 weken, ik heb er altijd wel rekening mee gehouden verderop in de zwangerschap een tijd in het ziekenhuis door te brengen (alleen werd dat al wat eerder).

Heb je verder al gedacht aan dingen als 1 tweelingbox of 2 gewone boxen? (Misschien ook lekker als ze juist ook af en toe alleen in de box kunnen - als je de ruimte ervoor hebt dan).

Sandie, Vanessa, super dat jullie al zover zijn! Sandie, wat heb jij gekregen voor je slapeloosheid? Lukt mij ook niet om langer dan 2 uur achter elkaar te slapen en ondanks dat ik verder overdag ook helemaal niks hoef te doen is het toch best vermoeiend om nooit eens 4 uurtjes achter elkaar te slapen....

Posted

Hai dames,

Leuk om te zien dat er nog meer tweelingen aankomen over een aantal weken of maanden. Ik ben sinds 9 maanden moeder van een jongen/meisje tweeling en het is echt heel leuk.

We hebben er al 1 van drie jaar dus we wisten ongeveer wel wat ons te wachten stond. Helaas is onze tweeling wel met 31+4 ter wereld gekomen en moesten ze nog in het ziekenhuis blijven.

Gelukkig zijn er een aantal dames hier die weken al voorbij.

Rust houden richting het einde is, naar mijn mening, echt een must. Als ik het opnieuw moest doen (gaat niet gebeuren) dan zou ik inderdaad op tijd stoppen met werken om je lichaam alle ruimte te geven. Nou ja, onze tweeling is nu 9 maanden en een echt ondernemend stel. Qua achterstand wordt nog steeds gerekend met 7 maanden (9 maanden minus 8,5 week) en op dat niveau doen ze het meer dan goed. Ikzelf was ongeveer 15 kilo aangekomen en dat is er nu weer helemaal af.

Wij hebben de ABC Zoom gekocht en die vinden we erg fijn omdat de tweeling niet naast elkaar zit maar achter elkaar zodat je niet breder bent dan een normale kinderwagen. Met een extra adaptor kun je beide reiswiegen naar je toe zetten. Ook kunnen er twee maxicosi's op. Hij is ook heel licht. Niet onverstandig want je sleept wat af met spullen en je tweeling straks.

We hebben geen tweelingbox omdat we al een gewone hadden van de oudste. Deze hebben we wel op wielen gezet. Hierdoor staat hij hoger (minder bukken) en kan hij door de hele kamer. In het begin lagen ze er samen in. Nu ligt er 1 in de box en de ander op de grond op een kleed, in de wipper of in de kinderwagen. Vooral de jongen wilde soms alleen liggen om wat te kunnen dutten. En samen in een enkele box is wat krap. Voor ons werkt het prima.

Wij hebben vanaf het begin wel een strak tijdschema wat eten en slapen betreft aangehouden en dat betaalt zich nu bij ons uit. We maakten ze dus altijd wakker voor de voeding (flesvoeding, daarvoor een aantal weken borstvoeding) en voeden ze gelijk of gelijk achter elkaar als ik alleen ben. Dat geldt ook voor het in bad doen. Op die manier kun je in 1 keer alles klaarzetten/flessen maken. Dat scheelt dan veel tijd.

Ze slapen bij ons vanaf een maand of 3 al door. Ze hadden toen nog een avondvoeding met rijstebloem waarvoor we ze wakkermaakten. Vanaf 4 maanden hebben we die er ook uitgehaald en sindsdien slapen ze van 19:00 tot 7:00 uur. Gelukkig dus geen gebroken nachten voor ons dus. En ik kan vertellen dat dat heel veel scheelt voor je energie. De avonden zijn bij ons dus erg rustig en kun je kiezen om ook vroeg te gaan slapen of een avondje weg te gaan (erg verstandig zo af en toe).

Sinds ze de fles krijgen hebben we steeds hun handjes om de handvatten gevouwen (zachtjes natuurlijk) zodat ze weten dat die daar zitten. Hierdoor kunnen ze nu al hun fles zelf leegdrinken. Dat scheelt weer tijd in de ochtend want dan geef je ze een fles (liggend in bed, wipper of in de box) en kun je jezelf aankleden voor werk.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je niet teveel van jezelf eist. In het begin verschoon je de kinderen vaker als ze wat gespuugd hebben, nu doen we dat niet meer (tenzij het echt nat of vies is). Je blijft namelijk wassen. Ik word er gek van. Als het huis er een keer minder strak uitziet, nou prima dan. Dan komt dat de dag erna wel weer. Je bent al bezig met verzorgen, werken, bezoek ontvangen, wassen, schoonmaken e.d. en het is jammer als je 'vergeet' te genieten van je tweeling. De tijd vliegt en voordat je het weet drukken ze zelf op de knopjes van de DVD-speler en gaan ze aan de DVD-lade hangen, zoals hier. ;-).

Verder weet ik even niets meer, maar er zijn vast nog wel een aantal dingen. Die zal ik opschrijven als ik erop kom.

Nou ja, ieder kind en iedere ouder is anders dus wellicht hebben jullie niets aan deze tips of voelen jullie er niet voor. Prima natuurlijk. Wat bij ons werkt hoeft natuurlijk niet te werken bij jullie.

groetjes en veel succes en vooral plezier straks.

Caroline

Posted

Mijn heeft een bouwbedrijf en een machinale timmerfabriek en heeft onderstaande voor ons gemaakt (deze box is 1,5x3meter);

MiniFoto-E38CV7CB.jpg

Als de tweeling nog klein is dan kunnen ze samen in een gewone box, daarna kunnen ze gezellig hierin.

Posted

hallo allemaal,

leuk hoor dit topic! ik ben nu 36 weken zwanger van een 2ling (2 jongens) ze blijven ook nog goed zitten,

heb ook totaal nergens last van.. ben nu in totaal 14 kilo aangekomen en van de week werden de boys ieder geschat op

iets meer als 4 pond, ze schelen maar 100 gram (volgens de berekeningen van de gyn) en zijn qua lengte gelijk..

erg netjes dus allemaal.. kan zelfs s'nachts nog redelijk slapen..

ik kan ook haast niet meer wachten tot ze er zijn ben zo benieuwd hoe ze eruitzien..

en of ze 1 of 2 eiig zijn dat weten ze bij ons niet zeker omdat het tussenschot rond de 20 weken weg was..

ze liggen al wel weken met de hoofdjes naar beneden en heb sinds gister het gevoel dat ze gezakt (ingedaald) zijn dat zien we dinsdag wel weer..

wij hebben voor de urban jungle duo gekozen, de easy walker was mijn eerste keus maar hier liepen we bij

een winkel die failliet was gegaan heel goedkoop tegen aan..

wij hebben voor een enkele box gekozen ook voor de ruimte in huis maar ook omdat mijn dochter van 8 nooit in de box wou

en we hem eigenlijk alleen voor speelgoed opslag gebruikte.

kreeg een uur geleden een telefoontje van nichtje van mijn man die is spontaan in verwachting van een

tweeling, zo leuk.. ze was er nog helemaal ondersteboven van heel herkenbaar hihi

liefs chantalle

Posted

Jeetje Miepie, een drieling, wat leuk!!! Ik vond 2 al zo bijzonder haha...

Ik heb Lendormin gekregen. Dat zijn inslapertjes. Ik word evengoed wel wakker 's nachts om te plassen, maar ik val dan ook wel weer in slaap. Terwijl ik zonder die pilletjes soms uren liggen te draaien of als ik dan wel in slaap val, dan droom ik zo ontzettend druk. Dus af en toe zo'n pilletje om even bij te tanken vind ik wel fijn hoor. Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen en toen kreeg ik ze ook en daar zeiden ze dat het echt geen kwaad kan en ze gerust elke avond mocht nemen. Dat doe ik dan niet hoor, maar het is wel fijn om te weten.

Caroline; leuk om te lezen hoe het nou is met een tweeling dat al geboren is!!

Chantalle; jeetje wat doe je het goed zeg. Al 36 weken en nergens last van! Volhouden zou ik zeggen!

Posted

Jee Vanessa, wat een gave en grote box!! Zou bij ons nooit in de woonkamer passen (de box van 80 bij 130 past net) dus vandaar toch voor een reguliere tweelingbox gegaan.

Leuk die succesverhalen inderdaad, heel opbeurend! Je leest toch, helaas, ook veel halen over vroeggeboortea en dan is dit heel fijn om te lezen!

Het voeden ben ik nog heel benieuwd naar, hoop dat simultaan borstvoeden gaat lukken...

Goede tip van de Lendormin, misschien toch maar eens vragen als het de spuigaten uit gaat lopen...

Leuk topic!

Posted

Lieve meiden,

Wat leuk zeg om jullie verhalen te lezen. Ik dacht gisteren ik ga er eens uitgebreid voor zitten en terug schrijven. Na een kleine 3 kwartier was ik klaar, ik wil de berichten posten krijg ik een foutmelding dat ik niet ingelogd sta... ggggggrrrrrom ..:happy4: Ik ben dankzij de hormonen natuurlijk de geduld zelve en begon opnieuw.... Lappen tekst had ik voor jullie en weer lukte het plaatsen niet. Nadat ik bijna mijn computer het raam uit gesmeten had heb ik maar en zak chips opengetrokken met een lekker glas.... limonade.

Vandaag probeer ik het vol goede moed weer. Ditmaal heb ik het getypt op een word bestand... hoef ik in ieder geval niet opnieuw te typen!!

Miep: Meid, ik volg jou natuurlijk op de voet. Ik vind dat je het zo goed doet, je blijft heel positief, dat voelen ze natuurlijk. Hoe gaat het nu met flupke (kleinste) zet de groei goed door? Je hebt nu iets minder controles begreep ik. Wel fijn dat je zo goed in de gaten gehouden wordt. Heb jij in het ziekenhuis een laptop tot je beschikking, dat lijkt me nog wel leuk tijdverdrijf, zeker als je toch veel moet liggen.

Wij hebben dezelfde wagen gekocht, alleen met 2 losse reiswiegjes. Maar zo’n grote reiswieg lijkt mij voor jou ideaal. Want Miep ik heb er alle vertrouwen in dat jullie het allemaal goed gaan doen. Hou vol. Heb je die box van Vanessa gezien: .5.5 x 3 meter, ik weet niet hoe jullie wonen, ik hoop op een klein landgoed ofzo, wellicht iets voor jullie haha. Wij wonen erg leuk, maar helaas niet zo groot. Dus wij gaan het doen met een gewone box en zullen ze ook veel op een kleed op de grond leggen. Als dit niet werkt bedenk ik wel weer wat anders. Miep zet hem op de komende tijd, op naar de 30 weken. :happy11:

Vanessa: haha wat een goede box, ik heb hem aan Miep aangeraden!!:clap2: Wij wonen helaas niet heel groot, wel leuk hoor! Wij gaan het proberen met normale box... en zien dan wel. Gefeliciteerd meid, wat fijn dat je 34 weken hebt gehaald. Ongelofelijk dat je ook nog iets van werk verzet, zeker terwijl die kleine meid van je rondkruipt. Dat je buik in de weg zit lijkt me niet meer dan normaal. Ik ben 14 kg aangekomen en merk het al onwijs. Wat een goed idee een slaappil, nooit aan gedacht. Terwijl ik wel beroerd slaap. Ik had me er al een beetje bij neer gelegd.. Als het nog erger wordt ga ik dat ook eens proberen. Je hoort niet vaak dat een tweeling voorligt op de normale groei, dat is toch fantastisch! Succes met de laatste loodjes, hou vol!

Sandie; wow bijna 38 weken, wat ontzettend hoopgevend is dat toch. Leuk ook, 2 meiden... dat zal een gezellige babbelbox worden als ze gaan praten. Ik vind het ook onwijs leuk dat we het al weten..Ook fijn dat die meiden al goed liggen, niks staat je meer in de weg voor een natuurlijke bevalling... oh wat ontzettend spannend. Ik ga heel hard voor je duimen. Wij doen ook mee met het pro twin onderzoek, alleen zitten we in de controle groep. Dat vond ik wel jammer, want ik zag de plaatsing van zo’n ring wel zitten. Succes.

