Ga naar inhoud

Ervaring met overstimulatie vóór de punctie?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo meiden,

Ik heb gisteren mijn eerste ICSI-poging moeten afbreken omdat er teveel follikels groeien. Er zitten nu ongeveer 27 grote follikels (links 12 en rechts minimaal 15, de gyn is gestopt met tellen) en nog wat kleinere follikels. De grootsten waren 22 mm, en gemiddeld geloof ik 18 mm. De punctie stond eigenlijk gepland voor morgen, maar gaat dus niet door. Ik heb gisteren veel op internet gezocht, maar kan helemaal geen ervaringen hiermee vinden. Wel zie ik veel berichten over overstimulatie ná de punctie, maar dat is toch anders omdat je dan wel een bevruchting en tp kan krijgen. Ik heb nu een buik vol met prachtige grote eitjes die niet gebruikt gaan worden. Ik ben boos en verdrietig, en heb veel vragen. Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Waarom krijgen sommige meiden met 35 of 45 follikels wel een punctie en ik niet? Ik begrijp best dat het heel gevaarlijk is voor je gezondheid als je na de punctie overstimulatie krijgt. De gyn vertelde dat je dan op de IC opgenomen kan worden en inwendige bloedingen kan krijgen. Maar waarom hanteren ze in elk ziekenhuis verschillende normen hiervoor? Ik vind dat zo frustrerend!

Ik moet de komende 10 dagen Provera slikken, en daarna komt mijn ongi. Dan mag ik meteen weer met de pil starten, en na onze vakantie (eind sept) begin ik met poging 1b, met een lagere dosis Gonal-F. Weet iemand of ik nu nog een (pijnlijke) eisprong krijg? Of verdwijnen de eitjes die er nu zitten? En hoe lang duurt het voordat mijn dikke opgezwollen buik minder hard wordt en ik weer fatsoenlijk kan lopen en zitten? Heeft iemand hier ervaring mee, en ging het bij de tweede poging wel goed?

Groetjes Jessi.

PS: ik post mijn vraag in het IVF-subforum omdat er meer meiden IVF doen dan ICSI. En voor de stimulatie maakt het natuurlijk niet uit of je IVF of ICSI krijgt.

Geplaatst

Hoi Jessi,

dat is heel vervelend als daadwerkelijk alles wordt afgebroken. Ik neem aan dat ze ook bloed geprikt hebben want daaruit kunnen ze goed zien of het de verkeerde kant uitgaat.

Ikzelf had bij onze 2de ivf/icsi tegen de 35 follikels maar omdat de waardes nog net goed waren besloten om door te gaan onder strikte controle en met aanpassingen.

Helaas heb ik wel 1 jaar lang een hele nare nasleep gehad van de punctie.

Het is ontzettend klote maar wel beter. Ik vraag mij af of er echt zoveel verschil zit in de normen hiervoor, nogmaals de bloedwaardes geven het beste aan of het goed of fout zit. Kijk niet naar het aantal follikels.

Uiteindelijk had ik bij de 1ste ivf met 11 follikels ook bijna overstim. met veel vocht en een bijna zkh opname, iedereen reageert anders.

Maar het blijft klote!

Succes met herstellen.

Geplaatst

Over je vraag wat betreft pijn dat kan harstikke meevallen. Ook elke ivf poging is weer anders en niet met elkaar te vergelijken.

ik ben zelf ook moeilijk te stimuleren en werd ook op een lage dosis gezet met als gevolg dat je dominantie kunt krijgen en dat er maar 1 of 2 follikels gaat groeien.

Heel belangrijk om nu je rust te houden en bij twijfel meteen een arts inschakelen.

Geplaatst

Sylvia, bedankt voor je reactie. Er is helemaal geen bloed geprikt bij mij, het afbreken is puur vanwege het grote aantal. Dat maakt het ook zo lastig te accepteren. Ik weet wel dat stoppen verstandig is, maar ik baal wel. Maar het was ook niet handig geweest als we straks vier weken in namibie zitten en ik dan last krijg. Ik doe het zeker rustig aan, mijn buik dwingt me wel. Ik heb vanmorgen gewerkt maar ben om 12 uur naar huis gegaan. De rest van de dag plat op de bank en veel drinken. Heb me ook vast ziek gemeld voor morgen. Hopenlijk gaat het donderdag dan weer wat beter.

Geplaatst

Hoi Jessi

Heel herkenbaar jou verhaal!

Ik heb precies hetzelfde gehad bij mij zijn ze na 30 follikels gestopt met tellen.

Ook is er bij mij geen bloed geprikt en ik kreeg wel provera om een onttrekkingsbloeding te krijgen.

De volgende poging ben ik minder gonal gaan spuiten, omdat het toen toch weer hard ging

hebben ze tijdens de behandeling de gonal weer verlaagd, maar toern had ik maar 2 eicellen en geen bevruchting.

De laatste keer moest ik 75 gonal spuiten en niet meer veranderen.

Wel moest ik elke dag komen voor een echo.

Bij de punctie had ik 23 eicellen, waarvan 21 rijp.

Op de dag van de terugplaatsing moest ik wel van te voren bloed prikken

om te kijken naar de waardes. Deze waren goed genoeg voor terugplaatsing.

