Jump to content

Kans op een tweeling?

Mari

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Weet iemand van jullie hoe groot de kans is op een tweeling?

Ik weet dat het bij het terugplaatsen van 2 embryo's 25 á 30 % is. Maar geldt dat ook voor een terugplaatsing van 2 van minder goede kwaliteit?

We zijn er nog steeds niet uit. Ik ben 38, dit is onze 2e icsi en bij de eerste poging had ik maar 3 eitjes.

Het advies was nu om bij zo weinig eitjes toch te gaan voor 2 als de kwaliteit niet zo goed is.

Deze keer heb ik in ieder geval meer follikels (9) maar de hoeveelheid eitjes is natuurlijk nog even afwachten, en daarna nog het aantal bevruchte eitjes én dan nog weer de kwaliteit.

Aan de ene kant denk ik: Doe maar 2 als de kwaliteit niet zo goed is. Dan is de kans op zwangerschap groter.

Maar aan de andere kant, als het een tweeling zou worden, zijn de risico's ook groter.

Bovendien zien we allebei nogal op tegen het idee van een tweeling.

Zou het onverwachts toch een tweeling zijn (ééneiïge tweeling kan natuurlijk) dan zijn ze natuurlijk allebei hartstikke welkom.

Maar nu we nog kunnen kiezen ......

En morgen is de punctie al. Daar zijn we dus lekker op tijd mee.

We denken er echt al lang over na maar we zijn er gewoon nog niet overuit.

groetjes, een toch wel zenuwachtige en nog steeds twijfelende Mari

Hoi Mari,

Ik ben de trotse moeder van een tweeling.

Zeer makkelijke zwangerschap gehad en na 38 weken bevallen (natuurlijk) in 6 uurtjes van mijn span. Ik weet dat de kans op complicaties bij een tweelingzwangerschap hoger liggen dan die van een eenlingzwangerschap, maar dit wilde ik toch ook even zeggen.

Maar goed, mijn gyn had toentertijd de volgende getallen:

Van de 100 vrouwen die starten met ivf, bevallen er uiteindelijk 25, waarvan 6 met een tweeling. Alle vrouwen kregen (zo mogelijk) 2 embryo's terug.

Heel veel sterkte morgen en natuurlijk met je beslissing.

Groetjes Laura

Guest estrhalita

Hier in Rotterdam doen ze liever geen 2 eitjes dat mede ivm de complicaties bij een 2 ling zwangerschap en het geeft geen verhoogd kans op een zwangerschap dan het terugplaatsen van 1 embryo. er is hier op dit forum wel vaker een topic over geweest. Succes met je beslissing

Hoi Laura en Esthralita,

Bedankt voor jullie reacties.

Laura, op zich lijkt een tweeling mij heel leuk en ik kan me goed voorstellen dat jij er super blij mee bent. Terecht, twee mensjes, wat een rijkdom om die te mogen begeleiden in hun leven!

Echt, als ik het bericht zou krijgen dat we een 2ling verwachten dan zal ik misschien even moeten gaan zitten maar verder zouden ze enorm welkom zijn. Ik geloof nou eenmaal:Als het de bedoeling is dat wij een 2ling krijgen, dan krijgen we die ook als we er 1 terugplaatsen. Dan deelt de embryo gewoon nog een keer extra :icon_biggrin:.

Maar voor nu, voor zover we dat kunnen overzien is de keuze ervoor toch nog even moeilijk. Door omstandigheden, emotioneel, financieel etc.

Wat betreft de kans op zwangerschap, dat die bij 2 embryo's wel of niet groter zou zijn, daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld.

Bij ons ziekenhuis (Ede/Nijmegen) gaat ook de voorkeur uit naar 1. Maar als je wat ouder bent en je voorraad eitjes is aan het opraken ( dus niet veel reactie op de stimulatie) dan zeggen ze je toch te overwegen er 2 terug te plaatsen, als de kwaliteit niet zo heel goed is tenminste.

Tja, 't blijft wikken en wegen. Ik geloof dat ons morgen wel gevraagd gaat worden wat we willen. Zodat er niet op de ochtend van de terugplaatsing nog onduidelijkheid over zal zijn.

Jammergenoeg weten we morgen natuurlijk nog helemaal niets over de kwaliteit. Is er een toppertje, dan wordt het gewoon 1, dat is voor ons wel duidelijk.

Ach, we kunnen er nog een nachtje over slapen. Dat moet wel lukken met 2 oxazepammetjes :icon_biggrin:

Groetjes, Mari

Hoi Mari,

Bij de 1e poging zijn we voor 1 gegaan, de 2e keer voor 2. De keuze hiervoor hebben we pas heel kort (minuten!) voor de terugplaatsing gemaakt in heel goed overleg met de aanwezige dames van het IVF team. Het dilemma was er, want van 2 eitjes kon de dag erna pas gezegd worden of ze ingevroren konden worden en was er 1 echt goed eitje. 1 terug met kans op 0 cryo's vonden wij geen optie. We hebben het van te voren wel besproken maar toen dus pas besloten. Je kunt dus gerust bij de punctie alvast om advies vragen en of je het mag laten afhangen van het resultaat over een paar dagen.

Over zwanger zijn van een 2-ling kan ik je (helaas?) (nog) niets vertellen ;-)

Veel wijsheid toegewenst!

Groet,

Myranda

He Mari,

Wij hebben tijdens de eerste poging ook maar 1 terug laten plaatsen. Maar bij de cryo's zijn we over gegaan op 2. Ik ben me bewust van de extra complicaties, de extra risico's. Maar de kans dat evengoed maar ééntje zich innestelt is ook nog best groot. En de kansen van een cryo zijn weer lager dan een verse embryo, dus voor ons was het rekensommetje snel gemaakt.

Ben nu uiteraard wel héél erg benieuwd of 1 of 2 emmies zijn ingenesteld... we horen het hopelijk de 30e.

Heel veel succes met de punctie morgen!!

Hoi Mari, bij mij hebben ze er 2 teruggeplaatst, misschien heb je dat verhaal wel gelezen. Heb gisteren met mijn baas, die is dokter, erover gehad en hij heeft mij precies uitgelegd hoeveel kan ik kon hebben op een tweeling, nou ik ben nu een stuk geruster, want eigenlijk is de kans op een tweeling maar rond de 3-4 procent en nou dan neem ik dat wel voor lief mocht ik bij die procenten zitten.

Maar aan de andere kant als jer er 2 laat terugplaatsen heb je wel dubbel zo veel kans dat er in ieder geval 1 wel pakt. Dus het is je eigen beslissing, maar denk dat ik nu de volgende keer als het nodig zou zijn ook weer 2 liet terugplaatsen.

Veel succes met de punctie vandaag, zet em op meid, dat je ook snel bij ons mag aanschuiven op de bank.

Liefs Cindy

Guest estrhalita

Of het een toppertje is of niet maakt ook niet uit hoor. Het ligt gewoon aan de innesteling. Bij de 1ste IVF hadden we echt een toppertje maar niks. De 2de IVF hadden we een slechte, maar 1x gedeeld en ik ben zwanger. Wij wilde pas de laatste poging 2 embryo's laten terugplaatsen.

SUcces in ieder geval.

Het is en blijft een lastige beslissing.

In principe hadden wij 2 embryootjes terug mogen laten zetten, omdat ik 36 ben.

Wij hebben er voor gekozen om er maar 1 terug te plaatsen. In principe is er met mijn lijf niets mis, voor zover wij weten. Zoals ik er nu tegen aan kijk, wil ik liever nog een tweede keer zwanger zijn dan 2 in 1 keer... Maar ja.... ik weet niet of dat ooit gaat gebeuren natuurlijk.

Wij hadden gekozen voor terugplaatsing van 1 embryo, maar de natuur had dat ook zo voor ons besloten: van de 6 eitjes waren er 3 niet goed voor bevruchting, 1 is niet bevrucht geraakt, 1 heeft zich niet volgens de regeltjes gedeeld en er was 1 hele goeie bij. Die is terug gezet en is ingenesteld!

Succes met het maken van de beslissing!!!

Groetjessssssssssssssssss

Inmiddels al te laat voor jou, ben trouwens benieuwd welke beslissing je genomen hebt.

Voor de mensen die nog voor de beslissing staan:

Volgens mijn arts heb je bij terugplaatsing van 2 emmies zeker geen dubbele kans op een zwangerschap, maar ongeveer 2 % meer ten opzichte van 1 emmie. Als je dan zwanger bent heb je ongeveer 30 % kans dat je dit van een tweeling bent.

Nou het is gepiept hoor!

Ik ga maar niet uitgebreid vertellen over de punctie want dat was geen pretje. Ik heb er ook nog een hoop napijn van.

Maar niet voor niets!

Er waren 9 follikels, 6 rechts en 3 links. Er leek een 7e aan de rechterkant te zitten maar dat bleek een cyste. Die is dus aangeprikt maar gelukkig had ik al op voorhand antibiotica gekregen. Door een bloeding durfden ze de linker niet meer aan te prikken.

Het resultaat was: 6 mooie eitjes. Daarvan konden er 5 geïnjecteerd worden. Gisteren werden we gebeld dat er 4 eitjes bevrucht waren. Ze vroeg toen ook wat wij wilden met de terugplaatsing. Op dat moment was de kwaliteit nog niet bekend.

We zijn er toch maar voor gegaan: 1 bij A-kwaliteit (meer dan gemiddelde kans van slagen) en 2 bij B- of C-kwaliteit (gemiddeld en minder dan gemiddeld).

Vanmorgen bleek dat het er dan toch 2 zouden worden: 1 van B en 1 van C.

We hebben het er maar op gewaagd!

En vanaf nu zijn onze B en C gewoon toppertjes!! We zien wel wat ze gaan doen.

Mochten er 2 kindjes komen, dan zijn er 2 kindjes welkom.

Overigens is de kans wel groot dat we bij geslaagde zwangerschap een eigenwijs weglopertje krijgen!

Deze keer bewees het gevoerde protocol in het ziekenhuis zijn dienst. Na de terugplaatsing wordt het rietje altijd in het lab nagekeken of het echt leeg is. En dat was maar goed ook!

Eentje was weer terug het rietje in geglipt!

Maar ook die zit nu veilig in mijn baarmoeder.

Ik denk nu niet meer in percentages. Vanaf nu is het JA of NEE.

Guest marianne

Dus advies rietjes controle bij de uitgang!

Fijn dat je de terugplaatsing hebt gehad. Heel veel sterkte op het wachtbankje. Ik hoop je binnenkort te vergezellen.

Groetjes, Marianne

• 1 year later...

Hallo,

Ik weet niet of iemand hier nog iets aan heeft omdat dit een oud topic is.

Ben momenteel met me 1e ICSI bezig, ik heb ook voor de moeilijke keuze gestaan 1 of 2 embryo's. Door de keuzehulp van het UMCN '1 of 2 embryo's'' wist ik precies waar ik aan toe was. Iedereen kan die keuzehulp downloaden via de site www.umcn.nl

In die keuzehulp staat dat de kans op zwangerschap als volgt is:

2 X 1 EMBRYO GEEFT DEZELFDE KANS ALS 2X2 EMBRO'S IN 1 KEER.

Of tewel:

1 EMBRYO = 20 % KANS OP ZWANGERSCHAP

2 EMBRYO'S = 40 % KANS OP ZWANGERSCHAP. VAN DIE 40% KRIJGT 15% EEN TWEELING.

Verder staan in die keuzehulp ook de risico's van een tweelingzwangerschap en een 1lingzwangerschap.

Ik vond t een heel handige hulp bij een moeilijke keuze.

Ik kan er dan ook niet goed tegen wanneer mensen zeggen dat bij het plaatsen van 2 embryo's je niet heel veel meer kans hebt. Dat verschil is dus wel GROOT!

Groetjes

Sam