Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ja, het is echt geweldig van jullie donoren en nog wel 6 stuks ook.

Ik vind dit een interesant onderwerp, niet verkeerd bedoeld, want het was mooier geweest als jullie het niet nodig zouden hebben uiteraard.

Maar had er nog nooit van gehoord en vind het geweldig dat dit kan.

Ik hoop dat er een mooi wonder kindje uit voort komt voor jullie.

liefs Medusa

• Reacties 289
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Medusa: Ik dacht het goed verwoord te hebben.

Maar embryodonatie is een embryo die al bestaat van iemand anders.

Dit doet het VU niet. Je kan er wel voor kiezen en dan stuurt het VU de embryo's door naar een kliniek, ik geloof ook medisch centrum kinderwens.

Deze bestaande embryo's dat heet embryodonatie.

Als beiden onvruchtbaar zijn of onbegrepen onvruchtbaar of zeer verminderd vruchtbaar zodat beiden afhankelijk zijn van een donor.

Je hebt dan voor één stel een sperma en eiceldonor nodig. Dit heet geen embryodonatie. Als je beiden aanbrengt kan het in het medisch centrum kinderwens.

Deze procedure, van sperma en eiceldonatie, geldt de procedure als eiceldonatie qua wetgeving.

Dit wat ik weet omdat er bij mij mogelijk spraken zou zijn dat ik zou gaan doneren voor een stel dat ook een spermadonor nodig zou hebben.

In het VU heb ik al gedoneerd. Daar werd gevraagd aan de wensouders en mij, toen we samen een gesprek hadden, wat we met de eventueel overgebleven embryo's wilde doen. Embryodonatie was een keuze.

Je doneert anoniem in de zin dat je de toekomstige ouders niet kent.

Het kind kan in de toekomst, als het wil, op zijn 16e biologische kenmerken opvragen. Op zijn 18e hij of zij natuurlijk je willen ontmoeten.

Dat is de info die mij is gegeven.

Esther ik hoop dat jullie een schitterend wondertje mogen ontvangen. En als jullie dat willen wellicht wel meer.

Heel veel geluk. Ik vind het schitterend dat het toch allemaal maar kan.

Geplaatst

Pulletje, ik had je begrepen hoor :-) er gaan nu 2 dingen door elkaar.

Embryo donatie is van de cryo's die over zijn van de stellen.

Van de embryo donatie begreep ik al van Ester dat zij dat gaan doen.

Ik vroeg me daarbij gewoon af of het ook mogelijk is als 1 stel sperma en eiceldonatie kan hebben.

Vind het super dat het allemaal kan hoor, welke vorm dan ook.

Geplaatst

Ja super mooi dat dat kan.

Alleen die vrouw van 63 dat is echt verschrikkelijk. Dat is veel te ver gegaan. Maar ja daar staat Severino Antinori om bekend.

In Nederland gaan er wel stemmen op om de leeftijd van wensmoeders omhoog te brengen naar 50.

Maar 63 is wel echt een oma leeftijd. Je gaat dan bijna met pensioen en dat is ook niet voor niets.

Maar het mooiste zou zijn dat dit allemaal niet nodig zou zijn en iedereen gelukkige gezonde kinderen kon krijgen.

En alle kinderen gelukkige gezonde ouders. Daarmee bedoel ik niet dat een ouder die niet helemaal gezond is geen kind kan opvoeden. Ik wens iedereen gezondheid toe.

Helaas een utopi.

Maar wie weet wat de toekomst brengt.

Gelukkig kunnen er dankzij deze technieken hele mooie ouders en kinderen geboren worden.

Geplaatst

toch fijn dat er wat meer gepraat word op dit topic, daarom had ik hem ook geopend, zodat ik er meer over kon lezen, idd omdat het nog zo in de kinderschoenen staat. zit me alleen af te vragen of je echt die termijn van 5 jaar moet aanhouden dat ze bewaard worden of dat je ook eerder mag beslissen wat er mee gebeurt. ach ja...laat ik maar eerst bevallen en een gezond kindje krijgen en houden (tot nu toe wel iig) en dan word het tijd om te gaan beslissen, laat ik nu maar eerst genieten van deze :)

Geplaatst

Wij mochten zelfs van te voren beslissen.

