Jump to content

niche in litteken baarmoeder van ks, wie ook?

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden,

Weet niet of ik dit op de goede plek post, maar ik zit met het volgende.

Wij zijn ruim 3 jaar bezig voor een tweede wonder. Heb helaas 2 mislukte ivf-pogingen gehad. Tijdens de pogingen werd steeds vocht in mijn baarmoeder gezien. maar bij de tp was het weg.

Omdat dit toch het zwanger worden kan belemmeren, ben ik verwezen naar een andere gynaecoloog in de VU die zich bezig houdt met niet goed herstelde keizersnede littekens (in de baarmoeder zelf). Er is door haar bij mij een zgn niche gezien, wat wil zeggen dat de spierlagen van de baarmoeder niet goed op elkaar zijn aangesloten waardoor er op die plek vocht ontstaat. Vandaag heb ik een gelecho gehad en daarmee werd dat ook geconstateerd. Helaas heb ik ook een myoom, wat het allemaal niet makkelijker maakt, maar die zou een zwangerschap niet in de weg moeten staan (heb tenslotte al een kindje).

Er is mij voorgesteld om het litteken van de keizersnede operatief te herstellen. Echter, het is nog een onderzoek en echte resultaten zijn nog niet bekend. Ze weten pas sinds een paar jaar dat een niche in het baarmoederlitteken een belemmering kan zijn om zwanger te raken.

Deze gynaecoloog doet de operatie samen met 1 andere gyn en hebben hem 25 keer uitgevoerd, waarvan 1 keer de niche weer is ontstaan. De andere 24 keer is het baarmoeder-litteken goed hersteld. Hoopgevende resultaten dus.

Ik sta nu op de wachtlijst die 5,5 maand duurt en na de operatie mag je een half jaar niet zwanger worden. Garanties op een zwangerschap als het litteken goed hersteld is na die tijd kan ze (uiteraard) niet geven. Daar zijn nog weinig gegevens over bekend begreep ik.

De wachtlijst is zo lang, omdat vrouwen uit het hele land naar deze 2 artsen komen om deze (onderzoekende) operatie uit te voeren.

Ik ben op zoek naar vrouwen die hier mee bekend zijn en misschien in hetzelfde schuitje zitten. Wie heeft hier wel eens over gehoord?

Posted

Hoi Tas,

Ik heb zeker niet hetzelfde als jij, maar er wel van gehoord, omdat ik afgelopen december een hele bijzondere BBZ had. Die zat in de doorgang van de eierstok naar de baarmoeder. Als het ware in het spierweefsel dus. Vroeger werd dit wel operatief verwijderd, maar bij een kinderwens is dit zeker niet aan te raden vanwege het beschadigen van de baarmoeder. Bij mij is het uiteindelijk met medicatie verwijderd.

Door deze BBZ mag ik nu een half jaar niet zwanger worden, omdat het een wond/litteken kan nalaten vergelijkbaar met een KS in het klein of litteken na het weghalen van een bepaald soort myoom. Bij die twee ingrepen adviseren ze inderdaad om een half jaar niet zwanger te worden. Ik kan me dus goed voorstellen dat als jouw niche hersteld wordt, en je dus een ingreep in de BM hebt gehad, dat je ook aan deze termijn vastzit. Lang hè. Dat wachten valt mij erg tegen. Alles staat zo verschrikkelijk stil, terwijl je zo graag verder wilt.

Ik hoop dat er je er meer info over kan vinden, maar gezien de zeldzaamheid ervan is het wel een speld in de hooiberg. Wellicht is er op Freya.nl iets over te vinden? (ik heb niet gezocht)

Ik wens je veel sterkte met wachten tot je aan de beurt bent voor de operatie en succes met deze operatie. En met het wachten erna, want bij elkaar is het wel heel erg lang wachten. Heftig hoor. Ik hoop dat je deze gedwongen wachttijd goed in kan vullen.

Maar ik wens je vooral heel veel geluk!

Posted

Hoi Okaasan,

Dank voor je reactie! Jij hebt ook (helaas) een zeldzame bbz gehad. Heel veel sterkte met het verwerken hiervan. Een van mijn vriendinnen heeft na een bbz (na ivf) ook een injectie gehad en mocht daarna 3 maanden niet zwanger worden. Misschien is dat een andere injectie geweest dan bij jou, maar als dat niet zo is, dan is het vreemd dat er verschillende wachttijden zijn. Een half jaar is lang!

Ik heb ook een berichtje op Freya geplaatst. Er zijn meerdere dames waarbij er wel is uitgesproken dat het litteken van de keizersnede misschien het probleem is, maar ik heb nog niemand gevonden die al met het traject bekend is.

Veel succes met wachten en hopelijk heb je over een half jaar heel erg veel geluk!

Posted

Nee hoor zal wel dezelfde injectie zijn geweest; MTX of Methotexaat. Na 1 of 2 injecties moet je inderdaad 3 maanden wachten, krijg je er meer, dan wordt de termijn ook langer.

Maar de langere wachttijd heeft bij mij echt te maken met het litteken wat deze BBZ heeft veroorzaakt helemaal bovenin het hoekje in de baarmoeder. Vandaar dat ik reageerde op je vraag. Mijn wachttijd is nu dezelfde als jij zou hebben na een operatie van je niche.

Ik hoop voor je dat je meer lotgenoten vindt. Het is altijd plezierig om ervaringen uit te wisselen.

• 4 weeks later...
Posted

hoi tas,

ik kwam je berichtje tegen via google en ik heb wel hetzelfde als jij. vorige week woensdag is er een niche gevonden net voorbij de baarmoeder mond. ik heb 10 maanden geleden een keizersnee gehad en de niche is het gevolg.

het rare is dat bij mij gelijk werd verteld dat het herstellen hiervan niet mogelijk is tenzij ik geen kinderen meer wil. omdat mijn baarmoeder gedraaid in mijn buik zit hebben ze tijdens de keizersnee aan de verkeerde kant gesneden. deze kant van de baarmoeder is dikker en herstend dus slechter. tijdens mijn menstuatie loopt er bloed in de niche met tot gevolg dat ik een soort weeén krijg. ( niet heel heftig maar wel vervelend ).

jij verteld dat het wel hersteld kan worden ( :D ) bij welke dokter is dat en heb jij ook last van het bovenstaande ?

groetjes sanne

Posted

Hoi Sanne,

Ben inmiddels via Freya in contact gekomen met 2 dames die ook een niche en vruchtbaarheidsproblemen hebben. Als je wilt kun je ook aansluiten, maar dan moet je me even een pb sturen.

Het herstellen van een niche gebeurt ook nog maar sinds kort. In de VU hebben ze deze operatie tot op heden 30 keer uitgevoerd. Het is eigenlijk nog een wetenschappelijk onderzoek maar met tot nu toe al heel goede en dus hoopgevende resultaten. Ze weten pas sinds een paar jaar dat een niche door een keizersnede vruchtbaarheidsproblemen kan geven en in de VU zijn ze volgens mij nog de enige in Nederland die deze operatie uitvoeren. Dat gebeurt door dr. Huirne en prof. dr. Brölman samen.

Ik heb geen last van weeën, maar wel van langdurig vochtverlies tot iets na mijn eisprong.

Ik weet niet bij welk ziekenhuis je loopt, maar het is natuurlijk mogelijk dat ze daar niet (goed) op de hoogte zijn van deze nieuwe behandelmethode.

Ik zou zeker verder gaan kijken als je nog een kinderwens hebt. Mijn niche zit ook net voorbij de baarmoedermond vlak bij een groot myoom (vleesbloom). Een van de meiden met wie ik schrijf heeft een nog veel complexere situatie en haar willen ze ook helpen. Ze geven echter bij niemand garanties hoor, maar er zijn wel al zwangerschappen en babies na deze operaties ontstaan en geboren.

Groetjes,

Tas

Posted

hoi,

ik las je berichtje omdat ik even aan het googelen was over een niche.

en toen kwam ik jou verhaal tegen.

ik was nog niemand tegen gekomen die dit probleem ook heeft dus had ik me gelijk aangemeld op deze site, omdat het ook inderdaad wel fijn is om daar met anderen over te praten die het zelfde hebben.

ik had nooit meer gekeken op google omdat er 3 jaar geleden niks te vinden was over een niche, omdat het haast niet voor kwam. een kennis attendeerde mij er op omdat zij nieuwschiereg was naar wat het nou precies was, en ze had van alles gevonden.

ik ben 4 weken geleden geopereerd, aan mijn niche, en de operatie is heel erg meegevallen.

wij zijn al 5 jaar bezig om zwanger te raken, en al 3 jaar weet ik dat ik waarschijnlijk niet zwanger meer kan raken doordat ik een niche heb, ik heb verschillende pogingen iui gehad met een hystrokopie in de hoop dat ik zwanger kon raken, maar dat had ik vorig jaar opgegeven. afgelopen december wilde ik toch nog een keer een poging wagen, maar toen werd ik door verwezen naar het VU, en heb het hele verhaal gehoord met wat jij hebt opgeschreven.

ik had besloten om de operatie wel te doen, omdat ik niks te verliezen heb, en ze zeiden tegen mij dat er een kans bestaat dat ik daarna op een natuurlijke manier weer zwanger zou kunnen raken, dus waarom zou ik het niet laten doen.

dr. Huirne en prof. dr. Brölman, waren zeer tevreden hoe de operatie gegaan is, ze hadden er 2,5 uur over gedaan inplaats van 3,5uur mijn baarmoeder was helemaal weg gedraaid door de niche en de niche zat op de plek van mijn baarmoeder en was nog groter dan de baarmoeder, met de operatie hebben ze de baarmoeder weer helemaal netjes op zijn plek gelegd en konden ze er weer heel gemakkelijk in komen.

dr. Brölman vertelde mij dat er een grote kans bestaat dat dat de reden is waardoor ik dus inderdaad niet zwanger kan raken en dat ik nu echt moet oppassen om de komende 6 maanden niet zwanger te worden.

ik was met 3 maanden geholpen, omdat ik ook nog op een andere wachtlijst stond. omdat ik ten alle tijden geholpen kon worden, maar dan kun je vandaag gebeld worden en dan word je met een week geopereerd. er zijn altijd mensen die niet kunnen op die dag en dan bellen ze de volgende, en als er dan mensen zijn die niet kunnen bellen ze de gene die op de flexibele wacht lijst staan, want het is zonde als ze niet kunnen opereren.

ik doe ook mee met het onderzoek, als ik ze daarbij kan helpen doe ik dat graag voor ze.

ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en ben benieuwd of je je laat operenen.

groetjes Elvera

Posted

Hoi Elvera,

Wat fijn om iemand "tegen" te komen die de operatie heeft gehad! En wat geweldig dat het zo goed is verlopen! Ik ga de operatie zeker doen en ik hoop dat het net zo positief verloopt als bij jou.

Op wat voor een wachtlijst stond je dan nog meer dat je al na 3 maanden geholpen bent? Ik kan "in principe" ook op elk moment geopereerd worden, want behalve een geplande vakantie kan ik dat als zelfstandige heel makkelijk regelen. Ik kan me dus ook op een flexibele wachtlijst aanmelden begrijp ik? Iemand anders met wie ik per mail schrijf staat sinds eind december op de wachtlijst. Wanneer ben jij in de VU geweest en ben je op de wachtlijst geplaatst?

Wanneer moet je nu weer terug voor controle en krijg je dan weer een echo? En hoe gaat het herstel? Wanneer ben je weer gaan werken (als je werkt tenminste)?

Sorry voor zoveel vragen, maar ik ben zo benieuwd naar je ervaringen.

Posted

Hoi tas

Ik heb al 2 hele verhalen geschreven, maar ben bang dat het me niet gaat lukken met mijn telefoon, of ze staan er straks gewoon allemaal op, morgen ga ik nog een keer proberen te reageren maar dan op de computer.

Groetjes Elvera

Posted

hoi meiden

heb sinds vandaag gehoord dat ik een afwijking heb aan het litteken op mijn baarmoeder onder andere is het litteken erg dun 1mm dat komt door een holletje in het litteken heb er veel last van en ze wisten in het ziekenhuis in gouda niet wat het kon wezen ,toch maar even op google gezocht en toen kwam ik de naam niche tegen heb het er met mijn gyn over gehad en herkende het gelijk door mijn klachten zij is bij een congres hierover geweest dus vandaar . ben nu naar het vu amsterdam gestuurt hoop dat ze daar wat met het litteken kunnen hoop van wel want heb een enorme kinderwens maar nu is het risico te groot dat het door deze afwijking toch tijdens mijn zwangerschap gaat scheuren . hoop eigenlijk dat het litteken herstelt kan worden hoe is dat bij jullie is het litteken door deze afwijking ook dun gebleven

graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen

Posted

Toch gelukt, ga het nog een keer proberen maar dan in het kort.

December kwam ik op de wachtlijst februari had ik nog een contrast echo, en vertelde dr huirne mij dat ik op een flexibele wachtlijst kon staan de volgende maand werd ik gebeld of ik 20 maart geholpen kon worden voor de operatie. Na de operatie mocht ik niks meer doen niet tillen fietsen huishouden andere zware dingen, soms wel lastig als je nergens last van heb maar wat is 4weken op 5 jaar ik heb me dus heerlijk laten verwennen.en maandag ga ik weer aan het werk. 8 mei moet ik terug komen voor controle en over 3 maanden weer om te kijken hoe het geneest, ik ben benieuwd. Ben dus ook benieuwd hoe het over een half jaar gaat ze hadden aan gegeven dat ik nu heel snel op een natuurlijke manier zwanger kan raken en dat ik nu echt moet oppassen dat ik nu niet zwanger raak, ben benieuwd.

Sta jij al lang op de wacht lijst? Ik zou gewoon vragen of je op de flexibele wacht lijst kan komen en dat je ter alletijden gewoon geholpen kan worden voor dat ze mij belde hadden ze nog 2 anderen gebeld die niet konden.

Ik had meer berichtjes van Jou en andere dames gelezen en kwam een e-mail tegen en ben zo brutaal geweest om een mail te sturen, dezelfde meel die ik hier naar Jou had gestuurd. Ik ben ook erg benieuwd naar andere verhalen. Van dames die hetzelfde probleem hebben als mij, ik ken helemaal niemand die dit ook heeft, maar ken zoveel mensen die een keizersnede hebben gehad en daarna gewoon weer zwanger konden worden, dus het is fijn te horen dat je niet de enige bent.

Hoop meer van je te horen, en als je vragen hebt kun je die altijd vragen, hoop ook een beetje al je vragen te hebben beantwoord.

Het is toch iets meer geworden dan een kort verhaal :-)

Groetjes Elvera

Posted

Hoi dylan

Mij is verteld dat als ik zwanger zou zijn met de niche die ik heb, geen weeen mocht hebben omdat het dan inderdaad open zou scheuren. Ik heb onlangs een operatie gehad en ze hadden mij gezegt dat dat dan niet meer het geval zou zijn omdat de baarmoeder want dan weer stevig genoeg is, alleen moet je oppassen dat je het eerste half jaar niet zwanger raakt omdat het zn tijd nodig heeft om te genezen.

Groetjes Elvera

Posted

bedankt voor de reaktie , door jullie verhalen heb ik toch weer een beetje hoop dat neemt niet weg dat mijn angst nog groot is en heel erg onzeker , moet pas op 23 april naar het ziekenhuis dus duurt nog wel even voor mij gevoel denk ik maar je wilt natuurlijk zo snel mogelijk weten waar je aan toe bent mijn zoon is nu 7 jaar , begin dit jaar was ik zwanger maar moest het afbreken op advies van de gyn het zoueen te groot risico zijn wat ik persoonlijk erg jammer vindt . dus je kan nagaan dat mijn kinderwens zo groot is . maar ga nu eerst maar alles goed laten uitzoeken ben in ieder geval blij dat er wel een operatie is waarbij het te herstellen is .

hou jullie op de hoogte

gr patricia

Posted

Hoi patricia,

Balen voor je dat je je zwangerschap moest afbreken, was je wel gewoon op een natuurlijke manier zwanger geworden dan?

Ik kan gewoon niet meer zwanger worden omdat die niche in de weg zit, ze hebben de niche nu weg gehaald, en nu zou ik weer op een natuurlijke manier zwanger kunnen worden, moet alleen nog een half jaar wachten voordat ik weer zwanger zou mogen worden.

23 april duurt lang voor jou, maar ik kan je vast vertellen dat als je ook geopereerd zou worden je dan eerst op een wachtlijst komt te staan voor een half jaar en als je dus geopereerd bent moet je dus ook nog een half jaar wachten voordat je zwanger mag worden.

Dus heel veel geduld hebben.

Succes 23 april.

Groetjes Elvera

Posted

hoi elvira

ik ben inderdaad op de natuurlijke manier zwanger geraakt door de pil heen dus was wel schrikken maar zeer welkom maar het mocht niet zo zijn wat erg jammer is maar je wilt ook geen risico,s lopen dat het verkeerd afloopt heb tenslotte wel een man en zoon in de rondte lopen dus wachten we dit nu eerst af , we wilden nu zo en zo nog maar even wachten .

maar hoe is het verder met jou jij hebt de operatie al gehad is het mee gevallen .

en zijn de artsen positief over het verloop van het herstel want begreep dat de operatie nog niet zo lang uitgevoert wordt .

mag ik vragen hoe dik het litteken van jou was , bij mij maar 1mm heb nu op google opgezocht hoe dik het werkelijk moet zijn maar er is niks over te vinden.

groetjes patricia

Posted

Hoi patricia

Ze hebben mij eigenlijk nooit verteld over hoe dik het was, ik weet wel dat mijn niche op de plek van de baarmoeder zat, het inderdaad ook erg dun is en het nog groter was dan mijn baarmoeder zelf.

En het verloop na de operatie moeten we nog afwachten ik heb 4 weken geleden de operatie gehad, en moet over 3 weken terug komen voor controle.

Groetjes Elvera

Posted

Hoi Elvera en Patricia,

Wat fijn dat jullie zo veel geschreven hebben! Al is de historie van ons allemaal natuurlijk niet zo leuk.

En Patricia, wat afschuwelijk dat je je zwangerschap hebt moeten afbreken zeg!

@Elvera: ik begreep van mijn "mailmaatje" dat je haar een mailtje had gestuurd op dat mailadres dat op Freya stond. Je bent van harte uitgenodigd om met ons 3-en te mailen. En dat geldt natuurlijk ook voor jou Patricia. Als je mij een pb-tje stuurt, dan zorg ik dat we met zijn allen kunnen mailen.

De verhalen zijn zo persoonlijk dat we niet alles op een forum willen zetten, vandaar.

Overigens is mijn baarmoeder bij de niche ook erg dun, maar ik weet niet hoe dun eigenlijk.

Ben benieuwd of jullie samen met ons willen mailen. Wij zouden het in elk geval heel fijn vinden!

Liefs,

Tas

Posted

Hoi Meiden,

Via google kwam ik bij jullie op deze site! Ook ik heb helaas een niche in mijn baarmoeder door de keizersnede :-(. Bij mij is deze vorig jaar geconstateerd, en stond ook al op de wachtlijst van de operatie, maar heb mij zelf even een half jaar opgeschoven. Ik vond er nog zo weinig over bekend dat ik het niet helemaal aan durfde. Ik mag in Juni weer terug naar Amsterdam en dan laat ik mij zelf weer op de wachtlijst zetten.

Vind het fijn om te lezen dat ik nu ook mensen ben tegen gekomen die hier ook last van hebben. Ik ben al zolang aan het zoeken, maar kon maar niemand vinden die hier ooit mee te maken hebben gehad.

Mag ik me misschien bij jullie aanmelden om hier over mee te praten? Ik ben benieuwd hoe jullie het allemaal ervaren en hoe de operatie is gegaan enz..

Veel liefs. Im30

Posted

Hoi Im30,

Natuurlijk mag je je bij ons aansluiten! Als je mij een pb stuurt, link ik je aan alle dames die nu met elkaar mailen. Ik zet hier namelijk liever niet mijn gewone mailadres neer.

Fijn als me met zoveel dames kunnen schrijven!

Liefs,

Tas

Posted

Hoi Tas,Super fijn dat ik me bij jullie mag aansluiten! Ik heb afgelopen week gelijk gereageerd op je e-mail die je had verzonden. Hebben jullie deze toevallig aangehad? Liefs Im

Hoi Im30,Natuurlijk mag je je bij ons aansluiten! Als je mij een pb stuurt, link ik je aan alle dames die nu met elkaar mailen. Ik zet hier namelijk liever niet mijn gewone mailadres neer.Fijn als me met zoveel dames kunnen schrijven!Liefs,Tas
  • 2 weeks later...
Posted

He dames

Wat ben ik blij dat ik lotgenootjes heb gevonden. En dat ik niet de enigste ben met een niche.

Zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Evelien en mama van een zoonje die 3,5 jaar oud is.

Van hem was ik in ronde 2 in verwachting, erg vlot dus.

Toen hij 1 jaar oud was besloten we voor nog een wondertje te gaan. Hopend opdat het mss weer zo snel raak zou zijn. Maar helaas ging die wens niet op. Ook viel het me toen op dat ik steeds vaker bruin boedverlies had na de menstruatie. Heb toen toch maar contact met de gynacoloog gezocht. Ben bi haar in behandeling gekomen en 6 iui gehad. Maar niet 1 keer zwanger geraakt. Ook had ik bij de echo's elke keer vocht in de baarmoeder.

Tot dat zei vorig jaar juni kwam met het idee dat ik mss wel een niche kon hebben. En ze heevt me toen doorverwezen naar Mark Hans Emmanuel in het Spaarnezh in Hoofdorp.

Eind nov. vorig een onderzoek bij hem gehad en ja hoor er zat een behoorlijke niche. 14 dec kijkoperatie gehda om te kijken of er achter de niche nog een holte zat. Maar gelukkig was dit niet het geval. Tevens een cyste laten verwijderen van 6,5 doorsnede.

Afgelopen 5 maart ben ik door hem geopereerd. En hij heeft toen ook gezegd dat de onderzoeken naar de niche nog in volle gang zijn en dat soms een operatie niet slaagd.

Maar goed om elke dag met een inlegkruisje voor te lopen was ik ook helemaal beu. En wij hadden natuurlijk de kinderwens en zonder operatie werd dat natuurliijk niet gauw wat.

Operatie is meegevallen, hij is ruim 2,5 uur bezig geweest en het hertsel vond ik lastiger, het rustig aandoen.

Maar ik ben 25 april ongesteld geworden en dit bleef lang doorsukkelen met bruin bloedverlies. Dus hem gebeld en ben gisteren bij hem geweest. Het is nl dik 2 1/2 uur rijden voor ons. En ja hoor op de echo was weer een vochtophoping te zien in de baarmoeder. Conclusie operatie niet geslaagd. Wat ontzettend balen en hoe nu verder met onze kinderwens. Heb nu doorverwijzing naar Zwolle voor IVF. Maar we moesten ons wel realiseren dat zwanger worden met een niche wel heel lastig is.

Heb vanmiddag Zwolle gebeld en w.s half juni voor intake.

Ben benieuwd, maar ook vooral bang dat onze kinderwens nooit in vervulling zal gaan.

Ik kom dus van mijn problemen met de niche nooit meer af. Nog een keer opereren was geen optie.

Maar vind het fijn dat ik deze site tegenkwam met vrouwen die ook een niche hebben. hoop dan ook dat met jullie mee mag praten.En wens jullie heel veel succes bij alles!

Posted

Hoi Evelien,

Je mag met ons meemailen via ons privé mailadres. Er zitten namelijk heel persoonlijke verhalen tussen die we niet allemaal op een forum willen zetten.

Als je een pb aan me stuurt met je mailadres, dan kan ik je toevoegen aan ons clubje.

Ik ben inmiddels ook geopereerd, maar bij dr. Huirne in de VU. Ik had begrepen dat de VU als enige in Nederland deze ingreep uitvoert, maar als ik jouw verhaal zo lees begrijp ik dat het in het Spaarne Ziekenhuis ook wordt gedaan. Misschien kun je je laten doorverwijzen naar dr. Huirne, zij is projectleider van dit onderzoek en doet de ingreep samen met prof. Brõlmann en-of dr. Hehenkamp.

Mijn operatie duurde trouwens 5 uur, veel langer dan verwacht.

Ben benieuwd of ik wat van je hoor!

Groetjes,

Tas

• 4 weeks later...
Posted

Hallo meiden,

Net als jullie heb ik waarschijnlijk een "niche" na mijn 2e keizersnee gekregen.

Ik hoop dat ik door jullie advies en berichtjes iets wijzer hiervan kan worden en steun kan krijgen. Want wat ben ik blij dat er nog meer vrouwen zijn met dit probleem.

Hier mijn verhaal;

Eind December 2011 zijn we weer begonnen met onze 3e kinderwens.

Vele Follikelmetings, Clomid 50 en 100 mg , en pregnyl verder en nog geen zwangerschap, terwijl ik van beide kids met de clomid alleen, meteen zwanger was geworden een aantal jaren geleden. Maar bij elke fm stelde de ass. van de fertiliteitsart dat er weer vocht te zien ws in mijn baarmoeder.

Elke keer vroeg ik of dat kwaad kan, maar nee hoor dat zagen ze wel vaker bij vrouwen na een keizersnee vertelde ze me elke keer weer.

Nu 6 maanden verder ben ik toch eens gaan googelen en kwam ik jullie verhalen tegen en was er geschrokken.

Ik heb mijn eigen bevindingen besproken met mijn ferti-arts en zij vond eigenlijk dat ik me voor niks druk zat te maken !!!!

Sorry, maar als ik daar vocht heb zitten kan ik een innesteling wel vergeten vertelde ik haar een beetje pissig !!

Nu heeft ze het toch even overlegt met haar team waar ook een gyn bij heeft gezeten. De gyn stelde nu evt een kijkoperatie voor in mijn baarmoeder, maar mijn fert-arts adviseerde mij toch nog even cycl. verder te gaan maar dan op 150 mg clomid en dan pas een kijkoperatie te laten doen. (met deze verhoging had ik waarschijnlijk niet meer zo'n lange cyclus). Toch heb ik de knoop doorgehakt, en doe ik toch meteen een kijkoperatie voordat ik weer allerlei hormonen in mijn lichaam stop.

Nu heb ik wel een vraagje aan jullie: Hoe ziet zo'n niche bij jullie er dan uit op de echo? en waar in de baarmoeder zien jullie het vocht dan zitten ?

Op de echo is bij mij te zien: het mooie opbouwende bedje met daar tussen in, boven in de baarmoeder, een soort vocht plasje. Soms is het niet te zien en soms is het iets meer naar beneden geschoven lijkt wel. Komt dit jullie een beetje bekend voor ?

En is dit dan wel een bekend probleem bij een niche ?

Of is een niche altijd op 1 plek te zien en is dus ook groot op de echo ofzo?

Sorry voor al mijn vragen, maar ik ben hier zo onzeker over.....

groetjes mama3e

Posted

Hoi mama3e,

Vervelend dat jij ook in zo´n onzekere situatie zit.

Vocht in de baarmoeder betekent overigens niet altijd een niche. Bij mij werd telkens vocht gezien voor de punctie en bij de terugplaatsing was dat niet meer op de echo te zien. Wel kwam bij de terugplaatsing eerst altijd veel vocht uit mijn baarmoeder via het cathetertje.

Er was voordat ik met ivf startte wel een vermoeden van een mogelijke niche ivm de aanwezigheid van dat vocht. Dat zag je als een donkere plek in het midden van de baarmoeder. De ene keer was het een groter plekje dan de andere en ook de vorm verschilde natuurlijk. Jouw situatie komt me dus wel bekend voor.

De daadwerkelijke definitieve diagnose kwam pas na een watercontrastecho. Daarvoor werd de niche wel vermoedelijk geconstateerd door dr. Huirne van de VU, maar zij kijkt daar specifiek naar omdat zij daar onderzoek naar doet.

Het is nog een vrij onbekend probleem, dus het zou kunnen dat ze daar in jouw ziekenhuis nog niet op ingesteld zijn.

De meeste vrouwen hebben ook last van bloed-/vochtverlies tot vlak na de eisprong. Ik weet niet of jij dat ook hebt?

Ik weet niet bij welk ziekenhuis je onder behandeling bent, maar je kan natuurlijk een verwijzing voor dr. Huirne vragen.

Succes en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Posted

Hallo Tas,

Als eerste bedankt voor je reactie.

Vandaag ben ik naar de gynaecoloog geweest.

Ik kreeg idd te horen dat ik dus toch een niche heb.

Maandag krijg ik een kijkoperatie aan mijn baarmoeder, en gaat hij als het ware (op de plek van de niche ) die plek een beetje gladder maken zodat er niet zoveel vocht meer in kan blijven zitten zeg maar. Nu heb ik wel een 1e afspraak staan met Dr. Huirne in het Vu, die ik met jou tip heb gemaakt overgens, en een terugbel afspraak staan voor evt morgen. Ik wil met haar even overleggen voor zover dat kan, want ze heeft mij natuurlijk nog nooit gezien, of dit wel een goede ingreep is voor mij.

Mag ik aan jou vragen wat er precies is gebeurt met jou operatie ? Hoe hebben ze jou niche verholpen? en hoe is het nu met je ?