Jump to content

Gastouder: wat is normaal voor facturatie

Guest SJSL

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Een off-topic vraag op dit fijne forum. Hopelijk willen een paar mensen de tijd nemen om mee te denken.

Mijn lieve zusje gaat binnenkort voor zichzelf beginnen als gastouder. Ze werkt nu op een kinderdagverblijf.

Ze zal dit vier dagen in de week gaan doen en is nu druk bezig met het bepalen van haar beleid enzo.

We komen op een vraag die ik graag eens aan verschillende mensen voorleg:

Bij de meeste kinderdagverblijven betaal je het uurtarief * de openingstijd (ongeacht of je van de hele openingstijd gebruik maakt) * 52 weken per jaar. Als het dagverblijf gesloten is (bv kerstvakantie en feestdagen), betaal je toch. Als jij op vakantie bent: betaal je toch. En als je kind ziek is: betaal je toch.

Uiteraard gaat mijn zus dit als gastouder niet doen.

Haar plan is:

Alle dagen dat zij geen opvang aanbiedt (gesloten is) betalen ouders niet. Dit zijn dus haar vakantie (4 weken per jaar), de nationale feestdagen en ziekte van haar.

Daarnaast mogen ouders nog 1 of 2 weken (daar is ze nog niet uit) vakantie opnemen die ze niet hoeven te betalen. Als ze nog meer dagen per jaar niet van de opvang gebruik maken, dan moeten ze toch betalen.

Als een kind ziek is, moet er wel betaald worden. Tenzij de ziekte langer dan 2 aaneengesloten weken duurt: dan betalen ze 50%.

Dit is dus nu haar plan. Het is een beetje een middenweg van wat andere gastouders doen. (bij de 1 betaal je alles, bij de ander betaal je nooit als een kind er niet is).

Ze wil namelijk aan de ene kant redelijk zijn richting de ouders, aan de andere kant niet het risico lopen dat ze veel inkomen misloopt doordat ouders hun kind om de haverklap thuishouden.

Wat is jullie gedachte hierbij? Komt het redelijk over, of knap je er op af?

Hebben jullie ervaring met gastouders?

Gelukkig heeft mijn zusje in ieder geval alvast 1 klant, haar nichtje :)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Annelies

Hallo SJSL,

Ik ben zelf gastouder dus ik zal je vertellen hoe ik het doe.

Als ik ziek ben of op vakantie ga dan betalen ouders niet.

Ouders krijgen van mij 6 ruildagen per jaar.

Deze ruildagen kunnen ze gebruiken voor vakantie of ziekte van het kind.

Sommige ouders passen hun vakantie aan op mijn vakantie waardoor ze dus de ruildagen zoveel mogelijk behouden.

Zijn de ruildagen op dan betalen de ouders gewoon voor de dagen dat hun kind ziek is of vrij heeft.

Ruildagen mogen niet meegenomen worden naar het volgend jaar.

Je kan eigenlijk zelf kiezen hoeveel ruildagen je aan de ouders wilt geven. ALs je zus 6 te weinig vind dan kan ze er meer van maken.

Ik werkte eerder niet met ruildagen maar merkte wel dat sommige ouders wel erg vaak vrij hebben of kinderen die wel erg vaak ziek zijn, tja en dan moet ik toch ook echt aan mezelf en mijn inkomen denken. Vandaar deze regel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heb je nog vragen of wil je nog meer ideetjes of tips dan hoor ik het wel.

Lfs Colle

Hoi hoi

Toevallig ben ik zelf gastouder wat leuk dat ze dat gaat doen ik vind het geweldig leuk werk en heel handig voor als onze kleine meid er straks is nu heb ik geen opvang nodig

Maar ik neem aan dat ze zich bij een gastouderbureau aan gaat sluiten want die hebben normaal gesproken een beleid wat je dan volgt. Zij rekenen precies uit hoeveel uren ze afnemen bij de gastouder in het jaar en halen daar de vakantie dagen en feestdagen vanaf tenminste zo gaat dat bij mijn gastouderbureau ik krijg een gemiddelde betaald in de maand en daar zijn alle vastgestelde vakantiedagen en feestdagen in berekend. Wel is het zo dat als mijn oudste oppaskindje bijv ziek is en dus niet naar school gaat of wanneer ze een extra dagje vrij heeft ik die uren bij moet houden en die kunnen ze aan de hand van een 13de maand aan het eind van het jaar berekenen.