Meertje: wat leuk, wij zijn bijna even ver. Ik ben nu 25 wk +2. Lastig dat je wat kwalen hebt, het hoort er helaas bij. Maakt het uit dat de baby’s wat betreft groei 1 week verschillen? Bij mij wogen ze bij 24 weken 650 gram en 620 gram, volgens mij is dat wel normaal. Heel herkenbaar is ook dat minder leven voelen. Ik ben vorige week zondag zelfs naar het ziekenhuis gegaan. Ik had iets vocht verloren en ik voelde al 2 dagen veel minder leven. Kortom ik was ongerust. Gelukkig vonden ze het normaal dat ik langskwam en alles bleek helemaal goed. De baby’s waren alleen gedraaid van beide in dwarsligging naar beiden met het hoofd naar beneden waardoor het heel anders aanvoelde. Tja, ik doe het ook voor het eerst.... weet ik veel! Dat vocht was badwater hihi.. ik had mezelf verwend met een thuis spa.... Ook wij willen de kamer in maart afhebben, zodat we er klaar voor zijn. Ook als ze te vroeg komen of als we een tijdje naar het ziekenhuis moeten. Hoe vaak heb jij nu controles?

Succes..

Loes: Gefeliciteerd meid, de eerste 12 weken heb je achter de rug op naar de 20 weken. Dat wordt een gezellige drukte bij jou... 4 kinderen! Leuk hoor. Ik werk ook in de zorg (fysiotherapeut) en dat is inderdaad zwaar, fijn dat je baas meedenkt en dat je nu lekker halve dagen kan werken. Er is een richtlijn voor arboartsen die heel duidelijk aangeeft wat mag en niet mag bij tweelingzwangerschap, misschien heb je er nog wat aan. Vervelend dat bij de eerste 2 de placenta’s op de ok verwijderd moesten worden. Bij een tweeling worden eerst beide kinderen geboren en daarna beide placenta’s. Dus het is niet zo dat doordat de eerste placenta niet los komt het tweede kindje moeilijk geboren kan worden. Gaaf he die natuur. Het komt vast goed!

Caroline: Wat onwijs leuk om te lezen hoe het is als ze er zijn. Gefeliciteerd met de geboorte van je 2 kids. En wat klinkt dat heerlijk ontspannen bij jou. Doorslapen bij 3 maanden, tegelijk voeden af en toe een avondje weg en je verder niet te druk maken om het huis of verschonen. Zo wil ik het ook wel. Al begrijp ik dat het in het begin best spannend is geweest omdat ze zoveel te vroeg geboren zijn. Wanneer mochten ze mee naar huis? Gelukkig gaat dat nu goed. Tenminste dat neem ik aan, als ik lees dat ze de dvd al kunnen bedienen hihi. En bovendien bij 9 maanden zelf hun fles kunnen vasthouden.

Ik ga je adviezen ter harte nemen en ook lekker rustig aandoen. Wat betreft de box gaan wij het ook zo als jullie proberen. Gewoon 1 normale box en dan zien we wel. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat die 2 jongens van ons natuurlijk lief en rustig zijn haha.

Mag ik je vragen hoe jij dat in het begin met borstvoeding hebt gedaan? Kwamen ze altijd al tegelijk of heb je dat afgedwongen?

Als je dat niet wil vertellen is het ook prima hoor.

In ieder geval bedankt voor je tips alvast.

Groetjes,

Marjo

Posted

Hallo Marjo en de anderen!

Wat een leuk topic!

Zelf schrijf ik momenteel eigenlijk niet zo heel vaak meer hier, maar lees wel regelmatig mee.

Maar ik vind het leuk om met andere tweelingmoeders (in spe) mee te kletsen.

Ik ben net als jij ook 25 weken zwanger. Welke datum ben jij uitgerekend? Ik de 28ste.

Momenteel zijn wij ook druk bezig met allerlei spulletjes uitzoeken en kopen/bestellen en we zijn begonnen met het kamertje te verven. Tenminste mijn man dan ;-).

Ik zelf kan nl niet zo heel veel meer. Heb veel last van mijn rug en sinds afgelopen week ook van mijn bekken.

Slapen gaat daardoor mede ook erg moeizaam. Vaak pijn bij het draaien. Maar ik slaap nu sinds een paar nachten met allerlei kussentjes, tussen de benen en onder mijn buik en ik moet zeggen dat dat toch wel helpt.

