Jump to content

twee mislukt ICSI...wat moet ik doen???

Recommended Posts

Posted

hallo, ik ben 30 en mijn man 31. We zijn met ICSI begonnen deze voorjaar. Inmiddels heb ik al twee volle trajecten meegemaakt. Ik zit eigenlijk nu op wachtdag 13 van mijn tweede behandeling. Maar ik wordt alweer ongesteld paar dagen geleden, net als de eerste keer. We zijn zo verdrietig... Ik heb bij deze keer heel veel gehoopt! Ik heb voor de traject, al koffie af, op zwangerschaap vitaminen samen met mijn man, yoga oefeningen regelmatig, gezond eten met veel eiwit vooral in de stimulatie week... En kreeg ik 1xA en 1xB terug. Wat mooi jaja... Maar... Nu heb ik weer twee lege handen... Ik heb bij beide poging de test datum niet gehaald...hoe kan dit?? Is er ook iemand met de zelfde ervaring?

Groetjes

Jacqueline

Posted

Hoi Jacqueline

Wat naar dat het weer mislukt is heel veel sterkte

Helaas hebben wij hetzelfde en hebben wij inmiddels al 3 volle pogingen en 1 cryo poging achter de rug zonder resultaat.

Onze arts zegt telkens dat alleen het geluk nog ontbreekt dus moeten we daar maar aan vast houden hoe moeilijk dat ook is. Als ze er niks meer in zagen gingen ze niet door denk ik maar.

Nogmaals sterkte met weer een klap te verwerken het is en blijft oneerlijk.

Posted

Hey Jacqueline,

Aiaiai, ik herken je verdriet enorm; ook wij hebben twee mislukte ICSI pogingen achter de rug, ik word steeds meer geconfronteerd met het feit dat wij misschien wel eens echt geen biologische kindje in onze armen mogen sluiten, ik vind het heel moeilijk en ik voel mij ook best eenzaam aangezien mijn omgeving het zo anders ziet: je snapt het pas als je erin zit maar soms zou ik zò graag willen dat iedereen mij volledig snapt...

Het blijft inderdaad een kwestie van geluk maar ik vind het heel moeilijk te geloven dat dit geluk ook voor mij weggelegd is. Het gaat de ene keer beter dan de andere keer maar ik zie als een berg op tegen ICSI 3, de teleurstellingen, bah; en ondanks dat geloof ik ook keihard dat ik op een andere weg ook enorm kan genieten van het leven maar momenteel is die onzekerheid killing. Je bent dus niet de enige meis!

Posted

Hallo Maris,

veel bedankt voor jouw reactie... Het is heel jammer om te horen dat je ook al 3 keer volle mislukt poging gehad...Ben je no op voor een 4de poging? Mag ik weten wat jullie problem ligt om de icsi te doen? Ik ben echt bang dat onze 3de icsi zal alweer op de zelfde grond belanden... Voor ons, is de probleem aan mijn man's zaad... Hij heeft zeeeeeeeer slecht zaad en eigenlijk voor onze 2de keer, moest hij een acute tese doen... heel eng geweest... maar gelukkig de uitkomst viel erg mee... we hebben nog 2 gietjes zaad bevroren...

tja...ik was net bij het diner weer flink gehuild...ik heb nog niet echt gehuild sinds paar dagen... het komt eindelijk uit... ik hoop ik iets beter zal voelen en weer snel optimistisch gaan verder kijken...

groetjes

Jacqueline

Posted

Hallo Amy,

bedankt voor jouw bericht...ik vind het heel fijn om met iemand te delen wat ik me voel... ik heb weinig mensen in mijn omgeving te praten over mijn ervaring met icsi... ik wil ook niet echt met mijn vriendinnen delen...Ik ben niet van nederland uitkomst. Ik woon hier ook niet heel erg lang...Dus ik heb ook weinig vrienden hier... Jammer hee...

ik heb jouw onder tekening gelezen... het is heel erg jammer dat jouw 2de keer zo is uitgelopen...ik kan me ook niet voorstellen hoe nog ergere moment heb je meegemaakt... ik hoop dat je nu al beter bent en weer moed opgepakt!!

ik vind de ziekenhuis hier sowieso iets conservatieve is om iets te doen om met vroegmiskraam te voorkomen... ik ben geen expert maar ik heb vaaker buitenlandse ivf/icsi forum gelezen... meest ziekenhuizen gaan een bloed test doen na 15 dagen...en sommig ziekenhuizen schrijven extra ondersteuning medicijn toe als ze de hcg waarde niet hoog zit op 15de dag of zo... dan krijgt mens misschien iets meer kans om de miskraam te voorkomen... zucht...

