Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
fren-1976

Gastouderopvang vs kinderdagverblijf

Aanbevolen berichten

Onze dochter zit op een kinderdagverblijf waar ik erg tevreden over ben. Echter: we betalen hier voor volle dagen van 11 uur en ook als ze er niet is, loopt de tikker door. Zeker nu de kinderopvangtoeslag met ingang van 2013 nog minder wordt, ben ik me aan het oriënteren op gastouderopvang. Ik heb het idee dat dit flexibeler is en bovenal: goedkoper.

Maar: ik weet niet goed waar te beginnen en waar ik op moet selecteren, vandaar een aantal vragen. Er zullen vast dames zijn die me kunnen helpen.

- wat zijn - buiten de genoemde voordelen - de voordelen van gasTouders tov kdv?

- hoe kies je een bureau?

- heb je het idee dat je kindje genoeg aandacht krijgt en gestimuleerd wordt in de ontwikkeling?

- kan een ziek kind bijv ook naar de gastouder?

- wat zit er in het tarief (luiers, voeding)?

ik ben benieuwd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast SJSL

Ik kan niet zo opbjectief zijn, omdat mijn zus per 1-12 haar gastouderopvang opent en mijn dochter dus daar heengaat.

Voor ons ook groot financieel voordeel. 11,5 uur per dag nu betalen, tegen 9,5 uur straks. En ook niet betalen de 4 weken per jaar dat mijn zus vakantie heeft en de 2 weken per jaar voor onze vakantie of ziekte.

Wat ik echt een nadeel vind is dat bij de gastouder veel minder kinderen zijn. In principe maximaal 5 (maar er zijn er vaak minder). Mijn dochter doet het juist zo goed in de groep en spelen met de andere kinderen. Maar goed, ze gaat natuurlijk naar haar tante en dat zal voor alle kinderen ook verschillen, waar ze goed gedijen.

Wat ik heb geleerd:

Het gastouderbureau is een tussenpersoon, heb je maar weinig mee te maken. Je moet dus op zoek naar een gastouder. Er zijn maar weinig gastouders met een goede website met voldoende info, dus je kan via verschillende bureaus wel gaan zoeken naar de korte beschrijvingen die er van de gastouders staan.

Vergelijk alleen tarieven van gastouders in je eigen regio (wat mensen hier zeggen te betalen bv, zegt niet zoveel, het verschilt te erg per regio)

Bij sommige is het inclusief alles, vaak exclusief luiers en sommige zelfs exclusief billendoekjes. En heel soms ook exclusief eten.

Wel altijd exclusief flesvoeding.

Niet alle gastouders zijn even professioneel geschoold. Je kan best makkelijk gastouder worden (ja, er zijn regels voor huis en opleidingsachtergrond, maar vooral dat laatste is best breed). Maar hier geldt: wat vind je belangrijk? Lieve zorg, of een meer didactische achtergrond? Of allebei?

Sommige gastouders zijn superflexibel, met halen, brengen, ziekte en betalen hieromtrent. Andere juist helemaal niet. (laatste hoeft niet erg te zijn: wat heb je zelf nodig?)

Een gastouder gaat vaak makkelijker om met zieke kinderen dan KDV. Dus ja: redelijkerwijs mag een ziek kind bij een gastouder blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hai Fren,

Ik ben zelf gastouder :)

Ik heb altijd in de kinderopvang gewerkt en heb mijn SPW diploma. Toen ik bevallen was van mijn zoontje en we gingen verhuizen naar ons nieuwe (grotere) huis ontstond het idee om voor mezelf te beginnen. Ook omdat ik leidster was op de buitenschoolse opvang en ik dus voor mijn eigen zoontje opvang moest zoeken voor maar 4 uurtjes per dag en ik vaak pas om 19.00 thuis zou zijn en dat te laat zou zijn om hem op te halen.