Over een week of 3 komen de meubeltjes voor het kamertje, ben zo benieuwd hoe het er straks uitziet allemaal!

Qua wagen hebben wij de Urban Jungle met dubbele reiswieg. Wij hebben deze 2e hands gekregen van familie, dus dat is wel fijn. Ziet er nog prima uit en rijdt goed.

Werken doe ik niet meer. Ben ongeveer 3 weken helemaal gestopt vanwege veelvuldig harde buiken. Heb zelf lichamelijk ook een behoorlijk zware baan en vanwege de 2 lingzwangerschap deed ik al zittend vervangend werk. Nu ik helemaal gestopt ben, merk ik echt wel dat de rust me goed doet. Harde buiken heb ik nauwelijks meer gehad.

Merk wel vaak dat om de paar dagen mijn buik en huid erg gespannen staat, denk dat de kindjes dan weer even hard aan het groeien zijn. Dus ben flink aan het smeren, want dan lijkt het ook echt alsof mijn huid helemaal open scheurt. Maar gelukkig tot nu toe nog geen striemen ontdekt.

Ben ook wel benieuwd hoe Caroline het gedaan heeft met de borstvoeding!

Groetjes, Kim

Posted

Hihi Marjo, dat badwater! Briljant! Gelukkig was er niks aan de hand, maar wat je zegt, weet jij veel? Voor hetzelfde geld is er wel iets en je kunt beter 10 x teveel bellen dan 1 keer te weinig. Ikzelf ben afgelopen maandag met een bloeding (oud bloed) en krampen in het zkh geweest. Dacht ze ook minder te voelen. Bleek allemaal in orde gelukkig, maar was op van de zenuwen!

Qua groei hoef ik me geen zorgen te maken. Het komt vaker voor en ze zit binnen de curve. Ik ga nu elke twee weken op controle maar dat wordt wsl 1 keer in de week. Leuk he, de kamer inrichten! Ik probeer ook zoveel mogelijk al te regelen voordat het niet meer kan :).

Kim, heel herkenbaar die spanning op de buik om de paar dagen! Vooral rondom de navel! Denk ook dat het groei is!

Hebben jullie soms ook het idee dat je buik stilstaat qua groei? Krijg verschillende reacties om me heen, varierend van 'wow, wat een buik!' tot aan 'nou dat valt nog mee voor een tweeling!'. 't Is en blijft relatief he;).

Succes allemaal!

Posted

Hallo allemaal,

Leuk een topic over tweelingen !!!

Ben sinds 4 weken ook tweeling mam van een jongen en een meisje.

Jongentje heet Lenn en het meisje heet Yara, verder heb ik nog een zoontje van 3,5 jaar en die heet Vince.

Ga straks of morgen effe alles nalezen hier, want het is erg druk nu nog op het moment !!!

Groetjes Jessica

Posted

@ Meertje, ja ik denk soms ook dat mijn buik niet echt groeit, maar ik meet elke week mijn buikomtrek en dan ben ik toch weer 1 of 2 cm gegroeid.

Sommige dagen heb ik ook het idee dat de kindjes wat rustiger zijn, maar dan de volgende dag zijn ze allebei weer heel druk. Volgens mij is het ook wel normaal dat het nog wat wisselt bij deze termijn. Jij bent dan ook ongeveer net zo ver als ik?

Ik ben maar uit bed gekomen, had weer erge pijn in mijn bekken en wist niet meer hoe ik moest slapen. Slaap dus al met een kussentje tussen mijn benen, maar dat hielp nu ook niet.

Zijn deze bekkenklachten voor jullie misschien ook herkenbaar? En heeft iemand misschien nog tips?? Zal morgen mijn fysio maar eens bellen of ik niet eerder kan komen. Heb al enkele weken therapie, maar dat is vanwege mijn (hoge) rugklachten. Daar heb ik momenteel niet zo veel last meer van. Het is nu echt mijn bekken wat opspeelt.

Ga zo maar weer eens proberen te slapen.

