Jump to content

Vragenlijst PWS infertiliteit

Eva Hoeks

Recommended Posts

mijn naam is Eva, ik zit in mijn eindexamenjaar van het VWO en ben bezig met een profielwerkstuk met als onderwerp infertiliteit. Ik ben ontzettend enthousiast over dit onderwerp en vooral erg geïnteresseerd. Ik zou het hartstikke leuk vinden als u misschien mijn kleine vragenlijst in zou willen vullen.

1. Hoelang heeft u geprobeerd zwanger te raken, voordat u naar

een arts toeging?

2. Hoe oud was u toen?

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan?

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests?

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? Hoelang bent u al met de behandelingen bezig?

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling?

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.?

Alvast onwijs bedankt!!! en Fijne Kerstdagen!! :santahat:

Hoi Eva, hier mijn antwoorden:

een arts toeging? - bijna 1 jaar (12 cycli)

2. Hoe oud was u toen? - toen we naar de huisarts gingen 27

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan? - zaadonderzoeken, bloedprikken (allebei), prostaatonderzoek, echo's (allebei), uitstrijkjes

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests? - bijna geen levende/normaal gevormde en bewegende zaadjes bij mijn man, bij mij alles ok.

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? Hoelang bent u al met de behandelingen bezig? - zoek-ICSI, eerste poging 1 jaar na het eerste huisartsbezoek. Uit de eerste poging (feb '09) 1 'verse' terugplaatsing, 2x cryo (ingevroren embryootjes, aug'09 en jan '10). Hiervan 2x zwanger maar miskraam. Tweede ICSI (mei'10) 1x vers: niet zwanger en 1x2 cryootjes (aug'10), zwanger. Totaal dus 2,5 jaar in de medische molen voor ik zwanger was en bleef.

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling? - ja, een drieling na terugplaatsing van 2 cryo's die kwamen uit de 2e zoek-ICSI.

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.? - psychisch wel zwaar (miskramen, niet weten of het ooit gaat lukken, iedereen on je heen die wel zwanger wordt) maar achteraf zeker de moeite waard. En de behandelingen zelf gingen me redelijk makkelijk af.

Succes met je pws en je examen!

een arts toeging? Niet, vanwege chemokuren van mijn man wisten wij al dat natuurlijk zwanger worden geen optie was.

2. Hoe oud was u toen? Man 26 en ik 24 toen we ons aanmelden voor een fertiliteitsbehandeling.

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan? Man; bloedtesten, blaasspoeling (om te kijken of er na een zaadlozing zaad in zijn blaas zou zitten). Ik; bloedtesten, (inwendige) echo's.

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests? Manlief heeft geen zaadproductie meer door de chemokuren en de operatie.

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? Hoelang bent u al met de behandelingen bezig? 1 ICSI behandeling, hier zijn we in totaal (tot aan de terugplaatsing) 4 maanden mee bezig geweest.

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling? Ik ben momenteel 29 weken zwanger van ons eerste kindje van de 1e terugplaatsing van onze 1e ICSI poging.

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.? Positief, blij, dankbaar dat het is gelukt! We zijn enorm naar elkaar toegegroeid. Naast een verdrietige periode met zaadbalkanker, chemokuren en operaties zijn wij zielsgelukkig met dit wonder dat op komst is!

Succes!!

een arts toeging? 1 jaar

2. Hoe oud was u toen? 33

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan? Bloedtesten, zaadtest, samenlevingstest, inwendige echo's, HSG, laparascopie, volgen van cyclus

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests? In eerste instantie onverklaarbaar onvruchtbaar, later Endometriose

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? IUI (5x) en IVF (1x) Hoelang bent u al met de behandelingen bezig? In totaal 2,5 jaar, dus 3,5 vanaf het stoppen met de pil.

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling? Ja, na de IVF 1 zoon en later zonder behandeling nog een zoon.

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.? Ik kijk op deze periode terug als een van de moeilijkste perioden uit mijn leven, maar wel een periode waarin ik ontzettend veel geleerd heb en dicht naar mijn partner ben gegroeid. Achteraf gezien ben ik superblij dat ik de stap genomen heb om door te gaan met de behandelingen. Tijdens de behandelingen veel verdriet en teleurstellingen gehad, maar uiteindelijk is het toch gelukt en daar zijn we enorm dankbaar voor.

een arts toeging? anderhalf jaar; naar de huisarts en door gestuurd naar gyneacoloog. deze stuurde ons vervolgens 6 maanden later door naar de fertiliteitskliniek

2. Hoe oud was u toen? 30 jaar

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan? bloedonderzoek waaruit bleek dat ik een verhoogd FSH hormoon had bij de gyneacoloog. Bij fertiliteitskliniek oriënterende onderzoek, meer bloedonderzoeken en test waarbij ze mijn eicelvoorraad bekeken.

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests? Prematuur Ovarieel Falen (POF) oftewel vervroegd in de overgang.

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? Hoelang bent u al met de behandelingen bezig? Wij kwamen op de lijst voor spoed IVF met de hoogste dosis hormonen. Uiteindelijk werden we toch net voordat we daarmee begonnen spontaan zwanger ook al gaven ze ons onder de 10% kans dat we überhaupt zelfstandig zwanger zouden raken; oftewel een groot en onverklaarbaar wonder :D

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling? Er zit er nu dus eentje in de oven af te bakken, in april mogen we hem verwelkomen als alles goed gaat.

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.? Gemengd. In eerste instantie was onze wereld ingestort en zaten we na te denken over oplossingen in de trend van eiceldonatie, adoptie, pleegkinderen of kinderloos blijven. Dat we dan ook wel zwanger zijn geraakt heeft ons heel erg blij gemaakt. Net als een ander die hier al eerder je vragen heeft beantwoord zijn wij ook dichter na elkaar toe gegroeid en realiseer ik me terdege dat we heel veel geluk hebben gehad en dat is dus wel erg positief.

Hoi Eva,

Succes met je profielwerkstuk.

Bij deze ook mijn antwoorden hieronder:

1. Hoelang heeft u geprobeerd zwanger te raken, voordat u naar een arts toeging? 11 maanden

2. Hoe oud was u toen? Ik was 28 toen we naar de huisarts stapten

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan? Allereerst ik meerdere inwendige echo's en bloedonderzoek en mijn man zaadtest en bloedonderzoek. Daarna bij hem nog prostaatonderzoek, echo's, chromosomenonderzoek.

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests? Sterk verminderde zaadkwaliteit, mogelijk veroorzaakt door een cyste in de prostaat, maar dat laatste is niet zeker te zeggen en zal pas na de operatie blijken.

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? Hoelang bent u al met de behandelingen bezig? ICSI was onze enige optie - te slecht zaad voor IUI of IVF. Het heeft 10 maanden geduurd voordat we met onze 1e ICSI mochten beginnen (ivm testen om de oorzaak te zoeken, wachten op uitslagen, wachten op nieuwe onderzoeken, wachten op wachtlijsten etc).

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling?Ik ben nu 31 weken zwanger van onze 1e ICSI behandeling.

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.? Gemengde gevoelens. Aan ene kant voel ik heel soms het verdriet dat het bij ons niet op een natuurlijke manier mocht lukken, maar ik ben vooral echt heel erg blij en opgelucht dat de behandeling bij ons zo snel gelukt is - we een kindje van ons samen mogen krijgen en ik niet al die teleurstellingen van mislukte behandelingen mee heb hoeven maken. Die onzekerheid vooraf of het wel ging lukken maakte het vooral erg zwaar in de wachtperiodes. Als ik denk aan dat we misschien ooit ook wel een 2e zouden willen en we dus opnieuw het traject in zouden moeten, kan ik al zenuwachtig worden om die onzekerheid opnieuw mee te moeten maken, dus daar denken we voorlopig nog maar even niet aan ;-)...

Gefeliciteerd!!!!! Het is misschien een raar idee dat het niet op de natuurlijke wijze is gebeurd, maar over een aantal maanden loopt of kruipt er een prachtig wezentje over u vloer, wat dit het allemaal doet vergeten, daar ben ik overtuigd van ;)! Bedankt voor het invullen

1. Hoelang heeft u geprobeerd zwanger te raken, voordat u naar een arts toeging?

1 jaar echt geprobeerd (2007), daarvoor al wel ruim een jaar gestopt met de pil, maar cyclus kwam niet op gang, dus die tijd tel ik niet mee (eind 2006 een medicijn gehad om de cyclus weer op te wekken)

2. Hoe oud was u toen?

Toen wij officieel het medische circuit ingingen (januari 2008) was ik 29 en mijn man 35

3. Welke testen hebben u en uw partner ondergaan?

Van alles! Eerst de OFO (orienterend fertiliteitsonderzoek): inwendig onderzoek, uitstrijkje, kort lichamelijk onderzoek man, bloedprikken aantal keer, samenlevingstest, verschillende echo's.

4. Welke conclusie is getrokken na het doen van de tests?

Uit die tests nog niet veel. Niet duidelijk waarom het niet lukte.

Toevallig werd bij een follikelmeting 'iets' in mijn blaas gezien. Na een blaasscopie, een CT scan, een blaasoperatie, een darmonderzoek en een laparascopie (pff .. een hele lijst als ik het zo opschrijf) is endometriose geconstateerd.

5. Welke vruchtbaarheidsbehandelingen hebben u en uw partner ondergaan? Hoelang bent u al met de behandelingen bezig?

Eerst enkel Clomid (eisprongopwekking). Dat was voorjaar 2008. Toen onderzoeken en operaties. Toen eenmaal de endo is geconstateerd eerst 3 maanden Lucrin en toen gelijk aan de IVF. Dat was april 2009.

6.Heeft u kinderen gekregen door middel van vruchtbaarheidsbehandelingen? Zo ja, d.m.v. welke behandeling?

2e IVF heeft onze prachtige dochter 'opgeleverd'! 1e IVF eindigde in een vroege miskraam en geen zwangerschap van 3 cryo's.

7. Hoe kijkt u op deze periode van uw leven terug? Positief, negatief, opgelaten, blij, verdrietig etc.?

Nu? Ik kijk er niet zo veel meer op terug.

Moet zeggen dat ik het snel achter me kon laten nadat het eenmaal gelukt was. Ik zit er helemaal niet meer mee.

Dus ik kijk er wel positief op terug. Het heeft me ook sterker gemaakt. En onze relatie ook wel.

Toen? Het was heftig! De onzekerheid is het ergste ... daardoor zoveel verdriet. De behandelingen, lichamelijk ... dat gaat wel. Maar die onzekerheid is killing. En ineens lijkt iedereen wel zwanger!

Succes met je werkstuk!