Wel werkt elk gastouderbureau anders want ik was er ook bij 1 aangesloten waarbij ik gewoon elke maand moest invullen wat ik opgepast heb en dat kreeg ik betaald en een ander bureau werkte weer via blokuren een hele dag was 11 uur en een halve dag 6 uren

Wel is het zo dat wanneer ik ziek ben ik ook niet betaald krijg

Maar ik zou als ik haar was eerst met een bureau om tafel gaan zitten want vaak hebben die een eigen beleid, gelukkig valt er over het algemeen wel veel te bespreken hoor maar zij zitten er juist om dat soort dingen te berekenen en uit zoeken wat het voordeligste en beste is voor beide partijen.

Succes voor je zusje hopelijk heeft ze straks net zoveel plezier aan haar werk als ik.

En als ze vragen heeft mag ze mij rustig mailen

Dank je voor de info tot nu toe!

Mari

Leuk dat je zo enthousiast bent! Mijn zusje heeft er ook enorm veel zin in. Ze vindt het werk op het KDV ook heel leuk hoor, maar wil graag haar hele beleid enzo zelf kunnen bepalen.

Het gastouderbureau waarmee ze samen gaat werken geeft haar 100% de vrije hand in het bepalen van dingen als openingstijden, tarieven, dagen en uren: moet ze allemaal zelf bepalen en afspreken met de ouders.

In principe moet ze zich alleen conformeren aan hun pedagogisch plan en natuurlijk voldoen aan de kwaliteitseisen die zij toetsen.

Dat is juist ook fijn, want doordat zij zich nergens mee bemoeien en ook financieel alleen een doorgeefluik zijn, kwalificeert zij fiscaal echt als ondernemer. Dan heb je allemaal belastingkortingen en dat scheelt (voor 4 dagen in de week) zo'n 5000 euro belasting per jaar. Dus dan bedenken we allemaal lekker zelf hoe we het met de uren gaan doen :)

Colle, geef jij de 6 ruildagen aan alle ouders, ongeacht hoeveel dagen in de week hun kind normaal komt? Want bij een kind met 3 dagen in de week zijn ze dan sneller op dan bij 1 dag in de week.

Ik vind dat ook wel een leuk idee. Dagen die ouders kunnen inzetten bij vakantie & ziekte. Het is precies ook waar mijn zus bang voor is, dat sommige kinderen anders te vaak niet komen en zij dus geen geld krijgt.

Vinden ouders het niet raar dat ze bij veel vrij / ziek toch moeten betalen?

Hoeveel weken per jaar zijn jullie dicht? Vinden de ouders dat geen probleem?

Ideetjes of tips zijn altijd welkom!

Als we nog concrete vragen tegenkomen, zal ik ze ook in dit topic zetten. Of jullie even PBen. Bedankt hoor!

Hoi Annelies,

Wij hebben voor Vince ook opvang bij een gastouder ivm de onregelmatige werktijden van mijn man.

Wat ons enorm aansprak bij een gastouder is de flexibiliteit.

Wij dienen de af te nemen uren uiterlijk 2 weken voor de nieuwe maand door te geven. Wijzigen mogen kosteloos gedaan worden, mits dit 2 weken voor de betreffende datum gedaan wordt. Lukt dit niet, moeten we betalen. Bij ziekte van Vince betalen we ook. Vakanties langer dan een week dienen 3 maanden van tevoren doorgegeven te worden. De uren worden door het gastouderbureau wel gefactureerd, maar niet uitbetaald aan de gastouder. Dit wordt aan het einde van het jaar weer met ona verrekend. Vakanties hoeven dus ook niet doorbetaald te worden. Bij vakantie van de gastouder mogen we Vince plaatsen op hun kdv.

We kunnen altijd extra uren afnemen, uiteraard tegen betaling. We betalen € 4,50 per uur, dit is inclusief groente/fruithapje, luiers, billendoekjes, koekje/drinken.

Wij zijn erg blij met deze voorwaarden van de gastouder en zijn zeer te spreken over de flexibiliteit van haar.

Succes!

