Jump to content

Hulp in huis: tips gevraagd

Henne

Recommended Posts

Hoi hoi,

't is compleet off topic, off forum...hoewel de aanleiding wel de ivf is. Alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd heft ons veel energie gekost en we merken dat we daardoor steeds meer inleveren op leuke dingen. Dit willen we veranderen o.a. door een hulp in huis. Minder huishoudelijke taken betekent (hopen we) meer tijd en energie voor elkaar en onze vrienden en familie. Maar een hulp willen en hulp hebben zijn twee verschillende dingen. We hebben dit nooit eerder gehad dus weten niet zo goed waar te beginnen, waar we op moeten letten etc. Dus daarom graag tips gevraagd van mensen die wel een hulp hebben of hebben gehad!!

We zijn begonnen met rondvragen in de buurt. Maar wat zijn andere betrouwbare manieren? Marktplaats? Briefjes bij de AH?

Waar beoordeel je iemand op, spreek je bijvoorbeeld een proeftijd af?

Leg je dingen vast, zwart opwit? En zo ja, waar let je dan op?

Heeft iemand ervaring met een 'witte' hulp?

Ben je thuis of aan het werk als de hulp er is?

Kosten zal per regio sterk verschillen, dus dat zegt niet zoveel, maar wat doet jouw hulp in hoeveel tijd, wat is reeel?

Etc.

Kan (moet mischien zelfs wel) natuurlijk op een ander forum deze vraag stellen, maar voel me hier prettig vertrouwd en de reacties zijn hier ook altijd opbouwend en postief dus ik misbruik jullie gewoon een beetje :happy8: Bovendien: wat doe je met spuiten e.d. als de hulp komt. Laat je haar de koelkast niet schoonmaken? Maar dan ook niet het badkamermeubel (zwangerschaps- en ovulatietesten), de logeerkamer (babyspullen), de vuilnisbak legen als je aan het prikken bent... Zijn jullie dan bijvoorbeeld open naar een hulp over ivf/kinderwens? Zie je, zo maak ik 'm toch nog passend hier :laugh:

Groetjes!

Henne

Hoi

Onze hulp is er al heel lang dus weet niet hoe ze bij ons terecht is gekomen. Ze was er al voor mij.

Ik ben er zowel als niet als ze er is. Als ik er wel ben doet ze eerst de verdieping waar ik niet ben zodat we elkaar niet in de weg lopen.

Ik werk met taaklijsten waar een paraafje achter staat als de taak gedaan is. Anders word je verrast met dingen die helemaal niet hoeven te gebeuren en juist datgene wat je graag wilde is niet gedaan. Als ik je een tip mag geven doe dat vanaf dag een. Ik heb het pas later geintroduceerd en dat roept uiteraard weerstand op. Het werkt nu overigens perfect. Zij vindt het nu ook fijn, want soms deed ik bokkig als er iets niet gebeurd was maar vond het vervelend om er steeds wat van te zeggen en nu weet ze wat er verwacht wordt.

Spreek ook af meteen dat er onder werktijd niet gebeld wordt tenzij in noodgevallen.

Onze hulp is er van op de hoogte, alhoewel ik zwangerschapstesten toch ergens onder moffel.

Koelkast ontdooien, kasten uitzuigen, voorraadkasten opruimen, verwarming ragebollen, ramen wassen zijn klussen voor als we met vakantie zijn.

Bij ons in de buurt is tussen de 10 en 12 euro normaal.

als laatste zou ik je willen aanraden om echt iemand te zoeken die bij je past. In jouw geval een perfectionistisch type (takes one to know one ;-))

Anders gaat het nooit werken.

Succes!

groetjes

noor

Hoi Henne, goed idee! Heerlijk toch, als dat kan? Wij hebben sinds een klein jaar hulp. Eerst 1 vrouw die ik via mijn vriendin had - zij was echt super (keek wat er echt moest gebeuren, was erg grondig) en maakte voor 40€ in 3 uur het hele huis schoon - alles (veel beter dan ik doe) stofzuigen, hele badkamer, wc, keuken, dweilen beneden. En elke week iets extra: ramen lappen, keukenkastjes, houten tafel in de olie, etc. Zij moest helaas ivm eigen gezondheid stoppen rond de geboorte van de kids. Nu via een andere vriendin twee dames die stofzuigen, strijken, badkamer doen, wc en dweilen beneden en een doekje door de keuken. Ze doen dit samen in 1,5 uur voor 37,50. Zijn een stuk minder grondig, maar het is wel schoon. En zij zijn er echt elke week, de eerste zei nogal eens af....

Ze hebben bij ons de sleutel, maar ik ben meestal wel thuis - maar da's vanwege de kids. Is eigenlijk makkelijker als ik er niet ben ;). Ze werken zwart (vorige kreeg ik wel een bonnetje/btw briefje van), heb wel hun naam, telefoonnr en adres. En dus (meerdere) vrienden waar ze ook werken. Fijne is nu dat ze samen komen en dus in 1,5 uur klaar zijn. Huis is trouwens 120m2, drie verdiepingen.

Ik vind het zelf wel erg fijn dat vrienden goede ervaringen hebben, vind het zo toch betrouwbaarder dan via een advertentie bij de AH....

Ik heb zowel ervaring met wit en zwart.

Voordeel van wit is dat als er iets gebeurt, trap vallen, dingen kapot is alles verzekerd. Dit ging via Homeworks, erg prettig en nette schoonmakers. Het is wel duurder, ongeveer 16,- per uur met minimaal 3 uur op een dag. Ik ben er helaas mee moeten stoppen maar groot gelijk Henne. Het scheelt heel veel.

Was net aan het schoonmaken en dacht 'dit zal ik niet missen' haha Financieel is het eigenlijk te veel, maar het levert hopen we wel iets heel anders op: een fittere en blijere Henne en dus een leukere relatie ook. Dan bezuinigen we maar ergens anders op.

Hoi Henne,

Ik vind het ook heel veel geld als ik het optel, maar ik ben zo blij dat ik het niet hoef te doen. Ik werk 36 uur en dan is het heerlijk. Onze hulp komt op de dag dat we niet thuis zijn. De eerste keren is een van ons wel thuis geweest. Wij betalen 12,50 per uur en schrijven briefjes als er wat extra gedaan moet worden. Nu zijn we bijvoorbeeld op vakantie en hebben we voor elke week een lijstje gemaakt wat we graag willen dat er gedaan moet worden. Zoals koelkast uitsoppen enz....

Wij hebben wat pech gehad en veel wisselingen gehad, de huidige werkster hebben we via MP (zwart). Had het liever via iemand gehad, maar ja ze zijn niet oprapen. Mijn vorige had ik samen met de buurvrouw en dat hebben we nu weer.

Tips:

Laat iemand langs komen om kennis te maken, geen goed gevoel, niet doen!

Leg goed uit wat je wil dat er altijd gebeurd (bij ons badkamer, toilet, beneden stofzuigen)

Zeg het ook als je het er niet mee eens bent wat ze heeft gedaan

Succes!

Thanks voor de tips en ervaringen! Ik neig steeds meer naar een 'witte werkster' vanwege gemak, niet zelf hoeven zoeken etc. Iemand ervaring met mijngemak.nl? Daar kunnen we via de ziektekostenverzekering van J voor 15 euro per uur professionele schoonmaakhulp krijgen zonder bemiddelingskosten oid. Vind marktplaats of briefje bij de ah lastig. Je weet natuurlijk nooit wie je in huis haalt, maar zo helemaal niet.

Vragen die ik al bedacht heb:

- wat denkt zij (hij) zelf te kunnen doen in twee of drie uur als ze ons huis heeft gezien

- wat doet ze absoluut niet

- wat verwacht ze van ons (wat maakt bijvoorbeeld dat zij zich gaat ergeren)

- op basis daarvan werkzaamheden en werkwijze afspreken

- uiteraard uurtarief

- wat doen met vakanties van beiden

- wat doen we met ziekte

- en moet je (als het zwart is) nog vragen naar dingen als uitkeringen, adres, legitimatie e.d.? En hebben jullie iets zwart op wit staan?

Maar die laatste punten vallen we als we het wit doen.

Leuk onderwerp :)

Onze hulp hebben we via via. 25 euro voor 2,5 uur. Ik ben niet thuis als ze komt, ze heeft een sleutel. In het begin was ik wel thuis, wegens verlof en dat was altijd wel gezellig. Vond zij ook, even bijkletsen. Nou ja, proberen bij te kletsen, want ze spreekt slecht Nederlands en schrijft en leest het nog slechter (is aan het inburgeren ... al jaren geloof ik :D).

Ik leg dus wel eens een briefje neer, maar dat is lastig. Dan belt ze soms haar dochter om het voor te lezen .. schattig.

Ik ben zelf zo'n anti huishoud wonder, dat alles wat de hulp doet, ik prima vind. In het begin hebben we afgesproken wat ik wil dat elke week gedaan word (keuken, wc, badkamer, beneden stofzuigen en dweilen) en verder varieert ze een beetje (boven schoonmaken, zolder, koelkast, magnetron, ramen lappen enz.).

Wat ik wel gemerkt heb (dit is de 4e hulp geloof ik), dat ze allemaal na een tijdje minder grondig worden. Dat is wel jammer.

Ze weet niet van de IVF, maar mocht het er nog een keer van komen, dan zal ze de 'attibuten' vanzelf wel zien staan en waarschijnlijk niet snappen.

Wij weten verder niks over uitkering, legitimatie enz enz. Weet niet eens waar ze precies woont, wel ergens hier in de buurt. Het is zwart, dus het bestaat officieel helemaal niet.

Oh, en mijn hulp is er gelukkig echt zo goed als elke week. Heb er ook wel eens 1 gehad die vaak ziek was of niet kon ... zooooo irritant als je er op rekent dat je huis schoon is, je thuiskomt ... en het een zooitje is.

Oh, en ik geef wel een kerstpakketje :) :)

Het is echt heel fijn hoor, een hulp. Gaf ons een hoop rust en minder ruzie. Mijn hulp wil ook graag extra werken en haar man wil ook wel wat bij verdienen, dus voor extra dingetjes, klusjes kunnen we ze ook nog bellen (is nog bijna nooit voorgekomen), fijn idee.

Oh ... werkzaamheden en parafenlijstje deed ik ook bij de vorige (die wel goed Nederlands kon) ... superhandig! Voor beide partijen.

Hoi henne,

Ik heb dit werk zelf gedaan. Ik deed het 2 dagen naast mn normale baan van 3 dagen.

Meer voor de extraatjes. Nu doe ik het niet meer.. gewoon te druk met een kleintje.

Ik had 2 adresjes en ook via via gegaan. Ik kwam dan eerst op gesprek en daar bespraken we dan wat ze belangrijk vonden. Meestal vinden ze belangrijk dat het hele hui gewoon zichtbaar schoon is. Het ene adresje zette wel altijd op een briefje wat ze die week belangrijk vond en als ze graag wilde dat ik iets extra's deed. Het andere adresje deed niet aan briefjes die was altijd blij.

Bij beide adresje kreeg ik zo nu en dan een extraatje... (kadootje/wat lekkers dat is toch altijd erg leuk en waardeerde ik ook zeer)

Wat ik altijd deed:

Hele huis stofzuigen.

Dweilen

Afstoffen

Buitenkant keukenkastjes en aanrecht

Opruimen losse prullen

Bedden opmaken

vaatwasser inruimen bij de ander afwassen

alle toilets in huis

En dan iedere week iets extra's bijv. ene week deed ik tegels badkamer en toilet en de andere week bijv de ramen zemen.

Ik kreeg bij het ene adresje 50 euro voor 4uur. En bij het andere adresje 25 voor 2 of 2,5 uur werken.

Had van beide een huissleutel. En ze waren beide niet thuis.

Ik zeg je wel eerlijk dat ik bij beide adresje na een aantal weken (als het huis op orde is) wel eerder klaar was. Maar ik werk dan ook snel en zonder pauzes. En het ging ze erom dat alles gedaan was en dat was wel zo.

Als iemand thuis is werkt gewoon niet prettig. (voor mij) dan kan ik niet lekker door gaan.. maar dat moet je natuurlijk dan wel vertrouwen. Met een wildvreemde is dat toch anders.

Het voordeel voor jezelf is misschien als het zwart gaat dat als die gene niet bevalt zit je nergens aan vast en ben je er ook zo vanaf. Bij beide adresse heb ik wel een maandje proef gedaan.. gewoon daarna even bespreken hoe het gaat. Of beide tevreden zijn. Het ene huis wat ik deed was erg groot en daar kon ik dan niet veel extra dingen doen.

Veel succes met zoeken.

Groetjes Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

25 augustus bevallen van ons wonder S-T-A-N

Klusjes als keukenkastjes deed ik in het ene huis wel eens, maar dan meer als ze het vroeg. Bij het andere huis werkte ik altijd 2uur en die wilde liever dat het gewoon allemaal lekker aan kant was dan dat ik zoiets als keukenkastjes aan de binnenkant ging doen of de koelkast. Dat moet je dus wel goed afspreken.

Ik heb een schoonmaakster gevonden via een vriendin van mij. Ze komt 1 keer per week (ze heeft een sleutel) en zij werkt 3 uren en ik betaal haar 12,50 euro per uur.

Ze stofzuigt het hele huis, ze dweilt het huis, maakt de keuken schoon (behalve binnenkant kastjes), stoffen van de meubels, ramen lappen, wc's schoonmaken en ze maakt de badkamer schoon.

Het scheelt mijn man en mij onenigheid over huishoudelijke taken en verder is het mij gedurende mijn behandelingen en nu mijn zwangerschap erg goed bevallen. Zelf doe ik de was en strijk ik mijn was. Mijn advies is zeker om een schoonmaakster te zoeken, of dit nu wit of zwart is.

Positieve verhalen en goeie tips, Thanks! Onze strategie is nu: via een bureau nu snel een witte hulp regelen en dan via via onze ogen en oren open houden voor een betrouwbaar iemand. Ik ben zelf niet zo voor zwart, maar het is wel veel goedkoper, tja....