Helaas is het niet gelukt, maar er waren wel goede embryo's.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bij mij komt het aantal follikels vooral doordat ik PCO heb.

groetjes,

roos

Geplaatst

Hoi Jessi,

Ik had ook een 'dreigende' overstimulatie. Ik had 38 follikels. Ik dacht ook dat de poging afgebroken zou worden maar ik kon gelukkig toch door. Ze hebben ze bij mij op één na allemaal aangeprikt.

Mijn bloed is wel steeds uitvoerig getest op oestrogeengehalte om te kijken of terugplaatsing wel verantwoord was. Bij mij kon het gelukkig nog maar moest wel twee weken strikte rust houden en niet werken. Groot aantal follikels wil dus niet altijd wat zeggen. Uit bloed kunnen ze veel meer informatie halen, wat jammer dat ze dat bij jou niet hebben gedaan.

Succes met je nieuwe poging.

Groetjes Ansje

Geplaatst

Hi!

Precies 1 jaar geleden had ik mijn eerste ivf poging. Ik moest Puregon spuiten, ik dacht 150 eenheden. Ik had geloof ik 8 dagen in totaal gespoten en daarna de punctie. Ik had ook mega veel eicellen. Ze telden er over de 20 die geprikt konden worden en nog eens 10 kleinere eicellen. Rond de 30 dus! Bij mij was de punctie aan de hand vd bloedwaarde op het nippertje doorgegaan. Voor de punctie had ik erg veel buikpijn door de hoeveelheid eicellen, op het laatst kon ik moeilijker lopen van de pijn. Het deed echt goed zeer. Na de punctie overstimulatie, net niet opgenomen. En net wel een terugplaatsing. Maar ook dat was op het nippertje. En ook n miskraam gehad. Achteraf baalde ik enerzijds dat ik de punctie was doorgegaan. Ook ik had zeker een nasleep van n half jaar vd punctie en overstimulatie. Heel mijn maag en darmen waren ontregeld en erg moe. Ik snap dat je het erg rot vind. Maar er kunnen zeker grote risico's aan verbonden zijn. Beter voorkomen dan genezen. Stel de punctie gaat door, en je hebt direct vette overstimulatie, zou dan kans erg groot kunnen zijn dat er geen terugplaatsing is. Dag 1e ronde.

Ik denk dat het beter is je lichaam even tot rust te laten komen, en opnieuw beginnen met lagere dosering. Grote eicellen zeg trouwens niets. Ik had bij de 2e poging rond de 17 mm eicellen, en veel minder. 12 dacht ik in totaal. En nu wel zwanger. Daarna na 11 dagen weer vette overstimulatie, superziek, 1 week zh gelegen. Maar dit kwam door de zwangerschap.

Oja, je krijgt nu Provera, dat zorgt ervoor dat alle eicellen worden afgebroken, en dan heb je een ontrekkingsbloeding. Waarschijnlijk zal je menstruatie wel pijnlijker zijn dan normaal. Omdat je normaal gesproken maar 1 of 2 eicellen hebt die niet bevrucht worden en afbreken (menstrueren). Nu heb je er 30... Neem veel rust en drink heel veel. Succes met de volgende poging! Houd moed!

Geplaatst

Bedankt voor jullie lieve reacties. Roos, ik hoop dat ik de volgende keer ook zo'n mooi aantal heb, 21 lijkt me super.

Vanmiddag heb ik gebeld met de IVF verpleegkundige omdat ik toch wel veel vragen en onbegrip had. Ik heb de verpleegkundige gesproken die gisteren ook bij de echo was. Ze vertelde o.a. dat het bloedonderzoek inderdaad vaak gedaan wordt, maar dat het is niet vanwege de hormonen maar voor de mineralen en vochthuishouding. Ze kunnen in je bloed zien of je nog wel genoeg vocht in je bloed hebt, omdat je anders lever- en nierstoornissen kan krijgen. In ons ziekenhuis (Deventer) ligt de grens bij ca 20 follikels vertelde ze. Ze doen er alles aan om ziekenhuisopnames te voorkomen, vandaar dat ze veel minder risico nemen dan andere ziekenhuizen. En als ik zo de verhalen lees van meiden die na de punctie overstimulatie kregen kan ik me dat ook wel voorstellen. De verpleegkundige vertelde dat het vaak wel een jaar duurt voordat mensen daarvan herstellen. Misschien speelt het bij mij ook mee dat we over zes weken gaan rondtrekken in Namibie, en dat ik dus geen goede medische voorzieningen zou hebben als ik wel erg last zou krijgen van klachten na de punctie. Klinkt allemaal erg verstandig van het zh. Ik moet me er maar bij neerleggen.

Bij mij duurt het als het goed is een week of 6 voordat alle eitjes vanzelf zijn verdwenen. De menstruatie kan ik rond de 7e dag van de Provera-kuur verwachten. Het kon wel een week duren voordat mijn buik minder dik en pijnlijk is. Tot die tijd moet ik zoveel mogelijk rust nemen en veel drinken. Morgen en overmorgen probeer ik tot 12.00 uur te werken, ik heb me 50% ziekgemeld op mijn werk. Gisteren vertelde de verpleegkundige niet dat ik veel moest drinken en dat ik geen gemeenschap mag hebben deze week i.v.m. mogelijke eisprong. Maar goed dus dat ik vandaag nog even belde. Al moet ik er eerlijk gezegd voorlopig niet aan denken om gemeenschap te hebben, pfff.

@ansje en hope: ik zie in jullie handtekening dat jullie zwanger zijn. Gefeliciteerd!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden