Jump to content

wie ook slechte uitslag bij poollichamenonderzoek

Recommended Posts

Posted

Wij hebben inmiddels 7 ivf/icsi-behandelingen achter de rug. Bij de 4e en 7e poging hebben we poollichamenonderzoek laten doen (PLD, in Duitsland heet het PKD). (Bij de andere pogingen was er geen goede bevruchting of was de eischaal te hard, waardoor het schadelijk zou kunnen zijn voor de eicel). Uitslag: respectievelijk trisomie 13 en monosomie 13. 13 is dus wel echt ons ongeluksgetal. We willen heel graag nog een poging doen, in de hoop dat niet ál mijn eicellen ziek zijn. Wie heeft hier ervaring mee (hopelijk met goede afloop)? Zou het heeeel graag horen, want de moed is ons inmiddels wel in de schoenen gezonken. Alvast bedankt!

Posted

hoi door,

wat een slecht nieuws voor jullie. Heel ellendig. Ik ga vandaag voor het eerst poollichaam onderzoek laten doen, dus heb er geen ervaring mee. Maar wel 2 miskramen en 1 gezonde zoon. Als die 2 keer de eicellen slecht zijn geweest plus nog 17 embryo's die helemaal niet ingenesteld zijn, dan heb ik in elk geval 1 keer een goede gehad!

Het kan dus wel dat er n keer n goede tussenzit.

Krijg maandag de uitslag, dus het is erg spannend.

Ik hoop dat je n deskundige kunt vinden die je n goed antwoord kan geven meid.

Sterkte.

Noor

Posted

Hallo noor. Dank voor je reactie. Hoor dat jouw uitslag wel goed is. Hoeveel bevruchtingen heb je?

Posted

Dat hoor ik morgen pas.....

Ik stel me maar in op eind van de middag, dan kan het alleen maar meevallen.

Heeft een speciaal hiervoor opgeleide arts niets zinnigs over jouw kansen te zeggen? Kun je geen onderzoek laten doen bij klinische genetica ofzo, of wat zeggen ze in duitsland van jouw uitslag vraag ik mij af. Denken zij ook dat er wel eens een goed embryo kan ontstaan?

Groetjes

noor

Posted

Hoi Noor,

Ik las op een ander topic dat er één gezond embryootje is uitgekomen. Kan me je teleurstelling echt heel goed voorstellen. Maarrrr dit gaat hem wel worden natuurlijk. De kans dat hij blijft plakken is immers een stuk groter? Hebben ze nog gezegd om wat voor afwijking(en) het ging trouwens?

Wat mij betreft: volgens mijn arts (frau Emde in Dd) was het wel mogelijk dat er tussen de zieke eicellen een gezond eitje zit, wat jij ook al zei. Nou ja, daar ben jij zelf het bewijs van, dus daar hou ik me dan maar aan vast... Zag ik nou ergens dat 50-70% van de eitjes afvalt na PKD? Komt dus wel overeen met jouw score. Ik heb helaas nooit veel eitjes gehad om te onderzoeken (de vorige keer had ik er drie, maar daarvan was de schaal te dik, dat durfden ze niet aan).

Heel veel succes met de terugplaatsing hoor!

Posted

Ja een had trisomie 13 en 22, een had monosomie 13 en een had helemaal geen chromosomen. Maar idd 1 gezonde, dus we gaan er voor!

Ik hoop dat jij ook een gezond embryootje mag krijgen.

Wanneer zou je weer een behandeling willen doen?

Groetjes

noor

Posted

Wat de arts betreft gaan we meteen de volgende cyclus verder, dus zonder pauzemaand. Omdat er geen tp is geweest, hoef ik deze twee weken tot mijn menstruatie uiteraard geen medicatie te nemen, dus ben ik redelijk 'hormoonvrij' en is een maand wachten niet nodig, is haar redenatie. Ik twijfel nog, die pauzemaand, daar hameren alle ivf-kllinieken op volgens mij. Maar zij wil zo snel mogelijk door gezien mijn leeftijd (42). Dat wordt dan poging 8. Ik zie dat jij al net zo'n die hard bent met je 9 pogingen (altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben). Is de tp goed verlopen? Waar doe jij je behandeling eigenlijk?

Grtjs, Door

Posted

In dusseldorf dit keer omdat ze daat imsi en pgd doen...

Jeetje gelijk weer door. Ik heb het ook vaker gedaan hoor direct er achter aan, ook als er wel een tp was. Maar emotioneel is het zwaar. De tijd gaat ook als zand tussen je vingers door omdat je alleen maar daar mee bezig bent. Op een gegven moment kreeg ik wel wat negatieve reacties uit mijn omgeving omdat ik al zo lang alleen maar met mezelf bezig was en nergens echt oog voor had behalve mijn behandelingen. Dat snap ik, het duurde ook zo lang allemaal. Hoewel iedereen het heel rot voor je vindt, hebben zij ook hun problemen en daar moest ik wat beter oog op houden. Moeilijke tijd is het geweest, in alle opzichten. Ik leef met je mee meid, moed houden is heel moeilijk.

Stel dat het niet lukt, ga je dan ecd proberen?

Of wil je daar nog niet over nadenken? Wij waren toen wel zo ver. Had mijn zus al laten screenen en de afspraken met het ecd team waren al gemaakt.En toen hadden we zomaar ineens geluk!

Heel veel sterkte met je beslissing of je gelijk doorgaat.

Hou je me op de hoogte?

Groetjes

noor

Voorheen was ik in Brussel, maar ben ook 1 keer in rotterdam geweest en daarvoor weer in duitsland ivm werkzaamheden daar.

Posted

Hoi Door,

Hier een positief verhaal. Ook wij naar Dusseldorf gegaan voor onze 3e IVF poging. Dit omdat wij ook graag PDK wilden laten toepassen. Ik had 5 eicellen en er was geen terugplaatsing omdat ze geen van allen goed waren. De chromosoom-afwijkingen waren heel verschillend. Er werd mij aangeraden om aan eiceldonatie te gaan denken. Toch wilden we nog 1 poging wagen, tegen beter weten in. Ik wilde wel meer medicatie om meer eicellen te verkrijgen. Dit mocht gelukkig. Resultaat: 17 eicellen. Op de eerste 4 eicellen werd PKD toegepast. Op de overige was het ook de bedoeling, maar er was iets mis met de apparatuur waardoor ze de rest niet meer konden testen. Tussen de 4 eicellen die getest waren zat 1 goede. Waren we mee verguld uiteraard. Toen we voor de terugplaatsing kwamen, bleek dat de goede eicel niet meer deelde. We hadden toen nog 8 ongeteste eicellen over. In overleg hebben we toen deze 8 laten uitgroeien tot blastocysten. Ons werd er wel bij verteld dat ze blij zouden zijn als er 1 het zou halen. Het bleek dat er 4 het hadden gehaald. Hiervan is er 1 teruggeplaatst. We hadden weinig hoop gezien de voorgeschiedenis en omdat de eicel niet was getest. Het resultaat is nu 9 weekjes oud en ligt lekker boven te slapen.

Ik wens je heel veel sterkte met je volgende poging!!

Groetjes Amber

Posted (edited)

O lieve mensen, wat een fijne verhalen! Dat geeft me weer moed.

@Noor: wij hebben ervoor gekozen het er met niemand over te hebben, op twee vriendinnen en een (ervaringsdeskundige) collega na. Juist om er niet te veel mee bezig te zijn. Ik heb nog geen moment spijt gehad van die keuze, al kost het wel wat energie om het geheim te houden (en soms wat leugentjes om afwezigheid te verklaren, dat is niet zo leuk). We hebben idd gedacht over ecd, maar mijn vriend wil er niet aan. Bovendien heb ik geen zussen, en weet zo ook geen andere geschikte kandidaat. Ben je trouwens bij dr. S. in behandeling, of ook bij dr. E (Kinderwunsch Kö)? Wanneer mag je testen?

@Amber: dank voor je positieve verhaal, dat had ik echt nodig. Gefeliciteerd met dat superresultaat! Ik ga toch maar eens vragen of ik een hogere dosis mag (al wordt het dan helemaal een kostbare zaak, maar alles voor het goede doel). De vorige keer zei mijn arts dat het misschien wel meer eicellen oplevert, maar niet per se van betere kwaliteit. Tja, jij bewijst dus dat het ook anders kan.

Groeten,

Door

Edited by Door
Posted

Hoi Dorien,

Wil nog wel volledigheidshalve erbij zeggen dat ik een matige overstimulatie heb gehad. Bijna alle follikels hadden besloten in 1 eierstok te gaan zitten. Gelukkig is het goed afgelopen en is de TP toen doorgegaan, want deze ging hierdoor bijna niet door.

Heel veel sterkte en succes!!

Posted

Hoi, ik heb contact gehad met mijn belgische prof, aangezien wij nog twee cryo's in brussel hebben liggen. De reden dat wij die niet opgehaald hebben maar eerst naar dd zijn gegaan voor een verse poging is dat ik het na twee miskramen niet meer aandurfde om zonder pgd een terugplaatsing te hebben. Dit heb ik nu pas tegen mijn prof gezegd en zijn reactie verbaasde mij nogal. Zij waren destijds als eerste bij pgd betrokken maar zijn er mee gestopt omdat het niet werkte. Volgens hem is de natuur in staat om bij embryo's waarvan het aantal chromosomen niet goed is, toch deze fout op te lossen waardoor er een gezond kind geboren kan worden. Maw zij zijn van mening dat er ten onrechte embryo's worden weggegooid die bij pgd niet aan de eis voldoen. En dat pgd de kans op een miskraam niet verkleint omdat er naast deze 4 chromosomenreeksen nog veel andere fouten kunnen ontstaan die ook voor een miskraam kunnen zorgen. Tja.......nu gaan wij toch maar de cryo's ophalen. Vermits ze het ontdooien overleven natuurlijk. Na de zojuist mislukte verse poging moeten wij toch een pauzemaand houden.In de tussentijd ga ik me beraden waar ik een evt volgende verse poging ga doen. Er is voor beide wat te zeggen, maar omdat ik het aantal bevruchtingen bij dd zo vond tegenvallen, terwijl er imsi is gebruikt, wil ik eerst met scholtes een gesprek om te kijken of hier een reden voor is. In brussel heb ik altijd 90 procent bevruchtingen en hier maar 25 procent.Kan een slechte maand zijn maar ik vind het toch opvallend.Groetjesnoor

Posted

Noor, dat is een heel belangrijk en interessant verhaal dat je hebt gepost! Niet te geloven zeg! Dat werpt een heel ander licht op de zaak! Ik ga het zeker eens met dr. E. bespreken (en denk ik dit keer maar niet voor PKD ga kiezen, als het zover komt. Scheelt ook nog eens veel geld).

Wij hebben ook een afspraak staan in UZ Gent, voor begin oktober. Benieuwd wat ze er daar over zeggen.

Je schrijft dat je in Brussel meer bevruchtingen had: welk middel spoot je daar? En wat was de reden dat jullie zijn overgestapt naar DD en er misschien opnieuw een poging gaan doen?

Ik lees tussen de regels door dat de afgelopen poging niet is gelukt. Wat ontzettend BALEN! Sterkte hoor, ik leef met je mee. Op naar de cryo's dan.

Nogmaals erg bedankt dat je dit verhaal hebt gepost.

Posted

Hoi, de reden dat wij zijn overgestapt is dat wij imsi wilden doen.Ik had niet meer bevruchtingen in aantal maar in percentage. In brussel spoot ik 300 ie menopur en had 7 follikels, 5 eicellen, 4 bevrucht. In dd had ik 450ie menopur, 13 eicellen 4 bevrucht.Het verschil was in brussel ook lang protocol ( eerst 2 weken deca) ipv kort protocol. bij al mijn andere pogingen (niet in brussel) had ik ook kort protocol en ook weinig bevruchtingen. ik neig er naar te denken dat het daarmee te maken zou kunnen hebben, maar bovenal geloof ik dat het aantal bevruchtingen mede afhangt van degene die de icsi doet, de laborante dus. In Brussel twee pogingen allebei perfect aantal bevruchtingen en allemaal a kwaliteit embryo's. Waarschijnlijk is het een combinatie van deze twee?Zucht moeilijk. Maar op dit moment zou ik denk ik de volgende verse poging toch in brussel doen. Dat mijn zoon daar is verwekt weegt gewoon heel zwaar en dat het imsi en pgd verhaal niet zo veel gebracht heeft als gehoopt helpt ook bij het maken van dit besluit. Ach je weet het niet he, wie weet is een tweede poging in dd wel succesvol. ik had misschien wel slechte eicellen deze maand...groetjesnoor

Posted

@Amber: naar aanleiding van jouw verhaal heb ik gevraagd om een hogere dosis (Gonal 300 ipv 225 en Luveris 150 ipv 75), en dat mocht. Resultaat was (aanvankelijk) 11 follikels! Zo veel heb ik er nog nooit gehad. Helaas gaat de groei veel langzamer dan anders (nu dát weer...:-(), en blijven er ook een aantal steken. Als ik er vijf overhou, mag ik blij zijn. Maar toch blij dat ik -dankzij jou dus - voor de hogere dosis ben gegaan (want anders was het wellicht nog minder geweest)!

@Noor: hm, ja, dat speelt natuurlijk ook nog mee: de deskundigheid van de laborante. Zucht, er zijn ook zo veel factoren waar je geen grip op hebt. Inmiddels zit ik al op cd 11 en mijn eicellen groeien maar langzaam en gaan niet gelijk op. Een aantal blijft steken op 10, de andere variëren in grootte van 12-18. Afijn, we spuiten maar vrolijk door. Ik zie dat je hebt besloten de cryo's op te halen? Groot gelijk! Mocht je in de gelegenheid zijn nog eens door te vragen op dat PKD en evt. onderzoek daarnaar, heel graag, (maar alleen natuurlijk als je zelf niets te vragen hebt!!). Wanneer is de transfer? Dan duim ik voor je.

Lfs, Door

Posted

He wat naar dat ze niet goed doorgroeien. Maar er zitten er op CD 11 dus ook een paar (of een) van 18? Dat is toch mooi? Je bent 8 dagen aan het spuiten nu? Let maar op die grote snelle. Die gaan of gaat het gewoon worden! Veel is niet altijd beter ook he. Kijk maar naar mij... normaal altijd 5 eicellen, alles bevrucht en mooie embryo's en nu 13 eicellen en er bleef er maar eentje over voor de TP.

Beter 3 goede dan 13 slechte toch?!! Hou moed, mijn zoon is ook geboren uit een "nestje" van 4.... En goed gelukt dat ie is!!! hihi

Hou ons op de hoogte he! En niet de moed verliezen, het gaat al met al toch goed!

Groetjes

Noor

Posted

Hoi Noor. Dank voor je opbeurende woorden. Ja, ik mag (nog) niet klagen, het had idd slechter gekund! Ik heb frau Emde gevraagd naar de discussie over de PKD. Zij zei dat er idd een nieuwe studie was, met de uitkomsten die jij beschreef. Als ik drie embryo's heb (dan zal ik al heel blij zijn) gaan we geen PKD doen, heb ik bedacht, gewoon het hele zaakje terugplaatsen. Bij meer dan drie embryo's (wat ik nog nooit gehad heb) is het misschien handig om de beste te kunnen kiezen voor TP.

Jij heel veel succes in Brussel, met het ophalen van je brusje-to-be!

Grts,

Door

Posted

Wanneer heb je je punctie Door? Spannend weer zeg!

Ja ik hoop dat alles goed gaat met ontdooien. Ik geloof bij mezelf niet heel erg in cryo's maar alle het is toch weer een klein kansje!

Groetjes

noor

• 3 weeks later...
Posted

Ha die Noor!

Whaa, had ik laatst een uitgebreide reactie geschreven, blijkt 'ie niet geplaatst te zijn! Waarschijnlijk op het verkeerde knopje gedrukt (of niet op het goede). Dan maar even de korte versie: twee weken geleden de punctie gehad. Vijf eicellen gevonden, dus dat leek veelbelovend, maar slechts eentje bevrucht en teruggeplaatst. Zonder PKD, mede op basis van jouw verhaal. En dr. Emde bleek zelf ook licht kritisch over PKD, ze kende die studie waar jij het over had ook. Bovendien merk je vanzelf als het eitje niet oké is, zegt ze, dan nestelt het immers niet in of eindigt het in een miskraam. Tja, daarbij wel even voorbijgaand aan de lange(re) onzekerheid, en verdriet als het een miskraam wordt. Afijn. A.s. woensdag mag ik testen, maar heb er een hard hoofd in. De afgelopen dagen geregeld last gehad van die typische premenstruele hoofdpijn en soms wat krampen. Er is niets dat anders is dan bij al die andere (mislukte) pogingen, dus ik vrees dat het weer niet gelukt is.

Hoe vaar jij? Heb je je cryo's binnen en hoe voel je je? Wanneer mag je testen?

Grtjs,

Door

Posted

Heeys!

Jeetje wat jammer joh, maar 1 emmy.. maar ik ga keihard duimen dat deze t doet!

Ik heb de cryo's nog niet teruggekregen. Zou in natuurlijke cyclus gebeuren, maar deze kwam niet goed op gang. Daarom nu opnieuw proberen met progynova. Over 2 weken echo en dan hopelijk op dag 16 de tp.

Wat zijn jouw plannen mocht je gevoel gelijk hebben en deze poging jammerlijk mislukt?

Ik heb besloten verder te gaan met brussel na deze cryo's. Ik heb zo veel vertrouwen in hun labo en ze doen nu ook imsi.

Ben benieuwd of ik daar wel veel bevruchtingen heb. Pfff waarom kunnen we toch niet gewoon van een leuke nacht zwanger worden he. Zo veel gedoe dit...

Hou je me op de hoogte van je ene kanjer? Je klachten kunnen ook positief nieuws betekenen toch! Houd moed!

Groetjes

noor

Posted

Thanx voor je opbeurende woorden, echt heel fijn.

Ik had vandaag een bloedtest mogen laten doen, maar heb het opgeschoven naar vrijdag ivm werk. Zelf testen durfde ik nog niet...

Wat is dat voor spulletje, Progynova? Iets om de cyclus op gang te brengen begrijp ik? Lukt dat? En je tp is dan over ongeveer twee weken, begrijp ik dat goed?

Hoef je zeker verder niets te spuiten en te slikken, dat is dan weer lekker.

Ik denk niet dat we het nog eens in Dd proberen. Begin oktober een afspraak in Gent. Zijn we vorig jaar ook geweest voor een intake, maar toen is de keuze toch op Dd gevallen. We hebben Gent steeds warm gehouden en ook de onderzoeken gedaan die zij aanraadden (o.a. chromosomen- en stollingsonderzoek, niets uitgekomen trouwens). Begin oktober gaan we de uitslagen bespreken, we staan voor half oktober op de planning, dat had ik een tijd geleden al geregeld omdat je daar vrij lang moet wachten altijd. Mijn vriend is er niet voor trouwens, vooral ivm de reisafstand (3 uur enkele reis), maar ik wil het toch graag proberen. Hopelijk is hun labo net zo goed als dat in Brussel :-).

Hopelijk kan ik het allemaal afzeggen, vrijdagmiddag weet ik meer. Ik hou je op de hoogte!

Grjs,

Door

Posted

Door! Wat een koele kikker ben jij zeg! Nog niet getest terwijl het wel mocht. En je bent dus nog niet ongesteld?!!!!

Nou ik ga kei en kei hard duimen gekkie!

Let me know op vrijdag dan he.

Groetjes en toi toi toi

Noor

Posted

Whaha, koele kikker? Een grote schijterige struisvogel zul je bedoelen! Ik weet wel bijna zeker dat het negatief is, en zit dan liever nog wat langer met mijn kop in het zand, hopende dat er misschien toch een heeeel klein kansje zou kúnnen zijn... Gek mens hè.

En nog niet ongesteld: dat schrijf ik toe aan de bolletjes. Was namelijk de vorige keer ook zo.

Nou, ik laat je eind vd dag iets weten. Dank voor het duimen in ieder geval!

Grts,

Door