Posted

Hoi dames,

Ik ben vandaag vrij en dat is me toch lekker. Inmiddels heb ik een enorme regel- en opruimdrang. Alle mappen met administratie uitgemest, lijstje gemaakt met wat te regelen voor de bevalling, na de bevalling (alvast voor mijn vriend) ik neem aan dat hij tegen die tijd zo op een blauwe wolk zit dat hij nergens meer aan denkt. simpele dingen als aangifte doen, aanmelden ziekenzorgverzekering, bellen kraamzorg, geboortekaartjes etc.. ik verwacht dat hij alleen maar om die wiegjes en mij heen hangt:happy3: Hij is zo lief.!:3some: O ja en een lijstje met babydingen die we nog moeten aanschaffen... heerlijk hoor.. en ik ben normaal de grootste chaoot van de wereld.

Doen jullie al een zwangerschapscursus? Wij zijn bezig met samen bevallen en ik zwem af en toe.

Kim, Wat vervelend die bekkenklachten. Ik vond je al om zo'n bizare tijd schrijven, maar nu snap ik het. Ik heb zelf nog niet zo veel last van mijn bekken, maar sommige vrouwen zijn daar heel gevoelig voor. Fysiotherapie kan helpen of een bekkenband voor wat versteviging. Lastig hoor.

Jessy, Gefeliciteerd met de geboorte van je kinderen. Wat ontzettend leuk. Lukt het allemaal? Ik kan me voorstellen dat het druk is met zo'n pasgeboren tweeling en met vince die lekker rond kuiert. Ik ben heel nieuwsgierig naar alle verhalen en vooral ook tips...... Geniet er lekker van meid.

Posted

Kim, da's naar die rugklachten! Je nachten breken er flink van op, zo te zien... Heb zelf geen bekkenklachten, wel lage rugklachten ghad maar die zijn door de fysio verholpen. Misschien dat ze daar raad weten? Ik heb bij de fysio gelijk wat tips voor mijn bekken gehad (kantelen en navel naar onder duwen, werkt als een trein!). Idd ook kussentje tussen de benen en voet voor voet de trap op :(.

Heb zelf al enkele weken slaapproblemen, veel wakker en dan moet ik naar het toilet. De gemiste slaap haal ik 's ochtends weer in, tussen8 en 12 als het ff kan.

Wij zijn bijna even ver, we schelen 6 dagen! Ik ben 3 juni uitgerekend. Ga er wel vanuit dat het mei-babies worden hoor ;).

Marjo, ik doe nog geen cursus! Wil ik wel gaan doen. Is Samen Bevallen een soort gym? En bevalt het?

Ik ga weer even eten, wat mailtjes beantwoorden en dan ook maar even wat lijstjes maken (+ adresetiketten maken voor de kaartjes). Mijn man vroeg gister: uhm, jij regelt toch wel alles he, dat we alles in huis hebben voor de bevalling? Tja... Wij zwangeren hebben het maar druk ermee hoor ;).

Trouwens, zei jullie kraamhulp ook dat je twee verschoningskussens nodig hebt voor een tweeling? Vond het zo achterlijk, heb toch maar 1 paar handen? Zelf wist ze ook niet aante geven waarom het zo was...

Posted

Hi meiden,

Ik heb gelukkig nog wat uurtjes kunnen slapen.

@ Marjo, ik doe (nog) geen cursus. Zit er wel over na te denken, maar twijfel nog een beetje.

Hihi, die opruimdrang herken ik wel. Heb gisteren zitten bedenken van wat ik allemaal nog in huis gedaan wil hebben. Wat echt nodig weer eens schoongemaakt moet worden. Van de week komt mijn schoonmoeder me helpen hiermee. Erg fijn.

Goed idee van jullie, die lijstjes!! :-)

Ga er zo ook een paar maken. Van spulletjes die we nog moeten kopen. (best nog wel veel)

En ik ga ook eens kijken naar de adressen voor de geboortekaartjes. Met het geboortekaartje zelf zijn we al een heel eind.

@ Meertje, jij dus ook veel slaapproblemen. Lastig hè, het breekt je zo op. Maar wel fijn dat je gewoon lekker kan blijven liggen en zo toch nog wat uurtjes kan pakken. Ik las in een eerder bericht dat jij ook al met 16 weken gestopt bent met werken.

Ik ben ook erg blij dat ik niet meer hoef te werken. Het was alleen zo'n opgave om op mijn afdeling te komen. Auto parkeren, stukje lopen en dan naar de afd. En toen was ik dus al gebroken en kon ik niet meer normaal lopen.

Ik moet vlg week weer naar de fysio, ik kijk even aan hoe het komende nacht gaat, anders probeer ik de afspraak te vervroegen.

We schelen idd niet veel dan, 6 dagen. Voor jou dus ook zeer waarschijnlijk mei-babies!

Wel schrikken voor je dat bloedverlies dat je vorige week had. Gelukkig mocht je meteen komen en bleek alles nog goed te zijn.

Wij zijn zo ook al een paar keer naar het zh gegaan, niet met bloedverlies maar vanwege harde buiken. Zat toen ook meteen in de stress en dan is de geruststelling zo fijn als je ziet dat alles nog goed is met de 2 ukkies.

Bij ons is nog niemand langsgeweest voor de kraamhulp, maar het lijkt mij wel handig 2 aankleedkussens, 1 voor boven en 1 voor beneden.

Groetjes!!

Posted

Twee aankleedkussens heb je alleen maar nodig als je er inderdaad eentje boven en eentje beneden wil.

Wij wonen sinds kort gelijkvloers dus voor ons is 1 voldoende.

Kijk uit met sommige dingen of je die wel of niet moet aanschaffen, al met al is het een behoorlijk bak met geld

en een beetje zonde als je driekwart van de spulletjes helemaal niet nodig hebt....

Posted

Hoi meiden,

Wij hebben net de kraamzorgconsulente op bezoek gehad (kraamvogel). Het was wel een prettig gesprek moet ik zeggen. Ze had veel nuttige tips.

2 - aankleedkussens, handig als de baby's beneden zijn en 1 moet verschoond worden en je bent alleen thuis. Dan kan je dat andere kussen even op de tafel leggen en hoef je niet steeds naar boven. Volgens haar blijf je anders traplopen. Maar wellicht kan je ook gewoon verschonen op een handoek op de tafel ..

Koop inderdaad niet teveel spullen, wij willen proberen borstvoeding te geven. In de lijstjes staat dat je wel flessen in huis moet hebben, maar zij vertelde dat je beter even kan wachten want het is erg afhankelijk van je baby welk soort fles je nodig hebt. Met spoed zijn ze zo gehaald en je ligt waarschijnlijk toch een paar dagen in het ziekenhuis. Tummytub emmer, een gewone emmer kan zeker zo goed of gewoon meteen in een baby badje! Ik heb er zo'n zin in.:happy11:

@meertje: Wij doen inderdaad de samenbevallen cursus. Mijn vriend wilde graag mee en dat kan bij deze cursus. Hij is vooral heel informatief. 9 bijeenkomsten van 2 uur. 1e uur worden thema's besproken als: ontwikkeling van zwangerschap, pijnbestrijding, complicaties, verschillende fase's van bevallen, kraamtijd, video van een bevalling, regeldingen om een bevalling etc. en het 2e uur krijg je allerlei oefeningen gericht op de bevalling: ontspanningsoefeningen, puf en persoefeningen, houdingen om weeen op te vangen, pershoudingen en vanavond krijgen de partners instructies over ontspannende massage tijdens de weeen... :happydance: Wij vinden het wel leuk. We zitten in een groep met 6 stellen en de mevrouw die de cursus geeft houdt echt rekening met ons als tweelingstel. Ze legt steeds 2 situaties uit. Het is geen zwangerschapsgym, maar ik zwem en dat is heel lekker, lekker gewichtloos en dat kan je lang volhouden. Ik zwem wel op een speciaal uur (zwangerschapszwemmen), anders voel ik me zo bekeken. hihi Zwemmen is echt een aanrader.

Kim: handig die schoonmoeder, ik ga die van mij ook eens bellen...... haha

En maar hopen dat ze lekker komt soppen!

Vanessa, hoe maak jij onderscheid in wat je wel en niet aankoopt? ik heb namelijk geen idee en volg dus inderdaad de standaard lijstjes. Als je nog tips hebt over onzin aankopen, ik hoor ze graag!