We konden er op elk moment op terug komen.

Beslissing is van te voren samen genomen.

Nu er daadwerkelijk cryo's zijn is de beslissing aan de (wens)ouders.

Ala zij zeggen ze beschikbaar te willen stellen voor donatie is dat mogelijk.

Geplaatst

oh, das ook wel fijn om te weten, ga er nu nog niet achteraan maar zodra ik bevallen ben zal ik eens kijken :) thanx meis :)

Geplaatst

Hallo Benbri,

Ik ben ook heel blij met jou topic, er is nog zo weinig over dit onderwerp te vinden, zeker in Nederland en als je erop gaat googelen in nederland krijg je merendeel commentaren op krantenartikelen te zien van tegenstanders die het moreel onverantwoord vinden en pijnlijke opmerkingen in de trant van als je geen kind kan krijgen moet je dat acsepteren, dan adopteer je er "gewoon" 1 ect niet de commentaren waar ik op zit te wachten!

Ik hoop dat embryo donatie snel aan bekenheid gaat winnen binnen nederland, zodat er meer mensen met een vervulde kinderwens hun emmy's gaan doneren.

Dat is mede reden geweest waarom ik in 2007 meegewerkt hebt aan een uitzending van het programma Netwerk, zal de link er zo even bijzetten.......

Die termijn van 5 jaar waar je het over hebt is een standaard termijn, na die 5 jaar word je gevraagd wat je met je embryo's wil doen, je zou er op dat moment bv ook voor kunnen kiezen ze nog in de cryo te laten..........

Als jij heel zeker weet dat je geen gebruik wilt maken van je emmy's, kan je ze vast ook eerder doneren........

Ik las trouwens een paar weken terug in een Amerikaanse krant dat daar een kindje geboren is uit een embryo die al 50! jaar in de cryo gelegen had, vind het grappig dat er dus de mogelijkheid bestaat dat je een kindje kan krijgen van een paar generaties ouder dan je zelf bent!

Mijn foto hier is echt de koelbox met daarin onze 6 embryo's, onze donoren hadden ervoor gekozen ze zelf over te brengen naar MCK en hebben van de reis foto's gemaakt , zo geweldig, (emo!:toppie:) zo dichtbij en tastbaar, daarin zit hopelijk ons wondertje!

[ATTACH=CONFIG]2562[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2563[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2564[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2565[/ATTACH]

Ik wens jou nog een hele fijne zwangerschap, geniet ervan en ik hoop je over een paar weken te volgen met een positieve test!

Groetjes, Esther

Link naar Netwerk:

http://www.netwerk.tv/uitzending/2007-11-13/ivf-embryos-ter-adoptie-aangeboden

Geplaatst

Ow en nog een weetje, de embryo's blijven van de donoren tot ze geplaatst zijn, dus als het wonder zou geschieden bij de eerste behandeling, blijven de resterende 5 embryo's van onze donoren en kunnen hun tot moment van plaatsing terug komen op hun beslissing...........

Geplaatst

wat bijzonder om toch ineens zoveel te weten te komen idd :). nee wij weten het zeker, ik heb zelf al 2 kinderen uit een vorig huwelijk (zoon van 12, dochter van 8) en manlief heeft uit een vorige relatie een tweeling van nu 21 die hij nooit meer ziet of spreekt, maar nu eentje van onszelf, maar vind 3 kinderen wel genoeg hoor :) dus wij weten het wel zeker en manlief wil ook wel doneren. en ik hoef niet te weten waar ze geplaatst worden, maar vind het wel belangrijk dat de nu-nog-embryo met 16 jaar wel gegevens kan inkijken., je hoort het vaak in de pubertijd identiteits crisis enzo en ik wil dat leed besparen, dus das ook fijn dat het niet geheel anoniem is (na zoveel jaar dan, tenslotte zijn wij niet de ouders, alleen maar de "gevers")

