Jump to content

Recommended Posts

Posted

hallo allemaal !!

ik zou graag in contact komen met paren die TESE hebben ondergaan, en eventueel kinderen hebben gekregen op die manier, of zwanger zijn.

wij zijn in afwachting van deze behandeling en willen graag wat meerdere verhalen horen van mensen die het al ondergaan hebben.

alvast bedankt !!

Posted

Sorry Lucky, maar wij zijn niet via TESE zwanger geraakt. Google eens op TESE en zwangerschap. Ik weet zo wie zo van 1 site van iemand die via TESE zwanger is geworden.

Groetjessssssssssss

Posted

Hee lucky,

Wij zijn op dit moment ook in afwachting van de TESE operatie. 20 augustus is de datum voor ons.

Ze hebben echter bij de vooronderzoeken wel een Ychromosoomafwijking gevonden..

Wachten wachten en nog eens wachten.. Dat is het vervelende van dit alles..

Heel veel succes.

Posted

hallo gerreber

ja net wat je zegt, wachten wachten en nog eens wachten !!! en dan bedenkend dat we pas in het begin van alles staan waarschijnlijk !!

want alles goed gaat zal de weg van IVF/ICSI ook nog veel met wachten gepaard gaan.

bij mijn man is ook al vrij vroeg in het proces duidelijk geworden dat hij een milde van CF heeft, en dus eventueel dit dragerschap over kan geven aan een baby, maar de kans is klein aangezien ik geen drager blijk te zijn.

nou dat is spannend dan ook voor jullie, we liggen dan wel dicht bij elkaar met de behandelingen, wij worden behandeld in Radboud Nijmegen, en jullie??

ik wens jullie heel veel succes, en laat wat van je horen als het zover is, ik zal mijn man vragen ook wat te schrijven als 5 augustus achter de rug is, wellicht kan hij je dan wat vertellen of wat spanning wegnemen door zijn ervaring te vertellen.

groetjes

Posted

Hoi!

Wij mochten na vijf pogingen eindelijk een prachtige dochter verwelkomen dankzij de TESE-"techniek"...

Marissa is 5 maart 2007 geboren, ze is nu dus ruim 15 maanden. We hebben er veel voor over moeten hebben om zwanger te worden, maar zijn zo blij dat we een kans hadden om een kindje van ons samen te kunnen krijgen. We hebben de pogingen gedaan in Gent (UZ). (Belgie.)

Groetjes Bianca

Posted

hallo Bianca,

hoe hebben jullie de hele procedure van TESE ervaren?? wij zijn deze week naar een voorlichtingsavond geweest van IVF/ICSI maar daar werdt maar weining verteld over de combi met TESE.

bij ons zal het in 3 pogingen moeten lukken want wij worden in NL behandeld, radboud.

bedankt

Posted

Nu even tijd om te reageren...

Wij hebben de vooronderzoeken, echo's (follikelmetingen), bloedonderzoeken in een Nederlands ziekenhuis laten doen (Delfzijl), voor de TESE zijn we naar Gent in Belgie geweest, en later ook voor de eicelpuncties, bevruchtingen, terugplaatsingen.

Toen wij met de behandelingen bezig waren, was TESE in Nederland nog verboden, dus wij hadden geen andere keuze en gingen dus naar Belgie. Wat ons overigens goed is bevallen. Ze werken in Belgie echt heel anders dan dat wij van de Nederlandse ziekenhuizen gewend zijn.

De TESE was goed gelukt, dat hadden wij en de professor niet verwacht, maar hoop het je natuurlijk wel! Mijn vriend heeft op 1jarige leeftijd teelbalkanker gehad en ws door het verwijderen van de lymfeklieren in de buik, is het nu niet meer mogelijk om op de natuurlijke manier zwanger te worden. Wij gingen er vanuit dat we nooit een kindje van ons samen zouden kunnen krijgen, dat hadden de artsen ook altijd tegen hem gezegd.

Maar dankzij de TESE-techniek was er dus toch hoop op een kindje van ons tweeen!

De TESE is prima verlopen. Er werden twaalf rietjes zaad ingevroren, van goede kwaliteit!

Een maand later mocht ik beginnen met spuiten voor onze eerste ICSI. Helaas groeiden er niet genoeg follikels (1) en het baarmoederslijmvlies was ook niet dik genoeg.

Die poging hebben we moeten afbreken. Daarna ben ik meer eenheden Gonal F gaan spuiten de eerste poging gebruikte ik Menopur). Twee pogingen verliep het tot aan de innesteling goed. Ik kreeg beide keren 1 embryo teruggeplaatst, maar helaas werd ik niet zwanger. Daarna nog een cryo-poging gedaan, maar de embryo's ontdooiden niet goed, geen terugplaatsing dus... En de vijfde poging verliep goed! Er werden twee embryootjes teruggeplaatst en uit eentje is dus onze dochter ontstaan!!! Wat een wonder!

Al met al kijken we terug op een moeilijke, zware periode. Maar we zijn zo blij dat er een kans voor ons was om een kindje te krijgen. We hebben alles wel zelf moeten betalen, totaal 13000 euro. Gelukkig waren we in de gelegenheid om dit te betalen. Emotioneel en lichamelijk vond ik het pittig. Mijn vriend herstelde goed na de TESE.

Heb je verder nog vragen?

Weet je al welke medicijnen etc je gaat gebruiken? Begin jij ook meteen met spuiten op het moment dat jouw man de TESE laat doen? Of wachten jullie eerst op de uitslag van de TESE?

Groetjes Bianca

Posted

hallo bianca,

bedankt voor jouw openhartig verhaal, ik vind het prettig om met mensen te praten die begrijpen wat je bedoelt.

ik weet nog niet welke medicijnen ik moet gaan gebruiken, we wachten eerst de uitslag van TESE af, aangezien de uitslag van de PESA/MESA ons toen ook al zo tegenviel, zijn we bang om nu te veel hoop te kweken.

omdat wij vrij vroeg in ons project al wisten wat er mis was (mijn man heeft een milde vorm van CF en heeft daardoor geen zaadleiders) hebben wij geen lang nare andere projecten hoeven doorstaan, dus daar ben ik wel blij mee.

dat is een hele hap zeg, 13000 euro !!!! gelukkig wordt er bij ons een groot gedeelte vergoed (als het is goed is)

ik lees dat jij de periode als moeilijk en zwaar omschrijft, maar al met al is het wel de moeite waard om een poging te doen??

ik vind het eigenlijk best wel eng als ik eraan denk dat ik moet gaan spuiten en de punctie enzo....maar dat is normaal denk ik he

wij wachten in spanning af op de TESE en hopen op een goede uitslag, als je nog meer verhalen etc hebt hoor ik het graag, zoals ik al zei vind ik het fijn om verhalen te wisselen.

groetjes lucky-t

Posted

Ik hoop zo voor jullie dat de TESE zal slagen!

Het traject vond ik zwaar, maar het is zeker de moeite waard geweest. Het moeilijkste vond ik dat je er zoveel voor over moet hebben en nooit weet of je je doel zal bereiken (een zwangerschap, met natuurlijk een goede afloop en een kindje!) Ik moet wel zeggen dat ik tijdens de behandelingen ook veel pech heb gehad hoor, overstimulaties etc. Er zijn ook vrouwen die nergens last van hebben!

Het is het zeker waard geweest! We hebben er een prachtige meid voor terug gekregen!

En als de laatste poging ook niet gelukt was, was dat zelfs voor ons nog geen reden om te stoppen. We waren dan net zolang doorgegaan wat financieel, geestelijk, lichamelijk zinvol / te doen geweest zou zijn. Ook hier denkt ieder weer anders over... Er zijn ook mensen die kunnen zeggen na drie pogingen, dat het klaar is en hun wens niet uit zal komen. Wij hadden ons daar denk ik niet bij neer kunnen leggen...

Over adoptie, eventueel een donor etc hebben wij ook nooit nagedacht. Eerst wilden we alles op alles zetten om een eigen kindje te krijgen en we waren zo dankbaar dat we een kans hadden dankzij de TESE-techniek! Ook al moesten we er voor naar Belgie (we wonen in noord nederland, dus al snel ruim vier uur rijden naar Gent toe.)

Groetjes Bianca

Posted

Hoi Lucky-t,

op 20 augustus 2007 heeft mijn man met succes een Tese- behandeling ondergaan in het Radboud in Nijmegen. Bij hem is gelijk gekozen voor een Tese en is er niet geprobeerd om met Mesa/ Pesa zaad te verkrijgen.

We hoorden vrijwel direct na de ingreep dat ze zaad gevonden hadden. Ongeveer een week later hoorden we dat ze 4 rietjes hebben kunnen invriezen.

Toen ik in oktober mijn menstruatie kreeg heb ik mij aangemeld voor de icsi behandeling. En met een geweldig resultaat. Op dit moment ben ik 30- weken zwanger van mijn eerste kindje.

Wij hebben best lang moeten wachten op de Tese. In september 2006 kregen wij van de urloloog te horen, dat er geen zaad aanwezig is in het sperma en pas een jaar later was de daadwerkelijke Tese. Ik weet dus uit ervaring dat het wachten erg slopend is en wil jou/ jullie hier dan ook alvast veel sterkte mee wensen.

Ik hoop dat het bij jullie het zelfde mag gaan als bij ons en dat je volgend jaar je eigen kindje in je armen mag houden.

Posted

hallo appel,

wat geweldig om te horen dat voor jullie deze manier succes heeft gehad, je weet nooit zeker of het bij ons ook gaat lukken maar het is fijn om verhalen met postitief resultaat te horen, daar haal je goede moed uit.

wij hebben vorig jaar september te horen gekregen dat er geen zaad in mijn man's sperma zat, en nu bijna een jaar later wachten we in spanning op de TESE van 5 augutus.

is bij jullie gelijk de eerste ICSI poging gelukt?? verloopt je zwangerschap verder goed??

hoe heeft jouw man de TESE ervaren?? ik hoop dat ik ook vrij snel de uitslag te horen krijg, maar kreeg jullie de uitslag wel samen??

mijn man gaat namelijk helemaal onder narcose, dus dan ben ik zo bang dat ik alleen ben als ze eventueel slecht nieuws hebben.

de vorige keer kwamen ze s' avonds laat de uitslag brengen, toen lag hij alleen in het ziekehuis en ik was net thuis, dat is ook niets als je dan je verdriet niet met elkaar delen kunt.

maar nu zijn we bij radboud, dus wellicht dat hun werkwijze anders zal zijn

ik wens jullie een goede verloop van de zwangerschap, en als je nog meer verhalen of ervaringen met me wil delen, graag ik vind het prettig om met lotgenoten te praten

het is voor mij een soort voorbereiding op wat er komen gaat

bedankt

Posted

Hoi Lucky-t,

Ik zag dat je online was, dus ik dacht ik reageer gelijk maar even.

Heel begrijpelijk dat je zo veel mogelijk wil weten, dat had ik ook toen we aan het begin van onze behandeling stonden.

Mijn man zag erg op tegen de Tese behandeling, omdat hij de vooronderzoeken bij de uroloog erg pijnlijk vond. Miscchien hierdoor is hem de behandeling meegevallen. Na die tijd is alles natuurlijk blauw en opgezet en dus heeft hij wel een paar dagen vrijgenomen. Maar waarschijnlijk had jou man dit ook na zijn PESA/MESA.

Voordat hij naar de behandelkamer ging heb ik de hele tijd bij hem gezeten en toen hij terug kwam, mocht ik gelijk weer bij hem gaan zitten. Samen hebben we toen gewacht op de biologe die het nieuws kwam brengen. Zij vertelde dus dat er goed bewegend zaad was gevonden. Voor de duidelijkheid mijn man was alleen plaatselijk verdoofd en hoefde niet onder algehele narcose. Waarom jou man eigenlijk wel, als ik vragen mag?

Het lijkt mij inderdaad ook verschikkelijk om alleen dit slechte nieuws te krijgen. Bij de uitslag van het eerste zaadonderzoek was mijn man ook alleen en dat vond hij ook verschikkelijk. Als je dan ook nog alleen in het ziekenhuis ligt weet je waarschijnlijk helemaal even niet wat te doen. Ik zou dit zeker aangeven in Nijmegen, dan houden ze hier vast rekening mee.

Wij zijn één van die gelukkige stellen die gelijk bij een eerste behandeling al zwanger mogen worden. Ik weet dat wij hiermee ontzettend gezegend zijn. Met mijn zwangerschap gaat alles gelukkig super goed. En nu ben ik dus een gewonde zwangere, al voel ik me natuurlijk wel heel bezonder.

Als je vragen hebt over de gang van zaken dan kun je ze altijd aan mij stellen. Weet ik een antwoord op je vraag, dan beantwoord ik die graag.

Prettig weekend

Posted

hai appel,

nou ik vind ook dat jij jezelf bijzonder mag voelen, want als je zo gezegend bent dat en de TESE en ICSI slagen val je niet meer onder de gewone zwangere, hahaha !!!!

mijn man gaat onder gehele narcose omdat hij: 1)van de dokter mag kiezen 2)hij heel erg er tegenop ziet, en bang is dat hij van de zenuwen flauw zal vallen

mijn man heeft een milde vorm van CF en heeft daardoor geen zaadleiders, mag ik zo vrij zijn te vragen wat het probleem bij jouw man is

wel spannend he om dan op zo'n uitslag te wachten he, ik ben wel blij dat we eerst ff lekker op vakantie kunnen, proberen toch nog een beetje te relaxen

groetjes

Posted

wij hebben 10 spetember een ICSI tese operatie maar wij kiezen heel bewust voor een ruggenprik en niet voor een gehele narcosse. Bij een gehele narcosse heb je in het algemeen veel meer last van bijwerkingen dan een ruggenprik.

Posted

hallo jewel,

daar hebben ze ons niets over verteld, mijn man mocht gewoon kiezen, en omdat hij best angstig is voor de TESE heeft hij gehele narcose gekozen, wat raar he

Posted

Hoi,

Lucky- t je vroeg wat de reden is waarom er bij mijn man een Tese is uitgevoerd. Eigenlijk weten we dat niet precies. Hij heeft geen CF en uit de chromosomen onderzoeken is gelukkig niks na boven gekomen. We denken dat het te maken heeft met dat hij vroeger geopereerd is, omdat zijn balletjes niet goed waren ingedaald. De uroloog zegt dat het hier door kan komen, maar weet het niet zeker. Ze hebben er verder ook niet meer na gekeken.

Trouwens mijn man heeft helemaal niet mogen kiezen wat voor verdoving ze gingen gebruiken. Hij heeft dan ook geen last gehad van zijn verdoving, omdat het alleen plaatselijk verdoofd was. Dit is dus al een verandering, dat jullie mannen zelf mogen kiezen.

groetjes

Posted

hallo appel,

ja mijn man mocht zelf kiezen, en hij was daar heel erg blij mee, want hij nooit last van narcose dus dat is dan wel makkelijker.

de reden dat is nieuwsgierig was omdat ik nog helemaal geen mensen ben tegenkomen die hetzelfde hebben als mijn man vandaar dat ik het vroeg.

onze datum is wel veranderd, ze hadden in het ziekenhuis de planning verkeerd ingevoerd waardoor het nu waarschijnlijk 19 agustus wordt, daar balen we wel van, maar ja wat doe je eraan

groetjes

Posted

hallo Gerda,

spannend dat we zo dicht bij elkaar zitten vind je niet??

hopenlijk zal de TESE meevallen voor de mannen, en zijn wij snel aan de beurt voor ICSI, wat jij??

ik vind het wel eng als je zo erover denk wat ons te wachten staat met ICSI, dat spuiten enzo en de punctie, ik ben wat dat betreft een piepert denk ik, maar we zullen moeten als we een kans willen om onze wens te vervullen.

groetjes

Posted

Wij zitten ook in het traject voor icsi tese,hebben wel nog een extra gesprek aangevraagd voordat we gaan beginnen met de tese operatie.

Dit omdat bij mijn man een heleboel factoren meespelen waardoor hij geen zaad in zijn sperma heeft zitten.

Zo waren zijn balletjes niet ingedaald , hebben ze die toen te hoog vast gezet en heeft hij op 9 jarige leeftijd tot zijn 13de leukemie gehad.

Ze halen bij hem hoogstwaarschijnlijk 1 hele bal weg,dus vandaar het extra gesprek,want hij wil dan wel graag een prothese terug.

Na dat gesprek zullen wij moeten wachten wanneer we voor de operatie mogen komen.

Posted

hallo nala,

nou dat is ook heel wat, begrijpelijk dat jullie eerst nog een gesprek willen.

wij hebben 5 augustus de TESE, dus we bidden voor goed nieuws !!!!!

succes

Posted

Nala,

Wat heeft leukemie als invloed op onvruchtbaarheid?? Misschien zou je dat willen verduidelijken...ik weet daar niets over maar vindt het wel interessant om te weten..

Alle TESE mensen die ik nu ken hebben een of twee niet ingedaalde ballen maar waarom gaan ze bij jullie dan een bal weghalen? Meestal doen ze dat zover ik weet alleen als er teelbalkanker is of een sterk vermoeden daarvan..

Bij ons hadden wij bij een niet ingedaalde bal heel veel verkalking maar omdat wij niet in een risico leeftijd zitten hoefde die bal er niet uit maar moet het wel zeker per jaar een echo gemaakt worden omdat er een verhoogde kans is op teelbalkanker..

groetjes Jewel

Posted

hallo jewel,

bij man ligt het niet aan niet ingedaalde ballen, maar hij heeft een milde vorm van CF (taaislijmziekte) waardoor zijn zaadleiders niet zijn aangelegd door zijn eigen lichaam.

dus waarschijnlijk zitten er goed zaadjes in de zaadbal zelf maar ze kunnen er niet uit, hij heeft al een keer PESE/MESA ondergaan maar daar konden ze geen zaadjes verkrijgen omdat zijn bijballen ook niet goed genoeg ontwikkeld zijn voor voldoende opslag.

groetjes

Posted

Jewel,

De leukemie zelf is niet de oorzaak ,wel het feit dat hij ruim 4 jaar lang chemo en bestralingen heeft gehad over en door zijn gehele lichaam, precies in de periode dat de zaadaanmaak begint bij mannen.

De reden dat ze bij hem overwegen om een hele bal weg te halen komt omdat ze op zeer jonge leeftijd te hoog vastgezet zijn en dus ook totaal niet volgroeid zijn.

Bij de meeste mannen kunnen ze voldoende biopt halen ook al is de bal wat kleiner, bij mijn man zijn ze heel erg aan de kleine kant, dus twijfelen ze of ze daar voldoende biopt uit kunnen opnemen, vandaar dat er gesproken wordt over het verwijderen van de gehele bal.

Mochten ze dit doen, wil mijn man graag een prothese ervoor terug in plaats hebben en wat eigenlijk een grotere rol speelt is wat gebeurt er met je testostoron????

Dit is dan ook de reden dat wij 25 juli een extra afspraak hebben staan.