Jump to content

Van ICSI terug naar IUI

breden

Recommended Posts

Dag forumgenootjes,

Onlangs hebben mijn man en ik een gesprek gehad met Dr. Ruis van Geertgen.

Hij stelde voor om even helemaal terug te gaan naar de basis en een IUI-behandeling zonder medicatie op te starten. Dit omdat we allebei weinig maar (zoals het lijkt) goed materiaal hebben. Voorwaarde voor kans van slagen is wel dat het sperma meer dan 0,3 mln. is. Het laatste zaadonderzoek is van 2008 en toen hebben ze 0,2 mln. en 0,3 mln. zaadcellen gevonden. Ik hoop dat het nu wat beter is geworden!

Heeft iemand ervaring met IUI na ICSI? Het mogen zowel positieve als negatieve ervaringen zijn.

Liefs,

Breden

Hoi Breden,

Ik snap de gedachtengang niet zo goed eerlijk gezegd. Jullie zijn beiden verminderd vruchtbaar en daarom wordt van ICSI overgegaan naar IUI?

Ons ziekenhuis doet IUI met minimaal 1 mlj zaadcellen na opwerking. Minder dan 1 mjl is een indicatie voor ICSI. Met de aantallen die jij noemt zou ik zelf geen vertrouwen hebben in IUI. Maar dat komt ook omdat wij 6 keer vrij kansloos IUI hebben gedaan met zeer slechte zaadkwaliteit. Achteraf heb ik dit echt zo zonde van de tijd gevonden. Maar ach, wisten wij toen veel. De derde ICSI poging werd mij (door dezelfde gyn die verantwoordelijk is voor die eindeloze IUI) een escape IUI aangeraden ivm weinig follikels. Ik heb eigenwijs de ICSI doorgezet (wat echt een aantekening in mijn dossier opleverde) en werd zowaar zwanger!

Ik zie in je onderschrift dat je een flinke geschiedenis hebt en inmiddels waarschijnlijk zelf ook een hoop kennis hebt op het gebied van behandelen. Mijn advies is om echt alleen behandelingen te doen waar je zelf vertrouwen in hebt. Ik hoop heel erg dat je met welke behandeling dan ook een gezonde zwangerschap mag uitdragen!

Dat varieert, zo veranderlijk als het Nederlandse weer.

Bij de eerste poging die raak was bijna 1 milj. Daarna ging het bergafwaarts variërend tot 0,0 daarom overgestapt naar Ivf/icsi.

Bij de escape iui was het aantal 4 milj!!!! Dus goede score. Daarna weer slecht dus nu weer Ivf.

Sylvie,

Bedankt voor de informatie!

ABC,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben niet verminderd vruchtbaar, maar ik reageer slecht op de stimulatie voor de ICSI. Hierdoor onstaan maar weinig embryo's. Een ICSI-behandeling is dus voor ons relatief zwaar en levert niet zo veel op.

Je kunt je misschien voorstellen dat ik het na acht ICSI-behandelingen toch echt wel even gehad heb met de hormonen. Het is ook absoluut niet de bedoeling om nu al zes IUI-behandelingen in te plannen. Dr. Ruis had een aantal succesverhalen over stellen die vanuit gestimuleerde behandelingen 'back to basic' gingen maar was wel realistisch. We hopen dat de zaadkwaliteit inmiddels wat beter is geworden. We proberen het 1 keer en dan gaat we het weer evalueren. Als we er helemaal niet in zouden geloven dan zouden we ook niet aan de behandeling beginnen!

Groetjes,

Breden

Hi Breden,

Wij stappen ook na IVF/ICSI terug op IUI.

We hebben uit de eerste IVF/ICSI behandeling TP gehad van 1 embryo + 1 cryo's. De tweede behandeling was PICSI, terugplaatsing 1 embryo, en daarna 1 cryo, en de laatste PICSI behandeling (met embryoscope) hebben we 2 emmies terug kunnen plaatsen. Ik vraag me eigenlijk af of ik dus ook een slechte opbrengst heb, het ook nooit echt een top embryo gehad.

Ik heb 8 IUI behandeling gehad voordat ik met IVF begon, maar op een of andere manier heb ik toch mijn hoop weer op IUI gevestigd...ondanks de kleine kans.

Heb trouwens met 3 ziekenhuizen gechecked en terugstappen op IUI was geen optie, het kan dus alleen via Geertgen voor mij.

Ook ik heb wel 2 succesverhalen via mijn werk, 2 collega's zijn ook overstapt naar IUI , na IVF, en allebei bevallen...misschien dat hoop doet leven.

Crossing our fingers...hoop dat het ons gegund is. Ps ik ben ook uit 1979 en ben in 2007 begonnen. Zijn jullie naar Dussedorf gegaan of kon je de embryscope ook gebruiken vanuit Geertgen?

Sylvie,

Bedankt voor de informatie!

ABC,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben niet verminderd vruchtbaar, maar ik reageer slecht op de stimulatie voor de ICSI. Hierdoor onstaan maar weinig embryo's. Een ICSI-behandeling is dus voor ons relatief zwaar en levert niet zo veel op.

Je kunt je misschien voorstellen dat ik het na acht ICSI-behandelingen toch echt wel even gehad heb met de hormonen. Het is ook absoluut niet de bedoeling om nu al zes IUI-behandelingen in te plannen. Dr. Ruis had een aantal succesverhalen over stellen die vanuit gestimuleerde behandelingen 'back to basic' gingen maar was wel realistisch. We hopen dat de zaadkwaliteit inmiddels wat beter is geworden. We proberen het 1 keer en dan gaat we het weer evalueren. Als we er helemaal niet in zouden geloven dan zouden we ook niet aan de behandeling beginnen!

Groetjes,

Breden

Hoi Bloempje,

We hebben inderdaad een vergelijkbaar verhaal! Heb jij ook een lage follikelopbrengst na stimulatie of ontstonden er weinig embryo's?

Tot nu toe zijn we onder behandeling geweest in Dusseldorf. We hebben daar hele vervelende dingen meegemaakt in de communicatie en zijn bij toeval bij Geertgen terecht gekomen.

Mag ik vragen hoeveel zaadcellen jouw partner na opwerking heeft? Ik ben gewoon nieuwsgierig haha.

Wanneer gaan jullie beginnen? Wij gaan beginnen zodra ik ongesteld word (begin mei). Het is misschien wel leuk om elkaar te blijven informeren hoe het gaat.

Het is in ieder geval goed om te horen dat er ook daadwerkelijk positieve verhalen bestaan!

Groetjes,

Breden

hi Breden,

HI Breden,

Wij hadden in Dusseldorf de hoop op de embryoscope gevestigd. We ginger er eigenlijk heen voor Assisted Hatching, maar blijkbaar waren kansen met embryoscope hoger.

Ik weet eigenlijk niet of ik wel/niet goed reageer op ICSI, uiteindelijk zijn er van de laatste 16 eitjes maar 2 embryo's overgeblven. En daarvoor hadden we bij IVF/ICSI poging 2 ook maar 3 kanshebbers. Ik vraag me

dus af ondanks het hoge aantal follikels of ik dan wel/niet goed reageer op ICSI behandelingen.

Om eerlijk te zijn, we wilden nog wel een 4e IF poging doen maar ik vond het persoonlijk best zwaar, al dat geheen en weer naar Dusseldorf en wilden toch nog graag IUI terug proberen, ook om even van het zware traject af te stappen. Mochten we een 4e IVF willen doen, dan wil ik eerst sparen ervoor en dan ook alles in de strijd gooien, inclusief prednisolon (ik heb wel de intralipide gedaan maar niet prednisolon).

Maar denk dat het probleem bij ons niet in de bevruchting zit, maar het wil gewoon niet blijven zitten. Kan dus nog wel 10 ICSI pogingen doen, maar als het niet blijft zitten, blijkft het niet zitten.

We hebben nu even gekozen voor de lichtere weg...want wellicht if ICSI wel helemaal niet nodigt als het toch bevrucht.

Zaadcellen zijn gelukkig ok, hoewel het sterk varieert, we hebben een keer 2 miljoen gehad, maar ook een keer 33 miljoen, het fluctueert heel erg.

Gaan jullie IUI met of zonder Gonal doen? Ik ben afgelopen donderdag ongesteld geworden dus ben nu begonnen...

Zijn jullie direct naar Dusseldorf gegaan zie ik hier..of ook eerst naar een ziekenhuis? Had wel een goed gevoel bij Dusseldorf maar vond de arts wel vaak erg gehaast. En wij zitten nondeju 2 x 1,5 uur in de auto en dan sta je binnen wel geteld 300 seconden weer buiten.

Ik heb trouwens immunologisch bloedonderzoek laten doen, jij ook?

Als ik naar jouw pogingen kijk had jij dus ook steeds 1 of 2 (zelfs 3) embryo's. Ik had niet veel meer, zelfs minder.. betekent dat ik ook een slow responder ben??

Bij ons is er inderdaad ook niets aan de hand (behalve dag nog nooit een 2e streepje op de test) dus waarom ICSI. doen idd.

Ook al is de kans klein wij vestigen nu onze hoop op de IUI..

Mag ik vragen van hoever je moet komen, ik kom uit omgeving Ehv , dus Elsendorp is prima te doen..

ps ik hoop natuurlijk dat jij helemaal niet ongesteld wordt deze week ;-)

Hoi Bloempje,

We hebben inderdaad een vergelijkbaar verhaal! Heb jij ook een lage follikelopbrengst na stimulatie of ontstonden er weinig embryo's?

Tot nu toe zijn we onder behandeling geweest in Dusseldorf. We hebben daar hele vervelende dingen meegemaakt in de communicatie en zijn bij toeval bij Geertgen terecht gekomen.

Mag ik vragen hoeveel zaadcellen jouw partner na opwerking heeft? Ik ben gewoon nieuwsgierig haha.

Wanneer gaan jullie beginnen? Wij gaan beginnen zodra ik ongesteld word (begin mei). Het is misschien wel leuk om elkaar te blijven informeren hoe het gaat.

Het is in ieder geval goed om te horen dat er ook daadwerkelijk positieve verhalen bestaan!

Groetjes,

Breden

Hoi Bloempje,

Op zich denk ik niet dat je poor responder bent. Als je 16 eicellen/follikels kunt produceren is dat een hele goede score! Het probleem lijkt wel in de bevruchting te zitten als daarvan slechts 3 embryo's overblijven. Bij mij valt hooguit de helft van het aantal eicellen af bij de bevruchting. Ik heb vaak maar vier follikels.

Wij zijn in eerste instantie in ons streekziekenhuis geweest maar daar was de behandeling erg standaard. Daarom zijn we overgestapt op Dusseldorf. Het is voor ons ongeveer anderhalf uur rijden. De afstand is voor ons geen probleem. De tijd ook niet want we doen allebei werk dat aan vaste tijden gebonden is en we hebben allebei een flexibele werkgever. In verband met de embryodonatie hebben we vervelende dingen met Dr. Scholtes meegemaakt. Daarvoor waren we al overgestapt naar Dr. Hubert omdat we het idee hadden dat hij helemaal niet wist waar hij mee bezig was. Nu gaan we niet meer terug naar Dusseldorf. Als we nog een poging met eigen materiaal willen proberen dan stappen we over op Gent. Hier hebben we een aantal onderzoeken laten doen en dit ziekenhuis voelde erg kundig en dan met name Prof. De Sutter. We hebben alle mogelijke onderzoeken laten verrichten. Dr. Pfeiffer heeft alles immunologisch getest en Prof. De Sutter heeft een hysteroscopie uit laten voeren en aanvullende bloedtest laten doen. Hiet kwam alleen uit dat ik een dubbele MTHFR-mutatie en een licht verhoogde Factor VIII heb. Verder ben ik erg allergisch en heb ik een hoog IgE. Dat is ook de reden dat ik Prednisolon slik bij een behandeling.

Jammer dat je ongesteld bent geworden maar mooi dat je nu voor de IUI kunt gaan! Mijn menstruatie is nu net aan het beginnen. Ik geloof er niet meer in dat ik spontaan zwanger zou kunnen worden; mijn man heeft zo weinig spermacellen. Mag ik vragen waarom jullie vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan? Als je voldoende eicellen en spermacellen hebt dan zou je denken dat het goed moet gaan?

Elsendorp is voor ons ongeveer een uurtje rijden maar wat ik zei; het reizen is voor ons geen probleem.

Wanneer heb je de eerste afspraak bij Geertgen? Ik hoop dat je nu dan zwanger raakt!

Liefs,

Breden

grrrr. ik had je gisteren een lang bericht terug geschreven, maar ik zie dat die niet is doorgekomen...

ik zal snel een nieuw berichtje schrijven.

Even kort, de reden dat wij vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan is dat je met meer follikels meer kans hebt.

ook hier geen vertrouwen dat het op de natuurlijk manier gaat gebeuren..

Maar wellicht dat ik de volgende IUI wel zonder hormonen ga proberen. Gaan jullie nu met of zonder hormonen IUI doen?

Ik schrijf snel verder, morgen denk ik even, zit nu op kantoor..

Hoi Bloempje,

Op zich denk ik niet dat je poor responder bent. Als je 16 eicellen/follikels kunt produceren is dat een hele goede score! Het probleem lijkt wel in de bevruchting te zitten als daarvan slechts 3 embryo's overblijven. Bij mij valt hooguit de helft van het aantal eicellen af bij de bevruchting. Ik heb vaak maar vier follikels.

Wij zijn in eerste instantie in ons streekziekenhuis geweest maar daar was de behandeling erg standaard. Daarom zijn we overgestapt op Dusseldorf. Het is voor ons ongeveer anderhalf uur rijden. De afstand is voor ons geen probleem. De tijd ook niet want we doen allebei werk dat aan vaste tijden gebonden is en we hebben allebei een flexibele werkgever. In verband met de embryodonatie hebben we vervelende dingen met Dr. Scholtes meegemaakt. Daarvoor waren we al overgestapt naar Dr. Hubert omdat we het idee hadden dat hij helemaal niet wist waar hij mee bezig was. Nu gaan we niet meer terug naar Dusseldorf. Als we nog een poging met eigen materiaal willen proberen dan stappen we over op Gent. Hier hebben we een aantal onderzoeken laten doen en dit ziekenhuis voelde erg kundig en dan met name Prof. De Sutter. We hebben alle mogelijke onderzoeken laten verrichten. Dr. Pfeiffer heeft alles immunologisch getest en Prof. De Sutter heeft een hysteroscopie uit laten voeren en aanvullende bloedtest laten doen. Hiet kwam alleen uit dat ik een dubbele MTHFR-mutatie en een licht verhoogde Factor VIII heb. Verder ben ik erg allergisch en heb ik een hoog IgE. Dat is ook de reden dat ik Prednisolon slik bij een behandeling.

Jammer dat je ongesteld bent geworden maar mooi dat je nu voor de IUI kunt gaan! Mijn menstruatie is nu net aan het beginnen. Ik geloof er niet meer in dat ik spontaan zwanger zou kunnen worden; mijn man heeft zo weinig spermacellen. Mag ik vragen waarom jullie vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan? Als je voldoende eicellen en spermacellen hebt dan zou je denken dat het goed moet gaan?

Elsendorp is voor ons ongeveer een uurtje rijden maar wat ik zei; het reizen is voor ons geen probleem.

Wanneer heb je de eerste afspraak bij Geertgen? Ik hoop dat je nu dan zwanger raakt!

Liefs,

Breden

Hoi Breden,

Zo het is zondagavond en nu even tijd vrijgemaakt voor het schrijven van een reactie. Wij hebben persoonlijk ook geen vertrouwen meer dat het zelf lukt met klussen dus heb ik het gevoel met IUI iets meer controle erover te hebben en in ieder geval de kansen te vergroten. We hadden afgelopen vrijdag een echo en 2 follikels, dinsdag de inseminiatie. Gaan ze jouw man iets geven dat ze zijn sperma misschien sterker wordt? Ik geef mijn man iederre ochtend blauwe besjes...tja..baat het niet, schaadt het niet. .

Ik heb goede verhalen over dr. Dr Sutter gelezen...dit zou ook wellicht een volgende keuze zijn .Maar wij willen nu ook een iets natuurlijke weg kiezen, wel met hormonen op het moment, eerst eens kijken hoe het aanslaat. En ik vindt de Geertgen kliniek wel een prettige kliniek.

Ik hoop zo dat het ons gaat lukken Breden, dan drinken we er eentje op..een appelsap dan..

Ps..drink jij altijd helemaal niets qua alcohol na een terugplaatsing /inseminatie..In Dusseldorf zei men altijd dat het geen kwaad kon, dat het juist goed was voor de ontspanning..maar ik weet het eigenlijk niet...

Ik zag dat je ook een gedoneerde cryo hebt laten terugplaatsen, is de reden hiervoor ook de zaadkwaliteit?

Wanneer heb jij je afspraak, ga je naar Ruis? Ik vind hem wel fijn, hij geeft me het gevoel dat we nog niet helemaal kansloos zijn en dan er nog best mogelijkheden zijn.

Wij gaan IUI zonder hormonen doen. We proberen zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven deze behandeling.

Hi Bloempje,

Wat spannend dat je morgen de inseminatie hebt! Ik heb vrijdag de afspraak voor de echo bij Dr. Ruis.

Op het forum van Freya is inmiddels ook een topic gestart over IUI met weinig zaadcellen: http://www.freya.nl/web_forum/lees_bericht2.php?jaar=2012&ID_NR=367&smnr=53#onder

Voor ons is vooral spannend hoeveel zaadcellen mijn man nu heeft. Ik hoop dat het in de loop van de jaren is verbeterd.

De gedoneerde embryo is vooral gebruikt vanwege mijn lage eicelopbrengst. De artsen denken dat mijn eigen eicellen van slechte kwaliteit zijn omdat ik zo slecht te stimuleren ben. De embryo's die echter ontstaan zijn wel van goede kwaliteit. De laatste keer heeft de ene embryo die we hadden zelfs vijf dagen de embryoscoop overleefd. Je kunt echter helaas niet zien waarom dan vervolgens alsnog mis gaat.

Jullie heel veel succes morgen en tijdens de wachtweken!!

Liefs,

Breden

• 2 weeks later...

hi Breden, sorry dat ik nu pas reageer, ben met kantoor weggeweest en kon steeds niet echt makkelijk iets terug schrijven.

Inmiddels is het gisteren alweer mislukt. Ik had de inseminatie al 8 mei, en exact 2 weken later is het dus mislukt.

Ik had 2 follikels van 1,9 en mijn man had na opwerking nog 27 miljoen, dus daar lag het niet aan, maar zo zie je maar met genoeg zaadcellen wil het dus niet lukken bij mij.

Echt mega teleurgesteld, echt bizar na 5 jaar blijft de teleurstelling, terwijl je toch op een gegeven moment denkt dat je het wel gewend bent. Ik heb nog nooit een test met 2 streepjes in handen gehad, en zijn nu 60 maanen en 60 kansen verder, en dan toch nog denken, wie weet...ja ik voel toch, ja ik voelde natuurlijk vanalles maar ja..komt ook door de hormonen....

Heb al weer 2 aankomende babyborrels/kraamvisites van collega's die in 2 jaar tijd alweer van 2e bevallen..nou ja voor jou ook zeker herkenbaar lijkt me...

grrrrr, kom nu echt in een fase dat ik niet meer echt blij kan zijn voor een ander..

Wanneer heb jullie de inseminatie, nu zonder hormonen toch.

Ik heb eerst nog een operatie, dus kan pas in augustus weer een poging wagen, dan gaan we fostimon gebruiken.

jeetje eiceldonatie, dat is weer een stap verder, maar je gaat natuurlijk ook steeds een stap verder. je had mij 3 jaar geleden ook niet kunnen vertellen dat ik 3 jaar later op en neer naar Dusseldorf zou rijden...vreemd proces is het he..

Ben heel benieuwd hoe het jullie nu vergaat..

in afwaching van je berichtje

liefs

bloem

Hoi Bloempje,

Ik had je al een privébericht gestuurd maar gelukkig kan ik nu weer reageren op de site.

Wat enorm balen dat het nu weer niet is gelukt. Vooral omdat de zaadkwaliteit van je man goed is. Hoe gaan jullie nu verder? Gaan jullie verder met de IUI behandeling?

Ik heb vorige week maandag de inseminatie gehad. Mijn man had 0,4 mln. zaadcellen na opwerking. Dat is natuurlijk veel minder dan jouw man maar het is gelukkig wel meer dan vijf jaar geleden (toen had hij 0,2 en 0,3 mln.). De minimale eis voor IUI bij Geertgen is 0,3 mln. dus daar zitten we net boven. Volgende week woensdag mag ik testen als ik niet al eerder ongesteld ben geworden. Ik moet zeggen dat ik de wachtweken bij IUI vreemd genoeg minder zwaar vind dan bij de ICSI. Heel vaak denk ik er helemaal niet aan en moet ik echt oppassen dat ik niet even een wijntje drink. Gisteren was ik op Pinkpop en dan zou een drankje toch best lekker zijn. Ik denk dat ik niet zoveel moeite met de wachtweken heb omdat ik er toch niet zoveel van verwacht. Bij ICSI (en IVF) krijg je natuurlijk een reeds gevormd embryo teruggeplaatst. Voor mijn gevoel was ik dan echt even zwanger. Dat gevoel heb ik nu helemaal niet.

Wat betreft die babyborrels; als ik daar geen zin in heb dan ga ik niet. Vaak spreek ik op een ander tijdstip met diegene af. Dat doe ik ook met de verjaardagen van de kinderen van mijn vriendinnen. Ik kom dan wel een taartje eten maar op een ander tijdstip dan wanneer de hele kindercreche er zit. Gelukkig hebben ze hier ook veel begrip voor.

Ik hoop snel weer van je te horen!

Groetjes,

Breden

• 2 weeks later...

Hoi lieve breden,Ik durf het bijna niet te vragen....Ik vind wachten bij iui ook iets minder zwaar en idd neiging om een wijntje te drinken is groter. Verwacht er ook niet teveel van. Maar de teleurstelling blijft natuurlijk. Ik duim voor jeLiefs blormpjrQUOTE=breden;553755]Hoi Bloempje,Ik had je al een privébericht gestuurd maar gelukkig kan ik nu weer reageren op de site.Wat enorm balen dat het nu weer niet is gelukt. Vooral omdat de zaadkwaliteit van je man goed is. Hoe gaan jullie nu verder? Gaan jullie verder met de IUI behandeling?Ik heb vorige week maandag de inseminatie gehad. Mijn man had 0,4 mln. zaadcellen na opwerking. Dat is natuurlijk veel minder dan jouw man maar het is gelukkig wel meer dan vijf jaar geleden (toen had hij 0,2 en 0,3 mln.). De minimale eis voor IUI bij Geertgen is 0,3 mln. dus daar zitten we net boven. Volgende week woensdag mag ik testen als ik niet al eerder ongesteld ben geworden. Ik moet zeggen dat ik de wachtweken bij IUI vreemd genoeg minder zwaar vind dan bij de ICSI. Heel vaak denk ik er helemaal niet aan en moet ik echt oppassen dat ik niet even een wijntje drink. Gisteren was ik op Pinkpop en dan zou een drankje toch best lekker zijn. Ik denk dat ik niet zoveel moeite met de wachtweken heb omdat ik er toch niet zoveel van verwacht. Bij ICSI (en IVF) krijg je natuurlijk een reeds gevormd embryo teruggeplaatst. Voor mijn gevoel was ik dan echt even zwanger. Dat gevoel heb ik nu helemaal niet.Wat betreft die babyborrels; als ik daar geen zin in heb dan ga ik niet. Vaak spreek ik op een ander tijdstip met diegene af. Dat doe ik ook met de verjaardagen van de kinderen van mijn vriendinnen. Ik kom dan wel een taartje eten maar op een ander tijdstip dan wanneer de hele kindercreche er zit. Gelukkig hebben ze hier ook veel begrip voor.Ik hoop snel weer van je te horen!Groetjes,Breden

• 4 weeks later...

Hoi Bloempje,

Ik was hier een tijdje niet geweest omdat ik drie weken vakantie had. Helaas is de IUI ook bij mij niet gelukt...

Hoe gaan jullie nu verder? Nog een keer proberen? Ik ben vandaag ongesteld geworden en ga me aanmelden voor een nieuwe ronde. Ik heb wel gemerkt dat de IUI zowel fysiek als emotioneel voor mij veel minder zwaar is dan IVF/ICSI. Ik hoop maar op een wondertje... Ook voor jullie!!

Liefs,

Breden