Zo Melis, dat is echt heel goed voor mekaar bij jullie gastouderopvang en ook echt een heel goedkoop uurtarief.

Mijn zus denk aan een tarief tussen 5,5 en 6 (is ook gebruikelijk hier in de regio), excl. luiers.

En zo flexibel en ook nog een KDV achter de hand, echt fijn.

Zelf betaal ik bijna 7 euro per uur aan ons KDV! (en dus altijd voor 11,5 uur per dag, terwijl Milou er maximaal 9,5 uur per dag is . . grrrr).

M'n zusje gaat geen flexibele opvang aanbieden, want dan is haar inkomen te onzeker. En het lijkt me voor de gastouder ook heel lastig plannen allemaal, waarschijnlijk heeft ze dan in de basis niet het maximum aantal kinderen, anders kan je toch niet meer plannen?

Bedankt voor je reactie!

Hai hai,

Ik heb 3 weken aaneengesloten vakantie per jaar (zomer) en daarbij kan ik nog 6 vrije dagen over het jaar vrij nemen als ik wil of als het nodig is. De zomervakantie geef ik uiterlijk 3 maanden van tevoren aan en de andere 6 dagen een maand van tevoren.

Tot nu toe heb ik één ouder die ik meer ruildagen heb gegeven omdat hun 2 kindjes de ene week 2 halve dagen komen en de andere week maar 1 halve dag, daarbij komt dat moeder vaker vakantie heeft door haar werk en hun kindertjes ook nog eens erg vatbaar zijn voor ziekte. Dit heb ik in goed overleg gedaan.

Verder vinden de ouders het niet raar om te moeten betalen voor dagen dat hun kind ziek is of vrij heeft. Ze weten dat als hun ruildagen op zijn dat dat om maar zo te zeggen 'pech' is.

Op kinderdagverblijven werken ze volgens mij ook vaak met ruildagen.

In overleg mogen ze mits het kindaantal het toelaten en ik kan..van dag ruilen of een extra dag afnemen. Dan behouden ze ook hun ruildagen.

Voor iedere ouder heb ik een contract opgesteld met dit soort belangrijke regeltjes erin. Zo is het voor beide partijen duidelijk en staat het zwart op wit.

Ook ik heb veel plezier in dit werk. Mijn zoontje is lekker bij me en heeft vriendjes en vriendinnetjes om mee te spelen. Wel heb ik sowieso 1 vaste vrije dag in de week (woensdag) die dag is puur alleen voor mij, mijn partner en onze zoon. Dat vond ik wel belangrijk.

Ook gaat mijn zoontje straks ook naar de peuteropvang. Dit ter voorbereiding op school maar ook omdat hij nu gewend is om 24 uur per dag bij mij te zijn en ik het wel belangrijk vind dat hij ook in een andere omgeving met andere kindjes kan spelen zonder dat ik er bij ben. Voor ons beide wel goed denk ik.

Welke leeftijd gaat je zus opvangen?

Ik vang kindes op van 0 tot 4 jaar. Boven de 4 jaar vind ik ook een hele leuke leeftijd maar ik heb gemerkt dat het niet haalbaar voor mij is om kinderen naar school te brengen en op te halen. Hierdoor moest ik de allerkleinste kindjes uit bed halen en allemaal 'meeslepen' Leverde veel stress op. Misschien als mijn eigen zoontje naar school gaat dat ik wel weer oudere leeftijden op wil vangen, en dan alleen kindjes van dezelfde school.

Lfs Colle

Ik vind het idee van ruildagen echt wel wat, ga het met haar bespreken.

M'n zus gaat ook leeftijd 0-4 doen, als het zo uitkomt wil ze ook wel BSO doen, maar dan moeten de ouders voor vervoer van school naar haar huis zorgen. Dat zal dus niet zo snel voorkomen denk ik. Misschien voor kinderen die al jaren bij haar zijn geweest en dan 4 worden, dat ouders het fijn zouden vinden. Misschien voor mijn eigen dochter? Maar het lijkt me een dure gelegenheid om vervoer voor haar te regelen.

Ze wil ook 3 weken aaneengesloten zomer en dan nog ergens in het jaar een week. Dus totaal 4 weken per jaar vakantie, is wel weinig in vergelijk met loondienst.