Even antwoord op je vragen:

-De voordelen van een gastouder vind ik dat een gastouder vaak flexibeler is en je vaak betaald voor het aantal uren dat het kind daadwerkelijk opgevangen word.

Ook vind ik als voordeel dat het kleinschaliger is. Meer rust en persoonlijke aandacht in een huiselijke sfeer.

Het nadeel kan zijn: Als een gastouder ziek is dan moet je vaak zelf andere opvang zien te regelen of vrij nemen van je werk zodat je bij je kindje thuis kan blijven.

Dit moet je goed navragen bij gastouder, hoe zij hiermee omgaan. Ik heb namelijk een achterwacht (een andere gastouder hier in de buurt) ik kan haar bellen of zij nog een plekje vrij heeft zodat het kindje daar opgevangen kan worden. Mijn ervaring is dat ouders dan meestal zelf wat regelen. (maar nou ben ik zelden ziek dat scheelt)

-Als een gastouder vakantie heeft dan moet je ook vaak zelf andere opvang regelen of je vakantie afstemmen op elkaar. Ik heb hier nooit geen problemen mee ervaren.

-Een gastouderbureau kies je door te kijken of hij ingeschreven staat. Wat de kosten voor jullie zijn en of het door GGD goedgekeurd is.

Je kan ook zelf op zoek naar een gastouder dus niet eerst via een bureau. Gastouders vind je door te googlen of via marktplaat...en anders inderdaad via een bureau.

De meeste ouders waarvan ik hun kindje opvang die hebben als eerst contact opgenomen met mij. Ik heb hun verteld met welke bureaus ik samen werk en ouders hebben daar dan zelf de keus in voor welke ze willen gaan.

De keus is dus aan jullie. Een gastouder vinden via een bureau of zelf eerst een gastouder gaan zoeken en als je de keus hebt gemaakt dat je dan contact opneemt met het bureau die verder alles afhandeld (of gastouder neemt contact op met het bureau zodat zij weer contact met jullie opnemen)

Als er bijvoorbeeld verschillende gastouders bij jullie in de buurt wonen kan je een kennismakingsgesprek aanvragen. Zo kan je de sfeer in huis proeven, vragen stelen, diploma's en ggd raporten inkijken etc. Dan kan je later de keus maken wat het beste bij jullie zou passen.

Vind je het zelf lastig om een gastouder te vinden dan kan je beter een gastouderbureau dat laten doen..die zoekt dan voor jullie.

Gastouders bezitten een diploma. Ik bezit een SPW diploma en EHBO voor kinderen diploma. Hetzelfde als de leidsters op de kinderopvang.

Gastouders zonder juiste diploma's mogen niet aangesloten zij bij een gastouderbureau en kunnen niet ingeschreven staan in het register van de gemeente en de kvk.

Ik werk persoonlijk bijna hetzelfde als op een KDV. Smorgens eventueel gezamelijk ontbijten aan tafel. Vrij spelen of een activiteit, buiten spelen, fruit eten en liedjes zingen/boekje lezen. Weer vij spelen of activiteit (vaak met thema), gezamelijk lunchen en de kinderen die gaan slapen kunnen lekker een tukkie doen. Met de kinderen die niet slapen doe ik een activiteit. Na het slapen iets lekkers eten en drinken (verandwoord) en maken we een uitstapje of spelen lekker even in de tuin. Gewoon vragen hoe een gastouder werkt..hoe de dag eruit ziet. Je komt er dan snel genoeg achter of het je aanspreekt.

- Zieke kinderen vang ik ook op. Ik bespreek wel met ouders hoe ziek het kind is, hoe hij/zij zich voelt, wel of geen koorts, besmettelijk?

Als een kind ziekjes is dan maak ik een lekker bedje op de bank. Kussentje, dekbedje...kopje thee of warme melk en eventueel smiddags dan lekker met zijn allen op de bank een filmpje kijken.

Is het besmettelijk dan kan het kind niet komen. maar dat spreekt voor zich.