Je en je partner hebt dus bijna de zelfde situatie als ons. We moeten ook een icsi met waarschijnlijk een acute tese. Bij onse 1st poging, was het ook niet nodig... Toen hadden we B & C teruggeplaatst... maar bij onze 2de poging , was zijn zaad helaas niet voldoende... het was een heel groot schrik voor de punctie dag voor ons allebei. want we hebben het echt niet verwacht. we dacten dat bij elke zaad onderzoek en ook met 1st poging, hebben ze wel wat goede zaad gevonden... dus, waarom deze keer niet...Ja, maar ja... gelukkig was het acute tese goed verlopen...

Maar nu? het resultaat is toch de zelfde... hoewel hebben we nog A & B gehad!

Ik begin nu te twijfelen of ik ook wat aan de hand heb... maar ik weet al zeker wat de ziekenhuis gaat zeggen ... 'gewoon pech...moeten jullie verder proberen ... '

Dit is eigenlijk de moeilijkst ...

Ik heb net flink gehuild... dus ik voel me nu iets beter... ik moet alles uit voor ik verder kan denken... :)

Groetjes,

Jacqueline

Posted

Niet meteen lukt. Maar er zijn ook genoeg succes verhalen. Hier wel 2x zw van iui maar ook niet van Ivf/ icsi. Er komt een grote dosis geluk bij kijken. Elke maand is anders, de puzzelstukjes moeten passen.

Neem je tijd om dit een plekje te geven en ik hoop dat het geluk snel aan jullie kant staat.

Succes en sterkte meid!

Posted

Onderschat het niet want het is heel zwaar en ook een soort rouwproces als je er middenin zit. Neem echt je tijd meid. Ontspannen is ook heel belangrijk.

En ik hoop dat het de volgende keer echt heeeel veeeel beter is!

Posted

Wat verdrietig voor je dat je nu 2 mislukte ICSI-pogingen achter de rug hebt. Die teleurstellingen zijn gewoon echt ontzettend zwaar.

Ik heb ICSI eigen cyclus gedaan, dat is geen gestimuleerde behandeling, maar wordt alleen geprobeerd die ene eicel die je in die maand hebt, te pakken te krijgen en te bevruchten d.m.v. ICSI. Ik heb in totaal 4 keer en tp gehad en nu is het gelukt. Na de 3e tp toen ik niet zwanger was, was ik zo verdrietig. Ik vond het zo moeilijk dat het niet lukte. En nu is het bij de 4e tp gelukt. En waarom, wie zal het zeggen? Het is echt een kansspel en je moet blijkbaar gewoon geluk hebben ofzo. Dat maakt het zo zwaar dat je er zelf zo weinig of geen invloed op kan hebben.

Sterkte nu weer met deze teleurstelling!

Posted

Wat een verdriet he Jacqueline, veel huilen lucht een beetje op...lopen jullie ook in Nijmegen? Klinkt inderdaad hetzelfde als bij ons, ik heb ook wel eens gedacht dat in sommige landen het beleid strenger is en we misschien òf cryo's hadden gehad of dat ze strenger waren t.o.v. de miskraam: op de dag dat ik moest stoppen met de utrogestan ging het langzaamaan mis, ga ik toch twijfelen of het daaraan lag he....

Maar Jacqueline, ik weet en zeg heel rationeel dat je constant verklaringen zoekt, vooral omdat het zo moeilijk te accepteren is dat het waarschijnlijk inderdaad een kansenspel is waar wij midden in zitten. Zucht, het is gemeen, sterkte!!!!

Posted

Amy

Onze behandeling is in Nijmegen idd. Jullie ook?

Ik weet dat het soms een kansspel is. En ik kan ook mezelf vertellen dat we slechts twee TP hebben gehad. Veel vrouwen hebben 5, 6 keer gehad tot ze zwaanger raakt. Maar wat irriteert me is ook dat we nooit cryos hebben gehad. Trouwens hebben we beide keer slechts 3 of 4 embryos over op de TP dag. Ik weet niet of het te maken met de zaad kwaliteit of niet... En ook is er niemand kunt me zulke vraa g beantwoorden. Wat vervelend.

En wat puzzel me nog erger is tot hoe ver moeten we nog volhouden. We kunnen natuurlijk nog 3de keer of 4de keer. Maar dan wat?

But then again, denk ik, tja ik ben nu 30. Ik heb in principe nog tijd om deze strijd te winnen. Toch?

Hihihi... Het blijft zo moeilijk en zo zuur...ps. Excuus voor mijn nederlands... 8-)

Posted

Sissi, bedankt voor jouw bericht. Het geeft me ook wat hoop. Ik wens je heel fijne zwangerschaap!!! Echt top!!

Ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die veel meer TP hebben gehad tot het lukt. Maar als het toch aan jezelf gebeurt, vraag je jezelf, waarom? Waarom zo veel pech? Tja...

Maar ik wist niet van icsi van eigen cyclus. Waarom doen ze zo, mag ik vragen? Ik kan me voorstellen dat de kans is iets minder dan gewone icsi? Maar de voordeel is dat je niet zo veel hoeft te prikken. En misschien kun je ook kort achter elke behandeling opnieuw doen?

t

Posted

Hé Jacqueline,

het is inderdaad echt zwaar dit traject en je gaat allerlei redenen zoeken waarom het niet lukt. Gewoon om ergens houvast aan te hebben en het is zo frustrerend dat je dat vervolgens niet kan krijgen. Het blijft volgens mij vaak toch een kwestie van geluk of domme pech.

IVF/ICSI in eigen cyclus doen ze op dit moment alleen in het UMCG, daar is dat ontwikkeld. Voornamelijk om meerlingzwangerschappen te voorkomen doordat er maar hooguit één eicel en dus één embryo kan worden verkregen. Wij zijn nu alleen het voorbeeld dat iets in theorie zo kan gaan, maar dat moeder natuur ook eigenwijs kan zijn haha. Onze emmy heeft zich spontaan nog gesplitst.

Deze behandeling wordt nu in principe aan vrouwen onder de 35 aangeboden die een goede cyclus/eisprong hebben. Je hoeft inderdaad veel minder en korter hormonen te spuiten. Ook is het een voordeel dat je in principe elke maand een poging kan doen. In totaal worden 6 pogingen in eigen cyclus aangeboden en die worden dan door de verzekering gezien als één gestimuleerde poging.

Mocht het na 6 pogingen niet gelukt zijn, kan je dus alsnog twee gestimuleerde pogingen doen.

Ik moet zeggen dat dat deze behandeling mij goed bevallen is, vooral door de kleinere hoeveelheid hormonen. Wat het wel zwaarder maakt is dat de kansen per poging veel kleiner zijn en je dus veel sneller een teleurstelling moet verwerken. Dat maakt het mentaal zwaar en daar hadden de artsen ook voor gewaarschuwd.

Ik wens je veel sterkte als je nog een 3e poging gaat opstarten. Vooral het niet hebben van cryo's lijkt me een zware teleurstelling want daar is de gestimuleerde behandeling toch ook voor bedoeld. Dat je met één poging uiteindelijk meerdere kansen op een tp kan hebben. En schrijf hier op dit fijne forum lekker alles van je af.

liefs

Posted

Hi Sissi,

Bedankt voor jouw uitleg. Het klinkt heel interessant moet ik zeggen... Ik heb inmiddels ook op de UMCG website gekeken. Maar ze hebben niet over de zaadkwaliteit van gezegd. Ik weet niet of het uberhaupt voor ons kan van toepassing zijn. Mijn man heeft trouwens zeeeeeer slecht zaad. Ze hebben wel bij paar keer zaadonderzoek een paar goede zaadtjes gevonden. Daarom kunnen we voor icsi gaan. Maar vorige keer, moest mijn man ook onder tese, want de zaad van eigen productie is niet goed genoeg. Dus, ik vroeg me af, of deze icsi eigen cyclus echt voor onze situatie kan lukken.

Misschien ga ik toch bij Nijmegen even vragen over dit nieuwe traject bij UCMG.

Bedankt!

Posted

Wij hadden de laatste keer ook geen cryo's en de eerste keer wel. De laatste keer hadden we alleen maar b en c kwaliteit (maar wel een positieve test). Ik heb morgen een telefonisch consult met de gynaecoloog want ik wil ook weten of slechte kwaliteit embryos automatisch te maken heeft met slechte kwaliteit zaad, ik laat je het antwoord weten!

Jacqueline, wij zitten in hetzelfde schuitje, hoe ver ga je? Gaan we er nog 1 zelf betalen of niet? Het kost mega veel geld en wij zijn er naast ook nog met adoptie bezig en simpel gezegd: op een gegeven moment is het potje op!

Waar ik benieuwd naar ben Sissy is of ICSI in eigen cyclus ook wordt vergoed nadat je ICSI volledig hebt gehad en zo niet wat de kosten dan zijn om dit te doen want misschien zijn dit nog kansen.