Zit jij vol qua kinderen? M'n zusje wil graag 16 kindplaatsen vol krijgen (4 kinderen 4 dagen in de week), ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

Hoe komen de meeste kinderen bij jou?

Leuk trouwens dat jullie voor een 2e kindje gaan zeg. Wij waarschijnlijk na november ook. (als het lukt heeft m'n zus in ieder geval 2 kindjes ... haha)

Wel spannend weer he! Vind het dan ook wel een mooi leeftijdsverschil, Milou (en geldt voor Kian ook) is dan niet meer zo heel jong als er een 2e mocht komen.

Mijn uurtarief is 5 euro per uur.

Dit excl. brood, drinken, fruit, tussendoortjes, luiers, flesvoeding etc.

Als kinderen de leeftijd hebben dat ze echt mee gaan eten dan reken ik 1.50 euro per dag voor de voeding.

Babytjes die alleen nog een fruithapje krijgen en of een tussendoortje dat nemen de ouders zelf mee.

Ook heb ik één gezin die alles zelf meegeeft per dag. Brood, fruit, tussendoortjes.

Dit vind ik geen probleem maar als alle ouders dit gaan doen word het wel lastig.

Tot nu toe werkt dit prima.

luiers, doekjes en flesvoeding moeten ouders sowieso zelf meenemen. Ene kind drinkt dit merk, andere kind drinkt dat merk, ene kind heeft dit merk luiers en andere weer ander merk + al die verschillende maten. Dit vind ik te duur om aan te moeten schaffen.

Meeste ouders krijgen toch wel tot 5 euro vergoed dus je zus kan best meer dan 5 euro per uur vragen denk ik.

Lfs Colle

Ik woon tegenover de basisschool heb uitkijk op het schoolplein dus als de kindjes op die school zitten vind ik bso prima anders inderdaad tot 4 jaar

Verder heb ik ook 4 weken vakabtie in het jaar maar eerder toen ik in de bloemen winkel werkte was ik al blij als ik er 3 kon krijgen in de zomer en die week met. kerst zat er toen nooit in

Ik ben ook aangesloten bij een gastouderbureau. Zij zorgen voor het GGD gebeuren en de facturatie gaat ook via hun.

Ik bepaal zelf mijn werkdagen en uren, uurtarief etc etc.

Qua kindaantal zit ik niet vol. Ik heb gemerkt dat 5 kindjes op een dag toch wel erg veel van het goed is. (persoonlijk) 2, uiterlijk 3 naast mijn eigen zoontje vind ik meer dan zat.

Op de maandag van ik momenteel 1 kindje op, op de dinsdag ook en op de donderdag en vrijdag 2 zusjes. Ik heb dus nog wel plek maar op het moment vind ik het goed zo. Ook aangezien we nu weer in het traject zitten voor een 2e kindje.

Wel vang ik nog regelmatig 2 kindjes op die ik eerder ook opgevangen heb toe hun gastouder voor 4 maanden met zwangerschapverlof ging. Deze kindjes komen nu nog bij mij als hun gastouder vrij of vakantie heeft (wat best vaak voorkomt) of ziek is.

In de toekomst wil ik dus ook wel BSO aan gaan bieden. Als mijn eigen zoontje naar school gaat. Tegen die tijd zou ik dan graag een bakfiets willen zodat ik alle kindjes makkelijk mee kan nemen in de bakfiets :)

Mochten er nu ouders graag BSO willen dan sta ik daar uiteraard voor open maar moeten ze zelf vervoer zoeken. Misschien een moeder van school die in de buurt woont en het kindje even langs wil brengen? Taxi zullen ze toch niet snel voor kiezen. Te duur.

Hoe ik aan de kinderen ben gekomen: Toen ik net begon heb ik kaartjes laten drukken bij vista print. Deze heb ik rondgedeeld door ons dorp en stapeltjes neergelegt bij het consultatiebureau, huisarts, tandarts en bij de supermarkt.

Nu gaat het al heel snel mond op mond reclame, via het gastouderbureau en ouders die gewoon googlen.

Heb nog stapels kaartjes liggen maar merk dat het nieteens meer nodig is. Als mensen je eenmaal kennen en weten te vinden dan gaat het als een lopend vuurtje rond.

Hier in de straat woont nog een gastouder, zij is bijvoorbeeld ook mijn achterwacht en mocht ze eens omhoog zitten of ziek zijn dan KAN ze altijd mij bellen. En andersom dus ook.

Lfs Colle

Volgens mij behoor je aangesloten te zijn bij een kinderopvanginstantie, dit ivm veiligheid, hygiëne controle etc.

Als je als gastouder officieel geregisteerd wilt staan (zodat de ouders ook kinderopvangtoeslag krijgen) moet je idd bij een gastouderbureau staan ingeschreven.

Maar dat stelt verder weinig voor hoor. Mijn zusje mag zelf verder alles regelen met de ouders zoals ze wil.

Wel doet het GOB controles (of de GGD).

Colle, bedankt voor de info maar weer!

Goed om te horen dat het snel kan gaan.

Haar plan is:

Alle dagen dat zij geen opvang aanbiedt (gesloten is) betalen ouders niet. Dit zijn dus haar vakantie (4 weken per jaar), de nationale feestdagen en ziekte van haar.

Daarnaast mogen ouders nog 1 of 2 weken (daar is ze nog niet uit) vakantie opnemen die ze niet hoeven te betalen. Als ze nog meer dagen per jaar niet van de opvang gebruik maken, dan moeten ze toch betalen.

Als een kind ziek is, moet er wel betaald worden. Tenzij de ziekte langer dan 2 aaneengesloten weken duurt: dan betalen ze 50%.

Nog even op terugkomen. Mede door jouw reactie Colle, heeft ze besloten bovenstaande iets te wijzigen.

Uiteraard alle dagen dat ze dicht is, wordt er niet betaald.

Daarnaast krijgen ouders 2 weken om in te zetten voor vakantie / ziekte waarbij niet hoeft te worden betaald. Meer vakantie of ziek, is wel betalen.

Waarbij 2 weken betekent, voor een kind wat maar 1 dag in de week komt: 2 dagen. Voor een kind wat 4 dagen in de week komt: 8 dagen.

Dat is een iets eenvoudiger afspraak, die eigenlijk bijna op hetzelfde neerkomt financieel.

Bedankt voor jullie reacties!

gastouderbureau,s word juist veel gebruikt als flexibele opvang

ik betaal 4.65 per kind incl.alle voeding en drinken excl.luiers en

billendoekjes

ik betaal de gastouder alleen wat mijn kinderen aanwezig zijn en

zeker niet in vakantie van gastouder of bij ziekte

tja en als je rijk wil worden of netjes gezegd goed wil verdienen

moet je geen gastouder worden!!!

wij zijn overigens al 5 jaar heel erg tevreden en onze gastouder is

pas 2x zelf ziek geweest,ook mogen mijn kindjes gewoon komen bij

ziekte

succes

Ook ik ben zeer tevreden over mijn gastouder. Onze zoon kwam al vanaf 8 weken bij haar. Via toeval met een gesprek van de verloskundige aan haar gekomen. Ze werkt via een gastouder bureau. Daar zou ik trouwens wel goed opletten wat die aan bureaukosten rekenen. De gastouder mag namelijk zelf weten bij welk bureau ze gaat. En zo is het dus bij mijn gastouder zo dat ze bij verschillende bureaus is aangesloten. Zo betaal ik per maand maar 25 euro bureaukosten en dat vind ik een mooi bedrag. Dat is een vast bedrag.

Mijn zoon gaat 2 dagen in de week naar de gastouder en ik betaal alleen de uren dat hij daar is. Als hij ziek is mag ik hem ook brengen in overleg en ligt eraan hoe ziek natuurlijk. Als ik hem thuis houd bij ziekte dan moet er wel worden doorbetaald.

Flesvoeding moest zelf worden meegebracht en luiers ook verder is alles inclusief. Inmiddels brood, drinken fruit etc. Ze rekent 5 euro per uur.

Als zij met vakantie gaat. Dat zijn ong. 5 weken per jaar. 3 in de zomer, 1 met kerst en 1 in de mei vakantie betalen we niet.

Mijn zoon ging ook 1dag per week naar de creche. En vanaf einde van de maand wordt dat de peuterspeelzaal.:)

Groetjes Peggy

Zoontje van bijna 2