Jump to content

UZ Gent (Belgie)

Bianca

Recommended Posts

Onze grote wens mocht in vervulling gaan met hulp van het Universitiair Ziekenhuis in Gent (Belgie), we hebben daar ICSI-TESE gedaan. Na vijf pogingen, waarvan eentje werd afgebroken en eentje was een cryopoging zonder terugplaatsing, was het raak en op 5 maart '07 is onze dochter Marissa geboren.

De follikelmetingen, bloedonderzoeken etc werden in het Delfzicht ziekenhuis in Delfzijl gedaan. Voor de TESE, de eicelpuncties, bevruchtingen en terugplaatsingen gingen we naar Gent.

De eerste keer toen we in Gent kwamen, schrokken we wel een beetje; een oud ziekenhuis, het was net of we terug gingen in de tijd. Maar ze zijn er erg kundig en de artsen en verpleegkundigen zijn super-vriendelijk! Echt een TOPziekenhuis!

Hier nog een UZGent ganger die super tevreden is over de gang van zaken in dat ziekenhuis.

Wij hebben 3 volledige en 1 afgebroken ICSI pogingen gehad toen ik zwanger werd van onze dochter Famke. We hadden veel emmies en ook cryo's, maar die zijn helaas nooit goed ontdooid. Bij de laatste poging hebben ze ook AH (Assisted Hatching) toegepast. Wellicht waren mijn wat oudere eicellen de reden dat de emmie niet kon innestelen. Met AH maken ze een klein gaatje in de emmie, zodat deze kan uitbreken uit de schil en zich wel kan innestelen. Deze techniek wordt nog niet in NL toegepast.

Wat Bianca zegt, in het begin schrik je een beetje van de staat van de gebouwen, maar daar moet je dus doorheen kijken. UZGent staat heel goed bekend en de slagingskansen liggen hoger dan in NL. Ook voor vrouwen die ouder zijn en in NL niet meer geholpen kunnen worden.

Het is altijd erg druk en de wachttijden kunnen oplopen, maar dat had ik er graag voor over. De doktoren en verpleegsters zijn allemaal superlief en leven erg met je mee. Een pluim voor hen!

Corine

• 2 months later...

Hoi bianca en Dutches

Ik zit ook in Gent in samenwerking met mrcz in Rotterdam. Mag ik vragen of in Gent nog andere dingen geadviseerd werden dan Assisted Hatching?? Misschien Ascal?? Dit wordt nl soms in Gent geadviseerd en in Rotterdam niet. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen ( a.s. maandag punctie in r'dam?

groetjes Helmi

Hoi Helmi,

Ik heb alleen bij de laatste poging (op eigen innitiatief) Omega3-6-9 en tarwekiemolie geslikt, dit zou de innesteling bevorderen. Tja, ik weet niet of het daar echt aan gelegen heeft en of het echt heeft meegewerkt, maar ik was wel zwanger!

Wij lieten de echo's en bloedonderzoeken ook in een NL ziekenhuis doen (Delfzijl), de gynaecoloog is trouwens wel een Belg en heeft zijn opleiding in Gent gedaan. De punctie, bevruchting en tp werd in Gent gedaan. I.v.m. overstimulatieklachten kreeg ik Paracetamol voorgeschreven om de pijn te verlichten, maar toen ik voor controle weer bij mijn eigen gynaecoloog kwam (de arts die mij de paracetamol had voorgeschreven, was een waarnemend arts), zei hij dat ik beter Aspirine tegen de pijn kon gebruiken, want dat kon de innesteling zelfs ook nog bevorderen. Maar het is verstandiger om dat beter niet op eigen houtje te gaan slikken hoor, Aspirine kan zelfs ook gevaarlijk zijn (het werkt bloedverdunnend), maar je kunt het overleggen met je gynaecoloog!

Succes meid en ik hoop voor je dat jullie wens in vervulling mag gaan, toi toi toi!

Bianca

Hoi Bianca

Gefeliciteerd nog met de geboorte van jullie dochter en bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Morgen heb ik de punctie in rotterdam en rijdt mijn manneke met mijn eitjes naar Gent, ik laat hem het dan nog even navragen. Gek he, net voor de tp wordt je zo onzeker en ga je zo twijfelen, zal ik dat, zal ik dit?? pfffffffff, wordt moe van mezelf

groetjes Helmi

Helmi, heel herkenbaar wat je schrijft hoor. Dat had ik ook, ik werd ook gek van mezelf... Zelfs bij alles wat ik at en dronk dacht ik: Oh, zal dit wel goed zijn voor de eicellen? hahahaha, tja, nu kan ik er om lachen...

En na de terugplaatsing durfde ik amper te lopen, zo bang om het embryootje te verliezen... Ook stom natuurlijk, loop je daar met die benen stijf tegen elkaar aan. Hahahaha... Toch werd ik daar in de loop van de tijd en na een aantal behandelingen wel makkelijker in. Bij de laatste poging stond mijn blaas op knappen, ik moest met een volle blaas komen voor de tp, maar de wachtkamer zal bomvol en ik moest anderhalf uur wachten... En mijn blaas werd maar voller en voller. Ik kon me daardoor ook moeilijk ontspannen bij de terugplaatsing, maar nadat ik die twee emmies aan boord had, rende ik als een speer naar de wc. Wel bang dat ik ze uit zou plassen, (kan helemaal niet), maar ik moet zoooooo nodig.... En tja, nu ligt hier toch een wondertje boven in haar bedje te slapen, 1 van die 2 embryootjes. Haha, dan zal ik die andere misschien toen toch wel hebben uitgeplast. Hahaha, grapje. Ach, een grapje moet kunnen toch?

Maar ik begrijp je onzekerheid meid... Ik wens je daarom ook heel veel succes! Ik heb de punctie wel in Gent laten doen, onder narcose. Ga jij morgen onder narcose in R'dam? Of plaatselijke verdoving?

Mijn mannetje mocht niet bij de punctie zijn omdat dat gebeurde op de operatiekamer, maar toen ik weer naar zaal mocht, zat hij daar op me te wachten. Jouw mannetje heeft morgen dan nog een hele reis naar Gent op zijn lijstje staan. Waarom laten jullie de punctie in R'dam doen en niet in Gent? Of wordt de punctie wel vergoed bij jullie?

Nou, succes meid!

Hoi Bianca

De punctie in Rotterdam is zonder verdoving. We doen de punctie in rotterdam, omdat we anders ook de echo s etc in Gent hadden moeten doen. Vandaag heb ik de punctie gehad, 17 goede eicellen en ze zijn naar Gent gebracht. Mijn manneke heeft nog gesproken over de Ascal, maar ze zeiden nu in Gent ook dat ik beter geen bloedverdunners kan gebruiken, want het is niet bewezen dat het inderdaad invloed zou hebben. Dus ik denk dat ik het maar bij tarwekiemolie houd en multivitamine. Misschien nog omega 3/6/9, dat weet ik nog niet.

Ik vind het ook altijd moeilijk om met een volle blaas de tp te krijgen. Als we dat eind hebben gereden, moet ik gewoon heel erg. Vorige keer ook, ging ik, had ik daar nog iets gedronken, maar had toch lege blaas. Ik wil nu een uur voor de tp daar zijn, dan kan ik toch eerst plassen en dan een liter water drinken.....................als we niet te vroeg moeten komen natuurlijk. pfffffffff, wat een zorgen toch altijd, hahahahahaahah

Groetjes Helmi

17 eicellen, een goede oogst meid! Super. Hopelijk komen daar een aantal mooie embryootjes uit. Jullie kunnen vandaag zeker bellen voor de uitslag van de bevruchting? Veel succes!!! Dat moment vond ik altijd heel spannend, dat bellen naar Gent is soms niet makkelijk... Ze zijn soms moeilijk bereikbaar en als je pech hebt, zijn ze ook nog eens moeilijk te verstaan door de telefoon.

Succes en ik duim voor je!

Bianca

hallo allemaal

mijn man en ik zijn ook in UZ Gent geweest voor de intake,mijn man krijgt op 20 dec een pese/mesa operatie en ik begin rond die tijd met de hormonen

als alles goed gaat en er zijn voldoende eitjes worden ze geoogst in mcrz rotterdam(lokatie zuider) en de rest van de icsi word in uz gent gedaan

ik vind het wel spannend allemaal

groetjes mel

Hoi Bianca,

Ik heb de tp gelukkig ook achter de rug. had jij ook dr Capri??? En weet jij nog hoeveel cellig je emmy s waren??

Hoi Mel,

spannend voor jullie!!! als je vragen hebt, stel ze maar hoor...........welke arts heb je in mrcz???

Hoi Dutches,

je hebt gelijk wat betreft de doktoren etc in Gent, ze zijn echt superaardig. Van hoeveel had je een tp?? Ik heb ook ah laten toepassen....

groetjes Helmi

Hoi Helmi,

Wij hadden bij de laatste twee terugplaatsingen ook dr. Capri. De eerste terugplaatsing hadden we een 7 cellige/score 3, de tweede terugplaatsing een 8 cellige/score 3 en de laatste terugplaatsing twee embryootjes, beide 4 cellig/score 4. Twee topembryootjes! Alleen de laatste terugplaatsing was een dag eerder dan die eerdere pogingen.

Succes, ik duim voor je!!!!!!!!!!!!

• 4 weeks later...

Hoi Bianca

Ik heb nog een vraagje. Hoelang gebruikte jij progestan?? Van mrcz mocht ik t/m 12 dagen na tp en in Gent adviseren ze tot de 1e echo. Ik heb al een paar positieve testen gehad, en op 11 december de 1e echo. Ik gebruik echter nog steeds progestan, durf er ook niet goed mee te stoppen.

groetjes Helmi

Hey Helmi,

Gefeliciteerd meid! Had niet eens gelezen dat je zwanger bent! Toppie hoor, maar ook erg spannend natuurlijk he... Ik heb de Progestan tot de eerste echo moeten gebruiken (advies van Gent.) Heb dat ook gedaan en bij de echo was alles prima, kindje lag op schema wat de groei betreft en alles zag er goed uit. Ik mocht toen stoppen met de Progestan. De eerste echo hebben we gewoon in NL laten maken. Moet jij naar Gent voor de eerste echo of in Rotterdam? Moeilijk dat die twee ziekenhuizen allebei wat anders adviseren he? Heb ik ook gehad met de Progestan. Gent zei dat ik Progestan moest gaan gebruiken omdat ik zo sterk op de Pregnyl reageerde (overstimulaties), maar in NL zeiden ze dat ik Pregnyl moest spuiten. Heb toen (omdat ik de gynaecoloog in NL niet kon bereiken) de Progestan toch maar gekozen. We waren op dat moment nog in Gent (de tp) en op dat moment was Progestan in NL moeilijk tot niet te krijgen omdat ze moeilijkheden hadden met de levering (staking in Frankrijk), in Belgie was het wel gewoon te krijgen. Dus wij in Gent nog geprobeerd naar de gyn in NL te bellen, maar die kregen we niet aan de telefoon. In Gent dus nog snel langs een apotheek gegaan om Progestan (heet daar Utrogestan) te halen, want ik had thuis alleen Pregnyl in de koelkast. Later zei mijn gynaecoloog dat Progestan hetzelfde werkt, maar dat die Pregnyl wat vrouwvriendelijker is, geen pretje om drie keer per dag die vaginale bolletjes in te brengen en dat een aantal weken achterelkaar tot de eerste echo... Maar goed, al met al reageerde ik goed op de Progestan (beter dan de Pregnyl.)

Ik duim voor je meid! Hopelijk alles goed te zien op de eerste echo. Veel succes! Hoe voel je je verder?

Groetjes Bianca

hey helmi!!

gefeliciteerd meis!!

ik weet dat het eng is om te stoppen met de progestan maar je moet je niet te druk maken hoor meis

jouw beebje zit goed op zn plekkie hoor!!

en die echo is al bijna!!

nogmaals heel erg gefeliciteerd!!

groetjes rosalie

Heeeeeee

Bedankt voor de felicitaties. Ik vind het zelf nog moeilijk om te geloven, vandaar dat ik het eigenlijk nog niet echt meldt. Bij de bloedtest was mijn hcg best laag ( 69,5) en een paar dagen later 172. Dus ik ben nog best wel onzeker over alles. Ik heb de echo in Rotterdam, als het goed is moet ik niet meer naar Gent. Misschien laat ik deze week nog een bloedtest doen via de huisarts. Hadden jullie dat ook zo? Het niet geloven? De onzekerheid? wel niet wel niet?? pfffffffffffff

groetjes

Helmi,

Wauw, dat is groot nieuws .

Van harte GEFELICITEERD met je zwangerschap.

Geniet, geniet, geniet.....

Liefs van Floor (2de IVF-behandeling wachtbankje)

Hoi Helmi,

Ik zit sinds 3 december op het wachtbankje....

Ik ben in behandeling in het MMC te Veldhoven. De TP wordt gedaan in het Catharinaziekenhuis in Eindhoven.

Wat ik wel begrepen heb is dat Gent heel goed aangeschreven staat en dat men in Belgie verder is met de ontwikkelingen in IVF ?!

Dus jij was (bent) in hele goede handen...

Hoe voel je je, Helmi ?

Liefs van Floor

Het is weer even geleden dat ik in dit topic schreef, maar aangezien wij in januari weer voor een brusje beginnen ben ik weer van de partij. Ik zal niet heel vaak aanwezig zijn, vanwege onze verhuizing naar Amerika 1 februari, maar ik probeer in het kort en update te geven.

28 december hebben we een laatste gesprek met Prof. de Sutter en dan begin ik waarschijnlijk op 4 januari met decap. en 6 januari met Puregon. We gaan dan gelijk een weekje naar de states om te househunten, dus ik moet het exacte schema nog eens vragen als ik de vluchtdata weet. Anders was het ook geen probleem als ik iets later dan precies na een week een 1e FM krijg. Wel een gedoe om al die medicijnen mee te nemen, maar ik wil graag nog een brusje Made in Gent!

Helmi, spannende tijd meid, wachten op de 1e echo na een positieve test. Het voelt zo onwerkelijk, omdat je nog zo weinig voelt. Ook op de echo zie je nog weinig, maar het zal je in ieder geval bevestiging geven.

Corine

Hoi Corine,

Het is niet te hopen, maar stel je voor dat de komende poging niet goed verloopt en je niet na de eerst komende poging zwanger bent, hoe gaan jullie dan verder met de behandelingen? Gaan jullie dan verder in Gent of dichterbij jullie nieuwe, toekomstige woonplaats? Maar hopelijk hoef je daar helemaal niet over na te denken en ben je straks lekker zwanger!