Posted

Amy, bedankt. Ik ben heel benieuwd wat gynaecoloog gaat zeggen over de zaad kwaliteit & embryo kwaliteit. Ik heb zelf verschillende dingen online gelezen. Sommige zei, zaad kwaliteit is alleen belangrijk voor de eerst 3 dagen van de embryo's ontwikkeling. Maar sommige zei, zaad kwaliteit is heel belangrijk voor de innestelling van de embryo na de TP. Ik denk, met huidige wetenschaap, kunnen ze echt niet 100% zeggen hoe en wat in verband met zaad kwaliteit / embryo kwaliteit...

Ik ga liever horen dat eicel kwaliteit veel meer belangrijker is voor een zwangerschaap. Dus dat kunnen we zelf nog iets doen!!! Maar als het allemaal aan de zaadcel kwaliteit ligt, volgens de doktor in NL, kunnen ze er nix aan doen...er is geen medicijn om zaad kwaliteit te verbeteren!! dat is echt triest ...

Maar je bent toch al een stapje verder dan ik ...alhoewel het fout is gegang...maar weet je, je hebt al innestelling geraakt...Je zult meer moed hebben dan ik!! Dat kan gebeuren...en misschien laatste poging was echt gewoon pech...

Ik ben ook heel benieuwd over ICSI eigen cyclus...Maar ik ben heel bang dat het niet mogelijk is voor ons vanweeg mijn man's variable zaadkwaliteit... Ik heb trouwens heel slecht bevruchting gehad in de laaste 2 poging... Ik weet ook niet het iets te maken met de zaadkwaliteit. We hebben 3 uit 10, en 4 uit 11 gehad op de TP dag. Volgens mij, normale bevruchting percentage zal boven 60% liggen? Dit maakt me ook enorme zorg van... zucht...

Hoe was jullie bevruchting percentage? Wat denk je erover?

Posted

Hi Jacqueline,

Bij ons was het eerst van de 18 eicellen 13 bevruchtingen en de tweede keer van de 7 eicellen 3 bevruchtingen: erg varierend dus...

Ik snap wat je zegt hoor, dat ik nu een stapje verder ben, ik dacht er ook altijd zo over maar nu ga ik weer twijfelen of wij zulke slechte embryo's maken dat ze dus wel innestelen en dan niet doordelen, of dat ik te weinig HCG aanmaak zucht...er blijven altijd vragen en dat het een keer even gelukt is heeft mij helaas geen moed gegeven al dacht ik altijd van wel. Feit is en blijft dat dit ws. onze laatste poging zal worden en de kans groot is dat we straks alsnog met lege handen staan...

Mijn man heeft dus ook een enorm slechte zaadkwaliteit, ze vonden in de eerste ziekenhuizen alleen maar afwijkend zaad tot weinig en in Nijmegen slechts een paar (2 goeie zaadjes de eerste keer). We houden ons aan die stomme leefregels maar dat is ook zo moeilijk pfffff....al met al, ik vind het echt pittig hoor en wordt er wel verdrietig van: we steunen elkaar gewoon meis!

Posted

Amy,

Bij jullie geval is het wel beetje meer varierend dan ons dus, qua bevruchtingen dus... Ik berijp jouw zorg zeker... over de 3de keer...

Maar helaas, tot we allemaal gelukkig zwaanger worden , blijven we in de war, met vragen, met twijfelen, met trannen en zucht... we weten dit zo goed allemaal...

Ik ga morgen Nijmegen even bellen over mijn negatieve uitslag... En ik ga ook een follow-up gesprek vragen met de arts. Maar ik weet al precies wat ze gaat zeggen... :(

Maar ik denk heel rationaal even door...we allebei hebben geen reden om op te geven... we hebben nog goed aantal mooi eicellen elke keer... en we hebben ook elke keer nog redelijk tot goed embryo's gehad...

waarom kunnen we volgende keer niet lukken?? moeten we soms echt van beide kant kijken , in plaats van alleen van de negatieve kant!! kom op, meid !! :)

Posted

Hihi, daar heb je helemaal gelijk in meid: we moeten positief denken en we sleuren elkaar er gewoon doorheen! Ik laat je weten hoe mijn gesprek ging, ik ben toch wel benieuwd!!!

Posted

Hi Jacqueline!

Nou ik heb overleg gehad hoor, en heb de volgende antwoorden gehad:

- Is tese zaad beter dan vers zaad? Nee, bij tese is er kans op 50% bevruchting en bij vers zaad is er kans op 70% bevruchting.

- slechte kwaliteit embryo's, ligt dat aan de zaadkwaliteit? Nee, doordat ik de tweede keer zoveel minder eicellen had was er automatisch ook veel minder kans op a-bevruchtingen maar het ligt niet aan de kwaliteit van het zaad.

Zelf had ik verder nog wat vragen over het ophogen van de gonal; ik had de laatste keer minder gespoten (112,5) en de eerste keer (150), ik zou er tussenin moeten zitten zei zij dus dat ging ze uitzoeken. 1 groot nadeel: er is op het moment een wachtlijst........ik hoop dus keihard dat wij dit jaar nog kunnen maar de kans is aanwezig dat het bij ons januari wordt zucht...

Hoe is het nu met jou?

Posted

Hi Amy,

Bedankt voor jouw follow-up...

We hebben dus bij onze 2 icsi behandlingen beide vers zaad & tese zaad meegemaakt.

Voor ons, is het bevruchting % bijna de zelfde ... eigenlijk was 2de keer met tese zaad nog iets hoger uit ... maar toch beide keer zeer lag zit... weet niet waarom...

Voor het kwaliteit embryo's , het ligt niet aan de zaadkwaliteit? Dus betekent dit dat het meer aan de eicel kwaliteit ligt?

Ik heb nog steeds enorme twijfelen over mijn situatie... Ik heb veel op deze forum gelezen... ook over de immunesystem, assisted hatching, etc...

Ik weet het niet hoor ... lijkt me echt moeilijk op dit moment met mezelf ... Mijn man is ook heel down... hij wil gewoon paar maanden niet meer hoeven te nadenken over de behandeling...dat begrijp ik best...maar ik kan gewoon niet let go... weet je wel? :(

Ik wil sowieso beginnen met omega-3 innemen. Ik heb op mijnzorgnet.nl bij de IVF team gevraagd of het ok is. Dus ik mag gewoon nemen als ik het goed voel. Toch maar een extra voeding...

Neem je nog wat extra voeding die je kunt me aanbevelen?

Ik weet dat ze een winterstop hebben... maar ik weet niet hoe lang nu de wachtlijst is?? Ik moest afgelopen 2 keer allebei 1 maand extra moet wachten... En jij?

Ik wil eigenlijk ook Dec/Jan opnieuw beginnen. Maar aangezien de wachtlijst, misschien moet ik toch bij volgende menstruatie al probeer te aanmelden? Dan zit ik waarschijnlijk toch dan in de wacht lijst...

Dan na 1 maand wacht, kan ik misschien wel beginnen... Maar ja, ik weet het hangt ook af van mijn eerste menstruatie dag... De winterstop ligt beetje tricky voor mijn cyclus misschien...

Wat ga je doen met aanmelding?

Posted

Hey Jacqueline,

Ik heb nog geen 1x een maand extra moeten wachten, zo te zien ben ik dus gewoon verwend! Ik baal er wel van hoor, als dat zo is, ik probeer er maar niet teveel aan te denken...Ik denk dat jij je dan tegelijkertijd met mij moet aanmelden aangezien je 1 maand moet wachten na een verse terugplaatsing.

Ik neem geen extra voeding, misschien moet ik dat wel gaan doen. Mijn vriend neemt wel allerhande pillen, vitamines, visolie enz...

Wij hebben ook nagedacht over Belgie, idd assited hatching enz. maar ik voel mij ook wel weer goed bij Nijmegen. Ik heb het idee dat het protocol van Nijmegen wel past bij mijn lijf dus ik denk dat ik onze laatste (misschien eèn na laatste) poging hier doe. Ik ben ook wel benieuwd wat de kosten zouden zijn bij hen van een zelfbetaalde poging, ga ik ook nog eens vragen! Moeilijk he, al die keuzes waar wij voor staan. Voor mijn vriend is het ook zwaar hoor, ik vind het zo sneu...

Hebben jullie wel eens nagedacht over een eventueel donortraject? Wij zitten daar nog wel eens aan te denken aangezien mijn lijf wel gewoon doet wat het doet, ik zou het wel heel moeilijk te verwerken vinden hoor, wanneer we niet samen een biologisch kindje krijgen!

Posted

hier ook alles gedaan vitamines

regelmatig sex, stoppen met roken

man gestopt met alcohol

gezond eten

geen koffie geen red bull weinig thee

noem maar op toch bij 1e en 2e icsi slechte embryo's en geen cryo's gehad

ook geen zwangerschap dus

bij 3e icsi alles hetzelfde gedaan maar ineens 2 perfecte embyo's geen cryo's

hiervan zwanger geraakt en heb nu prachtige dochter

je kan er dus helaas niks van op aan

hopelijk hebben jullie de volgende keer meer geluk