ja, vind het jammer dat er zo weinig bekend is. de mensen kunnen makkelijk praten, maar vind het heel persoonlijk. de ene is makkelijker met dat het niet lukt en wil wel of niet adopteren, de ander wil alleen maar van zichzelf en die wil de zekerheid hebben dat ze alles gedaan hebben. zal ook wel iets te maken hebben met godsdienst een stukje (ben zelf niet gelovig hoor), maar de embryo's weggooien of wetenschap kan ik gewoon niet echt verkroppen,als ik alleen die keuze zou hebben zou ik dan alsnog wetenschap zeggen, maar als we iemand ermee kunnen helpen door het op die manier een kindje te geven, dan is dat toch ook een soort van wetenschap met een veel leuker einde (nl een baby) of niet, maar dan ligt het gewoon niet aan de vrouw zelf, maar aan de embryo of zo...snap je? :)

ben in ieder geval blij met dit topic en idd...ik kreeg eigenlijk weinig reacties, daaraan kan je ook wel zien dat het nieuw is en dat mensen er niet over na denken nog omdat het niet bekend is en het komt natuurlijk ook weer niet zo vaak voor dat en de vrouw en de man niet vruchtbaar is om wat voor reden dan ook. anyway, wij hebben ook nog 6 embryo's over en ik hoop het liefst dat daar 6 mooie baby's uitkomen voor 3 stellen of zo of 6 of ...maar ja, dat zal ijdele hoop zijn helaas :) alhoewel ik ook van de 2e cryo zwanger ben geraakt, dus...het kan :)

Geplaatst

Ik zal de informatie over het embryo donatie protocol van MCK hier plaatsen........

Samenvatting embryodonatie protocol.

Wie komt er voor embryodonatie in aanmerking?

Medisch Centrum Kinderwens is het eerste centrum in Nederland dat gaat starten met embryodonatie. Er is een embryodonatieprotocol opgesteld waarvan u een samenvatting kunt downloaden. In deze samenvatting bevinden zich ook de aanmeldcriteria voor de wensouders. Wij verzoeken u deze criteria door te nemen alvorens u met ons contact opneemt.

Het aantal embryo’s dat wordt afgestaan voor donatie is beperkt. De donoren staan deze embryo’s in goed vertrouwen aan ons af ten behoeve van vrouwen die op geen andere manier zwanger

kunnen worden. Zij gaan er daarbij vanuit dat wij bij de selectie van wensouder(s) zorgvuldig te werk gaan. Bij het toepassen van de donatie is voor ons het belang van het (toekomstige) kind het zwaarstwegend. Vanzelfsprekend behartigen wij ook de belangen van donoren en

wensouder(s) in deze situatie. Allen zijn immers partij.

Er bestaat in Nederland wetgeving die hierop van toepassing is. Kort samengevat betreft dit:

1. Embryowet. Deze wet geeft aan wat wel en niet mag betreffende voortplantingscellen waaronder embryo’s ook vallen. Embryo’s die ontstaan zijn uit IVF behandelingen maar voor de donorouders niet meer nodig zijn, kunnen worden afgestaan om andere (wens) ouders te helpen bij het verwezenlijken van hun kinderwens.

2. Donorwet. Hierin is geregeld dat kinderen recht hebben op kennismaking met de personen die hun geslachtscellen (eicellen, zaadcellen, embryo’s) hebben afgestaan en waaruit het kind is ontstaan. Zij kunnen dus hun genetische verwekkers leren kennen. Daartoe worden gegevens van kind, wensouders en donoren gekoppeld bewaard bij de Stichting Donor Registratie. Vanaf het 12e jaar kunnen kinderen (met instemming van de ouders) kenmerken van de donor(en) opvragen, vanaf het 16e jaar kunnen de kinderen ook de persoonsgegevens opvragen. Alleen het kind heeft dit recht !!! Zowel donoren als wensouders kunnen hiertegen geen bezwaar maken, deze wet moet gevolgd worden.

3. WVKL. Dit is de Wet Veiligheid en Kwaliteit Lichaamsmateriaal waarin alle zaken betreffende het laboratorium en de “weefselbank” is geregeld. Hierin staat onder meer dat

ensouders en donoren getest moeten zijn op overdraagbare infectieziekten zoals HIV, Hepatitis, Chlamydia, Syphillis en Gonorrhoe. Ook verbiedt deze wet commerciële handel in geslachtscellen, wel mogen de gemaakte kosten in rekening gebracht worden.

4. WGBO: Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst; hierin staat o.a. dat er een informatieplicht en toestemmingsvereiste naar de patiënt bestaat. De zorgverlener is verplicht de patiënt naar redelijkheid te informeren en deze toestemming voor een behandeling te vragen. De patiënt is verplicht de zorgaanbieder correct en zo volledig

mogelijk te informeren. De ouderparen zijn gehouden om juiste informatie te verstrekken omtrent gezondheid en psychische problematiek.

5. Burgerlijk Wetboek. Dit is de algemene wet waarin geregeld is wie ouders zijn en wat hun verantwoordelijkheden zijn.

In het Burgerlijk Wetboek staat dat de vrouw uit wie het kind geboren is, de moeder van het kind is. De vader van het kind is de man die ten tijde van de geboorte van het kind met de moeder is gehuwd. Bij lesbische stellen zal de meemoeder een verkorte adoptieprocedure moeten startenwaarbij een verklaring van “onbekende donor” nodig is.

Dit betekent dus dat de wensouder(s) de juridische ouder(s) zijn (is) en dat de donoren geen enkele juridische of familierechtelijke band hebben met het kind. Kort gezegd zijn de wensouders de enige echte (juridische) ouders !! Donorouders kunnen geen enkel recht claimen.

Medisch Centrum Kinderwens heeft de taak om zorgvuldig alle aspecten die van belang zijn bij het complexe proces van embryodonatie te bewaken om te komen tot een goede en ethisch aanvaardbare procedure. Hiertoe zijn een aantal voorwaarden opgesteld:

Donoren

Paren die embryo’s ingevroren hebben en niet meer voor eigen gebruik willen, kunnen deze afstaan. Tussen de ouders bestaat eensgezindheid over deze beslissing. Voor zover bekend verkeren zij in goede gezondheid en zijn er geen risico’s op genetisch overdraagbare

aandoeningen.

Wensouder(s)

Voor de selectie gaan wij in eerste instantie af op medische noodzaak dan wel medische

onmogelijkheid om op een andere manier (eiceldonatie, spermadonatie etc.) zwanger te worden.

De leeftijdsgrenzen van de wensmoeder hebben wij gesteld tussen 30 en 40 jaar. De reden voor de ondergrens is, dat er eerst onderzoeken en mogelijk behandelingen gedaan moeten zijn om zeker te weten dat andere vormen van zwanger worden onmogelijk zijn. Daarnaast kost verwerking van de vruchtbaarheidsproblematiek dikwijls veel tijd, deze tijd moet er zijn.De reden van de bovengrens is: zwangerschappen na het 40e jaar zijn vaak gecompliceerder dan zwangerschappen op jongere leeftijd. Ook kunnen zwangerschappen met andere embryo’s meer (medische) problemen met zich meebrengen dan zwangerschappen met eigen embryo’s. Gezien de complexe situatie bij embryodonatie willen wij de zwangerschapsrisico’s zo laag mogelijk proberen te houden en daarmee de kans op een gezonde moeder en kind zo groot mogelijk.

Daarbij gaan wij uit van een goede gezondheid en geen problematiek die belemmerend is voor een hormonale behandeling en zwangerschap.

De medische redenen kunnen zijn:

- afwezigheid of niet meer functionerende eierstokken (vroegtijdige overgang) + niet

functionerende zaadballen bij de partner

- herhaalde mislukking van de eigen IVF-ICSI behandeling door diverse redenen, vaak zal er

sprake zijn van slechte embryo kwaliteit of het niet bevruchten

- hoog risico op genetisch overdraagbare aandoeningen

Procedure

Met de donoren vinden een aantal gesprekken plaats met gynaecoloog en medisch psycholoog.

Afhankelijk van de bevindingen zullen indien nodig aanvullende onderzoeken plaatsvinden.

Onderdeel van de procedure is, dat de donoren een overeenkomst tekenen waarin zij afstand doen (en waarom) van de embryo’s en op de hoogte zijn van alles wat hierbij komt kijken.

Met de wensouders zullen eveneens een aantal gesprekken worden gevoerd door gynaecoloog en medisch psycholoog. Aanvullende informatie over eerdere onderzoeken en behandelingen zal worden opgevraagd.

ALS tot behandeling wordt besloten, zal door de wensouders een overeenkomst worden getekend waarin zij aangeven dat zij volledig op de hoogte zijn van de consequenties van de behandeling.

Nazorg

Naast de medische en psychologische begeleiding verwachten wij van donoren en wensouders medewerking aan (psychologisch) onderzoek tijdens de zwangerschap en na de geboorte van het kind. Omdat embryodonatie nog niet eerder is uitgevoerd in Nederland, is het van belang om alle bevindingen zorgvuldig te registreren en in anonieme vorm te verwerken in een wetenschappelijke publicatie.

Vanzelfsprekend willen wij graag weten hoe het met ouders en kinderen gaat in de toekomst.

Aanmelden

Meent u dat u volgens bovenstaand in aanmerking komt voor een intake gesprek, dan verzoeken wij u ons dit kenbaar te maken.

Dat kan door

1. een brief te schrijven naar Medisch Centrum Kinderwens, Simon Smitweg 16, 2353 GA

Leiderdorp

2. ons te bellen op 071-5812300

3. een e-mail te schrijven naar info@mckinderwens.nl

Wij hopen u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Het team van Medisch Centrum Kinderwens

Geplaatst

Ik heb de documentaire gezien.

Heb je in 2008 ook een poging gedaan, of hoe je dat zegt.

De vraag van de verslaggever of zo'n kind er last van zou hebben dat het anders vernietigd zou worden vind ik wel heel ver gaan.

Als ze toevallig een andere embryo hadden gebruikt waren er weer andere over.

Het is maar net welke gebruikt wordt. Dat is geen keuze maar willekeur.

Je ondergaat bijna weer een poging. Ik duim voor jullie en jullie prinsesje.

Wel leuk zij zal het ook helemaal meegaan maken dat ze hopelijk een broertje of zusje krijgt.

De 6 cryo's zijn allemaal voor jullie? Ook als jullie kinderwens al na 1 of 2x vervuld is? Of gaan ze dan door naar een ander lief stel?

Het is heel goed geregeld in Nederland vind ik. De nadruk ligt op het welzijn van het kind.

Is het daarom ook dat je in Nederland de poging doet?

In Spanje kan je tegen betaling een embryo adopteren of hoe je dat zegt. Zou je dat geen optie vinden?

Gegevens blijven dan altijd anoniem voor het kind.

Als het teveel vragen zijn of te privacy niet beantwoorden.

Ik vind het onwijs interessant en dapper van je.

Verschrikkelijk dat mensen zulke kwetsende dingen zeggen.

Laat je weten hoe het met je gaat?

Heel veel super veel geluk met jullie 2e wonder in de dop! Of wellicht wel meer.

Geplaatst

@ Medusa,

Ik zie dat ik een stukje van mijn tekst kwijtgeraakt ben ergens?

Er is een kindje geboren uit een embryo van 20 jaar oud en embryo's kunnen volgens tests 55 jaar in een cryo blijven............

@Pulletje,

Die vraag van de reporter overviel mij eigenlijk ook wel, de hele opname is in 1x geschoten zonder herhalingen en daar hebben ze stukjes uit gehaald voor de uitzending, dus geen kans om doordacht antwoord te geven.....

Mijn dochtertje wil heeeeeel graag een broertje of zusje, zij is nu 7 en weet dat ze geadopteerd is, niet gegroeid is in mijn buik, maar zoals zij het verwoord, geboren uit mijn hart...

Mede door haar zou ik een eventueel brusje ook vertellen hoe hij of zij ontstaan is en mijn dochter weet dat we zonder hulp geen brusje kunnen krijgen, ze is zelfs meegeweest naar de kliniek toen we voor het psychologisch onderzoek moesten gaan, zij heeft daar ook verteld wat we kwamen doen, ze zei letterlijk: Wilt U weten wat we komen doen? Nou kijk, papa en mama slapen samen en ik slaap alleen en nu willen we aan de babydokter vragen of ik een baby mag, dan mag die bij mij op de kamer!