Voelt het kind zich echt ellendig en is het beter af lekker thuis, eigen omgeving met mama en papa in de buurt dan raad ik aan het kind lekker thuis te houden.

Ook wil ik ouders kunnen bellen mocht het echt niet gaan zodat het kind opgehaald kan worden. evt door opa of oma.

Medicijnen dien ik toe (zoals zetpil) maar dan moeten ouders daar wel eerst voor tekenen.

Ik vang dus wel zieke kinderen op maar vind persoonlijk dat het beter is als ze lekker thuis kunnen blijven. Het ligt er ook aan hoe ziek het kind is natuurlijk.

Ik mag een kind weigeren als ik zelf vind dat een kind te ziek is of als ik vind dat het beter af is thuis. Of als het kind anders te weinig aandacht krijgt die het verdiend omdat ik ook de zorg van andere kinderen moet dragen.

Ik vraag 5 euro per uur (de meeste ouders krijgen dit ook weer terug van de belasting)

Luiers en babyvoeding nemen ouders zelf mee. Dit omdat iedere ouder vaak weer een ander merk heeft, andere maten etc.

Ouder kinderen die echt al meeten met lunch, fruit, tussendoortjes etc daar vraag ik 1.50 euro per dag per kind voor. Ouders mogen er ook zelf voor kiezen om eten mee te geven zodat ze deze kosten niet hebben.

Dit moet je ook even goed navragen aan de gastouder. Bij veel gastouder hoef je geen geld te betalen voor voeding.

Mocht je nog meer vragen hebben...stel ze gerust.

Gr, Colle

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hoi Colle en SJSL, hier heb ik al heel veel aan, dank jullie wel!

Ik wist niet eens dat je via marktplaats kon kijken.

Wat is de ideale groepsamenstelling vinden jullie? Niet te veel van dezelfde leeftijd denk ik?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De jongste die ik opvang is 9 maanden, de oudste is in augustus 3 geworden.

In het begin ving ik meer jongere kindertjes op (baby's) waaronder ook een tweeling, maar kwam er achter dat ik mijn zoontje en de oudere kindertjes voor mijn gevoel te kort deed en doordat ik te druk was met de aller kleinsten (lees: voeden, verschonen, knuffelen, slapen) Ik voelde me daar niet goed bij...vooral omdat ik ging merken dat mijn zoontje op de dagen dat ik jongere kindertjes had dat hij zichzelf niet was. Sliep slecht, hing hele dag aan mijn been etc. Ik ben daar toen mee gestopt en ben meer kindjes gaan opvangen van rond zijn leeftijd. Hij is sindsdien helemaal op gaan bloeien en heeft nu echte speelmaatjes en kijkt er enorm naar uit als ze komen. Staat smorgens al te springen in zijn bed als ik vertel wie er die dag komt spelen :)

Ik vind 1 jonge baby meer dan zat (als ik ook nog oudere kindjes opvang) Ik ben zelf namelijk ook aardig creatief en vind het leuk met de kindertjes te knutselen of op stap te gaan...en dat moet dan wel kunnen.

Ik zou voor een gastouder kiezen die niet te veel tijd kwijt is aan verzorging van andere kinderen. 1 jonger kindje of meerdere kindjes van dezelfde leeftijd als jouw dochtertje zou fijn zijn...dan heeft ze straks ook echt een speelmaatje.

Je kan eventueel ook kijken op www.degastoudercentrale.nl daar kan je ook opzoek gaan naar een gastouder.

lfs Colle

ps: waar komen je vandaan? Wil best voor je meezoeken en mijn mening geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast SJSL

Wettelijk maximum is 2 kinderen onder de 1 + 2 onder de 2 en dan nog 1 onder de 4. (en 1 onder de 12, maar dat is dan BSO).

Dat is dus best veel. Dat is op een KDV volgens mij hetzelfde, of daar mag nog iets meer.

Het lijkt mij ook het leukst voor je dochter als er een kindje van de eigen leeftijd is. Maar ik denk dat het best moeilijk zoeken is daarop, want de groepssamenstelling zal ook wel veranderen.

Ik zou zelf liever niet voor een gastouder gaan die maar 1 of 2 kindjes per dag heeft. 3 of 4 lijkt me prettiger, socialer.

Helaas is Milou voorlopig alleen bij mijn zusje, ze krijgt er in maart / april 2 babies bij en verder lopen er gesprekken. Ik vind dat wel jammer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

He Fren....

Sanne gaat ook naar een gastouder.

Wij hebben van te voren wel een gesprek gehad, mmaar achteraf zijn er toch wel wat losse eindjes geweest.

Mijn punten:

* hoe zit het met dagen dat Fienen niet komt, moet je dan ook betalen? En hoe lang van te voren moet je dan eventueel een 'vrije' dag aanvragen. Dit geldt dan ook uiteraard andersom. En hoeveel vakantiedagen heeft de gastouder.

Onze gastouder heeft namelijk de hele maand augustus vrij. Maar dat waren in dit jaar 5 weken. Plus, zoals aangegeven werd, de overige dagen werden nog doorgegeven. Hier zijn wij toen in verweer gekomen. Dat leek ons een beetje krom.

Hoe wordt er omgegaan met ziekte van Fiene. Mocht je haar thuis houden, worden de kosten dan wel doorberekend? Dat soort dingen van te voren uitzoeken is wel heel belangrijk!!

Zoals al werd aangegeven wat zijn de kosten, en wat is inclusief.

Maar kijk vooral hoe de 'klik' is. Zowel et Fiene, als met jullie.

Verder ben ik nog wel steeds blij met de gastouder opvang. Het is een stuk klein schaliger. Sanne gaat heel erg veel naar buiten. Het is allemaal wat huiselijker. En ook wel flexibeler wat uren betreft.

Succes!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast SJSL

Dat scheelt dan zo per gastouder, want mijn zus heeft dat soort dingen al op haar site helemaal duidelijk uitgelegd (w w w . b l o e s e m g a s t o u d e r o p v a n g . n l , maar dan zonder spaties). En het komt ter sprake bij het gesprek en het staat in het contract. Ik vind het wel apart dat een gastouder daar van te voren niet duidelijk in is, kan me voorstellen dat jullie daar als nieuwe vraagouder niet aan denken, maar het is natuurlijk wel belangrijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben ook gekozen voor een gastouder! Wij hoeven alleen luiers mee te geven! Ik zelf geef ook fruit en bv mee maar de rest regelt de gastouder!

Ze is heel flexibel!

Brood, drinken, luiersdoekjes etc neemt zij voor haar rekening!

Verder kan ik altijd bellen als er iets is en ik wil Jarno een dag extra brengen dan kan dat meestal!

Mijn gastouder is aangesloten bij een bureau, enige nadeel vind ik de bemiddelingskosten 67 euro per maand!

Ze heeft max 6 kindjes en bij 7 komt er extra begeleiding in huis!

We zouden niet anders meer willen!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier juist weggegaan bij de gastouder en overgestapt naar een kdv. Wij vonden dat kleinschalige niks, weinig tot geen leeftijdsgenootjes. V. Kon z'n energie niet kwijt waardoor hij zich niet kon uiten in z'n ontwikkeling. Het gaat super op het kdv, voor ons never nooit meer een gastouder, ondanks dat het kdv (in ons geval) veel duurder is!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben nu kdv ( dat al heel

Goedkoop is) maar gaan per 1 Jan een combinatie doen. 1 dag kdv en 2 dagen een gastouder thuis. Dat scheelt ons bij 3 kinderen 240 euro netto oer maand.

Ik betaal nu bij mijn kdv alleen de uren die ik daadwerkelijk afneem als ik een kdv zou hebben dat met dagdelen werkt zou het me ruim 500 euro netto per maand schelen....

Wij hebben de gastouder viavia gevonden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben er nog steeds niet uit. Nog steeds erg tevreden over ins kdv, maar ik wacht even de prijzen voor 2013 af. Fiene gaat als ze een jaar is sowieso naar een andere groep, dus dat lijkt het handige moment te zijn om over te stappen.

Ga ook eens informeren of de mogelijkheid er is on alleen de afgenomen uren te betalen. Nu 'gewoon' 11 uur per dag, ook als ze er maar 8-9 is... Vind dat t kdv met de tijd mee moet gaan nl. Ach, de tijd zal leren welk besluit we nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
Log in om dit te volgen  

• Hoi Catlover, hopelijk heb je nu een mooie terugplaatsing achter de rug en blijft deze 9 maanden zitten. ja druk met de verhuizing. Ik heb dat qua stressnivo echt ouderschap. 30 maart is al zo dichtbij en er moet nog zo veel ingepakt en verhuisd worden, en dan weer uitgepakt. Nu een dochter van 4 jaar erbij werkt ook niet erg vlotter😉 wij hadden een financiële tegenvaller. Ik ben inmiddels 43 jaar en heb nu dus 2 mislukte terugplaatsingen achter de rug van een punctie uit 2012. Ik ben bij zorgzaam goed verzekerd, ster 4 en kregen daar een 4e icsipoging vergoed. masr nu ontvingen wij een consultrekening van 320 euro van de gyn! Blijkt dat na je 43 jaar de tp niet meer gwordt vergoed. Dit was alleen nog de 1e rekening, dan komt tp en medicatie er nog bij. Nou onze dikke spaarrekening is door de verhuizing dus ook leeg😫 ik had voor de tp nog gekeken op de website daar stond dat als je nog embryo’s over hebt uit een eerdere poging je deze vergoed krijgt en er stond geen leeftijd bij, maar dat zal ik dan wel verkeerd geïnterpreteerd hebben🤨 onze 2 laatste cryos gaan we derhalve niet meer terugplaatsen😥  onze kans voor een 2e is ook verkeken helaas. Maar wij hebben al een dochter mogen krijgen en in Ons geval dat geld is maar geld, jammer maar helaas. Staat niet gelijk aan jouw situatie. Ik hoop echt met je mee voor een geslaagde tp😘
    • Beste Dames, Vanmorgen was ik in Düsseldorf. Ik heb heel leuk zitten praten met een vrouw van 41 jaar uit Wageningen.  Indien deze vrouw op het forum zit dan contact opnemen? Ik vind het erg leuk om even te praten en ervaringen uit te wisselen. groeten, Catlover
    • Ik heb een ritje in de aanbieding! 62 km naar UTRecht  Vertrek max augustus '19 vanuit omgeving Zwolle, PB als je mee wil 🙂
    • Beste Caro-linn, DD heeft mij niet gebeld vanmorgen. Dus dan moet mijn embryo nog leven. Woensdag terugplaatsing.  Het is een en al ellende. Ik vind het zo naar dat ik het nu moet opgeven. Had ik maar een dikke bankrekening. Dan kon ik nog een laatste poging wagen. Dan ben jij nog druk zat met een verhuizing in zicht. Heel veel succes daarmee en heel veel geluk in jullie nieuwe huis!
    • Tjee wat heftig. Ik snap dat dit een tranendal is. Is er nu al iets bekend verder? Ik hoop met je mee😘  ja wij hebben nu nog 2 cryos van de 4e punctie uit 2012. Ik ga deze in april/ mei laten terugplaatsen mits goed ontdooit. We gaan nu eerst verhuizen en dit is dus een stressvolle periode. Heel veel sterkte en hopelijk geluk met die ene emmy. Mijn duimen draaien🤞🏼
  • Topics

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden