Jump to content

Borstvoeding wel of niet ????

Recommended Posts

Posted

Heeft er iemand al nagedacht of je borstvoeding wil gaan geven???

Ik ben er nog lang niet uit, heb er best veel vragen over, maar weet niet hoe ik neutraal antwoorden kan krijgen op mn vragen....

Het lijkt nog ver van mn bed show, maar voor je alle informatie heb en dan een beslissing neemt ben je zo weer een poos verder.

Ik zou graag jullie visie's willen weten over wel of geen borstvoeding!!!

Liefs Renaat

Posted

Ik wil het zeker gaan proberen,het is goed voor de kleine en je hebt het altijd bij de hand

het lijkt me ook iets heel moois intiems dat je zo je kleine kan voeden.

Ik ga daarna wel weer werken dus weet niet hoe het dan loopt,kolven of ???

Maar als het lukt wil ik er zeker aan beginnen!!

Posted

ik denk dat je heel goed bij jezelf na moet gaan wat je wil en wat je er van verwacht,

borstvoeding kan heel mooi zijn (als alles goed gaat)

maar ook heel frustrerend zijn,ik denk dat er teveel druk op wordt gelegd hoe veel beter het wel niet zou zijn als flesvoeding.

ik heb bewust gekozen voor flesvoeding omdat je precies weet hoeveel ze binnenkrijgen en dat er ook voldoende voeding in zit.

ik denk dat je de voors en tegens heel goed tegen elkaar moet afwegen en dan je keus pas maken.

liefs brenda.

Posted

Je mag ook aan mij vragen wat je wilt, ik ben kraamverzorgende en weet veel van borstvoeding.

Denk er iniedergeval goed over na.....en doe vooral waar jij straks 100 procent achter staat. Als je teveel vervelende ervaringen hoort en dat jouw de doorslag geeft om het niet te doen zou dat erg jammer zijn.

Succes, je hebt nog lekker de tijd om jouw juiste beslissing te maken.

Groetjes Linda,

Posted

Dank voor jullie reakties,

Linda ik heb dan zeker een paar vragen voor je.

Ze zeggen dat je minimaal een half jaar BV moet geven wil de baby de antistoffen en afweersysteem krijgen waar ze het over hebben.

Maar ik zit met mn werken na mn verlof ik zie het echt niet zitten om op mn werk af te kolven.

We hebben niet echt een aparte ruimte hier en ik werk met alleen maar mannen.

En ik hoor inderdaad verhalen van baby's die te weinig voeding krijgen en je dat pas heel laat door zou hebben

Baby's zouden na BV moeilijk aan de fles kunnen.

Baby's met BV doen er heeeel lang over om van de nachtvoeding af te komen.

En ik zou graag willen weten of je vanaf het begin BV met flesvoeding kan combineren, en als dat kan of de bay dan als nog wel die antistoffen binnen krijgt.

En ik zou graag eerlijk willen weten hoe het zit met de voeding van alleen flesvoeding tegenover Borstvoeding.

Zo dit zijn een hoop vragen, maar ik heb over mijn specifieke vragen niets op internet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden

Liefs Renaat

Posted
Dank voor jullie reakties,

Linda ik heb dan zeker een paar vragen voor je.

Ze zeggen dat je minimaal een half jaar BV moet geven wil de baby de antistoffen en afweersysteem krijgen waar ze het over hebben.

Maar ik zit met mn werken na mn verlof ik zie het echt niet zitten om op mn werk af te kolven.

We hebben niet echt een aparte ruimte hier en ik werk met alleen maar mannen.

En ik hoor inderdaad verhalen van baby's die te weinig voeding krijgen en je dat pas heel laat door zou hebben

Baby's zouden na BV moeilijk aan de fles kunnen.

Baby's met BV doen er heeeel lang over om van de nachtvoeding af te komen.

En ik zou graag willen weten of je vanaf het begin BV met flesvoeding kan combineren, en als dat kan of de bay dan als nog wel die antistoffen binnen krijgt.

En ik zou graag eerlijk willen weten hoe het zit met de voeding van alleen flesvoeding tegenover Borstvoeding.

Zo dit zijn een hoop vragen, maar ik heb over mijn specifieke vragen niets op internet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden

Liefs Renaat

Hoi Renata,

Alle dagen dat je borstvoeding geeft zijn meegenomen, dat ten eerste. Want de eerste moedermelk (colostrum) bevat veel immuunstoffen die de baby beschermen tegen infecties. Je kind profiteert wel optimaal als het tenminste 6 mnd. borstvoeding krijgt, dan zijn de voordelen tot het 2e levensjaar waarneembaar. De antisoffen in borstv. beschermen baby's beter tegen diaree, infecties aan luchtwegen, oren, urinewegen en hersenvliezen. Allergién zijn vaak milder en openbaren zich vaak later.

Ja, dat kolven op de werkvloer dat is niet altijd ideaal en ik kan ook begrijpen dat er vrouwen zijn die dat niet zouden trekken (included me!!). Maar als je het graag wil, dan kan het wel!! Ze moeten je daar de ruimte voor geven.

Als het goed is wordt je in de eerste week na de geboorte van je kindje proffesioneel begeleid door een kraamverzorgende en die zal je precies vertellen hoe je merkt dat een kindje te veel en/of te weinig drinkt. Bovendien mag je iedere week gaan wegen op het consultatiebureau. Maar als je kindje tevreden is, goed plast en goed poept (normale kleur) en aankomt?!

Ja, je kan borstvoeding met flesvoeding combineren en ja alle borstvoeding die je kind binnen krijgt is meegenomen. Maar de eerste week, moet je kindje wel minimaal om de 3uur aan de borst, om de borstvoeding goed op gang te krijgen.

De flesvoeding (kunstvoeding) van tegenwoordig is erg goed!! Als borstvoeding geen optie voor je is, is er niks mis met kunstvoeding.

Alleen borstvoeding kan een prachtig mooi iets zijn, wat jij samen met je kindje mag delen. Als het goed gaat is het echt genieten, het is super intiem. Ennuuh...... je bent snel weer op je oude gewicht, het is al op temperatuur, het is goedkoop. Maar helaas gaat het niet altijd goed. (kloven, pijnlijke tepels, een kindje wat lui is aan de borst, lekkende borsten, borstontsteking).

En dat snachts komen voor de voeding, daar kan ik helaas niks over zeggen, want ik ben na 1 week bij de mensen weg. Ik merk in die week niet of een flesgevoed kind snachts vaker komt als een borstgevoed kind, volgens mij maakt dat niks uit.

Nouja, ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik ga nu ffkes van het zonnetje genieten, nu kan het nog.

Groetjes linda.

Guest Amanda
Posted

Ik heb bewust gekozen voor flesvoeding.

Geen polonaise aan mijn tieten haha. (kort door de bocht) Nee, ik vond het niks.

Heb meteen, met 12 weken zwanger al gezegd dat ik het niet wil, en heb er geen spijt van.

Kolven op het werk: Hiervoor moet je baas tijd en ruimte voor geven!! Is verplicht.

Ik vind met name belangrijk dat je met flesvoeding precies weet hoeveel het kindje heeft gehad. Ook had ik er geen zin in, om elke week met zo'n klein hummeltje al naar een cb te moeten rennen, om het iedere week te wegen, te weten of het goed bijkomt. Lijkt me erg stressig. (maar dan kun je uiteraard als oplossing thuis een weegschaaltje aanschaffen)

Intiem vind ik gewoon fles geven ook, je zit toch met je kindje, rustig, knus.

Heerlijke momenten.. *zwijmel* vooral snachts, vond ik heel speciaal..

Bovendien vond ik een voordeel dat pappa, opa of oma, ook de fles kunnen geven.

En ik ben niet het type dat ergens, in een openbare gelegenheid, of met bezoek erbij, borstvoeding zou gaan geven.

Dat waren voor mij belangrijke punten om het niet te doen.

Of het beter is.... ik weet het niet, tegenwoordig zit alles in de kunstvoeding wat er in moet..

Ik heb wel eens gehoord dat in het begin vooral, kindjes vaker drinken dan bij de fles, maar naar mijn idee, komt dat ook door dat ze misschien minder binnenkrijgen?

Ik wil het je niet tegen maken, maar je wel mijn argumenten vertellen, succes met je beslissing!

Posted

Ik ben van plan BV te gaan geven, bij mijn dochter is het mislukt door de lakse houding van het ziekenhuis personeel en ik heb er nog spijt van dat ik toen niet doorgezet heb. Dit keer wil ik alles op alles zetten om het te laten lukken. Ik heb zelfs al een kolf gekocht, mochten ze in het ziekenhuis weer zo laks zijn. Die gaat dus gewoon mee in de ziekenhuis tas.

Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, maar het lijkt mij geweldig om je kind met zo iets natuurlijks te kunnen voeden als moedermelk.

Posted

Ik heb bij mijn meisje borstvoeding gegeven...in het begin ging het wat moeilijk door tepelkloven.

Maar de combi vanaf het begin van kolven en aan de borst was voor mij een ideale oplossing.

Ook als je dan weer gaat werken kan je smorgen voordat je gaat werken kolven en als je thuis komt weer.

Zo kan je ook eventueel combineren met de fles en kunsvoeding.

Ik vond de mooiste momenten van borstvoeding de nacht momenten..als de wereld slaapt en alles heel stil is, je kindje voeden....heerlijk...mis het nu nog.

Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen gewoon flesvoeding gaan geven...hebben meiden van hier ook gedaan omdat de b.v gewoon niet lukte.

Je moet doen waar jij je het beste bij voelt...dan voelt je kindje zich ook goed!

Kus

Guest estrhalita
Posted

Ik wilde Robbie borstvoeding geven. Maar doordat hij gelijk in de couveuse moest en aan de sonde voeding ben ik gelijk begonnen met kolven. Dat is ook makkelijk want dan weet je ook precies wat je kindje krijgt en kunnen andere het ook geven, maar dat even terzijde.

De 1ste 3 weken heeft Robbie dus borst gehad via de sonde. Rond de 4de week had het ziekenhuis te weining borstvoeding op voorraad van mij en hebben ze hem een flesje nutrilon gegeven. De fles borstvoeding dronk hij nooit leeg en Nutrilon wel. Na dat in 1 week nog een paar te hebben uitgeprobeerd kwamen wij erachter dat Robbie Nutrilon veel lekkerder vond dan borstvoeding en ja dan is de keuze snel gemaakt.

Dus vanaf 4 weken fles voeding. En Robbie is echt nooit ziek, nooit verkouden etc etc.

Een vriendin van mij heeft borstvoeding gegeven tot de leeftijd van 1 jaar en dat jongetje is echt altijd ziek en verkouden. Dus mijn mening is dat dat dus ook niet altijd wat zegt.

Bij de 2de ga ik ook netjes beginnen met borstvoeding, maar zodra het mij te veel wordt of iets anders dan stop ik er weer net zo makkelijk mee.

Succes met je beslissing, maar laat je niks aanpraten. Ik heb namelijk wel gemerkt dat de maatschappij heel erg op de borstvoeding is en het wordt je bijna kwalijk genomen als je het niet probeert.

Posted

Ik wil heel graag bv gaan proberen.

De belangrijkste reden hiervoor is dat het in verband met de (erfelijke) diabetes van mijn man ook erg word aangeraden om dan bv te gaan geven.

Aan de andere kant geeft dat ook wel een soort druk om het te "moeten" doen.

Om het zo rustig mogelijk voor mijzelf te houden, hebben mijn man en ik daarom besloten, de eerste paar dagen geen kraamvisite te willen.

Zodat we het in alle rust kunnen proberen te starten, en dan zien we wel hoe het gaat.

Succes met je beslissing!

Liefs Diana

Posted

Ik wilde mijn tweeling persé borstvoeding geven.

De manier waarop vond ik minder belangrijk.

Ze hadden namelijk grote kans op een voedselallergie, dus dan is borstvoeding keuze 1 t.o.v. flesvoeding.

Toen aanleggen niet lukte, heb ik op dag 2 een supersonische kolf laten kopen en heb ik alle voedingen tot de 6e maand gekolfd.

Ze sloeg ik 2 vliegen in 1 klap; borstvoeding voor de afweerstoffen en toch iedereen die hen het kon geven.

In het begin vond ik het redelijk zwaar. Van de 8 voedingen per etmaal, kolfte ik er 7 (sloeg 1x 's nachts over. Daarna ging ik al snel naar 7-6-5-4 voedingen per dag.

Op mijn werk had ik een eigen kamer die op slot kon.

Dat ze geen allergie hebben gekregen kàn komen door de borstvoeding, maar hoeft niet hoor. Flesvoeding is natuurlijk ook volwaardig tegenwoordig.

Ik heb van die 6 maanden misschien 2 maanden voldoende gehad, daarna moest ik altijd iets bijvoeden (met Nutrilon hypoallergeen in ons geval).

Je moet bedenken wat jíj wilt. Misschien vind je het geweldig, of gaat het juist niet. Misschien heb je wel geen geschikte tepels of te weinig voeding?

Begin gewoon en je kunt altijd stoppen wanneer je wilt.

Sterkte verder

Groetjes Laura

Posted

Ik heb geen borstvoeding gegeven. Ik voelde er ook niets voor om het te gaan doen. En daar komt bij dat ik ondervoed was tijdens de zwangerschap en echt weer op krachten moest komen na de bevalling, denk dat ik het de eerste week ook niet had gekund na de bevalling i.v.m. bloedtransfusies etc...

Achteraf denk ik dat we de goede keuze hebben gemaakt. Marissa heeft een voedingsprobleem (wat nu overigens heel goed gaat!) en met de flesvoeding wisten we precies hoeveel ze wel dronk. Soms denk ik wel eens: Als ik nou wel borstvoeding zou hebben gegeven? Had ze dan wel beter gedronken?... Maar goed, dat is iets wat ik nooit te weten zou komen.

Helaas raakte ik overbelast door alle voedingsproblemen en ik heb geen rust kunnen nemen na de bevalling. Dus het was me ook echt niet gelukt om borstvoeding te gaan geven.

Ik moet wel zeggen dat ik het altijd wel een heel aandoenlijk gezicht vind: Kindje aan de borst. Maar eerlijk gezegd zie ik het mezelf niet doen...

Trouwens: Marissa is nooit ziek. Altijd flesvoeding gehad...

Bianca