Ik weet dat je in Spanje, Amerika, Rusland en vast nog meer landen embryo's kan kopen en anoniem, ik ben daar zelf geen voorstander van, ik wil voor mijn kinderen geen vraagtekens, ook mijn dochtertje weet wie haar biologische ouders zijn, heeft foto's van hun in haar babyalbum en kan ze benoemen, maar het houd haar nog niet bezig.

De hyves die ik heb over embryo donatie wil ik ook bewaren als online dagboek, alle info tot nu staat erop, onze donoren zijn er medemodurator en ook hun schrijven er hun motivatie's in, met alle als in het achterhoofd, lijkt het mij voor later een mooi naslagwerk zodat het kindje kan lezen hoezeer het gewenst is en wat we hebben moeten doen om het te krijgen.

Ook vind ik behandelen in het buitenland geen optie omdat het gewoon in nederland zou moeten kunnen , ben misschien daarin vooruitstrevend, was met de eiceldonatie ook de eerste in Voorburg.

Ik dank God op mn blote knieen als we nog een kleintje zouden mogen krijgen en hoop dat het gaat lukken, we hebben 6 kansen, mocht ik niet alle 6 nodig hebben, blijven de resterende embryo's van onze donoren en beslissen zij wat er verder mee gaat gebeuren, zij willen niet anoniem donoren............

En heeeeeeeeel misschien, als alles voorspoedig zou verlopen, idd nog een poging na deze? maar dat is verre toekomstmuziek, eerst maar zien dat we 1 behandeling met succes kunnen doen!

Je mag mij alles vragen hoor, ik ben een open boek en babbel makkelijk, vind het gewoon een hele mooie nieuwe optie en wil dat het bekendheid krijgt zodat meerdere mensen een kans op wonder krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes, Esther

Geplaatst

Ik vind dat je het heel goed doet.

Geweldig de liefde die van het scherm afspat voor je kindje en ik hoop volgend jaar kinderen.

Super dat je het welzijn van je kinderen op de eerste plaats zet.

Dat was voor mij ook een eis voor te doneren.

Maar in Nederland kan het niet anoniem omdat er is gebleken dat kinderen daar heel vaak serieuze problemen aan overhouden.

Ik hoop ook dat embryodonatie en alle andere vormen van doneren meer aandacht krijgen om zo meer donoren te werven om heel veel ouders en kindjes gelukkig te maken.

Heel veel geluk.

Gaaf van je dochter. Is vast een heel pienter meisje.

Geplaatst

Medusa: dat vroeg ik me ook af. De eerste IVF baby is toch Louise Brown? Idd in 1978. Haar zusje is trouwens het eerste IVF kind dat zelf een kind kreeg.

De IVF primeuren blijven daar in de familie.

Geplaatst

Esther, krijg gewoon tranen in mn ogen zoals jou dochtertje zegt geboren uit je hart, wat een slim meisje, dat ze dit zo kan verwoorden en zo op deze manier begrijpt.

Ik vind jullie echt bijzonder zoals jullie ermee omgaan. echt heel knap.

Geplaatst

a ha, das is weer een feit die ik niet wis, dat haar zusje als 1e ivf kindje zelf een ivf kindje kreeg.

dat is duidelijker ja een cryo van 20 jaar en niet 50 jaar :-D maar ook weer knap dat het zo lang bewaard gebleven kan worden.

Geplaatst

Vandaag zijn de laatste overdrachtspapieren getekend door onze donoren, het wachten is nu op een oproep van de kliniek, als ik eind van de week nog niets gehoord heb, ga ik zelf bellen...........

Liefs,Esther

Geplaatst

ik ben heel benieuwd :) hoe zit het trouwens met de erfelijkheid en bloedtypes enzo (geloof dat bloed nietzoveel uitmaakt toch) kan het niet zo zijn dat het lichaam het ziet als iets wat ie afmoet stoten of maakt dat niet zoveel uit? (gewoon nieuwsgierig)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden